Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak správně jezdit na sněhu a ledu? Učili jsme se od instruktorské legendy!

Jan Mička Jan Mička 2. 2. 2017
146
Řada řidičů v zimním období raději auto ani nevytahuje, jiní se tomu však nevyhnou a chtě nechtě riskují na zledovatělých silnicích. Jak správně jezdit na sněhu a ledu? A jaké je potřeba dodržovat zásady? To všechno se dnes dozvíte!

360p480p240p720p

Zatímco začátkem týdne bylo kvůli ledovce nejlepší ani nevycházet z domu, v jeho polovině už byla situace o poznání lepší. Sice napadlo několik centimetrů sněhu, ten ale stačilo omést z kapoty a střechy a mohli jste vyrazit maximálně po uježděném podkladu. Ten je z hlediska přilnavosti výrazně „hodnější“ než čistý led, i tak je ale potřeba dodržovat několik zásad, díky kterým bude jízda v autě mnohem bezpečnější.

Teoretických článků o zimní přípravě vozu a jízdě ve ztížených podmínkách jsme na Auto.cz měli už několik, dnes však přejdeme od teorie k praxi. Začátkem tohoto týdne, když byla situace na silnicích podobná ledovému peklu, jsem vyrazil na polygon mosteckého autodromu, kde jsem měl dohodnutou školu jízdy v panem Jiřím Paterou, bývalým automobilovým závodníkem a legendárním instruktorem, pod jehož rukama se formovala taková esa, jako je Tomáš Enge, Václav Pech mladší nebo Roman Kresta. Obrátili jsme se tedy na toho nejpovolanějšího!

Zaměřili jsme se na bezpečné brzdění, vyhýbací manévr a průjezd zatáčkou na sněhu a ledu. Samozřejmě s využitím elektronických bezpečnostních systémů, které sice vždycky nemusejí být stoprocentní, v krizových situacích však vedle vlastních řidičských schopností představují to jediné, na co se lze spolehnout. Role pokusného králíka se zhostil Seat Ateca 2.0 TDI DSG AWD s výkonem 140 kW, který k nám před pár týdny dorazil na dlouhodobý test. Čtyřkolka je při jízdě na sněhu pochopitelně výhodou, stabilizační systém a ABS však plní stejnou funkci bez ohledu na počet poháněných náprav.

Než si pustíte přiložené video, je dobré zdůraznit jednu věc: jeli jsme ve voze s automatickou převodovkou, u kterého během brzdění práci skříně nijak neřešíte. Podřazuje si sama a vyrovnává otáčky motoru, aby nedošlo k zablokování kol. S manuální převodovkou je ale jinak – při potřebě co nejrychlejšího zastavení s vozem s ABS vždycky vyřazujte do neutrálu nebo alespoň vyšlápněte spojku. Možná si řeknete, že tím přijdete o brzdnou sílu motoru, ne každý si ale uvědomí, že musí během brzdění také podřazovat a může dojít ke zhasnutí motoru. Nehledě na to, že v posledních metrech v podstatě brzdíte proti síle motoru a brzdná dráha se tím ještě prodlouží.

V našem případě nebylo co řešit, na brzdu jsem šlapal, jak to jenom šlo a naplno využíval ABS. Existuje i účinnější způsob zastavení vozu, avšak ten je náročnější na provedení – takzvané degresivní brzdění. Jde o techniku, při které vyvinete na brzdový pedál maximální možný tlak, ale zároveň pouze takový, abyste neprobudili ABS. Tento způsob vyžaduje hodně cviku a v krizové situaci si na něj hned nevzpomeneme, jeho výhodou však jsou nepřerušované otáčky pneumatiky během brzdění, nedochází ke změně tlaku v brzdové soustavě a výsledná brzdná dráha je ve srovnání s použitím ABS kratší. Který způsob využijete, je už na vás, já šel cestou nejmenšího odporu. Více už uvidíte v přiloženém videu!

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Autodrom Jihlava
ryccardo
| 6. 2. 2017
To si napsal solidní elaborát :-) Nechci aby to vyznělo tak, že při sebemenší ztrátě přilnavosti na přední nápravě při jízdě v zatáčce považuju za nejlepší tahat ručku. Beru to spíš jako poslední záchranu, když vidím, že jsem v háji a pouhým ubráním plynu a volantem nemám šanci to srovnat a ani dobrzdit.

S tímhle co píšeš:

"utrzenim auta do uplneho smyku, ktery je pro ridice auta z principu veci stavem nekontrolovatelnym nikdy presne nevis, kam to pujde"

nesouhlasím. Myslím že není tak těžký si to vyzkoušet a zjistit, že i v takový situaci se auto chová předvídatelně. A i když si zdánlivě v neříditelným smyku, tak tím získáš jednu výhodu a to, že čumák auta nesměřuje do příkopu, ale tím směrem, kterým chceš jet a ty tudíž můžeš použít plyn, který tě dokáže ze zatáčky vytáhnout. Je pravda, že vlítnout bokem do lesa je nebezpečnější než vlítnout tam po čumáku. To ale záleží na zvážení příslušný situace. Pokud tam máš závěj tak je naopak lepší vlítnout do ní bokem, protože je větší šance že zůstaneš na silnici a neprorazíš ji skrz. A já když vezu rodinu jedu tak, aby se mi nestalo, že přilítnu do zatáčky a nevím co s tím mám dělat.

Do zatáček najíždím plynule s minimem plynu a až v zatáčce přidávám, ale v podstatě s tím co píšeš souhlasím. Jezdím stejně.

Jak funguje ručka u permanentní 4 koly netuším, ale zřejmě to mají nějak vyřešený. Když mě kamarád vezl ve WRX, tak auto do zatáček posílal přes ručku normálně. Fakt je že u toho neměl plyn, ale osobní zkušenost s tím nemám.
ABS prodlužuje brzdnou dráhu
Srix
| 6. 2. 2017
S tím, že lidi neumí brzdit souhlasím. To si taky beru jako hlavní cíl na kurzech bezpečné jízdy - naučit je brzdit a krizovyý vyhýbací manévr. Zvládání smyku je druhotná záležitost, byť pro lidí výrazněj zábavnější...
Autodrom Jihlava
Srix
| 6. 2. 2017
Ano, zkoušel v pozici žáka jednou cca před 17 lety... Učil jsem v době kdy lektoři z Jihlavy ještě něměli ponětí o tom, že něco takového existuje. A učil jsem na několika polygonech v ČR a zahraničí. Když píšu, že Vás učili metodu, která je pro běžné použití překonaná. Tak to berte jako fakt :-) To co jste napsal o reakční době, je trochu nepřesné. Rakce řidiče je včetně technické prodlevy brzd to za 1. Za druhé průměrná reakční doba, tamkde šlo odvodit čas reakce soudním znalcem při nehodě je 1,8-1,9... To co jste napsal o tom, že jsem přejel je Vásš případ kdy brzdíte do rovných kol... S ABS dupu na brzdu a současně pracuji s volantem. Brzdná dráha mi končí za překážkou, ale já pokud za předpokladu, že mám prostor se vyhnout pod krizovou brzdou pracuji ve vyhýbacím manévru. Pokud chcete tvrdit opak, můžete, ale bude to volovina :-) To co jste popsal je technika brždění a vyhnutí bez ABS. O tom, že ve stejné rychlosti nemáte s použitím této techniky moc šancí a že může snadno dojít ve vyšších rychlostech k razatnímu smyku zadní nápravy je věc další. Polemika na toto téma je celkem zbytečná. Spíš mě zaráží, to že to někdo takto "normálního" účastníka kurzu bezpečné jízdy učí. Pěkný den...
Autodrom Jihlava
ryccardo
| 6. 2. 2017
Na břečce nefunguje nic, tam to chce jediný. Jet tak pomalu aby se ti auto neutrhlo nebo neztratilo směr. To seš prakticky jako na ledu. V takových případech bych ručku asi taky nepoužíval.
Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
ryccardo
| 6. 2. 2017
Jo máš pravdu. To mám v autě vlastně taky. Zajímavý je že když vypneš ASR, který jen ubírá plyn, tak tenhle nesmysl zůstane zapnutej. Nevidím v tom osobně vůbec žádný přínos. Pracuje to tak necitlivě, že to trakci akorát zhoršuje. Snažíš se na sněhu vyjet do kopce a ono ti to střídavě břibržďuje kola. Naštěstí se to jak píšeš někde kolem 40 kmh vypíná. Ideálně bych to ale vypnul na furt.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku