Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí?

Celoroční pneu jsou stále populárnější alternativou, motoristé nemusí myslet na přezouvání a uskladňování druhé sady. Jenže tento typ obutí má i svá negativa. Komu se sázka na něj (ne)vyplatí?
Zpět na článek
7. 11. 2017 08:26
7. 11. 2017 08:45
7. 11. 2017 10:32
7. 11. 2017 12:23
7. 11. 2017 13:11
4. 11. 2019 23:51
8. 11. 2017 00:01
7. 11. 2017 09:08
7. 11. 2017 09:37
7. 11. 2017 12:25
7. 11. 2017 18:51
8. 11. 2017 13:35
8. 11. 2017 15:49
8. 11. 2017 18:45
8. 11. 2017 22:05
8. 11. 2017 00:19
8. 11. 2017 12:46
8. 11. 2017 22:46
9. 11. 2017 05:58
9. 11. 2017 16:55
10. 11. 2017 06:12
10. 11. 2017 12:25
8. 11. 2017 13:40
8. 11. 2017 13:54
8. 11. 2017 02:56
7. 11. 2017 08:35
7. 11. 2017 11:02
8. 11. 2017 08:44
7. 11. 2017 15:23
7. 11. 2017 10:04
7. 11. 2017 10:12
7. 11. 2017 10:21
7. 11. 2017 10:38
7. 11. 2017 12:12
7. 11. 2017 11:00
7. 11. 2017 12:29
7. 11. 2017 13:48
8. 11. 2017 12:52
8. 11. 2017 00:11
7. 11. 2017 08:48
7. 11. 2017 12:54
7. 11. 2017 08:54
7. 11. 2017 09:00
7. 11. 2017 09:38
7. 11. 2017 09:40
7. 11. 2017 10:34
7. 11. 2017 10:44
7. 11. 2017 12:31
7. 11. 2017 16:14
7. 11. 2017 19:05
8. 11. 2017 12:02
7. 11. 2017 09:06
9. 11. 2017 10:59
7. 11. 2017 09:34
7. 11. 2017 09:42
7. 11. 2017 10:15
7. 11. 2017 11:13
7. 11. 2017 12:29
7. 11. 2017 12:34
7. 11. 2017 10:10
7. 11. 2017 11:06
7. 11. 2017 12:43
7. 11. 2017 17:08
7. 11. 2017 18:34
8. 11. 2017 08:58
8. 11. 2017 15:30
9. 11. 2017 08:12
10. 11. 2017 08:03
13. 11. 2017 15:09
8. 11. 2017 03:04
7. 11. 2017 09:29
7. 11. 2017 10:09
7. 11. 2017 10:50
7. 11. 2017 13:18
7. 11. 2017 15:07
8. 11. 2017 00:46
7. 11. 2017 13:09
7. 11. 2017 13:15
7. 11. 2017 13:20
8. 11. 2017 13:00
7. 11. 2017 14:14
7. 11. 2017 16:45
8. 11. 2017 01:03
8. 11. 2017 14:20
10. 11. 2017 12:52
10. 11. 2017 13:59
10. 11. 2017 22:39
21. 10. 2019 15:01
21. 10. 2019 22:36
22. 10. 2019 09:33
22. 10. 2019 09:40
10. 10. 2020 15:30
7. 11. 2017 08:26
Pneu
Pamatuju doby, kdy jsme měli prostě na autě pneumatiky a o nějakém dělení na letní a zimní jsme ani netušili. Držet doma dvě sady (na dvě auta) je docela opruz, zvlášť když bydlíte v paneláku. Potom se celoroční pneu zdají být dobrým řešením.
Rozbalit vlákno
24
Avatar - Đawson
7. 11. 2017 08:45
Re: Pneu
Jezdím na nich u aut na operák, jsou to gumy nové, většinou drží dobře jak na mokru tak na suchu, sníh tu je na silnicích jednou ročně a to většinou nikam nejedu a na hory též nejezdím, pro takové lidi kterých bude víc jsou to gumy ideální.
7. 11. 2017 10:32
Re: Pneu
Mozno suhlasit, vid. vyjadrenie ÚAMK ku testu celorocnych pneu po 10.000km Michelin CrossClimate vs Goodyear 4Seasons: [odkaz]
"Pokud budeme hovořit o těchto dvou typech celoročních pneumatik, žádné vážné faux paux se u nich neprojevilo. Stojí tedy za zvážení. Mají dostatečné bezpečnostní rezervy, dovolí zůstat mobilní i v zimním období, bez nutnosti přezouvání a vyplatí se jejich koupě i z hlediska nákladů." Specialisté ÚAMK ale zdůrazňují – řečená není obecná pravda o všech celoročních modelech, ale o těchto dvou, které byly odborně testovány.
Linka na detailne vysledky testu (GTU) [odkaz] , kde mozeme vidiet, ze po 10.000km sa zlepsilo brzdenie za mokra u 4Seasons, resp. CrossClimate sa zlepsil v brzdeni na snehu, co bola jeho jedina slabsia stranka. Na suchu je CC lepsi ako 4S, vid. test ADAC [odkaz]
Plus na porovnanie test ADAC zimne [odkaz] a ADAC letne [odkaz] Z porovnania letne/zimne vyplyva, ze CrossClimate ma porovnatelne vysledky ako najlepsie zimne/letne pneu s vyhradou snehu kde je priemerny, ale vlastnosti sa zlepsia po najazde 10.000km (napr. kupovat na jar).
Uvedene vysledky platia hlavne v nasich klimatickych podmienkach, v tuhej zime vo Svedsku (prip. dochadzanie na chatu u nas) su zimne pneu samozrejme lepsie.
Co sa tyka 4Seasons vs CrossClimate, CC je skor letna pneu so zimnymi vlastnostami a 4S je skor zimna pneu s letnymi vlastnostami.
Dodavam, ze naklady na variantu letne/zimne su pri novych autach so snimacmi tlaku podstatne vyssie, vid. [odkaz]
7. 11. 2017 12:23
Re: Pneu
ADAC sa hlavne vyhýba priamemu porovnaniu. Napríklad meranie brzdnej dráhy za mokra nerobí na letných a univerzálnych z tej istej rýchlosti.
S ostatným súhlasím.
7. 11. 2017 13:11
Re: Pneu
ADAC vo svojej metodike nerozlisuje zimnu/letnu pre sucho/mokro, len pridava testy vylucne pre zimne (sneh/lad), vid. [odkaz] Je vsak mozne, ze ADAC testuje brzdenie za sucha/mokra pre zimne/letne pri roznych teplotach.
Aby sme sa vyhli pochybnostiam, v tomto teste sa porovnavalo brzdenie za sucha 60-5mph (teplota 18st): top letna 100%, CC +1.8%, 4S +15%, top zimna +18%. [odkaz]
Na mokru (15st) boli vsetky pneu porovnatelne a v zimnych podmienkach (-6st) to letna pneu nezvladala, ostatne tri boli porovnatelne pri nizsich rychlostiach [odkaz]
8. 11. 2017 00:01
Re: Pneu
...podľa viaceých testov je v zime lepšia práve GY V 4S G2 ako M CC...
GY V 4S G2 už jazdím niekoľko rokov a môžem povedať, že ten mýtus, že sa nedá vyrobiť pneuamtika dobrá aj v lete aj v zime je už iba pre kráľov krčmových kecov typu, že 5W-40 je plná... ...dokonca aj v testoch opotrebovania sa tieto dve celoročky ukázali ako veľmi trvanlivé.
7. 11. 2017 09:08
Re: Pneu
Presne tak, roky som kupoval najlepšie zimné a najlepšie letné pneu podľa testov. Už 2 rok fungujem výhradne na Crossclimate a nepozorujem žiadny rozdiel. Som ušetrený sledovania počasia a stresov v servisoch kde doťahujú len pneumatickou pištolou aby poriadne držala pneumatika .. Po 5 rokoch už boli tieto značkové a prémiové pneumatiky popraskané po bokoch a nebol som si celkom istý ich životnosťou. Teraz radšej skôr vymením celeročné ako predlžovať životnosť zimných a letných.

Minulý rok sme mali sneh a ľad cca 2 týždne v zime.

A keď si pozriete tento test tak v článku uvedené tvrdenie servisákov (však čo iné by mohli tvrdiť) je úplný nezmysel. V teste sú Crossclimate porovnávané s najlepšími letnými a zimnými a rozdiel je v percentách 1-3%. Tu je test: [odkaz] aj s videom.
7. 11. 2017 09:37
Re: Pneu
Záleží jak to čteš, tato věta je naprosto shrnující:

"It's also undoubtedly the best choice for serious winter conditions, so if you plan driving into Europe for a winter holiday, this would be a better tyre than the CrossClimate."

Nemáme tu anglické zimy. Notabene pneumatiky měním i pokud nejsou ojeté po 4 letech.
7. 11. 2017 12:25
Re: Pneu
Ja som bol v CrossClimate aj lyžovať síce nie v alpách ale výjazdy po zasnežených cestách tam boli.
7. 11. 2017 18:51
Re: Pneu
Ma niekto skusenosti so spotrebou a hlukom leto/zima pri CrossClimate? ADAC hodnotenie spotreby je takmer ako eko pneu(1.6), podla katalogu vyrobcu to zavisi aj od rozmeru (hodnotenie B/C).
Avatar - Ghostyx
8. 11. 2017 13:35
Re: Pneu
Mám. Spotřeba mi klesla při mém stylu jízdy u benzíňáku téměř o litr v průměru na 100 km, ale já mám průměr kolem 11 l na 100 takže můj auťák není nejekonomičtější, válivý hluk co proniká do kabiny je poslechově znatelně menší oproti např. letním Bridge, Dunlop, Cont nebo Pirelli, se kterými mám zkušenosti předtím... U zimních např. Goodyearek hluk byl vyšší taktéž. Ty CrossClimaty jakoby jen ve vyšších rychlostech pouze jemně "sviští", nehučí jako někteří předtím, ale samozřejmě záleží asi i na rozměrech pneu (jám mám zkušenosti pouze se šířkou 235 a více) a taktéž na udržování správného nahuštění pneu. ;-)
8. 11. 2017 15:49
Re: Pneu
Diky. Pokles spotreby o 10% je znacny, zrejme si pridal aj vacsie nahustenie. Voci ktorym pneu porovnavas?
Avatar - Ghostyx
8. 11. 2017 18:45
Re: Pneu
Je možné že u aut s menší spotřebou to nebude tak výrazné, ale třeba se pletu. Nějaká úspora to určitě je, ale jak píšeš záleží na nahuštění. Ja v létě dávám vždy na předek o 0,1 baru víc než doporučuje výrobce na zadek stejně nebo podle zatížení kufru. V zimě dávám stejně na předek i na zadek. Nahuštění kontroluji jednou měsíčně. Poslední pneu co jsem měl před obutím CrossClimate byly letní Bridgestone Dueler H/P Sport... :-)
8. 11. 2017 22:05
Re: Pneu
Tak je to vysvetlene. Pri rozmere 235/60 R18 ma Bridge spotrebu paliva "F" a CrossClimate "B". Prechod o jeden stupen je 2.5-4.5% v spotrebe (4x2.5=10%). Pre zaujimavost, spotreba sa da znizovat aj zvolenim uzsej sirky pneu (ak to dovoli technicak).
Avatar - Beefcake
8. 11. 2017 00:19
Re: Pneu
Na vyjazdy sa vykasli, podstatny je zjazd.
8. 11. 2017 12:46
Re: Pneu
Čo ide hore musí aj dole a pokiaľ to hore vybehneš s predokolkou, tak dole to s rozumom dáš. No a keby sa podmienky výrazne zhoršili, tak na zjazd hodím reťaze do kríža.
Avatar - Beefcake
8. 11. 2017 22:46
Re: Pneu
"Čo ide hore musí aj dole" - jeden z top nezmyslov, co som tu cital.
Dalej sa s tym suhlasit da, lebo co vyjdes hore s predokolkou, zdaleka nie je nejaka hranicna cestna situacia a pri jazde dole sa 2WD od AWD prakticky nelisi. Teda nelisilo by sa keby....AWD bezne nemavali redukcie, ci asistentov zjazdu - a to je ten prave ten obrovsky rozdiel. Aj ked to je zase ina tema ako pneumatiky.
9. 11. 2017 05:58
Re: Pneu
Nezmysli píšeš akurát ty. Už som schádzal úsek kde štvorkolky museli smerom hore nahadzovať reťaze. A v pohode som to zišiel dole. Na celkom obyčajnom aute. Auto malo obuté zimné Yokohami, co bola priemerná guma a už mali aj čo to nalietané. Bol to asi kilometrový úsek, kde bol pod vrstvičkou čerstvého snehu zľadovatení sneh, klesanie okolo 12%. To, že ty nevieš schádzať kopce bez tony elektronických pomocníkov s toho nerobí pravidlo pre všetkých.
Avatar - Beefcake
9. 11. 2017 16:55
Re: Pneu
Vyborne, raz sa ti nieco za nejakych okolnosti podarilo a tym padom si prepisal fyziku.
10. 11. 2017 06:12
Re: Pneu
To nebolo raz, ale asi najväčší extrém čo ma teraz napadol. Ale rád sa nechám poučiť o fizike kde dve kolesá majú viac trakcie ako štyri.
Avatar - Beefcake
10. 11. 2017 12:25
Re: Pneu
"rád sa nechám poučiť o fizike kde dve kolesá majú viac trakcie ako štyri." ??? To tu niekto riesi ?
Radsej by som ta ale poucil o gramatike.
Avatar - Ghostyx
8. 11. 2017 13:40
Re: Pneu
Tady máš zimní sjezd docela polopatisticky: [odkaz]
Avatar - Ghostyx
8. 11. 2017 13:54
Re: Pneu
Apropo zimní a zasněžený Špind to vyjelo s 2x4 (s el. připojitelným 4x4) nahoru a dolu s rozumnou opatrností naprosto v pohodě... ;-)
Avatar - Floyd
8. 11. 2017 02:56
Re: Pneu
Já mám vždycky jednu sadu zaskladněnou v pneuservisu a cena za to je pro mě adekvátní, alespoň se s těma gumama nemusím špinit a doma mi nezabírají místo.
7. 11. 2017 08:35
Gumy
Setrit na gumach je hazard, ked nemam na poriadne pneumatiky nekupim si auto. A celorocky su tak akurat pre niekoho kto je bud lakomec alebo lenivec 2x do roka venovat bezpecnosti seba ale aj ostatnych vodicov cca 90 minut a 20 eur.
Rozbalit vlákno
15
Avatar - Uživatel_5340709
7. 11. 2017 08:50
Re: Gumy
Přesně tak, dnešní provoz je často o různě rychle jedoucích kolonách, pak takovej jeden, co jede na něčem nevyhovujícím dělá chaos dost daleko kolem sebe.
7. 11. 2017 11:02
Re: Gumy
Chaos dělají hlavně ti co se tlačí neustále dopředu a nechápou že v danou chvíli je prostě nejlepší jet tak jak jedou ostatní kolem.
Avatar - Uživatel_5340709
7. 11. 2017 14:18
Re: Gumy
A jak tvůj koment souvisí s těmi krtetény, který vyrazí v zimě na létech?
8. 11. 2017 08:44
Re: Gumy
Já jsem nikoho takovýho nepotkal od tý doby co jsou zimní povinný, ale magorů co se snaží jet na totálně zachumelený dálnici 130 a nechápe, že ty auta kolem jedou pomalu proto že to fakt klouže, tak těch potkávám v zimě celkem dost.
Avatar - Barrichello
7. 11. 2017 15:23
Re: Gumy
choas dělaj ti, co se neumí rozjet,řadit, jedou 30a neumí pravidla zipu.
Avatar - JDM
7. 11. 2017 10:04
Re: Gumy
Bohužel většině lidí pneumatiky nepomůžou takže je celkem jedno jestli mám zimní protože když večer napadne 5cm vín že na d1 bude 25 aut v sobě... Kdyby lidi jezdili opatrně tak můžeme na celerocnich jezdit všichni..
Avatar - wakantanka
7. 11. 2017 10:12
Re: Gumy
Asi tak, keď má človek v hlave vymetené, tak mu nepomôžu ani zimné gumy, ani 4x4 a ani milión rôznych elektronických asistentov. Ono veľa ľudí si v zime neuvedomuje, že najväčší problém ani tak nie je sa rozbehnúť, ale zatočiť a zastaviť.
Avatar - JDM
7. 11. 2017 10:21
Re: Gumy
Jo měl jsem 7 let 4x4 ono jede, zataci na sněhu perfektně ale zastavit mu trvá stejně a díky 4x4 a rychlejší sebevedomejsi jízdě kolikrát ještě déle než ostatním...
7. 11. 2017 12:12
Re: Gumy
Proto se musím smát, když se někdo chlubí, jak předjíždí čtyřkolky a že je to k ničemu. :-) Naopak si zaslouží pochválit, že nemají v hlavě prázdno a nedělají hlouposti. Nejedou rychlostní zkoušku.
7. 11. 2017 11:00
Re: Gumy
Nemáš pravdu. Celoročky jsou pro někoho kdo bydlí v nížině a jezdí příměstský provoz z práce do práce pár kilometrů. Pro toho jsou 2 sady gum zbytečnost.
7. 11. 2017 12:29
Re: Gumy
To je samozrejme blbosť. Väčšina aut jazdy na luntových alebo starých gumách, len mizivé percento ma špičkové gumy vo veku do 4 rokov. A v takom prípade je univerzálka jasne lepšia. Nehovoriac o tom, že ADAC dáva veľký bodový rozdiel 2-3 metrovému rozdiel v brzdnej dráhe, ale v praxi to nič neznamená, väčší rozdiel spravia traja pasažieri.
7. 11. 2017 13:48
Re: Gumy
A preco porovnavas luntove sezonne gumy s novymi univerzalkami? To je uplne mimo, ked teda vacsina ludi kasle na obutie porovnaj luntove sezonne s luntovymi univerzalkami, aj z tohto porovnania vyjdu lepsie sezonne. A tych tvojich zanedbatelnych par metrov moze rozhodnut o tom, ci na ceste niekoho zabijes alebo nie, okrem toho nejde len o brzdenie ale aj ovladatelnost a ako dlho drzi guma grip. Jasne, nikto nejazdi stale na limite pneumatiky, ale ked sa raz, nech aj jediny raz za 100tisic kilakov vyskytne situacia ked potrebujes tocit alebo brzdit na doraz, dobra sezonna guma ti moze zachranit krk, alebo niekomu naokolo.
8. 11. 2017 12:52
Re: Gumy
O starých gumách som písal preto, že univerzálku proste zjazdí aj sviatočný vodič ešte pokiaľ stratí vlastnosti. Ale zato poznám mnoho ľudí čo držia 12 ročné zimné lebo v zime jazdia tak málo, že ich nezoderú a tie gumy zákonom stále vyhovujú.
Porovnával som osobne asi pred tromi rokmi, keď boli CC novinkou. moje postrehy som písal nižšie.
8. 11. 2017 00:11
Re: Gumy
...celoročky si nekúpi lakomec, ale rozumne uvažujúci človek, ktorý nechodí pre vedomosti do krčmy, kde sa dozvie, že músí mať výhradne kombi od koncernu v striebornej metle, v tédéí s dvomi sadami na hlinách a s plnou syntetikou v motore, a ani nevie aký typ chladiacej kvapaliny má mať jeho voz - ba vlastne vie aspoň farbičku...
7. 11. 2017 08:43
Jedině celoroční - a neporušujete zákon
Občas jsem nestačil přezout v říjnu, ale až 1. nebo 2. listopadu.
Takže jsem ještě 1. nebo 2. listopadu vyjel na letních.

