Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Elektronické systémy v zimě: Proč je ABS a spol. někdy na obtíž?

Každé moderní auto má ve výbavě celou řadu elektronických pomocníků. Jejich úkolem je zvyšovat aktivní bezpečnost vozidla a pohodlí řidiče. V naprosté většině případů pomáhají, avšak mohou být i na obtíž.
Zpět na článek
23. 12. 2017 17:50
23. 12. 2017 18:25
23. 12. 2017 18:44
23. 12. 2017 19:16
25. 12. 2017 16:32
25. 12. 2017 20:05
23. 12. 2017 21:08
23. 12. 2017 21:34
23. 12. 2017 21:41
23. 12. 2017 23:18
24. 12. 2017 01:56
24. 12. 2017 02:38
23. 12. 2017 22:43
24. 12. 2017 01:36
25. 12. 2017 08:36
23. 12. 2017 22:25
24. 12. 2017 09:52
24. 12. 2017 12:47
24. 12. 2017 13:03
24. 12. 2017 23:27
25. 12. 2017 11:56
27. 12. 2017 19:01
Avatar - lordlord
23. 12. 2017 17:50
.
a taky vadí chybějící zadní stěrač
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Typhoon
23. 12. 2017 18:25
Ej-Bí-Es
Z práce pravidelně jezdím místem, kde je to z kopce, dole ostřejší levá zatáčka a za ní úzký průjezd pod železnicí. Pokud nechám brždění až do zatáčky, není problém brzdit i očima, protože auto díky ABS v prudší zatáčce NEbrzdí (rychlost auta je kolem třicítky, suchá silnice).

Hezké Vánoce všem, co je chtějí slavit!
Rozbalit vlákno
4
Avatar - 3_diamanty
23. 12. 2017 18:44
Re: Ej-Bí-Es
aj tebe stastne a vwesele :yes:
23. 12. 2017 19:16
Re: Ej-Bí-Es
Když brzdíš až v zatáčce, tak se nediv.

Pokud veškerou adhezi nebo její větší část spotřebuješ na změnu směru, na brzdný účinek ti již moc nezbude a ABS zaznamená krizi prostřednictvím senzorů a nedovolí to ještě zhoršit brzdným účinkem. Jen ten ABS dokáže ovládat, volantem ti hejbat zatím nemůže. A ani ti zatím neumí říct, jak máš jezdit. ;-) Buď rád, že jsi se dožil dvaapadesáti.

Taky přeji hezké svátky.
Avatar - Typhoon
25. 12. 2017 16:32
Re: Ej-Bí-Es
Ahoj,
nemyslím, že ABS pracuje kvůli tomu, že by auto bylo za mezí adheze. Spíš bych to viděl tak, a to jsem vlastně chtěl svou poznámkou sdělit, že v ostřejší zatáčce, kdy tedy logicky musím víc zatočit, mají obě přední kola tak odlišné otáčky, že se ABS aktivuje.
P.S.: nejsem žádný silniční šílenec, snažím se jezdit bezpečně.
25. 12. 2017 20:05
Re: Ej-Bí-Es
Ne, pouhým průjezdem zatáčkou - a to i jakkoliv ostrou - se opravdu ABS neaktivuje.

Odnaučíš-li se brzdit v zatáčkách, uděláš velmi mnoho pro bezpečnost jak svojí, tak i ostatních.
23. 12. 2017 19:09
Zásadní informace o ABS chybí....
.....a tou je, že začíná působit až v momentu, kdy některé kolo překročí mez adheze. Další věc je, že fyziku neočůrá ani ABS. Tím chci říct, že pokud řidič má něco v makovici a nějakou tu zkušenost, tak ví, že pokud chce maximální brzdný účinek, musí mít kola v přímém směru. Pak mu do brzd bude kecat ABS daleko později, než když při brzdění bude chtít i zároveň zatáčet. ABS je lepší než nic, ale dovednost řidiče nedokáže nahradit a je třeba i s ním se naučit jezdit. Vždy je něco za něco.

Je výhodnější intenzivně brzdit rovně, potom odbrzdit a pak měnit směr a to platí i s ABS. Ve fyzice se tomu říká rozklad sil. ABS to sice umožňuje bez zásadního excesu, ale efekt výsledku je daleko horší, než když se manévr provede per partes - po částech, jednotlivých krocích. Vyžaduje to však jistou zkušenost, rutinu, návyky a přemýšlení.

