Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Retrostroje: Připomeňte si začátky automobilismu v Čechách

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Věděli jste, kdo byl prvním řidičem a majitelem vozu v českých zemích? To a mnohem více prozrazuje seriál Retrostroje partnerského webu E15.

Video se připravuje ...

Prvním motoristou na našem území byl liberecký textilní továrník Theodor von Liebieg, který si roku 1894 koupil vůz Benz Victoria. Kromě jiného se stejný člověk zasloužil o první továrně vyráběnou sériovku na území Rakouska-Uherska, kopřivnický NW Präsident. Dvouválec dodal Karl Benz, čímž se vlastně zrodil předobraz kopřivnické Tatry.

O začátcích českého automobilismu ostatně pojednává výše přiložené video seriálu Retrostroje, který připravil partnerský web E15.

Není to ale jediný díl. Níže si můžete pustit další, kupříkladu ten o restaurování vozidla Duesenberg SJ, jehož obnova trvala pět let. Může se to zdát jako dlouhá doba, ale vzhledem k vzácnosti a významnosti auta se to vlastně podařilo vcelku rychle.

A pokud vás tyto nádherné stroje z dob minulých zajímají, doporučujeme ještě jedno video, tentokrát o Jawě 750, legendě českého motorsportu. Roku 1934 začal František Janeček v továrně společnosti vyrábět kromě motocyklů i malé vozy.

Právě model 750 byl ozdobou tehdejší výroby. Celkem vzniklo šest speciálů, z nichž se dochoval jeden jediný, který v roce 2005 prošel totální rekonstrukcí za asi milion korun. Nyní jej naleznete v Národním technickém muzeu v Praze.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
1. 3. 2018 16:57
Progresivita počátků automobilů u Ing. Janečka (JAWA)
Už licenční (DKW) Jawa 700 měla motor napříč a přední náhon (sejně tak to má i zde ukazovaný krásný roudster 750). Vše za přední nápravou. Ovšem motor byl původem motocyklový, a tedy s primárním řetězem.

Druhému (už vlastnímu) automobilu - JAWA Minoru 1 - předcházela epizoda s motorem nesouměrně napříč s vedle položenou převodovkou, tak jak se to dělá dnes - a to už v 30.-ých letech!!! To navrhl p.Pilát, ale protože to byla tak převratně-vyjímečná konstrukce, tehdy nestravitelná, musel to předělat na motor napříč nad převodovkou - tak, jak to mělo za 20 let Mini p. Isigonise. Byly vyrobeny dva prototypy, z nichž jeden havaroval, ale v druhém pan Pilát jezdil ještě po válce.

Nakonec se v Jawě přistoupilo ke koncepci vše podélně za pření nápravou: dif.-převodovka-motor - Ing. Vykoukal.

Oba způsoby pohonu však měly jednu společnou karoserii navrženou p. Kejvalem, kde muselo být respektováno pod kapotou dlouhé podélné místo pro Vykoukalovo uspořádání, takže se obrovská úspora místa Pilátova řešení nemohla uplatnit.