IFA z bývalého východního Německa se dnes řadí mezi téměř zapomenuté značky. V dobách své největší slávy přitom zastřešovala 65 průmyslových firem, mezi nimiž nechyběli ani výrobci nákladních vozidel.
Samozřejmě, ale jakmile to mělo jet mimo asfalt tak pro IFU konečná. Je otázka jestli je lepší auto, které projede všude, nebo to, které je na silnici pohodlnější. Asi jak - kde.
Dederónské wágny byly mimořádně nesympatické a kromě čoudících dvoutaktních střepů to platilo i o náklaďácích. IFA a Robur byly opravdu ošklivky (snad s výjimkou Roburu mikrobus) a jízdně taky žádná hitparáda... :-(
Ono ani Gaz 66 nebo Bucegi SR není moc krasavec. Ale Ifu v agro verzi s balónovými koly jde dodnes občas potkat v Africe, jako obytný off caravan pro overlandisty :yes: Pořád to Ifa dotáhla dál, než pozdější české matlanice typu Praga UV80 nebo Ross 8-s
V čem to Ifa dotáhla dál než Praga? V Ćasálavi se ty UV80, Grandy, Alfy atd dělali rozhodně dýl než Ify. A kdyby tomu nepraskaly rámy, tak se možná dělaly furt.
Přemýšlím, co od této automobilky se opravdu povedlo a velice nic mne nenapadá.
Tak jsme se s kolegou, který tyhle vraky před x lety opravoval hodně nasmáli na některými fotkami, zvláště ty, kde auto jede do kopce, nedejbože šikmo ze svahu... mělo to tak měkké pérování, že se musel sakra hlídat boční náklon, aby se to nepřevrhlo a verze s vlekem čili "kinder kamion" tak na vození polystyrenu dobrá. Vypadá to, že na některé fotky to museli couvačky spouštět z kopce >:D Jediné, co tomu asi sedělo byly ty zametací vozy, protože tam ta maximálka dostačovala. W50 tady mají místní hasiči a jsou vyhlášení, že jezdí vždycky až je po požáru ... to je těžko, když je předjedou i kolegové z o 15 km vzdálenějších obcí.
Jinak čtyřválce zdechlé neštěstí, ve všech strojích včetně kombajnů pořád prakticky jeden a ten samý motor a když přišel šestiválec a už to vypadalo nadějně (na tu dobu odlehčené písty a podobné sci-fi) tak většinou zlobilo chlazení a skončilo to zadřeným šestým válcem. Někteří to řešili tak, že předělávali větrák na vypínač, ovšem když šofér zapomněl, hryzlý válec...
Legendární slepá ulička automobilismu :-!
Neviem ci si na ife niekedy jazdil, ja ano a bolo to skvele nakladne auto. Samozrejme treba sa na to pozerat ocami 80tych rokov, ked tu jazdili V3S, ktore ako vojenske sice boli skvele v terene aj vydrzou, ale vodicsky aj udrzbovo dost narocne. A co bolo dalej - Avia?
Preco bola IFA skvela? Lebo mala posilnovac riadenia, synchronizovanu prevodovku, posilnovac brzd... Jednoducho na tu dobu sofersky vyspele auto.
co bylo dále? Pokud se bavíme o hasičské technice tak především Tatry 148 a 815, které dodnes slouží u dobrovolných hasičů, dále pak Liaz/Karosa CAS, ruské Zily 157 a 130 jako žebríky a cisterny....