To by v takových poučujících článcích od odborníka :-| mělo zaznít. S ostatním balastem, jako jsou automatické stěrače nebo vyhřívání čelního skla, si jistě dokáže poradit i začátečník a v článku se prakticky k tomu nic moc užitečného nedozví.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - wakantanka
23. 12. 2017 19:20
Re: Zásadní informace o ABS chybí....
Som naivny ked predpokladam, ze ten co najazdil nieco aj s autom bez ABS, by mal tebou popisanu techniku jazdy ovladat?
23. 12. 2017 19:25
Re: Zásadní informace o ABS chybí....
Já si myslím, že by to měl nejen vědět ale i ovládat úplně každý řidič. A to od prvního dne co se posadil za volant. A bez rozdílu do jakého auta. Zejména v jeho vlastním zájmu.
23. 12. 2017 21:03
Re: Zásadní informace o ABS chybí....
Jo, tohle umí asi nejlíp vyškolit motorka. Některým stačí dvě tři držky, jiní jich potřebují víc ale získané reflexy jsou pak k nezaplacení

Jinak pokud ABS prodlužuje brzdou dráhu, je to spíše znakem jeho špatné funkce v konkrétním autě. Správně fungující systém udržující všechna kola v mírném prokluzu by teoreticky měl brzdit podstatně lépe než přímo ovládaná brzda

A když už se pan Dusil moc nevyzná v technice, měli bychom mu pogratulovat aspoň k perfektní znalosti češtiny. Věta "..Někteří to řešily přibrzděním protáčejícího se kola jeho brzdou, jiní omezily výkon.." je opravdu pecka. Takže taky hezké Vánoce
Avatar - twistedTSD
23. 12. 2017 21:08
Nesouhlas
Určitě bych neřekl, že ABS prodlužuje brzdnou dráhu na suchém povrchu. Obecně vzato to bývá spíše naopak, protože pneu na zablokovaných kolech se vysokým třením přehřívají a drolí. Předpokládám, že i v zimě. Naopak do kritické situace se s ním člověk může dostat na břečce, mám už kvůli tomu jednu nepříjemnou zkušenost.

[odkaz]
Rozbalit vlákno
8
23. 12. 2017 21:34
Re: Nesouhlas
Podstata je, že síla potřebná k "utržení" kola je větší, než síla potřebná k udržení následného smyku. Proto se abs snaží udržet kolo těsně před utržením, čímž docílí větší brzdné síly na JAKÉMKOLI povrchu (snad s výjimkou písku nebo hlubokého sněhu), než v případě zablokování kol.
23. 12. 2017 21:41
Re: Nesouhlas
Tak úplně jednoduše to rozseknout nejde, ani když dáš pět videí.

Obecně největší brzdný účinek je těsně před tím, než začne působit ABS, aktivace ABS vždy znamená jistý součet časů, kdy vozidlo nebrzdí a tím i prodloužení brzdné dráhy. Pokud řidič dokáže tento moment vystihnout, docílí kratší brzdné dráhy než zadupnutí do ABS. (Pro zjednodušení stále uvažujme o ideálních podmínkách suchý, homogenní, rovný povrch, stejné pneumatiky, přímý směr.)

Porovnat zadupnutí auta s ABS kontra zadupnutí stejného auta bez ABS nemusí vždy dopadnout stejně. Za určitých okolností může vyhrát ABS, za určitých okolností ne. Zde totiž mohou rozhodovat i ostatní faktory byť pro oba stejné - druh povrchu, rychlost, kvalita pneumatik, hmotnost vozidla a její rozložení.
Avatar - twistedTSD
23. 12. 2017 23:18
Re: Nesouhlas
No ano, této techniky se dá využít třeba na sněhu. V krizové situaci na suchém asfaltu si neumím představit, že bych se o ni pokoušel.

Určitě se nesnažím říct, že ABS vždy brzdnou dráhu zkracuje. Někdy ano, někdy ne. Na ideálních suchém povrchu si myslím, že spíše zkracuje.
Avatar - michal.t
24. 12. 2017 01:56
Re: Nesouhlas
No, myslím, že Tvá tvrzení si zaslouží trošku hlubší rozbor ;-)

To, že je brzdný účinek největší těsně před aktivací ABS je jen jedna z možných situací – často to tak bývá, ale ne vždy.

