Bez zapalovací svíčky by současný zážehový motor neběžel. Poměrně nenápadná součástka navíc musí odolávat značným teplotám a tlakům. Čím se zapalovací svíčky liší a jaké jsou jejich nedůležitější charakteristiky?
Mám doma jednu starší, má označení Par6/21/C/2. Hledáním na Wiki jsem zjistil, že označení znamená: Parafínová, průměr 6 cm, délka 21 cm, knot černý, délka knotu 2 cm >:D
Original Ford, pre ktory to vyraba NGK pokial sa nemylim.
Do Focusa II 1.6 za cca 4 ecka a nic lepsie sa tam dat neda. Vsetky tie speci drahe sviecky v tych autach proste nefunguju.
Do Mondea 2.0 je to uz okolo 12 ecok, ale to uz su nejake iridiove ci co...
S oběma jsem neměl zkušenosti dobré a velmi je předčily naše české táborské svíčky Brisk; a to nejen v automobilu našem, ale i sousedů a známých a u sekaček na trávu.
Tak například:
Motor malé dvoutaktní sekačky (25ccm) jsem teplý již se svíčkou od výrobce sekačky nenastartoval (Champion). Po namontování svíčky Brisk (dle tabulky), chytne motorek na škubnutí. A studený naskočí také lépe.
Musíš vyzkoušet, jestli tam vyhoví předepsané výrobcem na benzín nebo bude lepší použít stříbro. Většinou obyčejné mají na LPG kratší životnost, pak je to otázka ceny.
S LPG je to celá alchýmia. LPG má asi 3x vyššiu teplotu zapálenia ako benzín. Ak niečo v zapaľovacom reťazci nie je stopercentné, tak hneď je problém. Zo sviečkami som laboroval, lebo na plyn bol problém dostať sa aspoň na životnosť 50tisíc. Na benzín majú interval 105tisíc. Nakoniec som skončil pri výrobcom doporučovaných NGK. Najlepšie je prebehnúť si stránky výrobcov sviečok a pozrieť čo odporúčajú pre daný motor s LPG. NGK začalo predávať sériu sviečok priamo pre LPG, ale nemám odskúšané, lebo auto som predal tesne pred tým ako sa dali zohnať. Tie sviečky majú údajne nižie nároky na napätie pre podpálenie plynu. Čo by mohlo byť zaujímave lebo je stretol som sa aj s problémom, kde horši kontakt na zapaľovacom kábli sa prejavoval ako problém sviečky, pri tom na benzín všetko OK.
U LPG je ideální měnit svíčky co 30tkm s filtrem kapalné fáze. Většina plynařů doporučuje 1ohniskové svíčky a odtrh upravit na 0,7 až 0,8mm. Nicméně není to vždy pravidlo a třeba taková výjimka je motor 2.0MPI 85kW, kde je lepší nechat původní 3ohniskové svíčky NGK. Je rozumné dodržet typ svíčky doporučený výrobcem vozu. Dle kvality a zkušenosti s vozy při provozu na LPG bych si dovolil řadit svíčky takto:
1. NGK
2. Champion
3. Denso
pak dlouho nic a pak Bosch a jako poslední Brisk a jiný šunt. Brisk byl použitelný na LPG leda tak do starých Felicíí 1.3MPi, ale tam vyhovělo kde co s výše upraveným odtrhem a parametrově vhodnou pro tento motor.
Velůdůležité je také to, aby byly kabely a fajfky v perfektním stavu a stejně tak ty gumy, jinak se svíčky u LPG budou měnit častěji než je milé ;-)
Já nevím, ale výrobce ví nejlépe, jaké svíce patří do kterého motoru, má to vyzkoušené miliony najetých kilometrů. Dnes je problém si svíce zjistit, protože v manuálu k autu nebývají vypsány pdo heslem "obraťte se na autorizovaný servis". Dříve vypsal typy, které v autě fungují. Si pamatuji Fel 1,3 MPI, do kterých se dávala jen jedna jediná svíce Champion 89 PYC, jiná svíce v tom motoru nefungovala. Pak Brisk udělal nějakou se stejným označením, která fungovala, jestli šlo o licenci nevím. V Š 136 mám platinu kvůli korozi, protože auto moc nejezdí, ale kdykoli i po měsících klidu chytí na první pokus. Ve Fel 1,6 mám Brisk LGS15LOC.
Každý výrobce má tabulku, v níž uvádí přesně typy svíček pro ten daný motor. A i když výrobce motoru uvádí jen například dva typy svíček od dvou výrobců, je možné použít ekvivalent z tabulky zavedeného výrobce. Mám - jak už jinde uvádím - velmi, velmi dobré zkušenosti s naším Briskem. Brisk (dříve Jiskra) z Tábora dělal i v minulých desetiletích špičkové svíčky. Tato tradice pokračuje. Jen je škoda, že reklamy je málo. Budete-li vybranou svíčku chtít firemní a smluvní prodejny vám ji prodají.
S platinovkami Brisk jsem najezdil 90 tisíc km, jak zaručoval výrobce, a to bez seřizování elektrod a po jejich vyjmutí jsem s údivem zjistil, že nejenže nebyly jejich vzdálenosti větší, ale elektrody měly neporušené tvary (měly ostré hrany jako nové!). Po namontování nových stejných typů svíček nebyl v podstatě žádný rozdíl.
Ukázalo se, že se svody izolátoru za oněch 90 000 km vlastně nezměnily !!!
Rovnoměrnost zapalování všech čtyř svíček je obdivuhodná - chod motoru je nadmíru hladký, chod naprázdno bez kolísání. Je cítit, že je jiskra jako jiskra. To jsem se svíčkami NGK až tak nezažil.
No to si zrovna dobrý príklad nevybral. V benzínovom aute, pokiaľ nie je sfušované sviečky prežijú snaď viac ako vstrekovače niektorých dieslov.
Dám dva príklady:
1) auto, hladký benzín MPI sviečky absolvovali o 40 tisíc viac ako mali a po výmene za nové nebolo poznať rozdiel. To boli nejaké Densa, tuším platinové, ale určite najlacnejšie pre daný motor. Nájazd 130tisíc.
2) staršie auto, tiež MPI. klasické medené sviečky za 3Eura. Nájazd prešvihnutý trojnásobne(90 tisíc na medi). Na štvrtom valci už bola vnútorná elektróda úplne preč, ale motor stále pálil ako mal a prešiel bez problémov aj emisnou. Po výmene, žiadna citeľná zmena v reakcii motora, chode ani spotrebe.
Takže uvádzať ako pozitívum, že sviečka prežila čo mala mi príde ako slabý argument. Jedny NGK som po výmene zobral aj do práce, že by sme ich kontrolovali pod mikroskopom. Odtrh sa po 100tisíc na irídiových zväčšil o 2 stotiny milimetra.
"Výrobce to má vyzkoušené miliony najetých km" .... asi tak jak rozvody TSI ? Jo taky se prvoplánově řídím příkazy výrobce. Jde spíš o to si z doporučených modelů vybrat ten vhodný.
osobně jsem byl nejvíce spokojen se svíčkami Brisk Iridium Premium. Už jen to že dodává do spoustu prvovýrob (Husqvarna, Opel...) a Race teamu Porche o něčem svědčí...
Jenže výhoda iridia je pouze v tom, že u iridia se dá vyrobit extrémně tenká středová elektroda a to u Brisku rozhodně není. Denso má 0,4mm, kolik má ten Brisk - 2x tolik, nebo ještě víc?
Z tohoto obrázku je patrné, o jakou výhodu s tenkou elektrodou jde.
Zkoušel jsem Brisk v několika motorkách. V Yamaze Dt 125 se po nemnoha kilometrech někam "vypařila" jejich stříbrná středová elektroda. A přitom byla směs v karbeci nastavená správně - barva byla hezky do cihlově zrzavé. A v jiné Yamaze při přetryskovávání karbecu jsem svíčky několikrát vyndal aby jsem zkontroloval barvu elektrod. Při pokusu o 5. vymontování se svíčka s 10mm závitem v půlce ukroutila, jako kdyby byla z alobalu. 2 hodiny jsem zbytek závitu doloval z hlavy... Ani jednu jsem nevyhodil, mám je dosud v regálu jako ostrašující případ.
A už dělám jen s Densem a mám klid :-)
Jo a o hojně používaných iridiovkách mohli přece jen alespoň něco napsat. ;-\
No tak to bude asi pěkný blábol.... teplota hoření benzínu je někde kolem 800 stupňů.
Kdepak by se vzala trojnásobná teplota? To by se asi tavilo úplně vše okolo.
No co se dá dělat, i takové odborné novináře máme...
Možná by se mohlo jednat o stupně Fahrenheita, ale kdo z nás je používá?