Ojetiny
problém je, že zákazníci co kupují levné ojetiny považují často za skrytou vadu i věci, kterých se to netýká. Potom jsou plné diskuze o nějakém nepoctivém prodejci, který jednozančně zamlčel skrytou vadu. Příkladů bych pár měl, ale je to ztráta času 😄
Tak pár aut jsem už prodal a koupil tak hoď do placu co je aco není skrytá vada a jak dlouho ze zákona za ni prodávající nese odpověďnost a hlavně ve smlouvě si bazarista může napsat co chce, ale pokud tam vyloženě není že je auto na ND tak za skryté vady ručí vždy
Myslím, že ta lhůta je 6 měsíců.
este treba mozno rozlisit co sa predava na zaklade obchodneho a co na zaklade obcianskeho zakona.
Ak predavam auto sukromne - vsetky zaruky koncia opustenim mojho pozemku. Bazarista ako podnikatel a svojim sposobom predajca nieco garantovat asi musi.
Ak predavam auto sukromne - vsetky zaruky koncia opustenim mojho pozemku. Bazarista ako podnikatel a svojim sposobom predajca nieco garantovat asi musi.
To možná platí u vás na Slovensku ale ne v ČR
I soukromník prodávající je ze zákona povinen stát technický stav vozu, pokud ho nezná má navštívit servis a nechat si auto kompletně proklepnout a písemný zápis předat kupujícímu, potom bude méně dohadů co je a co není skrytá vada a od kdy platí
I soukromník prodávající je ze zákona povinen stát technický stav vozu, pokud ho nezná má navštívit servis a nechat si auto kompletně proklepnout a písemný zápis předat kupujícímu, potom bude méně dohadů co je a co není skrytá vada a od kdy platí
Aj u nas sa da hadat ci bola alebo nebola skryta vada. Akurat to musi poskodeny dokazat - co v 9x% nedokaze. Ja len hovorim, ze je rozdiel predavat auto ako sukromna osoba, alebo ako podnikatelsky subjekt. V prvom pripade sa predaj riadi obcianskym zakonnikom, v druhom obchodnym. V SR urcite a cudoval by som sa, keby v CR to neplatilo rovnako.
Vela ludi si mysli, ze ked kupi auto od sukromnika, tak mu moze bez pardonu vratit auto po 4-5mesiacoch s nejakou "vymyslenou" vadou, alebo aj skutocnou. Je to uz nasledne problem noveho majitela.
Vela ludi si mysli, ze ked kupi auto od sukromnika, tak mu moze bez pardonu vratit auto po 4-5mesiacoch s nejakou "vymyslenou" vadou, alebo aj skutocnou. Je to uz nasledne problem noveho majitela.
To je sice pravda, nicméně v ČR občanský zákoník upravuje záruku i pro obchody, kdy v tom prodávající podniká (určuje práva/ ochranu kupujícího). A skrytá vada je to, čeho sis nemohl všimnout řádnou a zodpovědnou prohlídkou a předchozí údržbou. Pokud je vada v motoru a musel bys ho rozebrat, abys to zjistil, tak to bude skrytá vada, protože rozebírání motoru není součástí údržby a těžko to někdo bude klasifikovat jako nezodpovědnost (žes ho preventivně nerozebral). Respektive dojde k odhalení vady během řádné údržby. Tam je podmínkou, že údržbu nezanedbáváš, všiml sis toho, jak jen to nejdříve bylo možné, a bez prodlení to oznámíš. Řekněme, že přišel čas vyměnit rozvody, u daného auta to vyžaduje vyndat motor a při té příležitosti odhalíš problémy, které bez vyndání motoru nebyly vidět. To je skrytá vada, protože vyndavání motoru opět není něco, co bys dělal preventivně v rámci prohlídky před/ po koupi, nebo v rámci běžného servisu. Podmínkou samozřejmě je, že to tam muselo být už v době prodeje; jak náročné to bude dokázat, záleží na tom, co najdeš. Pokud si dobře vzpomínám, rozdíl (nebo jeden z rozdílů) mezi podnikajícím a nepodnikajícím prodejcem je v tom, že u nepodnikajícího musíš vždy neprodleně závadu oznámit, kdežto u podnikajícího máš lhůtu, v které můžeš závadu oznámit.
Co si tedy tak vzpomínám. České právo moc nesleduji.
Co si tedy tak vzpomínám. České právo moc nesleduji.
Jak už tady padlo, nemyslím si že tohle je problém jen ČR. Možná dřív tolik ne, ale dnes se "šmelí" v Německu úplně stejně jako u nás a auto se skrytou vadou je riziko tam i tady. Co se vyplatí je číst recenze aut: [odkaz] a kupovat ty, kde se hlavní rizika minimalizují už kvalitou výroby auta, protože prodejci se nějak moc věřit fakt nedá nikde.
Super průzkum, doufám, že jsem ho spolufinancoval.