Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

76 modelů v proudu času: Kdo všechno zdražil? A o kolik?

David Šprincl
Diskuze (32)

Po prodejně skvělém roce 2017 přišel loni pád, který letos ještě prohlubuje. Že by to automobilky vedlo ke zlevnění? Je tomu spíše naopak.

Pohled do tabulky šestasedmdesáti vybraných aut je víc než výmluvný: cenu jich meziročně udrželo čtrnáct. Osm šlo s cenou dolů. Čtyřiapadesát hlásí vyšší ceny. Jasně, je to „jen“ řeč čísel, příčiny jsou zamotanější. Do cenové politiky se promítá doba, jak dlouho je vůz na trhu včetně nástupů nových generací a také tlak či dnes spíše netlak konkurence.

Škoda

Lídr trhu ukusuje rok od roku větší kus prodejního koláče: před pěti lety osciloval kolem 30 %, loni to bylo 32 %, letos už 35 %.

Taková dominance dává domácí značce svobodnou ruku ke zvyšování cen. Kdeže je doba, kdy prodejní jednička Škoda Octavia začínala na 354.900 Kč – to bylo v roce 2016… Předloni zdražila nad čtyři sta tisíc, loni dál na 417.900 Kč, nyní nejprodávanější auto Česka začíná na 437.900 Kč. U oblíbeného combi je to ještě výraznější: zatímco u liftbacku zvedla Škoda meziročně cenu o dvacet tisíc, u kombíku o třicet.

Stále výš letí s cenou i fabia. Vzpomene si někdo, že stávala pod 200.000 Kč? Teď už začíná výrazně na čtvrtmilionem. Ale to není nic výjimečného, aut pod dvě stě tisíc je v roce 2019 už jen trojka. Ve srovnání s minulostí žalostně málo! Vždyť před pěti lety jsme jich napočítali dvacet! A Škoda jako jedna z mála tuhle hru se svým minivozem Citigo drží.

Na druhou stranu superb zdražil jen nepatrně, takzvaně nula nula nic, a kodiaq šel dokonce o 13.000 Kč níž.

Volkswagen

Jak ukazuje závěr naší tabulky, druhá nejprodávanější značka v Česku si rovněž může dovolit permanentně zdražovat. Příklad za všechny: Golf. Loni se jeho cena zvedla o 10 %, k ní přibyla další 4 %, takže z vozu hluboko pod čtyřmi sty tisíc je dnes auto vysoko na nimi. Ještě víc zdražení postihlo větší passat. Loni verze 1.4 TSI/92 kW Comfortline startovala po zdražení o devět tisíc výš na 679.900 Kč, dnes už u základu najdeme cenovku 733.900 Kč.

Hyundai

Že by nevěděl kudy kam? Loni ještě trojka trhu, v roce 2019 už čtyřka za Dacií. Přístup v cenotvorbě ale přesně opačný. Maličký model i10 opustil rodinu aut pod dvě stě tisíc, meziročně zvedl cenu o 22 % a stojí už čtvrt milionu. Tam dříve patřilo i20, ale z loňských 244.990 poskočil letos už na 284.990 Kč.

Dacia

Letošní prodejní hvězda a je zcela zřejmé, co stojí za 3. místem na českém trhu za únor 2019. No jasně že ceny. Dacia je roky skoro nemění, má je nejnižší na trhu. Zdražení na prahu roku 2018 bylo jen symbolické a letos v podstatě žádné. Až na terénní duster se ceny nemění a obliba roste a roste.

Ford

Co dokáže pořádný pohyb ceny směrem dolů, ukázal předloni Ford se svým SUV zvaným Kuga. Ford jej tehdy zlevnil o 126.000 Kč a naráz si prodejně polepšil skoro o 300 %, z pěti set na dva tisíce registrací. Loni tento výsledek kuga zopakovala. Důsledek? Zlevnění o dalších šest procent na 469.900 Kč. Žel dalších fordů se tahle politka netýká. Většinou zdražily, nová generace focusu logicky nejvíc. Na 319.900 Kč z roku 2017 můžete zapomenout, dnes focus začíná o šedesát tisíc výš.

David Šprincl
Diskuze (32)

Doporučujeme

25. 3. 2019 12:37
Tohle je ale rozhodně nemilé
https://www.novinky.cz/ekonomika/500647-emise-zdrazi-auta-s-dieselem-o-desitky-tisic.html
Avatar - Ozzman
25. 3. 2019 10:29
Re: No,
Tímto přístupem nemůžeš zhodnotit nikdy nic. Já se snažím najít alespoň co nejvíce vypovídající hodnocení, které lze měřit. Čím složitější model pro výpočet použiješ, tím méně srovnatelných dat do modelu seženeš a horší bude výsledek, takže je potřeba posoudit, co je a co není možné, navíc pro novináře automobilového webu. Ukázat pouze absolutní cenu jednotlivého modelu auta v čase je blbost, odtržená od reality, použít alespoň nějaký jednoduchý přepočet, nebo srovnání ve stálých cenách k výchozímu roku je jednoduché a rozhodně více objektivní. Možná by stálo za to i cenu průměrovat, třeba právě s ohledem na příchod nového modelu, kdy ceny vždy lehce stoupají.
Avatar - iudex
25. 3. 2019 10:01
Zdražovanie
Ja to píšem už dlhšie, nové autá v poslednom období výrazne zdražujú. Kým v minulosti bol dlho trend zlacňovať autá, teraz sa to obracia a autá zdražujú, a to nielen s nástupom nových generácií, ale aj v rámci jedného modelu. Donedávna nový model auta bol nacenený často rovnako, ako jeho predchodca, ale pri vyššom výkone a väčšej výbave bol fakticky lacnejší. A najmä sa zlacňovalo v priebehu životného cyklu modelu, ktorý sa dal ku koncu kúpiť výrazne lacnejšie, ako na začiatku. Teraz neplatí ani jeno, ani druhé. Napr. ten Golf ako auto, ktoré je na trhu ôsmy rok a onedlho dostane nástupcu, je paradoxne drahší, ako keď to bola novinka. K tomu napr. pri modeli R sa už nedá kúpiť manuál, len DSG, čo ten cenový nárast ešte väčšmi zvýrazní (kým pred faceliftom sa dal kúpiť G R za 37t eur, dnes je to 42640 eur). OK, polovicu stojí ten automat (ale ak ho nechcem, je to pre mňa vyhodených 2500 eur), ale druhá polovica je čisté zdraženie. A to je auto paradoxne o 10 koní slabšie, ako verzia pred Euro 6d. Druhý dobrý príklad je Mazda 3, ktoré medzigeneračne tiež zdražilo výrazne. A to je s jednoduchšou (rozumej lacnejšou) technikou (torzka vs. multilink v minulosti). Proste sa zdá, že dobrá doba na kúpu nového auta už bola. ;-\
Avatar - Dinar
25. 3. 2019 07:22
Re: No,
Vystrč hlavu ze dvorka, ty bído. Dole to píše Ham jasně, německý plat v Německu znamená také německé životní náklady, a ty nejsou srovnatelné s českými ani náhodou. Tady si každý trouba přečte, jaký je v Německu průměrný plat, že potraviny stojí stejně a to mu stačí, aby měl jasno. Jenže mimo potraviny jsou veškeré životní náklady v D násobně vyšší. Tak jak se máš dnes teď a tady, si dobře zapamatuj, tak dobře se mít už nebudeš, ani kdyby ses naučil německy, uměl něco, za co je někdo ochoten zaplatit, a do toho Německa se přestěhoval.
24. 3. 2019 22:40
Re: No,
Kto vie, na ktorý príspevok reagujem?