Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.
Zpět na článek
23. 1. 2017 09:18
23. 1. 2017 10:06
23. 1. 2017 10:21
23. 1. 2017 18:55
23. 1. 2017 11:05
23. 1. 2017 11:38
23. 1. 2017 14:49
23. 1. 2017 11:43
23. 1. 2017 13:01
23. 1. 2017 13:42
23. 1. 2017 16:46
23. 1. 2017 17:43
23. 1. 2017 19:02
23. 1. 2017 20:17
24. 1. 2017 07:53
23. 1. 2017 21:01
23. 1. 2017 13:32
23. 1. 2017 15:10
23. 1. 2017 16:48
23. 1. 2017 17:39
23. 1. 2017 20:55
24. 1. 2017 12:15
24. 1. 2017 13:04
24. 1. 2017 13:23
24. 1. 2017 20:30
23. 1. 2017 16:43
23. 1. 2017 18:40
23. 1. 2017 20:51
24. 1. 2017 12:32
24. 1. 2017 13:06
24. 1. 2017 13:19
24. 1. 2017 20:28
23. 1. 2017 09:42
23. 1. 2017 17:55
Avatar - KANKUNEN
23. 1. 2017 08:41
Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
už teď. Ta aerodynamika by musela ušetřit nějaký litřík. A taky nechápu, proč kamiony nejsou hybridy, proč nemá návěs baterky a motor. Při jejich rychlosti a váze by to snad s kopců nabili a do kopce energii využily. Navíc ta obrovská pomoc v zimě.
Rozbalit vlákno
14
Avatar - Dinar
23. 1. 2017 09:21
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Plus já nechápu, proč je tolik humbuku kolem autonomního řízení v osobních autech, kde má a bude mít jeho reálné využití vždycky limity, a v dálkové kamionové přepravě se o něm stále jen mluví, přitom, právě pro tento typ vozidel a dopravy je to nejlépe použitelné a využitelné řešení.
Avatar - KANKUNEN
23. 1. 2017 10:23
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Přesně, v místě nákladu by mohl být erární šofér.
Avatar - Barry Lyndon
23. 1. 2017 11:42
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Nemyslím, že se o něm jen mluví, vždyť se reálně testuje. Myslím, že kamiony bez řidičů bychom tu mohli mít tak do 30ti let. Mezi tím bude probíhat jakási přechodová váze, kdy tam řidič jakože bude, ale už prakticky nebude potřeba.
Podle mě budou právě tyto přechodové fáze autonomního řízení nejnebezpečnější a je otázka, zda by neměly být zakázány... :-)
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 16:37
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Oni dokonca už aj jazdia v reálnej premávke akurát že nie v Európe. V Nevade už rozvážal tuším pivo. V Európe je v tomto asi najďalej Daimler Benz, ktorý túto technológiu implantoval aj do Freightlinera ktorý jazdí v Nevade. V Európe zatiaľ nedostali povolenia na verejné komunikácie, takže testujú svoje Mercedesy len na testovacích polygonoch.
23. 1. 2017 09:48
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Zkus s něčím takovým zacouvat na drc k rampě (rozbiješ tu nádheru vzadu), naložit tak, abys vyplnil půdorys europaletama (vzadu se nevejdou), posunout pár palet na doraz (ta plastová nádhera někde praskne), naložit auto zboku protože zadkem nenacouváš (nejde), naložit návěs jeřábem (taky smůla).
Nemluvím o věcech, které by se stávat němely, ale stávají se: Náklad se trochu (shora dolů + do boku), při brždění se ukáže, že není vše naskládáno nadoraz a trochu se to vzadu posune, atd...
S kamionem nejezdím a nikdy jsem v něm nejel, jen si tak představuju co asi se může dít.
