Pokud neprojede vaše vozidlo na STK z důvodu vysokých emisí, jednou z možností jak to řešit, je nechat udělat dekarbonizaci motoru. Jakým způsobem probíhá a co vše může změnit?
To je bída, když klasický motor s MPI je nutné dekarbonizovat. Pro srovnání, Hyundai po 150tkm má emise jako nový, ale třeba je to i tím, že nikdo mě nedonutí používat olej méně tepelně zatížitelný než 10W40... A to se jej vejde do motoru jen 3,3l a na dálnici se někdy "přitopí". Do turbobenzínu bych nalil cokoliv alespoň s xxW50. Vodičky typu 5W30 jsou zlo.
No a čo ešte voda 0W30 či dokonca 0W20, čo sa už leje do najnovších turbobenzínov (napr. koncernových TSI od r 2018). ;-\ Naleješ do motora, čo má predpísanú takúto viskozitu, olej 10W40?
Určitě, jediné mínus může být startovatelnost v tuhých mrazech, ale myslím, že startéry nejsou ošizené natolik, aby motor nenatočily. Tyhle mizerné oleje se předepisují jen kvůli tomu, že auto při homologaci vypouští méně CO2 asi o 1-2g/km...
No neviem, ešte jeden stupeň by som akceptoval (5W namiesto 0W), ale skočiť na 10W, to už podľa mňa motor pocíti. Podľa vedúceho servisu, kde chodím, sú moderné motory dimenzované tak presne, že aj použitie oleja inej viskozity ("hustejšieho") môže mať negatívny vplyv na vlastnosti motora (ťažie sa vytáča, vyššia spotreba atd.). Osobne mám tiež predsudky, že vodička 0W20 dokáže niečo umazať, notabene keď to občas osolíš a určite by som ju nedal. Sám neviem, aký mám od výroby olej, buď 0W20 alebo 0W30, podľa toho budem pri výmene zvažovať buď 0W40, 5W30 alebo 5W40.
U nových motorov je ten problém, že mazacie kanály majú menší priemer a hustejší olej sa do nich dostáva ťašie - tým pádom sa môže preťažovať čerpadlo, olej sa prehrieva a v úzkych miestach sa usádza viac nečistôt. Redšie oleje mažú spoľahlivo, ale menej účinne, má to nadväznosť aj na nižšiu plánovanú životnosť motora atď. Proste moderný výdobytok techniky pre výrobcu a nútené zlo pre užívateľa.
Iudex, pozri do papierov. Výrobca väčšinou uvádza viac druhov viskozít pre rôzne oblasti a spôsoby použitia. Tiež skracuje intervaly výmen pri ťažších podmienkach. Nie je potom problém si vybrať podľa najlepšieho vedomia a svedomia. Ja mám naliaty 5W-40, takže spokojnosť.
Ale no tak. Koncernové TSI bez GPF mohou pro fixní interval výměny používat oleje VW 502.00, které lze sehnat ve viskozitních třídách 5W40 a 10W40. Pro motory TGI na zemní plyn je VW 502.00 výslovně předepsán, long-life oleje ani vodičky se do něj dávat nesmí.
U motorů s GPF už asi VW 502.00 nepůjde použít kvůli vyššímu obsahu popelovin.
U motorů s OPF musíš především dodržet normu pro LL oleje. Nevím, jestli v ní najdeš 10W40 (ten bych osobně do moderního motoru nenalil) nebo aspoň 5W40.
Souhlasim s tim, ze do motoru patri osvedceny olej, coz pro mne nejsou kapaliny s vizkozitou 0W20. Pri vyssim zatizeni motoru a vyssi teplote jednoduse nemazou a neplni svoji hlavni funkci.
Pro vyrobce je dulezity cyklus pro vypocet emisi, ve kterem se motor sotva zahreje a ridky olej je dostacujici.
Za mne 5W40.
Do motoru jde takovy olej, jaky predepsal vyrobce, testoval ho a postavil tak motor. Dat 0w-20 do 10leteho Hyndaie bude jeho smrt, ale v novem motoru musi dat min 250tisic na longlife/2roky.
Doporucuje se ale menit casteji a tim predchazet zapekani, karbonizaci a dalsim skodam.
