Murphyho zákony říkají, že pokud novinový titulek končí otazníkem, odpověď zní "ne". Také v případě VinFast si myslím, že mluvit o překvapení je poněkud nadnesené: jistě, vystavené prototypy (? nebo co to je) nepůsobí tak amatérsky, jako čínská auta představená na evropských autosalónech ještě před necelou dekádou. Ale to je logické, Viet-namci nezačínají od nuly, leccos Číňanům už dodávají. A spolupráci s evropskými technologickými lídry si vyzkoušeli už Korejci blahé paměti, a ne zcela neúspěšně. V článku jmenovaný podnikatel má jistě dostatek zdrojů, aby zaplatil technologickou podporu i pro samotnou výrobu a továrna bude jistě také "překvapením" pro někoho, kdo očekává chaos, nepořádek a do kouta zametené smetí. To není nic, co by mě zaskočilo. Také rozumím taktice, kdy se VinFast snaží zaujmout vozidly velkých rozměrů, které spíše než AR budou (na domácím trhu) konkurovat Maserati. A teď to přichází: hádejte, co si místní podnikatelská smetánka raději koupí: VinFast Lux nebo Ghibli (levante)? A proč? Jo, pan XY a jeho spolupracovníci se budou muset ještě hodně učit, dělat auta není vážně tak jednoduché, jako dělat rádia, telefony či počítače... Ale ano, začínají lépe, než Číňané kdysi. A prodávat hlavně doma je sympatický záměr (co si pomyslíte o Číňanovi, který přiveze do Paříže krásný prototyp "levného" auta a tvrdí, že do 2 let bude v Evropě prodávat 300 tisíc aut ročně?) a automobilce přeji úspěch. Asijské trhy VinFast určitě přijmou lépe, než Nano...
Zajímalo by mě, kdo je ten pán podnikatel, co si může takovou akci dovolit v komunistickém Vietnamu? Zeť nebo švagr nějakého veledůležitého papaláše, určitě. Nejinak tomu bylo a stále je v Číně. Tam se v minulosti pustili do podnikání hlavně osoby napojené na vysoké armádní činitele.