23. 1. 2017 10:58
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Protože by to nešlo pořádně naložit, stačí trochu vyšší paleta a jsi v háji. Tahač je poněkud uzký a bude z něj příšerný výhled dozadu, můžeš tam dát sice 150x kamer a obrazovek, ale kdo to bude platit? Oplastovaný spodek návěsu můžeš mít i dnes, ale úspora je tak malá, že nevyplatí do toho investovat navíc pokud do toho někdo jenom ťukne tak to musíš vyměnit, současnému železu se bud nic nestane a nebo stačí rána kladivem a je zase rovné >:D

Co se týká baterek tak taková baterka něco váží takže, aby se tam pak vůbec mohl ještě nějaký náklad naložit. V tom, že by pohon 10x8 byl v kopci super ovšem musím souhlasit a možná by to vyjelo víc než osobáky >:D
Avatar - Barry Lyndon
23. 1. 2017 11:36
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Budou tak vypadat. Ale napřed se musí změnit evropská legislativa upravující délku silničních vozidel, V Evropě se limituje celková délka, proto jsou kabiny evropských tahačů tak krátké. Cílem je mít možnost prodloužit kabinu asi o půl nebo tři čtvrtě metru, což umožní právě ten mnohem aerodynamičtější tvar ala onen MAN...
Pokud jde o hybridizaci, tak ta se podle mě vyplatí spíš třeba u popelářů, rozvážkových vozidel ve městech a pod. U kamionu jezdícího konstantní rychlostí po relativně málo kopcovitých silnicích asi moc ne... Váha elektromotorů a baterií znamená méně naloženého nákladu (celková hmotnost je legislativně limitovaná), takže i když by to v kopcovitém terénu nějakou naftu asi ušetřilo, tak je otázka, jak by vycházela ekonomika celkově. Podle mě spíš špatně... Jiná věc by byla, kdyby část trasy vedla pod trolejovým vedením...
Avatar - Barrichello
23. 1. 2017 14:57
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
rozvážkový vozidla jezdí aspon v Praze masivně na CNG. Baterky netřeba navíc dost firem jim nevěří a preferuje vodík
Avatar - Barry Lyndon
23. 1. 2017 15:30
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
No masivně je trochu silné slovo, ale jinak je to obrovský pozitivní rozdíl, když člověk jako chodec stojí vedle dodávky (třeba Česká pošta) a ona ani nedělá dieselový kravál a ani nesmrdí, protože je na CNG. Stejně tak je potřeba pochválit Jančuru, za ty jeho plynové Octavie jako taxi.

Baterky v elektromobilech jsou otázka (já třeba zase nevěřím na vodík), ale v hybridech je to jasné, tam nějaké baterie jistě budou. Navíc budou zřejmě časem hybridní prakticky všechna auta (od mikrohybridů, kde dojde jen k nahrazení akternátoru a startéru jedním udělátkem integrovaným do setrvačníku (viz nová R6 od MB) až po plugin hybridy a elektromobily s pomocným generátorem a spousta variant mezi tím - vybere si každý :-)
Avatar - Barrichello
23. 1. 2017 15:56
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Nemá to jen pošta ale i rozvážkové dodávky rohliku a dalších. Už sem jich viděl několik.
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 16:39
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Na západe jazdí na CNG docela dosť truckov rôzneho zamerania. Napríklad v Španielsku mal - má pobočka hoandského VOS logistiku dosť Mercedesov od výroby na CNG a jazdia krátke, stredné ale aj dlhé trate. Samozrejme prispôsobené dojazdu a možnostiam plnenia
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 08:52
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Tady jen dodávky a pár busů na plyn
Avatar - wakantanka
24. 1. 2017 09:06
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
U nás je CNG dalo by sa povedať stále v plienkach. Hlavne v oblasti infraštruktúry.
23. 1. 2017 18:32
Re: Celkem nechápu, proč nevypadají kamiony jako ten MAN
Vzhledem k tomu, že na soupravě se snaží ušetřit každé kilo, tak by ty baterky byly nesmysl. Jinak, nevím, co víte o spotřebě kamionu, ale srovnejte si to s osobáky, ty váží s "nákladem" dvě tuny a spotřebují 7 litrů nafty, nákladní souprava váží 42 tun a spotřebuje 24-28 litrů nafty, co je úspornější ??