V prvé řadě, brzdný účinek závisí na míře skluzu přibrzďovaného kola vůči otáčkám, jaké by odpovídaly nebrzděnému kolu. Je to obecná funkce, která má nějaké maximum, plácnu např. při 10% otáčkovém skluzu kola vůči vozovce. Poloha (procentuální hodnota) tohoto kýženého maxima je závislá např. na vlastnostech pneumatik a také stavu vozovky.

ABS, tak jak ho známe z většiny aut, je však poměrně hloupoučký systém – pouze se snaží, aby otáčky kol neklesly pod určitou hodnotu skluzu, o které si výrobce ABS myslel, že je optimální, tedy odpovídající onomu maximu brzdného účinku. Realita však bývá jiná – např. tvrdší letní pneu s nízkou výškou dezénu (či slicky) mívají ono procentuální skluzové optimum dost nízko a může se stát, že je to i pod mezní hodnotou skluzu, na kterou je nastaveno ABS. V tomto případě se ABS chová, jakoby poněkud zaspalo, a začne regulovat skluz až někde za reálnou optimální hodnotou skluzu. Brzdný účinek těsně před sepnutím ABS v tomto případě největší opravdu není, maximum leželo někde dávno předtím.

Řada výrobců se tomu však chce vyhnout a proto nastaví sepnutí/regulaci ABS už na poměrně nízkou hodnotu skluzu. A to je kámen úrazu – mnoho pneu, hlavně měkkých, zimních vykazuje maximum brzdného účinku při vyšších hodnotách skluzu, plácnu např. 15%. ABS je však nastaveno třeba již na 10% skluz (například) a nedovolí tak snižit otáčky kola na úroveň, která by odpovídala maximu brzdného účinku. ABS často reguluje skluz na tak nízké hodnotě, že brzdný účinek je zde dokonce slabší než při 100% skluzu (zablokovaná kola, smyk). To je hlavní příčina prodloužení brzdné dráhy s ABS oproti vozididlům bez ABS.

Jinak nesouhlasím s tím, že by při aktivovaném ABS nastávaly nějaké mikrookamžiky, kdy auto nebrzdí (snad jen při velmi malých rychlostech to může nastat, ale to už často ABS přestává raději fungovat).
ABS prostě reguluje skluz a osciluje přitom kolem přednastavené hodnoty (např. 8-12% pokud je cílová hodnota např. 10% skluz). Je důležité si uvědomit, že i v těch mikrookamžicích, kdy jsou čelisti brzd zcela povolené, působí na osu kola brzdná síla, která se řádově neliší od síly při plně stlačených čelistech… Pro představu – s koly letadla to taky pěkně trhne „dozadu“, když se (netočící se a nebržděné) dotknou při přistání země. Při dostávání se kola ze skluzu má prostě kolo vždy tendenci snižovat dopřednou translační rychlost (což se projevuje silovým působením na osu) při vzrůstající obvodové rychlosti.
24. 12. 2017 02:38
Re: Nesouhlas
Asi by bylo dobré rozdělit situace na dvě:
brzdění na suchu, kdy (jak jsi popsal) je optimální skluz velice malý.
A situaci kdy už nejde uvažovat kontakt mezi dvěma pevnýma plochama a k brzdění dochází díky jakémusi pohybu materiálu mezi nimi. (Třeba sněhu, vody při akvaplaningu a pod.) Pokud se kolo skutečně drží povrchu s vysokým třecím součinitelem, je brzdná síla největší těsně před, nebo na hranici skluzu (jak jsem psal v příspěvku výše). V praxi se tohohle jevu využívá docela hodně, jak u návrhu pneumatik a abs nevím. V případě kdy jsme třeba na tom sněhu to bude o hodně komplexnější problém, který musí zahrnout pohyb materiálu v drážkách a asi spoustu dalších věcí. Jak má ale to auto poznat, po čem zrovna jedeme, že >:D Jinak u toho příkladu nebržděného kola u letadla bych ještě doplnil, že kromě pasivních odporů je ono cuknutí způsobeno také momentem setrvačnosti všech kol, které v krátké době "spotřebují" relativně hodně dopředné energie letadla na své roztočení.
23. 12. 2017 22:43
Re: Nesouhlas
Zo skúsenosti skôr predlžuje a pokiaľ máš skúsenosť s abs vo fabii 1.generácie, alebo roomsterom tak tam abs predlžuje brzdnú dráhu natoľko, že ohrozuješ seba aj okolie. V prípade roomstera stačí malá nerovnosť, vlhkosť alebo len predpovedanie zrážok a roomster proste nebrzdí. Minule som očami brzdil posledné metre z mierneho kopčeka pred kruhovým objazdom a bolo to len o chlp. Zo všetkých vozidiel - firemných alebo súkromných bolo najhoršie abs vo vyššie menovaných vozidlách. V týchto dvoch vyššie uvedených prípadoch platí že lepšie je žiadne abs ;) .
24. 12. 2017 01:36
Re: Nesouhlas
Souhlasím že v té staré fabii měl člověk skutečně kolikrát pocit že to nebrzdí. Jenže pokud v tu chvíli necouvneš a nezkusíš to znovu ž vypnutym abs, nedozvíš se, jestli by to se zablokovanýma kolama nebylo ještě horší.

A se vší úctou ke všem pravým nohám v téhle diskusi, ale pochybuju, že se člověk i s velkými zkušenostmi dokáže za provozu trefit do brzdné síly, která je větší, než třetí síla zablokovaného kola, ale menší než síla potřebná k utržení, lépe než moderní (!!!) Systém ABS.
Osobně si myslím, že pokud si někdo abs odpojí, neznamená to v případě mladšího auta zkrácení brzdné dráhy, ale subjektivní pocit větší kontroly a možná čitelnější chování.
Otázka spíš je, co se stane když pod auto bez abs někdo skočí a řidič v úleku zašlápne brzdu.
Avatar - wakantanka
25. 12. 2017 08:36
Re: Nesouhlas
Ja zas ked porovnam Feldu kratku bez ABS a Combi s ABS tak by som dal ruku do ohna za to, ze ten kombik brzdil lepsie a na kratsej vzdialenosti. Obe mali rovnake pneu a zhruba rovnako nabehane km.
Avatar - Ada je zase tady
23. 12. 2017 21:15
Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
vzaly řidičům radost z jízdy.

BTW: mezi jízdní asistenty patří také automatická převodovka a elektrická parkovací brzda. :no:
Rozbalit vlákno
9
23. 12. 2017 21:58
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
Dobře, budeme-li puristé, tak pryč i se synchrony, elektrickým startérem, posilovačem řízení a posilovačem brzd.

A to pak teprve budeš radost z jízdy a přímý kontakt s vozidlem vychutnávat plnými doušky. >:D
23. 12. 2017 22:45
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
A postupným uberaním zbytočností skončíme vo V3S na ktorej som si robil vyše 16 rokov naspäť céčko >:D >:D
23. 12. 2017 23:28
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
A to i ta vejtřaska má elektrický startér a posilované brzdy. ;-)
24. 12. 2017 07:35
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
To hej, ale stierače ti poháňal spolujazdec rukami :-) >:D
26. 12. 2017 10:35
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
...a takisto kúrenie, klíma, rádio a čelné sklo uberajú radosť z jazdy a sú pre blondýny, skutočný chlap má prilbu, okuliare, rukavice a kožené oblečenie!
Avatar - Zetti
24. 12. 2017 09:56
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
No me stabilizace kdysi zachranila od pruseru, kdyz jsem vlit s W210 na dalnici nad Berounem (!!!!) do kaluze vody. Vzhledem k tomu ze jsem jel dost neprimerene, jen se zacukal volant a jelo se dal. Takze jsem asi blondyna.
24. 12. 2017 14:45
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
No hlavně, že si v tom tvém TDI se zvýšeným podvozkem a předokolkou té radost z jízdy i uziješ. :-)
Avatar - Googlit
24. 12. 2017 17:48
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
A ještě startér. Ten bych taky zakázal. Od té doby co lidi nenahazují motor klikou je zábava pryč a nikdo si jízdy neváží.
26. 12. 2017 10:36
Re: Tyhle jízdní asistenty pro blondýny,
...a šetrí sa tým axiálne ložisko a životné prostredie...
Avatar - kostey
23. 12. 2017 22:14
chlap si to snad odřídí, né?
No já nevim, ale žiju na horách, sníh tu leží od Listopadu do dubna každý rok a na mém Subaru Legacy III 2,5i mám naschvál ABS vypnuté a jsem moc rád že nemusím vypínat další asistenty, který byi mi akorát kazily požitek z jízdy. Co si neodřídim, to nemám a co neřídím, tak nechci, takže děkuji, ale můj milion km bez nehody mi naznačuje, že tyhle systemy jsou jen pro ty, kteří řídit neuměj. :-!
Rozbalit vlákno
18
Avatar - Beefcake
23. 12. 2017 22:25
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Naozaj sa na Legacy da vypnut ABS inak ako vybratim niektorej poistky ?
Avatar - kostey
23. 12. 2017 22:37
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Můžeš vytáhnout pojistku, nebo přestřihnout, nebo radši odpojit kabel od jednoho ABS senzoru, ... těch možností je dost ;-)
23. 12. 2017 22:49
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Seš borec, jakejch už moc neni. Moje úcta, poklona a závist.
Kdyby takovejch jako ty bylo víc, machrú volantu, starejch řidičú, šedejch vlku našich silnic, co maj jizdu v rukach a zkušeností mají na rozdávání, co ještě ví na co je volant i pedály, kteří cítí vúz pod zadkem, jsou s ním spojeni, nejen fyzicky ale i duševně, co znaj každej patník i zatáčku a ví co si múžou dovolit a co už ne, kteří od ucha poznají nejen když motoru něco chybí, ale i přebývá, co podle zvuku pneumatik odhalí ledovku....
Mohl bych ještě dlouho pokračovat ale stejne bych neobsáhl jak jste vy, staří veteráni silnic dokonalí. Mnoho mil přeji tobě i tvému Subaru Legacy III 2,5i s vypnutym ABS. Zlom vaz ;-) ;-)
26. 12. 2017 10:43
Re: chlap si to snad odřídí, né?
...zlom vaz bez ABS, s ABS si ho asi nezlomíš... Ešte by ma zaujímalo ako šedí skúsení vlci bez ABS brzdia na rozličnom povrchu pod ľavými a pravými kolesami a dávam klobúk dole pred ovádaním bŕzd dvomi pedálmi a nepriateľov ESP obdivujem, čo dokážu so štyrmi brzdovými pedálmi nezávisle naraz - sú to skrátka machri s milón krčmovými kilometrami bez nehody... >:D
Avatar - wakantanka
26. 12. 2017 18:02
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Hm. Niezeby som sa chcel zastavat niekoho ktosi cielene vypoji ABS na bezne jazdenie, ale boli doby ked sme o tychto systemoch citali len v casopisoch a jazdit sa muselo. Takze len clovek prisposobil svoju rychlost stavu a povahe vozovky, poveternostnym okolnostiam a svojim schopnostiam. :-)
26. 12. 2017 23:16
Re: chlap si to snad odřídí, né?
...ináč ja mám až od tohoto roku auto s ABS a spol., doteraz som jazdieval bez a cit mám vycvičený celkom dobre, ale som veľmi rád, že tie systémy sú povinné, lebo taká neschopná lúza aká je dnes na cestách je aspoň o niečo menej nebezpečná...
Avatar - wakantanka
27. 12. 2017 18:57
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Nechcem ti brat iluzie :-) ale ani vdaka nim je vo vseobecnosti bezpecnejsie.
24. 12. 2017 09:18
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Ta poslední věta je pěkná blbost. A co se týče tvého milionu, tak to bude spíše o štěstí a ne o tom, že jsi tak perfektní řidič. Až budeš mít z toho svého Subaru sáňky na umydleným kopci, nechci tě potkat.
Avatar - speedfred
24. 12. 2017 10:42
Re: chlap si to snad odřídí, né?
na umydlenom kopci ti nepomôže ani ABS.
Posledné auto čo som mal a kde sa dalo vypnúť tlačítkom ABS bola Mazda 323 GTR
Avatar - Googlit
24. 12. 2017 17:53
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Milión kilometrů? To od devadesátých let rozvážíš pizzu?
Avatar - speedfred
24. 12. 2017 18:46
Re: chlap si to snad odřídí, né?
mám známeho ktorý to spravý za 5 rokov na osobáku.
Avatar - wakantanka
24. 12. 2017 18:59
Re: chlap si to snad odřídí, né?
To bud jazdi casto DE alebo v tom aute sedi nonstop :-)
24. 12. 2017 21:20
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Milión za pět let není žádný problém. Na to stačí ujet denně 550 kiláků, tedy opravdu denně včetně víkendů a svátků. >:D

(pochybuju že by tohle chtěl někdo opravdu dělat)
24. 12. 2017 22:27
Re: chlap si to snad odřídí, né?
To je šialené číslo :-)
Avatar - wakantanka
25. 12. 2017 08:39
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Mal som obdobie ked som to v nakladaku urobil aj za mensi casovy usek. Ale to som v tom aute bol furt a denne sem tam som tocil aj 1000 km. Podotykam ze v tej dobe este sa velmi neriesili tachgrafy, povinne prestavky a len sem tam max.rychlost. :-)
24. 12. 2017 23:38
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Je otázka, jestli doopravdy, nebo jen tužkou, jako jakési pěkné přilepšení k výplatě. ;-)
25. 12. 2017 06:13
Re: chlap si to snad odřídí, né?
Ty jsi tvrďák! Jestli jsi ten milion najel u vás na horách, tak ti bude už tak 120 ne? ;-)
26. 12. 2017 10:45
Re: chlap si to snad odřídí, né?
...on myslel milón kilometrov len s vypnutým ABS! >:D
Avatar - Beefcake
23. 12. 2017 22:25
Pretekari
Cakam, kedy sa vyroji armada pretekarov, puristov, co uz z principu vsetko zvladaju lepsie ako elektronika :-)
ABS je zrovna jeden z najuzitocnejsich systemov. Jeho cielom primarne nie je zabrzdit rychlejsie, ale ovladatelnost pocas (krizoveho) brzdenia. Ano, na suchu dokaze na rovine clovek s citom zabrzdit v idelnom pripade rovnako,ci o kusocek rychlejsie. Ale staci si skocit niekedy nazivo na Rally, ako aj tam ultra skuseni jazdci mavaju problemy pri meniacich sa podmienkach a tiez si opakovane musia podklada osahavat.
Ale aj ABS byva medzi autami/vyrobcami nastavene rozne agresivne, neda sa zovseobecnovat.
Inak co sa tyka dazdoveho senzora, mam len tie najlepsie skusenosti a funguje dokonale. Takze treba sa stazovat o dotycnych automobiliek :"Ne vždy to ale funguje jak má, což léta praxe s těmito systémy ukazují".
Rozbalit vlákno
6
24. 12. 2017 09:52
Re: Pretekari
Též nemám s dešťovým senzorem problém. Funguje bezvadně, četnost stírání si mohu navolit ve čtyřech stupních. Tiguan 2. Ale pravděpodobně to funguje na jiném principu, než je zde popsáno. I když je sklo mokré, samy se stěrače nerozeběhnou, první povel po nastartování jim musím dát sám. Možná je to proto, aby se nerozeběhly např. na zamrzlém skle, když jsou přimrzlé.
Avatar - twistedTSD
24. 12. 2017 12:47
Re: Pretekari
Není to tak, že se rozběhnou až po rozjezdu?
24. 12. 2017 13:03
Re: Pretekari
Ne. Předpokládám, že to vyhodnocuje kamera za zrcátkem, asi reaguje na kapky a jejich hustotu.
Avatar - lyon667
24. 12. 2017 23:27
Re: Pretekari
Na báwu mi senzor funguje stejně - až po prvním ručním sepnutí.
25. 12. 2017 11:56
Re: Pretekari
Máš tam taky kameru? Na snímání pruhů, značek, chodců atd.
Avatar - wakantanka
27. 12. 2017 19:01
Re: Pretekari
Rovnako to mal aj Carnival spred 13 rokov. Poloha packy najprv AUTO-riadi senzor-, cyklovac, prva a druha rychlost stierania. Plus sa vsade dalo este pootocenim navolit ako rychlo. Fakt je ten ze ten senzor vacsinou fungoval vyborne ale obcas ho priroda vedela riadne domotat. :-)