76 modelů v proudu času: Kdo všechno zdražil? A o kolik?
Po prodejně skvělém roce 2017 přišel loni pád, který letos ještě prohlubuje. Že by to automobilky vedlo ke zlevnění? Je tomu spíše naopak.
Pohled do tabulky šestasedmdesáti vybraných aut je víc než výmluvný: cenu jich meziročně udrželo čtrnáct. Osm šlo s cenou dolů. Čtyřiapadesát hlásí vyšší ceny. Jasně, je to „jen“ řeč čísel, příčiny jsou zamotanější. Do cenové politiky se promítá doba, jak dlouho je vůz na trhu včetně nástupů nových generací a také tlak či dnes spíše netlak konkurence.
Škoda
Lídr trhu ukusuje rok od roku větší kus prodejního koláče: před pěti lety osciloval kolem 30 %, loni to bylo 32 %, letos už 35 %.
Taková dominance dává domácí značce svobodnou ruku ke zvyšování cen. Kdeže je doba, kdy prodejní jednička Škoda Octavia začínala na 354.900 Kč – to bylo v roce 2016… Předloni zdražila nad čtyři sta tisíc, loni dál na 417.900 Kč, nyní nejprodávanější auto Česka začíná na 437.900 Kč. U oblíbeného combi je to ještě výraznější: zatímco u liftbacku zvedla Škoda meziročně cenu o dvacet tisíc, u kombíku o třicet.
Stále výš letí s cenou i fabia. Vzpomene si někdo, že stávala pod 200.000 Kč? Teď už začíná výrazně na čtvrtmilionem. Ale to není nic výjimečného, aut pod dvě stě tisíc je v roce 2019 už jen trojka. Ve srovnání s minulostí žalostně málo! Vždyť před pěti lety jsme jich napočítali dvacet! A Škoda jako jedna z mála tuhle hru se svým minivozem Citigo drží.
Na druhou stranu superb zdražil jen nepatrně, takzvaně nula nula nic, a kodiaq šel dokonce o 13.000 Kč níž.
Volkswagen
Jak ukazuje závěr naší tabulky, druhá nejprodávanější značka v Česku si rovněž může dovolit permanentně zdražovat. Příklad za všechny: Golf. Loni se jeho cena zvedla o 10 %, k ní přibyla další 4 %, takže z vozu hluboko pod čtyřmi sty tisíc je dnes auto vysoko na nimi. Ještě víc zdražení postihlo větší passat. Loni verze 1.4 TSI/92 kW Comfortline startovala po zdražení o devět tisíc výš na 679.900 Kč, dnes už u základu najdeme cenovku 733.900 Kč.
Hyundai
Že by nevěděl kudy kam? Loni ještě trojka trhu, v roce 2019 už čtyřka za Dacií. Přístup v cenotvorbě ale přesně opačný. Maličký model i10 opustil rodinu aut pod dvě stě tisíc, meziročně zvedl cenu o 22 % a stojí už čtvrt milionu. Tam dříve patřilo i20, ale z loňských 244.990 poskočil letos už na 284.990 Kč.
Dacia
Letošní prodejní hvězda a je zcela zřejmé, co stojí za 3. místem na českém trhu za únor 2019. No jasně že ceny. Dacia je roky skoro nemění, má je nejnižší na trhu. Zdražení na prahu roku 2018 bylo jen symbolické a letos v podstatě žádné. Až na terénní duster se ceny nemění a obliba roste a roste.
Ford
Co dokáže pořádný pohyb ceny směrem dolů, ukázal předloni Ford se svým SUV zvaným Kuga. Ford jej tehdy zlevnil o 126.000 Kč a naráz si prodejně polepšil skoro o 300 %, z pěti set na dva tisíce registrací. Loni tento výsledek kuga zopakovala. Důsledek? Zlevnění o dalších šest procent na 469.900 Kč. Žel dalších fordů se tahle politka netýká. Většinou zdražily, nová generace focusu logicky nejvíc. Na 319.900 Kč z roku 2017 můžete zapomenout, dnes focus začíná o šedesát tisíc výš.