Avatar - praděda7
23. 1. 2017 09:18
Kamiony
Evropa by se spíš měla zabývat tím, jak se kamionů ze silnic zbavit a ne jak budou vypadat... >:-[] Ale to by se musela zprivatizovat železniční nákladní doprava, aby vznikl opravdový konkurenční boj mezi železniční a silniční dopravou. :-!
Rozbalit vlákno
32
23. 1. 2017 10:06
Re: Kamiony
JJ souhlas, nechápu, proč tranzit není možné řešit aspoň roll-on systémem.
23. 1. 2017 18:55
Re: Kamiony
Proboha svatého, tak zkuste tu Rollu postavit, nebo víte co, podívejte se na Rollu Lovosice- Drážďany a zjistěte si, proč skončila! Protože to prostě nefungovalo Nakládka je časově dlouhá, navíc potřebujete nájezdovou rampu, ke každému vagonu či vlak pořád posunovat,(na vagon se vejde jedna souprava) navigátory, aby kamion při najíždění nespadl( vlak je +- stejně široký jak náklaďák,... je toho fůra, co Rolla potřebuje, navíc ani ten vlak nemůže jet pořád, protože i koleje, představte si, jsou kapacitně omezené... Ani Brener by nefungoval, kdyby ho Italové nedotovali a kdyby to přes Alpy neklouzalo...
23. 1. 2017 11:05
Re: Kamiony
No ono se to hezky poslouchá, ale z logistického i finančního hlediska je to nesmysl. Dneska je všechno just-in-time, firmy drží minimální sklady. Než by se takový vlak naložil, tak kamion co jede po silnici už je v cíli (nebo na alespoň půl cesty). To by těch kamionů muselo být 2x víc a úspora nikde. Sice se ušetří za naftu, ale co ušetří za ni dá za vlak. A paušály (mzda řidiče, pojištění, leasing) naskakují stejně.

To nemluvím o tom, že šofér přijede na nádraží a zjistí, že musí mít pauzu a nesmí se pár hodin pohnout. Ale vlak nepočká.
Avatar - Bubáq
23. 1. 2017 11:38
Re: Kamiony
Výmluvy a snadno (SNADNO) řešitelné problémy. Howgh!
23. 1. 2017 14:49
Re: Kamiony
Chtělo by to méně propagandy a více argumentů. Howgh!
Avatar - Barry Lyndon
23. 1. 2017 11:39
Re: Kamiony
Souhlasím. Je otázka, jak se ekonomika dopravy změní, až budou jezdit kamiony bez řidičů a vlaky bez strojvedoucích :-)
23. 1. 2017 11:43
Re: Kamiony
Ale kulový. Je to jen o organizaci výroby a logistiky nic jiného. Místo jednoho vlaku se zásobami na týden pro výrobu, pošleme raději každý den 10 čtyřicetitunových kamionů, no úspora jako hrom. ;-\
23. 1. 2017 13:01
Re: Kamiony
Pro ty týdenní zásoby by jsi musel postavit další sklad.

A jentak mimochodem, kde že by ty vlaky jezdili, když i mezi Brnem a Olomoucí je jednokolejka!!? A výstavba u nás trvá tak 50let a tady nemáš nejspíš ani plány >:D
Avatar - praděda7
23. 1. 2017 13:42
Re: Kamiony
Skladování by mohl řešit provozovatel nákladní železnice. buď ve skladech nebo přímo v železničních vagonech odstavených na vedlejším kolejišti, kterých je všude stále spousta.
Pro druhou kolej mezi Brnem a Olomoucí existuje ochranné pásmo a začít by se mohlo stavět víceméně okamžitě.
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 16:46
Re: Kamiony
Jeden vlak je ale viac ako 10 kamionov >:D A sranda je že v našich podmienkach je to nielen ekonomicky ale aj časovo výhodnejšie prepravovať väčšinu tovaru po ceste ako po železnici. Výhoda toho že železnica bola lacnejšia už dávno nie je.
Avatar - praděda7
23. 1. 2017 17:43
Re: Kamiony
Je třeba se ptát proč není železnice levnější? Odpověď je, že stát neumí podnikat a ani by podnikat neměl.
23. 1. 2017 19:02
Re: Kamiony
Jo ták, podle vás jezdí nákladní vlaky stále ČD Cargo, že, N otak to spěte sladce dále, to nemá smysl komentovat.
Problém nákladní železniční dopravy je kapacitní možnost tratí, už se toho na koleje prostě více nevejde! Stačí se chvíli dívat, co jezdí koridorem. ČD Cargo, NWR, LokoTrans, ORB, MÁLEV, ŽSR, PKP cargo, DB, ..a to jsem si vzopměl jen na ty co vidím pořád na 1 koridoru....
Avatar - praděda7
23. 1. 2017 20:17
Re: Kamiony
Chachacha...dříve byl na trati Brno - Trienčanská Teplá na každých 2 km 1 vlak. Dnes tak 2 vlaky za den.....kapacito... >:D
24. 1. 2017 07:53
Re: Kamiony
No jistě, plést tady lokální trať s koridorem, to je fakt argument! Vidím, že jste odborník!
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 21:01
Re: Kamiony
To nie je len o tom, že štát je zlý hospodár čo samozrejme nerozporujem. Ono na západ od nás celkom dobre funguje aj tzv. transmodálna doprava. Teda napr. v Miláne naložíš náves na vagón a vlak ti ho dovezie do Berlína oveľa rýchlejšie ako by to zvládol kamión za idálnych podmienok s dvoma šoférmi. Ale tento spôsob nevyhovuje každému dopravcovi a každému tovaru. Nehovoriac o tom, že takto vedia fungovať len veľké firmy, ktoré majú pobočky v cieľových staniciach. Teda dvojmo šoféri, dvojmo ťahače a návesy. Ale nie je to žiadne univerzálne riešenie.
Avatar - praděda7
23. 1. 2017 13:32
Re: Kamiony
Tož bacha! JIT funguje jen v automobilkách a u větších dodavatelů. Zbytek podnikatelů stále spoléhá na sklady a lepší organizaci práce. Nakonec i ty automobilky drží 3 dny nouzový stock. Jsem si jist, že by si soukromník, který by provozoval nákladní železnici, s těmi tvými připomínkami dokázal poradit.
23. 1. 2017 15:10
Re: Kamiony
Já jsem reagoval hlavně na příspěvek co psal "JJ souhlas, nechápu, proč tranzit není možné řešit aspoň roll-on systémem." akorát jsem špatně kliknul.

Domnívám se, že takový způsob dopravy je možný, pokud objem přepravy mezi dvěma místy je alespoň 1 vlak za nízké jednotky dnů a vlak může zajet přímo do areálu firmy (nebo je nádraží alespoň velmi blízko a zboží se dá nastrkat do kontejnerů).
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 16:48
Re: Kamiony
To si na veľkom omyle. Zbytok podnikateľov či obchodných reťazcov najradšej fungujú s 3 dňovými zásobami, česť výnimkám ktorí držia zásoby na týždeň.
Avatar - praděda7
23. 1. 2017 17:39
Re: Kamiony
Jistě. Ale tady by nedržel stock podnikatel, ale dopravce.
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 20:55
Re: Kamiony
No a ten dopravca by to skladoval kde? Robil by to zadarmo? Ekonomicky vo väčšine prípadov nezmysel. Takto to funguje hlavne pri kontajnerových ucelených zásielkach. Ale dnes obchodníci by najradšej chceli (ak to pritiahnem za vlasy) dostávať tovar aj viackrát denne a dopravca aby im to vyložil rovno na pult. A tieto praktiky zaviedli hlavne nadnárodné koncerny, ktorým to zaplatíme v cene výrobku.
