Elektrika a elektronika je v automobilech zastoupena stále více. Od počátku minulé dekády tak již neovládá pouze okna, zrcátka, sedačky či zámky dveří, ale také parkovací brzdu. Jak systém funguje a čím se jednotlivé verze liší?
Tak neviem ako to majú Passaty dnes, ale krátko som s jedným, tuším to bol práve B6, jazdil. Ručná brzda bola najhoršia akú som kedy v aute mal. Nenápadné tlačítko mimo zorné pole, chceš sa rozbehnúť, a ono to chcípne. Ejha, zabudol som odbrzdiť! Zastavím, chcem vystúpiť z auta, a mám pocit, že sa ešte hýbe - no jasné, ručná brzda sa sama neaktivovala, treba zabrzdiť! Takže jediným rozdielom voči mechanickej ručke bolo, že auto malo namiesto páky tlačítko, nič viac. Ani tej zamrznutej brzde sa potom nedivím, technická úroveň vôbec nezodpovedala dobe, a už vôbec nie autu.
Zaujímavé, na Renaulte mi elektrická ručná brzda nikdy nespôsobila problém (aj keď iných problémov auto pár malo). Nikdy mi nezamrzla, po vypnutí motoru sa automaticky aktivovala a po zaradení jednotky a pustení spojky do záberu deaktivovala - nebolo si treba priplácať ešte asistent rozbehu do kopca, proste to fungovalo spolu. Dúfam, že dnes to už majú na tejto úrovni všetky autá s elektrickou parkovacou brzdou.
Přesně, u B6 jsem si pořád říkal, co to řidič mačká na takovém místě - parkovací brzda na tak debilním místě? Měl ale nastavené, pokud stál na křižovatce a aktivoval ji, uvolnila se. Nicméně šlo o dost nepříjemné škubnutí.
Jinak u P308 2014 se sama aktivuje po zastavení, při rozjetí se sama jemně vypne. Jen mě napadá, zda a o kolik se případně zkracuje její životnost při tomto užívání?
Nevím, jestli to tak dělají všichni, ale na křižovatkách se normálně používá auto hold. Elektronika prostě podrží provozní, když dáš nohu z pedálu. Při rozjezdu se pak chová podobně jako hill hold. Jen kdybys stál delší dobu, by měla elektronika aktivovat skutečnou parkovací a provozní uvolnit. Auto hold zajišťuje řídící jednotka elektronické parkovací brzdy skrz ESP.
V passatu b6 došlo při rozjezdu k automatickému odbrždění elmech brzdy jen pokud měl řidič zapnutý pás. Bez něj bylo třeba k odbrždění zmáčknout tlačítko.
Tak sorry, ale to je buď blbosť, alebo to tak nebolo na všetkých B6. Pás som určite zapnutý mal a na aktivovanú ručnú brzdu ma zo sedadla spolujazdca upozornil majitel auta.
Není to blbost. Brzda fungovala automaticky jen při zapnutém pasu. Najel jsem s B6 124 tisíc kilometrů bez jediné poruchy (jo vlastně byl tam problém v netesnici hadicce ostrikovacu - výměna 380 korun).
"...Elektromechanická brzda má ale i některé přednosti. Když opomeneme ty uživatelské, tak tím, že se při každém zastavení vozu samočinně aktivuje, snižuje namáhání dnes choulostivých rozvodových řetězů při stání vozidla byť jen v mírném kopci...."
Nemělo jít spíše o o dvouhmotový setrvačník???
Sám mám vozidlo s el. brzdou a navíc ve 4x4 a chci si v zimě často blbnout a skutečně to je velký problém, zejména z toho důvodu, že koncern nedovolí vypínat systém ESP, to je největší průšvih, ještě větší než el.brzda. Ale být klasická mechanická, šlo by ESP obejít aspon tou ručkou, takto bohužel, hned to vše utíná. Ano, jde to trhat výkonem a volantem, ale velice těžko a stejně to do toho pořád krafe. Škoda no.
Hele to ESP jde přes diagnostiku zakázat, respektive nastavit si ho vypínatelný stejně jako to má třeba RS Oktávka. Kolega si to dělal na F2 a O3. Elektronická ručka v kombinaci s nevypínatelným ESP to je zlej sen. Takový auto mi nesmí do baráku 8-s
Ručka je obdobně jako volant prvek, kterým se dá ovládat auto. Jestliže v autě není manévrovatelnost s ním je do určité míry omezená. Za chvíli možná přijdou i s tím, že volantem budeme moct točit jen na jednu stranu nebo plyn půjde sešlápnout jen do půlky.
Co driftovat, ani se s ní nedá srovnat v případě potřeby auto v zatáčce, otočit rychle přes ručku (míněno obojí v zimě). Má to jen tu výhodu, že místo ovládání pákou ovládám brzdu tlačítkem. Čili nic. Divím se že je to takový hit. >:D >:D
Některé značky mají elektrickou parkovací brzdu řešenu tak, že umožňuje vozidlu přejít do smyku. Systém je nastaven, aby se choval jako mechanická brzda, tzn. při zatažení otočil vozidlo. Např. Mazda nebo Porsche tohle umí perfektně, videa lze najít na Youtube.
