K designu se vyjadřovat nebudu, protože si myslím, že je to čistě spekulace někoho ve Photoshopu (a ještě dost nezdařilá, viz pravý přední světlo nemá hranu, apod.), která kompletně vychází ze současného modelu.
Spíš mě ale trochu zklamal ten dojezd 13km. Těšil jsem se na možnost jezdit jen na elektromotor pomocí nabíjení z domácí sítě, ale přeci jen jsem očekával dojezd alespoň 50km. 4km jsou uplně oo ničem a i 13km je dost málo. Pokud to budu mít do práce 2km tam a 2 zpátky asi nebudu jezdit autem a ještě riskovat, že když zustanu někde v zácpě, zvýší se mi spotřeba a stejně nakonec pojedu na benzin.
Je otazka, zda tech 13 km je udaj pro baterie NiMh, nebo i pro nove lithiove baterie, ktere maji prijit za rok od uvedeni nove verze. Ja bych spise ocekaval, ze to je udaj pro ty stare baterky a s nastupem novych dojezd stoupne. Na jizdu v zacpanem meste je hybrid idealni. V takovem rezimu se u hybridu naopak spotreba zmensi, protoze se spalovak vypne a ty priskoky vpred zvladne jenom elektromotor jehoz prikon bude pri tak male rychlosti mensi, nez kdyby jste danou trasu ujel rekneme prumernou padesatkou. To je rozdil elektromotoru a spalovaku - caste pojezdy pomalou rychlosti u spalovaku vedou k extremni spotrebe. U elektromotoru to zdaleka neni tak vyrazne. Takze pokud dojizdite denne precpanym mestem 2+2km, bude pro vas plugin verze s dojezdem 13 km pro toto dojizdeni bohate dostacovat. Neni treba se bat.
At tak ci tak, zda se, ze Toyota svuj naskok trochu prohospodarila. Malicko ji ujel vlak v novych bateriovych technologiich. A tak se stane, ze v okamziku nastupu novych lithiovych baterek v r. 2010, bude jiz v USA s nejvetsi pravdepodobnosti jezdit Ch. Volt s dojezdem cca 60km a s pravdepodobne perspektivnejsi konstrukci hybridniho pohonu. A to Chevrolet zacinal konstrukci Voltu od nuly. Jak se rika, kazdej chvilku taha pilku.
Jenže Prius je zcela jiný typ hybridu než Volt. Používá kombinovanéhé pohonu. Kdy výkon spalovacího motoru a elektromotoru je inteligentně dělen. Jde o kombinaci seriového a paralelního hybridu. Volt je sériový hybrid. Tedy spalovací motor není pevně spojen s koly, pouze slouží pro pohon elektromotoru. Výhody takového pohonu, jsou pouze ve městě, ve vyšších rychlostech je efektivnější mechanický přenost výkonu, právě tak jak to dělá Prius.
No jiste je to jina konstrukce. Ale ta nevyhoda myslim neni az tak horka. Vtip je v tom, ze Volt je primarne elektromobil s kapacitou baterii pro dojezd vice nez 64km. Troufnu si tvrdit, ze pro bezneho ridice u prevazne vetsiny jizd (na chatu, po meste atd) na spalovaci motor v podstate nedojde. A je otazka jenom par let nez elektricke "pumpy" budou na kazdem rohu a nez se kapacita baterii zvysi rekneme na dvojnasobek. Potom na spalovaci motor nedojde nikdy a bude v aute jenom jako takova "rezerva'. Proto tvrdim ze ta konstrukce je perspektivnejsi a vyhledove i levnejsi.
Ale Prius zvládne všechny režimy jako Volt, tedy i jízdu pouze na elektromotor. Čím se budou odlišovat, je pouze dojezd, který má Volt výrazně lepší. Oba půjdou nabíjet ze sítě. Ale Prius bude efektivnější ve vyšších rychlostech, k běžně využívanému vozu patří i dálniční jízda. Trochu zarážející může být fakt, že Prius s každou generací zvětšuje objem svého spalovacího motoru. Začínal na 1.3, přes 1.5 k 1.8.
S dojezdem 64 km zvladnete obstarat veskere denni dojizdeni, vetsina chaluparu i dojezd na chatu bez spalovaciho motoru. S 13 km nikoliv. Na spalovaci motor dojde pouze na dalnici. Ano prevadet mechanickou praci ze spal. motoru na elektrinu a potom ji zase v elektromotoru prevadet na mechanickou praci je mene efektivni nez primo spal. motor pripojit na kola. Jenomze ucinnost elektromotoru / generatoru je vysoko pres 90%. Spalovaci motor Voltu diky odpojeni od kol, pracuje stale v optimalnich otackach, coz dava nejake to procento ucinnosti navic. U Voltu se neztraci cast vykonu v retezci spojka-prevodovka. Secteno podtrzeno, podle mne bude nakonec spotreba Priusu i Voltu na dalnici vicemene podobna a problem ktery popisujete je vicemene akademicky. Ten kdo jede po dalnici 10x do roka, ale kolem mesta a po meste jezdi denne ( a jsou takovych kvanta - viz denni dojizdeni z velkomestskych satelitu) tak bude mit na vyber Prius s 13km dojezdu a Volt s 64km dojezdu. V takovem pripade, myslim neni o cem dumat.
Pokud mluvíme o mechanickém přenosu energie, pak se to děje pouze cestou ozubených kol a hřídelů viz [odkaz] Právě tebou popisovaná přeměna energie z mechanické na elektrickou, se děje ve Voltu. Ano elektromotor má sám o sobě celkem slušnou účinnost. Jenže spalovací motor pohání generátor, získaný proud a napětí se však mění v konvertoru na použitelný proud/napětí, které pohání elektromotor. A právě konvertor je zdrojem ztrát. Stejně se to děje v případě ukládání el. energie do akumulátorů. Opět se mění proud a napětí.
Čili pokud vezmeme v potaz mechanický přenos výkonu ze spalovacího motoru. Mimochodem účinnost převodovky, diferenciálu či kloubových hřídelů je vysoká. Celková účinnost přenosu bude okolo 90-95%. V případě Voltu to bude kvůli konvertorů, elektromotorů, generátorům jen 70-80%. Což není zanedbatelné. Zvlášť v době, kdy se hraje na každou deci benzinu.
Takze predne diky za fundovany clanek. Skutecne jsem jeste takto podrobny popis Prius systemu na netu a v cestine nevidel. Gratuluji.
K tematu - bezne se udava ze v normalnich prevodovkach se ztraci cca 5% vykonu. V CVT prevodovce vyrazne vice. Takze kdyz se podivam na tvoje schema - planetova prevodovka a CVT prevodovka za sebou, rekl bych, ze ucinnost takoveho systemu 90% bude az az.
U Voltu je to otazka. Kdo z Vas vi, jak bude elektricka cast Voltu postavena, at se prihlasi. Ucinnost systemu generator-motor je nekde pres 90%. Nechce se mi verit, ze by do tohoto retezce u auta, ktere je primarne elektromobil vrazili nejaky konvertor, ktery srazi ucinnost celeho elektrickeho systemu o desitky procent. (Nemluvim mezi generatorem a baterii, tam nejaka konverze byt musi. Ale mezi generatorem a el. motorem snad nemusi. Jen nejaky regulator. Ne?). Muj odhad je, ze rozdil ucinnosti obou systemu bude jednotky procent. Ale dokud nebudeme vedet o Voltu vice jsou to jen spekulace. Takze si troufnu odhadnout - lidi kteri jezdi po dalnici casto si hybrid jeste nekolik let nekoupi. Pro lidi, kteri jezdi po dalnici prilezitostne, a po meste a okoli casto bude rozhodujici argument vetsi dojezd Voltu. Pro ne bude lepsi volba Volt nez Prius (s publikovanymi parametry) uz od okamziku uvedeni Voltu na trh. A v okamziku, kdy bude pripojka na kazde pumpe a kapacita baterie v aute vzroste rekneme na nejakych 150km (coz pokud to pujde dobre muze byt klidne u prvniho faceliftu Voltu) stane se spalovaci motor na palube pouze nouzovou rezervou, na kterou v beznem provozu stejne nikdy nedojde. Pak bude i na dalnici Volt vyrazne ucinnejsi. Proto si troufnu tvrdit, ze system Volt je perspektivnejsi a vede dal do budoucnosti, nez system Prius.
