Novinky
Přihlásit pro přidání komentáře
wakantanka
že síce Škodovka (podobne ako iné automobilky) postaví povedzme pekný a zaujímavý koncept, keď do série dorazí len pár detailov z neho, lebo hierarchia, lebo náklady atď. Som naozaj zvedavý koľko sa z toho konceptu dostane do série hoc aj v rámci celého koncernu.
KANKUNEN
Ani se neví, jestli bude jednou použitelná baterie nebo se vymyslí jako zdroj energie něco jiného. Ale až příjde správná doba, tak začnou chrlit automobilky auta jedno za druhým a jsem zvědavý jak bude konkurovat Tesla a přitom ještě splácet ty megadluhy.
Tesla má docela šanci pár roků vydělávat - nebo aspoň teda hodně vyrábět - protože na velké chrlení to u automobilek zatím nevypadá
Použiteľné baterky aj elektroautá sú. Nepoužiteľný si ty.
No řekněme že ta použitelnost je zatím velmi omezená. Někde to už stačí, ale většinou ještě ne.
Spíš obráceně ne? Většina z nás nejezdí stovky kilometrů denně 😉
No nezužuju pohled jen na osobáky k dojíždění do práce a na nákup ale beru to trochu komplexněji. Takže mezi auta počítám i dodávky, náklaďáky nebo kamiony, kde se ty stovky kilometrů denně najedou běžně a takových aut není na silnicích zrovna málo. A těch kategorií je samozřejmě víc - autobusy, obytná auta atd ...
Samozřejmě = to chápu. Chtěl sem na to úmyslně poukázat jen z trochu jiný strany
Na bateriích se pracuje zleva zprava = nakonec nějakej průlom asi spíš přijde [odkaz]
Když si zmínil ty autobusy = asi si zaznamenal [odkaz]
Sme furt na začátku směru kterej podle mě docela zajímavě rozjel jeden tady spíš neoblíbenec [odkaz] 😄
Mě se ta cesta docela líbí = vyhazovat miliony litrů paliva pro obyčejnej přesun je fakt asi hloupost. Ve sportovních vozech = pro zábavu pro pocit = tam bych to nechal. Pro běžnej přesun = neni důvod
Na bateriích se pracuje zleva zprava = nakonec nějakej průlom asi spíš přijde [odkaz]
Když si zmínil ty autobusy = asi si zaznamenal [odkaz]
Sme furt na začátku směru kterej podle mě docela zajímavě rozjel jeden tady spíš neoblíbenec [odkaz] 😄
Mě se ta cesta docela líbí = vyhazovat miliony litrů paliva pro obyčejnej přesun je fakt asi hloupost. Ve sportovních vozech = pro zábavu pro pocit = tam bych to nechal. Pro běžnej přesun = neni důvod
Určitě souhlasím že opravdový nástup elektromobility bude vyžadovat výrazně lepší akumulátory než jsou současné. Zatím se trochu použitelný dojezd řeší hrubou silou, prostě nacpou auto několika stovkami kg akumulátorů a stejně je to pro opravdu seriózní využití zoufale málo.
Jinak Elona uznávám hlavně proto, že problémy řeší komplexně. Tj nevyrábí jen eektromobily, ale výstavbou sítě SC se zároveň stará aby jeho zákazníci mohli auta využívat. Na druhé straně si asi občas kontraproduktivně postaví hlavu - například určitě přidělal konstruktérům dost zbytečné problémy když si vymínil že ModelX musí mít ty křídlové dveře. Holt jde mu občas o efekt ať to stojí co to stojí
Jinak Elona uznávám hlavně proto, že problémy řeší komplexně. Tj nevyrábí jen eektromobily, ale výstavbou sítě SC se zároveň stará aby jeho zákazníci mohli auta využívat. Na druhé straně si asi občas kontraproduktivně postaví hlavu - například určitě přidělal konstruktérům dost zbytečné problémy když si vymínil že ModelX musí mít ty křídlové dveře. Holt jde mu občas o efekt ať to stojí co to stojí
Většina lidí hodnotí spíš podle blbostí typu těch dveří. Narozdíl od jinejch to zpětně uznal že to byla chyba = vzácný 😄
Kdyby všichni kdo ho kritizujou pracovali a zvládli desetinu = prostě část co on = možná bysme byli o kousek dál 😉
Já sem odmala fanda velkejch benzínovejch motorů = ale pro běžný popojíždění mi to spalování milionů litrů = u nás je to celkově myslim ca 5 milionů litrů benzínu a 10 nafty denně = pro běžnej přesun naprosto zbytečný z dlouhodobýho hlediska velmi hloupý
Kdyby všichni kdo ho kritizujou pracovali a zvládli desetinu = prostě část co on = možná bysme byli o kousek dál 😉
Já sem odmala fanda velkejch benzínovejch motorů = ale pro běžný popojíždění mi to spalování milionů litrů = u nás je to celkově myslim ca 5 milionů litrů benzínu a 10 nafty denně = pro běžnej přesun naprosto zbytečný z dlouhodobýho hlediska velmi hloupý
Musím říct že by se mi pracovat jako on teda nechtělo, radši si užívám. Nicméně kdyby se mě předem zeptal jestli tam cpát ty nesmyslné dveře tak bych mu poradil že v žádném případě ne 😄
Ovšem myslím si že mu to radilo více lidí ale on se prostě zasek. Ale v každém případě klobouk dolů před ním, současným světem pohnul docela významně
Ovšem myslím si že mu to radilo více lidí ale on se prostě zasek. Ale v každém případě klobouk dolů před ním, současným světem pohnul docela významně
S tím souhlasím, ale co se děje jsou jen samé dotační podvody. Řídit elektropohon umí v každé fabrice, auta taky umíme vyrábět. Stále to stojí na baterkách. Takže až bude vhodný systém uložení el. energie, třeba i ta baterka , tak i bez dotací se elektroauta prosadí.
Dotačních podvodů je dost [odkaz] [odkaz] [odkaz] zrovna Muskovy aktivity narozdíl od těch dotačních podvodů známejch od nás = něco malinko přinášej 😉
Přechod ze zbytečnýho megaplejtvání omezenejma zásobama přírodních zdrojů [odkaz] v malym česku je to denně asi 5 mililonů litrů benzínu a 10 milionů litrů nafty = na něco jinýho je nutný. Dneska eště ne = zejtra už jo
Přechod ze zbytečnýho megaplejtvání omezenejma zásobama přírodních zdrojů [odkaz] v malym česku je to denně asi 5 mililonů litrů benzínu a 10 milionů litrů nafty = na něco jinýho je nutný. Dneska eště ne = zejtra už jo
Nemožná budoucnost celkového rozšíření elmobilů
I kdyby už byly dojezdy všech čistých elmobilů srovnatelné s dnešními spalmobily, a to i s topením nebo klimoškou, a cenově, prostorově a váhově srovnatelné s dnešními spalmobily, tak:
Máme u nás asi 6(?) milionů os. aut. Kdyby polovina z nich večer nabíjela pouhými 3-mi kW-y, tak 3 milony x 3 kW = 9 GW.
Dnešní Spotřeba ČR v zimě ve dne je 10 GW, v létě ve dne 5 GW. V noci cca poloviční (5, resp. 2,5 GW). 3kW není nic moc: za 6-9 h nočního „proudu“ je to 18-27kWh, a to je cca 120-200km.
A co sítě – nejsou jenom zdroje, ten výkon je potřeba také rozvést – ztráty! O ně je potřeba dodat ještě větší výkon. Navíc: účinnost např. parní elektrárny je kolem 40% + ztráty v síti až do zásuvky pro nabíjení. Účinnost elmobilu je tím vlastně malá.
Z toho je vidět, že čisté elmobily budou v konečném stádiu vývoje sloužit jen v omezeném procentním počtu všech automobilů - pro vybrané účely apod..
I kdyby už byly dojezdy všech čistých elmobilů srovnatelné s dnešními spalmobily, a to i s topením nebo klimoškou, a cenově, prostorově a váhově srovnatelné s dnešními spalmobily, tak:
Máme u nás asi 6(?) milionů os. aut. Kdyby polovina z nich večer nabíjela pouhými 3-mi kW-y, tak 3 milony x 3 kW = 9 GW.
Dnešní Spotřeba ČR v zimě ve dne je 10 GW, v létě ve dne 5 GW. V noci cca poloviční (5, resp. 2,5 GW). 3kW není nic moc: za 6-9 h nočního „proudu“ je to 18-27kWh, a to je cca 120-200km.
A co sítě – nejsou jenom zdroje, ten výkon je potřeba také rozvést – ztráty! O ně je potřeba dodat ještě větší výkon. Navíc: účinnost např. parní elektrárny je kolem 40% + ztráty v síti až do zásuvky pro nabíjení. Účinnost elmobilu je tím vlastně malá.
Z toho je vidět, že čisté elmobily budou v konečném stádiu vývoje sloužit jen v omezeném procentním počtu všech automobilů - pro vybrané účely apod..
To je úmyslně chybnej výpočet nebo jen omyl? 😄
Závěr máš dobře = jen přesně obráceně: Auta se spalovacíma motorama budou v konečném stádiu sloužit jen v omezeném %ním počtu všech automobilů = pro vybrané účely = pro zábavu apod. 😉
Závěr máš dobře = jen přesně obráceně: Auta se spalovacíma motorama budou v konečném stádiu sloužit jen v omezeném %ním počtu všech automobilů = pro vybrané účely = pro zábavu apod. 😉
Já vím - je to překvapivé, jak jednoduché počty to jsou.
Neni to překvapivý = takhle manipulujou politici skoro denně. Aut je u nás ne 6 milionů ale skoro o milion míň. Kolik energie myslíš že je potřeba na výrobu dopravu těch ca 7 500 000 000 litrů paliva co se tu spotřebuje? Těch 7,5 miliardy litrů se musí totiž vyrobit a narozdíl od elektřiny i přepravit 😉
Roční výroba elektřiny u nás = máme trvalý přebytky je asi 90 000 GWh zhruba 90 TWh. Reálná spotřeba elektromobilů je dneska od 11 do 21 kW na 100 km = průměr řekněme 16. Průměrnej roční nájezd je v našich krajích trochu nižší než evropskejch = pro zjednodušení ca 1000 km měsíčně = 12 000 km ročně. Roční potřeba energije je teda průměrnejch 16 kW x 120 = s rezervou 2000 kWh zhruba 2 MWh.
Kolik tak může přibejvat novejch elektroaut? Dáme ránu jako hrom = 100 tisíc ročně = to je 200 GWh za rok. 200 GWh vs celková výroba ca 90 000 nebo 0,2 vs 90 TWh
Snad sem se = narozdíl od tebe = nikde nesek 😄
Jo a souběžně bude padat výroba a rozvoz těch milionů litrů paliva = kterýho neni narozdíl od větrný a sluneční a vodní energie nekonečno
Já vim = je to překvapivý, jak jednoduchý počty to sou. Samozřejmě je tu i teoretická možnost že Musk a jemu podobný sou v počtech daleko daleko za tebou 😉
Auta se spalovacim motorem by měly a snad zůstanou jako zábava = pro přemísťovadla mrhat milionama litrů tekutiny který neni neomezený množství = to je fakt hloupost 😄
Roční výroba elektřiny u nás = máme trvalý přebytky je asi 90 000 GWh zhruba 90 TWh. Reálná spotřeba elektromobilů je dneska od 11 do 21 kW na 100 km = průměr řekněme 16. Průměrnej roční nájezd je v našich krajích trochu nižší než evropskejch = pro zjednodušení ca 1000 km měsíčně = 12 000 km ročně. Roční potřeba energije je teda průměrnejch 16 kW x 120 = s rezervou 2000 kWh zhruba 2 MWh.
Kolik tak může přibejvat novejch elektroaut? Dáme ránu jako hrom = 100 tisíc ročně = to je 200 GWh za rok. 200 GWh vs celková výroba ca 90 000 nebo 0,2 vs 90 TWh
Snad sem se = narozdíl od tebe = nikde nesek 😄
Jo a souběžně bude padat výroba a rozvoz těch milionů litrů paliva = kterýho neni narozdíl od větrný a sluneční a vodní energie nekonečno
Já vim = je to překvapivý, jak jednoduchý počty to sou. Samozřejmě je tu i teoretická možnost že Musk a jemu podobný sou v počtech daleko daleko za tebou 😉
Auta se spalovacim motorem by měly a snad zůstanou jako zábava = pro přemísťovadla mrhat milionama litrů tekutiny který neni neomezený množství = to je fakt hloupost 😄
Vy ovšem zapomínáte na poměrně velkou skupinu lidí z měst, bydlících na sídlištích. Ti si auto doma přes noc nedobijou, v práci také ne a čekat po 250km (tedy při pravidelném dojíždění do práce a víkendovém výletu minimálně dvakrát týdně) na benzínce 2x 40minut už je poměrně dost času, který lze využít jinak
je to presne naopak, vetsinou to jiz staci a jen nekde ne, to jen lidi maj pocit ze potrebuji jezdit stovky kilometru za den ikdys vetsina z nich takovou trasu jede treba jen 2-5x do roka >😁 do 5-10 let se ma po EU vybudovat tak husta sit rychlonabijecek, ze pak nebude problem jet i tisice km a proste nabijet jen o pauzach
Tesla tohle vedela jiz davno a proto se stavej SC, v CR maji byt do konce tohoto roku dalsi 2, jedno je jiz v praze dostanvene a ceka se na "kolaudaci" nove stojany Cez tam jsou odhalene a SC prozatim pod cernyma plachtama, totez ceka za 2 mesice Olomouc a pristi rok Hradec , Brno a Ostravu, pro lidi co maji BEV s dojezden okolo 150km to jiz bude tedy relativne snadny zivot
Tesla tohle vedela jiz davno a proto se stavej SC, v CR maji byt do konce tohoto roku dalsi 2, jedno je jiz v praze dostanvene a ceka se na "kolaudaci" nove stojany Cez tam jsou odhalene a SC prozatim pod cernyma plachtama, totez ceka za 2 mesice Olomouc a pristi rok Hradec , Brno a Ostravu, pro lidi co maji BEV s dojezden okolo 150km to jiz bude tedy relativne snadny zivot
Fakt myslíš že se někdo rozhoduje jestli si koupí GOLF nebo E-GOLF za jednou tolik. Kromě toho výroba eGolfu byla zastavena pro nezájem. Vlastně nevidím problém v dojezdu, ale ceně. Takové městské elektrovozítko by bylo ideální, ale ne za půl milionu
Hlavní problém je že k tomu eGolfu se musí přikoupit i normální Golf páč eGolf všechny potřeby nepokryje, takže je pak v baráku o auto víc. Což stojí v součtu trojnásobné peníze a dvojnásobné místo v garáži.
O novém typu úžasných baterií čteme třikrát ročně, realita je ale stále poměrně šedá.
Mám za to, že řešit mobilitu elektropohonem je z více důvodů, hlavním zůstává ta nešikovná skadovatelnost elektřiny, nereálné min. ve výhledu několika desetiletí. V praxi převáží v příštích letech v osobních automobilech plug-in hybridní pohon, je technicky zvládnutý, energeticky dostupný, snižuje reálně spotřebu klasických paliv a v kapitole ekologie je schopen reálně snížit i emisní zátěž (produkovanou automobily) center měst a městských aglomerací. Závazné materiály s plány plné elektromobility v roce 2025, to je dobré jako program pro nějaký kabaret nebo na schůzi Evropské komise, což je v podstatě to samé.
Mám za to, že řešit mobilitu elektropohonem je z více důvodů, hlavním zůstává ta nešikovná skadovatelnost elektřiny, nereálné min. ve výhledu několika desetiletí. V praxi převáží v příštích letech v osobních automobilech plug-in hybridní pohon, je technicky zvládnutý, energeticky dostupný, snižuje reálně spotřebu klasických paliv a v kapitole ekologie je schopen reálně snížit i emisní zátěž (produkovanou automobily) center měst a městských aglomerací. Závazné materiály s plány plné elektromobility v roce 2025, to je dobré jako program pro nějaký kabaret nebo na schůzi Evropské komise, což je v podstatě to samé.
No a jaký by byl důvod kupovat eGolf, když účinnost jeho pohonu je tragická.Průměrně 17kWh/100km. Takový Ioniq má 12,6kWh/100km.
A to už je podstatný rozdíl. Co se asi vyplatí koupit?
A to už je podstatný rozdíl. Co se asi vyplatí koupit?
Prius Plug-in 5,6 kWh na 100 km 😄
U Priusu Plug-in musíš ještě připočíst benzín,těžko s ním pojedeš 200km trasu na jeden zátah čistě na elektřinu.Ioniq to dá. Jinak,psal jsem samozřejmě reálné průměrné spotřeby podle Spritmonitoru, a tam bohužel spotřeba el. energie u Prius plug-in není uvedena. 😉
Jasně = zvítězil v reálný spotřebě plug-in hybridů = 5,6 kWh + 2,5 litru 95 oktanovýho benzínu
Ano,on má totiž 8.8kWh akumulátor a na ni ujede 40km,tak nemůže mít čistě na elektřinu spotřebu 5.6kWh/100km.
Jasně že ne = ale reálnou rekupelaci rsp. sladění systému má Toyota asi nejlepší ze všech = náskok díky delší praxi je znát
Teoretickejch + 5 km dojezdu uměj dodat případný solární panely na střeše
V novinářský srovnávačce na víc než 100 km se většina posádek dostala pod 2 litry, nejhorší byla česká s 2,2 = myslim
Těch 5,6 + 2 je výsledek reálný srovnávačky = kterou Prius Prime vyhrál.
Mám služebák Auris hybrid = mít víc volnejch peněz Prius plug-in bych zkusil
Teoretickejch + 5 km dojezdu uměj dodat případný solární panely na střeše
V novinářský srovnávačce na víc než 100 km se většina posádek dostala pod 2 litry, nejhorší byla česká s 2,2 = myslim
Těch 5,6 + 2 je výsledek reálný srovnávačky = kterou Prius Prime vyhrál.
Mám služebák Auris hybrid = mít víc volnejch peněz Prius plug-in bych zkusil
Trepeš. Neporovnávaj základný Golf s e-Golfom. eGolf momentálne u nás vyjde na cca 30 tis. €., Golf s približne porovnateľným výkonom a výbavou je za cca 18-23 tis. €. Kde máš ten dvojnásobok?
No už těch 60% navíc je docela šupa
Rozdiel medzi 60% a 100% je tiež šupa.
A to tady u nás na dvoře stojí e-Golf a celý den dobíjí. A tak si myslím, že by měl mít na dveřích napsáno místo "Jezdím na eleketřinu" "Stojím na elektřinu".
A to má aku jen na praktických asi 100 km.
A to jsou zase jednoduché počty - navazuji na popsané zde jinde:
Jakým výkonem by bylo nutné dobíjet z el. sítě těch 3 milionů elmobilů, aby se jich část, např. 1 milion, dobila místo na těch 120-200 km na 500-700 km, a to opět za těch pár hodin nočního "proudu"?
A to stále řeším jen energetiku a ne ostatní.jako např. vysoký nabíjecí výkon ve vozidle: vysoké napětí a kiloampéry ve vozdle atd.
Ať to berete z jakékoliv stránky, ukazuje to, že elektrika se musí pro elmobil vyrábět v samotném vozidle. A tady se zatím výhodně jeví zachovat jako zdoj spalovací motor, jen z něj dostat výkon s lepší účinností a menšími emisemi. A to jde už dnes, když ho zbavíme trakce a bude v optimálním režimu dobíjet generátorem meziaku pro trakční el. motor - sériový hybrid - viz článek o hybridním autobusu v Č.Budějovicích (bohužel poněkud dost nekonkrétní)..
A to má aku jen na praktických asi 100 km.
A to jsou zase jednoduché počty - navazuji na popsané zde jinde:
Jakým výkonem by bylo nutné dobíjet z el. sítě těch 3 milionů elmobilů, aby se jich část, např. 1 milion, dobila místo na těch 120-200 km na 500-700 km, a to opět za těch pár hodin nočního "proudu"?
A to stále řeším jen energetiku a ne ostatní.jako např. vysoký nabíjecí výkon ve vozidle: vysoké napětí a kiloampéry ve vozdle atd.
Ať to berete z jakékoliv stránky, ukazuje to, že elektrika se musí pro elmobil vyrábět v samotném vozidle. A tady se zatím výhodně jeví zachovat jako zdoj spalovací motor, jen z něj dostat výkon s lepší účinností a menšími emisemi. A to jde už dnes, když ho zbavíme trakce a bude v optimálním režimu dobíjet generátorem meziaku pro trakční el. motor - sériový hybrid - viz článek o hybridním autobusu v Č.Budějovicích (bohužel poněkud dost nekonkrétní)..
A jaké budou podle tebe ztráty v systému😒br />
"efektivní spalovák - generátor - elektronika - akumulátor - elektronika - elektromotor - mechanický převod - kola" ?
Budou opravdu menší než v systému
"méně efektivní spalovák - mechanický převod - kola" ?
Budou opravdu menší než v systému
"méně efektivní spalovák - mechanický převod - kola" ?
Rozhodující v účinnosti je dnes trakční účinnost převážně částečně zatíženého spalmotoru. Ta je dnes pod 30% a mohla by vlivem převážně optimálního zatížení stoupnout přes 40 až téměř k 50%.
Z mech. převodů zbyde jen diferenciál-rozvodovka - případně ani to ne: mohou ho zastat dva elmotory (nakonec tramvaje Škoda to tak mají - a na kolejích je to kapánek složitější než na silnici).
Už dávno zavedená diesel-elektrika v lokomotivách je proto účinnější než samotný spalmot. A diesel elektrika je už vlastně sériový hybrid, ale bez meziaku.
(Rád vzpomenu na historickou Slovenskou strelu, která měla podle patentu Ing. Sousedíka el. stroj v jednom podvozku kombinovaný gen.-mot. s točícím se statorem (vystavená je před muzeem Tatry v Kopřivnici).
Z mech. převodů zbyde jen diferenciál-rozvodovka - případně ani to ne: mohou ho zastat dva elmotory (nakonec tramvaje Škoda to tak mají - a na kolejích je to kapánek složitější než na silnici).
Už dávno zavedená diesel-elektrika v lokomotivách je proto účinnější než samotný spalmot. A diesel elektrika je už vlastně sériový hybrid, ale bez meziaku.
(Rád vzpomenu na historickou Slovenskou strelu, která měla podle patentu Ing. Sousedíka el. stroj v jednom podvozku kombinovaný gen.-mot. s točícím se statorem (vystavená je před muzeem Tatry v Kopřivnici).
V těch mechanických převodech ti ještě chybí stálý převod mezi elmotorem a diferenciálem nebo poloosou. Ale i tak jsi odpověděl jen částečně, takže ty ztráty resp. účinnosti zkusím za tebe a případně mě oprav😒br />
efektivní spalovák ..45%
generátor .... 95%
elektronika - nabíječ : 97%
akumulátor: 90%
výkonová elektronika pro elektromotor: 95%
elektromotor: 90%
pevný převo😜 98%
CELKEM: 31%
a pro srovnání
neefektivní spalovák: 30%
převodovka 96%
stálý převod 98%
CELKEM: 28%
Tj. rozdíl tam být může ale bude poměrně malý
Pozn. průměrná účinnost spalováku 30% je možná nadsazená, ale stejně tak bude asi nadsazená účinnost elektromotoru 90% a možná i akumulátorů, takže ten rozdíl nakonec může být ještě menší
efektivní spalovák ..45%
generátor .... 95%
elektronika - nabíječ : 97%
akumulátor: 90%
výkonová elektronika pro elektromotor: 95%
elektromotor: 90%
pevný převo😜 98%
CELKEM: 31%
a pro srovnání
neefektivní spalovák: 30%
převodovka 96%
stálý převod 98%
CELKEM: 28%
Tj. rozdíl tam být může ale bude poměrně malý
Pozn. průměrná účinnost spalováku 30% je možná nadsazená, ale stejně tak bude asi nadsazená účinnost elektromotoru 90% a možná i akumulátorů, takže ten rozdíl nakonec může být ještě menší
Trakčně zapřažený spalmot.má účinnost opravdu míň jak 30%, jak píšeš - tak 25%. Ale naproti tomu elmoty mají klidně 95 % - ty veliké (MW-y) i přes 98%. Zrovna tak je to s geny. Ten výsledek u prototypů seriových hybridů se pohybuje se spotřebou cca 2 l / 100 km.
A znovu vzpomenu na diesel-elektriku: ta se neudělala jen kvůli lepšímu momentu a výkonu spalmotu při rozjezdu. Kdyby měla meziaku, stoupla by účinnost i při ustálené rychlosti.
PS:
Při eko soutěžích se spalmobily se přeci jezdí tak, že se rozjedou a nechají auto dojíždět. Pak se zase rozjedou a zase nechají dojíždět. Právě pro lepší účinnost při větším zatížení. Pomineme-li další finty, tak i v 80-ých letech sundali spotřebu na 1/3-1/4.
Dělal jsem si na základě měření VÚMV křivky spotřeby při různě rychlých rozjezech Š120 a následné ustálené rychlosti a tam bylo krásně vidět,co to dělá. Ještě je mám někde schované (jako Čochtan 😄 ).
A znovu vzpomenu na diesel-elektriku: ta se neudělala jen kvůli lepšímu momentu a výkonu spalmotu při rozjezdu. Kdyby měla meziaku, stoupla by účinnost i při ustálené rychlosti.
PS:
Při eko soutěžích se spalmobily se přeci jezdí tak, že se rozjedou a nechají auto dojíždět. Pak se zase rozjedou a zase nechají dojíždět. Právě pro lepší účinnost při větším zatížení. Pomineme-li další finty, tak i v 80-ých letech sundali spotřebu na 1/3-1/4.
Dělal jsem si na základě měření VÚMV křivky spotřeby při různě rychlých rozjezech Š120 a následné ustálené rychlosti a tam bylo krásně vidět,co to dělá. Ještě je mám někde schované (jako Čochtan 😄 ).
Nemůžu to zrovna najít ale měl jsem link na francouzské stránky které se zabývaly účinností konkrétních synchronních i asynchronních motorů v různých autech. Tuším Zoe a Tesla S, byly tam grafy účinnosti v závislosti na otáčkách a zatížení a přes 90% dosahovaly motory pouze v pásmu středních otáček a střední zátěže. Mimo tuto oblast účinost padala po desítkách procent klidně až někam k 60% (v hodně nízkých otáčkách samozřejmě ještě mnohem míň)
Tohle je podle mě často přehlížený parametr, který naše srovnání může ovlivnit mnohem víc než bysme čekali
Zkusím ty stránky ještě pohledat
EDIT: našel jsem
[odkaz]
Tohle je podle mě často přehlížený parametr, který naše srovnání může ovlivnit mnohem víc než bysme čekali
Zkusím ty stránky ještě pohledat
EDIT: našel jsem
[odkaz]
Přesně tak. Účinnost elektromotorů není ani zdaleka konstantní a nelze to zanedbat. Vzpomínám si, že na tohle sériový hybrid dojel i v projektu zkoumajícím hybridní pohony pro menší lodě. Na začátku to byl favorit (elegantní řešení a myšlenka nechat spalovací motor pracovat co nejefektivněji je lákavá), ale záhy se ukázalo, že je pěkný jen teoreticky. V praxi mu paralelní nakope zadek.
Zjednodušeně řečeno, ve vyšších rychlostech je konvenční pohon relativně účinný a sériový trpí ztrátami elektrické cesty a v nižších rychlostech, což je slabina konvenčního pohonu, sériový trpí tím, že je dimenzovaný pro vyšší rychlosti a v nižších nemá tu účinnost (i když bys teoreticky mohl mít vyhrazené slabší motory s odpovídajícími šrouby). Paralelní lépe kombinuje silné stránky obou světů, byť je to na papíře méně elegantní řešení. U lodí je to samozřejmě komplikované účinností šroubu, ale do toho zabíhat nebudu.
Zjednodušeně řečeno, ve vyšších rychlostech je konvenční pohon relativně účinný a sériový trpí ztrátami elektrické cesty a v nižších rychlostech, což je slabina konvenčního pohonu, sériový trpí tím, že je dimenzovaný pro vyšší rychlosti a v nižších nemá tu účinnost (i když bys teoreticky mohl mít vyhrazené slabší motory s odpovídajícími šrouby). Paralelní lépe kombinuje silné stránky obou světů, byť je to na papíře méně elegantní řešení. U lodí je to samozřejmě komplikované účinností šroubu, ale do toho zabíhat nebudu.
Jo, jo. Elektr. stroje jsem dělal, tak trochu něco vím. Nelze o nich mluvit tak úplně jako o celku. Např. sériový stejnosměrný motor má přirozenou trakční charakteristiku, a proto byl od počátku dlouho používaný nejen v trakci, ale i v domácích spotřebičích jako střídavý atd. Naproti tomu v dnešní době dokáže elektronika (fr.měniče) přetvořit vlastnosti klasických el. motorů - a tak se třeba hojně používá i as. motor. Ale přesto dík, jak oba reagujete.
Naproti tomu spalmot je vyloženě antitrakční - nemá ani záběrový moment atd. a k jeho rozšíření došlo vlastně jen proto, že benzínová/naftová nádrž obsahuje tolik energie na kg a na litr, která je i při tak malé účinnosti, jakou spalmot v trakci vykazuje, vlastně do dneška jediným schůdným řešením. Zvykli jsme si všichni na něj a opentlili ho poezií vůně benzínu a zvuku a zapomněli proč tu je.
K těm účinnostem trakčního spalmotu: kalouskův první nástřel z odhadnuté zprůměrované trakce je pro orientaci velmi dobrý - tak jsem si to také už před časem dělal, ale je potřeba k tomu přilepit proměnnost trakce: samotný spalmot sice běží převážně s částečným zatížením, kde má slabou účinnost, ale na druhou stranu zase s velkým zatížením při rozjezdech a stoupáních, kdy má rovněž špatnou účinnost.
Jak jsem připomněl rozjezdy Š120, tak z nich vyšlo, že pro tento motor s tímto vozem je nejmenší spotřeba na dané vzdálenosti (rozjezd + jízda s konst. rychlostí) s co nejmenším zrychlením. Rozjezd sice trvá dlouho a s ním i trvá dlouho zvýšená spotřeba, ale celková spotřeba je menší, než když je zrychlení větší, při němž je spotřeba větší, ale trvá kratší dobu a delší dobu pak trvá jízda konst. rychlostí s částečným zatížením . Když se k tomu najde graf P-ot. s elipsovitými křivkami konstantních spotřeb, lze si s tím hrát u různě velkých motorů - ty menší nemají tak dlouho částečné zatížení (jsou poměrně více zatíženy), ale "přetížení mají větší a délší a obráceně je to u velkých.
Naše úvahy jsou pěkné, ale - opakuji - výsledek spotřeb všech prozatimních prototypů sériových hybridů os. vozů ukazují na spotřebu asi 2 l / 100 km. Takže v tom hrají roli ony přílepky s proměnnou trakcí, které jsem výše naznačil.
Naproti tomu spalmot je vyloženě antitrakční - nemá ani záběrový moment atd. a k jeho rozšíření došlo vlastně jen proto, že benzínová/naftová nádrž obsahuje tolik energie na kg a na litr, která je i při tak malé účinnosti, jakou spalmot v trakci vykazuje, vlastně do dneška jediným schůdným řešením. Zvykli jsme si všichni na něj a opentlili ho poezií vůně benzínu a zvuku a zapomněli proč tu je.
K těm účinnostem trakčního spalmotu: kalouskův první nástřel z odhadnuté zprůměrované trakce je pro orientaci velmi dobrý - tak jsem si to také už před časem dělal, ale je potřeba k tomu přilepit proměnnost trakce: samotný spalmot sice běží převážně s částečným zatížením, kde má slabou účinnost, ale na druhou stranu zase s velkým zatížením při rozjezdech a stoupáních, kdy má rovněž špatnou účinnost.
Jak jsem připomněl rozjezdy Š120, tak z nich vyšlo, že pro tento motor s tímto vozem je nejmenší spotřeba na dané vzdálenosti (rozjezd + jízda s konst. rychlostí) s co nejmenším zrychlením. Rozjezd sice trvá dlouho a s ním i trvá dlouho zvýšená spotřeba, ale celková spotřeba je menší, než když je zrychlení větší, při němž je spotřeba větší, ale trvá kratší dobu a delší dobu pak trvá jízda konst. rychlostí s částečným zatížením . Když se k tomu najde graf P-ot. s elipsovitými křivkami konstantních spotřeb, lze si s tím hrát u různě velkých motorů - ty menší nemají tak dlouho částečné zatížení (jsou poměrně více zatíženy), ale "přetížení mají větší a délší a obráceně je to u velkých.
Naše úvahy jsou pěkné, ale - opakuji - výsledek spotřeb všech prozatimních prototypů sériových hybridů os. vozů ukazují na spotřebu asi 2 l / 100 km. Takže v tom hrají roli ony přílepky s proměnnou trakcí, které jsem výše naznačil.
Trochu se mi nezdají ty 2 ltr/ 100 km. Jednoduchá úvaha - spalovák v trakci má průměrnou spotřebu řekněme 6 ltr./100 km při průměrné účinnosti 25%
A pokud bychom měli najednou spotřebu třetinovou, znamenalo by to že nám účinnost systému stoupla na 75%, což je mnohem víc než má ten nejlepší spalovák samotně pracující v ideálním režimu. Dělám někde chybu ?
A pokud bychom měli najednou spotřebu třetinovou, znamenalo by to že nám účinnost systému stoupla na 75%, což je mnohem víc než má ten nejlepší spalovák samotně pracující v ideálním režimu. Dělám někde chybu ?
Takhle určitě neděláš.
Ale vezmeme-li, že 2 litry mají cca 20 kWh. Velmi dobře udělané auto: s malým Cx, malou čelní plochou a malou poh. hnotností může mít potřebnou jízdní energii i pod 10 kWh na 100 km. A pak je účinnost někde pod 10/20 = 0,5 = 50%. A ty prototypy takhle udělané byly.
Další věc je, u seriového hybridu pracuje vedle spalmotu i generátor a nabíjení aku na stabilní nejlepší účinnost. Tak se to navrhne.
Kdežto paralelní hybrid má všechno proměnné a navíc si sebou veze komplikovanou planetovou převodovku (el. přídavek paralelního hybridu vůči klasickému autu bývá 150 kg - tj, jako 2 lidi, a tuhle hmotu musí zrychlovat ...).
Pozoruhodné jsou dnes uspořádání jen s jedním el. strojem na klikové hřídeli před spojkou (velký průměr, krátká délka). Tady jen tusím, jak by to asi mohlo fungovat, ale nikde to nikdo nepopsal. To by bylo pro sériový hybrid použitelné.
Ale vezmeme-li, že 2 litry mají cca 20 kWh. Velmi dobře udělané auto: s malým Cx, malou čelní plochou a malou poh. hnotností může mít potřebnou jízdní energii i pod 10 kWh na 100 km. A pak je účinnost někde pod 10/20 = 0,5 = 50%. A ty prototypy takhle udělané byly.
Další věc je, u seriového hybridu pracuje vedle spalmotu i generátor a nabíjení aku na stabilní nejlepší účinnost. Tak se to navrhne.
Kdežto paralelní hybrid má všechno proměnné a navíc si sebou veze komplikovanou planetovou převodovku (el. přídavek paralelního hybridu vůči klasickému autu bývá 150 kg - tj, jako 2 lidi, a tuhle hmotu musí zrychlovat ...).
Pozoruhodné jsou dnes uspořádání jen s jedním el. strojem na klikové hřídeli před spojkou (velký průměr, krátká délka). Tady jen tusím, jak by to asi mohlo fungovat, ale nikde to nikdo nepopsal. To by bylo pro sériový hybrid použitelné.
V tu chvíli se ale bavíme o jablkách a hruškách. I konvenční pohon by těžil z lepší aerodynamiky.
Nabíjení baterie je však ztrátové. Vyplatí se to jen ve chvíli, kdy je rozdíl v účinnosti generátoru větší. Jinak je lepší tu energii vůbec nevyrobit. Respektive vyrobit jen to nutné minimum na pokrytí okrajových případů. Výsledek bude záležet na tom, na jaké scénáře to optimalizuješ.
Paralelní hybrid nepotřebuje nutně planetovou převodovku. Ale potřebuje převodovku, protože bez ní by jen těžko mohl spalovací motor pohánět kola. Zrychlování té hmoty navíc pak není takový problém, protože jde o kinetickou energii, kterou pak můžeš rekuperovat. Jde jen o to, že rekuperace není 100% a za jízdy budeš mít větší valivý odpor.
Nabíjení baterie je však ztrátové. Vyplatí se to jen ve chvíli, kdy je rozdíl v účinnosti generátoru větší. Jinak je lepší tu energii vůbec nevyrobit. Respektive vyrobit jen to nutné minimum na pokrytí okrajových případů. Výsledek bude záležet na tom, na jaké scénáře to optimalizuješ.
Paralelní hybrid nepotřebuje nutně planetovou převodovku. Ale potřebuje převodovku, protože bez ní by jen těžko mohl spalovací motor pohánět kola. Zrychlování té hmoty navíc pak není takový problém, protože jde o kinetickou energii, kterou pak můžeš rekuperovat. Jde jen o to, že rekuperace není 100% a za jízdy budeš mít větší valivý odpor.
Ale nikdy by nedosáhl takové účinnosti - nemůže.
Par. hybrid také neustále nabíjí vybíjí aku. a všelijak rozmanitě různě!
Par. hybrid potřebuje sečíst momenty obou motů a řadit spalmot. Planet. př. používá Toyota, jde i s el.motorem na klik.hřídeli, ale kde je pak gen.?
Rekuperace je přeci i u sérového hybridu - a snáze realizovatelná.
Pozn. Klidná jízda téměř rekuperaci neuplatní. I sjíždění běžných kopců málokdy vyžaduje přibrzďování /a tedy zde rekup.). Ovšem, čím menší jsou jízdní odpory (hlavně aerodyn.), tím spíše je nutné s kopce přibrzďovat - tzn., že méně ztrátové auto je i s kopce energeticky lepší.
Par. hybrid také neustále nabíjí vybíjí aku. a všelijak rozmanitě různě!
Par. hybrid potřebuje sečíst momenty obou motů a řadit spalmot. Planet. př. používá Toyota, jde i s el.motorem na klik.hřídeli, ale kde je pak gen.?
Rekuperace je přeci i u sérového hybridu - a snáze realizovatelná.
Pozn. Klidná jízda téměř rekuperaci neuplatní. I sjíždění běžných kopců málokdy vyžaduje přibrzďování /a tedy zde rekup.). Ovšem, čím menší jsou jízdní odpory (hlavně aerodyn.), tím spíše je nutné s kopce přibrzďovat - tzn., že méně ztrátové auto je i s kopce energeticky lepší.
Jen pak už ta čísla nevypadají tak bombasticky, že.
Nemusí a může nabíjet/ vybíjet, podobně jako sériový. Nabíjí typicky z rekuperace, kde je cokoli lepší než nic, když to přeženu; tady se však bavíme o nabíjení spalovacím motorem. Motor může posloužit i jako generátor. Ostatně i Toyota ty stroje značí MG jako motor-generátor. Elegance řešení Toyoty spočívá v tom, že PSD zároveň slouží jako převodovka pro spalovací motor, přitom je mechanicky jednoduchá (jeden planetový převod; u výkonnějších systémů, kde se počítá víc s dálnicí, pak dva s nějakou tou brzdou, jako v automatické planetové převodovce).
Netvrdím, že není. Jen jsem reagoval na tu poznámku o zrychlování extra 150 kg. Díky rekuperaci to prostě není takový problém.
Ano, dá se jezdit úsporně i bez rekuperace, ale lidé jezdí, jak jezdí. Pokud je auto přiměje změnit styl jízdy, dobrá, ale jinak to sem nemá smysl tahat. A v nižších rychlostech, jako městských, prostě nemůžeš pustit auto z kopce, protože překročíš rychlostní limit jak nic. A v kopcích bývají také zatáčky.
Nemusí a může nabíjet/ vybíjet, podobně jako sériový. Nabíjí typicky z rekuperace, kde je cokoli lepší než nic, když to přeženu; tady se však bavíme o nabíjení spalovacím motorem. Motor může posloužit i jako generátor. Ostatně i Toyota ty stroje značí MG jako motor-generátor. Elegance řešení Toyoty spočívá v tom, že PSD zároveň slouží jako převodovka pro spalovací motor, přitom je mechanicky jednoduchá (jeden planetový převod; u výkonnějších systémů, kde se počítá víc s dálnicí, pak dva s nějakou tou brzdou, jako v automatické planetové převodovce).
Netvrdím, že není. Jen jsem reagoval na tu poznámku o zrychlování extra 150 kg. Díky rekuperaci to prostě není takový problém.
Ano, dá se jezdit úsporně i bez rekuperace, ale lidé jezdí, jak jezdí. Pokud je auto přiměje změnit styl jízdy, dobrá, ale jinak to sem nemá smysl tahat. A v nižších rychlostech, jako městských, prostě nemůžeš pustit auto z kopce, protože překročíš rychlostní limit jak nic. A v kopcích bývají také zatáčky.
Pokud máš však pevně danou vzdálenost, tak při pomalejším rozjezdu budeš mít menší průměrnou rychlost a tedy i odpory budou v průměru menší; auto tedy vykoná méně práce. Tohle není otázka účinnosti pohonu, ale stylu jízdy.
Tohle se celkem pěkně projevuje v letadlech, kde můžeš pracovat s výškou - tedy zatížit motor i jinak než jen růstem rychlosti, s kterou velmi rychle roste i odpor vzduchu.
Tohle se celkem pěkně projevuje v letadlech, kde můžeš pracovat s výškou - tedy zatížit motor i jinak než jen růstem rychlosti, s kterou velmi rychle roste i odpor vzduchu.
"Jenže pak ta čísla nevypadají tak bombasticky, že."
Ale vypadají, protože ty prototypy jsou 4-místné vozy střední tř. s velice slušnou dynamikou a tak malou spotřebu se nedosáhlo zatím s žádným jiným pohonem, kde je spalmot zapřažen do trakce.
Ale vypadají, protože ty prototypy jsou 4-místné vozy střední tř. s velice slušnou dynamikou a tak malou spotřebu se nedosáhlo zatím s žádným jiným pohonem, kde je spalmot zapřažen do trakce.
U "neefiktivního spalováku" 30% - spíš 25%, a pak výsledná místo 28% - 26%" hrají velkou roli převodové stupně! Čím vyšší přev. stupeň, tím je přenesená účinnost lepší. Existuje křivka spotřeby (účinnosti) idelálního převodu v závislosti na rychlosti vozu, k níž se návrhář s převody snaží přiblížit.
cena je velka jen proto, ze se jedna stale o realtivne kusovou vyrobu v radu max desitek tisic kusu rocne, jinak cena stejne vybaveneho Golfu opravdu neni polovicni, rozdil ceny je priblizne ctvrtinovej, obdobne vybaveneho Golfa najdes v ceniku za 750-800 tisic, opravdu ne za pul milionu kde je skoro jeho zaklad 😉 doporucuju se nekdy jit podivat na to co si za pul mice v pripade Golfu muzes poridit, asi budes hodne sklamanej kdys to nebude to GTI z letaku kde je popisek "cena od 400 tisic s dani" >😁
co budeme psat za 15-20 let? proc jsou ty fosilni auta tak draha? uvedom si ze seriove vyrabene elektromobily jsou tu jen nejakych 6 let a automobilky do jejich vyvoje nedavali temer zadne finance, a i tahle dnesni seriovost je porad smesne mala , navic s dovetkem, ze "my automobilky prozatim nechceme delat a prodavat neco jako elektromobil, takze vy nadsenci nam za to patricne zaplatite, nebo nam polibte" i soucasnej e-Golf je porad jen prestavba z puvodne fosilniho golfu, sice nemusej nic vyndavat, ale musej rucne delat upravy na karoserii u kazdeho kusu protoze proste puvodne s necim jako elektromobil pro tohle auto vubec nepocitali :-! u VW tu cenotvorbu zacne snizovat az nasazeni MEB a az v dobe kdy budou mit vlastni baterkarnu, do te doby pro ne bude elektromobil pouze oblast kde nemaji zisky kvuli malym seriim a nemaji zajem ty serie nejak navysovat
co budeme psat za 15-20 let? proc jsou ty fosilni auta tak draha? uvedom si ze seriove vyrabene elektromobily jsou tu jen nejakych 6 let a automobilky do jejich vyvoje nedavali temer zadne finance, a i tahle dnesni seriovost je porad smesne mala , navic s dovetkem, ze "my automobilky prozatim nechceme delat a prodavat neco jako elektromobil, takze vy nadsenci nam za to patricne zaplatite, nebo nam polibte" i soucasnej e-Golf je porad jen prestavba z puvodne fosilniho golfu, sice nemusej nic vyndavat, ale musej rucne delat upravy na karoserii u kazdeho kusu protoze proste puvodne s necim jako elektromobil pro tohle auto vubec nepocitali :-! u VW tu cenotvorbu zacne snizovat az nasazeni MEB a az v dobe kdy budou mit vlastni baterkarnu, do te doby pro ne bude elektromobil pouze oblast kde nemaji zisky kvuli malym seriim a nemaji zajem ty serie nejak navysovat
A co ti co bydlí na sídlišti a do práce dojížději přes prahu na druhý konec? Ti budou dobíjet kde? Budou každý týden čekat 40minut na benzínce? To už je poměrně dost času, který lze využít lépe
Dá rozum, že keď nemáš kde nabíjať, nekúpiš elektromobil. Zas čo nie je, môže byť. Elektrické prípojky na "nočné tankovanie" na parkovacích miestach nie sú nijak zvlášť drahá záležitosť. S rozšírením elektrických áut porastie aj sieť. Zaparkuješ, pípneš kartu a tankuješ... 😉
Nikto netvrdí, že elektromobil je vhodný na všetky účely. Ale jediné, čo elektromobil nezvláda, je dlhý dojazd, ktorý zatiaľ čiastočne rieši väčším nákladom bateriek a znížením užitočného zaťaženia. Že je elektromobil nepoužiteľný, je úplná kravina.
Myslím že jediné co elektromobil nezvládá, je rychle doplnění energie. Pokud budu schopen na 200km (reálných 200km) dobrat za 3-4minuty, tak dojezd není až tak rozhodující.
Můžeš to říct i opačně. Kdyby elektromobil zvládnul dojet důstojnou rychlostí tisíc kiláků, skoro by nevadilo ani dobíjení v řádu hodin
Obaja máte pravdu.
jejda to je radosti - problémy vlastně nejsou, všechno je vlastně vyřešené, jen elektromobily silnicích nějak nevidět a automobilky prosí Číňany aby neblbli s kvótami, je to nereálné
a jak to s kvótami dopadá vidíme na imigrantech nebo ceně másla
a jak to s kvótami dopadá vidíme na imigrantech nebo ceně másla
Ty možno elektromobily k životu nepotrebuješ, ale ani to maslo k životu nepotrebuješ. 😉 Bez masla sa zaobídeš, bez auta na elektrinu časom možno nie, lebo iné nebude.
Bubáq
Elektroauta jsou a budou! Nakonec to dobře dopadne! Budou mít dlouhý dojezd! A budou mít ekologicky řešené baterie! Určitě budou bez plastů! A bez drahých a nedostatkových kovů! A elektřinu budou vyrábět jen větrné elektrárny! A ty se budou točit tak pomalu, ab y nezabily ani jednoho ptáčka! Všechno dobře dopadne!
:yes: >😒]
Víš že německo má za sebou den kdy ze zelený energie pokryli 100% denní spotřeby? 😉
U nás to bude asi za sakra hodně dnů = ale už to neni jen teorie 😄
Víš že německo má za sebou den kdy ze zelený energie pokryli 100% denní spotřeby? 😉
U nás to bude asi za sakra hodně dnů = ale už to neni jen teorie 😄
A taky mají za sebou desítky dnů, kdy neměli blackout jen díky francozským jaderným elektrárnám...
Takže už ruší ty svoje uhelky ?
Časem určitě = ale maj za sebou 1 den kdy jen zelená energie pokryla komplet spotřebu
Jenže přetěžují UCTE sítě, protože dodávají, když "chtějí". Sami Němci s tím mají nezměrné potíže a ostaní vč. nás také. Linky dodneška Němci nepostavili a nepostaví - peníze, výkupy pozemků atd. Těmto zdrojům (OZE) chybějí akumulace i regulace P-f a U-Q. Klasické zdroje je za velké náklady za najíždění musejí suplovat, když přestane foukat. Ale - protože "může přijít do Německa vlna tsunami", klasické zdroje Němci ruší.
A jak jsem psal jinde: pro celkové rozšíření elmobilů by se přitom musela dnešní energetika přinejmenším zdvojnásobit.
A jak jsem psal jinde: pro celkové rozšíření elmobilů by se přitom musela dnešní energetika přinejmenším zdvojnásobit.
LOL a při tom jim jely uhelný elektrárny na 40% výkon, aby mohli v noci zase najet..... Víš, že ty jejich uhelky nejsou ani pořádně odfiltrovaný a foukaj to přes Krušný hory k nám?
starý_kluk
I kdyby už byly dojezdy všech čistých elmobilů srovnatelné s dnešními spalmobily, a to i s topením nebo klimoškou, a cenově, prostorově a váhově srovnatelné s dnešními spalmobily, tak😒br />
Máme u nás asi 6(?) milionů os. aut. Kdyby polovina z nich večer nabíjela pouhými 3-mi kW-y, tak 3 milony x 3 kW = 9 GW.
Dnešní spotřeba ČR v zimě ve dne je 10 GW, v létě ve dne 5 GW. V noci cca poloviční (5, resp. 2,5 GW). 3kW není nic moc: za 6-9 h nočního „proudu“ je to 18-27kWh, a to je cca 120-200km.
A co sítě – nejsou jenom zdroje, ten výkon je potřeba také rozvést – ztráty! O ně je potřeba dodat ještě větší výkon.
Navíc: účinnost např. parní elektrárny je kolem 40% + ztráty v síti až do zásuvky pro nabíjení. Účinnost elmobilu je tím vlastně malá.
Z toho je vidět, že čisté elmobily budou v konečném stádiu vývoje sloužit jen v omezeném procentním počtu všech automobilů - pro vybrané účely apod..
Máme u nás asi 6(?) milionů os. aut. Kdyby polovina z nich večer nabíjela pouhými 3-mi kW-y, tak 3 milony x 3 kW = 9 GW.
Dnešní spotřeba ČR v zimě ve dne je 10 GW, v létě ve dne 5 GW. V noci cca poloviční (5, resp. 2,5 GW). 3kW není nic moc: za 6-9 h nočního „proudu“ je to 18-27kWh, a to je cca 120-200km.
A co sítě – nejsou jenom zdroje, ten výkon je potřeba také rozvést – ztráty! O ně je potřeba dodat ještě větší výkon.
Navíc: účinnost např. parní elektrárny je kolem 40% + ztráty v síti až do zásuvky pro nabíjení. Účinnost elmobilu je tím vlastně malá.
Z toho je vidět, že čisté elmobily budou v konečném stádiu vývoje sloužit jen v omezeném procentním počtu všech automobilů - pro vybrané účely apod..
Víte, ono to s tou mobilitou bude ještě úplně jinak. Základním předpokladem tohoto výpočtu je počet registrovaných automobilů. Jenže tohle je právě ta zásadní věc, která se v dohledné době změní. Přijde doba, kdy vlastnit auto bude přežitek a drahá sranda. A to proto, že přijde sdílení automobilů. Ale ne tak, jak to možná chápete dnes, přijdou autonomní automobily. A těm bude ukradený, jestli se budou dobíjet hodinu. Člověk ráno vstane, dá si ranní rituálek a chytrofonem přivolá odvoz z bodu A do bodu B, vyleze před barák, sedne do mobilu a vyleze v práci. Možná si zavolá dražší verzi s kávou/čajem na palubě. Tahle mobilita zlikviduje TAXI, městské autobusy a možná i tramvaje. Odhaduju, že minimálně 50% automobilů pak nebude potřeba, protože se nasdílej. A tím pak nebude třeba nějak razantně zvedat výrobní kapacity elektřiny.
Hezká vize a v podstatě souhlas až na tu likvidaci MHD... Sdílená autonomní vozidla mají sice potenciál ušetřit mnoho parkovacích míst, ale stejně tak mají potenciál totálně zasekat ulice do nepoužitelné hustoty, protože ke stávajícímu provozu přibudou jízdy prázdných vozidel. Navíc představa, že místo každé jedné tramvaje jede Prahou 200 autonomních elektromobilů je úsměvná...
A pak je tu otázka ceny. Budeme-li hodně optimističtí, můžeme předpokládat, že by jízda takovým autonomním taxi mohla stát řekněme 5 Kč na km. U dotované MHD vyjde na 10 Kč celý den (Lítačka).
A pak je tu otázka ceny. Budeme-li hodně optimističtí, můžeme předpokládat, že by jízda takovým autonomním taxi mohla stát řekněme 5 Kč na km. U dotované MHD vyjde na 10 Kč celý den (Lítačka).
Ano, také jsem to chtěl podotknout.
Představa sdílených automobilů byla už jako pohádka komunismu a teď se znovu objevuje. Zatím příliš nefungují ani sdílená jízdní kola (v Praze Karlíně).
V USA již dávno zrušili MHD, ale když vidí tu naší (pražskou, ...), tak ji obdivují. V San Francisku funguje nadmíru dobře a má kouzelnou pověst po celém světě (nakonec trolejbusy tam mají výbavu z Ostrova nad Ohří).
Představa sdílených automobilů byla už jako pohádka komunismu a teď se znovu objevuje. Zatím příliš nefungují ani sdílená jízdní kola (v Praze Karlíně).
V USA již dávno zrušili MHD, ale když vidí tu naší (pražskou, ...), tak ji obdivují. V San Francisku funguje nadmíru dobře a má kouzelnou pověst po celém světě (nakonec trolejbusy tam mají výbavu z Ostrova nad Ohří).
teď mě napadl ještě jeden aspekt, který jde trochu proti tomu, co jsem psal výše. Kdyby byly ulice plné elektromobilů místo dieselových smradláků, pak by spousta lidí (já určitě) daleko raději chodila pěšky nebo jezdila na kole, což by hustotu provozu zase trochu snížilo 😄
Jenže mezi sdílením jízdních kol a používáním autonomních mobilů je zásadní rozdíl právě v tom, že se umějí sami přesunout tam, kde jsou potřeba. Celej ten systém se naučí zvyky lidí a bude přesouvat auta tam, kde ví, že budou třeba. Například v 12😁0 budou končit úředníci velkého úřadu, tak tam pošle 500 aut.
Z MHD zůstane určitě velkokapacitní část, tzn. vlaky, metra, možná tramvaje. Každopádně by taky měla tahle doprava přejít na autonomitu.
Z MHD zůstane určitě velkokapacitní část, tzn. vlaky, metra, možná tramvaje. Každopádně by taky měla tahle doprava přejít na autonomitu.
Jenže je spousta míst, které metro a vlaky nepokryjí. Ani ty tramvaje. A tihle lidé by měli najednou jezdit individuálně? A když už v tom sedím, opravdu se nechám odvézt na metro, abych pak na druhé straně zase volal auto? Nebo, když už tu srandu platím, radši dojedu přímo a podobné opičárny si nechám pro případy, kdy to metro nebo vlak skutečně dává smysl (jezdil jsem třeba na Malou Stranu a bydlel jsem kousek od stanice Áčka - metro bylo pro mne neporazitelné; ale jinak bylo často cestování metrem jako drbat se levou rukou za pravým uchem, asi jako jet z Budějovic do Brna přes Prahu).
No, já si dokážu představit to, že budu mít jenom jednu kartičku na veškerou dopravu po městě. Tak jako ji mám dnes, platí mi na autobusy, tramvaje, metro a vlaky, proč by nemohla i na autonomní elektro taxík? Když bude zatíženej dejme tomu 60% dne a nebude v něm sedět řidič, tak se možná s náklady dostaneme i k hromadným dopravním prostředkům. Ekonomika věci je ale otázkou budoucnosti. Od toho se taky odvíjí, jak by to fungovalo.
Ekonomika provozu se odvíjí od vytížení. To se počítá na sedadla. Když v autech budou lidé jezdit převážně sami, tak se hromadné dopravě jen těžko přiblíží. A těch aut budeš muset mít tolik, aby zvládla špičku. MHD má podobný problém. Ve špičce je přetížená a mimo špičku bojuje s nízkým vytížením. Samozřejmě, autonomní auta nejsou pravidelnou linkou, nebudou sledovat jízdní řád. Ale s jedním člověkem na palubě máš obsazení přinejlepším 25 %. A ta nepotřebná auta budou postávat, což sice není tak drahé jako ježdění, ale také to něco v amortizaci stojí. Těžko tedy podle mne dosáhneš toho, aby v průměru bylo 60 % dne obsazené alespoň jedním člověkem (myslíš tím kalendářní den, tedy celých 24 hodin? nebo jen "den", tedy od rána do večera? - pokud to první, tak je to podle mne zhola nemožné).
Samozřejmě by se dalo uvažovat o menších vozítkách. V extrému viz ten koncept Toyoty budoucnosti dopravy - v podstatě křeslo na kolečkách. 😄
Pro mne by asi nejlepší na tomhle bylo, že bych klidně vyrazil na kole. 😄 Auto bych využil v extrémním počasí. Jen by to chtělo rozvinout cyklostezky.
Samozřejmě by se dalo uvažovat o menších vozítkách. V extrému viz ten koncept Toyoty budoucnosti dopravy - v podstatě křeslo na kolečkách. 😄
Pro mne by asi nejlepší na tomhle bylo, že bych klidně vyrazil na kole. 😄 Auto bych využil v extrémním počasí. Jen by to chtělo rozvinout cyklostezky.
a co když použiješ chytrotelefon ale nic nepřijede protože takový nápad najednou ve špičce dostane spousta lidí?
No od toho je tu přeci "neviditelná ruka trhu". Prostě počet těch aut bude nadimenzovanej podle poptávky/nabídky. Dokážu si představit velké garáže v místech vysoké poptávky, například u sídlišť, aby tam byla dostatečná zásoba vozidel během špičky a zároveň servisní místo přes noc.
Jak jsi sám naznačil, tomuhle se dnes říká taxi. Nevím, proč by najednou polovina lidí měla přesedat na taxi.
vabis
Vypada to vyborne o tom zadna :-! Docela jsem zvedavy, jak se poperou s technickymi orisky v podobe noveho pohonu. Mozna horni displeje mirne omezit ve prospech promitani na sklo. S tim se jezdi daleko prijemneji.
Blatouch
Skladovani (akumulatory) ani distribuce (rozvod a zejmena nabijeni) el. energie nejsou vyresene.
Napr. mobily se podarilo uvest na trh zejmena pro to, ze se podarilo radove snizit spotrebu el. energie. To u aut nelze, tam je ten vykon nutny, tam ta energie musi byt.
Napr. mobily se podarilo uvest na trh zejmena pro to, ze se podarilo radove snizit spotrebu el. energie. To u aut nelze, tam je ten vykon nutny, tam ta energie musi byt.
ČLOVĚK BY ŘEKL ŽE VÍC VELKOHUBEK Z BOULESLAVI UŽ VYPUSTIT SNAD ANI NEJDE, ale tadle prodaná nevěsta překovává sama sebe !! Ano !! Do toho !! Vždyť VW není na věky >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