Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Mazda potvrdila návrat rotačního motoru. Do elektromobilů...

16 komentářů

kalousek
Pan redaktor dobře ví, že se spalovacím motorem to už nebude žádný elektromobil ale hybrid, přesto si neodpustí takhle zavádějící titulek 😐
westeros
Je to otazka nazvoslovi. Ja bych to nazval elektromobil s range extenderem. Je rozdil, jestli spalovaci motor muze samostatne pohanet kola, nebo jenom vyrabi elektrinu pro dobijeni akumulatoru a neni spojen s pohybovym ustrojim.
kalousek
Není to otázka názvosloví ani konkrétního toku energie.
Pokud je vozidlo schopné využívat více různých zdrojů energie, jedná se o hybrid. Tečka.
parafin
Nejedná sa o hybrid. Auto na svoj pohyb dokáže využívať iba elektrickú energiu, teda je to elektromobil. Či sa dobíja cez kábel zo zásuvky, alebo z nejakého generátora, je v tomto kontexte nepodstatné.
kalousek
Jejda netušil jsem kolik lidí tápe v úplných základech. A samozřejmě je to i vinou odborných redaktorů, kteří z neznalosti nebo snad i záměrně šíří bludy, jako třeba v aktuálním článku. Podle těchle mylných teorií by stačilo u běžného spalováku nahradit převodovku soustavou generátor-elektromotor a rázem získám ryzí elektromobil... To tedy ani náhodou

Takže tady je citace z wikipedie😒br /> "Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji se tím myslí kombinace elektrické a jiné trakce, jako je tomu u hybridního automobilu, kde se jedná o kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru. Hybridní pohony jsou využívány především v silniční a železniční dopravě."
[odkaz]
[odkaz]
comper
Jasne ty wikimudrak, takze kazde auto s plynovou nadrzou je vlastne hybrid hej? Sa zobud >😁 Hybrid znamena kombinacia pohonov, a kedze tu toci kolesami len elektromotor, nejde o hybrid.
westeros
Z hlediska nejake energeticke bilance je to jedno, ale z hlediska tebe jako ridice se takova auta chovaji dost odlisne, takze by se mely nazyvat jinak. Akorat by to chtelo vymyslet neco jineho nez "EV se spalovacim extenderem"
Avatar - _Karel_
_Karel_
Možná jsem to v článku přehlédl, ale nějak tam nevidím, že wankel bude JEN dobíjet baterky a nebude se přímo podílet na pohonu. Pokud to tak je, pak mi to přijde extrémně nesmyslný. Mazda má dobrý, spolehlivý benzíny, a použije jen k nabíjení baterek zrovna wankel? To bych si nekoupil ani za nic. Ještě pochopím, že někdo si motor vyžadující každou chvíli generálku, koupí do sporťáku - kvůli točivosti atd. Ale na napájení baterek? ;-\
Edit: Na Idnesu to potvrzují, opravdu jen generátor.
westeros
Zase pokud funguje jenom jako generator, elektronika se postara aby pracoval v optimalnich otackach. Treba bude mit v tomto rezimu mnohem vyssi zivotnost.
Avatar - _Karel_
_Karel_
A byl hlavní problém v otáčkách? Podle mě to doteď byl hodně nespolehlivý pohon, možná ho doladili, ale já bych to nerisknul.
kalousek
Souhlas, taky jsem přesvědčený že Wankel není nic moc. A že tvrzení autora článku že Mazda doladila Wankel až téměř k dokonalosti je na hony vzdálené realitě. Už ta obrovská plocha povrchu spalovacích komor vzhledem k objemu mu nedává moc šanci k ekonomickému provozu. A k tomu těsnění, ztrátové mazání atd ...
starý_kluk
Tak tak.
starý_kluk
To jsem hledal taky v tom článku, ale je to tam poněkud zamudlané. Spíš to vyznívá tak, že vedle dobíjení aku. se tady Wankel má starat i o druhý trakční pohon. A to není ono. Pak vyjdou aku velké a těžké atd.
Ale Mazda je vždy nekonvenční, tak si zvědavě počkejme.

A dospěje-li Mazda k sériovému hybridu (píst. spalmot jen dobíjí v optimálním režimu s relativně velkou účinnstí menší meziaku), pak se navzdory všem dnešním pokusům splní technický odhad jediné rozšititelné možnosti automobilového pohonu.

Podíl plných elektropohonů zůstane patrně takový, jak uvádí článek - malý.
kalousek
No zatím to nevypadá že by systém spalovák - generátor - aku - elektromotor měl v praxi nějakou zázračnou účinnost. Zatím to myslím vychází o dost hůře než klasika s mechanickými převody
starý_kluk
To určitě ne.To už jsme spolu probírali. Je tu hlavně téměř dvojnásobné zvýšení účinnosti spalmotu, a to je zásadní. Na Tvůj "důkaz" jsem tehdy - promiň - neodpověděl - nechce se mi to tady na krátkém místě rozebírat.

Dnes je tu zřejmě přínos v řešení s jedním el. strojem (mot/gen v jednom) mezi spal.motorem a spojkou (BMW, MB, ...). Tady si můžeme domýšlet, jak to pomáhá zvýšit účinnost spalmotu při částečném jeho zatížení a při zatížení velkém (ve spolpráci s autom. převodovkou). Ale nikde se to nedočteme. To už jsem taky jednou stručně psal.
To je v podstatě taky sériový hybrid - u paralelního (Toyota) to je jinak.
Avatar - Bubáq
Bubáq
Konečně logický krok v konstrukci hybridů: malý, lehký motor s vysokými otáčkami, bez vibrací a bez hluku. Držím palce Mazdě, aby také měl příslušně minimální exhalace a hybridy budou o 100 kilo lehčí a méně komplikovanější.... :yes: