Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 21. 10. 2019 • 09:05
222

Celoroční pneu jsou stále populárnější alternativou, motoristé nemusí myslet na přezouvání a uskladňování druhé sady. Jenže tento typ obutí má i svá negativa. Komu se sázka na něj (ne)vyplatí?

Zima se blíží a s ní pro majitele aut i povinnost zimního obutí. Jelikož v České republice platí za daných podmínek nasazení od 1. listopadu do 31. března, v nedávném článku jsme si připomněli všechny podstatné zásady o těchto pneumatikách. Taktéž jsme zmínili, jak zimní gumu korektně poznat a jak sadu správně vyměnit.

Jsou však řidiči, kteří dodrží zákon, i když se s výměnou pneumatik vůbec nemusí stresovat. Nemluvíme o těch, kteří na zimním obutí jezdí permanentně celý rok (což legislativa umožňuje), ale o motoristech využívajících stále populárnější celoroční pneumatiky.

Jde o celosezónní alternativu přinášející mnoho výhod, ale i nevýhod. Jedno se ale celoročním pneu upřít nedá: jejich podíl na trhu neustále roste! Poslední odhady hovoří o tom, že v letošním roce je po celém světě obuje zhruba 13,8 milionu aut. Přitom před šesti lety to nebyla zdaleka ani polovina.

Na rostoucí trend museli zareagovat i vyhlášení výrobci, kteří se tomuto typu gum nejprve bránili. Správně tvrdí, že celoroční obutí je pouhým kompromisem a nikdy neposkytne takové vlastnosti, jako letní pneumatika v létě a zimní v zimě. Jenže trh si je žádá, takže dnes můžete vybírat z široké nabídky, včetně zavedených značek Goodyear, Michelin, Continental nebo Pirelli.

Výhody celoročních pneumatik

Hlavní výhody celoročních pneumatik jsou pro motoristy zřejmé. Ta první pramení hned z jejich názvu: lze je používat celou sezonu. Majitel auta nemusí řešit výměnu gum na poslední chvíli a s tím ruku v ruce jdoucí přeplněné servisy.

Na celý rok má jednu sadu, takže odpadají i strasti se správným uskladněním té druhé. Pokud totiž sadu pneu neuskladníte korektně, může i během několika měsíců „odstavení“ dojít k jejich poškození a následně rychlejšímu opotřebení.

Občas se stává, že řidiče překvapí nečekaný vývoj počasí. Když třeba v dubnu nasněží, auto s celoročními pneumatikami bude na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních. Celosezónní obutí se navíc v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.

Nevýhody celoročních pneumatik

Důležité je ale myslet i na druhou stranu mince. Třeba na to, že celoroční pneumatiky jsou a vždy budou pouhým kompromisem mezi obutím letním a zimním. V praxi to znamená, že v létě se lépe chovají letní a v zimě zimní. Celoroční pneu se při náročných testovacích disciplínách pravidelně umisťují někde na půl cesty.

S tím souvisí bezpečnost provozu. Auto na celoroční sadě se za sucha při měření brzdné dráhy nikdy nevyrovná vozu s letními pneumatikami a to stejné platí i v porovnání se zimním obutím na sněhu. Řada profesionálních servisů kvůli tomu razí pravidlo, že průměrná letní či zimní pneumatika bude vždy lepší než nejlepší celoroční obutí.

Mnoho zákazníků vidí v celosezónních pneumatikách hlavně finanční výhodu. Vždyť namísto dvou sad zaplatí jen za jednu a ušetří tak několik tisíc korun. Takhle řečeno je to sice pravda, ale je potřeba brát v potaz i další faktory. Třeba ten, že celoroční obutí nedisponuje takovým nájezdem jako pneumatika letní a jen o něco výraznějším než obutí zimní. Když obě sady sečteme, v nájezdové vzdálenosti celoroční gumy zaostanou o více než polovinu! A při takovém smýšlení se s cenovkou obratem dostáváme k výhodnějšímu vlastnění dvou sad.

Pro koho jsou celoroční pneu určeny?

Není divu, že na celoroční obutí sází zejména motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně takovým se tento typ obutí vyplatí. Doporučuje se zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen spontánně. Naopak pokud vlastník auta už před zimou počítá s tím, že na přelomu roku bude sem tam muset vyjet i na delší trasy a dálnice, měl by určitě sáhnout po zimní sadě.

Celoroční pneumatiky v zimě

Celoroční gumy lze provozovat i v období povinnosti zimních pneumatik, tedy od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy mohou tyto nástrahy vyskytnout. Jedinými podmínkami jsou minimální hloubka dezénu čtyři milimetry a označení M+S, jímž však disponuje drtivá většina celoročních pneumatik.

S celoroční pneumatikou pochodíte i v úsecích se značkami, jež upozorňují na nutnost zimní výbavy. Tyto pneumatiky totiž v legislativě nemají svá vlastní pravidla, tudíž se papírově chápou jako zimní gumy. Na rozdíl od letních pneumatik vám tak v těchto místech nehrozí peněžitý trest 2.000 Kč a udělení jednoho trestného bodu.

Související články

Témata
27. 11. 2019 16:21
Celoroční pneu
Zdravím, děkuji za článek. Na celoroční pneumatiky jsme se koukali tady: https://www.pneu-***/pneumatiky/celorocni-pneu - a je pravda, že pořád zvažujeme plusy a mínusy. Tak jsem zvědavá, jak to u nás dopadne.
8. 11. 2019 23:01
kvalitní celoroční gumy mohou být rozumná volba
Z testů zde, zde a zde:
http://www.tyrereviews.co.uk/…on-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/…er-Tyre-Test.htm
https://www.auto.cz/…-guma-ale-112863
je zřejmé, že kvalitní celoroční gumy (Goodyear 4seasons gen2 a Michelin CrossClimate) jsou v řadě ohledů srovnatelné s Continental TS860, což je jistě skvělá zimní guma. Na sněhu je celoroční Goodyear v brždění dokonce lepší....
I ve srovnání s letní gumou nejsou na suchu či vodě vůbec marné. Pro někoho, kdo jezdí málo, dejme tomu do 10 000km za rok to může být/je dobrá volba. Po dvou letech prohodíte přední za zadní, po čtyřech letech vyhodíte. Jezdíte na "čerstvých" gumách, ne na 6-8 let starých pucích, které je vám líto vyhodit, když máte dvě sady. A cenově to vychází také rozumně - podle rozměru od cca 1300 do 2000,- za kus. Nemusíte kupovat dvoje disky, řešit a platit pneuservis, datumy přezouvání...
4. 11. 2019 23:51
Re: Pneu
.
Avatar - KANKUNEN
24. 10. 2019 08:12
Kdo ještě znal Michelin MXT tak si vzpomene,
že to byly dokonalé unirvezály. Třeba na dodávky, které musí zajet sem tam do terénu jsou letní zlo, vzorek se po sjetí poloviny vzorku změní ve tři podélné drážky a mokrá tráva = metr sněhu. Takže to řeší unirvezál.
Avatar - Beefcake
22. 10. 2019 09:40
Och
Ake ekologicke - recyklovat stare clanky.
Ale zase lepsie, ako to znova pisat to iste.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku