Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak jezdit na sněhu a ledu? Instruktorská legenda poradí!

David Bureš
Diskuze (259)

České silnice v uplynulých dnech opět houfně zasypal sníh, a tak bychom si měli připomenout, jak v takových podmínkách řídit.

Video se připravuje ...

Zimní počasí sice milují fanoušci sezónních radovánek, ať už bruslení, lyžování nebo driftování, ne všichni řidiči ale mají takové podmínky rádi. Silnice kloužou, a tak jízda není tak pohodová jako jindy, když je sucho. I proto bychom si měli připomenout, jak se v takové situaci chovat. V přiloženém videu s radami pomůže česká instruktorská legenda, Jiří Patera, který vysvětluje několik zásad, jak bychom se měli v zimě na silnicích chovat.

Už prvním krokem je samotné usazení se za volant. Jestliže po ometení automobilu od sněhu a ledu okamžitě vyrážíte v navlečené zimní bundě a rukavicích, aby vám v prochladnuté kabině nebyla zima, ještě počkejte a tyto svršky sundejte. Zimní rukavice kvůli tomu, že bez nich máte v rukou více citu, bundu kvůli tomu, že je při případné nehodě bezpečnější mít na sobě co nejméně vrstev. Bezpečnostní pásy tak lépe zafungují, když opravdu podrží tělo a nebudou stahovat měkké oblečení.

Po samotném rozjezdu je potřeba se přizpůsobit zimním podmínkám a více předvídat, protože kvůli kluzké silnici nám budou některé kroky trvat déle, třeba brzdná dráha se oproti suché silnici prodlužuje.

To je možná jedna nevýhoda systému ABS, který přerušovaným brzděním dráhu při zpomalování prodlužuje. Jenže zároveň je automobil díky tomuto chování nadále říditelný, ovladatelný, což je v krizové situaci důležitější. A proto je jeho využití vhodné, stejně jako ESP, které pomáhá s ovladatelností. Výhodné je tak hlavně v podmínkách, kde se neustále mění povrch pod koly, na což řidič nezvládne sám tak rychle reagovat jako elektronika.

Je pak pozor dávat i na rozdíl mezi ledem a sněhem. Zatímco na sněhu se ještě dá jezdit, avšak s opatrností, na zledovatělé vozovce se toho moc dělat nedá.

Když už se však dostanete do smyku, je nutné dodržovat několik zásad. Začněme nedotáčivým smykem, tedy situací, kdy auto nezvládá zatočit do zatáčky a jede po tečně ven, který je u moderních aut běžnější. Jsou naladěna tak, aby se v kritické situaci dostala právě do tohoto smyku, při případném nárazu je totiž z hlediska bezpečnosti výhodnější trefit překážku čelem, než jinou částí auta, jako by se to stalo u přetáčivého smyku.

Video se připravuje ...

Nedotáčivý smyk každopádně řešte narovnáním řízení, ubráním plynu a sešlápnutím spojky. V takovém případě je šance, že se kola auta opět chytnou a přece jen zatočíte, jak jste zamýšleli. Okamžité sešlápnutí brzdy rozhodně nepomůže, jen tím přetížíte přední pneumatiky, které už tak mají dost starostí, a tak jen nedotáčivost podpoříte. Když už brzdit, tak až po srovnání řízení a sešlápnutí spojky. U vozů s automatickou převodovkou nezbude nic jiného než narovnat řízení, moderní systémy zvládnou vyřadit na neutrál samy. Ideální je ale situaci předvídat a nejezdit v zatáčkách na sněhu a ledu tak rychle, abyste se do smyku vůbec nedostali.

Přetáčivý smyk pak hrozí převážně u aut s pohonem zadní nápravy. V takovém případě automobil zatočí více, než by si řidič přál, čímž se může zcela otočit do protisměru. Pro zkušené řidiče je možná zábavnější, protože jde na něj snadněji reagovat, v běžném silničním provozu je ale nežádoucí. Řešením je každopádně opět ubrání plynu, sešlápnutí spojky a otočení volantu v protisměru otáčení, tedy tzv. kontra.

Video se připravuje ...

David Bureš
Diskuze (259)
Avatar - curwasportiva
8. 2. 2021 17:17
Re: Skoda
Kdekoliv na zapadlem/ prazdnem parkovisti a potom na silnici pokazde kdyz napadne snih...
Avatar - curwasportiva
8. 2. 2021 17:12
Jak?
Bokem! :-!
8. 2. 2021 16:19
Re: Při nedotáčivém smyku
ovšem i to získání adheze se může hodit
Avatar - JirkaVejrazka
8. 2. 2021 16:11
Re: Ještě víc, než el. P brzda....
On ma hybrida, takze staci, aby elektronika zmenila otacky motoru MG1 a tim se vyrusi ucinek spalovaku.
8. 2. 2021 16:10
Re: Ještě víc, než el. P brzda....
Já tedy v takových krizovkách raději spoléhám na své briskní reakce a levou nohu! :-) Všeho moc škodí, i té asistenční elektroniky v autech! :-O