Ranní tankování paliva: Opravdu tak můžete ušetřit, nebo je to jenom fáma?
V úvodu zmíněná informace souvisí jednoznačně s okolní teplotou. Pokud by v praxi platila, jednalo by se pouze o období, kdy okolní teploty šplhají k letním hodnotám. Důvod je jednoduchý. Benzin s teplotou mění svoji hustotu. Při teplotě 15 stupňů Celsia by jeho hustota měla být 720 až 775 kg/m3. Obecně platí, že hustota kapalin se zvyšující teplotou klesá. Závislost teploty ropných frakcí na teplotě je vyjádřena kvadratickou rovnicí. V praxi je tak při nižší okolní teplotě vyšší hustota benzínu.
Teoreticky vzato, když tedy budete tankovat ráno, kdy je teplota okolí nižší, dostanete při stejných litrech více energie. Po chladné noci by měl být benzin či nafta chladnější. Ale je tomu skutečně tak? Palivo na čerpacích stanicích se skladuje v podzemních nádržích, kde je teplota i při vysokých vnějších teplotách relativně nízká. Jak to opravdu je, se rozhodl ověřit americký server consumerreports.org.
Američané to změřili
Jeho pracovníci měřili teplotu tankovaného benzínu na jedné čerpací stanici ve státě Connecticut. A to nejprve ráno v 8:30 a posléze na stejné čerpací stanici mezi 12:30 a 13 hodinou. Výsledky byly překvapivé. Bez ohledu na dobu odběru naměřili teplotu benzinu 16,67 stupňů Celsia.
Zajímavé také je, že při zahájení tankování byla teplota prvních asi 10 litrů v největších vedrech o přibližně 9,5 stupně Celsia vyšší než u zbytku. Příčinu lze hledat ve faktu, že v trubkách výdejního stojanu se palivo ohřívá mnohem více než v podzemních nádržích. V takovém případě by v úvodu zmíněný rozpor mohl platit. A sice, že při tankování ráno při nižších teplotách skutečně můžete něco ušetřit.
Kolik to bude? To záleží na tom, jak vysoká bude teplota okolí a také kolik paliva budete tankovat. Pokud by to bylo více než 10 litrů, dle výpočtu provedeného Američany byste mohli ušetřit přibližně 2 až 3 koruny při každém tankování. Ovšem pozor. V případě, že krátce před vámi někdo ze stojanu tankoval, bude mít palivo „v trubkách“ ještě relativně nízkou teplotu. V takovém případě bude asi jedno, kdy budete palivo čerpat. Ve výsledku lidé beztak tankují palivo, když to potřebují, a to bez ohledu na denní dobu.