
Jak správně jezdit na sněhu a ledu? Učili jsme se od instruktorské legendy!

Zatímco začátkem týdne bylo kvůli ledovce nejlepší ani nevycházet z domu, v jeho polovině už byla situace o poznání lepší. Sice napadlo několik centimetrů sněhu, ten ale stačilo omést z kapoty a střechy a mohli jste vyrazit maximálně po uježděném podkladu. Ten je z hlediska přilnavosti výrazně „hodnější“ než čistý led, i tak je ale potřeba dodržovat několik zásad, díky kterým bude jízda v autě mnohem bezpečnější.
Teoretických článků o zimní přípravě vozu a jízdě ve ztížených podmínkách jsme na Auto.cz měli už několik, dnes však přejdeme od teorie k praxi. Začátkem tohoto týdne, když byla situace na silnicích podobná ledovému peklu, jsem vyrazil na polygon mosteckého autodromu, kde jsem měl dohodnutou školu jízdy v panem Jiřím Paterou, bývalým automobilovým závodníkem a legendárním instruktorem, pod jehož rukama se formovala taková esa, jako je Tomáš Enge, Václav Pech mladší nebo Roman Kresta. Obrátili jsme se tedy na toho nejpovolanějšího!
Zaměřili jsme se na bezpečné brzdění, vyhýbací manévr a průjezd zatáčkou na sněhu a ledu. Samozřejmě s využitím elektronických bezpečnostních systémů, které sice vždycky nemusejí být stoprocentní, v krizových situacích však vedle vlastních řidičských schopností představují to jediné, na co se lze spolehnout. Role pokusného králíka se zhostil Seat Ateca 2.0 TDI DSG AWD s výkonem 140 kW, který k nám před pár týdny dorazil na dlouhodobý test. Čtyřkolka je při jízdě na sněhu pochopitelně výhodou, stabilizační systém a ABS však plní stejnou funkci bez ohledu na počet poháněných náprav.
Než si pustíte přiložené video, je dobré zdůraznit jednu věc: jeli jsme ve voze s automatickou převodovkou, u kterého během brzdění práci skříně nijak neřešíte. Podřazuje si sama a vyrovnává otáčky motoru, aby nedošlo k zablokování kol. S manuální převodovkou je ale jinak – při potřebě co nejrychlejšího zastavení s vozem s ABS vždycky vyřazujte do neutrálu nebo alespoň vyšlápněte spojku. Možná si řeknete, že tím přijdete o brzdnou sílu motoru, ne každý si ale uvědomí, že musí během brzdění také podřazovat a může dojít ke zhasnutí motoru. Nehledě na to, že v posledních metrech v podstatě brzdíte proti síle motoru a brzdná dráha se tím ještě prodlouží.
V našem případě nebylo co řešit, na brzdu jsem šlapal, jak to jenom šlo a naplno využíval ABS. Existuje i účinnější způsob zastavení vozu, avšak ten je náročnější na provedení – takzvané degresivní brzdění. Jde o techniku, při které vyvinete na brzdový pedál maximální možný tlak, ale zároveň pouze takový, abyste neprobudili ABS. Tento způsob vyžaduje hodně cviku a v krizové situaci si na něj hned nevzpomeneme, jeho výhodou však jsou nepřerušované otáčky pneumatiky během brzdění, nedochází ke změně tlaku v brzdové soustavě a výsledná brzdná dráha je ve srovnání s použitím ABS kratší. Který způsob využijete, je už na vás, já šel cestou nejmenšího odporu. Více už uvidíte v přiloženém videu!