Bezpečnost
Od kdy přezout na zimní pneu? Povinnost, hloubka dezénu a značení. Česko i zahraničí a pokuty
82 komentářů
Pojišťovny, ... uznávají pouze 1.11., takže já jsem to vyřešil celoročními pneu, protože kolikrát jsem přezouval až 2.11. .
Mas to ako jednoznacne stanovisko z poistovne? Pretoze pri skodovej udalosti, kde su sporne podmienky by si tahal asi za kratsi koniec - tam by to zavisel od pravnika. Pri teplote 15stupnov nad nulou je datum irelevantny.
Když má člověk kvalitní celoroční pneu, nemusí nic řešit 😜
ani jedny celoroční nefungují v zimě tak dobře jako kvalitní zimáky....takže asi tak.
Je fakt že pro čr to stačí, tady mimo určité oblasti už porádný sníh několik let nebyl...
Je fakt že pro čr to stačí, tady mimo určité oblasti už porádný sníh několik let nebyl...
Čemu říkáš pořádný sníh? Já na brněnsku předminulou zimu jezdil po sněhu desítky dní. Jestli ho je 10cm nebo metr je úplně jedno.
No pokial si tie kvalitne zimaky trapil v lete, ako pises vyssie, tak po prvom lete tie zimaky nesahali novym dobrym celorockam ani do pol lytka. Zimaky stvrdnu ak sa pouzivaju na horucom asfalte.
Pravda. Vyzkoušeno na Conti TS 860. 3 zimy super, pak jedno léto nepřezuty a i když najely málo, sotva 6 tisíc za to léto, tak jak se ochladilo a napršelo, tak to bylo jako jízda na mejdle. Na sněhu to samý. Projeví se pochopitelně i stáří a výška dezénu, ale zde byl ten skok opravdu extrémní a už to nikdy neprovedu. Krom ztvrdnutí se taky extrémně ožvejkaly hranky v dezénu a ten pak neměl jak zabrat.
Co vy si predstavujete Kefalin pod tym "kvalitni celorocni pneu".
Tak kvalitní celorocky jsou, Michelin crossclimate, Nokian weather proof, Goodyear vector 4 seasons Gen2, BFGoodrich G-Grip all seasons 2...
"Obecně platí, že zimní pneumatiky by se po čtyřech letech měly kupovat nové"
Lebo už som čítal aj 10 rokov, aj 7, ale všetko bez relevantného dôkazu. Takže výsledky nejakého výskumu prosím, ináč sú to len rečičky.
Lebo už som čítal aj 10 rokov, aj 7, ale všetko bez relevantného dôkazu. Takže výsledky nejakého výskumu prosím, ináč sú to len rečičky.
Tezko rici. Mne servisak rekl, ze 10 let uz je fakt hodne a to je clovek s velmi rozumnym pristupem k zakaznikum a zivotu. Po 10 letech je guma moc tvrda. U zimnich je treba, aby guma byla mekci.
Nicmene na 4 letech netrva, protoze v tom vidi hlavne obchodni strategii vyrobcu pneu. Takze zimni pneu by mohla vydrzet az 6-8 let a samozrejme vzorek min 4mm je dle ceskych pravnich predpisu.
Nicmene na 4 letech netrva, protoze v tom vidi hlavne obchodni strategii vyrobcu pneu. Takze zimni pneu by mohla vydrzet az 6-8 let a samozrejme vzorek min 4mm je dle ceskych pravnich predpisu.
10 rocna zimna pneu uz je tvrda jak stolverk, to ma tvoj servisak pravdu. Ja som teraz obul zimne siestu sezonu a asi poslednu. Uz minuly rok som pozoroval ze je skokovy rozdiel oproti stvrtej sezone. Takze moj odhad podlozeny len vlastnou skusenostou a ziadnou statistikou je, ze pokial je dezen blizky novej pneu, tak 4 roky ma pneu vlastnosti blizke novej, sest sezon je akceptovatelnych pokial vyzadujes od pneu vysoky vykon a spolahlivost. Potom uz je to skorej len na presuvanie pre nenarocneho vodica. Nad 10 rokov uz ta pneu so zimnou nema nic spolocne. Ale nejake seriozne data by som pozrel rad.
Deset let je hodně, protože gume už je tvrdá jak šutr. Pokud není tak asi nic nebrání tomu jezdit dál.
Netřeba v tom hledat jen ten kšeft, jde i o chemii, resp. stálost směsi. Často se plete pojem 10 let. 10 znamená max. životnost pneu při správném skladování, to jest tma, chladno a žádný provoz. Jakmile se pneu opotřebovává a dostává zabrat, tak životnost rapidně klesá. Čím víc slunce, vysokých teplot a rychlostí, soli, ohybových cyklů atd..., tím hůř. A skutečně je to znát, že po 4-5 letech je každá pneu víceméně KO a na mokru nedrží. Takže testy, netesty. Každá nová solidní pneumatika, pokud ji nějakej Rumun, nebo Polák nedo j ebe, bude lepší, než 4 roky starej vítěz testu. Kdo jezdí hodně, ten to ojezdí a kdo se crcá okolo komína, pro něj jsou tu celoročky.
Aky chces dokaz, ked to zavisi od sposobu jazdy, nabehanych km, skladovania, ci konkretnej gumy ???
Dnes, ked uz su vyzadovane TPMS, to vidim na vymenu gum vtedy, ked teoreticky zacnu odchadzat v nich baterky. Co je cca 5-6 rokov. A vymenit to naraz.
10 rokov je nezmysel, aj 8. Ak by som mal vybrat jedno cislo, optimalne to vidim na 6 rokov.
A nie je zimna ako zimna, niektore su od vyroby makke s velkym dezenom 10+ mm.
Na druhu strane ine zimne by som zimnymi ani nenazyval.
Mimochodom moje univerzalky su uz od zaciatku dost tvrde, bohuzial maju vdaka tomu velku zivotnost a tak bude tazke sa ich zbavit. Dufam, ze to TMPS vyriesia za mna.
Hoci som s nimi chodil bez problemo jednu zimu, so special zimnymi sa to porovnavat neda, takze ich pouzivam iba v lete.
Dnes, ked uz su vyzadovane TPMS, to vidim na vymenu gum vtedy, ked teoreticky zacnu odchadzat v nich baterky. Co je cca 5-6 rokov. A vymenit to naraz.
10 rokov je nezmysel, aj 8. Ak by som mal vybrat jedno cislo, optimalne to vidim na 6 rokov.
A nie je zimna ako zimna, niektore su od vyroby makke s velkym dezenom 10+ mm.
Na druhu strane ine zimne by som zimnymi ani nenazyval.
Mimochodom moje univerzalky su uz od zaciatku dost tvrde, bohuzial maju vdaka tomu velku zivotnost a tak bude tazke sa ich zbavit. Dufam, ze to TMPS vyriesia za mna.
Hoci som s nimi chodil bez problemo jednu zimu, so special zimnymi sa to porovnavat neda, takze ich pouzivam iba v lete.
Ake mas univerzaly a na jakom aute?
Forester a tie vyrobcom k autu dodavane a aj celkom opravnene hejtovane Yokohama Geolandar G91F , co su za mokra hlavne v priecnom smere nic moc.
Ked zakapu, asi ich na leto vymenim za nejake overene ATckove.
Bohuzial zimne gumy, co na snehu nemali vo vela disciplinach konkurenciu, sa prestali minuly rok vyrabat - Dunlop Grandtrek SJ6 (ja som kupu este stihol). A s tymi sa na snehu ziadne celorocne nedaju porovnavat a ani absolutna vacsina zimnych. Takze moje porovnanie s Geolandarmi neber moc reprezentativne 😄 Ani neviem, ci uz maju nejakeho nastupcu.
Ked zakapu, asi ich na leto vymenim za nejake overene ATckove.
Bohuzial zimne gumy, co na snehu nemali vo vela disciplinach konkurenciu, sa prestali minuly rok vyrabat - Dunlop Grandtrek SJ6 (ja som kupu este stihol). A s tymi sa na snehu ziadne celorocne nedaju porovnavat a ani absolutna vacsina zimnych. Takze moje porovnanie s Geolandarmi neber moc reprezentativne 😄 Ani neviem, ci uz maju nejakeho nastupcu.
ADAC/OAMTC robili v ramci niektoreho testu (teraz neviem ci to boli letne alebo zimne) aj porovnanie novych a starych pneumatik, odstupnovane po roku tusim az do veku 5 rokov. Pritom to boli stare, ale nejazdene pneumatiky (cize plna vyska profilu), dobre skladovane, a daka znama znacka.
Uz si to presne nepamatam, ale u pneumatik ktore ako nove boli hodnotene vyborne (4* alebo 5😉 uz po 2 rokoch vlastnosti padli na slaby priemer (~3😉, a po styroch boli vysledky take ze by ich neodporucali (1* alebo 2😉. Da sa to dohladat kdesi na ich webe, a mam to tusim aj vytlacene a odlozene...
Je to aj dost logicke. Guma (aj synteticka) nie je stabilny material, a uz v horizonte par rokov meni vyrazne svoje vlastnosti. Casom je tvrdsia, drobi sa, praska, atd. Osobne by som starsie ako 4rocne pneumatiky nepouzival. Ale ja toho najazdim dost, takze ich aj tak skor zoderiem, ako by zostarli...
Uz si to presne nepamatam, ale u pneumatik ktore ako nove boli hodnotene vyborne (4* alebo 5😉 uz po 2 rokoch vlastnosti padli na slaby priemer (~3😉, a po styroch boli vysledky take ze by ich neodporucali (1* alebo 2😉. Da sa to dohladat kdesi na ich webe, a mam to tusim aj vytlacene a odlozene...
Je to aj dost logicke. Guma (aj synteticka) nie je stabilny material, a uz v horizonte par rokov meni vyrazne svoje vlastnosti. Casom je tvrdsia, drobi sa, praska, atd. Osobne by som starsie ako 4rocne pneumatiky nepouzival. Ale ja toho najazdim dost, takze ich aj tak skor zoderiem, ako by zostarli...
To poznáš sám, že po těch 4 zimách je guma už tvrdá a tím pádem přilnavost mizerná a chtělo by to nový gumy. Já jezdím zimáky 2 roky na předku. Pak rok max 2 na zadku a pak je vyhazuju. Starší zimní mít na autě je dost o hubu.
... úseky označené značkou C 15 a „Zimní výbava,“ na nichž je nazutí zimních pneumatik povinné celý rok...
Kdybychom to vzali důsledně, museli bychom celoročně jezdit na zimních. Nikdo neví dopředu jestli takovou značku nepotká někde na své trase třeba i uprostřed léta
Kdybychom to vzali důsledně, museli bychom celoročně jezdit na zimních. Nikdo neví dopředu jestli takovou značku nepotká někde na své trase třeba i uprostřed léta
No, to je fakt. Kedze tymi dodatkovymi tabulami sa dost setri. U nas je takto oznaceny jeden konkretny kopcovity klukaty usek (samozrejme bez dodatkovej tabule...), kedy ta znacka vyznam v zime ma. Napriek tomu tam chodia prednokolky bez retazi. Co su samozrejme ydyoti. Leb akonahle zastavia, uz sa nerozbehnu.
Radsej pomahacom nedavaj tipy, lebo tam zacnu vyberat nieco v lete 😄
Radsej pomahacom nedavaj tipy, lebo tam zacnu vyberat nieco v lete 😄
Uprimne bych chtel videt toho prislusnika, ktery by si dovolil na zaklade teto znacky pokutovat v lete. Takovy extenzivnejsi vyklad zakona smete kazdeho uredniho simla. Nerikam, ze to je jednoduche, ale cesta existuje a jeste to lze otocit proti chudakovi prislusnikovi (urednikovi).
