Fiat Regata navázal na úspěšné Ritmo, jen přidal stupňovitou záď a později i praktické kombi. Světová premiéra se odehrála v moravské metropoli, v Latinské Americe se vyráběl až do půlky 90. let.
Jo, v případě Jetty I. generace bych s tebou možná i částečně souhlasil, ale současník Regaty už byla Jetta II. generace, a ta měla na zádech doslova hnusný hranatý batoh, navíc ji vzhledově hrozně škodilo, že přebírala zadní boční dveře z Golfu, takže její C sloupky byla dole extrémně široké, a nahoře skoro žádné... :'-( [odkaz] Takže vedle superkrabicoidní Jetty II byla Regata vrchol tehdejší sedanové elegance. :-)
Jedno za osemnásť, druhé bez dvoch za dvadsať. Máloktorý sedan, vytvorený natiahnutím hatchbacku, vyzerá dobre. Pri opačnom garde - najprv sedan a potom kratšia verzia - to dopadne obvykle lepšie, ale tých je ako šafránu. Prípadne sú k svetu sedany, ktoré sa v krátkej verzii ani nerobili.
Naroubování kufru na tvarově velmi zdařilý hb ritmo se fiatu povedlo o mnoho hůř než vw naroubování kufru na golf, já prostě tohle vidím jako mnohem vyváženější. [odkaz]
Renault 9 je proti regatě vyloženě krasavec a kadet e sedan, kterýs takticky vynechal, je vizuálně o dekádu dál.
Použít slovo šmrnc ve spojení s Fiatem regata je prostě hodně legrační. :-)
Obvykle s tebou v podstatě nemohu souhlasit skoro v ničem, tradičně. Regata se mi líbí, ale budu souhlasit v tom, že Renault 9 mi přijde designově zdařilejší. Jetta už ale rozhodně ne.
Naopak 11 není zajímavější než původní Ritmo...
Přijde mi to právě opačně..., že si to ty automobilky prohodily... Ostaní konkurenci tak nějak nevím... myslím, že nic dalšího nevypadalo v této třídě nějak zásadně líp, spíš naopak... Snad ještě Escort a Orion, mohly být fajn... VW v té době mi přijde, že byl daleko, daleko za ostatníma, o čemž dnes se někdo o to bude přít, tehdy to tak nesporně bylo... Ať už technicky, tak vzhledem.
Jeden Fiat Regata r.v.86 /70S jsem vlastnil. Červený sedan, koupil jsem si kousek z dovozu, dovezl mi ho kamarád z Itálie. Bylo to mé první vlastní auto, kdy jsem již neokupoval vozidlo rodičům. Auto bylo s motorem 1,3 benzín 70k se zástavbou na LPG. Výbavu mělo tak jak bylo popsáno, centrální zamykání, okna v elektrice, ledkové ukazatele topení, ekonoměr. Ale hlavní věc, mělo to vyobrazení vozu a na různých místech byly ledky, takže auto ukázalo přesně špatně zavřené dveře a nebo ojeté brzdové destičky.
Najezdil jsem s ním spousty km, prodával jsem ho v nájezdu 380tis.km. Byl to neskutečný nezmar, akorát docela rychle nastupující koroze. :-(
Následný majitel na něm najel dalších 100tis.km než ho sežral rez. (Fiátka ne majitele). :-)
není, že by Regata byla hnusná, ona jenom byla naprosto nijaká. Není na ní vůbec nic, co by se dalo nazvat designem. Snad jenom lemy zadních blatníků. Ale to byl problém celé té doby - stejně jako třeba první Jetta, pak zmiňovaná Malaga, ale i Uno, a pozdější Tempra, Renault 18, Taunus, Audi 80 B2 a řada dalších. Některá z nich byla třeba i dobrá auta, ale hezká nebo vzhledově zajímavá? Neřekl bych. Regata je taková designová supernuda své doby, stejně jako třeba první Fluence.
"Sorry jako", ale rozhodně s tebou nemůžu souhlasit. Např. Jetta II byla opravdu hnusná hranatá krabice, která zdaleka neměla tak pěkně vyvážený boční profil, jako Regata a třeba výrazně kratší R9 nebyl tak prostorný. A už vůbec nechápu, že Ritmo považuješ za vzhledově zdařilé, přitom Regata není nic jiného, než modernizované Ritmo v tříprostorové verzi (byť se liší i příďí, já vím). :-)
Souhlasím, u Fiatu je to vůbec taková tradice, mít nejvydařenější tu 1. generaci a čím víc to vylepšují - tím hůř to vypadá. To není jen případ Ritma, ale také II. vs. III generace Fiatu 850 Sport - coupé, nebo sedanu Fiat 128. Ostatně i takový původní Fiat 600 s malými světly vypadá atraktivněji než pozdější verze 600D.
Ritmo 1. generace přezdíváné "žabák" bylo nejvydařenější a designově nejčistší - včetně ještě původního (líbivějšího) loga a také kulatých klik, to čtyřsvětlové a vůbec celá druhá generace už je jen pokus o modernizaci, který, ale nepůsobí vůbec přirozeně. Vzhledem k tomu, že i po technické stránce je ta druhá generace už někde jinde (úplně jiný interiér, plasty, budíky, motory a také podvozkové díly) mělo to být už jiné nové auto, ale v rámci rentabilní výroby je to pochopitelné. Nicméně jízdně bylo pozdější Ritmo lepší, než to původní.
Sorry jako, sice chápu, že výlet s babičkou do Brna pro tebe byl asi zážitek, a ano, jakékoliv západní auto nám všem připadalo jako něco nedosažitelného, ale na faktu, že regata byla krabice na kolečkách naprosto postrádající jakýkoliv šmrnc, to nezmění nic. Verze kombi byla až komická, taková maringotka. Ono stačí se podívat na dobové souputníky regaty od konkurence, kadett E sedan, vw jetta nebo renault 9/11, sedany na malé ploše šly dělat výrazně lépe, než jak to předvedl fiat. ;-)
.... kámoš to měl, na začátku 90.let jsme s tím jezdívali jako puboši na čundry.... zlaté časy..... :'-( >:D
místa v tom bylo celkem dost, kufr velký a ta benzínová stříkačka 1500 celkem jela a měla super zvuk.... pravda, žralo to přes 10.... :-)
Co si dodnes pamatuju je ten scestný ekonoměr a pak taky nějaké digitální ovládání topení (víc rozsvícených diod, víc tepla). To bylo super.... pravda, to konkrétní auto zrovna teda vůbec netopilo, ale opticky to bylo super.... :-)
Ten nadpis opravdu? POHLEDNÝ SEDAN ?!?
80. léta byla plná hnusných hranatých krabic, protože výrobci z nějakého neznámého důvodu "šli s dobou" a táhli za jeden provaz. Proti předchozí generaci hranatých, ale tak nějak smysluplnějších aut jako byli u Fiatu třeba 131 nebo Ritmo přišly nějak nesmyslně hranaté krámy a bylo jedno, jestli to bylo u Fiatu, nebo třeba BMW nebo Renaultu. Paradoxně, auta, která vyjela ještě na konci 70. let, se ač hranatá - stala ikonami jako třeba Lancia Delta, BMW E21 nebo VW Golf 1. generace. Ovšem pak si asi výrobci řekli - na co pohledné auto, cihla, to je designový skvost, je jedno co vyrobíme, když řekneme, že je to moderní, ti blbci to stejně koupí. U nás za toto období jasně vypovídá Škoda Favorit.
(samozřejmě vše má své vyjímky, napadá mě například Peugeot 205, ale Regata nikdy krásná nebyla, ač měla jiné přednosti)
Je zjevné, že fiat musel "start/stop" systém shledat velmi přínosným, když od něj na dalších cca 20 let opustil.
konkurence pro Formana byla ve své době Tempra.... do porovnání bych se z pietních důvodů raději nepouštěl..... :*) Škodovka by z toho vyšla jako pojízdná kadibudka....
Jo, to je designově čistější předfacelift Ritma.
Na jeho odkazu je pofacelift se zdvojenými světlomety a novým logem (/////), navíc 5dv. měla po face hranaté kliky dveří.
Na Fiata Regatu si velmi dobře vzpomínám nejen z českých silnic 90. let, ale hlavně z té její světové premiéry na brněnském autosalonu v září 1983, kde jsem coby ještě dítko školou povinné tehdy s babičkou byl coby návštěvník. (I když to byla světová premiéra vlastně jen napůl, protože zároveň se to auto tehdy představovalo i ve Frankufurtu. Ale i tak to byla pro regionální strojírenskou výstavu za železnou oponou úžasná událost!). Regata se mi tehdy zdála jako něco naprosto skvělého a zcela nedosažitelného, ale kus moc pěkného auta je to i dnes, po 35 letech. Nejsvižnější předfacelitovanou verzí byla 100 i.e. s dvouvačkovou šestnáctistovkou osazenou elektronickým vstřikováním, která dávala hrdých 100 k.
Fiat má ve výrobě sedanů nižší střední třídy úžasnou tradici, trvající již od počátku 60. let a vždy se jednalo o pohledná, prostorná a na svou dobu nadprůměrně svižná auta: 1300/1500, 124, 131 Mirafiori, Regata, Tempra, Marea, Linea a v současnosti Tipo. :-):-):-):yes::yes::yes:
Nejen to, ale také třeba zadní spoiler na výku kufru, deflektory na okraji předních bočních oken atd. Ale ta hlavní inovace tehdy bylo systém start- stop motoru. Fiat tehdy opět o desetiletí předstihl konkurenci. ;-)
Spomínam si na bielu a bledomodrú, oba diesle. Keď v zimné ráno štartovali, budík si nastaviť netrebalo. Doma sme mali tmavomodrú Malagu 1.2 - tá sa dlho neohriala, vďakabohu, ešte že ju veľmi skoro nahradilo rubínové červené Tipo 1.9 Grandturismo.. Inak aj v tých hranách a po rokoch vidieť, že v Taliansku tvoria autá so šarmom a emóciou..
skoro ako ja sam... takze uz na neho si nejak moc z ciest u nas nespominam ( to skor na trabanty a moskvice ze jo ) ... ale viac sa mi paci toto auto ako klasicky hatch teda ritmo
a pre mna najkrajsie ritmo bolo este s tymi jeho okruhlymi dvojitymi svetlami [odkaz] .. dnes by mohli kludne nejak ozivit tento styl a spravit dalsie pekne retro ako sa to podarilo aj s malickou 500-kou ... :yes:
úsporná Start-stopová Regata ES měla ještě i speciální placaté poklice pro snížení odporu vzduchu. Skutečný vliv na aerodynamiku by mě docela zajímal. A taky měla budík, kde se otáčela ručička mezi hodnotami Economy a Power :-)