Bezpečnost
Text dobrý. Videa fajn. Ale zkusit si to naživo..... to je to nejlepší.
Kde to je možné?
Kde to je možné?
Hľadaj cez uja Googla...heslo "škola šmyku" by malo byť účinné. 😉
No našlo, ale 260km a nebo 500km vzdálené. 8-s
Z mého pohledu by byla ideální plocha letiště pokrytého sněhem a ledem.
Plná nádrž a volný celý den. Ideál. Ale bohužel to nějak nenacházím..... ale stále hledám. Jako tu jehlu......
Z mého pohledu by byla ideální plocha letiště pokrytého sněhem a ledem.
Plná nádrž a volný celý den. Ideál. Ale bohužel to nějak nenacházím..... ale stále hledám. Jako tu jehlu......
No, závisí odkiaľ si. Možno Ti niekto poradí konkrétne.
Tak už mám cca 80km. "Z mého pohledu by byla ideální plocha letiště pokrytého sněhem a ledem. Plná nádrž a volný celý den."..... i tuto variantu mají. Ale Skoro 8000kč za 100minut. 8-s 8-s
No snad to nebude jen půl dne za lavicí a pak půl dne na cvičáku kde si to třikrát zkusí a dost. Aby se vystřídali všichni.
No snad to nebude jen půl dne za lavicí a pak půl dne na cvičáku kde si to třikrát zkusí a dost. Aby se vystřídali všichni.
Tzv moderní auta jsou nedotáčivé proto, že mají "všechno vepředu"...
Všechno vepředu mají proto, že je to výrobně levnější...
Nemá to nic společného s tím, že je výhodnější, když auto jede furt rovně!
S nedotáčivým smykem se nedá skoro nic udělat. Minimálně "normální" člověk to nedokáže. Klasik praví, že jediné řešení je stočit kola víc do rejdu, přidat trochu plynu a počkat, až přední kola "zaberou"... modlení nepomáhá...
To je takové střední třída, nehodí se to pro čerstvé držitele řidičáku, tam je fakt lepší vyšlápnout spojku a nechat zbytek na abs - a modlit se.
😄
Skutečně vyšší dívčí ale umí auto ukáznit pedálem brzdy - ruční je na to moc humpolácká.
Když lehce přibržďujete a současně přidáváte plyn, tak výkon motoru překoná brzdnou sílu na předních kolech a brzdíte tedy víc vzadu a auto se lépe stáčí... ale to chce asi tak těch 100 tis km tréningu.
Pravda je taková, že auta s klasickým uspořádáním se mnohem líp řídí, pokud to řidič umí... což ale dneska většina neumí, takže jim přední náhon vyhovuje.
Dneska jsem jel Vysočina - Praha - a zpět. Na dálnici nehoda, tak jsme museli po staré... přes Pelhřimov. Lesama... krásná cesta, ale v příkopu byla i Tatra s pluhem. Tu jsme tam nechali, vytáhli jsme jen toho Belgičana s osobním autem.
😄
Všechno vepředu mají proto, že je to výrobně levnější...
Nemá to nic společného s tím, že je výhodnější, když auto jede furt rovně!
S nedotáčivým smykem se nedá skoro nic udělat. Minimálně "normální" člověk to nedokáže. Klasik praví, že jediné řešení je stočit kola víc do rejdu, přidat trochu plynu a počkat, až přední kola "zaberou"... modlení nepomáhá...
To je takové střední třída, nehodí se to pro čerstvé držitele řidičáku, tam je fakt lepší vyšlápnout spojku a nechat zbytek na abs - a modlit se.
😄
Skutečně vyšší dívčí ale umí auto ukáznit pedálem brzdy - ruční je na to moc humpolácká.
Když lehce přibržďujete a současně přidáváte plyn, tak výkon motoru překoná brzdnou sílu na předních kolech a brzdíte tedy víc vzadu a auto se lépe stáčí... ale to chce asi tak těch 100 tis km tréningu.
Pravda je taková, že auta s klasickým uspořádáním se mnohem líp řídí, pokud to řidič umí... což ale dneska většina neumí, takže jim přední náhon vyhovuje.
Dneska jsem jel Vysočina - Praha - a zpět. Na dálnici nehoda, tak jsme museli po staré... přes Pelhřimov. Lesama... krásná cesta, ale v příkopu byla i Tatra s pluhem. Tu jsme tam nechali, vytáhli jsme jen toho Belgičana s osobním autem.
😄
Kola do rejdu určitě ne, řekl bych...respektive je to to, co instinktivně dělám, ale vím, že bych neměl. S tím plynem je to taky diskutabilní, protože opětovnému nabytí adheze tím nepomáháš.
Stočit kola víc do rejdu a trochu přidat plyn je to nejhorší, co můžeš udělat.
(Nic osobního, naopak mám rád fandy Fiatů, vysočinu a ...)
(Nic osobního, naopak mám rád fandy Fiatů, vysočinu a ...)
😄
Asi se mi to tady nechce vysvětlovat... ať si kluci užijou.
😄
Chtělo by se říct, že už to víckrát neudělám... ale udělám. Prostě to funguje, nemůžu za to.
Princip je v tom, jestli chceš zastavit nebo fakt zatočit. Při brždění ti to fakt nepomůže.
Osobně dávám přednost tomu, vnutitit autu svoji vůli = donutit ho začit tam, kam chci. A ano, moc to nepomůže ani na mokrým ledě... tam už fakt nepomáhá ani svěcená voda.
Jinak v zásadě je to tak, jak napsal kdosi nahoře, že vektor sil se rozkládá a výslednice je někde mezi zrychlením (akceůlerace, nebo brždění - to je vlastně taky zrychlení, jen záporný) a směrem.
No a to celé je násobené koeficientem tření, který je na sněhu drsně menší než 1... takže když dáš kola do dvojnásobného rejdu a poskytneš kolům nějaký výkon, tak při koeficientu 0,5 dostaneš poloviční tah v původně požadovaném směru.
Tolik šedá teorie, ale není nad věčně zelený strom poznání - tedy praxe.
Já už jinej nebudu... a v zimě prostě najíždím do zatáček vždycky o jednu rychlost "podřazenej", proti jízdě bez sněhu... a funguje to.
I včera to fungovalo! A to byl fakt mazec.
😉
Ale jak říkám - nikoho nepřemlouvám.
Asi se mi to tady nechce vysvětlovat... ať si kluci užijou.
😄
Chtělo by se říct, že už to víckrát neudělám... ale udělám. Prostě to funguje, nemůžu za to.
Princip je v tom, jestli chceš zastavit nebo fakt zatočit. Při brždění ti to fakt nepomůže.
Osobně dávám přednost tomu, vnutitit autu svoji vůli = donutit ho začit tam, kam chci. A ano, moc to nepomůže ani na mokrým ledě... tam už fakt nepomáhá ani svěcená voda.
Jinak v zásadě je to tak, jak napsal kdosi nahoře, že vektor sil se rozkládá a výslednice je někde mezi zrychlením (akceůlerace, nebo brždění - to je vlastně taky zrychlení, jen záporný) a směrem.
No a to celé je násobené koeficientem tření, který je na sněhu drsně menší než 1... takže když dáš kola do dvojnásobného rejdu a poskytneš kolům nějaký výkon, tak při koeficientu 0,5 dostaneš poloviční tah v původně požadovaném směru.
Tolik šedá teorie, ale není nad věčně zelený strom poznání - tedy praxe.
Já už jinej nebudu... a v zimě prostě najíždím do zatáček vždycky o jednu rychlost "podřazenej", proti jízdě bez sněhu... a funguje to.
I včera to fungovalo! A to byl fakt mazec.
😉
Ale jak říkám - nikoho nepřemlouvám.
Na ten ".. poloviční tah v původně požadovaném směru..." je jednoduchý pokus
V bezpečné zatáčce u FWD na sněhu zatoč pořádně volantem a nalož víc plynu
a pak to stejné zkus udělat s přiměřeným rejdem a s vyšláplou spojkou
a dej vědět kdy auto líp zatáčelo
V bezpečné zatáčce u FWD na sněhu zatoč pořádně volantem a nalož víc plynu
a pak to stejné zkus udělat s přiměřeným rejdem a s vyšláplou spojkou
a dej vědět kdy auto líp zatáčelo
Ten test dělám pravidelně... naposled včera na starý silnici na Humpolec přes Úsobí a Herálec... krásná až nádherná cesta, nahoru a dolů... samá zatáčka, stromy většinou bezpečně až za příkopem.
V příkopě byla i Tatra s pluhem... ale technikou, kdy vjedu do zatáčky, a když mi to začne "rozšiřovat" oblouk a vypadá to, že se do zatáčky "nevejdu", tak trochu přidám plyn, jako ale fakt jen trochu, a přitočím volant do zatáčky... vlastně tak jako "kvedlám" volantem, až auto poslechne do zatáčky se ohne.
Prostě to funguje.
😄
Ve stejné situaci když vyšlápneš tu spojku... tak už nestihneš udělat vůbec nic jinýho.
Pro úplnost: jel jsem s Fiatem 500X, 1.6 atmosféra = lineárná dávkování "plynu"... manuální převodovka a pneu Nokian WR D4.
Připouštím, že s divoce přeplněným litrovým tříválcem s dsg převodovkou to asi nepůjde.
I proto ji nechci.
😄
V příkopě byla i Tatra s pluhem... ale technikou, kdy vjedu do zatáčky, a když mi to začne "rozšiřovat" oblouk a vypadá to, že se do zatáčky "nevejdu", tak trochu přidám plyn, jako ale fakt jen trochu, a přitočím volant do zatáčky... vlastně tak jako "kvedlám" volantem, až auto poslechne do zatáčky se ohne.
Prostě to funguje.
😄
Ve stejné situaci když vyšlápneš tu spojku... tak už nestihneš udělat vůbec nic jinýho.
Pro úplnost: jel jsem s Fiatem 500X, 1.6 atmosféra = lineárná dávkování "plynu"... manuální převodovka a pneu Nokian WR D4.
Připouštím, že s divoce přeplněným litrovým tříválcem s dsg převodovkou to asi nepůjde.
I proto ji nechci.
😄
S tím přibrzděním a plynem. Defakto jen jakoby uzavřete diferenciál. To se dělávalo třeba se žigulíkama. ( za dvě, plnej a lehce přibrzďovat - dělali to i autobusáci) Dnes už to asi nemá smysl protože to samé udělá ASR přibrzdí protáčející se kolo a tím přenese část výkonu na druhé. A pokud má i nadstavbu EDS je to ještě lepší zcela jasně.
Jen z mé zkušenosti chce to jet trochu rychleji než krokem obzvlášť pokud tam není EDS. bývá i vidět že sníh odhazují obě kola.
Jen z mé zkušenosti chce to jet trochu rychleji než krokem obzvlášť pokud tam není EDS. bývá i vidět že sníh odhazují obě kola.
Za prvé přibrzděním a plynem diferák nezavřeš, a za druhé ASR nepřibrzďuje protáčející se kolo ale ubírá plyn. Přibrzďuje EDS
Nepíšu, že se zavře diferenciál. jen je to podobné (jakoby). Přibrzděním defakto zabráníte protáčení kola (tedy přenosu "100%" výkonu na to protáčejícíse kolo) a tedy stále přenášíte výkon na obě. Prakticky tedy EDS v manuálním režimu. V tom žigulu na horách mám vyzkoušeno mnohokrát, před usazením kamaráda do kufru které ale většinou nebylo potřeba 😄. Najít správnou míru na brzdě byla zpočátku věda.
ASR jsem zmiňoval, možná jsem to napsal špatně, hlavně proto že toto výše napsané dokáže eliminovat. Myslím, nejsem si 100% jistý, že i ASR v nízkých rychlostech při rozjezdu přibrzďuje (možná je to výrobce od výrobce).
ASR jsem zmiňoval, možná jsem to napsal špatně, hlavně proto že toto výše napsané dokáže eliminovat. Myslím, nejsem si 100% jistý, že i ASR v nízkých rychlostech při rozjezdu přibrzďuje (možná je to výrobce od výrobce).
Pro hnací sílu kol není důležitý výkon na kole ale aktuální moment, A ten se souměrným přibrzděním obou kol nijak nepřerozdělí. Diferenciál rozděluje 50:50 a souměrně působící brzda působí na kola nápravy taky 50:50. Rozděleníí poměru sil se brzdou nijak nezmění
A že to tak funguje i v praxi se dá snadno ověřit například nadzvednutím jednoho hnacího kola zvedákem a pokusem "rozjet" se zařazením jedničky a puštěním spojky. Auto zůstane samozřejmě stát na zvedáku dál s točícím se zvednutým kolem a tento stav se nezmění ani po libovolném sešlápnutí brzdy. Maximálně chcípne motor ale auto se ani nehne. Osobně ověřeno
Teoreticky by pomohlo jedině kdyby brzdy měly nerovnoměrný účinek a přibrzdily protáčející se kolo víc než to druhé. Což u starého auta klidně být mohlo.
A že to tak funguje i v praxi se dá snadno ověřit například nadzvednutím jednoho hnacího kola zvedákem a pokusem "rozjet" se zařazením jedničky a puštěním spojky. Auto zůstane samozřejmě stát na zvedáku dál s točícím se zvednutým kolem a tento stav se nezmění ani po libovolném sešlápnutí brzdy. Maximálně chcípne motor ale auto se ani nehne. Osobně ověřeno
Teoreticky by pomohlo jedině kdyby brzdy měly nerovnoměrný účinek a přibrzdily protáčející se kolo víc než to druhé. Což u starého auta klidně být mohlo.
Ano nijak se nepřerozdělí a o to při tom přibržďování jde. Jsou "hnaná" obě kola nápravy i když jedno má podmínky pro protáčení.
Jen mimochodem kdyby to nefungovalo je celé EDS které funguje hlavně na principu přibrždění na nic. Ano klasickou uzávěrku nenahradí ale pomůže. U toho stojícího na zvedáku pochopitelné musel by jste přibrzdit tak že ten motor udusíte. U jedoucího auta to je přeci jen trochu jiné.
A jak jsem psal je to ozkoušené praxí. U těch žigulů konkrétně se mírně zatahovala ruční brzda.
Navíc řekl bych že u toho auta na zvedáku tam dost výrazně promlouvá omezovač brzdného tlaku.
Jen mimochodem kdyby to nefungovalo je celé EDS které funguje hlavně na principu přibrždění na nic. Ano klasickou uzávěrku nenahradí ale pomůže. U toho stojícího na zvedáku pochopitelné musel by jste přibrzdit tak že ten motor udusíte. U jedoucího auta to je přeci jen trochu jiné.
A jak jsem psal je to ozkoušené praxí. U těch žigulů konkrétně se mírně zatahovala ruční brzda.
Navíc řekl bych že u toho auta na zvedáku tam dost výrazně promlouvá omezovač brzdného tlaku.
Nemáš pravdu. Tím že přibrzdíš obě kola stejně, sníží se jejich hnací síla, opět stejně. Musíš protopřidat víc plyn (nebo víc uvolnit spojku) abys pokles síly vynahradil ale tím se dostaneš do stejného stavu jako byl před použitím brzdy.
Když dám příklad, Na to aby se auto pohlo do kopce na sněhu potřebuješ hnací sílu, která odpovídá součtu momentů na kolech třeba 1000 Nm. Jedno kolo má lepší trakci a dokázalo by přenést třeba 600 Nm, druhé kolo dokáže ale jen 400 Nm a protočí se. Protože dif. rozděluje rovnoměrně, celkový moment je max. 2x400=800 Nm. To je míň než 1000, auto se nehne.
Přibrzdíš obě kola momentem 200 Nm a co se stane ? Bude na nich jen 2x200=400 Nm. rzda nepomůže, auto se nehne
Tak přidáš plyn abys kompenzoval účinek brzdy. Na kolech tím ale přidáš zase jen těch +200 Nm na každém a dostaneš výsledných 2x400=800 Nm. Víc motorem nepřidáš protože ti zase začně prokluzovat to kolo. Brzda nepomůže, auto se nehne
A samozřejmě EDS funguje ale na jiném principu. EDS nebrzdí obě kola ale jen to jedno které se protáčí. Jen tak dokáže navýšit moment na neprotáčejícím se kole s lepší trakcí a teprve pak se auto může rozjet. Pokud to navýšení vůbec stačí
Když dám příklad, Na to aby se auto pohlo do kopce na sněhu potřebuješ hnací sílu, která odpovídá součtu momentů na kolech třeba 1000 Nm. Jedno kolo má lepší trakci a dokázalo by přenést třeba 600 Nm, druhé kolo dokáže ale jen 400 Nm a protočí se. Protože dif. rozděluje rovnoměrně, celkový moment je max. 2x400=800 Nm. To je míň než 1000, auto se nehne.
Přibrzdíš obě kola momentem 200 Nm a co se stane ? Bude na nich jen 2x200=400 Nm. rzda nepomůže, auto se nehne
Tak přidáš plyn abys kompenzoval účinek brzdy. Na kolech tím ale přidáš zase jen těch +200 Nm na každém a dostaneš výsledných 2x400=800 Nm. Víc motorem nepřidáš protože ti zase začně prokluzovat to kolo. Brzda nepomůže, auto se nehne
A samozřejmě EDS funguje ale na jiném principu. EDS nebrzdí obě kola ale jen to jedno které se protáčí. Jen tak dokáže navýšit moment na neprotáčejícím se kole s lepší trakcí a teprve pak se auto může rozjet. Pokud to navýšení vůbec stačí
Všechny moderní auta jsou nedotáčivé, i zadokolky. Jsou tak nastavené z výroby, protože nedotáčivé chování je jednodušší na zvládnutí krizových situací, než přetáčivé.
...jen dodám, že to není z mojí hlavy, info jsem dostal na "odpočtovém školení"😊
...jen dodám, že to není z mojí hlavy, info jsem dostal na "odpočtovém školení"😊
To je marketingové prohlášení... a dost možná platí - na suchém asfaltu.
Na kluzku to prostě nezměníš... hnanej zadek bude mít vždycky tendenci se přetočit... je to daný tím, že ty zadní kola musí přenášet i výkon.
I kdybys měl vzadu víc kilo než vepředu... a měl já nevím jakou geometrii... na sněhu prostě v okamžiku kdy přidáš, a v zatáčce přidat prostě potřebuješ, tak ten zadek půjde "ven"...
Považuju to za přednost! To není kritika...
Na kluzku to prostě nezměníš... hnanej zadek bude mít vždycky tendenci se přetočit... je to daný tím, že ty zadní kola musí přenášet i výkon.
I kdybys měl vzadu víc kilo než vepředu... a měl já nevím jakou geometrii... na sněhu prostě v okamžiku kdy přidáš, a v zatáčce přidat prostě potřebuješ, tak ten zadek půjde "ven"...
Považuju to za přednost! To není kritika...
.....zbytečný kecy. Chce to jediný. Průměrný vzdělání, tedy asi střední školu ?
Je to jen fyzika. Adheze. rychlost, hmotnost, její rozložení a pak rozklad sil. Chci brzdit musím jet rovně, chci zatočit nesmím brzdit ani akcelerovat. Pokud udělám oboje najednou, dramaticky to zkur*vím, protože z prostého jednoduchého diagramu rozkladu sil vyplyne, že výslednice sil obou složek je výrazně nevýhodná.
Takže plnej rejd i plyn, vono tě to z prů*seru vytáhne. Hlavně to chce mít hodně široký gumy bez vzorku, aby měly co největší plochu. 😉
Je to jen fyzika. Adheze. rychlost, hmotnost, její rozložení a pak rozklad sil. Chci brzdit musím jet rovně, chci zatočit nesmím brzdit ani akcelerovat. Pokud udělám oboje najednou, dramaticky to zkur*vím, protože z prostého jednoduchého diagramu rozkladu sil vyplyne, že výslednice sil obou složek je výrazně nevýhodná.
Takže plnej rejd i plyn, vono tě to z prů*seru vytáhne. Hlavně to chce mít hodně široký gumy bez vzorku, aby měly co největší plochu. 😉
.....školy smyku vřele doporučuji (i když někde nemají dostatečné vybavení a ani znalosti a i občas hlásají polobludy) doporučuji i vlastní tréning na prázdném parkovišti a hlavně seznam se se svým autem a se svými schopnostmi. Podle toho také jeď a nebo někdy raději nejeď, tedy jízdu v kritických podmínkách odlož.
