V roce 2030 bude v Česku chybět až 20.000 dobíjecích stanic pro elektromobily. O pět let dříve bude deficit 3000 stanic. Na kolokviu zástupců automobilek a vlády to uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
no se nedivim, dle tech dokumentu co k tomu maj je to spise tunelovani statu nez staveni infrastruktury, jako 850 tisic za 3 standard jeste chapu, holt ABB to ma drahe, ale opet ta,m uvadi ceny jako by to kupovali od ABB bes mnozstevni slevy po jednotlivych stanicich, ale jako 150 tisic za 1 fazove nabijeci body 7-11kW je totalni ulet, i s revizema od hasicu a praci technik CEZu jsem to poridil za 15 tisic, a kdys se nekde bude tohle instalovat, tak se samozrejme nebude kopat kanal pro kabely pro kazde to misto zvlast, ale treba pro vsech 5-10 nebo kolik jich na tom parkovisti bude, i platebni infrastruktura neni v tomto pripade nijak extremne draha a konci nekde u 25 tisic pro dany nabijeci bod, proste tunel a zase snaha jak vymackat na necem co je levne spoutu penez
ta podpora pro domaci nabijeni tam dava mnohem vetsi smysl, da se to poridit proste za 15-20 tisic, a pokud na to stat da treba 10 tisic kazdemu zajemci a nebo mu to zaplati cele, ktery si k tomu poridi i ten elektromobil, tak na tom jeste vydela na vyberu DPH
Nemyslí Vám to politicky, velká cena, velké provize. Mnoho ks, to je tunel jak u města Mirnyj 8-s Slibem nezarmoutíš, máme telefon na Bureše, kozel zahradníkem to zařídí. Jde přece o ekologii nás všech a našich dětí >:D ČR snese vše :-|
dopadne to jako s podporou FVE, ktera nas prijde na 1 bilion korun, protoze nez se to od 2011 utlo, tak se platilo cca 12kc/kWh a tahle platba na instalace zprovoznene do 31.12.2010 pokracuje a s inflaci podle zakona dal roste ...
pritom kdyby sosani v 2005 zakon na podporu OZE neprotlacili, tak o 10 let pozdeji by uz FVE byla sobestacna i bez dotaci
Ne, nebudou chybět. Jsou to miliardy vyhozené do luftu, zas na to budou předražené tendry, pak se zjistí, že na to nestačí rozvodová síť a další státní zakázky a v důsledku nás tento nejistý přechodný byznys vyjde všechny zatraceně draho...
Co mi ve všech "odborných" informacích o elektromobilech chybí, je sdělení o tom, že naše rozvodná síť na provoz masy elektromobilů není nastavena a pokud dojde k jejich prudkému rozšíření, síť bude neustále kolabovat. Možnost nabíjení elektromobilu je možná ve dvou režimech.
1) Klasický, kdy auto bude nabíjeno 16 - 18 hodin. Na to asi málokdo bude čekat.
2) Rychlonabíjení, kdy baterie jsou nabity v řádu desítek minut. To bude znamenat kolaps sítě.
Dále nikdo neřeší, že zásoby lithia, z kterého se akumulátory vyrábějí, nejsou nevyčerpatelné. Co bude dál, až dojdou? I při recyklaci materiálu dochází ke ztrátám. Podle mě je elektrifikace pitomost. Spíše by se mělo uvažovat o vodíku jako palivu. Jeho zásoby jsou mnohem větší a toto palivo je ekologičtější.
Jak už jsem tu několikrát psal. Baterky asi po osmi letech odcházet kolektivně nebudou, ale sousedovi v záruce měnili část baterky v Tesle S už dvakrát. A i v ve f=rech Tesla v USA je to poměrně dost častý jev. Jen se s tím jaksi nikdo moc nechlubí a nebude.
Já bych se ani tak nebál hromadnýho kolapsu baterek jako spíš nepoužitelností takovýho auta vlivem snížení kapacity baterek, ke kterýmu po 8 letech logicky dojde, a tím nutnosti jejich výměny. K čemu mi bude elektromobil, který vydrží 20-30 km?
Jak dlouho ti funguje taková baterka v mobilu než je zralá na výměnu? Mě žádná nevydržela dýl než 4 roky. A to má obrovskou výhodu v tom, že si nenechávám mobil ležet v mraze venku, protože tím pádem by šla do kytek ještě dřív. Odkud ty čerpáš informace když myslíš, že baterky v elektromobilech vydrží víc než 8 let? Hybridy vynech. Ber čistý elektromobily kde baterka funguje podobně jak v tom mobilu tj. nabít, vybít, nabít, vybít ne že z ní vezmu trochu proudu a pak se nabíjí rekuperací z brzd a od spalovacího motoru v průběhu jízdy. Z čeho ty vycházíš když si myslíš, že baterie v elektromobilech budou mít delší životnost? To že se to auto prodává neznamená, že ty 9 letý kusy mají pořád stejný baterky. Nebo je sice mají, ale taky mají dojezd snížený na 10-20% původní hodnoty vlivem stárnutí baterek.
jenze prave ten hybrid by mel baterky odepisovat mnohem rychleji nez klasickej elektromobil, protoze se nekolikrat nabije a vybije klidne behem par km a nezda se, ze by aku trpely.
a klasickej elektromobil s rocnim najezdem cca 20tis km budes nabijet tak 2x tydne a to ne z uplnyho vybiti do ne uplneho nabiti.
jak jsi prisel na snizeni kapacity na 10-20%??
Tipuju to podle baterky v mobilu a notebooku, která je principiálně stejná. Baterky v autě to mají o to horší, že zažívají prudký výkyvy teplot. Mobil ani notebook neválíš v mrazech a i přes to je z mobilu za 4 roky spíš odnosný telefon než mobilní, protože baterka vydrží pár hodin. Notebook po 4 letech používání vypadá podobně. Když ti odejde v hybridu baterka, tak holt čím dál tím víc jezdíš na spalovák, takže tam se žádná velká tragédie nestane. Časem se ti z toho stane normální auto se spalovacím motorem, který s sebou vozí baterky ;-)
Jj, koukám, že se tu projevují opět ti, co toho ví nejmíň.
No beru projev zájmu jako dobré znamení, že se o elektromobilitě alespoň dozví víc.
Takže porovnávat baterii z mobilu a z EV je nesmysl.
Baterie z mobilu se 100% nabíjením přebíjí. A hlubokými cykly devalvuje.
Baterie hybridu je stavěná na odpovídající množství mělkých cyklů a třeba Honda poskytuje 5 let záruku.
[odkaz]
Tesla poskytuje záruku na baterie 8 let.
Doufám, že už jen z tohoto je jasné, že porovnání se spotřební elektronikou je mimo :-)
[odkaz]
Já mám třeba na i3 8 let záruku na 70% kapacity nebo 100 tisíc km. Po 2 letech a 3 měsících a najetých 54 tisíc km mi palubní počítač ukazuje pokles z 29,8 kWh na 28,7 kWh.
Já ti mohu dát zkušenost Lexusem RX400h, který jsme kupovali v roce 2007 jako nový. Nedávno byl v servisu a baterka byla na 70% své původní kapacity. A to se nabíjí/vybíjí úplně jinak (horší zacházení) než dnešní výrazně větší baterky v EV. Takže za mne cajk.
Před stoletim teda před 110 lety se Fordem T rozjel automobilovej průmysl = a nutnost stavět infrastrukturu včetně benzínovejch stanic. Bylo to nesrovnatelně větší složitější změna = než nad kterou teď hysterčíš ty ;-)
Prostě v příštích desítkách let bude svět přecházet od 99% používání nafty a benzínu i na další zdroje pohonu. Že to tak bude, že to je nutný a proč je to nutný = víme víc jak 50 let. No ty asi ne = myslim my lidstvo
Co bude jednou za desítky let nakonec převládat [odkaz] + [odkaz] to se uvidí
Že sme za zhruba 1 století vyčerpali většinu fosilních zdrojů = to nás fakt nešlechtí. Že viz diskuze část lidí chce všechno dorazit a po nich potopa = nojo co k tomu dodat >:-[]
1) za 16hodin nabijes z bezny zasuvky 50kWh, tedy na 200-250km, coz neni bezny denni najezd vetsiny lidi, protoze malokdo najede 70+tis km rocne
2) rychlonabijecky budou vybaveny vlastnim AKU, z kteryho se ty spickove odbery budou vykrejvat. AKU v nabijecce se bude nabijet v dobe kdy bude elektriky dost a pri spickach budou do site dodavat za vyrazne vyssi cenu nez z ni budou cerpat
3) co bude dal az dojde ropa, kterou navic odebirame od diktatorskych rezimu jako je rusko a arabaci, ktere tim vlastne podporujeme??
