Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault 15 TL: Konkurence erka v západní kvalitě

Martin Tolar
Diskuze (25)
V roce 1974 měli českoslovenští řidiči možnost pořídit si elegantní kupé Renault 15 TL, pokud tedy měli obrovskou porci štěstí. Je ale důvod, aby tohle pohledné kupé lákalo zájemce o youngtimery i dnes?

Renault v roce 1971 představil v Paříži na podvozku sedanu 12 dvojici pohledných kupé s názvy 15 a 17, které se měly svézt na vlně úspěchů Fordu Capri a Opelu Manta. Také měly nahradit zastaralý model Caravelle a být sportovnější než on. Navíc měl být typ 15 levnější než zmíněná konkurence. Už o rok později byla obě kupé vystavena v Brně a začalo se jednat o dovozu do Československa. První Renaulty 15 si naši zákazníci mohli koupit v roce 1974. Dvoudveřové kupé s výklopnou zádí a variabilním interiérem bylo u zákazníků populární.

Typ 15 byl takový uhlazenější a elegantnější, sedmnáctka byla spíše sportovní. Proto má patnáctka velká zadní boční okna a velká hranatá světla v široké masce. Boule na kapotě je tu ale také, stejně jako spousta chromu. Podobné prvky byly v sedmdesátých letech velmi populární. Skvěle mu sluší i ta výrazná zelená barva. Doby minulé zase připomíná dlouhý prut antény. Velmi jsem byl překvapen bezrámovými dveřmi, tak nějak jsem je nečekal, i když třeba české „erko“ je má taky. Patnáctka má výklopnou záď ve stylu hatchbacku s vyhřívaným oknem, která se Renaultu už osvědčila u typu 16. A před relativně velkým kufrem je celkem slušně prostorná zadní lavice, kam se nemusíte rozpakovat posadit dospěláka.

Uvnitř je prostorný a pohodlný interiér se sedadly, která vás dle francouzských tradic rozmazlují. Řidič má před sebou docela velký sportovní volant s tenkým věncem, se kterým se příjemně manipuluje. Jde to tak nějak akorát, ani příliš lehce, abyste měli zpětnou vazbu, ani příliš ztuha. Skoro až mám dojem, jakoby se přizpůsobovalo aktuální rychlosti, aby se vám v každé situaci auto řídilo dobře. Za volantem jsou přístroje v samostatných štítech. Zaujalo mne ale umístění kliky na dveřích, která je až dole a já tak pokaždé sahal omylem po páčce na otevírání okna.

Pod kapotou je třináctistovka s karburátorem a slušným výkonem 60 koní. Výkon jde, stejně jako u výchozího sedanu 12, na přední kola. Když jste měli model TS, dostali jste patnáctistovku z modelu 17 TL o výkonu 90 koní. Řízení je nádherně citlivé a volant reaguje okamžitě na vaše povely. Čtyřstupňová převodovka jde krásně zlehka, snad jen zpátečka klade po letech trochu větší odpor, ale podle dobových recenzí to dělala i u nových kusů. Mimochodem, řadí se zatlačením dolů a pak k sobě a dozadu, jako dvojka, s čímž se u Renaultu potkávám asi poprvé.

Model TL, který je v našem testu, má maximálku 151 km/h a na stovku zrychluje 13,6 sekundy. Spotřeby není třeba se bát, pohybuje se kolem 9 litrů. Brzdy (kotouče vpředu a bubny vzadu) fungují krásně citlivě. Já vím, ono se to nezdá až tak senzační, ale když se podíváte dobovým pohledem, vedl si Renault s těmito modely dost dobře. Auto je opravdu velmi zábavné a brzy se přistihnete, že se pouštíte do zatáček mnohem odvážněji, než byste si s erkem kdy troufli. Auto je krásně poddajné a nechává si to líbit, nebo spíš vzbuzuje dojem, že právě tak je nejspokojenější. Jistě, není to žádný supersport, ale zábava za volantem je obrovská a ano, je to sportovní auto své doby. Při tom všem je ale i pohodlné a příjemně měkké. A ono muselo být, jako každé francouzské auto v minulosti.

Původně se u nás mezi roky 1974 až 1978 prodalo 729 těchto Renaultů. Dnes už si je pořídíte a dovezete mnohem snáz ze zahraničí. A možná byste měli, když si uvědomíte, že tohle auto se vyrábělo ve stejných letech, jako Škoda 110 R. Na rozdíl od ní se ovšem Renault mnohem lépe řídí a i dnes je mnohem příjemnější na jízdu. Jeho výroba byla ukončena v roce 1979, kdy jej nahradil typ Fuego. Starší patnáctka ale má rozhodně co nabídnout i dnešním řidičům, protože jízda s ní je velmi zábavná.