Oh yeah, zase bude kvalitny shitstorm typu "za komancov sa jazdilo bez zimnych a vysli sme vsade", "aj v lete som jazdil na zimnych", "vzdy som jazdil na letnych", atd...
Na zimnich se nejezdilo, pac byla bolsevicka bida. Nebyly ani penize na gumy ani ty zimni gumy v obchodech. Auta nemely spousty asistentu, dnesni ridici by to uz ani nenastartovali natoz se rozjet, tim spis na snehu.
Na zimnych sa nejazdilo, lebo to, co sa standardne predavalo, malo dezen dnesnych celorocnych, ci rovno zimnych. Alebo sa pouzivali "celorocne" OR6. Zvysok je blbost 😄
Dyt to rikam, nebyly gumy ani penize na ne. Nevim jaka byla situace na Slovensku (Barum Puchov?), ale tady u nas byly pneuservisy standardne bez pneumatik letnich i zimnich. Drogerie bez vlozek a hajzlpapiru a tak bych mohl pokracovat. Vsecko se shanelo s uplatkem, kdo nemel zname jezdil na protektorech. Vzorek se moc neresil, hlavne ze nejaky byl.
Jenze za komara byly stare OR34 a tak. Treba nove OR34 od Barumu jsou uplne k h*vnu. Letni jsou dneska udelane schvalne tak, aby to na nich v zime moc neslo a musel jsi koupit dvoje gumy. Ke vsemu se za komara take jezdilo pomaleji a nebyl takovy provoz, takze slo jet svym tempem a dobre. Dneska je hodne manevru na ceste vynucenych, proto uz je letnak mene bezpecny. I kdyz ja do prezouvani nejak zhavy take nejsem. Po meste se to nejak prezije, prinejhorsim 3 dny v roce nevyjedu a na hory jezdim sluzebakem ktery prezuty je.
"Letni jsou dneska udelane schvalne tak, aby to na nich v zime moc neslo" - to je zase jedna z tych konspiracnych teorii. Letne su jednoducho spravene tak, aby boli maximalne pouzitelne v lete. Co je v priamom rozpore s poziadavkami na zimu.
Kompromis, po akom tuzis, su tie univerzalky. Ale aj tie sa delia na letno a zimne primarne zamerane. Z tych by som bral len tie "zimnejsie".
Ano, ti kaskaderi na letnych akosi zabudaju na neocakavane situacie. Nie je to len o tom, ako jazdi kazdy sam.
Kompromis, po akom tuzis, su tie univerzalky. Ale aj tie sa delia na letno a zimne primarne zamerane. Z tych by som bral len tie "zimnejsie".
Ano, ti kaskaderi na letnych akosi zabudaju na neocakavane situacie. Nie je to len o tom, ako jazdi kazdy sam.
Velmi pekne otazky a odpovede.
Chlap mal s chytrakmi velku trpezlivost, aj ked ide o zamestnanca vyrobcu.
[odkaz]
Chlap mal s chytrakmi velku trpezlivost, aj ked ide o zamestnanca vyrobcu.
[odkaz]
Je čas přezouvání, o tom žádná. Vybíráme nové pneumatiky. Koukali jsme na tyhle stránky: https😐/www.pneu-***/dunlop-sp-winter-response-2 - máte s nimi zkušenosti?
že letní guma na suchém asvaltu v zimě je lepší. Ok, pravda, testy to i potvrzují. Ale KU.VA, kdo vám tu suchou silnic v zimě zaručí??? Trochu mi to připomíná tvrzení, že v zimě nepottřebuješ bundu, když vylezeš ze sauny. Fakt testy to potvrzují, prvních 10 minut můžeš být i v mínus desti, a je to ok. Takže když máš do práce cestu 10 minut, můžeš do ní chodit nahej, jako v létě.
