Společnost Tatra Trucks získala na začátku letošního roku dotaci v hodnotě téměř 80 milionů korun na rekonstrukci vlaku Slovenská strela. Ten nyní opustil své dosavadní stanoviště a vydal se na rekonstrukci.
Zajimava informace v textu je ta, ze tento vlak zvladl vzdalenost Praha - Bratislava za 3.5hod a to byly tricata leta 20.stol.
Od te doby jsme se v rychlosti vyrazne neposunuli. EC to udela za 4 hod, ale ma vice zastavek.
Mna len mrzi aky ste povrchni redaktori, ze ste neni schopni dat ani fotky interieru. Ale to je vzdy u Vas, keby to bola Škoda auta tak tam date fotku aj kebercov zo vsetkych uhlov, ale Vasi citatelia si uz na to zvykli.
tohle dílo si renovavaci zaslouží, párkrát jsem v muzeu Tatry byl a vždycky jsem si říkal, jaká je to krása, škoda, že nejezdí, není součástí prohlídek, tak teď bude. :-):yes:
P.S. A jako mnoho jiných technických skvostů produkovaných strojírenstvím první republiky je i Slovenská strela připomínkou toho, jak se mohla ČSR rozvíjet, na jakou úroveň jsme mohli dojít, nebýt komunistického experimentu. ;-\
Fandím panu Strnadovi a spol. Škoda, že tu nemohl být už od začátku 90-ých let. Možná, že by dnes jezdila nejen následnice T613-700, ale i další osobní vůz.
Souhlas, dlouho to stálo venku na dešti a hnilo. Museli to dát na valník, jinak by se to zlomilo, jeřábem to nešlo..... říkali mi minulý víkend v muzeu.
Vedle benzínového motoru (měl být naftový, ale Tatra od toho nakonec z technických důvodů upustila) je tu velmi zajímavý přenos výkonu při rozjezdu pomocí dvou elektr. rotačních strojů, který vytvořil p.Sousedík a jeho firma ve Vsetíně (kromě jiného má jeden z těchto el. strojů i otáčivý stator a vtipně a zajímavě řešené netradiční vzájemné buzení obou strojů).
Všechny tři stroje - benzínový a oba elektrické - se vejdou do podvozku pod podlahu vozu. Sestavy jsou v obou podvozcích.
A také je zajímavostí, že Sousedíkův pohon počítá chytře s nižší účinností elektrického přenosu výkonu a tak ve vyšších rychlostech je tento ze hry. Spojkou se spojí výstup spalovacího motoru (ehm generátoru) s trakčním elektromotorem (ehm hnacím dvoukolím) a je tam přímá vazba. Měkký rozjezd díky elektrickému přenosu výkonu a vysoká efektivita při cestovních rychlostech díky mechanickému přenosu výkonu.
Ano, je to tak. Dalo by se kolem toho psát dlouho a dlouho, jak sestava zvětšuje zrychlení vozu a zlepšuje účinnost spal. motoru atd. atd., ale na to není místo.