Na tomto článku jsme spolupracovali s Retroautomuzeum Strnadice

Foto: Mikka

Martin Tolar
Diskuze (25)
13. 6. 2018 21:36
Opravdu to psal diletant
17TL neměl "patnáctistovku", ale motor měl objem 1565 ccm.
Caravelle se vyráběla jen do roku 1968, mluvit o "náhradě" je odvážné.
11. 6. 2018 23:43
chybička se vloudila..
Jízdní vlastnosti samozřejmě bylY.... ;-)
Avatar - KubikCv
11. 6. 2018 22:33
Re: Konkurence?
buď jsi mě nepochopil,nebo jsem to napsal trochu nepřesně..nepsal jsem o inspiraci Renaultu v AZNP, jen jsem nechápal to srovnání v článku Renault 15 a Škoda 110r...jediné co tato dvě auta spojovalo bylo to,že obě vznikla původně ze sedanů.... R15 z R12ky a 110r ze sedanu Škoda 100 ;-)
Avatar - palix
11. 6. 2018 22:15
Re: tento dizajn
Fábia 1,6 16V je nedostatkový tovar :). Z druhej ruky boli viacmenej len 1,2 HTP, alebo 1,4 50kW. Prípadne TDi. tie 16V sa asi vozili viacmenej do Nemecka...

Škoda 1000 s motorom 120 LS - to muselo byť riadne delo :). Pamätám, že naša Škoda nešla rada nad 100 km/h Cestovná rýchlosť bola cca 70 km/h a v časoch, kedy sa začali objavovať lepšie autá sme začali zavadzať na ceste. Pri 100 km/h bolo to auto neisté. A celovo bolo náchylné na bočný vietor, až sa človek občas zľakol :).

Jazdiť s rozumom - to je základom dobrej spotreby a bezpečnej jazdy. Veľa vodičov to neovláda a jazdia akoby boli nesmrteľný.
Môj známy má vždy vysokú spotrebu. Raz som s ním išiel a už viem prečo. S jeho štýlom brzda-plyn je normálna spotreba nedosiahnuteľná :).
Avatar - palix
11. 6. 2018 22:08
Re: tento dizajn
Sú ľudia, ktorým 1,5 v Mazde 3 stačí. Jednu má kolega a nesťažuje sa - chcel Mazdu 3, v určitej výbave a nepotreboval silnejší motor. Aj na 1,5-ke sa dá ísť rýchlo, prípadne aspoň menej spomaliť pred zatáčkou. Na druhej strane 1,5-ka a slabšia 2,0 majú cca podobnú spotrebu, takže zmysel 1,5 je čisto finančný. V MX5 vraj nejde vôbec 1,5 zle.

Fiat 124 Spider je skvelý, ale osobne by som radšej MX5. Fiat má skvelé motory, ale práve tá 1,4 T môže byť v budúcnosti nedostatkom tejto prezlečenej MX5 :).

Čo sa výkonu týka, je to relatívne číslo. 200k u motorky je takmer šialenstvo. U 500 kg auta je to vysoký výkon, u 1000 kg postačujúci, u 2000 kg auta je to skoro málo.
Kedysi boli autá ľahké a motory mali slabé (na dnešnú dobu). Ale konštruktéri sa s tým vedeli popasovať tak, že jazdiť s danými autami bol zážitok. Vlastne dobové podvozky by toho možno viac ani nezvládli.
Možno práve Mazda MX5 je preto legendou, lebo je v podstate pokračovaním anglických roadsterov, ktoré mali relatívne nízky výkon a boli ľahké ako pierko. Presný opak dnešných "superšportov" - napr Bugatti (ooooobrovský výkon a hmotnosť 2t) :-)

Ešte k téme - autá ako Renault z článku sme kedysi ako deti obdivovali v časopisoch a občas sa niečo podobné podarilo vidieť na ulici. Vtedy to bola pastva pre oči :). Vlastne aj dnes keď vidím nejaké auto staršieho roku výroby, tak sa za ním obzriem. Dnes som napríklad videl Fiat Panda 4x4. Na prvý pohľad starý vrak, na druhý pomerne vzácne auto, ktoré sa u nás nevyskytuje často.
Bývalý kolega mal kedysi Fiat 128 Sport, nádherne opravený v červenej farbe = pastva pre oči. Nanešťastie mu úplne zhorel :(.