Technika
Zažloutlá a slepnoucí světla: Víme, jak je spolehlivě vyčistit! Opravdu funguje zubní pasta?
53 komentářů
MOJE JMÉNO
2
Pravda. Jsou to ukrutně nepohodlné žebřiňáky, skoro bez výbavy, s tvrdě naladěným podvozkem, mizernými sedadly a ohromným hlukem uvnitř. A ty slabounké motory co do toho dávali. No kdo by to chtěl 😉
Přejít do diskuze
Ja na FB sledujem jednu firmu, ktorá sa venuje profi čisteniu áut/detailingu a robia aj tieto zašlé svetlá a podľa fotiek čo tam dávajú som dosť zdesený, pretože často im príde auto, ktoré bolo neodborne navoskované, ale aj so zle vyčistenými svetlami. Takže radšej dám tých 15 eur za renováciu svetla a budem dúfať, že znovu to už bude robiť ďalší majiteľ, ako si to spraviť podomácky.
Myslel jsem, ze polykarbonat se tvaruje spise vakuovanim z tabuli?
Nicmene, proc se tedy nepouziva PMMA i na svetla, pokud je stalejsi? Kvuli krehkosti , ktera u mensich blinkru neni znat? Nebo ze se vyrobcum hodi to proste o*** a nechat zakaznika po zaruce koupit nova svetla? >😁
Nicmene, proc se tedy nepouziva PMMA i na svetla, pokud je stalejsi? Kvuli krehkosti , ktera u mensich blinkru neni znat? Nebo ze se vyrobcum hodi to proste o*** a nechat zakaznika po zaruce koupit nova svetla? >😁
UV záření vadí každýmu plastu a není materiál s vhodnějšími mechanickými a optickými vlastnostmi jako náhrada skla než PC. Zajímavý je že některý auta mají zničený světla už jako nový a u jiných i po 15 letech světlo vypadá pořád normálně. Řekl bych, že to bude ojeb při výrobě. Zřejmě bude záležet na tom jaká vrstva a jak kvalitního laku se při výrobě aplikuje. Já mám na autě z roku 2003 světla pořád krásně čirý a kamarád na Fabii z roku 2007 slepý a zašlý. Blinkry se dělají pokud vím většinou z PMMA. (míněno ty oranžový)
Jdi do barev-laku, tam to maji (chces bezbarvej sprej na plasty), zaroven se jeste osvedcil DuPont Imron. Je to sice hroznej humus a potrebujes strikaci pistoli, ale vydrzi to vecne.
Myslim, ze pro domaci pouziti bude stacit ten sprej, vyrabi ho Krylon 😄
Myslim, ze pro domaci pouziti bude stacit ten sprej, vyrabi ho Krylon 😄
Presne. Sused kedysi kúpil z bazáru Feliciu Mystery. Vyzerala ako nová, ale po dvoch rokoch sa začalo ukazovať čo všetko bolo pred kúpou menené a zjavne za lacný šunt. ;-\
žloutnou čínské náhrážky, mám na autě originál a po 18 letech jsou pořád bílé.. pravda, boční na tom byly hůř.. nevím tedy, jak před FL
Renovaci svetel jsem si privydelaval na skole.
Je potreba smirgl 800, 1200 a 2000, tepla a studena voda a brusna/lestici pasta - pouzival jsem Xerapol a pripravky od Farecly a pak se daval bezbarvej lak.
Krome rozlesteni a prelakovani svetla je jeste treba vycistit a obnovit paraboly a/nebo cocku svetlometu, to uz tak trivialni neni.
Je potreba smirgl 800, 1200 a 2000, tepla a studena voda a brusna/lestici pasta - pouzival jsem Xerapol a pripravky od Farecly a pak se daval bezbarvej lak.
Krome rozlesteni a prelakovani svetla je jeste treba vycistit a obnovit paraboly a/nebo cocku svetlometu, to uz tak trivialni neni.
Proti Škodovce ze stejného roku to luxusní je, ale taky by mne zajímalo, kdo si nechá rozleštit světlo za pořizovačku toho auta. Pochybuji totiž, že ho má někdo ještě od nova >😁
To ani nemusím číst a už vím, že to bude směrovat k úžasným francouzským ... křápům! :-!
A nenatekalo ti náhodou do svetiel? To tam potom funguje ako v pareništi a kryty postupne zvnútra zmatnejú 😉
Tiež som kdesi čítal, že používaním lacných žiaroviek bez UV filtra polykarbonát degraduje 😉
Nechal jsem si to dělat u několika "odborných" firem a vydrží to tak rok, maximálně necelé 2, než se to vrátí k původnímu stavu. Navíc u druhého auta ani nebylo poznat, že něco bylo se světlem děláno z prostého důvodu, protože polykrabonát zmatněl z vnitřní strany, takže nějaké šmrdlání vně je k ničemu nebo jenom poloviční řešení.
jezdím starýma renaultama a i 15letý megane měl světla jako nová, zmatnila vždy jen neoriginální náhrada
Tady je kdyžtak taky jeden odkaz na článek kdyby někdo sháněl více infa. Udělal jsem to podle toho a světla svítí o mnohem líp! I žlutá barva trochu zanikla. http😐/www.united-c.cz/…-svetel-vozidla/
Taky jsem měl na mé ojetině zažlouá světla a použít na to zubní pastu jsem se ani neodvážil 😁 Na https😐/kralmotoru.cz/…outle-svetlomety jsem však našel návod se šmirkovým papírem a to pomohlo opravdu skvěle, pak jsem vše pouze doleštil a světla vypadala jako nová.
To bych se spíše ptal v prodejně autobarev/laků. V hornbachu se na tebe budou tvářit blbě i když řekneš že chceš hollow torx.
Co vím, tak rozleštění v praze docela dobře dělají tento servis: [odkaz]
Co vím, tak rozleštění v praze docela dobře dělají tento servis: [odkaz]
Mám světlo z roku 2003. Na "skle" ani parabole nejsou patrný žádný známky degradace. Jestli světlo použitím levných žárovek oslepne po 20 letech provozu jaksi není relevantní údaj. To už nikoho nezajímá. Každopádně po 14 letech ok a to s tím svítím pořád, protože denní svícení nemám.
To víš že ne. Vstřikuje se běžně a těžko si takový světlo tvaroval z nějaký tabule. Proč se nepoužívá PMMA ti přesně nepovím. Na blinkry se používá běžně, ale na světla ne. Zřejmě nemá tak dobrý optický vlastnosti a když se nabarví na oranžovo nebo červeno, tak to nevadí. Cenový rozdíl tam zásadní nebude. Neřekl bych ani, že je to ojebávka. Hlavní problém, který ovlivní žloutnutí a stárnutí světel je vrstva a kvalita krycího laku.
Máte pravdu, nemá to cenu. Zažloutlé světlo zevnitř (od UV žárovky) jsem ještě neviděl a ani neznám nikoho, kdo by to musel řešit. Navíc takové světlo by ani nešlo opravit, protože na rozdíl od starších, skleněných, není rozebíratelné. Na vnější žloutnutí a degeneraci polykarbonátu, o kterém článek především informuje, nemá druh žárovky žádný vliv. O účinnosti některých aditiv nemám pochyb, sám je používám. Měl jsem na mysli konkrétně jistý "zázrak", který za 1000,- Kč slibuje generálku motoru.
Koukám, že vůbec nejste ochotni připustit, že by to s tou žárovkou vůbec mohla být pravda :-! Hodil bych Vám několik odkazů na zahraniční weby, kde se speciálně o tomto pojednává, ale je to plýtvání časem obou stran. A o tom, že kvalitní aditiva skutečně fungují Vás už vůbec přesvědčovat nehodlám. 😉
Stejná hloupost jako nalít nějaký zázrak do nádrže s tím, že to po pár km zregeneruje motor :no:
A co brzdový spínač? Také ovlivňuje činnost tempomatu. Jinak ta porce km je slušná :yes:
Tak tak, máme v práci výlohu do které praží slunce a i přes sklo věci šisují. Naopak třeba Oakley fotochromatické sluneční brýle jsou mi v autě k ničemu, protože se prostě nezatmaví (nejsou řidičské ale sportovní, tj. reagují na UV. řidičské modely se umí zatmavovat čistě podle dostupného světla)
1999, prodaval jsem ji s cca 768 tisici a jediny problem na palube byl obcas nefunkcni tempomat (v zime a tak, kdys bylo vedro fungoval dobre, asi nekde nejaky spatny spoj, ale nevyresili to ani pokusy jako vymena packy tempomatu, vymena komfortni ridici jednotky a vymena konektoru na trase) jinak bez zavad 😄
Já na tomto rozhodně nešetřím. Každopádně platí, že kdo si počká, ten se dočká....
[odkaz]
[odkaz]
resil jsem to pred par lety u Audi A6, nakoc se na lesteni/renovaci svetel vybodnul a za 3 a pul koupil nove origo hella, auto melo v te dobe najezdino neco prez 720 tisic km, takze svetla jiz byli opravdu krute "nesvitici" >😁
Na blinkry se používá PMMA. Nicméně technologie zpracování je stejná. Obojí se vstřikuje.
Myslím, že blokuje "agresivnější" část UV spektra a propouští jen část UVA... Určitě propouští méně než křemičité sklo na halogenkách
Jen detail. Nelžete těm lidem, že sklo UV záření nepropouští! To je nesmysl. Lehce ho eliminuje, ale normálně propustí. A za oknem se opálíte jako všude jinde, pomaleji ale opálíte. Ju.
Autor nějak zapomněl zmínit velmi podstatný fakt, proč mohou skla žloutnout. Použitím halogenových žárovek bez filtru UV to žloutnutí jde mnohem rychleji. Vždy je potřeba na obalu žárovky hledat kolečko s nápisem UV. Hodně mnohdy napoví i cena žárovky. Kvalitní výrobci to mají všichni, ale spousta lidí jde v tomto případě jen po ceně....
