Tímto přístupem nemůžeš zhodnotit nikdy nic. Já se snažím najít alespoň co nejvíce vypovídající hodnocení, které lze měřit.
Čím složitější model pro výpočet použiješ, tím méně srovnatelných dat do modelu seženeš a horší bude výsledek, takže je potřeba posoudit, co je a co není možné, navíc pro novináře automobilového webu. Ukázat pouze absolutní cenu jednotlivého modelu auta v čase je blbost, odtržená od reality, použít alespoň nějaký jednoduchý přepočet, nebo srovnání ve stálých cenách k výchozímu roku je jednoduché a rozhodně více objektivní. Možná by stálo za to i cenu průměrovat, třeba právě s ohledem na příchod nového modelu, kdy ceny vždy lehce stoupají.
Ja to píšem už dlhšie, nové autá v poslednom období výrazne zdražujú. Kým v minulosti bol dlho trend zlacňovať autá, teraz sa to obracia a autá zdražujú, a to nielen s nástupom nových generácií, ale aj v rámci jedného modelu. Donedávna nový model auta bol nacenený často rovnako, ako jeho predchodca, ale pri vyššom výkone a väčšej výbave bol fakticky lacnejší. A najmä sa zlacňovalo v priebehu životného cyklu modelu, ktorý sa dal ku koncu kúpiť výrazne lacnejšie, ako na začiatku. Teraz neplatí ani jeno, ani druhé. Napr. ten Golf ako auto, ktoré je na trhu ôsmy rok a onedlho dostane nástupcu, je paradoxne drahší, ako keď to bola novinka. K tomu napr. pri modeli R sa už nedá kúpiť manuál, len DSG, čo ten cenový nárast ešte väčšmi zvýrazní (kým pred faceliftom sa dal kúpiť G R za 37t eur, dnes je to 42640 eur). OK, polovicu stojí ten automat (ale ak ho nechcem, je to pre mňa vyhodených 2500 eur), ale druhá polovica je čisté zdraženie. A to je auto paradoxne o 10 koní slabšie, ako verzia pred Euro 6d.
Druhý dobrý príklad je Mazda 3, ktoré medzigeneračne tiež zdražilo výrazne. A to je s jednoduchšou (rozumej lacnejšou) technikou (torzka vs. multilink v minulosti).
Proste sa zdá, že dobrá doba na kúpu nového auta už bola. ;-\
Vystrč hlavu ze dvorka, ty bído. Dole to píše Ham jasně, německý plat v Německu znamená také německé životní náklady, a ty nejsou srovnatelné s českými ani náhodou. Tady si každý trouba přečte, jaký je v Německu průměrný plat, že potraviny stojí stejně a to mu stačí, aby měl jasno. Jenže mimo potraviny jsou veškeré životní náklady v D násobně vyšší. Tak jak se máš dnes teď a tady, si dobře zapamatuj, tak dobře se mít už nebudeš, ani kdyby ses naučil německy, uměl něco, za co je někdo ochoten zaplatit, a do toho Německa se přestěhoval.
Realita je ale docela daleko od teorie. Viz tvoje parita kupní síly atp.
Jak chceš porovnávat kupní sílu, když dříve prostě byla situace celkově jiná? Ono srovnávání podle totožných komodit zdaleka není spásou.
Stejně jako inflace. Inflace a reálná inflace je obrovský rozdíl. Tu reálnou se ale nikde nedozvíš, byť právě ji vnímáš.
Vedle tvého nárůstu ceny práce z důvodu hospodářské prosperity totiž jde ruku v ruce se zlevňováním výroby a vývoje v důsledku techologického pokroku atd. Stejně jako dislokace výroby na levnější lokality atd. atd.
Takže ty tu sice hlásáš, že je třeba vidět věci v souvislostech, ale sám vidíš jen hrst souvislostí které se ti hodí :-!
Ceny bydlení rozhodně nejsou srovnatelné. V USA máte např. daň z nemovitosti ve výši 2% hodnoty nemovitosti a u nás je to s bídou cca 0.2%. Tzn. za běžný domek tam platíte 2.000$ ročně. Daňové zatížení obyvatelstva je jen jeden z indexu kvality lidského života. Ceny aut jsou tam nízké z důvodů velké kupní síly (hodně lidí a nutnost častější odměny vozidel) a výrobcům tím vznikají tzv. výnosy z rozsahu. Zjednodušeně řečeno, čím více se to kupuje a častěji, tak je to levnější.
Já ta čísla nezpochybňuji, já jen tvrdím, že zdanění zaměstnanců v ČR je výrazně vyšší, než v USA.
Celkové zdanění práce v ČR je přes 40%, v USA 30%. Zdanění příjmu zaměstnance je srovnatelné ale povinné placené pojistné je výrazně vyšší (placené zaměstnavatelem 3x, zaměstnancem 2x).
Průměrná mzda v USA je 3x vyšší, než v ČR. A např. auta jsou dokonce v průměru levnější, než v ČR, o ceně pohonných hmot nemluvě.
Za zdravotnictví, advokáty, školství lze v USA zaplatit výrazně více, než v ČR, ale je to volba, ne povinnost. Ceny bydlení jsou srovnatelné s Prahou, ale např. Central Park je dle mne anomálie.
Dělám v české pobočce německé firmy a v roce 97 jsem měl možnost odejít pracovat do Německa (ne na nějakou měsíční stáž, ale na trvalo), využil jsem toho a do roku 2015 jsem i s rodinou žil v Mnichově a vydělával zcela ekvivalentně tomu co tamní lidé na stejné pozici. V roce 2015 jsem se vrátil do Prahy do české pobočky a gáži dostal o něco nižší. Ale celkově jsem si polepšil, protože životní náklady Praze jsou daleko nižší než v tom Mnichově. A znám řadu lidí, kteří udělali v Německu ale i v jiných zemích kariéru (manažeři, konstruktéři, lékaři) a nikdo si nestěžoval na nějakou platovou diskriminaci. Myslíš, že Kabaň dělá v Německu za nižší gáži než podřízení němečtí designéři? Ne, bez ohledu jestli je Turek, Eskymák, Němec nebo Slovák, tak u nadnárodní firmy dostane podobný plat. A to, že nemáme pořádné vlastní kapitalisty v podstatě nehraje v těchto záležitostech vůbec žádnou roli. Myslíš, že "český" kapitalista bude platit ve své firmě umístěné třeba v Jihlavě významně víc než třeba "německý" Bosch, který tam má pobočku? A myslíš, že když si takový novodobý Baťa založí pobočku v Mnichově, že tam bude platit lidem jak v Čechách?
Vy jste žil a legálně pracoval v USA, že píšete takové nesmysly? Průměrný roční plat v USA je cca 50.000$. Tzn. rodinný 100.000$ a z toho jde cca 20.000$ federální daň, 5.000$ státní daň, 2.000$ místní daň (pokud pracujete jinde než bydlíte tak i 6.000$ na rodinu), sociální daň 8.000$, většina rodin má dvě auta a dojíždět za prací je běžné i 200km denně, zdravotní pro rodinu 15.000$ (i přesto platíte obdobu našich registračních poplatků ve výši cca 100$ za každou návštěvu lékaře), pojištění 2 aut 12.000$, po odečtení všeho jste rád jak Vám zůstane 38.000$. Dále máte několikanásobně dražší bydlení, náklady na děti ve škole atd.
Ekonomický cyklus se na tom určitě podepisuje, ale zároveň je faktem, že technická úroveň motorizací a rozsah bezpečnostní výbavy výrazně roste v návaznosti na unijní předpisy, ale i požadavky NCAPu. VW teď dokonce prohlašuje, že zdraží konvenční modely, aby podporoval a dotoval prodej těch elektrifikovaných (což mi přijde totálně ujeté).
Já tedy doufám, že situace, kdy rozumný kompakt do půl mega začíná být sci-fi, bude stropem a odrazovým můstkem pro zlevňování.
Jen jeden příklad jako naprostý nesmysl - povinné měření tlaku v pneumatikách aktivními ventilky.
Vypadá to jako blbost, ale stojí to 5 tis. na jednu sadu kol a odhadem se na autě za jeho standardní užívání (operák 4 roky / 120 tis. km) vymění 4 sady - 20 tis. zbytečně v ...
Není tomu tak - stačí se zeptat někoho ve Škodovce, kdo byl na "zaučení" ve VW (Audi, MAN ...) v Německu. I když pracuje jako rovnocený člen týmu, nikdy nebere plat Němce. Naopak, Němec, který jde na "zkušenou" k nám, nikdy k tomu nedostane plat Čecha.
Bohužel nemáme vlastní pořádné kapitalisty (HQs). Máme Kelnera - budiž, Sotio je sakra zajímavé - a pak ještě Babiše, ale to je kapitola sama pro sebe - toť více méně vše. Jinak tady nemáme žádný pořádný nadnárodní podnik a vše se tudíž rozhoduje v cizině.
Jezdit dělat gastarbeitera do zahraničí není řešení.
Jasně... a žít jako nomád, nechat rodinu tady, nemít pořádný život ani tady ani tam... To se fakt vyplatí.
Čím déle si budeme tu místní bídu omlouvat tím, že "můžeme si jít vydělávat do Německa", tím déle tu ty *** budou.
V USA funguje ekonomika a společnost jinak (jiné daně, jiné cla, jiné náklady na zaměstnance). Je to jako by jste porovnávál jablka s hruškami. Že Vás ale netrápí třeba cena havarijního pojištění v USA, které stojí pro auto v hodnotě 40.000$, cca 6.000$ ročně. Nebo zdravotní pojištění (rozsahem srovnatelné s naším) stojí pro čtyřčlennou rodinu 15.000$ ročně. Zlatá evropa ......
No já bych paritu kupní síly klidně vytahoval, protože je daleko podstatnější za kolik průměrných měsíčních příjmů si pořídí lidé auto dnes a za kolik si ho pořídili řekněme před dvaceti roky. A ten rozdíl je u aut ve prospěch dneška docela obrovský. To, že Němci na tom byli, jsou a nějakou dobu ještě budou lépe je dané historickým vývojem a jediné co lze konstatovat je, že každý má dnes možnost, jít si do toho Německa vydělávat a mít příjmy jako kterýkoliv Němec.
Hlavně zapomínáte, tedy většina z vás a hlavně autor článku, že ceny aut odrážejí vývoj celé ekonomiky. Když se daří, ceny rostou, to je hlavní důvod, proč třeba ta Fabie je dnes dražší, než v odbodí 2009-2012, kdy byla celosvetová recese. Navíc ceny aut ovlivňuje i fakt, jestli se jedná o nový model, či o končící generaci. Takový článek je vlastně nicneříkající a spíše by se slušel nějaký přepočet v stálých cenách třeba k roku 2010 (kdy začíná srovnání), nebo přepočtu na paritu kupní síly.