O blížícím se konci Saabu se hovoří celé toto desetiletí. Švédský výrobce z Trollhättanu stále nějak přežívá, s původním Saabem ale už má jen minimum společného.
z historie je jasně patrné, že to s nimi začalo jít z kopce poté co je koupilo GM.
Minimum peněz investovaných do vývoje, recyklace starých modelů, rembranding cizích automobilek.... Bohužel tohle je dostalo do kolen a je to chyba GM ne Saabu. Mohli dopadnout klidně jako Volvo.
Škoda zajímavé automobilky......
A výborné bylo i to, že díky Trejbalovi (závodil za Saab) byl v Československu celkem bezproblémový servis i prodej náhradních dílů (přes Mototechnu). To bohužel skončilo někdy začátkem osmdesátých let.
Boli to všetko malé automobilky, takže by väčšina z nich zanikla najneskôr koncom 60. Tak ako väčšina západoeurópskych, o ktorých sa dnes už ani nevie, že existovali.
Saaby 96 sa predávali normálne v Tuzexe. Nemuselo sa nič handlovať, stačilo mať na západe príbuzného, alebo dedičstvo po ňom :-)
Aj hokejista Golonka ho mal
Saab jsem nikdy nevlastnil, ale tak nějak pořád mám v hlavě jako něco extra. V roce 1995 můj zaměstnavatel pronajal kancelář v IBC centru vedle Hiltonu a mimo nás, tam "seděla" ještě jedna firma z oboru a zatímco my jezdili v Escorty a Mondea (v baráku byl i Ford a Citroen), tak Astra jezdila 900 pro repíky a kluci na mé úrovni měli 9000 .... prostě pharmahonorace :-)
V kontextu vzpomínek na Saab se mi vždycky vybaví díl Top Gearu věnovaný Saabu a jeho historii vč. té jeho "architektonické" aury. Očesáno na dřeň, šlo o automobilku, která začala dělat auta tak nějak z nouze, moc jí to nešlo, a když už se dostali na nějakou úroveň, měli chytrý nápad strčit do obyčejného auta turbo, a tím vznikla legenda. Byl to trochu z nouze cnost krok, více marketingový než technický, ale úspěšný, jenže dál už nic, jen pozvolný úpadek, konstrukční a obchodní přešlapy, konec...
Když si uvědomím, kde v začátcích saabu byly české automobilky, na jaké úrovni, kde při tom náskoku mohly být ve srovnání s touto severskou "legendou" jít naše země normálním vývojem, jen se zase naštvu, zasraní komanči. :-!
Mercedes měl z řezníků a zelinářů málokdo a když tak ne novej, ale koupnej od někoho kdo ho měl z Tuzu nebo odkoupený z nějaké ambasády.
Spíš byly populární Simcy a to jak staré 1500 tak pak i novější 1307 a 1308, Taky Chrysler 160/180, Mirafiori, Uno, Fordy Cortina, Escort a Sierra, Toyoty, Renault 21, Daeweoo Racer, žigulíky, tatry 613 atd
Pokud vím, tak komoušové Saaby nemívali, byl to auťák pro architekty (na západě), ale u nás především pro umělce (zpěváky, režiséry, herce, výtvarníky atd.). Naopak řezníci, zelináři, veksláci apod. si libovali v jiných značkách (také co zrovna bylo "in", samozřejmě mercedesy byly vždycky na špici). Bohužel to tehdy také záleželo hlavně na tom, co zrovna měl Tuzex v nabídce, protože tam individuální objednávky byly prý docela komplikované. A tak se tam později hlavně kupoval Ford Escort, Opel Kadet a nebo Fiat Uno.
Důvod rozhodnutí Saabu vyrábět automobily byl v tom, že jako letecké továrně na konci 2. války klesla rapídně poptávka po letadlech. Automobily byly náhradní program.
Protože tu nebyly zkušenosti, sáhli po naší Jawě. kde Minor II se vyvážel do mnoha a mnoha zemí světa a byly rovněž prodány i licence k výrobám (z dílů Jawa i celé). Uprostřed odborného jednání o licenci přišel z ČR zákaz (výroba Minoru byla zastavena) - kdysi o tom vyprávěl pan Klápa, že jim na jejich prosbu asoň na poslední chvíli načrtl na rýsovací prkno převodovku.
Minor II (hl. konstuktér Ing. Vykoukal) měl dvoutaktní dvouválec umístěný podélně i s převodovkou před přední nápravou. Chlazení bylo vodní nenucené, jen syfonové - chladič byl umístěný nahoře pod čelním sklem.
Kouknete-li zde na fotografii motoru prvního Saaba, má také syfonové chlazení, ale vodou chlazený dvouválec je napříč. Ing. Pilát u majitele a šéfa Jawy Ing. Janečka navrhl motor napříč - excentricky tak , jak je to dneska, už ve 30.-ých letech. To však nebylo tenkrát stráveno a musel dát motor sice pořád napříč, ale souměrně s převodovkou, spojenou s karterem tak, jak to mělo mnohem později Mini. K seriové výtrobě ani tohoto uspořádání ale také nedošlo (byl jen prototyp, který jezdil,hodně dlouho) a předválečný Minor I měl podle Ing. Vykoukala převodovku a motor za přední nápravou. Možná, že prvotní návrh Saabu zde na fotografii, tj. uložení motoru excentricky napříč pochází z konzultace s Ing. Pilátem.
Minor II stejně později první Saab vítězil v mnoha soutěžích.
Karoserie (inspirovaná prof. Jarayem - dvě kapky na sobě) a celý koncept obou vozů jsou si podobné.
PS: Je dobré připomenout, že Saab, jako progresivní továrna, zkoušela později i dva vodouchlazené dvoutaktní tříválce napříč před přední nápravou (souměrně v řadě).
Každá automobilka má své fanoušky. Já nikdy žádného SAABA nevlastnil, design se mi nikdy nelíbil, SAABY vypadají jako tank a já mám rád elegantní a spíše menší vozy. Ale to je věc vkusu.
Kdyby SAAB produkoval kvalitní a hezké vozy, tak by neskončil takhle. U nás mají SAABY takový punc exclusivního vozu, protože se ho za komárů některým elitním rudochům podařilo vyhandlovat (za kdoví co) a pak v nich ojebávali soudružky z JZD. A Pepík Hustolesů se Škodou 1000 mu mohl jen závidět.
jako saabista jsem smutný, o to více si budu ten můj kousek udržovat jako unikát, který jednou možná bude mít sběratelskou cenu - mít penízky přidal byl ještě nějaký kousek...