Spojka nebo u automatu N je asi pro překvapeného nejjednodušší a nejefektivnější řešení náhlé situace. Samozřejmě v případě, že primárně chci auto nějak jakoby řídit. Zde je třeba se rozhodnout, co je lepší, jestli rovně brzdit nebo bez brzd zatáčet. Nikdy obojí najednou !!!!
Zmeškaná důležitá obchodní schůzka nebo cokoli jiného nevyváží rozsekanou káru na sra*čy, čekání v "tričku" v mrazu než tě někdo zachrání nebo - nedej bůh - čekání na sanitku v lepším případě, v horším na havrany.
Spojka nebo u automatu N je asi pro překvapeného nejjednodušší a nejefektivnější řešení náhlé situace. Samozřejmě v případě, že primárně chci auto nějak jakoby řídit. Zde je třeba se rozhodnout, co je lepší, jestli rovně brzdit nebo bez brzd zatáčet. Nikdy obojí najednou !!!!
Zmeškaná důležitá obchodní schůzka nebo cokoli jiného nevyváží rozsekanou káru na sra*čy, čekání v "tričku" v mrazu než tě někdo zachrání nebo - nedej bůh - čekání na sanitku v lepším případě, v horším na havrany.
No, jenže: automat mi zařadí jen při tom, když stojím na brzdě. Reakční čas je daleko větší a navíc musím pustit ruce z volantu. Neříkám, že to nejde, ale proti manuální převodovce a sešlápnutí spojky, které je na čtvrt sekundy odhaduji, je to prostě šílená nevýhoda...
Moderní automat by měl při sešlápnutí brzdy udělat to stejné, co udělá řidič s manuálem, odpojí motor od kol, jako když vyslapnes spojku... Handlovat na Něj je k ničemu 😉
By měl, nebo opravdu udělá?
protože při každém přibrždění určitě ne, možná při plném zabrždění.
Každopádně, řešit smyk "hamznutím" na brzdu se mi nejeví jako dobré řešení.
protože při každém přibrždění určitě ne, možná při plném zabrždění.
Každopádně, řešit smyk "hamznutím" na brzdu se mi nejeví jako dobré řešení.
Takhle mne to učil instruktor a fungovalo to. Dokonce i když jsem dal jen nohu z plynu, aby se srovnalo auto. Dokonce tvrdil, že dnes auto s AT je proto bezpečnější, protože nemusíš rychle vymačkávání spojku a jen se soustredis na situaci.... Hodně lidí na kurzu, kde jsem byl, mělo s tou spojkou opravdu prolbkem a zapomínalo na ni .
Sorry, to je blbost s tym N, to som nikdy nepocul. Jednak presne a rychlo zaradit N nie je jednoduche (trafit PRND) a automat ma aj nejaku reakcnu dobu (povedzme desatiny sekundy), on nemeni rezim okamzite. K tomu ta brzda a tusim aj poistne tlacitko pri tejto zmene.
Tak si někdy zkuste (s Migem) dát eNko z Déčka bez brzdy a pojistky, možná budete překvapeni...
Viem, ze niektore smery idu bez poistky, ale i tak toto riesit pocas smyku povazujem za blbost.
Ano, směr D-N (na rozdíl od N-D), a v příadě, že je na voliči i režim S(port), pak taky D-S a S-D. Pokud by tedy byl volič v poloze S, muselo by se na N jít přes dvě polohy (S-D-N), další dnes běžná možnost je poloha voliče pro tzv "manuální režim", tam by se taky muselo přes dvě polohy (M-D-N). Samozřejmě, že šlápnutí na pedál spojky (u klasického manuálu) je mnohem rychlejší a intuitivnější, navíc mohou zůstat obě ruce na volantu.
[odkaz]
😄
😄
1) Některá auta topí tak, že se bez bundy neobejdete po celou dobu libovolně dlouhé jízdy (prosklené Berlingo 1.9D).
2) Ve videu pořádně nezaznělo to nejpodstatnější. Naprosto všechny reakce musí být maximálně plynulé a zcela měkké. Od brzdění, zatáčení akcelerace. Za tímto účelem si je třeba kolem vozu nechávat dostatečné mezery. Jejich absence je viníkem hodně menších nehod.
3) Pro maximální zatáčení mi právě přišlo na většině aut daleko horší u manuálu všeobecně doporučované vyšlápnutí spojky. Naopak auta mi vždy lépe zatáčela pod symbolickým plynem. Pouze u trvalé čtyřkolky se mi lépe zatáčí bez plynu. Ten dávám jen na výjezdu pro srovnání.
4) Jsem rád, že konečně na plno zaznělo, že abs prodlužuje przdnou dráhu. Čehož jsem si při přechodu na tento systém před lety okamžitě všiml. Pro vyhýbací manévr stále platí, brzdím co to jde a pak pro vyhnutí nadlehčím. Nikdy nevyhýbám pod plnou brzdou ať je elektronika superhypermoderní jak chce. Pneumatika dle Kamovy kružnice nezvládne všechna maxima na ráz.
5) Po jízdě v destruktivní soli je třeba vůz ihned důkladně pročistit nejen ze spodu a nechat dobře proschnout.
2) Ve videu pořádně nezaznělo to nejpodstatnější. Naprosto všechny reakce musí být maximálně plynulé a zcela měkké. Od brzdění, zatáčení akcelerace. Za tímto účelem si je třeba kolem vozu nechávat dostatečné mezery. Jejich absence je viníkem hodně menších nehod.
3) Pro maximální zatáčení mi právě přišlo na většině aut daleko horší u manuálu všeobecně doporučované vyšlápnutí spojky. Naopak auta mi vždy lépe zatáčela pod symbolickým plynem. Pouze u trvalé čtyřkolky se mi lépe zatáčí bez plynu. Ten dávám jen na výjezdu pro srovnání.
4) Jsem rád, že konečně na plno zaznělo, že abs prodlužuje przdnou dráhu. Čehož jsem si při přechodu na tento systém před lety okamžitě všiml. Pro vyhýbací manévr stále platí, brzdím co to jde a pak pro vyhnutí nadlehčím. Nikdy nevyhýbám pod plnou brzdou ať je elektronika superhypermoderní jak chce. Pneumatika dle Kamovy kružnice nezvládne všechna maxima na ráz.
5) Po jízdě v destruktivní soli je třeba vůz ihned důkladně pročistit nejen ze spodu a nechat dobře proschnout.
Dovolím si nesouhlasit s některými body
1- Cestovat v bundách budou asi hlavně majitelé elektromobilů. Aspoň teda co jsem viděl, vetšinou to tak bylo. Venku mínus deset, elektromobilista(-tka) s bundou, na hlavě kulicha, na rukách tlusté rukavice a okna omrzlá. Rychlost dle kamiónů
2- Plynulé a měkké rekace není špatné občas přitvdit a zkusit si jak moc to vlastně klouže
3- U trvalé čtyřkolky se mi rozhodně zatáčí líp s plynem
4- Podloužení brzdné dráhy s ABS jsem si nevšiml. Posledních skoro dvacet let průběžně střídám auta s i bez ABS a s antiblokem se mi na sněhu jede líp aniž bych nějak vnímal nějaké horší brzdění. Ale jak už jsem psal, možná jen mám štěstí na auta u kterých ABS funguje vzorně
5- souhlas. Sice by člověk neměl být otrokem auta ale tohle se asi vyplatí
1- Cestovat v bundách budou asi hlavně majitelé elektromobilů. Aspoň teda co jsem viděl, vetšinou to tak bylo. Venku mínus deset, elektromobilista(-tka) s bundou, na hlavě kulicha, na rukách tlusté rukavice a okna omrzlá. Rychlost dle kamiónů
2- Plynulé a měkké rekace není špatné občas přitvdit a zkusit si jak moc to vlastně klouže
3- U trvalé čtyřkolky se mi rozhodně zatáčí líp s plynem
4- Podloužení brzdné dráhy s ABS jsem si nevšiml. Posledních skoro dvacet let průběžně střídám auta s i bez ABS a s antiblokem se mi na sněhu jede líp aniž bych nějak vnímal nějaké horší brzdění. Ale jak už jsem psal, možná jen mám štěstí na auta u kterých ABS funguje vzorně
5- souhlas. Sice by člověk neměl být otrokem auta ale tohle se asi vyplatí
Nevím, ve škole smyku nám říkali - a následné testování na polygonu to potvrdilo - tvrdé brždění s ABS představuje nejkratší brzdnou dráhu, jakou lze dosáhnout...
Není tomu tak. Zkuste si někdy v létě na suché dálnici ostře zabrzdit z rychlosti 160+km/h. Auto brzdí přes ABS a to i na betonovém povrchu. Pokud by tam ABS nebylo, zabrzdí na kratší dráze (i když budou pneumatiky zřejmě na dranc...).
Nemáš pravdu... stojící kolo zpomaluje o dost méně, než stále ještě se otáčející kolo... na suchém asfaltu zastavíš s abs dřív.
ABS jen MŮŽE brzdnou dráhu prodloužit... třeba právě na sněhu.
Ideální rozdíl reálné rychlosti a obvodové rychlosti je +/- 30%... takže při brždění otáčení o třetinu pomaleji, než odpovídá jídě bez brždění... při zrychlování naopak o 30% rychleji... ale je to opruz, trefovat těch 30% bez elektroniky...
>😁
ABS jen MŮŽE brzdnou dráhu prodloužit... třeba právě na sněhu.
Ideální rozdíl reálné rychlosti a obvodové rychlosti je +/- 30%... takže při brždění otáčení o třetinu pomaleji, než odpovídá jídě bez brždění... při zrychlování naopak o 30% rychleji... ale je to opruz, trefovat těch 30% bez elektroniky...
>😁
Souhlasit samozřejmě nemusíš, v tom není vůbec problém. Spíše mě zaráží fakta co jsi uvedl.
1) Vycházím ze své osobní reálné zkušenosti. Kolegové dojeli s proskleným Berlingem 1.9D a jak pro mě přijeli seděli oba v bundách. Jsem se smál že jsou teplometi a dal jsem si bundu provokativně do kufru. Asi po 20min jsem celý kyselý poprosil o zastávku, že si chci jít pro bundu. Stejně jako v Oktávce 2 1.9TDI kombi, jeli jsme jízdu 26min dlouhou a žádné nad volnoběhem a bylo uvnitř i na konci kosa jak z nosa. ...Třeba auta co mám (a měl jsem) topila jinak, to je pravda. Vždycky v bundě vyjedu ať nejektám zuby a pak cca po 15min ji sundám. Že se ale čistě ergonomicky již ve vyhřítém autě řídí bez bundy lépe to samozřejmě vůbec nerozporuji. Stejně jako v méně masivních botách bez podrážky vysoké 4cm vzorek traktor.