Avatar - praděda7
24. 1. 2017 12:15
Re: Kamiony
Tyto "maličkosti" by si vyřešil sám dopravce. Zadarmo by to samozřejmě nebylo, ale neboj, nelam si s tím hlavu, trh by si to vyřešil. Na příklad, na většině nádraží jsou nevyužité skladovací prostory plus travou zarůstající odstavné kolejiště a vlečky, které by se daly k meziskladování za použití moderních technologií využít. Nesmíme také zapomínat na legislativní možnosti vlády s odvoláním na ochranu životního prostředí, kroky, se kterými by většina obyvatel i za cenu možného zdražení konečných výrobků souhlasila. Obzvláště, pokud by to vláda dokázala občanům srozumitelně vysvětlit a "prodat".
Avatar - wakantanka
24. 1. 2017 13:04
Re: Kamiony
Tie nevyužité skladovacie priestory sú ale väčšinou v žalostnom stave a pamätajú tatíčka Masaryka, čiže pre drvivú väčšinu komodít absolútne nevhodné. A odstavné koľaje v našich končinách sú dobré jedine pre prázdne vagóny. Mám vlastnú nie tak dávnu osobnú skúsenosť, keď mi prichádzajúci tovar odstavili cez noc niekde na odstavnú koľaj. Hádaj ako to v tom vagóne vyzeralo ráno. Kopa vecí rozkradnutých.
Avatar - praděda7
24. 1. 2017 13:23
Re: Kamiony
Ano jistě, nebyla by to procházka růžovým sadem, ale šikovní podnikatelé (třeba i zahraniční) by si s tim poradili.
Avatar - wakantanka
24. 1. 2017 20:30
Re: Kamiony
Ja to až tak ružovo nevidím. Dupľom si nemyslím, že by sa k nám hrnul niekto zo zahraničia podnikať v železničnej doprave ako takej.
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 16:43
Re: Kamiony
Pokiaľ sa nemýlim, tak si žil dosť dlho v Austrálii. Máš pocit že tam nahradila železnica kamióny? A to tam tá ich železnica funguje trošku inak, lepšie ako v rozdrobenej Európe. Myšlienka pekná, ale v blízkej dobe nielen technicky nerealizovateľná. Nejaké koridory sa už uspôsobili a uspôsobujú na to aby nebolo nutné stále prepriahať ale to je stále málo.
Avatar - praděda7
23. 1. 2017 18:40
Re: Kamiony
Ano, z části ano. Ale bohužel železniční doprava je v rukou států a ještě donedávna byl mezi Victorií a NSW jiný rozchod kolejí, což dopravě jistě nepomáhalo. Ale jak víme, stát je špatný hospodář a ani v Austrálii tomu není jinak. Proto nelze očekávat, že by stát byl schopen udělat se železnice profitable business.
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 20:51
Re: Kamiony
No ale v zásade to majú o dosť jednoduchšie ako skoordinovať xy národných predpisov a hlavne záujmov jednotlivých vlád v Európe. Nehovoriac o tom, že na hlavnej trase Perth - Melbourne sa prepravuje hlavne Cargo a osobných vlakov je poskromne, tým pádom o dosť jednoduchšia logistika. V rámci Európy sa aj po koľajniciach presúva množstvo ľudí a viac zahustiť takt vlakov je skoro nemožné. Aby mohla železnica konkurovať ceste nielen cenou musí vedieť konkurovať aj rýchlosťou čo v súčasných podmienkach EU veľmi nedokáže. Ak je rýchla je aj drahá.
Avatar - praděda7
24. 1. 2017 12:32
Re: Kamiony
Je na EU a vládách všech evropských států, aby občanům vysvětlila, že nemůžou mít koblihu a zároveň ji sníst. To aktuálně platí též o topení. V našem městě, a to není určitě jediné s touto problematikou, je ve všech ulicích již řadu let zaveden plyn. Přesto řada domů i nadále vytápí dům kotli nebo kamny na pevná paliva, převážně málo kvalitním uhlím (ne, netopí petkami) a zasmraďují celé město. Je úplně k zoufání se dívat na neschopnost politiků na všech úrovních s tímto nešvarem něco udělat. Při tom by jednoduše stačilo, s odvoláním na ochranu životního prostředí, vytápění pevnými palivy, zakázat.
Avatar - wakantanka
24. 1. 2017 13:06
Re: Kamiony
To je taký pekný idealizmus, realita a záujmy jednotlivých krajín je diametrálne odlišná.
Avatar - praděda7
24. 1. 2017 13:19
Re: Kamiony
Idealizmus jen proto, že politici postrádají vůli...
23. 1. 2017 09:42
Tá blé tý
Je opravdu vtipné jak na těch fotkách pořád řidiči mávají těma tabletama, téměř až nad hlavou. >:D >:D
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Uživatel_5340709
23. 1. 2017 10:33
Re: Tá blé tý
Jo jo, taky mi to nějak nesedí, ty tablety, řidič v saku podle poslední módy, ..... hlavně když vidím ty špinavá parkoviště, plné odpadků a prostitutek. ;-)
Avatar - jozephko
23. 1. 2017 15:22
Vývoj bude pomerne jasný, a hlavne rýchly
Vývoj bude pomerne jasný, a hlavne rýchly. V prvej fáze (ktorá práve prebieha) do kamiónov napchajú všetky možné asistenty, ktoré sú známe z osobných áut. Šoférovať bude vodič, ale asistenti mu prakticky nedovolia, aby spôsobil nehodu. Inak povedané za volantom bude môcť byť aj cvičená opica.
Údaje z takto jazdiacich kamiónov sa budú zbierať a vyhodnocovať vo firmách vyrábajúcich kamióny - presne tak ako to robí Tesla.
V druhej etape bude postupne povoľované autonómne riadenie. Najskôr len na vybraných, zvlášť označených a monitorovaných úsekoch - hlavne na diaľniciach. Ak budú výsledky z hľadiska bezpečnosti pozitívne, bude sa počet úsekov s povoleným autonómnym riadením zvyšovať.
Tipujem, že o 15 rokov budú jazdiť po cestách už len plnoautonómne kamióny - ale stále so šoférom v kabíne.
Rozbalit vlákno
2
23. 1. 2017 16:45
Re: Vývoj bude pomerne jasný, a hlavne rýchly
S tým autonómnym riadením to nebude také horúce. Zatiaľ niesme schopní autonómne riadiť ani vlaky a to je nepomerne jednoduchší systém než jazda v cestnej premávke. Jazdím kamiónom už pekných pár rokov v USA a moje skúsenosti v reálnej premávke sú diametrálne odlišné od toho, čo sa prezentuje v tomto článku. Opomíjajúc všetky situácie, kedy je prítomnosť vodiča nevyhnutná(a je ich požehnane), počítač schopný autonómne riadiť kamión by musel oplývať umelou inteligenciou na úrovni človeka aby dosahoval jazdné výsledky(ekonomické a bezpečnostné) v takej miere, aby sa to firmám finančne oplatilo. Nehovoriac o tom, že stačí jedna nehoda takéhoto systému a žiadna poisťovňa už firme náklad nepoistí. Momentálna prax je taká, že vodič ktorý zaviní dopravnú nehodu vo firme spravidla končí, keďže poistka na náklad sa vzťahuje priamo na vodiča a v momente kedy sa na jeho kredite ukáže zavinená nehoda, poistenie nákladu prepravovaného takým vodičom rapídne rastie. Vodiča môžeme vymeniť ale autonómny systém bude spoločný pre všetkých a v tom vidím problém. Nehovoriac o