Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: BMW Active Hybrid e-bike je elektrokolo s točivým momentem malého automobilu

BMW je jednou z automobilek, které mají pro své zákazníky připravenu širokou paletu jízdních kol. Nejnovějším přírůstkem je elektrokolo Active Hybrid e-bike, které zaujme designem i technikou.
Zpět na článek
15. 10. 2017 11:21
15. 10. 2017 15:05
16. 10. 2017 10:32
16. 10. 2017 17:26
16. 10. 2017 19:44
16. 10. 2017 19:55
16. 10. 2017 20:25
Avatar - maxi!
15. 10. 2017 11:21
cena
cakal som ovela vyssiu sumu - prekvapko! :-!
Rozbalit vlákno
0
15. 10. 2017 11:54
točivý moment malého automobilu
Domnívám se že tvrzení v titulku o "točivém momentu malého auta" je chybné, stejně tak je mylná i informace že elektromotor Brose má točivý moment 90 Nm. Uvedená hodnota krouťáku se totiž netýká elektromotoru ale až výstupu z celé pohonné jednotky která obsahuje vestavěný řemenový převod. Moment samotného elektromotoru bude ve skutečnosti několikanásobně menší (cca 3x) a určitě tedy nedosahuje hodnot jaké jsou běžné v autech.

Stejně tak i v autech mají samotné motory podstatně menší momenty než kolik se pak objeví na na výstupu z převodovky, ale oboje bude pořád několikanásobně více než u elektrokol

Brose je ale určitě dobrá volba na jinak celkem obyčejném kole
Rozbalit vlákno
7
15. 10. 2017 14:21
Re: točivý moment malého automobilu
Interní stálé zpřevodování pohonné jednotky není ekvivalentem převodovky u auta. Spíš stálého převodu (u hybridu by tomu odpovídal pevný převod mezi spalovacím motorem a elektromotorem). Je tam kvůli tomu, že člověk šlape relativně pomalu. U středových pohonů se výstup pohonné jednotky točí stejně rychle jako kliky. Nebylo by výhodné dělat tak pomalý motor. Převodovka typicky následuje, aby i jezdec získal mechanickou výhodu.

Motory jsou typicky omezené na 250 W. Větší točivý moment tak prakticky udává pomoc při nižší kadenci (tedy její limit, protože je lineárně závislá na výstupu jezdce). Silnější motor bude schopen poskytnout 250 W dříve. Ale jakmile na 250 W narazí, moment půjde jen dolu (ne, že bys to zrovna ty potřeboval vysvětlovat :-) a ve skutečnosti těch 250 W zvládnou krátkodobě překročit). Hodí se to při rozjezdu do kopce (třeba u horských kol), obzvláště u dobře udělaných systémů, které jsou schopny zabrat prakticky okamžitě.

Vysoký točivý moment však není bez nevýhod. Tradiční pohonné systémy kol nejsou na něco takového stavěné. Silné středové motory dokáží zlikvidovat převodovky v nábojích a řetězy na kolech s přehazovačkou zvládnou pojídat k snídani (obzvláště ty tenčí pro kazety s vysokým počtem rychlostí). Dnes je situace lepší, než bývala, ale pořád je to problém.
15. 10. 2017 15:34
Re: točivý moment malého automobilu
JJ, ten plný krouťák 90 Nm končí už při velmi nízké kadenci cca 26 ot./min, a s vyššími otáčkami výrazně klesá. Při běžně používané kadenci kolem 80 ot./min je krouťák už jen třetinový

Jinak souhlas, vestavěný převod v pohonu se podobá spíše stálému převodu v autě, ovšem nic to nemění na faktu že titulek článku je dost zcestný. Domnívám se že odborný redaktor automagazínu by neměl v tak triviálních souvislostech tápat.
16. 10. 2017 16:06
Re: točivý moment malého automobilu
Neměl. Není však takový problém zaměnit slova motor a pohon a ani bych se nedivil, kdyby nikdy neviděl vnitřek typického středového pohonu (natož zrovna Brose). Že by pak třeba alespoň zběžně rozuměl elektromotorům a chápal by, že je 1:1 zcestná myšlenka, tak o tom se mi ani nezdá. :-) Byl bych rád, kdyby chápal, že je v tomto případě limitujících spíš těch 250 W.

Však víme, jak se v článcích někdy operuje s točivým momentem. Možná by jim vypadli oči z důlků, kdyby si spočítali, jaký točivý moment můžeš mít na kolech. To by to ale nejprve museli zvládnout. >:-[]
16. 10. 2017 17:02
Re: točivý moment malého automobilu
max 250w, podpora do 25km/h je norma EU aby to bylo elektrokolo, cokoliv silnějšího je moped a nesmí na stezky pro cyklisty. Instalované motory jsou většinou 300-500w ale ořezané řídící jednotkou. Osobně na ekole jezdím a 250w je v pohodě i do kopců ca 8% nemusíte v podstatě přišlapávat - motor to utlačí. Horší je ten limit 25 km/h, do kdy motor tlačí a pak v podstatě brzdí. Z většího kopce vás předjede i babička s pytlem trávy.

