Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

32 komentářů

Avatar - narona
narona
A protože konstruktéři chtěli mít možnosti cestovat do kapitalistické země tak se dohodli s Italy na návrhu kastle pro nástupce - 613. >:D :yes:
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
A dobře udělali, s tímto by si trhli akorát ostudu. ;-)
Avatar - lamal
lamal
preco si myslis, ze by to bola ostuda ? skor si myslim, ze ostuda bola ze si Tatra neverila a neverila vlastnym veciam, tak mozno i dopadla i so slavnou spolupracou...
Avatar - narona
narona
A tak podle mě je to na pohled docela povedené, jen by se to nesmělo vyrábět v Blavě >:D
Ale jinak s tím cestováním do Itálie jsem to myslel vážně, mi to tak říkal jeden tatrovák.
V6last imil
4 oči jako od Chosého Kabaňose, no jo naši bratři, čím víc světel, tím víc Adidas
peterle
A T613 mala koľko Adidas?
jam2015
V6last imile, a čistý Adidas - Tatra 77 a 87 ;-)
Avatar - Bubáq
Bubáq
... až na to, že se do Itálie vůbec necestovalo! první skici byly prezentovány v Praze, další v Kopřivnici až po 2 letech (!) a finalizace návrhu už probíhala jen korespondenčně, protože u Vignale nevěřili, že to soudruzi z Tatry myslí s realizací projektu vážně.... Předtím nikdy nezažili takovou ne-komunikaci a takové zdržování v jednání. Viz vzpomínky skutečných pamětníků.
Mimochodem je trapas útočit na fakt, že v Blavě byla založena BAZka a že vlastně nic nevyráběla. Stejně jako v naprosté většině ostatních případů za to mohla neschopnost řídících kádrů (obou národností bez rozdílu), nikoliv fakt, že fabrika byla umístěna na Slovensku.
Avatar - jpor (RSKa)
jpor (RSKa)
Myslel som ze sa predsa len zdržím prejavu ale...nezdrzim.
To redaktorkovo trapne "na vychod" a "slovaci" a viacere narážky na neschopnosť a este neviem čo (cital som to vcera ale diskusia je otvorena az dnes)...no aby si sa nepo*ral...chudak.
To nebolo o ludoch ale o riadení štátu...ale vlastne vysvetlenie si kazdy najde sám
Avatar - dochtor
dochtor
Ja som to čítal až dnes a stojí tam:
"Slováci mají být na co hrdí a plným právem, považují tento vůz za jedno z tamních vrcholných děl."
To ti tak strašne vadí, že nás nazval tak, ako nás nazval?
Avatar - jpor (RSKa)
jpor (RSKa)
Tento vyrok je z opacneho sudka, ten som pochopiteľne nemyslel
Avatar - dochtor
dochtor
Tak potom ktorý výrok.
Buď to už autor skorigoval alebo vidíš niečo čo tam nie je.