2) Zejména první jízdu v sezóně si také občas hamtnu, když za mnou nikdo není. Ale zbylých 99% času musí být reakce právě plynulé s předvídáním dopředu. Pak na kdejakých universálkách můžeš v pohodě na hory nebo na letních po rovném i když je zcela bílo. Auto ovládat špičkama noh, oblouky narovnávat, brzdit zavčas (u manuálu s klasickým motorem aj motorem, u moderních foukaných piňďů ala TSI to paradoxně nejde).
3) A6 s quattrem si už tak detajlně nepamatuju, je to víc jak 5 let. Ale na Vitaře na letních jsme to teď jak minulý týden napadlo zkoušeli na starém fotbalovém hřišti. Kde bylo tak 12-15 cm mokrého sněhu. Dlouhé táhlé oblouky, dotkneš se plynu auto jelo (v zavřené čtyřkolce) téměř rovně, pustil jsi plyn auto zatáčelo. Stejné dojmy jsme měli všichni přítomní kdo řídili úplně jednomyslně. Protože jsme byli 4 a vytáhli jsme jednu slečnu která si chce koupit SUV, tak zda by si na to zvykla.
4) Zvláštní, z velkých rychlostí je to pro ovladatelnost si super. Ale při 20-40km/h typické dojezd ke křižovatce co je dole pod zmrzlým kopečkem. Auto s ABS pořád vyblokovává a sune se stále vpřed. Bez ABS to držíš konstatně těsně pod hranou trakce a zastavíš daleko dřív. Možná patříš ke generaci která na ABS už vyrostla a nemáš hluboko zaryté zvyky z Wartburgu a Lady tak to se vší úctou asi neumíš, nebo nevím. Vycházím z osobích zkušeností s 5-6 auty se kterými častěji jezdím (moje jsou ale jen 2). A jsou to dost rozdílné kategorie, ročníky i země původu. Co se mi naopak ale celkem zalíbilo je ESP, přestože každá kšiltovka si jej musí ihned vypnout. Decentní smyk nebo ujetí záti tě to nechá a větší smyk co by se blížil 45° to krásně pochytá. Což je za běžného provozu mezi auty fajn.
5) Jestli jedeš za 2 dny tak to samozřejmě nemá smysl umývat. Pokud se auto na pár týdnů schová protože nemusíš a nebo dělíš provoz mezi více aut, tak já bych jinak neuměl. Stejně jako koncem léta dokud je ještě trochu teplo půjčím od souseda kompresor a očištěný podvozek trošku stříknu dinitrolem. Ale každého věc.
1) Vycházím ze své osobní reálné zkušenosti. Kolegové dojeli s proskleným Berlingem 1.9D a jak pro mě přijeli seděli oba v bundách. Jsem se smál že jsou teplometi a dal jsem si bundu provokativně do kufru. Asi po 20min jsem celý kyselý poprosil o zastávku, že si chci jít pro bundu. Stejně jako v Oktávce 2 1.9TDI kombi, jeli jsme jízdu 26min dlouhou a žádné nad volnoběhem a bylo uvnitř i na konci kosa jak z nosa. ...Třeba auta co mám (a měl jsem) topila jinak, to je pravda. Vždycky v bundě vyjedu ať nejektám zuby a pak cca po 15min ji sundám. Že se ale čistě ergonomicky již ve vyhřítém autě řídí bez bundy lépe to samozřejmě vůbec nerozporuji. Stejně jako v méně masivních botách bez podrážky vysoké 4cm vzorek traktor.
2) Zejména první jízdu v sezóně si také občas hamtnu, když za mnou nikdo není. Ale zbylých 99% času musí být reakce právě plynulé s předvídáním dopředu. Pak na kdejakých universálkách můžeš v pohodě na hory nebo na letních po rovném i když je zcela bílo. Auto ovládat špičkama noh, oblouky narovnávat, brzdit zavčas (u manuálu s klasickým motorem aj motorem, u moderních foukaných piňďů ala TSI to paradoxně nejde).
3) A6 s quattrem si už tak detajlně nepamatuju, je to víc jak 5 let. Ale na Vitaře na letních jsme to teď jak minulý týden napadlo zkoušeli na starém fotbalovém hřišti. Kde bylo tak 12-15 cm mokrého sněhu. Dlouhé táhlé oblouky, dotkneš se plynu auto jelo (v zavřené čtyřkolce) téměř rovně, pustil jsi plyn auto zatáčelo. Stejné dojmy jsme měli všichni přítomní kdo řídili úplně jednomyslně. Protože jsme byli 4 a vytáhli jsme jednu slečnu která si chce koupit SUV, tak zda by si na to zvykla.
4) Zvláštní, z velkých rychlostí je to pro ovladatelnost si super. Ale při 20-40km/h typické dojezd ke křižovatce co je dole pod zmrzlým kopečkem. Auto s ABS pořád vyblokovává a sune se stále vpřed. Bez ABS to držíš konstatně těsně pod hranou trakce a zastavíš daleko dřív. Možná patříš ke generaci která na ABS už vyrostla a nemáš hluboko zaryté zvyky z Wartburgu a Lady tak to se vší úctou asi neumíš, nebo nevím. Vycházím z osobích zkušeností s 5-6 auty se kterými častěji jezdím (moje jsou ale jen 2). A jsou to dost rozdílné kategorie, ročníky i země původu. Co se mi naopak ale celkem zalíbilo je ESP, přestože každá kšiltovka si jej musí ihned vypnout. Decentní smyk nebo ujetí záti tě to nechá a větší smyk co by se blížil 45° to krásně pochytá. Což je za běžného provozu mezi auty fajn.
5) Jestli jedeš za 2 dny tak to samozřejmě nemá smysl umývat. Pokud se auto na pár týdnů schová protože nemusíš a nebo dělíš provoz mezi více aut, tak já bych jinak neuměl. Stejně jako koncem léta dokud je ještě trochu teplo půjčím od souseda kompresor a očištěný podvozek trošku stříknu dinitrolem. Ale každého věc.
je podle mě v zimě nejdůležitější, díky absenci posilovače řízení u minulého auta jsem se vyhnul hodně problémům. Ihned bylo cítit, že se změnila adheze a dalo se včas reagovat. Nesnáším jízdu v autech s přeposilovaným řízením s nulovou odezvou od kol, tam se auto najednou utrhne bez varování. Podobně u ESP - pořád jízda v pohodě a najednou už to ESP nezvládne, bo fyzikální zákony a auto je v háji. Raději mám auta, kde žádné ESP do řízení nekecá, dávají řidiči víc času na řešení případného přicházejícícho problému.
Nie každý je superman, že si vie selektívne pribrzdovat každé koleso podľa potreby v milisekundách, že nepotrebuje ESP 😄 Asi keď ESP zasahuje, tak treba zmeniť štýl jazdy a nie čakať, kým to už nezvládne.
1) Nikdy se nesnažit jezdit čistou stoupu, protože pak člověka smyk překvapí
2) První kontra zvládne skoro každej, druhý skoro nikdo a třetí už jen pán bůh
3) V zadokolce se bojí spolujezdec, v předokolce řidič. Vůbec je to spředokolkama neuvěřitelnej opruz, protože buďto jedou nebo zatáčej.
2) První kontra zvládne skoro každej, druhý skoro nikdo a třetí už jen pán bůh
3) V zadokolce se bojí spolujezdec, v předokolce řidič. Vůbec je to spředokolkama neuvěřitelnej opruz, protože buďto jedou nebo zatáčej.
S tím kontra naprostý souhlas. Řeší se tu tahání ručky, ale to není nic náročného oproti úspěšnému zvládnutí smyku až do konce, což znamená, pokud k němu nedojde za vyloženě malé rychlosti, vždy nutnost kontra, a to jak píšeš, první dá každý, druhou už málokdo, protože většina řidičů zkušenost nemá, nemá natrénováno, a tak je rychlost, s jakou se auto přehoupne na druhou stranu, překvapí. Docela by mě zajímalo, jestli a jak kontrolu smyku vč. kontra ve školách smyku vyučují.
Na to su dobre tie odtrhove plosiny na skole smyku, ze sa da naucit ako rychlo (samozrejme co najrychlejsie) a hlavne ako moc dat kontra, aby sa auto zbytocne nerozkyvalo aclovek si zbytocne nezauzlil ruky (ani nie je treba prehmatavat).
Ve Vysokém Mýtě se jezdí kyvná deska při 50 km/h, takže jako nácvik reakcí prvního kontra dobrý, na druhý tam už moc rychlosti nezbývá, ačkoli i tak jsme měli ve skupině e😜erty, co zvládli jít do opačných hodin po zvládnutém prvním kontra. Rád bych si to někdy vyzkoušel při vyšší rychlosti, ale v ČR na to prý žádná deska není stavěná.
Hlavně je průšvih, že časová vzdálenost mezi těma kontra se pak hrozně snižuje. Já teda doporučuju, než člověk na tom úseku začne dělat kraviny, pořádně si to projet pomalu a podívat se, kde je vyfoukanej led a kde sníh. Ale sám to nedodržuju a taky mě to už vytrestalo..
Pak to taky chce netočit s tím od zdi ke zdi a spíš se snažit dávat to kontra tak, aby kola směřovala kam se chce jet.
Pak to taky chce netočit s tím od zdi ke zdi a spíš se snažit dávat to kontra tak, aby kola směřovala kam se chce jet.
Všetky tie vaše "naj-odborné" diskusne teoretizovania stoja tak za p*d.
K prežitiu na cestách bez ujmy potrebujete dnes mať šťastie a na zimných cestách obzvlášť veľa šťastia.
Minulú zimu som na mestskom, zľadovateľom kruháči so snehovým popraškom dostal pretáčavý šmyk pri rýchlosti 20 km/h ! ! !
Auto konštruované, ako nedotáčavé, nové zimné pneu, auto plné najnovších elektronických p*č*vín. Všetko mi bolo na nič
Mal som šťastie a v šmyku som narazil na vonkajší obrubník "iba" zadným pravým kolesom.
Po mne vošli do toho istého kruháču taxík, sanitka , skončili na obrubníku s utrhnutou nápravou a rozbitou olejovou vaňou, lebo nemali toľko šťastia, ako ja.
K prežitiu na cestách bez ujmy potrebujete dnes mať šťastie a na zimných cestách obzvlášť veľa šťastia.
Minulú zimu som na mestskom, zľadovateľom kruháči so snehovým popraškom dostal pretáčavý šmyk pri rýchlosti 20 km/h ! ! !
Auto konštruované, ako nedotáčavé, nové zimné pneu, auto plné najnovších elektronických p*č*vín. Všetko mi bolo na nič
Mal som šťastie a v šmyku som narazil na vonkajší obrubník "iba" zadným pravým kolesom.
Po mne vošli do toho istého kruháču taxík, sanitka , skončili na obrubníku s utrhnutou nápravou a rozbitou olejovou vaňou, lebo nemali toľko šťastia, ako ja.
Nj, musíš hlavně koukat po čem jedeš. Štěstí potřebuješ taky, ale ono vždy víc přeje těm připraveným 😄
PS: profláklé místa, jako třeba úseky před křižovatkou kde každý brzdí jsou obvykle vyleštěné do čistého ledu. Holt se musí na to dávat bacha a jet pomaleji a pokud možno trochu jinou stopou
PS: profláklé místa, jako třeba úseky před křižovatkou kde každý brzdí jsou obvykle vyleštěné do čistého ledu. Holt se musí na to dávat bacha a jet pomaleji a pokud možno trochu jinou stopou
Ať už je to auto vybavené jakoukoliv elektronikou, pneumatikami, nebo náhonem, tak bez zkušeností řidič tyhle všechny věci odvedou jen 70% práce.
A tohle vidím jako zásadní problém. Obzvlášť třeba v Praze. Mnohdy se nadává pražákům, že na sněhu neumí jezdit. No neumí, protože toho sněhu je tady málo a prakticky vzato nemají šanci si to pořádně vyzkoušet. A jak na něm nejezdíte, tak z toho cviku vyjdete. Jak teď napadnul sníh, tak jsem si to taky radši jel po letech vyzkoušet na obvyklé místo na Strahov. A můžu Vám říct, že prvních 30 minut jsem byl jak čerstvě vylíhnutý amatér z autoškoly. Ale pak už jsem se do toho dostal. Co se mi ale líbilo, že tam mimo klasicky auta, která se tam jela vyblbnout na sněhu bylo ale hodně auto, který si prostě chtěli vyzkoušet, co to auto dokáže. A že tam teda ledovka byla pěkná.
Ale ta elektronika samozřejmě udělá strašně práce. Ve čtvrtek jsem tam byl s roomsterem, který ESP nemá a to je auto, které zrovna na sníh moc není. Je lehký, vysoké těžiště, vysoké auto, lehký zadek. Takže u něj vás můžou zachránit opravdu hlavně gumy. Ty díky tomu, že mám fakt dobré, tak utrhnout zadek se mi jentak nepovedlo, vždy jsem si musel pomoci ručkou.
V pátek jsem tam byl trojkovou octavií a teda je třeba říct, že se zapnutou elektronikou mi to auto nedovolilo skoro nic, takže ta elektronika opravdu odvede pořádný kus práce. Když jsem ji vypnul. Ona samozřejmě úplně vypnout nejde, tak už to bylo něco jiného. Ale pravdou je, že jsem to zhodnotil tak, že u té octavie je prostě lepší ji nechat zapnutou. A nebo ji pak nemít vůbec. Protože to vypnutí a následné e😜erimenty nejsou nic příjemného.
A tohle vidím jako zásadní problém. Obzvlášť třeba v Praze. Mnohdy se nadává pražákům, že na sněhu neumí jezdit. No neumí, protože toho sněhu je tady málo a prakticky vzato nemají šanci si to pořádně vyzkoušet. A jak na něm nejezdíte, tak z toho cviku vyjdete. Jak teď napadnul sníh, tak jsem si to taky radši jel po letech vyzkoušet na obvyklé místo na Strahov. A můžu Vám říct, že prvních 30 minut jsem byl jak čerstvě vylíhnutý amatér z autoškoly. Ale pak už jsem se do toho dostal. Co se mi ale líbilo, že tam mimo klasicky auta, která se tam jela vyblbnout na sněhu bylo ale hodně auto, který si prostě chtěli vyzkoušet, co to auto dokáže. A že tam teda ledovka byla pěkná.
Ale ta elektronika samozřejmě udělá strašně práce. Ve čtvrtek jsem tam byl s roomsterem, který ESP nemá a to je auto, které zrovna na sníh moc není. Je lehký, vysoké těžiště, vysoké auto, lehký zadek. Takže u něj vás můžou zachránit opravdu hlavně gumy. Ty díky tomu, že mám fakt dobré, tak utrhnout zadek se mi jentak nepovedlo, vždy jsem si musel pomoci ručkou.
V pátek jsem tam byl trojkovou octavií a teda je třeba říct, že se zapnutou elektronikou mi to auto nedovolilo skoro nic, takže ta elektronika opravdu odvede pořádný kus práce. Když jsem ji vypnul. Ona samozřejmě úplně vypnout nejde, tak už to bylo něco jiného. Ale pravdou je, že jsem to zhodnotil tak, že u té octavie je prostě lepší ji nechat zapnutou. A nebo ji pak nemít vůbec. Protože to vypnutí a následné e😜erimenty nejsou nic příjemného.
Co jsme se dozvěděli?
1) Pan instruktor je asi dvacet let pozadu, když se domnívá že ABS VŽDY prodlužuje brzdnou dráhu. Ano, tohle platilo kdysi...
2) Pan Mička není zrovna nadprůměrný jezdec. Jakou váhu tedy můžou mít jeho testy silných, sportovních, či supersportovních vozů, když je to obyčejný kaufland driver...?!
3) V podstatě žádné rady, jenž by pomohly. Dozvěděli jsme se, že vše udělá ESP a ABS... K tomu nic neříkají video, ze kterého naprosto nejde rozpoznat co dělá systém vozu (proč např. nebyly detailní záběry na jednotlivá kola...).
Ne, toto je skvělé téma. Ale auto.cz jej opět vzalo za úplně špatný konec. Tím víc uznáván kvalitu jiných magazínů, kdy skutečnosti, že testovací jezdec/novinář je zároveň rally jezdec přináší to, co místní představitelé nikdy nabídnout nemohou.
1) Pan instruktor je asi dvacet let pozadu, když se domnívá že ABS VŽDY prodlužuje brzdnou dráhu. Ano, tohle platilo kdysi...
2) Pan Mička není zrovna nadprůměrný jezdec. Jakou váhu tedy můžou mít jeho testy silných, sportovních, či supersportovních vozů, když je to obyčejný kaufland driver...?!
3) V podstatě žádné rady, jenž by pomohly. Dozvěděli jsme se, že vše udělá ESP a ABS... K tomu nic neříkají video, ze kterého naprosto nejde rozpoznat co dělá systém vozu (proč např. nebyly detailní záběry na jednotlivá kola...).
Ne, toto je skvělé téma. Ale auto.cz jej opět vzalo za úplně špatný konec. Tím víc uznáván kvalitu jiných magazínů, kdy skutečnosti, že testovací jezdec/novinář je zároveň rally jezdec přináší to, co místní představitelé nikdy nabídnout nemohou.
To video je dva roky staré a je s podivem, že si toho asi zatím nikdo další nevšiml, mě k tomu stačilo prvních pár sekund, viz můj příspěvek z 1:05.
[odkaz]
P.S. Jednak, je to video logicky do jisté míry zinscenované, Honza Mička tam má "roli", na které se ukazují chyby, viz např. úvodní nástup v zimní bundě... a pak se za ty dva roky (do dnešní doby) určitě řidičsky posunul.
[odkaz]
P.S. Jednak, je to video logicky do jisté míry zinscenované, Honza Mička tam má "roli", na které se ukazují chyby, viz např. úvodní nástup v zimní bundě... a pak se za ty dva roky (do dnešní doby) určitě řidičsky posunul.
Povědomé mi to bylo a říkal jsem si ten Mička se dodnes nenaučil držet volant, ale nedocvaklo mi, že to tady už dávno bylo. Ta bunda byla nahraná, ale to držení volantu mi přišlo "od přírody", tak snad už se Honza za ty dva roky naučil držet volant. 😄
Já si toho všiml hned ale beru to jako normální, některá videa i celé články se tady po čase opakují celkem běžně
Atecu už asi vrátili... Teď mají P308SW? Ani nevím...
Ten instruktor mi přišel ze už jsem jej viděl.
Ne, pokud něco dělá vědomě špatně, tak to ma divákům sdělit. Vedeni auta a řízení bylo přirozené. Přirozeně špatné.
Stejně jako dávat kontra u ESP není vždy úplně ok atd. ... Nesmyslů tam bylo mnoho, ale rozebírat je je podle me ztrátou času.
Ten instruktor mi přišel ze už jsem jej viděl.
Ne, pokud něco dělá vědomě špatně, tak to ma divákům sdělit. Vedeni auta a řízení bylo přirozené. Přirozeně špatné.
Stejně jako dávat kontra u ESP není vždy úplně ok atd. ... Nesmyslů tam bylo mnoho, ale rozebírat je je podle me ztrátou času.
A jaky by melo smysl kdyby jeden mistr sveta skolil druheho mistra sveta? Myslim, ze Mickous jezdi celkem normalne 😉 Ono velka cast ctenaru take zadna esa nebudou >😁 Ridit podle me umi Kuba Rejlek a Rasto Chvala :yes: Ve druhe vlne bych uplne nepodcenoval Ondru Chamillu a Martina Vaculika. Pokud tedy bereme, ze umet ridit znamena neco jako bezpecna klasicka rallye :-!
Děkuji za radu, ale já si raději ráno nechám čepici a bundu na sobě. Nerad bych totiž nastydnul.
...mi při jízdě na sněhu vadí automatická převodovka. Ten pocit, že v případné krizovce nemůžu během mžiku prošlápnutím spojky odpojít motor od kol, je opravdu hnusný. Samozřejmě to platí i při aquaplaningu. 😲 😒 😒 😒 :no:
Až na to, ze to elektronika udělá sama. Ještě mnohem rychleji, než tvými bleskovými reakcemi.
elektronika při smyku vyřazuje na neutrál ??
Nevím jestli každý výrobce, ale musíš pustit plyn. Pokud ho držíš pak samozřejmě ne. Pak při zásahu esp mi motor přestává brzdit. Jako při vyslaple spojce
Aha to jsem nevěděl. Jak to převodovka dělá fyzicky, vrazí tam neutrál nebo nějak jinak ? Nebo jen mírně přidá plyn aby motor nebrzdil ?
asi 15 cm novyho prasanu. nadhera.
skrz les to do civilizace celkem slo, ale jak jsem prijel mezi prvni baraky byly tam nafoukany zaveje a hned v prvni zapichla oktavka. v aute ani kolem nikdo, tak asi sel domu a pocka az vecer projede traktor s pluhem a pro auto si prijde.
na nekolikrat sem si udelal stopu, trochu mel strach abych nezustral viset na brise, nakonec se rozjel, pustil sterace, snih sel pres strechu ale prorazil sem. pripomelo mi to jednu lyzovacku ve wengenu, kdy do rana napalo pres pul metru prazanu a my si mimo sjezdovku uzivali jizdu v hlubokym snehu, kdy snih taky sel pres hlavu ...
skrz les to do civilizace celkem slo, ale jak jsem prijel mezi prvni baraky byly tam nafoukany zaveje a hned v prvni zapichla oktavka. v aute ani kolem nikdo, tak asi sel domu a pocka az vecer projede traktor s pluhem a pro auto si prijde.
na nekolikrat sem si udelal stopu, trochu mel strach abych nezustral viset na brise, nakonec se rozjel, pustil sterace, snih sel pres strechu ale prorazil sem. pripomelo mi to jednu lyzovacku ve wengenu, kdy do rana napalo pres pul metru prazanu a my si mimo sjezdovku uzivali jizdu v hlubokym snehu, kdy snih taky sel pres hlavu ...
že na sněhu se mi nejlíp jezdilo Š105. Od té doby jsem neměl v ruce žádné auto, které by jezdilo na sněhu lépe. Ani tak zábavně.
Zavidim tu kopu snehu, co vam napadala.
Vsade "kalamita" a u nas nic.
Vsade "kalamita" a u nas nic.
Kdo je ta instruktorská legenda v diskuzi? Chraň nás bože od borců s lehkým pocuknutím rukávu.
Vtipné že jste dali Insu na titulní obrázek, samozřejmě z nelze vyvozovat, jaký má pohon.
Za sebe ale mohu jako vlastník verze 4x4 říct, že zrovna v těchhle podmínkách je set sakra znát, jak funguje Twinster, vs Haldex vs klasické uzávěrky diferáků. Přesně před rokem jsem měl možnost v Rakouských alpách vyzkoušet, jaké to je vyjít na zasněžené ledovatce v kopci nejmenovaného městečka. Desítky SUV a 4 kolek včetně postarších Subaru to prostě nedali, vyjma nějakébTesle. Důvod asi zasvěcení znají. Přitom si myslím, že i u Haldexu by snad bylo možný nastavit rozdělení točivého momentu lépe. Ale díky "dávkování" Twinsteru na kluzkou slilnici (a 4x4 u elektriky) lepší systém bez "hrotů" asi v komerčním nasazení není a ani klasické off roady s uzávěrkou diferáku to právě kvůli "dávkování" spojky nedají.
Za sebe ale mohu jako vlastník verze 4x4 říct, že zrovna v těchhle podmínkách je set sakra znát, jak funguje Twinster, vs Haldex vs klasické uzávěrky diferáků. Přesně před rokem jsem měl možnost v Rakouských alpách vyzkoušet, jaké to je vyjít na zasněžené ledovatce v kopci nejmenovaného městečka. Desítky SUV a 4 kolek včetně postarších Subaru to prostě nedali, vyjma nějakébTesle. Důvod asi zasvěcení znají. Přitom si myslím, že i u Haldexu by snad bylo možný nastavit rozdělení točivého momentu lépe. Ale díky "dávkování" Twinsteru na kluzkou slilnici (a 4x4 u elektriky) lepší systém bez "hrotů" asi v komerčním nasazení není a ani klasické off roady s uzávěrkou diferáku to právě kvůli "dávkování" spojky nedají.
Bavíme se o krizové situaci, kdy chceš auto zastavit před nárazem, či vycestováním mimo silnici, né o blbnutí a projíždění bokem 😄
Akonahle zacneste v nedotacavom smyku sachovat s rucnou, robite uplny opak pre ziskanie adhezie. Maximalne vas to mozno oplieska o mantinel v inom uhle. Cesta nema dostatocnu sirku na taketo zabavky.
No a teraz si idem precitat clanok 😄
Ten tu mal byt skor a nie x dni po kalamite.
Tedy, jako techniku jízdy bych obecně použití ručky na kluzkém povrchu, typicky sněhu, nezatracoval. Z mého pohledu jediná varianta, kdy se dá mechanická ruční brzda za jízdy použít je předokolka s manuálem, tam se dá pravdu efektivně pomáhat autu k zatáčení, kdo se naučí používat, tahá pak za ručku za příhodných podmínek pořád. Jasně, že efektivně a bezpečně je to technika pro relativně malé rychlosti, ale bouraček, kdy se auto s natočenými koly a rozsvícenými brzdovkami v nedotáčivém smyku “dořítilo” rychlosti 30 km/h až do příkopy, jsem viděl dost, a přitom stačilo málo, umět si pomoct ručkou.
Pokud máš aspoň teoretickou šanci zatáčku vybrat, nebrzdi. Vyzkoušeno v praxi v autě civilním i závodním. 😄
Tvůj názor na to, co je a co není skutečné závodní auto, samozřejmě znám a chápu, sám jsem odkojen na zadokolkách. Ale jsem limitován rámcem současných možností, znáš to 😄
Jasně, že důvody pro závodění s předokolkami chápu, stejně jsem ti chtěl říct, že mě udivuje, jak ten leon umí jezdit bokem, když jsem ještě jezdil s bavorem, párkrát jsem za ním jel a on vyloženě jezdil některé zatáčky v přetáčivém smyku. Moc pěkný. 😉
Zachranil me volant vlevo a pridani plynu. Kdybych dupnul na brzdu, tak ted cekam na odtahovku.
Tohle řekl na polygonu takovej typek instruktorovi taky, tak ho to nechal jednou udělat a nestihl si ani nadělat do kalhot, jak byl rychle mimo dráhu, a bokem.
Takze tyhle nesmysly tu nepiš, nebo by to někdo mohl vzít vážně a pak zbytečně skončil v lepším případě jen zapadly v zaveji.
Moc by mne zajímalo, kolik toho máš na sněhu najezdeno. Předpokládám, že skoro nic a jako sníh bereš rozjezdenou brecku na hlavním tahu.
Jen doufám, že si tohle nepřečte Arese. >😁 >😒]
Tím pádem jsou reakce auta pokaždé jiné a to velmi výrazně. Tj ručka se asi dá použít tam kde jedeme po homogenní vrstvě kterou si předem dostatečně osaháme. V případě náhlých změn podkladu ale může být ručka už dost kontraproduktvní
Myslím, že namiesto takejto preventívnej osvety by škola šmyku mala byť súčasťou výuky už v autoškole.
Naprosto souhlasím, že by to mělo být součástí autoškoly, minimálně alespoň přednáška od odborníka s vysvětlením. Mne to hodně otevřelo oči a vymítilo hospodské pravdy 😄
Zrovna včera jsem to řešil, jak to mám řešit s automatem...
Ale i tak v poliatom smyklavom kopci pri rozbehu z nuly Superb s G5 haldexom (teda BW), lepsim motorom a lepsimi pneu nestihal. Battle chcel dat Superbak, nie ja 😄
Ale...kdy naposledy jsi jel za nějakou autoškolou nebo jsi viděl řídit "studenta" autoškoly? 95-99% "polořidičů a polořidiček na konci jsou rádi, když dojedou do cíle, ti nejlepší na konci i vyparkují a zaparkují bez toho aniž by jiné auto odřeli. A bohužel velká část se nezlepší nikdy. Není to podle mě ani dáno nadáním, jak nechutí. Auto je dnes běžná věc, v rodině jsou 2-3, řídí každý, je to snadné a málokdo má snahu se zdokonalovat. Stačí se podívat kolem sebe, na parkoviště atd. Doby, kdy řízení auta byla výsadou a ne každý to uměl, jsou pryč.
Daleko lepším by byly řidičáky na zkoušku. Po absolvování autoškoly první rok omezení rychlosti a třeba výkonu (jak motorky). Nejdříve po roce nebo dle odvahy později, ale ne třeba déle než 2 roky, to by někteří umělci mohli jezdit pomalu a oťukávat ostatní auta do nekonečna, praktická zkouška dovedností. Nedáš jednou, nicn nedáš podruhé, nic, nedáš potřetí, nazdar, znova celý kurz. A klidně by to mohli mít více stupňů. Po roce třeba jen to couvání a parkování, další rok třeba ona škola bezpečné jízdy, ne hned drifty, ale aby uměl řidič bezpečně vyhýbací manévr... atd.
GTI tady před lety psal, že řidičák "zaschne" po prvních 100 000 km a naučíš se řídit tak s prvním milionem... a do jisté míry to byla pravda, bohužel někteří nejsou poučitelní a nebo se nechtějí zlepšovat.
Na závěr mého elaborátu bych ti jen udělil pochvalu za tu snahu a že jsi tu školu smyku absolvoval, taky bych měl, hned jak mi děti a spol nechají nějaké peníze v peněžence
>😁
Ale předevčírem jsem zkoušel na zasněženém parkovišti, co bude dělat Megane ve sněhu a jak hodně se dá deaktivovat ESP a zjišťení je takové, že nové (3 týdny je mám na autě) Nokiany na sněhu drží tak hodně, že mi bylo parkoviště malé na to, abych auto klouzalo a že ESP se nedá úplně vypnout >😁 Musím najít jiné než to roztaje >😒] :-!
Z druhé strany jsme holt stát, kdy se řidičák po zabití někoho pod vlivem alkoholu bere na pár let. Stejně jako se lidi nebojí jezdit bez řidičáku. I to by se dalo změnit.
