Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak jezdit na sněhu a ledu? Instruktorská legenda poradí!

David Bureš David Bureš 5. 1. 2019
224
České silnice v uplynulých dnech opět houfně zasypal sníh, a tak bychom si měli připomenout, jak v takových podmínkách řídit.

360p480p240p720p

Zimní počasí sice milují fanoušci sezónních radovánek, ať už bruslení, lyžování nebo driftování, ne všichni řidiči ale mají takové podmínky rádi. Silnice kloužou, a tak jízda není tak pohodová jako jindy, když je sucho. I proto bychom si měli připomenout, jak se v takové situaci chovat. V přiloženém videu s radami pomůže česká instruktorská legenda, Jiří Patera, který vysvětluje několik zásad, jak bychom se měli v zimě na silnicích chovat.

Už prvním krokem je samotné usazení se za volant. Jestliže po ometení automobilu od sněhu a ledu okamžitě vyrážíte v navlečené zimní bundě a rukavicích, aby vám v prochladnuté kabině nebyla zima, ještě počkejte a tyto svršky sundejte. Zimní rukavice kvůli tomu, že bez nich máte v rukou více citu, bundu kvůli tomu, že je při případné nehodě bezpečnější mít na sobě co nejméně vrstev. Bezpečnostní pásy tak lépe zafungují, když opravdu podrží tělo a nebudou stahovat měkké oblečení.

Po samotném rozjezdu je potřeba se přizpůsobit zimním podmínkám a více předvídat, protože kvůli kluzké silnici nám budou některé kroky trvat déle, třeba brzdná dráha se oproti suché silnici prodlužuje.

To je možná jedna nevýhoda systému ABS, který přerušovaným brzděním dráhu při zpomalování prodlužuje. Jenže zároveň je automobil díky tomuto chování nadále říditelný, ovladatelný, což je v krizové situaci důležitější. A proto je jeho využití vhodné, stejně jako ESP, které pomáhá s ovladatelností. Výhodné je tak hlavně v podmínkách, kde se neustále mění povrch pod koly, na což řidič nezvládne sám tak rychle reagovat jako elektronika.

Je pak pozor dávat i na rozdíl mezi ledem a sněhem. Zatímco na sněhu se ještě dá jezdit, avšak s opatrností, na zledovatělé vozovce se toho moc dělat nedá.

Když už se však dostanete do smyku, je nutné dodržovat několik zásad. Začněme nedotáčivým smykem, tedy situací, kdy auto nezvládá zatočit do zatáčky a jede po tečně ven, který je u moderních aut běžnější. Jsou naladěna tak, aby se v kritické situaci dostala právě do tohoto smyku, při případném nárazu je totiž z hlediska bezpečnosti výhodnější trefit překážku čelem, než jinou částí auta, jako by se to stalo u přetáčivého smyku.

360p480p720p240p1080p

Nedotáčivý smyk každopádně řešte narovnáním řízení, ubráním plynu a sešlápnutím spojky. V takovém případě je šance, že se kola auta opět chytnou a přece jen zatočíte, jak jste zamýšleli. Okamžité sešlápnutí brzdy rozhodně nepomůže, jen tím přetížíte přední pneumatiky, které už tak mají dost starostí, a tak jen nedotáčivost podpoříte. Když už brzdit, tak až po srovnání řízení a sešlápnutí spojky. U vozů s automatickou převodovkou nezbude nic jiného než narovnat řízení, moderní systémy zvládnou vyřadit na neutrál samy. Ideální je ale situaci předvídat a nejezdit v zatáčkách na sněhu a ledu tak rychle, abyste se do smyku vůbec nedostali.

Přetáčivý smyk pak hrozí převážně u aut s pohonem zadní nápravy. V takovém případě automobil zatočí více, než by si řidič přál, čímž se může zcela otočit do protisměru. Pro zkušené řidiče je možná zábavnější, protože jde na něj snadněji reagovat, v běžném silničním provozu je ale nežádoucí. Řešením je každopádně opět ubrání plynu, sešlápnutí spojky a otočení volantu v protisměru otáčení, tedy tzv. kontra.

360p480p720p240p1080p

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
Při nedotáčivém smyku
white label
| 10. 1. 2019
To přesně nevím, 100 km v kuse neblbnu, ale mám to auto spíš na kratší trasy a na spotřebu nejezdím, spíš pro zábavu, takže průměr pod 10 obvykle nemívám.
Delší cesty dělám nejčastěji s A6 allroad.
Ten je sice větší, ale dá se s ním blbnout bez "rukávu", který už má stejně elektrický.
Při nedotáčivém smyku
ryccardo
| 10. 1. 2019
Tak tobě taky nic neříkám. Jen by mě zajímalo odkud má Beefcake svoje jistě bohaté zkušenosti s jízdou na sněhu. BTW kolik to tak žere když si jedeš s tím GTIčkem zablbnout. Já byl tenhle týden s kamarádem s BMW 320 D a spotřeba 9,4 mě celkem překvapila a to jsme ani nikde nezapadli jen střídáš dvojku s trojkou a honíš zadek po silnici ;-)
Avatar - white label
Při nedotáčivém smyku
white label
| 10. 1. 2019
Bydlím v horské oblasti, takže na lyže to mám téměř všemi směry jen pár km.
Při nedotáčivém smyku
ryccardo
| 10. 1. 2019
No jasně a jestli na mě chceš machrovat svýma načtenýma pseudozkušenostma, tak si nejdřív rozmysli jestli se chceš hádat s někým kdo je zvyklý jezdit v Jablonci kde je to z kopce do kopce a sníh tady běžně leží tak 4-5 měsíců v roce. Mám už na sněhu něco naježděný ;-) Takže ano těžkej motor nad hnanou nápravou je na zimu to nejlepší.
Avatar - white label
Při nedotáčivém smyku
white label
| 9. 1. 2019
Viz ryccardo 08.01 8:52, číst umíš.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku