Novinky
Nadpis článku mi vykouzlil úsměv na rtech >😁 Konkurence eRka? Jedinou věc která by tato dvě auta spojovala je snad jen to, že obě byla odvozena z tehdejší produkce sedanů (Renault 12 - Škoda 100). Ale chápu,že většina článků o youngtimerech se nese na vlně nostalgie... a třeba srovnávací test dobových vozů z Evropy a ČSSR by mnoho milovníků československé produkce asi neuneslo 😄 A úplně fatální by potom bylo postavit vedle sebe originál a československou kopii... tzn. Simcu 1200s Coupé a Škodu 110r.
Jo, jo, Renaulty se při vývoji Š 1000/1100 MB (Dauphine) i modernizované Š 100/110 (R😄 v Boleslavi hodně inspirovali....
Tu dobu reálně a aktivně pamatuji a auta mě baví celý život a R 15 znám velmi dobře.
Nebylo vystihnuto z charakteru auta téměř nic.
V té době, zejména v ČSSR, nádhera, dosažitelná však pouze prostřednictvím Tuzexu, tedy pro ty mladší, jen s valutovým kontem.
Pominu "spoustu chromu" na svojí dobu ho vlastně bylo docela málo, i to erko ho mělo víc.
Designově se R15/17 ve své době řadila k vrcholu běžné produkce příslušného segmentu, technicky k normálnímu standardu v dané cenové hladině příslušného segmentu. Jízdními vlastnostmi se však R15/17 nemohly pyšnit. Podélně uložený motor před přední poháněnou nápravou predikoval těžkou nedotáčivost, stejně jako u výchozí R12, kterou se nepodařilo eliminovat ani pokusem o přínatáčení (tuhé) zadní nápravy prostřednictvím šikmých ramen, která ji při náklonu karosérie natáčela mírně do žádaného směru. Trošku, ale jen opravdu trošku, to jakž takž fungovalo na ideálně hladké vozovce. Jakákoliv nerovnost způsobila výrazný neklid. Shrnu - běžné auto své doby v příslušné cenové hladině v atraktivní kabátě. Tehdy velmi atraktivním.
Výkon, nevýkon, prostě to byl paroh, který chtěl jet jen rovně a v zatáčkách svlíkal přední vnější gumu z ráfku, stejně jako výchozí R12 potažmo Dacia 1300. Tehdejší současný konkurent, jak cenový tak kategorií i designem - Fiat 128 coupé - s motorem napříč i s vhodnějším řešením zadní nápravy, byl jízdními vlastnostmi o parník lepší.
O tom měl autor psát, a ne o chromu. Zábavná jízda v něm rozhodně není ani omylem, běžná, normální i pohodlná, ale zábavná ani omylem. Kdyby šel pan Tolar vykládat vagóny na nákladové nádraží, byl by pro společnost prospěšnější. 8-s Protože ví o autech ..... nic.
Tento článek hnus, hnůj, zbytečný sajrajt. :no: :no: Nasra*t na ruce a čtrnáct dní nepustit k vodě.
Nebylo vystihnuto z charakteru auta téměř nic.
V té době, zejména v ČSSR, nádhera, dosažitelná však pouze prostřednictvím Tuzexu, tedy pro ty mladší, jen s valutovým kontem.
Pominu "spoustu chromu" na svojí dobu ho vlastně bylo docela málo, i to erko ho mělo víc.
Designově se R15/17 ve své době řadila k vrcholu běžné produkce příslušného segmentu, technicky k normálnímu standardu v dané cenové hladině příslušného segmentu. Jízdními vlastnostmi se však R15/17 nemohly pyšnit. Podélně uložený motor před přední poháněnou nápravou predikoval těžkou nedotáčivost, stejně jako u výchozí R12, kterou se nepodařilo eliminovat ani pokusem o přínatáčení (tuhé) zadní nápravy prostřednictvím šikmých ramen, která ji při náklonu karosérie natáčela mírně do žádaného směru. Trošku, ale jen opravdu trošku, to jakž takž fungovalo na ideálně hladké vozovce. Jakákoliv nerovnost způsobila výrazný neklid. Shrnu - běžné auto své doby v příslušné cenové hladině v atraktivní kabátě. Tehdy velmi atraktivním.
Výkon, nevýkon, prostě to byl paroh, který chtěl jet jen rovně a v zatáčkách svlíkal přední vnější gumu z ráfku, stejně jako výchozí R12 potažmo Dacia 1300. Tehdejší současný konkurent, jak cenový tak kategorií i designem - Fiat 128 coupé - s motorem napříč i s vhodnějším řešením zadní nápravy, byl jízdními vlastnostmi o parník lepší.
O tom měl autor psát, a ne o chromu. Zábavná jízda v něm rozhodně není ani omylem, běžná, normální i pohodlná, ale zábavná ani omylem. Kdyby šel pan Tolar vykládat vagóny na nákladové nádraží, byl by pro společnost prospěšnější. 8-s Protože ví o autech ..... nic.
Tento článek hnus, hnůj, zbytečný sajrajt. :no: :no: Nasra*t na ruce a čtrnáct dní nepustit k vodě.
Ano, Fiat 128 jezdil skutečně o parník lépe. A jasně lépe jezdila prakticky celá dobová konkurence: Manta, Capri, Scirocco...
Auta z této doby znám dobře, bráchův Fiat 128 kupé mi ještě stále hnije na zahradě... Je to škoda, jezdilo se s ním hodně dobře (motor prý 1.5 z novějšího Ritma). Snad ho jednou někdo vytáhne a zrenovuje. R15 jsem chtěl kupovat, ale hrozné jízdní vlastnosti mě odradily. Auto bylo hezké, ale ve své době oproti konkurenci koncepčně zastaralé. Ford Capri - skvělé auto, jeden měl kamarád. Jiný motor 2.0, dole navařeny traverzy, protože byl prohnilý a hrozilo že se zlomí. Krásně pod plynem driftoval. Nakonec skončil na střeše po několika kotrmelcích.
Přiznávám, že jsem sem také chtěl napsat hodně kritický názor na tento článek, ale pak jsem si nenašel čas. Naproto potvrzuji - autor z podstaty toho auta nevystihl prakticky nic, je to napsané hodně diletantsky. A ano, tato auta byla extrémně nedotáčivá - motor byl kompletně vysunutý před přední nápravu, jako u starších Audin. Strýč měl tuzexovou R12 TL a jednou mi to půjčil. Komfort odpružení a sedadel byl na svou dobu super, ovšem jízdní vlastnosti byli vše, jen ne sportovní. Podvozek R15 se přitom od R12 vůbec nelišil, jistá vylepšení měla až R17... 😲 Něco jiného je design, ten byl na svou dobu velmi povedený.
17TL neměl "patnáctistovku", ale motor měl objem 1565 ccm.
Caravelle se vyráběla jen do roku 1968, mluvit o "náhradě" je odvážné.
Caravelle se vyráběla jen do roku 1968, mluvit o "náhradě" je odvážné.
Příjemně se dá jezdit i s 60 koněma!
Jo, to už je spodní hranice.. ale těch 90 koní v 17 je už úplně v pohodě.
😄
A moderní 1.8 dá 100 koní i bez "kurvítek"... s emisema podle norem.
Otec mal kedysi Škodu 100. Nikdy som nepočítal, koľko "žrala" -tankovali sme vždy za 100 KČS 😊, ale podľa dostupných materiálov relatívne dosť. 8l priemer v pohode. Pritom to viac nešlo ako išlo 😊.
Ja som potom mal Opel Astra G 1,4 16v (66 k / 125 Nm). Spotreba bola nižšia ako u Š100 (podstatne). Nedávno som vymenil za modernú atmosféru 2,0 (120 K / 210 Nm). To auto ide podstatne lepšie a čuduj sa svete, spotreba je podobná ako u tej 1,4-ky v Astre - nie je vyššia. Podľa mňa vývoj je tu viditeľný. Keď má silnejšia 2,0 lepšiu spotrebu ako 1,4 - nie je to pokrok?
Brat má Fábiu I 1,4 8v (50 kW) a spotreba je relatívne vysoká. To ale nie je až taký moderný motor.
Povedal by som, že prvý pokles spotreby prišiel zavedením 16 ventilových motorov.
A daleko uspornejsia bola Fabia s motorom 1.4 16v od VW. Ten ma spotrebu ako diesel. Mesto uplne s prehladom pod 6 litrov pri rozumnej plynulej jazde. Pri dodrziavani predpisov som sa raz dostal aj na 4,6 ale to ma moc nebavilo. Ale cislo to bolo neskutocne. Na druhej strane manzelka s tym jazdila tak okolo 8+ litrov. Ale to boli zvacsa kratke trate a styl rychlo a zbesilo😄
U dieselobv je to prakticky rovnake. Odkedy som mal novu 1.9TDI 81kW, spotrebu som nizsiu nemaval, ale posledny Golf 2.0TDI s DSG dokaze podliezt aj legendarne 1.9TDI a pri lepsej dynamike hlavne vdaka DSG prevodovke. V lete mesto 4,5 bezna spotreba. Len treba jazdit s rozumom. Teda trocha rychlejsie ako limit a sledovat, sledovat, sledovat co sa deje predomnou. A start stop system naozaj setri. Po meste ale jazdim vynimocne. 95percent dialnica
Škoda 1000 s motorom 120 LS - to muselo byť riadne delo 😊. Pamätám, že naša Škoda nešla rada nad 100 km/h Cestovná rýchlosť bola cca 70 km/h a v časoch, kedy sa začali objavovať lepšie autá sme začali zavadzať na ceste. Pri 100 km/h bolo to auto neisté. A celovo bolo náchylné na bočný vietor, až sa človek občas zľakol 😊.
Jazdiť s rozumom - to je základom dobrej spotreby a bezpečnej jazdy. Veľa vodičov to neovláda a jazdia akoby boli nesmrteľný.
Môj známy má vždy vysokú spotrebu. Raz som s ním išiel a už viem prečo. S jeho štýlom brzda-plyn je normálna spotreba nedosiahnuteľná 😊.
Prípadne z obyčajných áut - Mazda 3 (120 PS). Často v diskusiách pomenovaná ako "old school" auto. Jazdí naozaj pekne.
Predsa len MX5 ma silnu verziu 1,5 ale aj tak si vela ludi chvali Fiat 124 Spider 1.4T a GT86 ma 200 koni, co je uz slusne stado. V minulosti by to uz bol pomaly supersport.
Fiat 124 Spider je skvelý, ale osobne by som radšej MX5. Fiat má skvelé motory, ale práve tá 1,4 T môže byť v budúcnosti nedostatkom tejto prezlečenej MX5 😊.
Čo sa výkonu týka, je to relatívne číslo. 200k u motorky je takmer šialenstvo. U 500 kg auta je to vysoký výkon, u 1000 kg postačujúci, u 2000 kg auta je to skoro málo.
Kedysi boli autá ľahké a motory mali slabé (na dnešnú dobu). Ale konštruktéri sa s tým vedeli popasovať tak, že jazdiť s danými autami bol zážitok. Vlastne dobové podvozky by toho možno viac ani nezvládli.
Možno práve Mazda MX5 je preto legendou, lebo je v podstate pokračovaním anglických roadsterov, ktoré mali relatívne nízky výkon a boli ľahké ako pierko. Presný opak dnešných "superšportov" - napr Bugatti (ooooobrovský výkon a hmotnosť 2t) 😄
Ešte k téme - autá ako Renault z článku sme kedysi ako deti obdivovali v časopisoch a občas sa niečo podobné podarilo vidieť na ulici. Vtedy to bola pastva pre oči 😊. Vlastne aj dnes keď vidím nejaké auto staršieho roku výroby, tak sa za ním obzriem. Dnes som napríklad videl Fiat Panda 4x4. Na prvý pohľad starý vrak, na druhý pomerne vzácne auto, ktoré sa u nás nevyskytuje často.
Bývalý kolega mal kedysi Fiat 128 Sport, nádherne opravený v červenej farbe = pastva pre oči. Nanešťastie mu úplne zhorel 😞.