Tady je zas někdo chytrej. 5W30 vůbec neurčuje jak je olej řídkej. 5W30 jde koupit z USA/Kanady jako minerál a je dvakrát hustší jak místní longlife srágory...
Aneb není olej jako olej.
V USA lejou do všechno jen 5W30, 10W30 a 5W20 a všechno jim funguje. Ale ty oleje sou jiný než evropský. A motory bytelností taky >:D
Jinak já lil do svých aut
95 Stratus - GULF 15W40
01 Sebring - 5w30 Valvoline Durabledn FE
05 300C - 5W20 Mopar MaxPro
05 Jaguar XJ - 5w30 Ford Formula
BMW - Mobil 3000 5W30
Alero - Mobil 300, GM Geiue 5W30 a Vavoline Durablend FE 5W30
Camaro IV - PetroCanada 10W30
Cadillac CTS - PetroCanada Supereme Synthetic 5W30
Camaro V - to samý
Smart - Mobil 3000 5W30
Jaguar XF - Texaco Havoline 5W30
jo je to taka reklamka, dost husta... toto v clanku popisane sa stane prasiakovi co nemenil olej ani podla predpisov servisu, alebo ho nemenil servis... bezne servisovane MPi takyto problem nema ani daleko po 200tis km... cena je kazdopadne friendly
ucelom clanku mi pride zvysit percento kutilov co si to nechaju urobit preventivne... vacsina tychto motorov neprejde EK kvoli vadnej lambde alebo CATu...
Ta SAE cisla jsou orientacni, jine vlastnosti ma Kaufland 0w40 a jine Esso Ultron Ow40. Ale ja se drzim zasady ze:
1) Starsi pekace 10w40
2) vetsina beznych aut 5w40
3) Ultramoderny 0w40
Kde se slape a vic vytaci, melo by byt posledni cislo 50. Ale zaroven se podivat, zda-li je vybrany olej jeste mezi temi, ktere ma vyrobce mezi doporucenymi. Je jich obvykle okolo 20ks. Stejne jako musi splnovat ACEA atd. Pokud se motor zakarbonovava, je to konstrukcni zmetek nebo se spatne pouziva (pouze kratke vzdalenosti) nebo udrzuje (pretazene oleje). Nezanesene svicky uz povazuji za samozrejmost, i kdyz u modernich motoru je k nim nekdy blby pristup.
dobre zasady... ani stary pekac nemusi mat problem s 5w40, nie je uplne pravda ze automaticky musi ist 10w, aj tak su vsetky na syntetickej baze... skor ide o stav, ak je to vylagrovane treba hustejsi ak je v dobrom stave tak 5w...
problem su trochu nove motory, tam tie emisne riesnia DPF a pod velmi kecaju aj do olejov... aj priamy vstrek ,,, sudruh hore s hyundai GDi co nalial 10w40 to kapanek prepiskol, 5w40 by mal ideal, ale dat taku hustotu do moderneho GDi navyse nevylietaneho je sialene...
Po jakém nájezdu je vhodné dělat dekarbonizaci motoru? Jde mi o to, že jsem koupil octavii s nájezdem 186 tisíc v 1,9 TDI. Myslíte si, že to bude mít nějaký účinek?
Dekarbonizace motoru není moc drahá a z mojí zkušenosti s 2,0 TDI superb můžu říct, že došlo nejen ke snížení spotřeby paliva, ale také ke snížení hlučnosti motoru, takže si myslím, že to určitě má nějaký význam. Zaplatil jsem za dekarbonizaci motoru 3300 korun a spotřeba klesla téměř o litr na 100 km, to není málo. U mě byl před dekarbonizací nájezd 226 tisíc km na autě.
Pokud máte diesel, tak k čištění DPF dochází celkem náhodně, některá auta na to mají i kontrolku, ale někde to prostě nezjistíte. Například při měření emisí se to dá docela dobře pozorovat, jak moc je to znečištěné. Každopádně i dekarbonizace motoru dokáže vyčistit DPF filtr pomocí vodíku. Nechal jsem si to dělat u firmy Sherlog. Na sherlog .cz najdete poptávkový formulář, kde se můžete pak domluvit na návštěvu nejbližší pobočky.