Měl jsem jednou klienta, který chtěl do nálezu napsat přesný čas ošetření. Ptal jsem se proč a on, že má domácí vězení, protože jezdil bez papírů, které mu vzali za rychlost. Tenhle z té velké skupiny hříšníků podle mě napraven bude. Byl to živnostník, kterému došlo pozdě, že je *.
To omezení může být nejen ve výkonu a rychlosti, ale buď, že bude třeba půl roku řídit pod dohledem nebo naopak dostane li pokutu za rychlost apod., dostane daleko větší pokutu než řidič s delšími zkušenostmi... možností je hodně...
No jsem zvědav, co já, protože nevlastní syn dělá v červnu řidičák a my doma nemáme zrovna žádné starší auto, co bych mu bez obav půjčoval. To budou nervy >😁 >😁 8-s
Jízda pod dohledem mi přijde jako nejlepší kompromis, to se pak klidně může snížit hranice pro absolvování autoškoly, hlavně když se člověk trochu vyjezdí. Protože na rovinu...to, co vychází z autoškol, je rádo, když se rozjede.
Já jsem na té škole byl díky ACZ , protože jsem vyhrál poukaz.. opravdu doporučuji 😉
Minulú zimu som chytil šmyk v zákrute, ktorá bola čistý ľad, aj keď inde bola cesta suchá. Našťastie sa mi podarilo trafiť vjazd do poľa pre traktory, tak som si len urobil oblúčik pozladovateľom poli, ktoré asi nestihli na jeseň zorať, a ďalším výjazdom som sa vrátil zase na cestu. Na moje šťastie, v zákrute už stáli dve autá, ktoré sa síce na ceste udržali, ale nabúrali sa navzájom.
ABS rozhodne prínosom je, a nie iba na snehu, ale možno sa nájdu aj situácie, keď nie.
Instaluje se proto, že dovoluje úplným tydýtům dělat zvěrstva typu brzdit a zatáčet najednou bez trestu a pak dokáže za velmi specifických podmínek jako třeba rozdílné adhezní podmínky vpravo a vlevo řešit situaci lépe, než člověk, i než zkušený člověk. A to je asi všechno.
V neposlední řadě je zde však také otázka jak je u jednotlivých aut ABS nastaveno. Jsou auta s ABS docela ok, jsou ale také auta úplně na vyhození.
Zase neviem naco povinnu skolu smyku, ked smyk sa podari len par krat za zivot a dodrziavacom rychlosti mozno ani nikdy. To je ako kurz prvej pomoci, som zvedavy, ako uspesne moze bezny clovek podavat spravne prvu pomoc, ked ho to stihne mozno raz za zivot 😄
Já takhle na parking vzal kdysi svou ženu, blbla tam se 4x4 radostně snad hodinu a od té doby se cítí za volantem o dost jistěji
Asi bych tu ručku pro krizovky moc nepaušalizoval
Pokud tedy motor není odpojený a brzdí kola, tak na velmi kluzkém povrchu prakticky nezbývá žádná kapacita kola přenést boční síly, tedy zatáčet. "
A to plati aj pre trakciu prednymi, nielen brzdenie.
Ze si nieco ukazal v jednej specificky pripravenej situacii, ktora zrejme nebola tak na hrane, by som ako pise kalosek negeneralizoval.
A když sis vzpomenu na své první auto (Favorit 136 LS), tak ten s lehkou 1.3 vyjel v zimě kopec i na nových letních! pneu, s čímž měl GT TDI velké problémy, takže v rozdílné hmotnosti motoru nad přední nápravou to primárně zjevně nebude.
Dřív míval problémy v zimě (s lehkým motorem) např. Trabant, ale ten měl muší dvoutaktní dvouválcovou vzduchem chlazenou šestistovku, tedy motor spíš do motorky, než do auta.
Delší cesty dělám nejčastěji s A6 allroad.
Ten je sice větší, ale dá se s ním blbnout bez "rukávu", který už má stejně elektrický.
Btw. Haldex je nejúčinnější pro výjezd do zasněženého kopce? Já ti nevím člověče, většina videí z youtube ukazuje pravý opak.
V problémech na kluzkém povrchu vždycky spojku vyšlápnout, to je snad to první a nejpodstatnější pravidlo (jestli ještě vyřadit na neutrál je šumák), podstatné je odpojit motor od kol a zamezit tak přenosu brzdné síly od motoru na kola. Kola v principu musí přenášet dvě síly, boční síly dané zatáčením a brzdné síly nebo dopředné síly od motoru (podle toho jestli dáš nohu z plynu a motor brzdí nebo když přidáš plyn a motor auto zrychluje). Existuje něco co se jmenuje Kammova kružnice přilnavosti a ta v zásadě říká, že maximální sílu, kterou kolo přenese na vozovku je geometrický součet síly boční (zatáčení) a podélné (brzdění a zrychlování). [odkaz]
Pokud tedy motor není odpojený a brzdí kola, tak na velmi kluzkém povrchu prakticky nezbývá žádná kapacita kola přenést boční síly, tedy zatáčet. Jinak řečeno, při připojeném motoru ke kolům se jejich adheze "vyplýtvá" na brzdění a na zatáčení nezbývá nic a auto tedy logicky nezatáčí. Vyšlápnutí spojky ti dá poslední zbytek přilnavosti k zatáčení auta a když rychlost není přehnaná tak ti to může zachránit zadek, protože auto které s nevyšlápnutou spojkou nezatáčelo s vyšlápnutou spojkou zatočí. To je jeden efekt, druhý efekt je, že brzdit na kluzkém povrchu je lepší brzdami, které mají abs a automaticky ti rovnají auto do požadovaného směru, kdežto brzdění motorem žádné abs nemá a samo o sobě při najetí jedné strany na více kluzký povrch zbytečně stáčí auto nechtěným směrem, což musí složitě korigovat asp. I proto je pro účely brzdění lepší také vyšlápnout spojku a opřít se vší silou do brzd. Samozřejmě bavíme se o situacích jaké jsou ve videu, tedy led, ujetý sníh etc. A na doplnění, stejné pravidlo (vyšlápnout spojku), platí pro fwd i pro rwd, je celkem jedno, jestli ti nezatáčí přední kola u fwd a vycestuješ ze zatáčky po tečně ven, nebo ti nezatáčí zadní kola u rwd a do škarpy ti vycestují zadní kola.
A stejně tak si myslím že není nutné tlačit na brzdy vší silou. Pokud už brní ABS, větší tlak na pedál asi moc nepomůže
A to bez ohledu na případné rozdíly v jejich adhezi. Celková brzdná síla samozřejmě kolísá dle aktuální adheze ale nikdy nebrzdí jedno kolo víc než druhé
Jinak s funkcí diferenciálu a stáčením/nestáčením máš teoreticky pravdu na jakémkoliv lepším povrchu než je led a k tomu ještě třeba jízda z kopce jako ve videu, tam stačí minimální rozdíl sil/momentů mezi koly. A jak mi vysvětlil jeden náš soutěžní jezdec, tak žádný diferenciál nepracuje se 100% "otevřeností" nějaká minimální zbytková svornost tam je už třeba díky rozdílnému momentu setrvačnosti pravé a levé strany rotujících části diferáku, poloos a kola (minimálně u předohrabů jsou nestejně dlouhé poloosy, dokonce i u některých RWD jsou rozdílně dlouhé poloosy) a na takovém "tanečním" povrchu hraje roli každý Nm Prostě motor do * a správně používat brzdy a volant, to jsou podle mě základní pravidla na takovémto povrchu.
Navíc při brzdění s abs, tedy v situaci kdy se kola mžikově blokují nevidím důvod proč tyto rázy od kol přenášet na převodovku/spojku/motor v případě, že bych spojku nechal sepnutou a koneckonců při poklesu rychlosti někam k 10 km ji stejně musím vyšlápnout aby mi nechcípl motor.
Edit: to jsem nevěděl, že "do h.a.j.z.l.u" je zde zakázané slovo, které bude vyhvězdičkováno.
Aspoň já si toho nevšimnul nikdy a to mám na čistém sněhu odjetých hezkých pár set tisíc
...a už to asi nedožene 😒
reálně mám cca 2 mega a v tom spoustu poctivě odjetých zimních kilometrů, ono to fakt naskáče
Možná v laboratoři bys něco odhalil, ale v reálu dost těžko.
Zatiaľ som si pri šmyku vystačil s pravidlom "hlavne nebrzdiť", v kritickej situácii prvé, čo väčšina urobí je, že dupne na brzdu a drží... Ale dobre vedieť, jeden nikdy nevie, kedy sa zase podarí. :yes:
Jistě, ABS to dovolí ale za cenu, že sníží dramaticky brzdný účinek a obě síly, jak brzdné tak dostředivé, generují výslednici, která dramaticky negativně ovlivňuje oba požadavky.
Lepší je - i s ABS - buď brzdit nebo zatáčet. Ne obojí najednou ikdyž to lze, ale efekt bude výrazně horší, než "per partes".
Akorát nechápu, proč by ta superiteligentní elektronika měla odbrzďovat vnější kola, která jsou víc zatížená a mají logicky vyšší adhezi. A vnitřní kola, která jsou prakticky ve vzduchu, zabrzdí. To jsem z toho fakt na palici.
Respektuji tvé zkušenosti, a proto si to jdu dostudovat 😉 Zejména rajčatový efekt. >😁
Edit: Polobozi v Mostě nemají vždy absolutní pravdu. Řekl bych, že marketingově jsou na tom lépe, než za "volantem".
Viz článek: "Okamžité sešlápnutí brzdy rozhodně nepomůže, jen tím přetížíte přední pneumatiky, které už tak mají dost starostí, a tak jen nedotáčivost podpoříte. Když už brzdit, tak až po srovnání řízení a sešlápnutí spojky. "
Pokud vím, ABS samo o sobě nijak aktivně nepodporuje zatočení. Pouze řídí brzdný účinek tak, aby se žádné kolo nedostalo do smyku (blokace) a aby byl brzdný účinek rovnoměrný (zejména na různorodém povrchu). V zatáčce zřejmě omezí účinek vnější strany vozidla, ale jen do míry dané adhezí vnitřní strany. Stočení vozidla do požadovaného směru už je v režii ESP.
A co v případě, že stabilizaci nemám?
EDIT: asi jsem našel to video. Instruktor jednoznačně doporučuje nebrzdit a neaktivovat ABS. Jen mi není jasné, jestli měli zapnuté ESP. [odkaz]
Když ESP nemáš, tak samozřejmě brzdit v zatáčce nesmíš, to jsem popisoval také v jiných příspěvcích. To co tě provede zatáčkou je ESP, ABS jenom ESP pomáhá snížit rychlost, ale tak aby ESP nerušilo v práci. Pokud by působilo jenom ESP, tak musí být technika jízdy stejná jako bez jakékoliv elektroniky, prostě brzdit v přímém směru, odbrzdit a zatáčet.
Opět jak jsem psal jinde, ABS, TCR, ASR, ESP, EDS, 😁S, TTS se sice pro účely vysvětlování popisují jako samostatné systémy, ale ve skutečnosti je to jedna regulační smyčka, jeden řídící SW, který ze snímačů bere aktuální stav (smýkání v podélném směru, smýkání v příčném směru, natočení volantu, zařazenou rychlost, otáčky motoru a další veličiny) a přes čtyřkanálovou regulaci brzdného tlaku každého kola a přes regulaci otáček motoru zajišťuje všechny zmíněné funkce (pokud jsou všechny implementované). Jen pro přiblížení možné stavy, auto jede na suchém povrchu rovně a řidič začne prudce brzdit, pak se systém primárně chová jako starý systém jenom s ABS a ESP je jenom v pohotovosti, kdyby auto ustřelilo na nějaké nerovnosti nebo na kaluži vody, ale jinak pracuje hlavně funkce ABS, když auto jede prudce do zatáčky a ze snímačů je patrné, že je auto blízko hranice smyku nebo za ní, tak dominuje ESP a primárně stabilizuje auto v požadovaném směru a ABS je jenom pomocník při snižování rychlosti (když to jde, tak aby nezničilo práci ESP). Když jede auto do zatáčky a nic zlého se neděje a řidič v apexu přidá prudce plyn, tak začne dominovat funkce 😁S/TTS, která zajistí přenos točivého momentu na vnější kolo (přibrzděním toho vnitřního) a funkce ESP je jenom v záloze, kdyby auto začalo jankovatět. Stejně tak při rozjezdu ABS a 😁S jsou v podstatě mimo hru v tu chvíli "šéfuje" funkce ASR, tedy protiprokluz a ESP je v záloze kdyby se začano něco špatného dít se směrovou stabilitou. Opět zdůrazním, že to není tak, že v autě jsou čtyři krabičky a čtyři řídící jednotky a čtyři sady snímačů a každý systém si dělá co chce, ale v autě je jedna krabička, jeden SW, jedna sada snímačů a regulačních ventilů a tato krabička plní funkce všech systémů (protiblok, pritiprokluz, stabilizace jízdy, vektorování točivého momentu a u nových Mazd třeba i snižování výkonu motoru v nájezdu do zatáčky).
Z toho videa jsem si vzal jenom to, že když jde projet zatáčku bez brzdění, tak není potřeba brzdit. Fajn, ale neřeší to situaci když auto má vyšší rychlost než aby zvládlo zatočit. To mám sundat nohu z brzdy a čekat na náraz? To prostě neřeší situaci na reálné silnici, kde není žádný dodatečný prostor nebo úniková zóna, jenom příkop a stromy u cesty. Navíc z toho videa není jasné jaké systémy auto mělo, mluví tam jenom o ABS (pak jak jsem psal ano, v zatáčce nebrzdit), ale v ve videu tady v tom článku je auto s ABS i s ESP a 😁S.
Navíc, když auto vybavené ESP/ABS/😁S pošleš do prudkého manévru na mezi adheze (třeba známý losí test) kdy auto jede na hranici smyku, tak v tom esičku které vykrouží kolem překážky brzdí SAMO, aniž se dotkneš brzdy a brzdí samo V OBLOUKU. Důkazem budiž zcela viditelné prudké zpomalení auta, kdy na pár metrech klesne rychlost třeba ze 80 km/h na 30km/h. Typické je to u SUV, ty by bez brzdění (v oblouku) v rychlosti 80 km/h vůbec losí testy nedaly, dnes ho díky ESP dají (cenou je prudké snížení rychlosti, které se třeba u sporťáků nekoná, protože ESP nemusí zasahovat tak intensivně díky konstrukci a na rychlost na výjezdu je skoro stejná jako na vjezdu. Podívej se na videa z losích testů třeba zde, některá auta na konci skoro zastaví, to je bez intenzivního brzdění prakticky nemožné. Přitom v pravidlech losího testu je, že se nebrzdí (myšleno aktivně řidičem během vyhýbání, ale až na konci dráhy).
Tiguan, intenzivní zbrzdění auta jak při levé, tak při pravé zatáčce, protože bez toho by ta vysoká krabice s nájezdovou rychlostí 80 km/h nikdy nemohla dát losí test s takto vysokou nájezdovou rychlostí
[odkaz]
Porsche, na konci jede stále velice rychle a řidič musí intenzivně brzdit aby neprorazil vrata na konci dráhy.
[odkaz]
Když to řeknu jinak, tak Tiguan bez ESP/ABS by ten losí test z rychlosti 80 km/h vůbec nedal a možná by zvládl uhnout o metr doleva a finito, dál by jel rovně nebo by se třeba i roztancoval a řidič by měl plné pazoury práce s udržení auta vůbec na silnici, na nějaké kuželky a jejich projetí by mohl rovnou zapomenout. To že to zvládl z takto vysoké rychlosti je jenom zásluha toho, že systém v oblouku auto neustále stabilizoval a současně BRZDIL. U Porsche je zásah ESP/ABS daleko decentnější a snížení rychlosti daleko menší, protože díky konstrukci (nízký sporťák s motorem ve středu auta) si poradí bez toho aby musel intenzivně brzdit. Takže Tiguan zvládne díky brzdění v oblouku skoro stejnou nájezdovou rychlost jako Porsche, ale Porsche je daleko rychlejší v projetí dané dráhy, protože skoro nemusí brzdit (logické, je to sporťák).
OK, po dlouhém teoretizování jsem se mrknul do škodováckého PDF na téma brzdových a stabilizačních systémů z roku 2010 a vida, ABS (patrně i bez ESP) umí omezovat nedotáčivost a přetáčivost systémem CBC. Konkrétně nedotáčivost reguluje omezením účinku přední nápravy. Nicméně, v popisované implementaci to dělá jen mimo oblast regulace ABS. Takže je pro mě otázkou, jestli v moderním ABS+ESP najdu systém, který obdobně funguje při krizovém brzdění a ztrátě adheze.
Možná ještě upřesním, že celou dobu mluvím o modelové situaci, kdy jedu do zatáčky na sněhu limitní rychlostí a nemám manévrovací prostor pro případný smyk, takže se musím rozhodnout, jaký způsob průjezdu bude bezpečnější. A napadá mě ještě doplňující dotaz: proč nebrzdit při nedotáčivém smyku, když si elektronika (jak říkáš) poradí?
K losím testům...jasan, SUV stabilizuje jak o život a pak se nájezdovou rychlostí dotahuje na supersport, který si krizovky skoro ani nevšimne. Předpokládám, že ten Tiguan agresivním způsobem přibrzďuje jednotlivá kola za účelem zachování stability (nejen směrové), ale to, že zpomalí, je spíše vedlejší efekt. Nevím, nakolik to jde srovnávat s naší situací.
Za b) je fyzikální rozklad sil a jejich výslednice (pouhé dvě síly dostředivá a brzdná, působící v různých směrech a jejich výslednice) . Pokud nevíš, co to je, nemám dost sil to zde pitvat. Třeba tady [odkaz]
2. Namáháš se zbytečně, viz já 22:42
3. ABS/stabilizace nikdy neudělá to, že překročí výslednici příčných a podélných sil, to prostě regulace umí ošéfovat (čidla abs vědí když se auto v podélném směru začíná smýkat, čidla jízdní stability ví, že se auto smýká v příčném směru), v našem příkladu dá vnějším kolům volnost a nebrzdí je, tudíž veškerý potencial tedy adhezi využijí pro zatáčení.
Kde bourám fyziku?
Právě proto, že ABS/stabilizace nikdy neudělá to, že překročí výslednici příčných a podélných sil, tak celý manévr v součtu dopadne vždy nevýhodněji, než kdyby celá dostupná síla - chápejme adheze - byla využita jen pro brzdný nebo jen pro dostředivý manévr samostatně. Byť jen malá složka druhého faktoru do prvního výsledek dramaticky zkur*ví.
Jestliže jsme u příkladu, kdy jsme před zatáčkou moc rychlí a zatáčením kol bychom ji neprojeli (protože jsme moc rychlí), tak máme jenom dvě možnosti, přestat brzdit a předvést jízdu do příkopu (protože jsme rychlí a auto nedokáže zatočit) nebo můžeme dál brzdit a zatáčet, protože to je poslední šance na projetí a maximální využití prostoru, který dává elektronika. Ten prostor není velký (přibližně jako rozdíl rychlostí kterou lze projet zatáčku s elektronicky řízeným diferenciálem a bez něj, tedy řekněme 2-3 km/h), ale pořád lepší nějaký prostor než žádný. Navíc je vždycky lepší když už bourat, tak v třeba rychlosti 30 km/h než v rychlosti 33 km/h.
Pri plnom brzdeni, zatacani je priorita ABS udrzat auto ovladatelne a podla moznosti zatocit. Tam proste brzdi co to da na hranicu straty adhezie a opakovanim odbrzdovanim umoznuje ovladatelnost. Tuto by som hodil ESP do jedneho kosa s ABS, je to uzko previazane.
Vektoring vykonu, cize 😁S/😁S+/VDC (aby som nesiel daleko) a ine simulacie samosvorov funguju nezavisle na ABS aj pri beznej jazde, bez vodicovho brzdenia/zasahu. Ci tento vektoring hovori do riadenia auta aj v pripade, ze ABS maka na 100% a auto ide na snehu von zo zatacky, tazko povedat. Asi bude zavisie na implementacii. A povedal by som, ze bude zavisiet od tych zvysnych senzorov pretazeni/zrychleni/rotacie. Ale tazko bude viac pribrzdovat vnutorne koleso, ked to uz raz robi naplno ABS.
A netreba zabudat, ze kazde auto ma agresivitu a citlivost ABS nastavenu inak, takze ked sa niekomu zda, ze bez ABS brzdi lepsie, na inom aute to moze byt naopak.
[odkaz]
To koleso sa len mierne pribrzdi, nie zabrzdi.