Vůbec nechápu proč se pořád na každý podzim tyhle a podobné diskuse opakují. Furt dokola. :no:
Vůbec nechápu proč se pořád na každý podzim tyhle a podobné diskuse opakují. Furt dokola. :no:
Nemíním se 1.listopadu hádat s pojišťovnou, takže jsem přešel na celoroční.
Občas jsem přezouval až 2. listopadu, ale v listopadu pojišťovny nic neproplatí.
Občas jsem přezouval až 2. listopadu, ale v listopadu pojišťovny nic neproplatí.
Hezký den, pokud chcete tip, kde mají velký výběr zimních pneumatik, určitě se podívejte sem: https😐/www.pneu-***/winter-sport-5 - snad vyberete.
Já přezouvám na zimní radši už v říjnu. Není to nic náročného. Koupil jsem si na to tento křížový klíč http😐/yeselektro.cz/…-550x550-mm.html , se kterým mám kola povolená raz dva. Pak je jen přehodit a utáhnout. Horší je to v případě, kdy si koupím nové gumy a potřebuji je obout na disky. S tím si sám neporadím, ale prohodit celá kola zvládne doma snad každý.
Mám to stejně. Na zimní pneu taky raději přezouvám dřív, protože se tak člověk alespoň vyhne náporu v pneuservisech. Když jsem tam byl naposledy, tak říkali, že ty zimní pneumatiky, které mám mají před sebou asi poslední sezónu. Vypadá to tedy, že na příští zimu budu muset koupit nové, nejspíš tady odtud https😐/www.autodilyvojkov.cz/pneumatiky Je pravda, že když je namrzlá silnice, tak je to i cítit, že už nemají tak dobré vlastnosti jako nové pneumatiky.
Jezdil jsem pochopitelně na letních i zimních v daných měsících v zákoně, ale nejlepší jízdní vlastnosti se Smartem jsou na univerzálních gumách. Vím, že u některých lidí není Smart auto, ale okapotovaná motokára, ale najezdím s ním jako zvoník až 25 000 km ročně. Takže vím, o čem píšu.
7°C je i v létě, kdo jezdí na šestou do práce, ten to ví, v úterý před svátkem večer teploměr ukazoval dva nad nulou, ale už jsem měl námrazu na střeše auta.
Keď v mínuse skúsim len hmatom letnú pneu, je tvrdá a nevyzerá že by chcela držať na asfalte. Zimná naopak na to dosť vyzerá. Nakoniec takúto verziu počúvam už 25 rokov, že ide o zmes navrhnutú na adheziu za studena. Potvrdzuje to aj jazda na zimných v lete a na letných v zime...
2. Letne v zime na suchu to su namerane data. V slovenskych podmienkach toto meranie robil rasto chvala. Je to aj na webe. Problem je, ze jedine na suchu su letne v zime lepsie ako zimne. A prave zima je obdobie, kedy je toho sucha pomenej. A na mokre je uz lepsia zimna.
HAHAHA
Teraz neviem, ci si chcel ukazat aky si borec, alebo nieco ine.
A naopak sem zimě jezdil s Alerem a Camarem IV na letních, když bylo v prosinci +8 a sluníčko a taky no problem.
Přesto je rozumný..
Na suchu se zimní směs stává výhodnější až při teplotách třeba minus 20 a ani na mokru (nemyslím v dešti, jen vlhká vozovka) jsou letní účinnější.
Ale obecně zase na podzim více prší a zimní přece jenom odvádí vodu lépe, tam zase vidím výhody
V aktualnom Autobilde je podrobny porovnavaci test 50 pneu.
Napriklad sa tam ukazalo, ze naopak letna na mokrej ceste je len priemerna, vs. zimne aj celorocna.
Tie teploty som tam schvalne hladal a neuviedli to, ale bolo to na snehu, za sucha a za mokra, vzdy niekolko testov. A neviem, ci sa da verit ilustracnym foto, ktore tam maju skor z teplejsieho obdobia.
V kazdom pripade, cim vacsia zima, tym by to bolo pre letnu horsie.