Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Zažloutlá a slepnoucí světla: Víme, jak je spolehlivě vyčistit! Opravdu funguje zubní pasta?

53 komentářů

Papezja
zajímalo by mě, proč se používá zrovna polykarbonát, pokud má tak špatné reakce na UV? A co se používalo za plast na blinkry, např. zmíněné Felicie? Tam originální blinkry i po 20 letech drží čirou barvu a povrch je stále lesklý.. Pravda, průhlednost těžko posoudit.
Moje jméno není důležité
Hlavní světla ano, ale zrovna u Feldy davat za priklad blinkry, ktere zloutnou po 15 letech (pred faceliftem)... Ale nic proti Felde, to auto miluju.
Papezja
žloutnou čínské náhrážky, mám na autě originál a po 18 letech jsou pořád bílé.. pravda, boční na tom byly hůř.. nevím tedy, jak před FL
Avatar - pumpkin
pumpkin
Presne. Sused kedysi kúpil z bazáru Feliciu Mystery. Vyzerala ako nová, ale po dvoch rokoch sa začalo ukazovať čo všetko bolo pred kúpou menené a zjavne za lacný šunt. ;-\
traveldrive
Blinkre na Felde nie sú z polykarbonátu, sú vyrábané klasicky vstrekovaním.
ryccardo
Na blinkry se používá PMMA. Nicméně technologie zpracování je stejná. Obojí se vstřikuje.
Papezja
Myslel jsem, ze polykarbonat se tvaruje spise vakuovanim z tabuli?
Nicmene, proc se tedy nepouziva PMMA i na svetla, pokud je stalejsi? Kvuli krehkosti , ktera u mensich blinkru neni znat? Nebo ze se vyrobcum hodi to proste o*** a nechat zakaznika po zaruce koupit nova svetla? >😁
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Správne.
ryccardo
To víš že ne. Vstřikuje se běžně a těžko si takový světlo tvaroval z nějaký tabule. Proč se nepoužívá PMMA ti přesně nepovím. Na blinkry se používá běžně, ale na světla ne. Zřejmě nemá tak dobrý optický vlastnosti a když se nabarví na oranžovo nebo červeno, tak to nevadí. Cenový rozdíl tam zásadní nebude. Neřekl bych ani, že je to ojebávka. Hlavní problém, který ovlivní žloutnutí a stárnutí světel je vrstva a kvalita krycího laku.
jam2015
Tiež som kdesi čítal, že používaním lacných žiaroviek bez UV filtra polykarbonát degraduje 😉
traveldrive
Samotný polykarbonát voči UV-žiareniu nie je odolný, musí dostať špeciálnu povrchovú úpravu.
Z polykarbonátu sa zvyknú robiť aj prestrešenia na čerpačkách, státiach pre autá aj zimných záhradách. Ešte pred pár rokmi mali dosky z polykarbonátu UV-ochranu len z jednej strany - z ktorej, to bolo vyznačené na krycej fólii. Podľa toho sa mali montovať, fóliu len poodhrnúť, tabuľu namontovať a až po montáži celkom strhnúť fólie. našlo sa ale dosť "šikovníkov", ktorí postŕhali fólie vopred a polykarbonátové dosky namontovali ako prišlo - tie, ktoré dali UV-filtrom dole, rýchle zožltli, na mnohých strechách to vidno doteraz.
Polykarbonát po úprave teda je UV-odolný, ale nie naveky. Plus k tomu je ešte čiastočne hydroskopický, teda nasáva do seba vzdušnú vlhkosť. Preto aj počas výrobného procesu a pri tvarovaní musí byť zabezpečené úplne suché prostredie, pretože by v hmote vznikli bublinky. Jeho spracovanie je pomerne náročné.
Polykarbonát sa používa pre svoju vysokú odolnosť voči rozbitiu, najmä kamienkami z cesty. Dnes sa skôr od letiaceho kamienka rozbije čelné sklo ako svetlomet.
Avatar - pumpkin
pumpkin
Vďaka za vysvetlenie. :yes:
ryccardo
UV záření vadí každýmu plastu a není materiál s vhodnějšími mechanickými a optickými vlastnostmi jako náhrada skla než PC. Zajímavý je že některý auta mají zničený světla už jako nový a u jiných i po 15 letech světlo vypadá pořád normálně. Řekl bych, že to bude ojeb při výrobě. Zřejmě bude záležet na tom jaká vrstva a jak kvalitního laku se při výrobě aplikuje. Já mám na autě z roku 2003 světla pořád krásně čirý a kamarád na Fabii z roku 2007 slepý a zašlý. Blinkry se dělají pokud vím většinou z PMMA. (míněno ty oranžový)
jam2015
Vidíš a kamarát prejde cez STK z jasným úsmevom. 😉
Ondris
Renovaci svetel jsem si privydelaval na skole.
Je potreba smirgl 800, 1200 a 2000, tepla a studena voda a brusna/lestici pasta - pouzival jsem Xerapol a pripravky od Farecly a pak se daval bezbarvej lak.
Krome rozlesteni a prelakovani svetla je jeste treba vycistit a obnovit paraboly a/nebo cocku svetlometu, to uz tak trivialni neni.
Avatar - IbizaFR
IbizaFR
tato recyklace článků? ;-\
Avatar - wladyk
wladyk
To je odvaha nazvat obludy Vel Satis a Avantime luxusními vozy. :no:
Neurotic
Proti Škodovce ze stejného roku to luxusní je, ale taky by mne zajímalo, kdo si nechá rozleštit světlo za pořizovačku toho auta. Pochybuji totiž, že ho má někdo ještě od nova >😁
MOJE JMÉNO
Pravda. Jsou to ukrutně nepohodlné žebřiňáky, skoro bez výbavy, s tvrdě naladěným podvozkem, mizernými sedadly a ohromným hlukem uvnitř. A ty slabounké motory co do toho dávali. No kdo by to chtěl 😉
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
To ani nemusím číst a už vím, že to bude směrovat k úžasným francouzským ... křápům! :-!
pandora
pěkně to vyleštili jen co je pravda!!
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Přemýšlel jsem o rozleštění (kvůli škrábancům). Ale odrazuje mě, že tím zlikviduji vrstvu proti UV. Nedá se sehnat nějaký lak/vosk, který by kryt účinně chránil a dal se nanést v garážových podmínkách?