samotnej jazde v reálnej premávke, kde dochádza ku kolíznym situáciám pomerne často a vodič sa musí v mnohých prípadoch rozhodovať dosť neštandartne ak chce zachovať plynulosť premávky a s tým spojenú spotrebu paliva. Je potrebné si uvedomiť, že akékoľvek spomalenie kamiónu je spojené s enormným zvýšením spotreby. Častokrát sa stane že na 4 prúdových dialniciach kde kamióny môžu jazdiť iba v dvoch pravých pruhoch sa vodiči osobných áut pri odbočovaní do prava zaradia myšičkou pred kamión a ten je nútený núdzovo brzdiť a samozrejme spomalí za sebou ďalšie kamióny. Vytvorí sa tak kolóna pomaly sa rozbiehajúcich kamiónov, ktorá vzápätí spomalí zase, keďže ďalsí vodič osobáku sa rozhodne urobiť podobný manéver. Kamióny v snahe udržať konštantnú rýchlosť bežne prechádzajú do najbližšieho ľavého pruhu a po obídení prekážky sa vrátia späť. Autonómny systém takýto manéver ale neumožní. A takýchto či podobných prípadov je množstvo. Nehovoriac už o jazde na snehu, poľadovici a pod. Tam je skúsenosť vodiča často rozhodujúcim faktorom bezpečnej jazdy a včasného doručenia nákladu. Už vidím ten systém ako si sám nasadzuje snehové reťaze.
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 16:50
Re: Vývoj bude pomerne jasný, a hlavne rýchly
Aha, takže ten reálny Freightliner čo v Nevade vozí pivo je sci-fi? MB už pred rokom deklaroval, že ich systémy sú už na takej úrovni, že zvládajú autonómne riadenie, akurát nemajú oporu v legislatíve, takže ich nemôžu nasadiť na bežné cesty.
23. 1. 2017 17:55
ten Fritek
v Nevade jazdi stalu 100 km trasu na prakticky prazdnej dialnici- viem ako vyzeraju dialnice v Nevade, v noci tam za 5 hodin jazdy nestretnes auto. Take nieco sa da naprogramovat. To je to iste ako laboratorne testy na emisie - v skutocnosti je to ale uplne ine. Preco myslis ze to testuju akurat v Nevade a nie v New Yorku ? Nevada je prakticky prazdny stat s minimalnou premavkou. So skutocnym zivotom to ma pramalo spolocneho. Kto kedykolvek pracoval v transportation industry vie, ze zivot je uplne o niecom inom ako bajky vyvojarov z laboratoria.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - wakantanka
23. 1. 2017 20:45
Re: ten Fritek
No v Nevade hlavne dostali potrebné povolenia. A furt lepšie vychytávať detské chyby na poloprázdnych diaľniciach nie? V zásade, ak si vezmeš čo všetko už montujú do truckov v europe už teraz, tak k autonómnemu jazdeniu to nemá ďaleko. V podstate ide len o to, aby to všetko prepojili a človek následne stlačik knoflík. Ale neprepoja, dokiaľ na to nie je uspôsobená legislatíva. Čo ale nie je, môže v dohľadnej dobe byť. No a o tom, že človek na ten high-tech bude musieť dozerať a kontrolovať sa nemusíme báť. >:D
23. 1. 2017 20:52
nechcem ti brat iluzie
ale ziadna seriozna firma na taketo nieco nepristupi. Platit extra prachy za softver a este platit aj sofera je totalna blbost. A pustit truck samostatne na cestu sa nikto neodvazi, odskodnenie za pripadnu nehodu je v amerike schopne zruinovat nejednu firmu. Elektronika, akokolvek vyspela nieje neomylna, presviedcame sa o tom denne. Nepoznam elektronicke zariadenie ktore by nestrajkovalo ci nevyzadovalo restart raz za nejaky cas a to mam elektroniky okolo seba pomerne dost. Ani ten priblbly line assist nefunguje spolahlivo vzdy a v zime ked je sneh tak skoro vobec.
Rozbalit vlákno
0