Ja by som v prvom rade rad vedel, AKO moze znizovat namahanie (ci uz rozvodu, alebo zotrvacnika)? To akoze ak v miernom kopci zabrzdim klasickou rucnou brzdou, alebo zostanem stat na brzdovom pedali, tak to namaha rozvody/zotrvacnik?
Teoreticky sa môžu prenášať nejaké sily ak nemáš zatiahnutú ručnú brzdu, len zaradenú rýchlosť, ale aj to bude asi blbosť, tie sily môžu byť rádovo menšie ako tie, čo tam pôsobia za jazdy a pod záťažou.
Míněno to bylo tak, že spousta řidičů prostě ručku z principu nepoužívá a nechává stát auto výhradně na zařazené rychlosti. Dost takových ze svého okolí znám a ještě se tím chlubí. Vysvětlovat jim, že to ubližuje všemu možnému, dvouhmotovým setrvačníkem počínaje a přes ojniční ložiska až k rozvodům konče, je zbytečné.
U většiny aut s el. brzdou se aktivuje automaticky po vypnutí zapalování, takže ten problém odpadá.
Tak auto má sloužit člověku, ne člověk autu. A jeden ze dvou technických argumentů pro "nezabrždění" motorem je dvojspojkovka kdy skutečně dochází k trvale zmáčknuté pružině, což ji ničí.Rozvody jsou sice natažené "na vačky" protože největší odpor je na nich, ale tady statická zátěž je malinký problem snad u řemenu, ale u řetězu jsou kmity při běhu motoru významě problémovější. Myslíte snad že problém řetězu u motoru N47 - BMW, nebo Peugeotů mělo na svědomí statické zatížení při zabrždění - to ani náhodou! Druhý argument je, že nepoužívaná lanka zareznou ještě spolehlivěji a pak jednou do kopce zastavíte a....
Takže pokud ti řidiči co se s nebržděním ruční brzdou chlubí, pokud ji důsledně nepoužívají a nemají dvouspojkovku můžou mít i pravdu.
Dvojspojkovka? Jako dvouspojková převodovka? Jak bys vůbec docílil zaparkování se zařazenou rychlostí? V P by mělo být vyřazeno. A statické stlačení pružinu významně neopotřebovává, pokud není stlačená příliš.
Na vytahání řetězu to asi nebude mít takový podíl (nestartujeme zase tak často), ale mělo by jít o zvýšení pravděpodobnosti, že dojde k přeskočení. Když rychlost, tak ve směru, v kterém by auto sjelo z kopce. Při stání do kopce tedy zpátečku, z kopce jedničku. Když se takhle motor pootočí, bude to správným směrem.
U mé laguny z roku 2008 jde v případě nouze vůz odjezdit manuálně, je tu skrytá páka, divil bych se kdyby tomu tak nebylo i u jiných značek. A co se zimy týče, brzda se sice po vypnutí motoru sama zatáhne, ale pokud šlápnutí na brzdu a stisknu tlačítko, opět se odbrzdí a zůstane tak...
U aut, kde je konvenční parkovací brzda ovládaná lankem (jen za to lanko netaháš přes páku ty), je to snadné. Prostě odpojíš elektroniku od mechaniky. Ale u aut s elektromechanickou parkovací brzdou přímo v třmenech provozních brzd něco takového uděláš jen těžko.
Vždycky jsem to považoval za totální nesmysl až do momentu, kdy jsem to sám vyzkoušel a zvykl si na to. Prostě další věc, o kterou se při každodenním cukání po městě nemusím starat. :yes: Jediný zádrhel nastává, když si pak sednu do auta, kde je ruční brzda opravdu na "ruční" pohon. >:D
A driftování? Při vší úctě, pokud na sklouznutí potřebujete ručku a jinak to neumíte, snad se do toho raději ani nepouštějte...
Můžeš mi vysvětlit co má ruční brzda společnýho s driftováním ? Drift se provádí se zadním náhonem, ruční brzdou si mohu pomoci auto dostat smyku, především pak u předokolky, ale to není drift. To samozřejmě z el. brzdou nejde.
Veškeré způsoby jízdy smykem s předním náhonem nejsou tak účinné jako za použití ruční brzdy, ruční brzda ti okamžitě mění směr brzdy při správném natočení kol, takže použití ruční jízdy je daleko účelnější pro uvedení auta do do řízeného smyku a v takových 90-180 stupňových zatáčkách není lepší způsob. Pokud jde však o rychlé projetí táhlé dlouhé zatáčky, tak tam ruční smysl a jakýkoliv smyk postrádá význam. Každopádně čtyřkolka se chová jinak a není potřeba u takového auta ji zas tak využívat, nicméně se zase využije při ostrých otočkách, kdy auto zase rychleji měnií směr a nepojede tak velkým obloukem. Přijeď k nám v zimě, naučím tě to ;-)
Ten kdo nikdy pořádně nejezdil po sněhu nedokáže pochopit jaký je ruční brzda v zimě výborný pomocník. Ale ač o tom někteří vědí kulový stejně se s tebou budou hádat a posmívat se ti. Mě jeden blbeček prezentoval ruční brzdu coby stejně archaický prvek jako startovací klika. Se pak s takovýma tupcema o něčem dohaduj. ;-)
jj, kdo nezkusil, neví. Já jsem tím odkojený >:D a navíc každý rok, když napadne, tak jezdíme jak se 4kolkama, zadkama i předkem, takže to srovnání mám. Prostě se nás sejde parta na letišti a vytyčíme si trasu kuželama, popřípadě přijede kamarád a prohrne to traktore a pak je to i s bariérama
No ja by som povedal, ze ovela rozumnejsia vec na "cukani po meste" je automat. Aspon u tych skodovackych dsg-ciek som vzdy v navode k obsluhe auta cital, ze pri kratkodobom zastaveni (semafory, atd) ma vodic zostat stat na brzdovom pedali. Nema spekulovat ani s rucnou, ani s prehadzovanim volica do N ci P. Predpokladam ze brzdy aj prevodovka su na to prisposobene, ked to tam pisu...
Ja tam mam pedal na rucnu brzdu co mi pripada tiez divne riesenie , auto hold je Ok staci zmacknut brzdovy pedal a pri zmacknuti plynoveho sa auto hold deaktivuje ak pri automate auto hold nie je staci drzat nohu na brzde nemusis davat N. Rucnu pri automate pouzivam len ak parkujem v nej strmsom kopci inak normalne pri beznom parkovani tam staci Parking mode a ten sa tiez aktivuje automaticky aj ked ho nenamacknem pri vypnutom zapalovani.
No jasně, o tom žádná. Ideální kombinace je automat a elektrická ruční brzda. Pokud je k tomu v rámci ESP dobře naladěný i hill holder tak, aby necukal, nemá to chybu. :-)
Ve Škodách ale nebývala elektronická. S elektronickou máš typicky auto hold a pak můžeš klidně dát nohu z brzdy. ŘJ parkovací brzdy za tebe ty provozní podrží, nedojde k aktivaci parkovací jako takové (bylo by to zbytečné). Výsledek je úplně stejný (auto stojí na provozních) a pro řidiče to je, jako kdyby si zatáhl parkovací, nebo tam dal P.
Sice např. řazení mám rád automatické (pro milovníky mechaniky, zasáhnout do toho můžu kdykoliv a při brzdění motorem tak činím), ale ručku si potřebuju zatáhnout. Někdy stačí kousek, jindy je třeba dorvat. A hlavně, funguje pořád, ne že se elektronika sprčí a tradá do servisu.
Skuste mozno precitat manual. Mne sa automaticky zatahuje. Ale viem si to deaktivovat urcitym postupom - dokonca o tom bude informovat aj kontrolka. Zavisiet moze samozrejme od modelu a vyrobcu auta.
Mě se automaticky zatáhne vždy. A i když zastavím a s běžícím motorem otevřu dveře. Po zařazení a přidání plynu se odblokuje. Dá se říci, že si jí vůbec nemusím všímat. Ručně sepnout jde samozřejmě taky.
Moje se automaticky povolí, když ji ručně zatáhnu a přidám plyn. Stejně tak funguje automaticky systém držení v kopci. Ale jinak je elektronická ručka vždy pouze manuální. Ale taky mám exota. BMW i3.
El. P brzda je katastrofální omyl ve vývoji automobilové techniky. Řidiči totiž omezuje radost z aktivního ovládání vozu a u staršího automobilu hrozí velmi nákladnými opravami. Halvně však u el. P brzdy nelze regulovat rychlost a míru jejího zatažení! Každá slušná automobilka by měla dát svým zákazníkům na výběr, zda-li si tento velmi problematický a kontroverzní vynález do svého auta chtějí pořídit, či zda chtějí zůstat u osvědčené mechanické klasiky!!!
parkovaci brzda ma byt nezavisla od vseho co v aute je t.j. motor, elektrika, r.j. atd. to splnuje pouze mechanicka parkovaci brzda a tak to bylo i vymysleno. dnesni elektronicke varianty jsou zavisle a tym nesplnuji zakladni konstrukcni podminku. je to vymysleno jen pro tahani penez z kapsy zakaznika. konec hlaseni.
Naprosto souhlasím! Mám Renault Scénic II.generace, ta brzda je katastrofa! Jezdím od r. 1977, až teď jsem se nechal nachytat a koupil auto s touto brzdou. Už nikdy!