Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 21. 10. 2019 • 06:03
221

Celoroční pneumatiky jsou stále populárnější alternativou, motoristé nemusí myslet na přezouvání a uskladňování druhé sady. Jenže tento typ obutí má i svá negativa. Komu se sázka na něj (ne)vyplatí?

Zima se blíží a s ní pro majitele aut i povinnost zimního obutí. Jelikož v České republice platí za daných podmínek nasazení od 1. listopadu do 31. března, v nedávném článku jsme si připomněli všechny podstatné zásady o těchto pneumatikách. Taktéž jsme zmínili, jak zimní gumu korektně poznat a jak sadu správně vyměnit.

Jsou však řidiči, kteří dodrží zákon, i když se s výměnou pneumatik vůbec nemusí stresovat. Nemluvíme o těch, kteří na zimním obutí jezdí permanentně celý rok (což legislativa umožňuje), ale o motoristech využívajících stále populárnější celoroční pneumatiky.

Jde o celosezónní alternativu přinášející mnoho výhod, ale i nevýhod. Jedno se ale celoročním obutím upřít nedá: jejich podíl na trhu neustále roste! Poslední odhady hovoří o tom, že v letošním roce je po celém světě obuje zhruba 13,8 milionu aut. Přitom před šesti lety to nebyla zdaleka ani polovina.

Na rostoucí trend museli zareagovat i vyhlášení výrobci, kteří se tomuto typu gum nejprve bránili. Správně tvrdí, že celoroční obutí je pouhým kompromisem a nikdy neposkytne takové vlastnosti, jako letní pneumatika v létě a zimní v zimě. Jenže trh si je žádá, takže dnes můžete vybírat z široké nabídky, včetně zavedených značek Goodyear, Michelin, Continental nebo Pirelli.

Výhody celoročních pneumatik

Hlavní výhody celoročních pneumatik jsou pro motoristy zřejmé. Ta první pramení hned z jejich názvu: lze je používat celou sezonu. Majitel auta nemusí řešit výměnu gum na poslední chvíli a s tím ruku v ruce jdoucí přeplněné servisy.

Na celý rok má jednu sadu, takže odpadají i strasti se správným uskladněním té druhé. Pokud totiž sadu pneu neuskladníte korektně, může i během několika měsíců „odstavení“ dojít k jejich poškození a následně rychlejšímu opotřebení.

Občas se stává, že řidiče překvapí nečekaný vývoj počasí. Když třeba v dubnu nasněží, auto s celoročními pneumatikami bude na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních. Celosezónní obutí se navíc v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.

Nevýhody celoročních pneumatik

Důležité je ale myslet i na druhou stranu mince. Třeba na to, že celoroční pneumatiky jsou a vždy budou pouhým kompromisem mezi obutím letním a zimním. V praxi to znamená, že v létě se lépe chovají letní a v zimě zimní. Celoroční gumy se při náročných testovacích disciplínách pravidelně umisťují někde na půl cesty.

S tím souvisí bezpečnost provozu. Auto na celoroční sadě se za sucha při měření brzdné dráhy nikdy nevyrovná vozu s letními pneumatikami a to stejné platí i v porovnání se zimním obutím na sněhu. Řada profesionálních servisů kvůli tomu razí pravidlo, že průměrná letní či zimní pneumatika bude vždy lepší než nejlepší celoroční obutí.

Mnoho zákazníků vidí v celosezónních pneumatikách hlavně finanční výhodu. Vždyť namísto dvou sad zaplatí jen za jednu a ušetří tak několik tisíc korun. Takhle řečeno je to sice pravda, ale je potřeba brát v potaz i další faktory. Třeba ten, že celoroční obutí nedisponuje takovým nájezdem jako pneumatika letní a jen o něco výraznějším než obutí zimní. Když obě sady sečteme, v nájezdové vzdálenosti celoroční gumy zaostanou o více než polovinu! A při takovém smýšlení se s cenovkou obratem dostáváme k výhodnějšímu vlastnění dvou sad.

Pro koho jsou celoroční pneumatiky určeny?

Není divu, že na celoroční obutí sází zejména motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně takovým se tento typ obutí vyplatí. Doporučuje se zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen spontánně. Naopak pokud vlastník auta už před zimou počítá s tím, že na přelomu roku bude sem tam muset vyjet i na delší trasy a dálnice, měl by určitě sáhnout po zimní sadě.

Celoroční pneumatiky v zimě

Celoroční gumy lze provozovat i v období povinnosti zimních pneumatik, tedy od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy mohou tyto nástrahy vyskytnout. Jedinými podmínkami jsou minimální hloubka dezénu čtyři milimetry a označení M+S, jímž však disponuje drtivá většina celoročních pneumatik.

S celoroční pneumatikou pochodíte i v úsecích se značkami, jež upozorňují na nutnost zimní výbavy. Tyto pneumatiky totiž v legislativě nemají svá vlastní pravidla, tudíž se papírově chápou jako zimní gumy. Na rozdíl od letních pneumatik vám tak v těchto místech nehrozí peněžitý trest 2.000 Kč a udělení jednoho trestného bodu.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

kvalitní celoroční gumy mohou být rozumná volba
| 8. 11. 2019
Z testů zde, zde a zde:
http://www.tyrereviews.co.uk/…on-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/…er-Tyre-Test.htm
https://www.auto.cz/…-guma-ale-112863
je zřejmé, že kvalitní celoroční gumy (Goodyear 4seasons gen2 a Michelin CrossClimate) jsou v řadě ohledů srovnatelné s Continental TS860, což je jistě skvělá zimní guma. Na sněhu je celoroční Goodyear v brždění dokonce lepší....
I ve srovnání s letní gumou nejsou na suchu či vodě vůbec marné. Pro někoho, kdo jezdí málo, dejme tomu do 10 000km za rok to může být/je dobrá volba. Po dvou letech prohodíte přední za zadní, po čtyřech letech vyhodíte. Jezdíte na "čerstvých" gumách, ne na 6-8 let starých pucích, které je vám líto vyhodit, když máte dvě sady. A cenově to vychází také rozumně - podle rozměru od cca 1300 do 2000,- za kus. Nemusíte kupovat dvoje disky, řešit a platit pneuservis, datumy přezouvání...
Re: Pneu
| 4. 11. 2019
.
Avatar - KANKUNEN
Kdo ještě znal Michelin MXT tak si vzpomene,
| 24. 10. 2019
že to byly dokonalé unirvezály. Třeba na dodávky, které musí zajet sem tam do terénu jsou letní zlo, vzorek se po sjetí poloviny vzorku změní ve tři podélné drážky a mokrá tráva = metr sněhu. Takže to řeší unirvezál.
Avatar - Beefcake
Och
| 22. 10. 2019
Ake ekologicke - recyklovat stare clanky.
Ale zase lepsie, ako to znova pisat to iste.
Re: Celoroční ne.
| 22. 10. 2019
Blbost.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku