Videa
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeJak správně jezdit na sněhu a ledu? Učili jsme se od instruktorské legendy!
146 komentářů
KANKUNEN
a směr koriguju, pak ještě na dvojku a pak už vyměknu. Do pomalejších zatáček si pomáhám ručkou a plynem koriguju jak hodně chci bokem. Pozor na teploty nad nulu, klouže to moc a taky čerstvě po pluhu je to jako namydlené.
čím že to jazdíš? Veľa plynu na rozjazde a trakčná kontrola nič? či ju máš vypnutú alebo vôbec nemáš?
Máš STI nebo WRX? 😉
STI 2004 rok. Jediná elektronika je ABS.
Mi se kromě ABS docela osvědčuje i EDS. Jasně že nápravový samosvor to nenahradí ale i EDS občas pomůže
No jen si říkám, že to musí docela žrát destičky a kotouče, když to co chvíli brzdí v zatáčce pod plynem. Ještě v kombinaci s ESP to musí být teda zážitek. Řidič stojí na plynu a elektronika na brzdách.
v zatáčkách brzdí 😁S. . Já ale mluvím o EDS
Aha to jsem si popletl zkratky. EDS je na co?
EDS je přibrzdění prokluzujícího kola v nižší rychlost - obvykle se vypíná někde mezi 40 - 80 kmh. Tedy takový pokus nahradit samosvor, ale částečně je funkční. Cílem je zlepšení trakce pro akceleraci nebo rozjezd a funguje až při prokluzu
😁S je zaměřené především na zatáčky ve všech rychlostech - přibrzďuje vnitřní kola aniž by prokluzovaly
😁S je zaměřené především na zatáčky ve všech rychlostech - přibrzďuje vnitřní kola aniž by prokluzovaly
Jo máš pravdu. To mám v autě vlastně taky. Zajímavý je že když vypneš ASR, který jen ubírá plyn, tak tenhle nesmysl zůstane zapnutej. Nevidím v tom osobně vůbec žádný přínos. Pracuje to tak necitlivě, že to trakci akorát zhoršuje. Snažíš se na sněhu vyjet do kopce a ono ti to střídavě břibržďuje kola. Naštěstí se to jak píšeš někde kolem 40 kmh vypíná. Ideálně bych to ale vypnul na furt.
Ham.
textu o degresivním brzdění je trochu zmatečný. Jednak samotné konstatování uvedené v článku, že "vyvinete na brzdový pedál maximální možný tlak" je přece nesmysl, maximální možný tlak je u dospělého jedince vždy takový, že spolehlivě aktivuje ABS (a na sněhu a u postavy pana Mičky vede k aktivaci ABS samotné položení jeho "lehké" nožky na pedál brzdy). A druhak je to metoda použitelná na suchém povrchu nebo alespoň velmi sourodém povrchu tedy určitě ne na sněhem, břečkou a ledem pokrytém zimním povrchu. Popis by měl být asi takový, že se vyvine právě takový tlak na pedál brzdy, který je těsně před/pod hranicí aktivace ABS (což je u moderních aut tlak daleko pod hranicí maximální možné síly, kterou vyvíjí dospělý jedinec i na suchém povrchu), takže kolo se stále plynule odvaluje, nedochází k pulzování tlaku v brzdách a ve výsledku je brzdná dráha o kousek kratší než s použitím ABS. Nejtěžší je naučit se odhadovat moment těsně před zablokováním kol, což jde pouze na perfektním povrchu, v zimně je to v podstatě nesmysl.
Dobrý den,
právě právě takový tlak na pedál brzdy, který je těsně před/pod hranicí aktivace ABS chápu jako maximální možný tlak na brzdový pedál, avšak ne takový, aby se aktivovalo ABS.
Píšete o sourodých površích,těmi ale uježděná vrstva sněhu a souvislá ledová plocha bezpochyby jsou. Jinak máte pravdu, degresivní brzdění je nejlépe, nebo spíše nejsnáze použitelné na asfaltu. Tehdy se nejlépe odhaduje moment, kdy brzdíte "naplno" a nedojde k aktivaci ABS.
právě právě takový tlak na pedál brzdy, který je těsně před/pod hranicí aktivace ABS chápu jako maximální možný tlak na brzdový pedál, avšak ne takový, aby se aktivovalo ABS.
Píšete o sourodých površích,těmi ale uježděná vrstva sněhu a souvislá ledová plocha bezpochyby jsou. Jinak máte pravdu, degresivní brzdění je nejlépe, nebo spíše nejsnáze použitelné na asfaltu. Tehdy se nejlépe odhaduje moment, kdy brzdíte "naplno" a nedojde k aktivaci ABS.
Tlak na pedál před aktivací ABS ale znamená, že na proměnlivějším povrchu se ani nevyužije maximální brzdný účinek. ABS zachraňuje kolo s nejmenší adhezí, ale jiná kola by třeba mohla brzdit víc pokud jsou v lepší stopě. Myslím že teorie z článku nemusí platit vždy
Nesourodostí podle mne narážel na to, že je povrch silnic v praxi kolikrát různorodý, je to směsice sněhu, břečky, ledu, štěrku, odkrytého asfaltu atd. Mezi koly mohou být značné rozdíly.
Krásnej příklad je když jedeš na jaře po silnici a u krajnice je písek, takže pravá strana auta jede po něm a levá po asfaltu.
swifter
na test SEATg..denní normy jsou prostě neúprosné 😉 😉
Souhlas, od školení jízdy na sněhu bych čekal mnohem víc. Vlastně po zkušenostech z poslední doby tady už ani nečekal
Ani zmínka o hlubokém sněhu, , o nahrabaném sněhu uprostřed silnice, o volbě stopy ve zledovatělých kolejích, o rozjezdech, průběžném testování povrchu, rozdílech RWD-FWD-AWD atd. Prostě hodně slabé
Ani zmínka o hlubokém sněhu, , o nahrabaném sněhu uprostřed silnice, o volbě stopy ve zledovatělých kolejích, o rozjezdech, průběžném testování povrchu, rozdílech RWD-FWD-AWD atd. Prostě hodně slabé
Ešte by to chcelo fixnúť problémy so zatváraním kufra.
V čase 1:10 sa ho snaží pán Mička neúspešne zavrieť, kým si stihne sadnúť, už je otvorený.
Potom už stále dokola ... >😁
V čase 1:10 sa ho snaží pán Mička neúspešne zavrieť, kým si stihne sadnúť, už je otvorený.
Potom už stále dokola ... >😁
Mansart
Tak mě teda na autodromu v Jihlavě učili, že nemám po autě zároveň chtít brzdit a zatáčet - vyhýbací manévr. Mám překážu - brzdím před ní - pak povolím a zatočím - a zase brzdím. Zkoušeli jsme to a je toto efektivnější způsob (dřív zabrzdím a lépe se překážce vyhnu).
Tam uvažovali, že ne všichni mají ESP. Takže když se auto v zatáčce utrhne, nedupat na plyn ani na brzdu (zase nechtít po autě více věcí najednou). Vyšlápnout a na chvíli srovnat kola než se auto chytne a až pak zase zatáčet. Fakt se takhle zatočí rychleji než držet volant pořád stočený.
Tam uvažovali, že ne všichni mají ESP. Takže když se auto v zatáčce utrhne, nedupat na plyn ani na brzdu (zase nechtít po autě více věcí najednou). Vyšlápnout a na chvíli srovnat kola než se auto chytne a až pak zase zatáčet. Fakt se takhle zatočí rychleji než držet volant pořád stočený.
Technika z před 15 let, pro auta bez ABS... brzdit a řídit s ABS... zastavte se někde na polygonu kde si vyzkoušite rozdíl mezi technikou "bez ABS a s využitím ABS (záměrně neuvádím ESP)
Jenže tam jsme ty rozdíly zkoušely. Mám auto s ABS pro info.
Pak jste musel zjistit, že to co jste naspal je špatným řešením. Diskuzí nad nesmysly nebudu ztrácet čas. Ale pro ilustraci na suchém asfaltu se ze 70 km/h na 12 metrech vyhnete při prudkém brždění s ABS (a nemusíte být nijak vynikajícm řidičem)... na stejném prostoru to při zachování přirozené lidské reakce v krizi - tedy brždění a jak říkate Vy odbrždění a potom teprve následuje řízení, se nevyhne ani pámbůůů: on nám tam nezbyde čas a prostor.
A vy jste tyto dvě rozdílné řešení situací osobně zkoušel? Protože jinak vaše příspěvky nechápu. Já tu píšu o osobní zkušenosti a chtěl jsem se o tom pobavit s někým, kdo toto zkoušel taky.
A jinak, reakční doba průměrného řidiče je 1-1,5s, lepšího 0,7-1s. Takže při rychlosti 70km/h ujedete při reakční době 19.4m takže chodce už jste přejel.
A jinak, reakční doba průměrného řidiče je 1-1,5s, lepšího 0,7-1s. Takže při rychlosti 70km/h ujedete při reakční době 19.4m takže chodce už jste přejel.
Ano, zkoušel v pozici žáka jednou cca před 17 lety... Učil jsem v době kdy lektoři z Jihlavy ještě něměli ponětí o tom, že něco takového existuje. A učil jsem na několika polygonech v ČR a zahraničí. Když píšu, že Vás učili metodu, která je pro běžné použití překonaná. Tak to berte jako fakt 😄 To co jste napsal o reakční době, je trochu nepřesné. Rakce řidiče je včetně technické prodlevy brzd to za 1. Za druhé průměrná reakční doba, tamkde šlo odvodit čas reakce soudním znalcem při nehodě je 1,8-1,9... To co jste napsal o tom, že jsem přejel je Vásš případ kdy brzdíte do rovných kol... S ABS dupu na brzdu a současně pracuji s volantem. Brzdná dráha mi končí za překážkou, ale já pokud za předpokladu, že mám prostor se vyhnout pod krizovou brzdou pracuji ve vyhýbacím manévru. Pokud chcete tvrdit opak, můžete, ale bude to volovina 😄 To co jste popsal je technika brždění a vyhnutí bez ABS. O tom, že ve stejné rychlosti nemáte s použitím této techniky moc šancí a že může snadno dojít ve vyšších rychlostech k razatnímu smyku zadní nápravy je věc další. Polemika na toto téma je celkem zbytečná. Spíš mě zaráží, to že to někdo takto "normálního" účastníka kurzu bezpečné jízdy učí. Pěkný den...
Ja ti neviem, keď som pozeral rady od iných inštruktorov v iných školách šmyku, tak odporúčali viacmenej opak. A týkalo sa to zvlášť moderných áut vybavených ABS, ESP, kontrolou trakcie a pod. Teda brzdiť točiť volantom a nechať to práve na tie moderné systémy aby ti z toho pomohli. Na druhej strane vodiči (ako aj ja) ktorí vyrástli v autách bez ničoho (ani serva) na to občas zabúdajú (včetne mňa) a reagujú tak ako to učili vás v Jihlave. Každopádne každý manéver keď to človek ustojí bez havárie či výletu do škarpy je dobrý manéver. >😁
Jo to nám tam popisoval právě taky, pokud máte armádu asistentů, nechte je ať vám pomůžou , ale druhým dechem pak dodával pro ty, které je nemají. No a já jsem jedním z nich 😉 (viděl jsem ten rozdíl u mě a u nového Mercedesu co tam byl)
Takže možná i potom to handrkování co je správně.....
Takže možná i potom to handrkování co je správně.....
No já myslím, že tě to takhle učili naprosto správně. Když chceš v krizový chvíli zatočit není možný u toho chtít zároveň brzdit.
Když se auto utrhne v zatáčce (předpokládám smyk přední nápravy) nemáš většinou prostor na to srovnat kola a znova zatáčet. Osobně bych hrábnul rychle po ruční brzdě, krátkým škubnutím udělal z nedotáčivýho smyku přetáčitý a podle situace přidal plyn. Čím víc letíš bokem ze silnice ven tím to chce víc plynu a přední kola se snažit srovnat tím směrem, kterým vede silnice. V žádným případě nešlapat na brzdu!! Na tu si měl šlapat než si do tý zatáčky přílítnul rychleji než si měl. 😉
Když se auto utrhne v zatáčce (předpokládám smyk přední nápravy) nemáš většinou prostor na to srovnat kola a znova zatáčet. Osobně bych hrábnul rychle po ruční brzdě, krátkým škubnutím udělal z nedotáčivýho smyku přetáčitý a podle situace přidal plyn. Čím víc letíš bokem ze silnice ven tím to chce víc plynu a přední kola se snažit srovnat tím směrem, kterým vede silnice. V žádným případě nešlapat na brzdu!! Na tu si měl šlapat než si do tý zatáčky přílítnul rychleji než si měl. 😉
ryccardo, v něčem je pravda v něčem ne. S prostorem a srovnáním v zatáčce jednoznačně. Druhá věc je, že přirozenou lidskou reakcí je v okamžiku ztráty řízení (přední nápravy) je točit volantem víc a víc do zatáčky.... Dále, klouže ti předek... vlivem odstředivé síly, adheze atc. co se stane po zatažení ruční brzdy? Začne klouzat zadek, ale tím přilnavost na předek nevrátíš... to co popisuješ je funkční v malých rychlostech... Co budeš dělat pokud pojedeš se zadokolkou? A je rozdíl chtít smyskem jet, a řešit smyk, který nechceš.... řešení smyku v zatáčce a krizové řízení je jiný manévr, byť v moderních autech může mít některá řešení společná, ale to už si nechám pro sebe. Jen by mne zajímalo, kdo ze zde přítomných diskutérů má nějakou faktickou zkušenost jak z pohledů účastníka kurzu, tak především lektora... a tím nemyslím učitele v autoškole.