ja ne, za 5,5 h nabiju 10kWH na ktery ujedu 40-50 km, v zime 30. Matematicky 3 x tolik je 16,5 kWh na nejakych 100-150 km. To co muzu odebrat ze zasuvky mi limituje rezervovany prikon, vic nez mam smluveno proste nedostanu. Nevim nad cim se tu porad nekdo pozastavuje.
bezna zasuvka ma 230VAC/16A, tedy 3.7kW, at nezeru 3kW.
takze za 5.5h nabijes s rezervou 15kWh, na ktery najedes dvojnasobek toho co pises.
proc jen 5.5 hodin??
ja chapu, ze elektromobil neni reseni pro kazdyho, hur na tom budou asi ve meste v panelaku, ale ti co bydli v RD a na vesnici a vetsinou maj 2 auta, tak to druhy auta jako elektromobil mi prijde ideal
coze, ty nemuzes pozadat o navyseni jisteni? co to mas za dum ze mas tak male jisteni? ja mam i u panelakoveho bytu jisteni 32A a rozsireni na dalsich 30A kvuli wallboxu z rozvodu domu nedelalo Cezu zadnej problem, prijel technik, skontroloval zda to pujde, dodal jsem posudek od hasicu a do 14 dnu me k instalovanemu wallboxu s elektromerem vyvedli a zapojili draty z rozvodu domu, vseho vsudy 8 tydnu od podani prvni zadosti na prepazce Cezu jsem mel funkcni wallbox 11kW, a nebyl by problem i na 190A navyseni, coz je ale naprosto zbytecne, a mit u baraku soukromou nabijecku 50KW je blbost, kor kdys by stala treba 250 tisic misto tech 10 za wallbox
Je supr, že není potřeba řešit jen potřebu vyrábět a měnit baterky v autech, ale i v rychlonabíječkách. Je to podobná ptákovina jako nabít si nejdřív powerbanku a z ní se teprve dobíjet mobil >:D >:D:yes:
Ono se dá ve spalovacím motoru pálit klidně i plyn a toho máme na světě výrazně větší zásoby než ropy, takže bych se zatím nestresoval. ;-)
tohle davno vyvratili CEPS i CEZ tedy provozovatele vetsiny rozvodnych siti v CR, od roku 2016 pisou ve vyrocnich zpravach ze jsou pripraveni na cca 1 milion nabijecich bodu, ano drtiva vetsina z nich budou body 7-22kW, ale i tak jsou ty neustale omylane blbosti ohledne nedostatecne rozvodne siti nesmysly ;-)
svuj elektromobil 90kWh a bezne dobijenych 70-75kWh mam na 11kW wallboxu nabite za 10 hodin a na 22kW pak do 5.5 hodiny, prez noc tedy vpohode nabiju 350km dojezdu
pritom 11kW je +- jisteni bezneho panelakoveho bytu, takze to co pises by znamenalo ze by se kazdy rok nesmelo postavit ani tisice novych bytu, stovky baraku a podobne, o stavbe treba obchodniho centra us vubec ne, no kde by na to vzala CR site a elektrarny? ;-)
ja si predstavuju ledacos, treba i to, ze az pujdu do duchodu, tak bude bezne ze parkovaci mista budou vybaveny indukcnim nabijenim, ze budou nektere silnice uspusobene pro provoz OLEV aut, ale tak ja mam do duchodu jeste daleko, nejakych 26 let
Miluji tyhle plánovače na 10 a více let dopředu. Sami nevíme, co bude za rok, ale co bude za 10 a více let víme naprosto přesně. Před 10 lety nikdo neslyšel o Tesle a hle, dneska má síť nabíječek (byť jen pro sebe) a ještě před 7 lety každý chytrák tvrdil, že to nemůže jezdit křížem krážem přes celou Evropu, že se to nemá kde dobíjet.
Ještě před 2 lety nikdo netušil nic o tom, že vznikne Ionity, do které výrobci aut sypou miliardy na budování evropské sítě nabíječek a už se to postupně rozjíždí.
Takže budoucnosti bych se nijak nebál, jestli dneska vidíme za 10 let nedostatek, tak za 3 roky můžeme mít klidně přebytek téhož.
Pleteš si počet nabíjecích míst a počet nabíječek. Musíš si uvědomit, že toto je síť pro cestování, ne pro denní nabíjení. Tam si opravdu vystačíš s běžnými zásuvkami (wallboxy), kde jen doplníš to, co si za den projel. Spalovák má nevýhodu, že ho natankuješ u pumpy, kdežto EV všude tam, kde je elektrika.
Tyto nabíjecí místa jsou určená pro lidi, co nejedou zrovna okolo komína, ale jedou někam dál. A Tesla to vymákla poměrně dobře, protože jsou (i v tak malém počtu) na místech, kde dojedete z předchozího nabíjecího místa. A počet nabíječek odpovídá současnému počtu Tesel brázdící ČR, na nabíječkách žádné fronty nejsou. Ani Tesla si nemůže stavět přebytečné nabíječky "na sklad".
A jak tu někdo zmínil, nová Tesla 3 (a předpokládám, že časem u současné S a X přejdou na CCS) již používá CCS, takže se jí otevírá rychlé nabíjení na všech ostatních nabíječkách.
...spíš si myslím, že plošné vnucování elektromobility (vč. nákladní dopravy) se po roce 2025 ukáže být tak gigantický ekonomicko-sociální p.r.ů.s.e.r. (s následnými masovými protesty obyvatelstva, zejména ve východní a jižní části EU), že v Bruselu ještě rádi přijmou nějaké zákony, které ty absurdně přísné limity CO2 změní na smysluplnou (resp. ekonomicky a sociálně snesitelnou) úroveň... :-O
P.S. Větru dešti a ani přírodním zákonům ještě žádný úředník na světe neporučil! :-)
Ty nenudis to je pravda.
Reknete konecne lidem pravdu ze v te vasi elektromobilove dobe ne vsichni budou moct mit vlastni auto. Staci se podivat na sidliste kde vsude se parkuje a kde vsude by musely byt sloupky.
1) Lidí, kteří žijí v činžovních domech (což zdaleka nejsou jen paneláky, ale i v těch je cca 1,5 milionu bytů) je v ČR podstatně víc, než lidí v barácích
2) Zdaleka ne všichni lidi, co bydlí v nějakých (leckdy velmi skromných a zchátralých) rodinných domech mají na elektromobil a nabíječku peníze
3) Zdaleka ne všichni, kteří by na elektromobilitu teoreticky měli peníze, jsou ochotni je na ni vyhodit
Ve výsledku to tedy dopadne jak říkám, elektromobily si pořídí velmi malá skupina elektropozérů a technologických nadšenců, toť vše.
Kdo koho poštvává proti sobě? On někdo elektromobily vnucuje? Když si půjdu koupit benzínovou Octávku, tak mi ji neprodají?
Vždyť se jen rozšiřuje nabídka auta od výrobců, ale volba je na lidech, co si koupí. Dneska si můžete koupit benzín, naftu, CNG, LPG, tak se to ještě rozšíří o elektriku. Co máte za problém?
1) jo, vas co bydlite v kralikarnach je vic
2) casem koupej starou olitanou elektrickou herku stejne jako doted a pak budou jezdit levnejc a pred lidlem nebudou smrdet s nastartovanym tdi
3) tak budou chodit pesky
Zeptám se těch lidí, co mají dvě Tesly před panelákem, jak to dělají s nabíjením...
A nebo se zeptám všech lidí, jak to, že si netankují doma benzin a naftu. Jak to zvládají, když si nemohou natankovat doma...
me se taky nikdo neptal co budu delat kdyz mi dosla voda. musel sem vyklopit 100tis za novej vrt a k tomu zrovna 80tis za cisticku.
nikdo me neprispeje na dane z nemovitosti, protoze platim radove vic nez ten co bydli v panelaku. nikdo mi neposece travu, nikdo mi nevyasfaltuje dvorek, nikdo mi v zime nevyrhne snih, nikdo mi neprispeje na benzin, protoze do nejblizsiho obchodu to mam 3km, pritom ty mozna chodis nakupovat v backorach ….
kazdy bydleni ma svoje.
tak mi vy vsichni palcovaci nezavidte, ze ja elektromobil nabiju z garaze.
ja vam tu vasi kralikarnu taky nezavidim