Uznávam ale , že tu v diskusii sú občas vtipálci, ktorí sa zrejme potrebujú smiať z vlastnej hlúposti, ako "narona 20.02. 22:06" .
peterle
Ale robiť ž do 1974 auto z 50. rokov, to nebyla ostuda, to byla chlouba :yes:
Avatar - Bubáq
Bubáq
Nenechte se peterle unést zlobou na chudáka, jemuž rozum nedovoluje formulovat inteligentní názory.
Avatar - lamal
lamal
To kombi je paradne... keby sa to vyvazalo tak by to malo uspech a aj coupe bolo pekne... skoda, ze si viacej neverili v Tatre, samotnym navrharom v Bratislave muselo byt dost nevolno ked ich projekt a snaha spadla pred finale... des
Avatar - pumpkin
pumpkin
No ale keby len ten. To musí byť strašné pracovať celý život na nových autách, ktoré ale vždy skončili ako zabudnutý projekt v šuplíku. ;-\
Avatar - pumpkin
pumpkin
Moc neovládam podrobnú históriu Tatry, ale mohla byť 603 A inšpirovaná Chevroletom Corvair, ktorý do Československa poslal Fidel Castro? Vidím tam istú podobu, aj čo sa koncepcie týka.
Avatar - Bubáq
Bubáq
Nikdo to nezmiňuje.... Kdo ví, zda byl vůbec Chevy přístupný: KSČ měla na dary tajný objekt, kde se shromažďovaly. Jen málo se jich dostalo na veřejnost (do muzeí a pod.). Chevy Corvair myslím nikdy nikde vystavován nebyl a asi byl tedy nepřístupný.
Kořeny podobnosti je možné najít ve více tehdejších studiích (tzv. futuristické období :-) ). Ale jinak je X-ko určitě svébytný projekt s velmi elegantními tvary respektujícími aerodynamickou tradici osobních vozů z Příboru. Myslím, že vedení KSČ se asi nelíbilo, že je málo reprezentativní: když se porovnají tehdejší repre vozy KSSS s projektem Tatra X, je jasné, že aerodynamika nepřináší sebou tak nabubřelý vzhled a dojem.
Avatar - pumpkin
pumpkin
V jednom starom čísle Chromu je článok o amerikách, ktoré tu za socíku jazdili a je tam aj ten Corvair. Skúsim to pohľadať, ale tuším sa tam spomínalo, že dožil v 90. rokoch.
jam2015
aj s licenčnou výrobou Alfa Romeo Giulia. To však zarazila Moskva! ;-\
jam2015
Jeden známy mi hovoril, ako boli na T 613 v Taliansku ešte za boľševika. Jeho foter bol šajba na ministerstve v Prahe a tak dostal povolenie na výlet a šoféra k tomu.
Povedal, že všade kde prišli, tak sa zbehli ľudia, ktorí sa na auto vypytovali a fotili si ho.
Talianom ako nešlo do kokosu, že to auto, ktoré má motor vzadu a plutvičky pri zadnom okne je čierne a nie červené. ;-)
starý_kluk
Ano, i to se udávalo, když tatrováci byli s T603 za Vignalem.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Si mal vidieť colníkov keď sme v prvej polovici 90-tok cestovali cez RO do BG na krvavočervenej 613. Vtedy mali taký zvyk, že išiel jeden okolo a klepal autám vzadu po kufroch aby ich vodiči otvorili. Ja som vždy pekne kľúčikom otvoril a o chvíľu sa vždy zbehla polka colnice a čumeli jak puci na tú mašinu, navyše (z ich pohľadu) na zlom mieste >:D >:D >:D Výsledok bol ten, že to čom mal človek vpredu v kufri ich už potom nezaujímalo vôbec.
starý_kluk
Hlavní důvod přerušení dalšího pokračování dondes pozoruhodného vozu byl
- jednak státní úkol representačního vozu (vozu pro papaláše), a tedy s nutností vyšší kabiny (aby mohli nastupovat a sedět v kloboukách!),
- jednak technický: v zájmu zmenšení přetáčivosti vozu umístění motoru vzadu nad zadní nápravu (a převodovkou před ní). Což Tatra zkoušela už s motorem T603, a to dokonce se třemi dvojicemi před ní, aby se pak ustálilo řešení souměrné jen se dvěma. A začal se vyvíjet motor T613 souběžně s novým vozem. Díky tomu dodnes s pozoruhodnou vyvážeností vozu na nápravy a pozoruhodnými jízdními vlastnostmi - po víc jak 45 letech).

Poznámka: k T603X byla i námitka - méně podstatná - jistou tvarovou podobností s tehdy progresivním Renaultem R16.

Poznámka ke vstupu vzduchu k motoru pod zadním oknem: Může být otázka, zda vrchní proud vzduchu sjížděl se střechy po zadním okně a do škvíry pod ním se snadno dostával. Vypadá to však dost přesvědčivě, že ano, protože dnešní "štítek" nad oknem pro odtrh vzduchu tam není. Zkušenosti jsou.
Taner
Mě to spíš připomíná než R16 NSU Ro 80:-)
starý_kluk
Jo, jo, ... Jenže to ještě nebylo (vůz roku 1968).
Nonsens
auto vyzeralo celkom chrumkavo, ale pri listovaní galérie mi slza kápla za tie fotky s hradom, synagógou, bez ufa, parlamentu, ach jaj, auto aj bratislava super.
starý_kluk
Co to znamená slovensky "chrumkavo"? :-)

Mně kápla, když jsem ji viděl v kopřivnickém muzeu Tatry za totáče, kdy ještě T613 nebyla tak rozsířená - a nakonec byla na jiné téma (pro papaláše).
Nonsens
chrumkavo je chutně, k sežrání
starý_kluk
Jo, jo, to je vtipné a tak to je.
Avatar - dochtor
dochtor
chrumkavý je doslova křupavý

V tomto prípade je ale výstižnejšie vysvetlenie samotného autora :-)
starý_kluk
To ano, tak to myslel. Děkuji.