Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Průzkum: Víc než polovina loni prodaných ojetin měla skrytou vadu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Více než polovina ojetých aut prodaných v loňském roce na českém trhu mělo skrytou vadu. U každého devátého auta nový majitel zjistil, že bylo v minulosti havarované. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA).

Téměř pětinu problémů tvořily závady v elektronice vozidla, ve 13 procentech byl defektní motor a v šesti procentech podvozek. Ve 13 procentech případů zákazníci zjistili, že jejich vůz má přetočený tachometr a dalších téměř 27 procent zákazníků nemá jednoznačnou jistotu, že jejich tachometr přetočený není.

Investice do následných oprav skrytých vad ve výši do 20.000 korun bylo nuceno vydat 68 procent zákazníků a 25 procent zákazníků do opravy investovalo částku do 50.000 korun.

Téměř tři čtvrtiny zákazníků si v roce 2017 při koupi ojetého vozu nijak neprověřovaly jeho původ. Menšina, která si vůz prověřovala alespoň trochu, se obrátila na odborníka pouze ve 25 procentech případů.

Záruku na ojetý vůz poskytuje jen asi pětina prodejců. Nakládání s reklamacemi se oproti loňsku mírně zlepšilo. Z původních 75 procent neúspěšných reklamací v roce 2016 jich loni bylo neúspěšných 65 procent. Smluvní záruku na ojetý automobil poskytují vesměs jen velká dealerství anebo největší autobazary, a to v délce do šesti měsíců.

Více než polovina aut se v loňském roce prodala v autobazarech a značkových dealerstvích. Průměrná cena vzrostla na 205.600 Kč, průměrné stáří kleslo na 11 let. "Největší hrozbu stále představují auta, která mají původ v zahraničí a do ČR jsou dovážena individuálně. Takové vozy jsou nejčastějšími kandidáty na přetočení tachometru či změnu servisní historie. Kupující pak reálně za takový vůz zaplatí o desítky tisíc korun více, než by odpovídalo jeho skutečnému technickému stavu," uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Průzkum se uskutečnil letos v březnu formou online dotazování. Účastnil se ho reprezentativní vzorek 1005 zákazníků, kteří si v roce 2017 koupili ojetý automobil, uvedla asociace.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
23. 4. 2018 10:49
Německo nebo ČR?
Jak už tady padlo, nemyslím si že tohle je problém jen ČR. Možná dřív tolik ne, ale dnes se "šmelí" v Německu úplně stejně jako u nás a auto se skrytou vadou je riziko tam i tady. Co se vyplatí je číst recenze aut: [odkaz] a kupovat ty, kde se hlavní rizika minimalizují už kvalitou výroby auta, protože prodejci se nějak moc věřit fakt nedá nikde.
28. 3. 2018 11:13
Re: skrytá vada
To je sice pravda, nicméně v ČR občanský zákoník upravuje záruku i pro obchody, kdy v tom prodávající podniká (určuje práva/ ochranu kupujícího). A skrytá vada je to, čeho sis nemohl všimnout řádnou a zodpovědnou prohlídkou a předchozí údržbou. Pokud je vada v motoru a musel bys ho rozebrat, abys to zjistil, tak to bude skrytá vada, protože rozebírání motoru není součástí údržby a těžko to někdo bude klasifikovat jako nezodpovědnost (žes ho preventivně nerozebral). Respektive dojde k odhalení vady během řádné údržby. Tam je podmínkou, že údržbu nezanedbáváš, všiml sis toho, jak jen to nejdříve bylo možné, a bez prodlení to oznámíš. Řekněme, že přišel čas vyměnit rozvody, u daného auta to vyžaduje vyndat motor a při té příležitosti odhalíš problémy, které bez vyndání motoru nebyly vidět. To je skrytá vada, protože vyndavání motoru opět není něco, co bys dělal preventivně v rámci prohlídky před/ po koupi, nebo v rámci běžného servisu. Podmínkou samozřejmě je, že to tam muselo být už v době prodeje; jak náročné to bude dokázat, záleží na tom, co najdeš. Pokud si dobře vzpomínám, rozdíl (nebo jeden z rozdílů) mezi podnikajícím a nepodnikajícím prodejcem je v tom, že u nepodnikajícího musíš vždy neprodleně závadu oznámit, kdežto u podnikajícího máš lhůtu, v které můžeš závadu oznámit.

Co si tedy tak vzpomínám. České právo moc nesleduji.
28. 3. 2018 10:17
Re: skrytá vada
Aj u nas sa da hadat ci bola alebo nebola skryta vada. Akurat to musi poskodeny dokazat - co v 9x% nedokaze. Ja len hovorim, ze je rozdiel predavat auto ako sukromna osoba, alebo ako podnikatelsky subjekt. V prvom pripade sa predaj riadi obcianskym zakonnikom, v druhom obchodnym. V SR urcite a cudoval by som sa, keby v CR to neplatilo rovnako.
Vela ludi si mysli, ze ked kupi auto od sukromnika, tak mu moze bez pardonu vratit auto po 4-5mesiacoch s nejakou "vymyslenou" vadou, alebo aj skutocnou. Je to uz nasledne problem noveho majitela.
Avatar - Martin911Turbo
28. 3. 2018 09:33
Re: skrytá vada
To možná platí u vás na Slovensku ale ne v ČR
I soukromník prodávající je ze zákona povinen stát technický stav vozu, pokud ho nezná má navštívit servis a nechat si auto kompletně proklepnout a písemný zápis předat kupujícímu, potom bude méně dohadů co je a co není skrytá vada a od kdy platí
Avatar - Martin911Turbo
28. 3. 2018 09:31
Re: skrytá vada
Ano 6 měsíců