Tím jsem samozřejmě porušoval zákon, takže volím celoroční a nic porušovat nebudu.

Kolik % řidičů má vždy přezuto již v říjnu, aby 1.listopadu vyjeli na zimních???
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Wolfsteen
7. 11. 2017 09:02
Re: Jedině celoroční - a neporušujete zákon
Na letních gumách můžeš klidně v listopadu jezdit. Pokud to meteorologické podmínky umožňují a nejezdíš tam, kde zimní gumy nařizuje značka, tak žádný zákon neporušuješ.
Avatar - JDM
7. 11. 2017 10:06
Re: Jedině celoroční - a neporušujete zákon
Měl by ses přiznat na nejbližší služebně PČR...
Avatar - Barrichello
7. 11. 2017 15:26
Re: Jedině celoroční - a neporušujete zákon
nic si neporušoval, pokud není na silnici souvilsá vrstva sněhu a ledu a nelze tkaové počasí předpokládat. Takže +12 an suché silnici můžeš vyrazit jak 1.11. tak třeba 28.12 nebo 16.1. >:D >:D >:D

Najel sem toho na Aleru a Camaru v zimě na letních docela dost.....samozřejmě ne na sněhu.
7. 11. 2017 19:29
Re: Jedině celoroční - a neporušujete zákon
My víme...:-)
7. 11. 2017 08:48
Argumentace...
...některých uživatelů jsou až směšné. Naprosto chápu člověka, který má auto jako občasné přibližovadlo a při extrémnějším počasí jednoduše nevyjede. Pneu vymění jednou za 4 roky a to ještě spíš z důvodů jiných než, že by už na nich nebyl vzorek.

Sám bych si to ani na městském autě nedovolil.
Rozbalit vlákno
11
Avatar - Stefič
7. 11. 2017 10:10
Re: Argumentace...
chvíli jsem na manželčině autě jezdil na zimních v létě. Pískalo to, plavalo to a tak jsem jí hned koupil letňáky. Nechápu, že třeba v pneuservisu kroutí hlavou, že jsem koupil Klebery pro někoho, kdo najezdí 5tkm ročně. Klidně radí jezdit n zimních celoročně...No za mě tedy fakt ne
7. 11. 2017 11:04
Re: Argumentace...
To teda jezdíš hodně ostře. Při normální jízdě nejsou zimáky v létě vůbec problém. Jasný, že když chceš s autem závodit, tak je lepší si ty leťáky koupit sedí v zatáčce výrazně líp, ale normální řidič odjezdí léto na zimních aniž by si všiml, že je něco špatně.
7. 11. 2017 11:22
Re: Argumentace...
Znovu, můžeš jezdit klidně pomalu, ale krizovým situacím se v provozu nevyhneš.
7. 11. 2017 11:58
Re: Argumentace...
To je jasné , na strane druhej ti pri bežnej jazde pískať ani plávať nebudú ako píše Stefič. V dávnych dobách sme v zamestnaní dojazdievali po poslednej zime gumy v lete a rozdiel sa pribbežnej jazde neukáže....
7. 11. 2017 13:59
Re: Argumentace...
Já dojížděl jednu sezonu v létě GY Ultragrip a nezaznamenal jsem rozdíl v jízdě a to jezdím do práce samou zatáčku a docela svižně. Guma to byla stará cca 3 roky, takže směs už byla tvrdší a troufnu si říct, že kdyby do toho někdo sedl a nevěděl, že to jsou zimní, tak to ani nepozná,občas sice někde zapištěly, ale držely, spíš to bylo dané tím, že jezdím svižněji, takže za mě kecy typu, že je nevhodné jezdit zimní v létě se už směju. A pokud někomu auto v létě na zimách plave, tak ty gumy stojí za starou belu.Není guma jako guma ;-)
7. 11. 2017 15:53
Re: Argumentace...
Na focuse som mal UG a na jar ked obcas cez den stupla teplota tak smykali a piskali ako prasa. Ale cisto do mesta v celorockach problem nevidim.
8. 11. 2017 08:51
Re: Argumentace...
Jasně pokud na to šlápneš a pojedeš jako prase tak hned poznáš, že seš na zimákách, protože se za chvíli přehřejou a přestanou v zatáčkách držet jako by držel leťák, ale to se jaksi nebavíme už o normální jízdě.
8. 11. 2017 08:49
Re: Argumentace...
Do krizový situace se dostávám velice zřídka. Počítám totiž dopředu s tím, že všude kolem mě sedí v autech ko-koti, který mi nedají přednost vjedou bez blinkru z pravýho do levýho atd. Nemusím ti snad vysvětlovat, že jako řidič musíš přemýšlet za ostatní. A jak s tím vlastně souvisí jízda na zimních v létě?
Avatar - fOE
7. 11. 2017 12:54
Re: Argumentace...
Pravdu mate oba, on totiz neni zimak jako zimak. Continentaly se mi chovaji jak pises ty, a treba michelin se mi i pri defenzivni jizde chovali jak psal Stefič a to se nebavime o letnich teplotach, stacilo chvilkove otepleni nad +15 a bylo to peklo.
Avatar - Beefcake
8. 11. 2017 00:22
Re: Argumentace...
Nezmysel.
Jednak nie je leto ako leto a nie je zimna ako zimna.
Avatar - Barrichello
7. 11. 2017 15:28
Re: Argumentace...
hahaha. Nesmíš si koupit pneumatiky Kudrnáč nebo čínu. Odjel sem na zimních v létě přes 50 tis km a nic neplavalo a nepískalo >:D
Avatar - nalimer
7. 11. 2017 08:54
Zimná realita
V našich končinách býva drsná zima raz za 25 rokov (1987, 2012) a celosnehová raz za 10 rokov (nepíšem o Liptove, Kysuciach či Krkonošiach).
Ako sa píše v článku, víkendový či mestský vodič čo najazdí mesačne do 500-800 km je vhodný kandidát na takéto gumy. K moru je takáto guma v poriadku a do hôr využije inú prepravu. Reálne by ho jeden ročný výlet stál min. 400€ navyše len v pneu.
Ak jazdíte denné trasy mimo mesta či už len 1/3 jázd sú dialnice, celoročné gumy sú zlou voľbou. Osobne si myslím, že do tej prvej skupiny sa zmestí aj 30% všetkých vodičov.
Rozbalit vlákno
1
7. 11. 2017 08:59
Re: Zimná realita
Byl bych opatrný s třetinou řidičů, nebude to plošně. Většina z nás má dnes více než jedno auto, u toho méně využívaného souhlas ;-)
Avatar - Ada je zase tady
7. 11. 2017 08:56
Svoboda
proč nějaké pokuty za nevhodné pneumatiky? To je zase jen evropský inženýring lidských duší. Svoboda říká - jezdi si na čem chceš, je to jen tvoje zodpovědnost, ale když porušíš zákon, musíš vědět, že to schytáš - takže stačí jedna nehoda na blbých gumách a přijdeš o celý bonus za pojištění. A pokud bonus nemáš, tak ti pojišťovna napaří citelný malus. Jak prosté milý Watsone. :-!
Rozbalit vlákno
30
7. 11. 2017 09:00
Re: Svoboda
To řekni třeba autem sraženému chodci na přechodu, kde kvůli námraze s nevhodným obutím řidič nedobrzdil.
Avatar - Blue Sun
7. 11. 2017 09:38
Re: Svoboda
Myslíš, že Ada dokáže v dýmu naftového motoru vůbec vnímat existenci něčeho takového, jako je chodec?
7. 11. 2017 09:40
Re: Svoboda
Myslím, že takto by měl uvažovat jakýkoliv účastník silničního provozu. Těch "JÁchů" tu je ale požehnaně.

Tohle už není o náklonnosti k výrobcům, ale o schopnosti vlastního úsudku a vidění dál než na špičku svého nosu.
Avatar - Blue Sun
7. 11. 2017 10:34
Re: Svoboda
To přeci vůbec nerozporuju. Ukázal jsem na chování konkrétního jedince, které se projevuje napříč všemi diskusemi.
7. 11. 2017 10:44
Re: Svoboda
Ale já s tebou souhlasil! ;-)
Avatar - Blue Sun
7. 11. 2017 12:31
Re: Svoboda
Tak já už blbě vnímám. Omlouvám se.
Moc čísel a mozek nepracuje, jak má.
Re: Svoboda
Plácáte kraviny. Zdůrazňoval jsem odpovědnost jedince za svoji jízdu. To je to, co tady chybí. Namísto toho zde exhibují výrostci, kteří nenajezdili ani svou první stovku tisíc km a pronášejí "moudré" soudy. A potom je člověk vidí, jak s ostatními hrají kulečník na namrzlé dálnici, protože jsou přesvědčeni, že zimní gumy a potrhlé elektronické asistenty jsou schopny ohnout fyzikální zákony.

Přitom tohle všechno jsou jen pomocníci, ale zodpovědnost z řidiče nikdo nesejme. A tak jsme kdysi jezdili celou zimu na OR6 - a to i v hlubokém sněhu. A když to nešlo, tak existují řetězy na kola. Jenže dneska si každý chytrolín koupí zimáky a domnívá se, že se mu nic stát nemůže a dál jezdí na cestě jak prase. Kdyby nebylo těch 80% slušných řidičů, kteří cítí zodpovědnost - ne jen za sebe, ale i za ty druhé - a uhýbají idiotům, asi bychom se už dávno potloukli navzájem. Ono totiž ani ty zimáky většinou lidi nepotřebují (čest výjimkám) a je to jen business. Jenže kolik je dnes na silnici řidičů s velkým Ř, kteří za každého počasí nadrandili min. milion km? :no:
Avatar - Blue Sun
7. 11. 2017 19:05
Re: Svoboda
Nezbývá, než poděkovat za potvrzení výše psaného, Ado...
Avatar - wakantanka
8. 11. 2017 12:02
Re: Svoboda
Ado po dlhej dobe príspevok čo má hlavu aj pätu a musím ti zatlieskať. :yes: :yes: :yes:
Avatar - Wolfsteen
7. 11. 2017 09:06
Re: Svoboda
To je ale blbost Ádo. Asi budeš hýkat blahem, když tě blbec na špatných gumách sestřelí a odrovná ti auto nebo ti bouračkou prostě jen sníží cenu při následném prodeji. To nemluvíme o zraněních nebo životech zaviněných špatnou gumou...
9. 11. 2017 10:59
Re: Svoboda
Zivot zavineny spatnou gumou by som sem netahal, prezervativy su iba celorocne ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
7. 11. 2017 09:19
Re: Svoboda
Ádo, je přeci jasné, že český národ to má tak půl na půl. Ta první polovina se chová zodpovědně, a dělala by to tak jak říkáš. Nějaká část by lavírovala, a ten zbytek by nás pravidelně v zimě otloukal na silnicích. ;-)
Avatar - Jenik3
7. 11. 2017 09:34
Re: Svoboda
V podstatě souhlas, vynucování obezřetného chování by měly dělat pojištovny přes finanční nástroje.
Jezdíš v Břeclavi v zimě na letních a žádnou škodu jsi nezpůsobil? OK, ale dávej si bacha.
Jezdíš v Jihlavě v zimně na letních a způsobil jsi opakovaně škodu za xyz? Sorry, ale tebe už nepojistíme, takže další škodu si platíš ze svého. (Šup a má zimní)
7. 11. 2017 09:42
Re: Svoboda
Určitě jsou lokace, kde allseason dávají větší smysl než přezouvání. U nás bych s tím neoperoval. Nejvíc univerzálek vidím na předváděcích autech dealerů, kteří se tak snaží šetřit náklady.
Avatar - wakantanka
7. 11. 2017 10:15
Re: Svoboda
no neviem ako je to u vás, ale u nás ťa v rámci PZP poistiť musia, lebo je to poistenie zákonom vyžadované. Jediné čo môžu v takomto prípade urobiť je, že škodovosť zohľadnia vo výške poistného.
Avatar - Jenik3
7. 11. 2017 11:13
Re: Svoboda
Jednou veci je soucasny stav pravidel a druhou veci je, jak by pravidla mohla vypadat v budoucnu. Zmenit lze vsechno, kdyz je vule.
7. 11. 2017 12:29
Re: Svoboda
To sice ano, ale bez garance dostupnosti nebývá povinnost. Ostatně sám píšeš, že by musel platit ze svého. A takový systém není žádoucí, proto tu povinnost máme. Spousta lidí by totiž nebyla schopna zaplatit škody, které způsobí; už vůbec v krátké době, takže by to spláceli klidně desítky let. Povinné ručení stejně nehradí škodu viníkovi; on si to své bude muset zaplatit, pokud nemá havarijní.
Avatar - Blue Sun
7. 11. 2017 12:34
Re: Svoboda
Teoreticky správný náhled, ale prakticky je funkční pouze v zemi s vyspělým morálním statutem jedince i společnosti; a také ve společnosti, kde lze předpokládat finanční schopnost splácet závazky a škody. To první je vzácné a to druhé neexistuje nikde na světě.
Avatar - JDM
7. 11. 2017 10:10
Re: Svoboda
No nejde ani tak o majetek toho kdo takhle riskuje ale o nás ostatní... Takže ne budu rád když tohle bude ošetřeno zákonem riziko že mě někdo v zimě prizabije je menší... Jinak jednou jsem zkoušel jet na sněhu na letních pneumatikách po 200metrech jsem to vzdal to prostě nejde..
7. 11. 2017 11:06
Re: Svoboda
Jenže ta jedna nehoda na blbých gumách může znamenat, že takový pitomec zabije někoho kdo s tím neměl nic společnýho. Takže nařízení používat zimní vidím jako na místě. Lidi jsou totiž povětšinou strašně pitomý.
7. 11. 2017 12:43
Re: Svoboda
Otázkou pak je, co je to zimní pneumatika. Jak to definuješ. A ať si už vymyslíš definici jakoukoli, není vyloučeno, že výrobci nepřijdou s "celoroční" pneumatikou, která ji splní (aby tedy byla skutečně celoroční). Pak by to asi chtělo definovat letní pneumatiky, aby lidé ani v létě nejezdili na nevyhovujících pneumatikách. A co takhle podzimní? Nebo se na to vykašlat a vymyslet nároky na pneumatiku, které pokryjí celý rok, všechny povětrnostní podmínky, ve kterých by se mělo jezdit. A na ničem jiném se po silnicích jezdit nebude. :-)

Zákonné minimum bývá normálně dost nízko. Což nám dává prostor být zodpovědní; a také nezodpovědní. To už je prostě svoboda. Můžeš jezdit na mizerných pneumatikách, na tom nutném minimu, ale měl bys podle toho jet. Jinak je ti prd platné, že máš pneumatiky odpovídající předpisům. To máš to samé s předepsanými brzdnými drahami.

Úsměvné je, jak lidé na jednu stranu dokáží fňukat, jak stát strká do všeho nos a dělá z nás nesvéprávné děti, ale na druhou stranu vyžadují vodění za ručičku a vytlačení nezodpovědnosti restriktivními předpisy. Přijde mi, že je mezi těmi skupinami nemalý překryv.
7. 11. 2017 17:08
Re: Svoboda
Myslím, že vyhláška je poměrně volná. Těch úseků, kde musíš mít zimní pneu zase tolik není. D1 je tam správně, je to nejdůležitější průtah republikou a jeden dement na letních může zastavit na hodiny celou dálnici.