Jinak, při pohledu na všechna ta auta s neprůhlednými kryty vždy nechápu. Zabilo by dotyčné si koupit aspoň blbou zubní pastu, nebo dát v servisu litr za rozleštění?
Ondris
Jdi do barev-laku, tam to maji (chces bezbarvej sprej na plasty), zaroven se jeste osvedcil DuPont Imron. Je to sice hroznej humus a potrebujes strikaci pistoli, ale vydrzi to vecne.
Myslim, ze pro domaci pouziti bude stacit ten sprej, vyrabi ho Krylon 😄
Avatar - pumpkin
pumpkin
Ja na FB sledujem jednu firmu, ktorá sa venuje profi čisteniu áut/detailingu a robia aj tieto zašlé svetlá a podľa fotiek čo tam dávajú som dosť zdesený, pretože často im príde auto, ktoré bolo neodborne navoskované, ale aj so zle vyčistenými svetlami. Takže radšej dám tých 15 eur za renováciu svetla a budem dúfať, že znovu to už bude robiť ďalší majiteľ, ako si to spraviť podomácky.
troo
Tiez by ma zaujimalo ktory lak a kde sa da kupit ktory drzi na polyakrylate a ma UV ochranu. Bol som sa pytat v Hornbachu i v Bauhause a v oddeleni farieb na mna pozerali nechapavo 😄
traveldrive
A čo sa divíš, to je to isté ako keby si tam pýtal pružinku do hodín alebo kosačku značky Lamborghini... Nemôžeš chcieť kvalitný špecializovaný tovar v diskonte...
wotsudisu
To bych se spíše ptal v prodejně autobarev/laků. V hornbachu se na tebe budou tvářit blbě i když řekneš že chceš hollow torx.
Co vím, tak rozleštění v praze docela dobře dělají tento servis: [odkaz]
jam2015
V Hornbachu predávajú dvojzložkový Maston 2K Two.
jam2015
Čítal som, že je vhodné použiť dvojzložkový Maston 2K Two. A ten v Hornbachu majú 😄
MOJE JMÉNO
Autor nějak zapomněl zmínit velmi podstatný fakt, proč mohou skla žloutnout. Použitím halogenových žárovek bez filtru UV to žloutnutí jde mnohem rychleji. Vždy je potřeba na obalu žárovky hledat kolečko s nápisem UV. Hodně mnohdy napoví i cena žárovky. Kvalitní výrobci to mají všichni, ale spousta lidí jde v tomto případě jen po ceně....
ryccardo
Kupuju obyčejný H4 za 35 korun kus a světla mi čoveče nezežloutly ani nudli.
MOJE JMÉNO
Já na tomto rozhodně nešetřím. Každopádně platí, že kdo si počká, ten se dočká....

[odkaz]
Blue_cafe
Stejná hloupost jako nalít nějaký zázrak do nádrže s tím, že to po pár km zregeneruje motor :no:
MOJE JMÉNO
Koukám, že vůbec nejste ochotni připustit, že by to s tou žárovkou vůbec mohla být pravda :-! Hodil bych Vám několik odkazů na zahraniční weby, kde se speciálně o tomto pojednává, ale je to plýtvání časem obou stran. A o tom, že kvalitní aditiva skutečně fungují Vás už vůbec přesvědčovat nehodlám. 😉
Blue_cafe
Máte pravdu, nemá to cenu. Zažloutlé světlo zevnitř (od UV žárovky) jsem ještě neviděl a ani neznám nikoho, kdo by to musel řešit. Navíc takové světlo by ani nešlo opravit, protože na rozdíl od starších, skleněných, není rozebíratelné. Na vnější žloutnutí a degeneraci polykarbonátu, o kterém článek především informuje, nemá druh žárovky žádný vliv. O účinnosti některých aditiv nemám pochyb, sám je používám. Měl jsem na mysli konkrétně jistý "zázrak", který za 1000,- Kč slibuje generálku motoru.
ryccardo
Mám světlo z roku 2003. Na "skle" ani parabole nejsou patrný žádný známky degradace. Jestli světlo použitím levných žárovek oslepne po 20 letech provozu jaksi není relevantní údaj. To už nikoho nezajímá. Každopádně po 14 letech ok a to s tím svítím pořád, protože denní svícení nemám.
Avatar - defender110
defender110
Jen detail. Nelžete těm lidem, že sklo UV záření nepropouští! To je nesmysl. Lehce ho eliminuje, ale normálně propustí. A za oknem se opálíte jako všude jinde, pomaleji ale opálíte. Ju.
Papezja
Myslím, že blokuje "agresivnější" část UV spektra a propouští jen část UVA... Určitě propouští méně než křemičité sklo na halogenkách
Avatar - Formas
Formas
Tak tak, máme v práci výlohu do které praží slunce a i přes sklo věci šisují. Naopak třeba Oakley fotochromatické sluneční brýle jsou mi v autě k ničemu, protože se prostě nezatmaví (nejsou řidičské ale sportovní, tj. reagují na UV. řidičské modely se umí zatmavovat čistě podle dostupného světla)
IPace
resil jsem to pred par lety u Audi A6, nakoc se na lesteni/renovaci svetel vybodnul a za 3 a pul koupil nove origo hella, auto melo v te dobe najezdino neco prez 720 tisic km, takze svetla jiz byli opravdu krute "nesvitici" >😁
ryccardo
Co to bylo za rok výroby, že to dokázalo najezdit takovou porci km?
IPace
1999, prodaval jsem ji s cca 768 tisici a jediny problem na palube byl obcas nefunkcni tempomat (v zime a tak, kdys bylo vedro fungoval dobre, asi nekde nejaky spatny spoj, ale nevyresili to ani pokusy jako vymena packy tempomatu, vymena komfortni ridici jednotky a vymena konektoru na trase) jinak bez zavad 😄
BaracudaJ
A co brzdový spínač? Také ovlivňuje činnost tempomatu. Jinak ta porce km je slušná :yes:
IPace
jo to je taky mozne, nevim, ja to jiz nezjistim, to soucasnej majitel a toho ja neznam
ryccardo
Aha tak to je mi pak jasný. To bylo ještě poctivý auto.
jam2015
Len dúfam, že s tými ,,škuľavými" svetlami si jazdil len cez deň 😉
Avatar - Kuban
Kuban
Sklo samozřejmě UV světlo propouští, konkrétně 90% celého spektra, které je v pásmu UVA, tedy to nejsilnější...... Většina skel blokuje UVB, ovšem to není dogma, nebudu zde rozepisovat proč tomu tak není u určitých skel, ALE PRO LAIKY A DILETANTY Z AUTO.CZ -> Když se v autě neopálíš, tak se SPALIS...... vzdy jedno nebo druhé!!!! (pochopitelně pokud máte čiré a né tonované SKLO!!!!! tedy sklo s filtrem co propouští menší množství UV).....

A pak odkud slychám takové kraviny v hospodách! Borci zas vstřebali něco z auto.cz ......
DonLabuznik
Taky jsem měl na mé ojetině zažlouá světla a použít na to zubní pastu jsem se ani neodvážil 😁 Na https😐/kralmotoru.cz/…outle-svetlomety jsem však našel návod se šmirkovým papírem a to pomohlo opravdu skvěle, pak jsem vše pouze doleštil a světla vypadala jako nová.
janbratan
Tady je kdyžtak taky jeden odkaz na článek kdyby někdo sháněl více infa. Udělal jsem to podle toho a světla svítí o mnohem líp! I žlutá barva trochu zanikla. http😐/www.united-c.cz/…-svetel-vozidla/
Avatar - lordlord
lordlord
jezdím starýma renaultama a i 15letý megane měl světla jako nová, zmatnila vždy jen neoriginální náhrada
Avatar - DaewooMaster
DaewooMaster
Nechal jsem si to dělat u několika "odborných" firem a vydrží to tak rok, maximálně necelé 2, než se to vrátí k původnímu stavu. Navíc u druhého auta ani nebylo poznat, že něco bylo se světlem děláno z prostého důvodu, protože polykrabonát zmatněl z vnitřní strany, takže nějaké šmrdlání vně je k ničemu nebo jenom poloviční řešení.
jam2015
A nenatekalo ti náhodou do svetiel? To tam potom funguje ako v pareništi a kryty postupne zvnútra zmatnejú 😉
jam2015
uverejnený 8.5.2020😒br />https😐/www.auto.cz/…ylo-jasno-134331