Pokud utrhneš auto ručkou je pravda, že ti k tomu předku začne klouzat i zadek, ale důležitý je, že auto dostaneš do pozice kdy můžeš přidat plyn, což tě zpravidla dokáže zachránit (zatím u mě to tak za posledních 20 let co jezdím autem fungovalo) Se zadokolkou na mě nechoď. S tím mám jen teoretickou zkušenost.To by nám tu musel povyprávět někdo s BMW.
Je trochu rozdíl chtít jet smykem a řešit nenadálou situaci, ale ve chvíli kdy se sám v rámci tréningu do smyku přivádíš, tak reaguješ v krizový situaci instinktivně stejně. Podstatný je zareagovat tak, aby si auto udržel na silnici a nezpůsobil nehodu a v takovým případě je jedno jestli řešíš chtěný nebo nechtěný smyk.
Je trochu rozdíl chtít jet smykem a řešit nenadálou situaci, ale ve chvíli kdy se sám v rámci tréningu do smyku přivádíš, tak reaguješ v krizový situaci instinktivně stejně. Podstatný je zareagovat tak, aby si auto udržel na silnici a nezpůsobil nehodu a v takovým případě je jedno jestli řešíš chtěný nebo nechtěný smyk.
... ty jo, tobe by tu rucni brzdu meli z auta preventivne vyndat, tohle je nebezpecny nazor, ze kdyz ti to v zatacce nezataci na predku, urves jeste pro vetsi srandu i zadek. tam uz totiz jen apouze letis bokem ven. to pridani plynu a vetsi natoceni prednich kol do zatacky snad pomoci muze, ale mnohem lepe se osvedcilo vyslapnout spojku, trosku srovnat kola do smeru, aby se chytila, a pak muzes zacit zase zatacet. jestli na tohle nemas na silnici prostor, pak s pouzitim rucni brzdy ti ho bude chybet jeste trochu vice 😉
To zalezi na okolnostech. V malych rychlostech je rucka skoro vzdy napomocna. S rostouci rychlosti, kdy se grip a zaber kol musi vyporadat s daleko vetsi hybnosti, plati to, cos napsal ty
Naprosto s tebou souhlasím. Tohle co píšu bych použil v rychlostech do max 60ti, ale zase kdy najíždíš v zimě na sněhu do zatáčky větší rychlostí že.
ja si myslim, ze v malych rychlostech ji k nicemu nepotrebujes a ve vetsich je jeji pouziti nebezpecne. otazka je, co rozumis pod pojmem mala rychlost a popripade v jake situaci si predstavujes, ze ma smysl za ni za jizdy tahat. krom blbnuti na parkovisty v zime jsem jeste tuhle potrebu nikde nezaznamenal. a navic, kdyz jsem mel passat b5.5 s plnohodnotnym 4x4 (tzn. mezinapravovy diferencial), tak ta rucni brzda, byt vedla na zadni kola, vlastne pri jizde ta zadni kola zablokovat stejne neumi 😄.
U Passatu b5.5 s plnohodnotnym 4x4 ruční brzda zadní kola bez problému zablokuje, tj na sněhu je plně použitelná. Pochopitelně musíš napřed vyšlápnout spojku
to mas pravdu jen castecne, mezinapravovy diferencial je torsen a neni volny a tudiz to neni tak jednoduche.
Pravdu mám úplnou, torsen je citlivý výhradně na zatížení momentem. Tj. pokud vyšlápneš spojku, moment zmizí, svorný účinek se uvolní a dovolí nápravám výrazně odlišné otáčky nebo klidně i nezávislé zastavení jedné z nich.
Uvědom si že po dobu kdy mačkáš spojku narovnáváš kola a znova se snažíš zatočit to auto urazí několik dalších metrů, kdy se jen a pouze snažíš trochu zpomalit a získat znovu adhezi na předních kolech, aby si mohl zatočit a pak celý zatáčecí manévr jdeš opakovat. Ty metry ale většinou nemáš. To co píšu já ti umožní snažit se změnit směr okamžitě. Navíc s použitím plynu, kdy kola točící se ve správným směru zpomalují pohyb auta nežádoucím směrem líp než případný brzdění. Podívej se na nějaký záběry z rallye. Když je závodník rychlý do zatáčky řeší to narovnáním auta do směru kam chce jet a plynem. To tady neobjevuju Ameriku nýbrž jen popisuju fakt, který je všeobecně známý. Jasně obyčejná sériová předokolka nebude reagovat tak rychle jako rallyovej speciál, ale princip je stejnej a funguje. Tak si to někde na zasněženým parkovišti vyzkoušej jak se auto chová. Pokud ovšem nemáš šrot, kde ti to znemožní automatická převodovka nebo elektronická parkovačka. V takovým autě se můžeš při podobný situaci tak leda pomodlit a koukat kam v tom pangejtě přistaneš.
No mi se zatím vždy víc osvědčilo když už auto jde ze zatáčky ven raději ho tak nějak kormidlovat za současného ubrání plynu nebo lehkého přibržďování. Neříkám že rozhození do smyku a plyn nemůžou někdy pomoct, ale v krizi na takové e😜erimenty obvykle není moc prostor
Ještě tak při jízdě na hrotech se dá na trakci ve smyku trochu spolehnout, ale obyčejné gumy můžou po přidání plynu ustřelit ještě víc.
Ještě tak při jízdě na hrotech se dá na trakci ve smyku trochu spolehnout, ale obyčejné gumy můžou po přidání plynu ustřelit ještě víc.
Záleží jak moc rychlej do zatáčky seš. Ve většině případů samozřejmě zabere to co popisuješ. To když si jen o trošku rychlejší než by si měl být. Pokud ale přeženeš nájezdovou rychlost a vidíš, že to už tímhle postupem nesrovnáš a seš si prakticky jistej, že letíš ze silnice pryč, tak se dá vyzkoušet to co píšu já. Už mě to dostkrát zachránilo. Je to pak buď hop nebo trop.
Konecne po vsech strankach rozumny koment. :yes😒br />
Rekl bych, ze vsichni mudrlanti s rucni brzdou a podobnymi nesmysly, by si meli do nejakeho kursu bezpecne jizdy zajit a to pokud mozno ted, dokud je dostatek ledu a snehu, aby zjistili, jak zoufale malo casu budou mit na rucku, ci vyslapavani spojky pri rychlostech 30-45 km/h, o beznych rycholstech ve meste 50+ pak radeji ani nemluvim.
