Čerpejte palivo ráno a budete mít nižší spotřebu, říkají některá internetová fora. Ale je to skutečně tak? A jak může doba tankování souviset s úsporností?
V Česku...a v USA hádám taky. Má to v nabídce každej výrobce stojanů, českým ADASTem počínaje a emerickým Waynem konče. Asi se i v Adamově rozhodli zachraňovat svět.
Že je teplota pod zemí konstantní je jedna věc, že je průtokoměr kalibrovanej na 15°C je druhá věc. Že tanky nemusej bejt nutně pod zemí je věc třetí. Za čtvrtý nebejvaj až tak hluboko, za pátý (jak uvádí článek) se teplota média mění v rámci tankování. Kompenzace není drahá a odstraní teplotní riziko, pro provozovatele je to win.
Když už, tak bych spíš předpokládal, že se teplota paliva v podzemních nádržích bude odvíjet od teploty paliva doplňovaného do těchto nádrží např. z přijíždějících cisteren. A samozřejmě i od časové prodlevy od posledního doplňování. Odhaduji, že může trvat i několik dní, než se teplota doplněného paliva zhruba ustálí na úrovni odpovídající teplotním poměrům pod zemí.
Teplota paliva klesa velmi rychle, ma malu tepelnu kapacitu na rozdiel od vody (menej ako polovicnu).
Napr. 50000m3 nadzemna nadrz s ropou sa ohrieva v priebehu slnecneho dna aj o 1 stupen, ak je zaroven chladna noc. To je priemer, kedze pri zemi je ohrev zanedbatelny na urovni 0.1C, ale cim vyssie, tym je znatelnejsi, aj o 2C.
Tzn. taka podzemna nadrz na palivo s objemom zhruba 30m3 ochladzovana okolitou zeminou ustali teplotu mozno za den.
Hmm, 50 000 m3 … to je např. krychle o straně 37 m… nebo téměř 800 cisternových vagónů. Tomu se mi nechce věřit, že by zde teplota během dne lítala o stupeň či dokonce dva. Možná jen u povrchu, pokud se v té ropě neutvoří dostatečné proudy k promíchání celého objemu.
U podzemních nádrží benzínek to taky nebude s tou tepelnou výměnou moc intezivní, pokud je alespoň dvouplášťová.
Najvacsi vplyv na teplotu ma priame slnko, samotny vzduch robi len desatiny. Objem sa samozrejme nepremiesava, nie je na to dovod. Miesa sa mechanicky jedine ak nadrz dlho stoji bez cerpania.
Nadrze sice su dvojplastove, ale nie su to termosky.
Vzhledem k tomu, že u LPG jsou hmotnostní průtokoměry, nelze tankováním ráno ušetřit ani halíř. Stojan změří kilogramy načerpaného paliva (a přepočte je na fiktivní litry za nějakých teoretických podmínek).
Ale přesto tankuju ráno, aby se mi toho do nádrže vlezlo víc. Nádrže na LPG nebývají pod zemí a změna hustoty v závislosti na teplotě je u něj výraznější. Ale jaký rozdíl to je, to nedokážu odhadnout.
obecne se zacina spoustou webu sirit brak... vymysleniny z nudy, tezka okurková... to snad radejc nepsat nic. uz to nemuzu najit, ale kdysi sem cetl nejaky web a to sem sel fakt do kolen... usetrete ze nepustite radio, neotvirejte okna, jezdete pomalejc... >:D no za chvili budem chodit pesky a to se usetri nejvic.