Nikdo nikomu nezakazuje za běžných podmínek jezdit i na letních. Tak, jak je to formulováno je to dle mého fér.
7. 11. 2017 18:34
Re: Svoboda
Dalo by se říct, že se stávajícím nařízením nemám problém. V principu. A to dovoluje jezdit na tzv. celoročních pneumatikách. Ale udělal bych změny. Zvážil bych přechod z M+S na 3PMSF. Odstranil bych ten časový rámec - platilo by to tedy celoročně, záleželo by jen na počasí.
8. 11. 2017 08:58
Re: Svoboda
To je celkem jednoduchý. Zimní gumu jasně definuje vyhláška. Má na boku M+S a symbol vločky. Předpokládám, že výrobci vědí jak se zimní guma vyrábí, takže je zbytečný nad tím teoretizovat. Nevšiml jsem si že by se v létě objevovala na silnicích námraza, takže s drastickým nedostatkem adheze v létě netřeba bojovat a tím pádem není potřeba to řešit. Problém nastává skutečně až na sněhu a ledu. Tam je to zákonem ošetřený. Jak jsou pravidla aktuálně nastavený je v pořádku a dál na tom není momentálně co vylepšovat.
8. 11. 2017 15:30
Re: Svoboda
Vyhláška nic o vločce neříká. Označení M+S je jen označení; definice jsou v podstatě podmínky pro jeho použití. A definice za tímto označením je hodně vágní.

Když v dubnu nasněží, teploty padnou, tak je v pořádku jezdit na letních? I když se to nestává často, nevidím žádný rozdíl oproti řekněme listopadu. Já bych tedy změny provedl, jak jsem napsal vedle. Ale obecně vzato se stávající situací nemám nějak zvlášť problém. Nebo bych třeba zvážil opětovné povolení řetězů jako náhrady za zimní pneumatiku. Dříve to bylo možné, ale pak to změnili. Použití řetězů samozřejmě vyžaduje souvislou vrstvu ledu/ sněhu, na tom se nic neměnilo. Což komplikuje praktickou využitelnost.

Původně jsem si nepřečetl, na co přesně jsi reagoval, takže jsem to bral tak, že jsi proti celoročním a byl bys za přísnější předpisy. Má chyba.
9. 11. 2017 08:12
Re: Svoboda
Když v dubnu nasněží, což je sice běžný na horách, ale v nížině naprosto zřídka, tak je na řidiči aby zhodnotil jestli na tom dokáže jet nebo ne. Od toho má hlavu. Ne aby mu nepršelo do krku. Pokud je souvislá vrstva sněhu na silnici, tak je dost dobře možný, že se na tom ani nerozjede, takže se to celý vyřeší samo. Řetězy ti na mokrých sračkách, který v dubnu padají nijak nepomůžou. Ty ti tak maximálně situaci ještě zhorší. Taky jsem už párkrát zažil začátkem dubna příval mokrého sněhu, proto přezouvám většinou zpátky na letní až kolem půlky dubna. Je to jistější. Mokrý sníh v půlce dubna je na jízdu mnohem větší průser než 3 pod nulou při suchý silnici v listopadu. Proto přezouvám na podzim tak v půlce listopadu a zpátky na letní v půlce dubna.
10. 11. 2017 08:03
Re: Svoboda
Psal jsem přeci, že teploty padnou, tedy pod nulu. Takže v dubnu hlavu má, ale v listopadu mu musíme hrozit pokutou? Mně prostě nedává moc smysl vymezovat zimu nějakým časovým obdobím. Počasí se neřídí kalendářem. A horší než sníh, který je dobře vidět, je námraza, ledovka.

Když budeš mít vrstvu mokrého sněhu, tak na tom řetězy fungovat nebudou? Nikde jsem nic nepsal o poloroztátých a rozježděných sračkách. Jde o to, že dříve jsi mohl pod řetězy mít jakoukoli pneumatiku a počítalo se to jako zimní výbava. Ale jak říkám, praktická využitelnost je omezená, protože po prohrábnuté silnici na řetězech nemůžeš. Je to tedy spíš taková hypotetická možnost, než skutečně užitečná.
13. 11. 2017 15:09
Re: Svoboda
Jakkoliv ti to nedává smysl tak se zdá, že současný systém funguje. Nepřijde mi tudíž nutný do něho nějak radikálně zasahovat. Ta námraza a ledovka co o ní píšeš je právě riziková v období od 1.11 do 31.3, takže v tom nevidím problém. Ano řetězy v mokré břečce na padlém v dubnu na už teplý asfalt jsou naprosto k ničemu. Řetězy ti pomůžou na sněhu do kterého se můžou otisknout jinak ti moc nepomůžou. Psal si o dubnu myslel jsem, že ty řetězy vztahuješ k takovým případům. Osobně si myslím, že řetězy je zbytečnost. Sám jsem je nikdy nepotřeboval ani nepoužil. Není nad to mít v zimních podmínkách skutečně pořádnou zimní gumu a tím myslím ne tu co vyhraje v nějakých podplacených testech.
Avatar - Floyd
8. 11. 2017 03:04
Re: Svoboda
Doufám že si pojištěnej >:D Jinak tě v zimě potkat na silnici nechci ani omylem...
Avatar - Jenik3
7. 11. 2017 09:29
trh si je zada
Autor píše: "Jenže trh si je žádá, takže dnes můžete vybírat z široké nabídky". Zajímalo by mne, jak se ono "trh si je žádá" promění v nabídku a poptávku.
Pochybuji o tom, že pracující lid poptává all season pneumatiky - demand driven mi v tomto oboru příliš nesedí.
Takže druhou možností je supply driven, což v praxi znamená, že výrobci pneumatik přišli s tím, že dodají na trh all season, ale proč by to dělali, když mají možnost prodat jak letní, tak zimní, z čehož mají zákonitě vyšší zisk.
Možná je za tím ještě něco jiného, jiné motivy.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - dochtor
7. 11. 2017 09:50
Re: trh si je zada
:yes: keby si ich "trh žiadal" boli by ako prvomontáž na nových vozoch...
Ale nie sú, a každý normálny si na prvú zimu kúpi zimné gumy a už je v kole :-)
Auto potom môže na dvoch sadách gúm najazdiť aj 90 - 100 tis. km
7. 11. 2017 13:04
Re: trh si je zada
Celoroční se dávají i z továrny. Podobně jako se dávají zimní z továrny (tím nemyslím druhou sadu). Ne všichni to nabízí, tak už to chodí.
7. 11. 2017 16:04
Re: trh si je zada
V USA su celorocne pneumatiky standardom uz od vynajdenia kolesa a nikto sa nestazuje. Jazdim na celorocnych uz dobrych 20 rokov a nikdy som s nimi nemal problem. Jasne, zimne gumy su v extremnej zime a hlbokom snehu skutocne lepsie, mam to odskusane. Ale take podmienky som zazil za tych 20 rokov tak trikrat, inak cestari vsetko stihaju upratat a ak by aj nahodou nestihli, rozumnou jazdou sa da jazdit aj v zime uplne v pohode. Jeden cas som mal nutkanie si kupit origo zimaky na extremne off road jazdy v hlbokom snehu ale dat za dve sady pneu 3000$ sa mi velmi nechcelo. Inak na celorocnych pneu bezne davam mnimalne 90 tisic km, takze o predcasnom opotrebeni sa urcite neda hovorit. (tych 90 tisic dam tak za 4 roky). Takze ak by si cestari plnili svoje povinnosti, cesty by boli zjazdne aj v zime. Inak len pre zaujimavost, kazdu zimu pozorujem ako sa cestari snazia prekvapit sneh. Staci ak poobede hlasia mozne opady snehu pocas noci a vecer vidite pluhy postavat v pohotovosti na kazdych par kilometroch dialnice. Skratka stoja s vystraznymi svetlami a cakaju na sneh. Ak aj nieco napadne, rano su cesty maximalne mokre, po snehu ani pamiatky. Iba jedenkrat im to trvalo asi tri dni,kym vycistili mesto, ale vtedy napadlo v noci vyse metra snehu a ked som sa brodil rano k autu, mal som sneh skoro k pasu.
Avatar - wakantanka
7. 11. 2017 18:06
Re: trh si je zada
Heh ale to asi popisujes situaciu v USA nie? Nasi cestari pravidelne hlasia pripravenost na zimu koncom augusta. A potom ked nasnezi v novembri tak su vzdy zaskoceni. :-)
Avatar - Beefcake
8. 11. 2017 00:29
Re: trh si je zada
Na celorocne v hlbokom snehu fakt zabudni.
8. 11. 2017 09:13
Re: trh si je zada
Na akúkoľvek gumu ti v hlbokom snehu ppmôžu viac reťaze ako tá najlepšia zimná gume ;)
Avatar - Beefcake
9. 11. 2017 16:56
Re: trh si je zada
No len potom vela stastia s oopakovanym nahadzovanim/zhadzovanim tej retaze :0
Avatar - Beefcake
8. 11. 2017 00:28
Re: trh si je zada
Ja to ako "prvomontaz" mam a ti garantujem, ze kazdy na ne nadava. Odjazdil som na nich jednu zimu a leto a dakujem, uz sa neviem dockat, kedy ich v lete zoderiem. Co bohuzial este potrva, su az prilis trvanlive. Ano, dostal som sa v zime vsade, kde som potreboval a kde mali ini problemy, aj na lade, ale istota na kolesach vyzera inak.
Jedina vyhoda je, ze prezujes kedy chces, pripadne vobec.
Ale aby bolo jasne, slusne all season su v pohode pouzitelne pre velku vacsinu ludi, co sa hybu po asfaltkach, len treba predvidat viac predvidat a nehrat sa na kaskadera.
7. 11. 2017 12:56
Re: trh si je zada
Proč si myslíš, že je lidé nechtějí? Není neobvyklé, že lidé chtějí jednoduchost, bezstarostnost, menší náklady. Je tedy pochopitelné, že je myšlenka univerzální pneumatiky zajímavá. Pokud něco lidi drží zpět, tak je to strach o výkon (funkčnost) takové pneumatiky. Myšlenka je to však lákavá.
Avatar - Ghostyx
7. 11. 2017 09:31
Již jsem to jednou v diskusi
tady zmiňoval (děkuji tímto všem za mínusy), že pro běžného řidiče jsou celoročky např. Michelin CrossClimate XL v rozměru 235/60 18R, které mám já na svém SUV naprosto dostačující a skvělá volba. Nevím, možná mám skvělé auto, ale po roce ježdění to již můžu takto s klidem prohlásit. Mám je vyzkoušené i s extrémnějším průjezdem zatáček na suchu i na mokré vozovce v intenzivním dešti (v létě), i ve vysokých rychlostech v Německu a drží skvěle i s intenzivním bržděním v obou případech a pocitově s tím taky nebyl větší problém až na to, že jsou trošičku pocitově měkčí než letní gumy a víc se v létě pří brždění "lepí" na silnici a proto je třeba si na to zvyknout. Na sněhu a ledu si samozřejmě dávám pozor (ale to jsem si dával vždy), ale to co zvládly loni při sněhové kalamitě, kdy cesta byla jeden souvislý "sníh a led" předčilo mé očekávání. Nevím jak u vozů s pohonem 2x4, ale s mým SUV, které běžně jede jako 2x4 a v extrému si samo přepíná na 4x4 jsem s tím minulou zimní sezónu dokonce dal zasněžený Špindl naprosto pohodě i do hotelů v kopcích, tam a zpátky, tak co to tady plácáte vážení? :-)
Rozbalit vlákno
77
Avatar - Jenik3
7. 11. 2017 09:37
Re: Již jsem to jednou v diskusi
Definuj nám běžného řidiče.
Avatar - Ghostyx
7. 11. 2017 10:05
Re: Již jsem to jednou v diskusi
Běžný řidič z mého pohledu je ten, který nejezdí agresivně, styl "brzda plyn" a nemá nutkání být všude a za všech okolností první a vždy a za všech okolností se na někoho lepit... ;-) Pro tyhle týpky celoročky asi nebudou... >:D
7. 11. 2017 10:09
Re: Již jsem to jednou v diskusi
To už jsme jinde, běžný řidič nevyučuje ostatní, nevybržďuje, nechává místo mezi svým a vpředu jedoucím vozem atd...

Ale hlavně, běžný řidič se nikdy nedokáže vyhnout krizové situace vzniklé třetí osobou, či jinými vlivy. Nebo-li, netroufám si nikdy definitivně určit co se stane přede mnou a já to budu muset řešit.
Avatar - Ghostyx
7. 11. 2017 10:14