Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda potvrdila návrat rotačního motoru. Do elektromobilů...

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 3. 10. 2018
16
Motor s krouživým pístem, který Mazda vyvinula takřka k dokonalosti, se vrátí. Ale ne tak, jak jsme doufali...

Částečně elektrická budoucnost nemine ani japonskou Mazdu. První dva elektromobily chce uvést již v roce 2020. Akční rádius takových vozidel je však stále nedostatečný, takže jednomu z nich pomůže překonat větší vzdálenost nová generace motoru s krouživým pístem. Sporťáku, který by nesl označení RX plus číslo a měl v přídi zamontován pouze tento agregát, se tak nedočkáme... Sportovních ambicí se ale v blízké budoucnosti Mazda nevzdá. No uvidíme. Jaká je současná realita?

Elektrickou pohonnou jednotku prvního modelu napojí jen baterie, rotační agregát bude součástí soustavy druhého. Automobilka jej slibuje malý, lehký a výkonný (takový už z principu je), ale také mimořádně tichý. Dokonce může spalovat i zkapalněný ropný plyn (LPG). Samozřejmě za jízdy dobije vyprazdňující se články. Podle průzkumů mají za 12 let tvořit auta párující motory s vnitřním spalováním a jakoukoli formu „elektrifikace“ 95 % produkce Mazdy, zbytek připadne na zmíněné bateriové elektromobily. Samotný zážehový, případně vznětový nebude mít žádný model.

Vývoj benzinových jednotek Skyactiv-X pochopitelně poběží dál s ohledem na co největší úsporu paliva a maximální možnou účinnost. Průměrné emise CO2 na značku se mají do zmíněného roku 2030 snížit o polovinu oproti přelomu této probíhající dekády. Do půlky tohoto století pak mají činit jen 10 % čísel z roku 2010.

Motorů s vnitřním spalováním se v však dohledné době určitě nezbavíme, jak zastánci elektromobility prorokují. Dostupnost elektrické energie se přece v jednotlivých regionech po světě liší. Hybridy představují jedno z řešení, vodíkové palivové články jsou stále příliš drahé a není vyřešeno skladování. A zkapalněné plyny včetně zemního (CNG)? Ty se přece nacházejí u ložisek ropy, nebo se z ní získávají. Mazda však chce využít LPG i při výrobě elektrické energie a své vozy s „range extendery“ dodávat do míst zasažených přírodními katastrofami. Nejspíš pouze v Japonsku...

Také se zabývá myšlenkou použití obnovitelného kapalného biopaliva z mikroorganismů místo paliv fosilních. Ve vývoji, který je podle ní k klíčový k dosažení „uhlíkové neutrality“ stávající techniky, spolupracuje s tokijským technickým institutem a univerzitou v Hirošimě. Pohonné jednotky využívající benzinů z recyklovatelných přírodních zdrojů přece nepotřebují budování složité infrastruktury dobíjecích a skladovacích stanic...

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Uf to je zas titulek ...
starý_kluk
| 4. 10. 2018
To určitě ne.To už jsme spolu probírali. Je tu hlavně téměř dvojnásobné zvýšení účinnosti spalmotu, a to je zásadní. Na Tvůj "důkaz" jsem tehdy - promiň - neodpověděl - nechce se mi to tady na krátkém místě rozebírat.

Dnes je tu zřejmě přínos v řešení s jedním el. strojem (mot/gen v jednom) mezi spal.motorem a spojkou (BMW, MB, ...). Tady si můžeme domýšlet, jak to pomáhá zvýšit účinnost spalmotu při částečném jeho zatížení a při zatížení velkém (ve spolpráci s autom. převodovkou). Ale nikde se to nedočteme. To už jsem taky jednou stručně psal.
To je v podstatě taky sériový hybrid - u paralelního (Toyota) to je jinak.
Uf to je zas titulek ...
comper
| 4. 10. 2018
Jasne ty wikimudrak, takze kazde auto s plynovou nadrzou je vlastne hybrid hej? Sa zobud >:D Hybrid znamena kombinacia pohonov, a kedze tu toci kolesami len elektromotor, nejde o hybrid.
Uf to je zas titulek ...
kalousek
| 3. 10. 2018
No zatím to nevypadá že by systém spalovák - generátor - aku - elektromotor měl v praxi nějakou zázračnou účinnost. Zatím to myslím vychází o dost hůře než klasika s mechanickými převody
Uf to je zas titulek ...
starý_kluk
| 3. 10. 2018
To jsem hledal taky v tom článku, ale je to tam poněkud zamudlané. Spíš to vyznívá tak, že vedle dobíjení aku. se tady Wankel má starat i o druhý trakční pohon. A to není ono. Pak vyjdou aku velké a těžké atd.
Ale Mazda je vždy nekonvenční, tak si zvědavě počkejme.

A dospěje-li Mazda k sériovému hybridu (píst. spalmot jen dobíjí v optimálním režimu s relativně velkou účinnstí menší meziaku), pak se navzdory všem dnešním pokusům splní technický odhad jediné rozšititelné možnosti automobilového pohonu.

Podíl plných elektropohonů zůstane patrně takový, jak uvádí článek - malý.
Uf to je zas titulek ...
starý_kluk
| 3. 10. 2018
Tak tak.