Škoda že se EU nezamyslela a neudělala normu na kolo mimo město, kde mohl být limit 30-35km/h. Jinak těch 25 km/h je na popojíždění v centru měst až dost... Ale když vjedete na nějakou rovinku, kde na normálním kole jezdím 30+, tak je to takové divné.. člověk to musí brát na pohodu... A krouťák mám tuším 45nm, ale počet otáček je malý.. u auta e krouťák třeba 100nm, ale při rozjezdu točíte 1000ot, na kole max 10ot/min.
16. 10. 2017 19:42
Re: točivý moment malého automobilu
Česká norma zná (nebo znala?) i pojem motokolo nebo jízdní kolo s dodatečně nainstalovaným pomocným motorem. V těchto případech je myslím limit 1 kW, ale rychlostní limit je stejných 25 km/h. Větší smysl tedy dává moped, kdy se limit zvedá na 45 km/h. Byl návrh navýšit ten limit na 500 W, ale zvýšit rychlost, pokud vím, nenavrhovali. Na tom, proč ty motory mají zrovna 250 W, pro tuhle diskuzi však nesejde.

Jak nemusíš přišlapávat? Pomoc se odvíjí od tvého šlapání. V režimu s největší pomocí jsou pochopitelně kopce brnkačka.

Jo, souhlasím, je to divné. Ještě horší je, že ten přechod demotivuje rychlejší jízdu. Takže má člověk tendenci se flákat, místo aby pořádně zabral. Jediná možnost je to úplně vypnout, ale pak jedeš na 20+ kilovém kole. Z kopce nějak problém nemám (v terénu), ale na rovinkách ano. To je pro mne důvod pro odstranění omezovače. Výpomoc si mohu stáhnout, abych udržel rychlost v rozumných mezích (u horského člověka ve větším rozletu stejně brzdí zpřevodování do terénu, kdy je kadence hodně vysoká jak pro člověka, tak pro motor). Brose je v tomhle (odporu nad 25 km/h) asi nejlepší.

U kola se rozjíždíš z 0 otáček. :-) Ano, je tam řádový rozdíl, proto i řádový rozdíl ve výkonu, byť na klikách v kombinaci dáte točivý moment odpovídající malému atmosférickému motoru. :-)
16. 10. 2017 19:49
Re: točivý moment malého automobilu
Nenapsal jsi jaký máš pohon ale myslím že kvalitní pohon by nad 25 kmh určitě brzdit neměl. Je tam přece volnoběžka (tedy pokud nemáš bosch s vnitřním převodem)
16. 10. 2017 20:11
Re: točivý moment malého automobilu
Bosch z těch dobrých brzdí asi nejvíc, ale přijde mi, že citelně brzdí i Yamaha a Shimano.
Avatar - Googlit
15. 10. 2017 15:05
Blbost
Blbost, stačilo se zeptat Ády a hned by u BMW věděli, že budoucnost cyklistiky je v dieselu. Elektřina přece patří do nářadí a benzín do travních sekaček.
Rozbalit vlákno
1
16. 10. 2017 10:47
Re: Blbost
Nedávno bylo v Německu na jedné aukci vydraženo kolo s pomocným dieselovým motorkem z roku 1950 za cca 4tis Euro >:D
Avatar - Blue Sun
16. 10. 2017 10:32
Na
tak stylovou značku dost hnusné. Mohli by se mrknout jinam, jak se dělají dobrá elektrokola.
Rozbalit vlákno
0
16. 10. 2017 10:45
Specialized
Stejný motor používá "spešl" do svých kol. Měl jsem možnost vyzkoušet jejich "celopéro" s tímto motorem a stejně silnou baterií. Tři mody, na max to vyjede snad i kolmou stěnu a v nohách to necítíte :-) . Ujede to však ten cca 40km. Na Eco modu se dá jet prakticky pořád bez námahy a dojezd cca 70km. Limit rychlosti 25km je možné odblokovat, ostatně v USA to tak mají a pak to frčí i 40km/hod. Max. krouťák/okamžitý je pak až 200 Nm.
Byl to pěkný zážitek, ale cyklistika to již není
Ostatně celé to kolo se konstrukcí, vč tvaru baterií, nápadně podobá tomuto [odkaz]
:no:
Rozbalit vlákno
4
16. 10. 2017 17:26
Re: Specialized
Proč by to nebyla cyklistika? Záleží jen, jak to používáš.
16. 10. 2017 19:44
Re: Specialized
Souhlas, dokonce myslím že to je vyšší level cyklistiky minimálně při použití na horách. Protože na normálním kole máš radost jen pří jízde s kopce, zatímco s elektrikou je to zábava oběma směry
16. 10. 2017 19:55
Re: Specialized
Jo, na horských je to sranda. I když úplně nesouhlasím s tím, že by radost byla jen z kopce. Patřím k těm, kdo věčně neví, jestli XC, nebo trailové. Normálně by člověk potřeboval na sjezd jedno kolo a na výjezd a rovinky druhé a pořád by to nebyla taková sranda. Takhle ti elektromotor pomůže vytáhnout tu těžkou potvoru nahoru, na cestách do kopce pobiješ XC (a to na pluskových pneumatikách) a z kopce zvládneš držet krok s trailovými (je to trochu jiné, protože je to kolo citelně těžší, takže i potřebuješ spíš sjezdové brzdy a pořádnou vidlici). Neznám univerzálnější, kompletnější horská kola. Jen ty rovinky stojí za prd, pokud neodstřelíš omezovač.
16. 10. 2017 20:25
Re: Specialized
Ortodoxní cyklista tu vyšší váhu určitě pozná, ale třeba pro mě - celý život brousícího terény na krosových motorkách - je i +20 kg elektrokolo stále jako lehoučké pírko