Chiptuning, tedy zvyšování výkonu motoru úpravou programu řídicí jednotky, nebyl legální nikdy. Teprve od letošního června však hrozí vysoké pokuty úpravcům i majitelům. Zároveň si však lze nechat úpravy jednoduše schválit.
Takže to legální bylo, neb homologace možná byla, přesně to co jsem psal prve. To že to bylo finančně náročné je pravda tak napůl - pro českou firmu a její vlastní úpravu ano, pro nadnárodní společnosti už nikoliv neb to měli zhomologované v jiných státech EU.
Shodneme se naopak spíš na tom, že to bez homologace legální nebylo nikdy. Legalizovat to šlo, ale za vysoké částky a kdo by to taky vůbec dělal, když nebyl de facto dohledatelný a de iure ani postižitelný.
Budeš se možná divit ale já to nemám čipnutý vůbec. Nemám náladu jezdit s dýmajícím šrotem. Pokud bych si ale koupil turbo benzín tak ten bych si čipnout nechal vzhledem k tomu, že se to neprojevuje zvýšenou kouřivostí. Kdyby s tím měl být problém na emisích a nešlo by to vyřešit přes známý, tak si nechám vždycky před technickou jednou za 2 roky přehrát původní mapu a pak si zase zajedu nechat přehrát software zpátky. On to totiž není zase takový problém. Úpravci to neoficiálně nabízejí, takže na hypotetickou nelegálnost chiptuningu se můžu tak leda vykašlat.
Jasně že můžeš = nechat si načipovat motor i na brutálně vyšší výkon totiž neni zakázaný = viz třeba to sousední Německo kde sou takovejch aut miliony a je to naprosto běžný :yes::-)
Dneska to konečně bez problémů de i u nás = u tvýho 1.9 TDI třeba +25 kW +100 Nm neni problém
No neexistovala tu žádná firma, která to měla schváleno a pokud někdo chtěl, mohl si auto schválit individuálně, což stálo zhruba 30-40 tisíc korun podle typu vozu za jedno auto, takže to samozřejmě nikdo nedělal. Dnes je zodpovědnost na poskytovateli služby, aby si homologaci zajistil a zákazník s vozidlem nikam na státem pověřenou zkušebnu nemusí. Výkon zapíše přímo schválená tuningová firma s licencí.
Škoda úvodu s mylně šířenou informací že to doposud nebylo legální. Bylo. Ale bylo to poměrně komplikované a drtivá většina firem a klientů na to kašlala.
Však u nás je to od 1. 6. taky normální - akorát to z toho článku není moc jasné. Firmy, které získají oprávnění, mohou provádět úpravy legálně a se zápisem do TP, tak jako v Německu.
Možná to ne všichni z článku pochopili. Ale realita je taková, že zatímco doteď byl chiptuning v šedé zóně a nikdy nebyl oficiálně schválený, nyní od 1. 6. je u firem, které projdou homologačním procesem, legální a zapisuje se do TP. Takže ačkoli se palcové titulky snaží od chiptuningu odradit, legislativa chiptuning naopak nově povolila.
A takto vypadá jen začátek celosvětové katastrofy, která je výsledkem podpory neekologických zážehových motorů, které chrlí do ovzduší zcela zbytečně megatuny CO2 navíc oproti motorům vznětovým: [odkaz]
"...Úpravy totiž většinou zvyšují předvstřik tak, aby se palivo vznítilo opravdu už ve chvíli, kdy je píst v horní úvrati..."
Blbost! Palivo sa vznieti podstatne skor, nez je piest v hornej uvrati. Ono totiz chvilu trva, kym palivo dohori. Ak by sa palivo vznietilo naozaj az ked je piest v hornej uvrati, stracali by sme vykon a ucinnost...
Koukam jak si redakce dava opet extra zalezet na bombastickem nadpisu, jak jinak si vysvetlit, ze uz ctu snad jeho treti verzi? Kazdopadne takhle, takhle tedy ano. Dostat do nadpisu jeden otaznik a jeste dva vykricniky k tomu? To je mastrstyk. :yes:
Kez by podobna pece byla venovana radeji obsahu...
Ano. A je to do značné míry otázka objemu výroby. Čím větší objem mají, tím spíš se jim vyplatí slabší verzi "ošidit" (tedy vyrobit specifické, "slabší" díly). U verzí, které jsou hodně blízko sebe, nemusí dávat smysl dělat odlišnosti (čím menší úspora, tím větší objem by byl třeba). Hraje také roli, jak ten motor vznikal. Se silnější verzí nemuseli původně počítat, což je může donutit udělat víc změn, než by bylo optimální. Protože by ten motor měl splnit nějaké interní požadavky na výdrž.
je to motor od motoru. Některé motory ačkoliv vypadají stejně mohou mít jiné turbodmychadlo, vstřiky, nebo třeba chybějící proměnné časování ventilů u slabší verze. Ale existují i motory, které jsou továrně podladěné, bez jakéhokoliv HW rozdílu proti silnější verzi. A dělá se to proto, že je to levnější než vyvinout slabší motor, který je potřeba zejména kvůli pokrytí širšího spektra konkurenčních nabídek, případně kvůli daňové zátěži v různých zemích.
Máme relativní svobodu. Je tvá věc, že se třeba špatně rozhodneš. Nikdo tě nenutí to kupovat. Buď ten výkon chceš (s plnou tovární zárukou), nebo ne.
Vem si třeba osciloskopy. Jsou modely, kde i to nejlevnější provedení má stejný hardware jako to nejdražší (např. 1 GHz má stejnou desku jako 6 GHz) a platíš desítky tisíc euro jen za jiný konfigurační soubor. Nemusí se ti to líbit, když máš zájem o lepší model, ale dělá se to kvůli objemu. A také to umožňuje snadný upgrade. Příklad: Keysight 6000X, čtyřkanálový 1 GHz stojí cca. $18k, příplatek za 6 GHz je něco přes $20k (dělá se jako 1; 2,5; 4 a 6). Další desítky tisíc můžeš utratit za software, který má opět i ten nejlevnější, ale je zablokovaný (dnes už nabízí zvýhodněný balíček asi za 5k, což by ti normálně koupilo tak dvě funkce). Stejně tak je zajímavé, že ty stejné funkce jsou u vyšších řad dražší a dražší. A to i u osciloskopů, které stojí na stejné platformě (stejný čip atd.). Jo, člověk si někdy připadá, že s ním vyjebali. :-)
Pocuj sudruh, pretoze automobilka nechava vykonovu rezervu a nejde nadoraz. To, ze si niektori myslia, ze ked ide o ten isty motor a len premapovanim RJ dojde k zvyseniu vykonu a uz ziaden iny rozdiel tam nie je, nie je problem automobilky, ale uplna naivita. Auto moze mat rozdielne komponenty, ktore su tiez vykonovo odstupnovane, nejde teda len o SW upravu - tu robi az chiptuning a tiez moze byt na ukor zivotnosti.
Ad2 - nikto ta predsa nenuti kupovat auto od daneho vyrobcu, ked sa ti jeho obchodna politika nepaci(hoci na zaklade bludov), nevidim ziaden normalny dovod, preco by mal stat zasahovat.
Nie som zástanca chiptuningu, ale prečo je legálne že automobilka za 120k auto pýta cenu a za to isté kde sú malé zmeny v software o 3000 EUR viac? tu by mal štát zdaniť znova tento neoprávnený zisk asi! Tie autá sú navlas rovnaké pri niektorých značkách!
Nevidim jediny duvod proc statu na sebe praskat takovy druh informace... zvlast v bananistanu jako ten nas kde papir je to hlavni a realita v podstate nikoho nezajima. Automobilky se davno prispusobily, jen par natvrdlych lidi to jeste nechape..