A čo sa divíš, to je to isté ako keby si tam pýtal pružinku do hodín alebo kosačku značky Lamborghini... Nemôžeš chcieť kvalitný špecializovaný tovar v diskonte...
Samotný polykarbonát voči UV-žiareniu nie je odolný, musí dostať špeciálnu povrchovú úpravu.
Z polykarbonátu sa zvyknú robiť aj prestrešenia na čerpačkách, státiach pre autá aj zimných záhradách. Ešte pred pár rokmi mali dosky z polykarbonátu UV-ochranu len z jednej strany - z ktorej, to bolo vyznačené na krycej fólii. Podľa toho sa mali montovať, fóliu len poodhrnúť, tabuľu namontovať a až po montáži celkom strhnúť fólie. našlo sa ale dosť "šikovníkov", ktorí postŕhali fólie vopred a polykarbonátové dosky namontovali ako prišlo - tie, ktoré dali UV-filtrom dole, rýchle zožltli, na mnohých strechách to vidno doteraz.
Polykarbonát po úprave teda je UV-odolný, ale nie naveky. Plus k tomu je ešte čiastočne hydroskopický, teda nasáva do seba vzdušnú vlhkosť. Preto aj počas výrobného procesu a pri tvarovaní musí byť zabezpečené úplne suché prostredie, pretože by v hmote vznikli bublinky. Jeho spracovanie je pomerne náročné.
Polykarbonát sa používa pre svoju vysokú odolnosť voči rozbitiu, najmä kamienkami z cesty. Dnes sa skôr od letiaceho kamienka rozbije čelné sklo ako svetlomet.
Z polykarbonátu sa zvyknú robiť aj prestrešenia na čerpačkách, státiach pre autá aj zimných záhradách. Ešte pred pár rokmi mali dosky z polykarbonátu UV-ochranu len z jednej strany - z ktorej, to bolo vyznačené na krycej fólii. Podľa toho sa mali montovať, fóliu len poodhrnúť, tabuľu namontovať a až po montáži celkom strhnúť fólie. našlo sa ale dosť "šikovníkov", ktorí postŕhali fólie vopred a polykarbonátové dosky namontovali ako prišlo - tie, ktoré dali UV-filtrom dole, rýchle zožltli, na mnohých strechách to vidno doteraz.
Polykarbonát po úprave teda je UV-odolný, ale nie naveky. Plus k tomu je ešte čiastočne hydroskopický, teda nasáva do seba vzdušnú vlhkosť. Preto aj počas výrobného procesu a pri tvarovaní musí byť zabezpečené úplne suché prostredie, pretože by v hmote vznikli bublinky. Jeho spracovanie je pomerne náročné.
Polykarbonát sa používa pre svoju vysokú odolnosť voči rozbitiu, najmä kamienkami z cesty. Dnes sa skôr od letiaceho kamienka rozbije čelné sklo ako svetlomet.
Tiez by ma zaujimalo ktory lak a kde sa da kupit ktory drzi na polyakrylate a ma UV ochranu. Bol som sa pytat v Hornbachu i v Bauhause a v oddeleni farieb na mna pozerali nechapavo 😄
Přemýšlel jsem o rozleštění (kvůli škrábancům). Ale odrazuje mě, že tím zlikviduji vrstvu proti UV. Nedá se sehnat nějaký lak/vosk, který by kryt účinně chránil a dal se nanést v garážových podmínkách?
Jinak, při pohledu na všechna ta auta s neprůhlednými kryty vždy nechápu. Zabilo by dotyčné si koupit aspoň blbou zubní pastu, nebo dát v servisu litr za rozleštění?
Jinak, při pohledu na všechna ta auta s neprůhlednými kryty vždy nechápu. Zabilo by dotyčné si koupit aspoň blbou zubní pastu, nebo dát v servisu litr za rozleštění?
Hlavní světla ano, ale zrovna u Feldy davat za priklad blinkry, ktere zloutnou po 15 letech (pred faceliftem)... Ale nic proti Felde, to auto miluju.
zajímalo by mě, proč se používá zrovna polykarbonát, pokud má tak špatné reakce na UV? A co se používalo za plast na blinkry, např. zmíněné Felicie? Tam originální blinkry i po 20 letech drží čirou barvu a povrch je stále lesklý.. Pravda, průhlednost těžko posoudit.
Sklo samozřejmě UV světlo propouští, konkrétně 90% celého spektra, které je v pásmu UVA, tedy to nejsilnější...... Většina skel blokuje UVB, ovšem to není dogma, nebudu zde rozepisovat proč tomu tak není u určitých skel, ALE PRO LAIKY A DILETANTY Z AUTO.CZ -> Když se v autě neopálíš, tak se SPALIS...... vzdy jedno nebo druhé!!!! (pochopitelně pokud máte čiré a né tonované SKLO!!!!! tedy sklo s filtrem co propouští menší množství UV).....
A pak odkud slychám takové kraviny v hospodách! Borci zas vstřebali něco z auto.cz ......
A pak odkud slychám takové kraviny v hospodách! Borci zas vstřebali něco z auto.cz ......