Profi
Přihlásit pro přidání komentáře
Hittman
dobrovolní hasiči stále ještě mají ve výzbroji 148 či trambus :-)
Ambrose
Já vám nevím... Pořád se o Tatrách píše jako o legendách, ale když tu nebyl žádnej svobodnej trh, tak se s tím muselo jezdit. Ty auta byly možná dobrý v terénu, ale komfort obsluhy mizernej, v tom byli na západě jinde. Já s tím (T815) jezdil hlavně po silnici, ať se sklopkou s vlekem nebo s tahačem a návěsem, a bylo to dost zoufalý. Výkon malej, obrovskej kravál a hlavně topení. Sklopka měla olejový, takže kosa, a tahač bufíka, takže kosa nebo vedro. S obojím jsem jezdil začátkem devadesátých let do Rakouska a hlavně ten tahač 6x6 na balonech tam budil údiv (ne obdiv). Všude MANy, Scanie a Volva a já s tou masou železa. Jak já jim záviděl. Ten tahač s krátkou boudou měl přes 9 tun (!), dvanáctiválec s asi 250 k a malej krouťák, takže v každým kopci jsem vytvořil pěknej vláček. Já na Tatru teda jako na legendu nevzpomínám...
Nebude to hlavne tým, že si ju používal primárne na účel, na ktorý nebola veľmi určená? Všetko malo svoje výhody a negatíva, raz nám v krutej zime doviezol tovar chlapík z BB na T815 6x6 dlhá kabína, hore klíma, náves a na otázku ako sa sem dostal, sa mi dostalo odpoveď : Normálne, tam kde všetko ostatné stálo, zapol som všetko z pohonu čo som mal a som tu. >:D Ale inak súhlas s ostatným :-)
Samozřejmě, že nebyla konstruovaná na silnice, ale přesto se používala. To byl ten reálnej socialismus, na kterej někteří se slzou v oku vzpomínají (já mezi ně rozhodně nepatřím). Já neříkám, že v terénu není výborná, ale dělat z Tater legendu, když nic jinýho nebylo, je blbost. Ve světě se stavělo mraky přehrad a ropovodů apod. staveb bez Tater a taky to zvládli. To, že na sněhu vyjela víc než auta jenom se zadkem, je jasný, ale to bylo jenom malinkatý plus. Rakušáci dali řetězy a taky jeli...
Jinde ve světě je taky dost specifickej pojem . Ono jinde ve světě třeba není terén co někde v rusku. Možná tak někde v USA či jižní americe, ale tam maj zas svoje stroje, na který se řada evropských nechytá.....
Určitě bych nesrovnával stavbu plynovodu na Sibiři se stavbou někde v Turecku. to sou nebe a dudy.
Tatra byla do terénu i v RVHP, na silnici byl trambus nebo pak později Liaz 100/110, jako tahače měli u ćsad ještě dovozová Volva a Renaulty.
To že některé podniky používaly nesprvávné typy aut protože si to neuměly zorganizovat nebo opravy a generálky jim trvaly 100 let a pak musely vozit písek nebo zrní stovky kilometrů po silnici V3S či Tatrou, což je primárně volovina je věcí druhou no.
Určitě bych nesrovnával stavbu plynovodu na Sibiři se stavbou někde v Turecku. to sou nebe a dudy.
Tatra byla do terénu i v RVHP, na silnici byl trambus nebo pak později Liaz 100/110, jako tahače měli u ćsad ještě dovozová Volva a Renaulty.
To že některé podniky používaly nesprvávné typy aut protože si to neuměly zorganizovat nebo opravy a generálky jim trvaly 100 let a pak musely vozit písek nebo zrní stovky kilometrů po silnici V3S či Tatrou, což je primárně volovina je věcí druhou no.
Ty si to dost maluješ. Firmy ty auta používaly, protože byly vůbec rády, že něco dostaly na příděl, ještě aby si tak mohly vybírat. My jsme například v Jednotě měli Romany (pro mladší ročníky licence MAN) a ovládání a jízdní komfort byl úplně jinde, než u Š 706 nebo LIAZu 100. Ale zpět k Tatře - ta auta samozřejmě něco odvezla a někudy projela, ale motoricky, spotřebou, hmotnostně a komfortem se prostě na západní značky nechytala.
RoMAN znám, taky každej kdo zná slavnej film "Smrt stopařek" že. Ale to zas nebyla konkurence Liazek, pokud vím RoMANy byly spíš na rozvozy a nahrazovaly se většinou Aviemi, kde byl hlavní problém nesklopná budka a motor.
100/110 jezdil v rozvážce snad jen jako velká masna a do hospod s pivem a ještě snad mouka. Jo a někdy i pojízdná prodejna. Jinak to všechno valily Avie povětšinou.
Laiz byl ideální jako sklápečka, komunál (sypače, kropičky, cisterny na palivo, valníky) + pak ty tahače.
Tady byl hlavní problém, že se uslo a nedělaly se v 70. letech modernizace, což pak výustilo v zastaralost a totálně to dobyl stát a jeho dosazený management po roce 1990, zejména fakt, že podniky nebyli schopní prodat a přitom do toho nechtěli dát korunu.
Místo aby se v roce 1991 začla sériově vyrábět Avia AN s novým motorem a sklopnou budkou, dál lepili starý Saviem a dělali tam modernizace, který už se měli udělat před 15-20 lety.
Když už se něco vymyslelo, napadlo choré mozky vždycky uvést volovinu typu tahač Xena, místo aby se začlo s řadou 400 coby Fox, kdy ty valníky, sklápečky, cisterny atd měly mnohem větší potenciál jak tahač, terý byl sice pěkný a jezdil slušně, ale jaksi nulová servisní a prodejní sít v Evropě, velká konkurence a neodstatek peněz na vůbec financování výroby.
No a Praga byl o tom, že stát radši kupoval Unimogy a Mercedesy, místo aby pro komunál, udržbu silnic a hasiče koupil Pragy a druhá věc byla tristní kvalita rámů.
100/110 jezdil v rozvážce snad jen jako velká masna a do hospod s pivem a ještě snad mouka. Jo a někdy i pojízdná prodejna. Jinak to všechno valily Avie povětšinou.
Laiz byl ideální jako sklápečka, komunál (sypače, kropičky, cisterny na palivo, valníky) + pak ty tahače.
Tady byl hlavní problém, že se uslo a nedělaly se v 70. letech modernizace, což pak výustilo v zastaralost a totálně to dobyl stát a jeho dosazený management po roce 1990, zejména fakt, že podniky nebyli schopní prodat a přitom do toho nechtěli dát korunu.
Místo aby se v roce 1991 začla sériově vyrábět Avia AN s novým motorem a sklopnou budkou, dál lepili starý Saviem a dělali tam modernizace, který už se měli udělat před 15-20 lety.
Když už se něco vymyslelo, napadlo choré mozky vždycky uvést volovinu typu tahač Xena, místo aby se začlo s řadou 400 coby Fox, kdy ty valníky, sklápečky, cisterny atd měly mnohem větší potenciál jak tahač, terý byl sice pěkný a jezdil slušně, ale jaksi nulová servisní a prodejní sít v Evropě, velká konkurence a neodstatek peněz na vůbec financování výroby.
No a Praga byl o tom, že stát radši kupoval Unimogy a Mercedesy, místo aby pro komunál, udržbu silnic a hasiče koupil Pragy a druhá věc byla tristní kvalita rámů.
Tohle všechno samozřejmě vím, to bylo jenom porovnání komfortu. Já se vyjadřoval hlavně k tomu, že si ty ''slavný auta" leckdo idealizuje. Protože se vyráběly roky bez zásadních modernizací a jenom v několika konfiguracích, tak se z nich staly "legendy". V 70. a 80. letech už byly proti světu totálně zastaralý. Myslím, že většina z nás, co jsme s tím před lety jezdili, bychom to hned vyměnili za trojkovou Scanii nebo Volvo F, příp. MAN nebo MB.
,
,
Zas to bylo jednoduše opravitelný, poměrně nenáročný a i ta Líza vydržela při slušném zacházení a servisu aspon 400 000 km bez velkých oprav, co vím od lidí co s tím jezdili.
Daní byl ten horší komfort nebo výkony no.
Všechno má svoje.
Daní byl ten horší komfort nebo výkony no.
Všechno má svoje.
No právě, jak jednoduchý to bylo a přitom se to pořád s.alo! Socialistické komponenty nevynikaly zrovna kvalitou.
to většinou bylo mizernou kvalitou práce těch co to vyráběli.....
Je zajímavé že si na pšatnou kvalitu stěžovali ale i u těch porevolučních, což byly skládnaky z cizích motorů, převodek a náprav.
Na kabině a rámu toho zas až tak zkazit nejde, sedačky taky leckde byly třeba ISR nebo další zahraniční......tak fakt nevím.
Je zajímavé že si na pšatnou kvalitu stěžovali ale i u těch porevolučních, což byly skládnaky z cizích motorů, převodek a náprav.
Na kabině a rámu toho zas až tak zkazit nejde, sedačky taky leckde byly třeba ISR nebo další zahraniční......tak fakt nevím.
On to bol problém neinovovania za socíku všeobecne. Ten RoMan bol už v dobe keď ho začali Rumuni skladať v licencii v podstate výbehový typ. A tak ako sa neinovovalo inde vo východnom bloku, tak sa neinovovalo ani tam. A začiatkom 90 rokov boli naše LIAZy aj s vlastným motorom zase niekde inde, vpredu. Dobré je, že Tatra už má konečne vlastníkov akých má, že tam ešte ostala kopa šikovných ľudí a že má zatiaľ celkom dobre našliapnuté prežiť a rozvíjať sa v budúcnosti.
Tatra byla na silnice asi tak, že to prostě dojelo do těžkého terénu na velké stavbě, tam na to naložili hlínu a holt to někde těch 50 km po silnici muselo ujet. A tahače byly primárně taky jako tahače nějaké techniky a zas spíš do terénu.
Kdo to používal místo Liazky tak holt těžká věc, v 90. letech už šel koupit Liaz 200/300 s motory Liaz o výkonu 400 HP nebo kdo se praštil přes kapsu, mohl v tom mít motor MAN nebo ještě výkonější americkej DetroitDiesel s převodovkou Alison.
To byly silniční tahače, ne 6x6 Tatra na balonech, i když věřím že na Vysočině na D1 v zimě to muselo jet super, evropský 4x2 tahače neměly šanci, tady v podstatě ani nikdo nedělá 6x4, to dělaj jen amíci nebo ruskej Kamaz to dělal.
Kdo to používal místo Liazky tak holt těžká věc, v 90. letech už šel koupit Liaz 200/300 s motory Liaz o výkonu 400 HP nebo kdo se praštil přes kapsu, mohl v tom mít motor MAN nebo ještě výkonější americkej DetroitDiesel s převodovkou Alison.
To byly silniční tahače, ne 6x6 Tatra na balonech, i když věřím že na Vysočině na D1 v zimě to muselo jet super, evropský 4x2 tahače neměly šanci, tady v podstatě ani nikdo nedělá 6x4, to dělaj jen amíci nebo ruskej Kamaz to dělal.
Jezdil jsem náký čas, teda převážel po silnicích substráty s T-138 a T-148 v soupravě s vlekem, 22 t. nákladu. Jenom těch podělaných kol, 10 na autě a 8 na vleku, každý den problém. A později také s T-813 8x8 solo. Nic rychlého to nebylo a do stoupáních věčná nuda. Když se chtěli vydělat peníze, muselo se dříve vstávat a později končit. Za 8 h. pracovní směny se toho moc nestihlo. Jinak na tom byla souprava Škoda 706 MTS (mates) 210 ks. Později LIAZ 100 MT.
narona
nebyla Tatra, ale Marcusův automobil z 80. let 19. stol. Akorát že prý pro randál co plašil koně mu s tím ve Vídni zakázali jezdit >:D
starý_kluk
Ano, Tatra se vždycky vyznačovala progresivními konstrukcemi. Tuto větu pronášela s úctou řada vývojářů a solidních manažerů zahraničních automobilek. Zmiňovali k ní např. Citroen.
Progresivní konstrukce byly v Tatře vytvářeny jakoby bez povyku, prostě stylem "my to tak uděláme" a skutečně to tak udělali. V Tatře byl vždy kolektiv slušných a zapálených lidí pro věc. Ovšem ona samozřejmost řešit věci neobvykle vedla i k tomu, že se zapomínalo na prodeje.
Přejme tedy novému vedení, aby pokračovalo úspěšně i v tomto ohledu. Díky mu za vzkříšení fenoménu TATRA.
Progresivní konstrukce byly v Tatře vytvářeny jakoby bez povyku, prostě stylem "my to tak uděláme" a skutečně to tak udělali. V Tatře byl vždy kolektiv slušných a zapálených lidí pro věc. Ovšem ona samozřejmost řešit věci neobvykle vedla i k tomu, že se zapomínalo na prodeje.
Přejme tedy novému vedení, aby pokračovalo úspěšně i v tomto ohledu. Díky mu za vzkříšení fenoménu TATRA.
ivanka74
Tak zrovna Tatra u mě naprostá legenda, pamatuji si je už od dětství a dokonce jsme doma jednu měli (samozřejmě jako hračku). Myslím ale, že má hodně co dohánět, protože ostatní značky toho můžou celkem dost nabídnout, a to třeba i ojeté. Manžel si zrovna na firmu jednu sklápěčku kupoval, konkrétně z tohoto obchodu - [odkaz] , a musím říct, že to je úplně něco jiného, než si pamatuji, hlavně po stránce komfortu pasažérů, ale třeba to Tatra už taky posunula trošku dál.
Uvidíme co letos Avie.....
Liaz a Praga bohužel tohle štěstí neměli.
Nicméně v akci je nejlepší pokoukání na 813, hlavně truck trial :yes: , ani bych neřekl, že už mají 50 let, oproti "dřevěné" 111 to byl ohromný skok.
Souhlas že Phoneix už je tkaový bezpohlavní, ale tak Tatra furt dělá i jiné stroje a třeba Force je zajímavá věc.
U 813 byly pro některé aplikace nevhodné/zbytečné 2 řiditelné nápravy, to auto má přes všechny nevýhody STYL :yes: