Technika

Zpět na článek

Přehřívání motoru: Hrozí i moderním motorům. Proč je pro ně nebezpečnější?

37 komentářů

Ondris
Ještě by to chtělo uvést následující: U drtivé většiny dnešních aut zjistíte pohledem na teploměr kulový, teploměr ukazuje to samý jako kontrolka - aby lítající ručička řidiče nemátla, upravuje ŘJ signál z čidla aby vyšlo přibližně následující😒br /> 1) dole když je teplota pod 60-70
2) na devadasátce když je teplota kdekoli mezi 70 a 120
3) nahoře jen když to vaří
Papezja
To slapani po 120 je snad v mode >😁
Nikdy jsem nezazil varici 120. Pritom podle popisu to zni, jako by bez vareni nejezdila...
Co se tyce chlazeni, opravdu spatne byla jedna vec - bimetalicky spinac ventilatoru, ktery nebyl moc spolehlivy... Pak v kopci nebo v zacpe nesepnul a nestesti bylo na svete... Pumpa byla na mnozstvi vody dimenzovanaProto ma spousta skodovek dodatecny spinac sahary
Neurotic
Ono by to nikde lítat nemělo... Maximálně v zimě po dlouhé době jízdy z kopce to začne klesat, ale jinak je tam pořád +- stejně v opačném případě to máš rozbitý
Ondris
JJ, plus mínus 710 kilometrů to auto ujede potom, co dojde kapalina do blinkrů.
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Mne by sa páčil článok o tom, ako točiť volantom, aby auto šlo tam kam chceme. K tomu prípadne návod na správne nastavenie klímy a podľa čoho zvoliť druh kvapaliny do ostrekovačov. Kurz výmeny halogéniek by tiež neurazil a pár rád o dolievaní oleja do motora a vecí okolo toho by tiež bolo užitočných. Niekde som počul, že ten nápis na zátke naozaj nie je OIL ale 710 a že to dokonca niečo znamená...? :😉
ryccardo
Před pár lety se mi taky stalo, že se mi seknul termostat a neotevřelo to vodu do chladiče. Najednou koukám jak mi teplota leze nahoru. Okamžitě jsem pustil naplno topení a teplotu se mi podařilo srazit zpátky na 90 stupňů. Sice to obnášelo jet s otevřenýma oknama, abych se v autě neuvařil, ale dojel jsem s tím v pohodě do servisu. Jenže kolik řidičů má v hlavě mozek a dokáže takhle uvažovat? Minimum. To je samej blbeček, který s bídou udělal papíry, kterej očekává, že sedne do auta a ono bude samo přidávat samo brzdit a sledování takový klíčový záležitosti jako je teplota motoru ho ani nenapadne.
Avatar - Anonym
Anonym
Tak to ti ukazuje blbě a nefunční sahra y se v létě v koloně okamžitě poznaj, ta ručička obvykle letí do červenýho pole.

Jinak mě to v autech ukazuje krom obvklýho tacháče, otáčkoměru, palivoměru a dnes už ne tak obvyklého teploměru ještě tlak oleje, kolik nabíjí altík a tajným menu PP třeba u 300C nebo i dalších amerik jde zjistit teplota oleje v automatu, přesná teplota chladící kapaliny atd.
Ondris
Vsak pisu o dnesnich autech - jednotkova Octavia je atara pres 20 let 😄
V Passatu mi rucicka vyleti na 90 po necelejch trech kilometrech a zustane tam i kdyz se hodinu stoji v kolone ve 35 stupnich ve stinu 😄
Avatar - dokopy
dokopy
Tie Škodovky boli príšerné krámy. Jeden z mnohých povinných úkonov bol - pri hučaní zozadu zastaviť a poklepať po termostate. Počas jazdy povinne pozerať na teplomer (a tlakomer oleja) namiesto pozerania dopredu.
Avatar - JiRkA997CZ
JiRkA997CZ
favorit na to moc netrpěl, ne víc než starý stodvácy
Avatar - wakantanka
wakantanka
tlakomer oleja ? to si v bežnej škodovienke nenašiel, tuším len v GLS čo išli prevažne na e😜ort a mali aj inú prístrojovku a čo tak po pamäti možno 130.
Avatar - wakantanka
wakantanka
šťastný majiteľ, jeden z mála >😁 :yes:
Papezja
Je prvda, ze jsem kdesi cetl, ze silnejsi pumpa se davala az v prubehu vyroby - ale kdy, to netusim, jestli hned v pocatcich, pri modernizaci nebo az ke konci..

Kazdopadne mel jsem 105 a 120, obe M-ka a s prehrivanim nikdy problem nebyl.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Ono to bolo tak, že kamošovi sa to pôvodné rozpadlo (alebo začalo tiecť, napamätám), ale on je taký typ že keď kúpil novú vodnú pumpu tak ju porovnával so starou. Neskôr sme porovnávali tú jeho s mojou a rozdiel tam bol, tuším že moja mala lopatky 4 a jeho 5. Keď som potom pátral, bolo mi povedané, že 5 lopatiek mali až 125, možno 130. Ale to by som už kecal, tak dobre si to už nepamätám. Moju som totiž krátko na to predal a na výmenu za inú už nedošlo. Ale obal, príruba, tesnenia všetko sedelo, menilo sa len vnútro.
Papezja
Tak bud silnejsi cerpadlo dali az po pocatcich vyroby, nebo ti tam nejaky mechanik nacpal cerpadlo z kila >😁 Mozne je oboje, i to, ze to tam dali v tovarne, protoze zrovna privezli cerpadla na kilo
Avatar - Anonym
Anonym
Přesně, to si každej dodělával, táta to měl taky, když se to enseplo nebo se mu zdálo že už to leze moc nahoru, zapnul si vypínačem větrák ručně a bylo pro problému, nikdy mu to nevařilo.
Avatar - wakantanka
wakantanka
No neviem koľko si toho so 120 najazdil a kade, ale ja na mojej zažil neskutočné veci.
A mal som aj ventilátor na vypínač, aj som zapínal kúrenie, menil termostaty atď. Až sme potom neskôr prišli na jednu vec, moja sériová vodná pumpa mala menej či menšie lopatky (už si presne nespomínam) ako kamošova vymenená - určená pre 125. A rozdiel to bol obrovský. V zime zrazu auto kúrilo výborne a v lete sa nehrialo. >😁
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Ten problém s bimetalickým spínačem se týkal především Favorita. Řešení bylo snadné.
Avatar - praptak
praptak
A co když ručička ukazuje hodnotu mezi?
Avatar - Sislik
Sislik
to ja si pamatuju, jak jsme v parnym lete topili cestou do Chorvatska nekde v Rakousku na dalnici v zacpe 😄
Avatar - 125S
125S
Mě ukazovalo BMW E39 530i vzpřímenou ručičku teploty od 70° do 97°C. Nějak mi to nevadilo, alespoň to neotravovalo. To například u svého youngtimera s karburátorem zase oceňuji, že mi ukazuje přesně. 😄
Avatar - Anonym
Anonym
JJ, mělo by se to držet kolem půlky. Jako to je u at z 90 let co maj ještě klasický budíky a kalsický způsob měření.
Avatar - Anonym
Anonym
Lítat by to moc nemělo, mximálně mezi mírně nad až po mírně pod. Ale ne žádné extra vývkyvy typu od čtvrtky od třičtvrtě budíku.
Ondris
A já na Minimalne ten bod 2) je nezmysel.
Avatar - wakantanka
wakantanka
😄 :yes:
Avatar - wakantanka
wakantanka
hm, mňa skôr napadá, že koľko ľudí si to vôbec všimne, že mu ručička teploty ide hore? Väčšina dnešných užívateľov áut si to všimne až keď vyrazí para spod kapoty, a dosť je takých čo nereagujú ani na to >😁
Ondris
Samozrejme, ze to ukazuje spatne, that's the point 😄
U druhyho auta, ktery ukazuje teplotu skutecnou, to lita nahoru dolu i kdyz je termostat i chlazeni v pohode. A tak se mi to libi i kdyz to u osobaku asi zadny realny opodstatneni nema 😄
Ondris
Myslim, ze tam nebude presne 90 ale bude to kolisat mezi 85 a 95 - uz podle toho, ze se spousti a vypina sahara.
Mrknu na diagnostiku.
kesumb
Dnešní auta už některá ani budík teploty chladící kapaliny nemají, takže to svítí v mrazu modře a to je asi tak všechno 😒

A úplně super to je třeba v autech jako je Vivaro apod, kde je 1,6 motor, auto má 2t, užitnou hmotnost další tunu a na vleku 2,5t. Takže souprava v kopci na dálnici může mít přes 5t a člověk se nedozví, jaká je teplota oleje a vody. To je pro životnost to pravý ořechový...

Tuším stará Audina 100 měla budíků hromadu a člověk tušil, co se v autě děje. Dneska to ale doladí takovou hovadinou jako je ofejkovanej teploměr vody 😒
Avatar - michal.t
michal.t
Jestli to není tím, že tam těch 90 stupňů opravdu pořád bude. Motory, zvlášť ty větší nechladnou zas tak rychle, zvlášť pokud zmiňuješ 35° vedro venku.
pargi
Otáčky čeho jsi zvýšil? V textu se píše o otáčkach topení (ventilace, klimatizace), abys co nejvíc vzduchu prohnal přes výměník a odebral co nejvíc tepla kapalině. Ty asi mluvíš o otáčkách motoru. Ten pohání vodní pumpu, ale s poklesem otáček motoru klesnou otáčky pumpy a tím se proudění kapaliny spomalí. Zvyšování otáček motoru na volnoběh ničemu nepomůže, dokonce právě naopak.
wolff
Jo je to slušně utlé... Napíšou 5 řádků o BMW (jako by to tam ani nepatřilo) a tradá pryč. Docela nepovedené, že to do očí bije.
Surcuf
"jediné, co můžete udělat, je ubrat plyn, otevřít naplno topení a současně zapnout ventilátor topení na nejvyšší možnou rychlost (otáčky). "

No u staré stodvácy jsem naopak otáčky krátkodobě na volnoběh zvýšil, abych kapalinu rozproudil, s ostatním (topení souhlas)........
MariAchi
Copak ty clanky opravdu nejdou nejak kultivovane ukoncit nejakym zaverecnym konstatovanim? Vzdyt testy jsou hezky strukturovane, tak proc "odborne" clanky ne? 8-s
Avatar - Anonym
Anonym
Ano, takto to měla nastavená už jedničková Fabie. I díky tomu jsem dva roky jezdil s nefunkčními ventilátory chladiče.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Ja pre zmenu reagujem na "Takto to měla nastavená už jedničková Fabie."
Avatar - Beefcake
Beefcake
Jednotkova Octavia to takto nema.
Minimalne ten bod 2) je nezmysel.