Rekl bych, ze vsichni mudrlanti s rucni brzdou a podobnymi nesmysly, by si meli do nejakeho kursu bezpecne jizdy zajit a to pokud mozno ted, dokud je dostatek ledu a snehu, aby zjistili, jak zoufale malo casu budou mit na rucku, ci vyslapavani spojky pri rychlostech 30-45 km/h, o beznych rycholstech ve meste 50+ pak radeji ani nemluvim.
To že neumíš řídit a tudíž ti některý věci přijdou nepochopitelný tady nemusíš šířit veřejně >😁 >😁
Sněhu bylo letos dost, takže se dalo s autem klouzat i normálně po silnicích. Kvůli tomu nemusím jezdit na polygon. Jasně pokud jedeš víc než 70, tak nenadálý smyk není legrace zvládnout a tahání ručky bych v takovým případě nezkoušel, ale v zimě na sněhu se běžně nejezdí do zatáček takovými rychlostmi a pokud jedeš 30-40, tak není zase takový problém se naučit správně zareagovat a smyk zvládnout.
Sněhu bylo letos dost, takže se dalo s autem klouzat i normálně po silnicích. Kvůli tomu nemusím jezdit na polygon. Jasně pokud jedeš víc než 70, tak nenadálý smyk není legrace zvládnout a tahání ručky bych v takovým případě nezkoušel, ale v zimě na sněhu se běžně nejezdí do zatáček takovými rychlostmi a pokud jedeš 30-40, tak není zase takový problém se naučit správně zareagovat a smyk zvládnout.
A jeje, ja zapomnel, ze bavit se s tebou je jako vylejt si na hlavu kybl pomeji. V tomto ohledu se u tebe nic nezmenilo - uroven stupidity maximalni, inteligence minimalni... Tak jak to vidis - zahla ta Agata, nebo ne?
Koukám argumenty veškerý žádný, ale obviňovat mě z nekonstruktivní diskuze ti jde dobře >😁 Prosím tě já nevím, že nějaká Agáta vůbec někomu zahla. Nejsem ženská, abych sledoval nějaký drby. Ale ty tady ukazuješ v čem spočívá tvoje vysoký IQ a o co se zajímáš ty kašpare. Mě vůbec zaráží, že lezeš na web o autech a snažíš se tu diskutovat, když jsou tvoje zkušenosti s auty velice povrchní. Čti Žena a život a čum na TopStar magazín to je to pravý ořechový pro tebe >😁 >😁
Ja jsem psal svoje argumenty a jak jsi zareagoval ty? Zacal ses do me navazet, tak co cekas dal za reakce? To si myslis, ze si od nejakeho zakomplexovaneho pitomecka necham s*at na hlavu pokracovanim v "diskusi"? Kolikrat jsem ti dal sanci reagovat normalne a vecne a cos udelal ty? Vzdy jen nejaka arogantni urazka. A pak mi tu pis o tom, kdo nema argumenty. Tim hnojem, cos tu ted vyblil, ses tu ostatne odstrelil dostecne sam...
Ty vole a kde máš jaký argumenty? Jediný co umíš napsat je že diskuze se mnou je jako vylejt si pomeje na hlavu. No to je fakt argument. Kdyby si mi napsal to co píšeš je blbost protože... tak to beru. Ty si tady akorát hraješ na toho co všechno ví, od všeho má klíče, všude byl a kde nebyl tam se chystá, aniž by sis všiml jak ze sebe děláš blba. To o čem ty tvrdíš, že je blbost a nejde realizovat totiž trošku trénovanej řidič běžně zvládne. To není nic světobornýho a věřím, že sem na web chodí spousta řidičů, který to co zvládnu já umí taky. Ono na tom nic není. Jen trocha cviku a zkušeností. To že ty seš zjevně řidič na baterky a to co píšu nepobíráš neznamená, že jsou takoví všichni.
zakladem spravne reakce je v tvem pripade to, ze misto abys pravackou chytal rucku, rovnou si s ni strelis pohlavek, aby te ta pritroubla myslenka opustila 😉
No už mě to párkrát zachránilo. A proč bych si měl dávat pohlavek? Zkoušel si to někdy a tušíš vůbec co to s autem umí udělat?
Ano, zkoušel, ano tuším. A ano, nedotáčivé smyky řeším celkem běžně. Ručkou se ovšem tyto smyky neřeší.
Navíc ta ruční brzda je brzdou parkovací, tak Ti doporučuju se tohoto primárního účelu držet, pokud Ti je život milý 😄
Navíc ta ruční brzda je brzdou parkovací, tak Ti doporučuju se tohoto primárního účelu držet, pokud Ti je život milý 😄
No já jsem se je naučil řešit takto a funguje to. Cílem je zvládnout situaci a nevybourat se. K tomu cíli se dá samozřejmě dospět různými postupy. Neříkám, že ten tvůj je špatný. Já mám dobrou zkušenost s tím co jsem popsal. Autem jezdím prosím pěkně už 20 let. Nejsem žádnej mistr světa, ale určitou zkušenost s řízením auta už mám. Navíc tam kde žiju umí být zima i půl roku, takže zkušenosti na sněhu mám taky. Proč mám dojem, že se mě pokoušíš přesvědčit, že nevím o čem píšu a že pravdu máš jen ty? Vím že ruční brzda je parkovací, ale dá se používat i jinak. Proto bych auto bez mechanický ručky třeba nikdy nekoupil, protože by mě to jako řidiče omezovalo v řízení auta, na který jsem zvyklej.
nevim, proc ten poct mas - ze by to bylo to spojene s tim mym povyseneckym tlachanim ohledne fackovani za jizdy a odebrani rucky z tveho vozu? 😉. spis by me zajimalo, kdes vzal ten pocit, ze utrzenim auta do uplneho smyku, ktery je pro ridice auta z principu veci stavem nekontrolovatelnym (nikdy presne nevis, kam to pujde, zalezi na cele rade faktoru) resis situaci, ktera ma zcela standardni reseni. jeste navic natacis auto do jizdy bokem, cimz dramaticky ohrozujes posadku, pokud tim smerem stoji nejaka pevna prekazka (napr. strom). tam je vzdycky lepsi to napasovat po cumaku. krizove situace se nedaji nikdy stoprocentne pausalizovat, ale myslim, ze zakladem zvladnuti smyku na silnici je co nejrychlejsi vyrovnani do ovladatelneho stavu a jsem-li dale na koliznim kurzu, tak bud pokus o uhybny manevr (prakticky bez brzdeni) nebo plne brzdeni v primem smeru.
u predokolky treba prakticky zasadne jezdim zatacky pod plynem, protoze vim, ze jakmile se zacina auto "nedotacet", staci proste uvolnit plynovy pedal, cimz proste veskerou dostupnou silu, kterou je pneu schopna pouzit, davam na jeji bocni vedeni a nesnizuju ho trakcnim namahanim. take jezdim leve zatacky tak, abych mel pokud mozno vpravo fora na pripadne zvetseni polomeru (snizeni bocni sily). v pravych se zase "tisknu" ke skarpe. na tomhle celem neni nic objevneho, vetsina ridicu to dela zrovna tak, aniz by nad tim hloubeji uvazovala. ale rozhodne nejezdim rally, kde se rucni brzda nekdy pouziva zamerne, ale i tam mam dojem, ze ji nekdy pouzivaji jako prostredek k otoceni auta kolem pangejtu, pred cimz nasleduje jeho "zhoupnuti" do oblouku, ale rozhodne tim impulzem k pouziti rucky neni zcela nahodny nedotacivy smyk. ale tady se poustim na tenky led, s rally mam prakticke zkusenosti nulove. a jen tak mimochodem, je vubec mozne pouzivat na blokovani kol rucku u permanentni (a tim neni haldex a podobne pseudo pohony) ctyrkolky?
u predokolky treba prakticky zasadne jezdim zatacky pod plynem, protoze vim, ze jakmile se zacina auto "nedotacet", staci proste uvolnit plynovy pedal, cimz proste veskerou dostupnou silu, kterou je pneu schopna pouzit, davam na jeji bocni vedeni a nesnizuju ho trakcnim namahanim. take jezdim leve zatacky tak, abych mel pokud mozno vpravo fora na pripadne zvetseni polomeru (snizeni bocni sily). v pravych se zase "tisknu" ke skarpe. na tomhle celem neni nic objevneho, vetsina ridicu to dela zrovna tak, aniz by nad tim hloubeji uvazovala. ale rozhodne nejezdim rally, kde se rucni brzda nekdy pouziva zamerne, ale i tam mam dojem, ze ji nekdy pouzivaji jako prostredek k otoceni auta kolem pangejtu, pred cimz nasleduje jeho "zhoupnuti" do oblouku, ale rozhodne tim impulzem k pouziti rucky neni zcela nahodny nedotacivy smyk. ale tady se poustim na tenky led, s rally mam prakticke zkusenosti nulove. a jen tak mimochodem, je vubec mozne pouzivat na blokovani kol rucku u permanentni (a tim neni haldex a podobne pseudo pohony) ctyrkolky?
To si napsal solidní elaborát 😄 Nechci aby to vyznělo tak, že při sebemenší ztrátě přilnavosti na přední nápravě při jízdě v zatáčce považuju za nejlepší tahat ručku. Beru to spíš jako poslední záchranu, když vidím, že jsem v háji a pouhým ubráním plynu a volantem nemám šanci to srovnat a ani dobrzdit.
S tímhle co píšeš😒br />
"utrzenim auta do uplneho smyku, ktery je pro ridice auta z principu veci stavem nekontrolovatelnym nikdy presne nevis, kam to pujde"
nesouhlasím. Myslím že není tak těžký si to vyzkoušet a zjistit, že i v takový situaci se auto chová předvídatelně. A i když si zdánlivě v neříditelným smyku, tak tím získáš jednu výhodu a to, že čumák auta nesměřuje do příkopu, ale tím směrem, kterým chceš jet a ty tudíž můžeš použít plyn, který tě dokáže ze zatáčky vytáhnout. Je pravda, že vlítnout bokem do lesa je nebezpečnější než vlítnout tam po čumáku. To ale záleží na zvážení příslušný situace. Pokud tam máš závěj tak je naopak lepší vlítnout do ní bokem, protože je větší šance že zůstaneš na silnici a neprorazíš ji skrz. A já když vezu rodinu jedu tak, aby se mi nestalo, že přilítnu do zatáčky a nevím co s tím mám dělat.
Do zatáček najíždím plynule s minimem plynu a až v zatáčce přidávám, ale v podstatě s tím co píšeš souhlasím. Jezdím stejně.
Jak funguje ručka u permanentní 4 koly netuším, ale zřejmě to mají nějak vyřešený. Když mě kamarád vezl ve WRX, tak auto do zatáček posílal přes ručku normálně. Fakt je že u toho neměl plyn, ale osobní zkušenost s tím nemám.
S tímhle co píšeš😒br />
"utrzenim auta do uplneho smyku, ktery je pro ridice auta z principu veci stavem nekontrolovatelnym nikdy presne nevis, kam to pujde"
nesouhlasím. Myslím že není tak těžký si to vyzkoušet a zjistit, že i v takový situaci se auto chová předvídatelně. A i když si zdánlivě v neříditelným smyku, tak tím získáš jednu výhodu a to, že čumák auta nesměřuje do příkopu, ale tím směrem, kterým chceš jet a ty tudíž můžeš použít plyn, který tě dokáže ze zatáčky vytáhnout. Je pravda, že vlítnout bokem do lesa je nebezpečnější než vlítnout tam po čumáku. To ale záleží na zvážení příslušný situace. Pokud tam máš závěj tak je naopak lepší vlítnout do ní bokem, protože je větší šance že zůstaneš na silnici a neprorazíš ji skrz. A já když vezu rodinu jedu tak, aby se mi nestalo, že přilítnu do zatáčky a nevím co s tím mám dělat.
Do zatáček najíždím plynule s minimem plynu a až v zatáčce přidávám, ale v podstatě s tím co píšeš souhlasím. Jezdím stejně.
Jak funguje ručka u permanentní 4 koly netuším, ale zřejmě to mají nějak vyřešený. Když mě kamarád vezl ve WRX, tak auto do zatáček posílal přes ručku normálně. Fakt je že u toho neměl plyn, ale osobní zkušenost s tím nemám.
Ručkou si vieš pomôcť v nízkych rýchlostiach. Chcem ťa vidieť na úzkej okreske v 70 a vyššej rýchlosti. To jedine že si bývalý/súčasný/amatérsky rally jazdes a jazdíš tréningovým autom. >😁
Souhlas. Ručka je efektivní v hodně malé rychlosti. Ve větší rychlosti je dost riziko že auto spíše rozmete.
Určitě. Pokud jedeš 30-50, tak není problém. Což je na sněhu po městě běžná rychlost.
No řek bych že těch 50 je už dost na hraně. V takové rychlosti je už docela problém nadávkovat ručku tak přesně, aby auto poslala do přetáčivosti ale aby se zároveň ještě stačilo zase chytit a neskončilo v hodinách. Určitě záleží na konkrétní kvalitě sněhu, přemrzlý je celkem bezpečný ale pokud třeba břečka pokrývá led auto se zachová dost nevyzpytatelně.
Na břečce nefunguje nic, tam to chce jediný. Jet tak pomalu aby se ti auto neutrhlo nebo neztratilo směr. To seš prakticky jako na ledu. V takových případech bych ručku asi taky nepoužíval.
Jasný souhlas. Však jsem tu taky někde psal, že při vyšší rychlosti bych takový manévr nezkoušel. Popravdě, ale na sněhu většinou nejezdím rychleji než 70 míněno na úzký okresce. V takových případech není ideální trhat rychlostní rekordy na kluzkým povrchu.
Já ti nevím, mně přijde naprosto přirozené povolit řízení. Už jen ta představa, že bych dál utáhl, je nepříjemná. Což zřejmě vychází z pochopení, jak kola fungují (ta situace pro mne není záhadná; mozek má představu, co se děje). Nemusel jsem to natrénovat.
Srix
Vzhledem k tomu, že pana Pateru znám osobně.. Tak bych mu doporučil začít se vzdělávat. Pan Patera tvrdí, že ABS prodlužuje brzdnou dráhu hned na začátku reportáže... Asi by bylo vhodné se někdy postavit s vysílačkou k ploše a sledovat jaká je brzdná dráha vozidel s moderními ABS a stejnými auty bez ABS... To co řekl obecně neplatilo ani před 15 lety natož teď, kdy po roce šel vývoj citlivosti ABS značně dopředu... ve firmě BOSCH musí mít z podobně erudovaných výroků jistě radost a vývojové středisko si to vezme k srdci, nebo vyzve pana Pateru k vysvětlení jeho tvrzení...
Polemika o degresivním brždění je taky lichá... v reálné krizi nepopužitelné, tam funguje vše nebo nic... za druhé, jiný tlak je k degresivnímu brždění třeba vyvinout ve 120, 90, 60,30.... jinak dojde k přebrždění a zablokování kol (hledání správného tlaku pro změnu prodlužeje brzdnou dráhu ze samotné podstaty toho, že to pak není ideál-tedy degresivní brždění)
Polemika o degresivním brždění je taky lichá... v reálné krizi nepopužitelné, tam funguje vše nebo nic... za druhé, jiný tlak je k degresivnímu brždění třeba vyvinout ve 120, 90, 60,30.... jinak dojde k přebrždění a zablokování kol (hledání správného tlaku pro změnu prodlužeje brzdnou dráhu ze samotné podstaty toho, že to pak není ideál-tedy degresivní brždění)
Tvrdenie o predĺžení brzdnej dráhy môže a platiť a platí, ale len za určitých špecifických podmienok a okolností. Na druhej strane ale dáva vodičovi stále možnosť ovládania a teda vyhnutiu sa prekážke. V hlbokom snehu keď si vieš nahrnúť "kliny" pred kolesá ti ABS reálnu brzdnú dráhu predĺži. Ale to je taký menší extrém. >😁
I ABS moderního auta se dá porazit, za určitých okolností. Existuje jistý prostor pro zlepšení (ABS neudrží optimální skluz). Otázka je, jestli se tam dokážeš dostat. Je jedna věc to konzistentně zvládat na krásném zasněženém parkovišti a jiná v provozu na silnici.
Važená pane , pojdme se sejit na Polygonu a zkusme to co se domnivate Vy vyzkoušet. Vyvoj zajiste pracuje a neustále se zlepšuje a kvalitní řidič to pozná ale musim Vas nyní upozornit že ze 100ky řidičů možná 10 umí agresivně a razantně zabrzdit.
S tím, že lidi neumí brzdit souhlasím. To si taky beru jako hlavní cíl na kurzech bezpečné jízdy - naučit je brzdit a krizovyý vyhýbací manévr. Zvládání smyku je druhotná záležitost, byť pro lidí výrazněj zábavnější...
-PePe-
Ten videopřehrávač na Vašich stránkách je naprosto příšernej. Při změně kvality nebo posunutí videa se to sekne a pomůže jen refresh. Proč nenahráváte videa na Youtube?
Youtube není zrovna růžovej - jejich politika apod. Ale je pravda že ten přehrávač je fakt hrůza. Udělali by líp kdyby to jako videosoubory nahráli na uloz.to >😁
Dagmarrr
je především pro zkušené jezdce (nahrazení ABS silným tlakem až k bodu zablokování kol), ale hlavně jsme se opět nedozvěděli, jak třeba jet prudký klikatý sjezd na ledovce v rychlosti "nula nula nic". Sice většinou nejde o život (pokud to není před železničním přejezdem a nebo nad propastí), ale i čtyřkolka s automatem si s tím většinou neví rady (včetně všech systémů). Rady typu "netrhat volantem" a "brzdit razantně a postupně ubírat na tlaku pouze na asfaltu", to už známe všichni z autoškoly... Chtělo by to, aby řídil příště nějaký hodně fundovaný šofér a nepředváděl projíždění zatáček powerslidem, ale vysvětlil, že třeba ABS má také za úkol držet optimální těžiště auta (aby se tolik neodlehčila zadní náprava) atd. atd....
JiRkA997CZ
Tak jsme se dověděli jak sedět, jak nedávat ruce, jak se svlíknout a trošičku z jízdy na ledu, třebaže když jedem rychlejc tak i dýl brzdime, toť vše. Že by se tam třeba zmínili o tom jak poznat zamrzlou silnici když je zakrytá navátým sněhem, jak jet když se pomalu břichem auta sunete po sněhu, jak srovnat auto když si dělá co chce (když zadek osciluje mezi levým a pravým příkopem), tak tohle mi v tom videu teda chybělo. Ale bod za snahu se udělit dá.
Ono to je vždycky dost o elementu mezi sedačkou a volantem. Když je ten element pitomej, tak ho ani žádný bezpečnostní asistent nezachrání. Na druhou stranu třeba já jezdím favoritem, smyk jsem už několikrát dostal a i když nemám ani ABS, tak ještě žiju a auto se stále leskne v garáži. Asistent je dobrá věc, která určitě dost pomůže, ale to nejdůležitější je řidič
Ono to je vždycky dost o elementu mezi sedačkou a volantem. Když je ten element pitomej, tak ho ani žádný bezpečnostní asistent nezachrání. Na druhou stranu třeba já jezdím favoritem, smyk jsem už několikrát dostal a i když nemám ani ABS, tak ještě žiju a auto se stále leskne v garáži. Asistent je dobrá věc, která určitě dost pomůže, ale to nejdůležitější je řidič
Jo a k tomu slíkání bundy. Nechci se nikoho dotknout ale celkem chápu že leckterý dříve narozený pán nedejbože s větším pupkem může mít problém hýbat se i v pouhém tričku a případná bunda ho za volantem uzemní úplně. Nicméně tohle se netýká celé populace, je také dost jedinců, kteří nemají kila navíc, jsou sportovnějšího ducha a nedělá jim proto problém pohyb ani v silnější vrstvě oblečení.
Tak já myslel, že jen Okamura je v odůvodněných případech Pitomio. A tady se dočtu, že i Mička. >😁
Nijak jsem neatakoval řidičské schopnosti pana Mičky - na to, aby si na to někdo udělal názor je tohle video málo obsáhlé.
