Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Videa

Zpět na článek

Retrostroje: Připomeňte si začátky automobilismu v Čechách

1 komentář

starý_kluk
Už licenční (DKW) Jawa 700 měla motor napříč a přední náhon (sejně tak to má i zde ukazovaný krásný roudster 750). Vše za přední nápravou. Ovšem motor byl původem motocyklový, a tedy s primárním řetězem.

Druhému (už vlastnímu) automobilu - JAWA Minoru 1 - předcházela epizoda s motorem nesouměrně napříč s vedle položenou převodovkou, tak jak se to dělá dnes - a to už v 30.-ých letech!!! To navrhl p.Pilát, ale protože to byla tak převratně-vyjímečná konstrukce, tehdy nestravitelná, musel to předělat na motor napříč nad převodovkou - tak, jak to mělo za 20 let Mini p. Isigonise. Byly vyrobeny dva prototypy, z nichž jeden havaroval, ale v druhém pan Pilát jezdil ještě po válce.

Nakonec se v Jawě přistoupilo ke koncepci vše podélně za pření nápravou: dif.-převodovka-motor - Ing. Vykoukal.

Oba způsoby pohonu však měly jednu společnou karoserii navrženou p. Kejvalem, kde muselo být respektováno pod kapotou dlouhé podélné místo pro Vykoukalovo uspořádání, takže se obrovská úspora místa Pilátova řešení nemohla uplatnit.