Aha. V mediich je kolem tohoto vozu spousta zprav, ktere si navzajem odporuji. Abychom si v tom udelali jasno - prvni verze nove generace odstartuji na konci roku 2009 s NiMh baterii s dojezdem 4km, ale bez plug-in. A o rok pozdeji prijde "nova verze nove generace" s novymi Li-on bateriemi o dojezdu 13 km a plug-in schopnosti? Pockame do ledna a uvidime. Ale i tak si myslim, ze svuj naskok trochu prohospodarili. Proste proto, ze spolecnosti, ktere Toyota pouziva k vyrobe baterii trochu zaostali za americkymi, zejmena co se tyka nanotechnologii pouzivanych v Li-on bateriich.
Hybridní automobily to ani nemají v popisu práce, tedy nezávislost na ropě. Jsou důležitým článkem mezi vozy s běžným spalovacím motorem a elektrickým vozidlem. Žádná změna se přece neděje skokově. Díky vývoji hybridů se upřela větší pozornost na baterie a jejich kapacitu. Dalším krokem je větší dojezd na čistě elektrický pohon, či plug-in verze. Stále málo? A kdo říká, že spalovací motor musí spalovat pouze benzin či naftu, co takhle syntetická paliva, CNG...
Jsou to paliva na bázi alkoholů jako E85, 85% obsahem etanolu. Další je bionafta vyráběná z řepkového oleje. Dalším syntetickým palivem budoucnosti je SunFuel.
Vlastně už dnes se do paliv přidává MEŘO cca 4%. Je to biosložka, tzv. metylester řepkového oleje. Jeho obsah by se měl do budoucna zvětšovat. Je paradoxem, že právě tato příměs cenu paliva zvětšuje. Navíc ve výsledku zvyšuje i ceny potravin. V EU se původně dohodli, že obsah této biosložky stoupne až na 10-15%. Ale rozhodli se to přehodnotit, jestli má tento postup vůbec nějaký přínos.
Kolik procent aut jezdi denne po dalnici? Kolik procent aut najezdi vice nez 64km denne (dojezd hybridu Volt)? Podle vyzkumu automobilek prevazna vetsina ridicu denne ujede mene nez onech 60km. Pokud by vsichni tito ridici meli plug-in hybrid, najdnou by zmizela tretina poptavky po ropnych palivech. Nakonec by jsme se jeste mohli dockat benzinu za dvacku. 😄 Muj odhad - do deseti let bude kapacita baterii natolik dostatecna, ze nova auta se obejdou bez ropnych paliv.
To si zapis za usi, ze jakmile elektormobily zacnou mit nejaky znatelny podil na trhu za 15 20 let, tak elektrina pujde nahoru a to rapidne. "poptavka a nabidka" VS rust cen!!!
No kazdopadne, pokud zvitezi auta konstrukce Prius-Volt, stane se trh s palivy vice konkurencni. Uz to nebude jenom ropa, ktera ma po celem svete jen par zdroju ovladanych kartely. Pribudou navic dodavatele elektriny ale za par let take obnovitelne zdroje v podobe domacich slunecnich elektraren. Netusim jak moc drazsi ci levnejsi oproti dnesku to bude, ale jsem si jisty, ze to bude levnejsi nez bez hybridu.
Podle mě to nevidíš správně. U hybridního pohonu nejde o to jezdit pouze na elektřinu, ale právě snížit spotřebu a emise tím, že právě například v té zácpě, kde se nejčastěji rozjídíš a zase hned brzdíš a zase rozjíždíš, čímž roste spotřeba,můžeš na popojíždění využít elektrický pohon. Takže nezamořuješ centrum města emisemi popojížděním a postáváním se zapnutým motorem v koloně. Naopak při plynulé jízdě, kdy jsou spotřeba a emise nejsou tak vysoké se ti baterie dobíjí, což se děje i při brzdění a jízdě "volnoběh", kdy se spalovací motor vypne. Plug-In se testuje v současné době v Londýně, pokud vím, takže i na něj možná brzy dojde. Jestli jsem napsal nějaký nesmysly, tak se omlouvám a nechám se poučit vzdělanějším kolegou... 😄
Spíš mě ale trochu zklamal ten dojezd 13km. Těšil jsem se na možnost jezdit jen na elektromotor pomocí nabíjení z domácí sítě, ale přeci jen jsem očekával dojezd alespoň 50km. 4km jsou uplně oo ničem a i 13km je dost málo. Pokud to budu mít do práce 2km tam a 2 zpátky asi nebudu jezdit autem a ještě riskovat, že když zustanu někde v zácpě, zvýší se mi spotřeba a stejně nakonec pojedu na benzin.
At tak ci tak, zda se, ze Toyota svuj naskok trochu prohospodarila. Malicko ji ujel vlak v novych bateriovych technologiich. A tak se stane, ze v okamziku nastupu novych lithiovych baterek v r. 2010, bude jiz v USA s nejvetsi pravdepodobnosti jezdit Ch. Volt s dojezdem cca 60km a s pravdepodobne perspektivnejsi konstrukci hybridniho pohonu. A to Chevrolet zacinal konstrukci Voltu od nuly. Jak se rika, kazdej chvilku taha pilku.
Čili pokud vezmeme v potaz mechanický přenos výkonu ze spalovacího motoru. Mimochodem účinnost převodovky, diferenciálu či kloubových hřídelů je vysoká. Celková účinnost přenosu bude okolo 90-95%. V případě Voltu to bude kvůli konvertorů, elektromotorů, generátorům jen 70-80%. Což není zanedbatelné. Zvlášť v době, kdy se hraje na každou deci benzinu.
K tematu - bezne se udava ze v normalnich prevodovkach se ztraci cca 5% vykonu. V CVT prevodovce vyrazne vice. Takze kdyz se podivam na tvoje schema - planetova prevodovka a CVT prevodovka za sebou, rekl bych, ze ucinnost takoveho systemu 90% bude az az.
U Voltu je to otazka. Kdo z Vas vi, jak bude elektricka cast Voltu postavena, at se prihlasi. Ucinnost systemu generator-motor je nekde pres 90%. Nechce se mi verit, ze by do tohoto retezce u auta, ktere je primarne elektromobil vrazili nejaky konvertor, ktery srazi ucinnost celeho elektrickeho systemu o desitky procent. (Nemluvim mezi generatorem a baterii, tam nejaka konverze byt musi. Ale mezi generatorem a el. motorem snad nemusi. Jen nejaky regulator. Ne?). Muj odhad je, ze rozdil ucinnosti obou systemu bude jednotky procent. Ale dokud nebudeme vedet o Voltu vice jsou to jen spekulace. Takze si troufnu odhadnout - lidi kteri jezdi po dalnici casto si hybrid jeste nekolik let nekoupi. Pro lidi, kteri jezdi po dalnici prilezitostne, a po meste a okoli casto bude rozhodujici argument vetsi dojezd Voltu. Pro ne bude lepsi volba Volt nez Prius (s publikovanymi parametry) uz od okamziku uvedeni Voltu na trh. A v okamziku, kdy bude pripojka na kazde pumpe a kapacita baterie v aute vzroste rekneme na nejakych 150km (coz pokud to pujde dobre muze byt klidne u prvniho faceliftu Voltu) stane se spalovaci motor na palube pouze nouzovou rezervou, na kterou v beznem provozu stejne nikdy nedojde. Pak bude i na dalnici Volt vyrazne ucinnejsi. Proto si troufnu tvrdit, ze system Volt je perspektivnejsi a vede dal do budoucnosti, nez system Prius.
Vlastně už dnes se do paliv přidává MEŘO cca 4%. Je to biosložka, tzv. metylester řepkového oleje. Jeho obsah by se měl do budoucna zvětšovat. Je paradoxem, že právě tato příměs cenu paliva zvětšuje. Navíc ve výsledku zvyšuje i ceny potravin. V EU se původně dohodli, že obsah této biosložky stoupne až na 10-15%. Ale rozhodli se to přehodnotit, jestli má tento postup vůbec nějaký přínos.