Osobně bych automat řídit nechtěl, a už vůbec ne na námraze. Manuál umožňuje mnohem větší kontrolu nad autem než redakcí (mičkou) zvolený automat.
Osobně bych automat řídit nechtěl, a už vůbec ne na námraze. Manuál umožňuje mnohem větší kontrolu nad autem než redakcí (mičkou) zvolený automat.
Mička řídit neumí, to už tady ve videu několikrát dokázal, čili ty ne, ale já ano, já jeho řidičské schopnosti atakoval. Je to element a v tomto případě si s panem Pitomio můžou podat ruce. Teda vlastně nemůžou, protože Mička je má zauzlovaný na volantě >😁 >😁 >😁
Automatů už jsem si pořídil několik a do manuálu už bych se nevrátil, i když ho mám rád a vůbec mi nevadí, ostatně vyrostl jsem na něm. Nově jsem k tomu automatu pořídil i čtyřkolku a užívám si toho naplno. Hlavně v zatáčkách a teď na sněhu.
Automatů už jsem si pořídil několik a do manuálu už bych se nevrátil, i když ho mám rád a vůbec mi nevadí, ostatně vyrostl jsem na něm. Nově jsem k tomu automatu pořídil i čtyřkolku a užívám si toho naplno. Hlavně v zatáčkách a teď na sněhu.
rohYpnol
Pan instruktor příjemný, leč v mnohém bych s ním polemizoval.
Současná ABS VŽDY prodlužují brzdnou dráhu?? Ne, s tím absolutně nesouhlasím. Za určitých podmínek ano, ale ne vždy.
Dávat kontra u vozu s ESP?? Opět jak a kdy. ESP vyhodnocuje směr volantu, takže v první fázi je kontra naopak pro ESP matoucí, protože neví co řidič chce. Naopak lepší dávají impulzy do řízení, aby naopak řidič správně reagoval.
Trochu mě mrzí, že poněkud vyznělo, že elektronika všechno zmůže a že je vše lepší nechat na ní. Ano, to platí, ale jedině pro nezkušené řidiče (kterých je sice možná 90%, ale nejsou to všichni).
Nevím proč, ale vždy mi přijde že tihle tatíkové instruktoři jsou zabrždění ve vývoji někde -10 let zpět... Ale možná jen jejich myšlení odpovídá stáří našeho vozového parku.
Zcela ale nechápu smysl tohoto videa.
1) Jezdili jste s AWD, ale jiný pohon vyžaduje úplně jiný přístup.
2) Nejlepší jízda na webu? No koho cílíte? tohle video by bylo skvělé do rubriky "první jízda po autoškole", ale tady??
3) Zcela pomíjíte stáří aut, tyhle rady platí pro majitele nových vozů. Ale co starší vozy? Tam je vyžadováno úplně něco jiného.
4) Video více popisovalo co dělá ESP za nedotáčivého průjezdu zatáčkou. Ale těch situací, možností a kombinací je mnohem, mnohem více.
Takže pochaval instruktorovi, ale redakci? Tam míří spíš více otazníků
:-! :-!
Současná ABS VŽDY prodlužují brzdnou dráhu?? Ne, s tím absolutně nesouhlasím. Za určitých podmínek ano, ale ne vždy.
Dávat kontra u vozu s ESP?? Opět jak a kdy. ESP vyhodnocuje směr volantu, takže v první fázi je kontra naopak pro ESP matoucí, protože neví co řidič chce. Naopak lepší dávají impulzy do řízení, aby naopak řidič správně reagoval.
Trochu mě mrzí, že poněkud vyznělo, že elektronika všechno zmůže a že je vše lepší nechat na ní. Ano, to platí, ale jedině pro nezkušené řidiče (kterých je sice možná 90%, ale nejsou to všichni).
Nevím proč, ale vždy mi přijde že tihle tatíkové instruktoři jsou zabrždění ve vývoji někde -10 let zpět... Ale možná jen jejich myšlení odpovídá stáří našeho vozového parku.
Zcela ale nechápu smysl tohoto videa.
1) Jezdili jste s AWD, ale jiný pohon vyžaduje úplně jiný přístup.
2) Nejlepší jízda na webu? No koho cílíte? tohle video by bylo skvělé do rubriky "první jízda po autoškole", ale tady??
3) Zcela pomíjíte stáří aut, tyhle rady platí pro majitele nových vozů. Ale co starší vozy? Tam je vyžadováno úplně něco jiného.
4) Video více popisovalo co dělá ESP za nedotáčivého průjezdu zatáčkou. Ale těch situací, možností a kombinací je mnohem, mnohem více.
Takže pochaval instruktorovi, ale redakci? Tam míří spíš více otazníků
:-! :-!
_Karel_
Vzhledem k tomu, že článek je o jízdě na velmi kluzkém povrchu, považuji odstavec o degresivním brždění za totálně mimo. Věřím, že někteří to na asfaltu dokáží líp, než ABS, ale na velmi kluzkém povrchu je to absolutní sci-fi. Nevěřím na jakéhokoliv profíka, který odhadne přesně ztrátu adheze na ledu a dokáže brzdit jen velmi těsně pod ní, aby mohl mít lepší výsledek, než ABS.
Podle mne ani tak nevadí kluzký povrch. Důležité je, aby se neměnil. Nejhorší je nějaký větší rozdíl mezi koly.
S rozdílem mezi koly se právě ABS dovede vyrovnat.
Myslel jsem pro brzdění bez (aktivace) ABS. Právě proto, že se s tím moderní ABS (tedy čtyřkanálové) dokáže vyrovnat, ale ty ne (máš jenom jeden pedál, tedy jeden kanál; jednokanálové ABS by bylo podobně namydlené). Velmi rychle na dobrých kolech ztratíš víc, než jsi schopen získat udržením lepšího skluzu na tom špatném.
honzafi
Aneb "správné" svlélákní se v autě a motání pazour přes sebe, to bych takového rádce nakopal někam.
Dobře, tři svetry a péřovka už někoho asi omezí, ale to by člověk měl cítit sám, jestli mu bunda vadí nebo ne.
A kdykoliv vidím někoho, jak motá pazoury nemotorně jednu přes druhou, hned bych mu řidičák rozstřihnul. Takovou krávovinu může myslet vážně jen osoba duševně mdlá - asi stejná, jako učí žáky v autoškole stát bezdůvodně na spojce, např. při dojezdu ke křižovatce místo podřazování šlápnout už třeba 200 metrů před ní na spojku a stát na ní...
Nevím, jestli režim chce udělat z lidí naprosté blbce, ale i když jezdím s automatem, stejně nezapomínám starou zásadu, že s jakým kvaltem do kopce, se stejným i dolů - zvlášť si na to vzpomenu, když vidím blbečka vykvaltovat a celou dobu jízdy s kopce stát na brzdě...
K jízdě v zimě bych spíš připomněl, že předpokládat všespásnost asistenčních systémů místo pomalejší jízdy, brzdění motorem a pouhého přibrzďování si provozní brzdou, to je ideální způsob, jak ohrožovat ostatní účastníky provozu.
Dobře, tři svetry a péřovka už někoho asi omezí, ale to by člověk měl cítit sám, jestli mu bunda vadí nebo ne.
A kdykoliv vidím někoho, jak motá pazoury nemotorně jednu přes druhou, hned bych mu řidičák rozstřihnul. Takovou krávovinu může myslet vážně jen osoba duševně mdlá - asi stejná, jako učí žáky v autoškole stát bezdůvodně na spojce, např. při dojezdu ke křižovatce místo podřazování šlápnout už třeba 200 metrů před ní na spojku a stát na ní...
Nevím, jestli režim chce udělat z lidí naprosté blbce, ale i když jezdím s automatem, stejně nezapomínám starou zásadu, že s jakým kvaltem do kopce, se stejným i dolů - zvlášť si na to vzpomenu, když vidím blbečka vykvaltovat a celou dobu jízdy s kopce stát na brzdě...
K jízdě v zimě bych spíš připomněl, že předpokládat všespásnost asistenčních systémů místo pomalejší jízdy, brzdění motorem a pouhého přibrzďování si provozní brzdou, to je ideální způsob, jak ohrožovat ostatní účastníky provozu.
Jinak co se týká vyšlapávání spojky při silném brzdění tak mám zkušenosti právě opačné. Když necháme spojku sepnutou, setrvačnost motoru omezuje blokování kol i následné zásahy ABS a brzdění je pak účinnější. Ještě více to jde poznat u trvalých čtyřkolek
To co říkáš funguje při řízeném brzdění.
Jestli ti kolo blokuje až do zastavení tak doporučuju návštěvu servisu nebo změnu auta
S čeho myslíš, že bere čidlo ABS impuls do řídící jednotky. Řeknu ti to, z toho ozubeného kolečka a to když se kolo zastaví.
[odkaz]
Teď v zimě se mi stává normálně, že na umydleném sněhu brzdím, ABS bubnuje a já mám normálně zařazený kvalt. Chcípnout to může, až když člověk zpomalí celé auto do rychlosti pod volnoběžnými otáčkami.
[odkaz]
a radsi se trochu povenuj svemu principialne nesmyslnemu tvrzeni ohledne nevyuzivani meze adheze u starsich systemu.
kuny😒br /> Jasně ale úplně dřevní doby bych sem netahal. Velmi rychle reagující ABS jsem měl na autě už před patnácti lety, takže technicky zvládnuté je to i tak dostatečně dlouho
Obdobně to platí i pro akceleraci, při mírném prokluzu auto drží směr a zrychluje, při 100% prokluzu se klidně na místě otočí kolem osy
Co z toho vyplývá si už odvodíš sám
Praxe je ale v naprostém rozporu s tvou představou. Ve skutečnosti schopnost zachycovat boční síly závisí na míře skluzu. Pro každý povrch ta závislost může vypadat trochu jinak a třeba na čistém ledě to může být dost blízké tomu co říkáš ty, ale všechny ostatní povrchy umožní plynulé drifty právě kvůli té proporcionalitě
Prostě se smiř s faktem, že je to tak jak říkám já
vstupem pro tento clanek je chovani na snehu a ledu a praxe, kterou popisuju, je realitou.
- Skluz je poměr obvodové rychlosti kola a rychlosti vozidla, resp. procenta o kterých se bavíme jsou vozidlo má rychlost 100%, kolo x% rychlosti vozidla, skluz je rozdíl procent.
Nebere se tedy v úvahu to co jsi psal že "...na kazde ujete vterine plast uklouzne po povrchu stejny 1m,...".
- Dále netvrdím, že ABS udržuje zrovna 20% skluzu, taky souhlasím že by to bylo už poměrně dost a myslím že ve skutečnosti to bude míň
- Souhlasím že by to byl teoreticky nestabilní stav. Ovšem pro rychlou elektroniku není problém jej udržet v dost přesných mezích. Od toho tam ta elektronika je
- A driftem jsem nemyslel stav podobný plochodrážní motorce, ale mírné vybočení zadní hnací nápravy při drobném skluzu. V téhle oblasti se dá vybočení dost jemně korigovat právě citlivou prací s plynem, tj udržováním hnacích kol v mírném prokluzu a změnou míry prokluzu
A skluz určitě neznamená pouze zablokovaná stojící kola. Ke skluzu dochází už když se obvodová rychlost kola začne lišit od jeho dopředné rychlostí, případně když se kolo začne smýkat stranově. Tj. skluz je i mírné zpomalení kola proti rychlosti auta, určitě nemusí kolo úplně stát
2. Ano, nevyjádřil jsem se správně. Obvodová rychlost kola je o 15-20% menší, než jeho dopředná rychlost. A ABS zapíná zhruba přo ROVNAJÍ SE- 😄
Ale v každém případě ABS tyto procenta využít neumí a proto musí být ze samotné podstaty horší. Je už jiným tématem možnost změnit směr
ad2) v popisech ABS se udává právě ten skluz kolem 15 %. Pokud ale ABS podle tebe zasahuje ještě před skluzem - tedy při shodě obvodové rychlosti kola s ostatními koly jak píšeš " zhruba při ROVNAJÍ SE", co je podle tebe impulsem pro jeho zásah ?
"...Řídicí jednotka systému ABS neustále zjišťuje aktuální rychlost otáčení nejlépe každého kola. Z rychlostí dvou diagonálně umístěných kol (popř. jinak) určuje tzv. referenční rychlost vozidla, se kterou porovnává otáčky jednotlivých kol. Tímto neustálým porovnáváním se zjišťuje aktuální zrychlení, zpomalení a skluz každého z kol. Pokud dojde ke snížení rychlosti některého z kol pod stanovenou hodnotu oproti referenční rychlosti (počátek blokování kola a ztráty adheze), řídicí jednotka odpustí bez ohledu na polohu brzdového pedálu tlak z brzdy pomalejšího kola a ihned po jeho roztočení opět tlak napustí zpět. Tak se brzdění přibližuje ideálu na hranici adheze. Tuto akci jsou systémy ABS schopné opakovat několikrát za sekundu a to po celou dobu brzdění až do minimální rychlosti, zpravidla 4 km/h, kdy se systém ABS sám odpojuje..."
[odkaz]
Takže u správně fungujícího ABS k zablokování nedojde. To samozřejmě neznamená, že v některých autech jsou i blbě fungující ABS
Zastavení kola znamená 100% skluz, což je docela podstatný rozdíl - jak pro ovladatelnost auta, tak pro případné chcípnutí motoru