Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Není elektromotor jako elektromotor: Čím se jednotlivé verze liší?

Když přijde řeč na elektromobily, tak každý pořád omílá akumulátory. Ty stále zvyšují svojí kapacitu ve snaze zajistit vozidlu delší dojezd na jedno nabití. Jenže na jeho výši se velkou měrou podílí také elektrický motor.
Zpět na článek
30. 4. 2019 21:38
30. 4. 2019 21:48
30. 4. 2019 21:50
30. 4. 2019 22:23
30. 4. 2019 22:46
30. 4. 2019 21:58
30. 4. 2019 22:06
30. 4. 2019 22:21
30. 4. 2019 22:39
30. 4. 2019 23:02
30. 4. 2019 23:34
1. 5. 2019 00:26
1. 5. 2019 02:30
1. 5. 2019 08:38
1. 5. 2019 10:42
1. 5. 2019 00:42
1. 5. 2019 10:52
1. 5. 2019 01:30
1. 5. 2019 11:25
1. 5. 2019 11:53
1. 5. 2019 12:20
1. 5. 2019 16:01
1. 5. 2019 16:53
1. 5. 2019 16:10
1. 5. 2019 16:58
2. 5. 2019 09:11
30. 4. 2019 21:47
1. 5. 2019 07:22
1. 5. 2019 09:28
1. 5. 2019 08:49
1. 5. 2019 08:58
1. 5. 2019 14:05
1. 5. 2019 14:20
1. 5. 2019 14:30
1. 5. 2019 14:36
1. 5. 2019 14:44
1. 5. 2019 14:57
1. 5. 2019 19:43
3. 5. 2019 13:29
30. 4. 2019 21:28
Chvályhodný závěr
Nezbývá než pochválit autora článku za rozhodnutí vrátit se brzy k elektromotorům podrobnějším popisem, protože tenhle článek je teda hodně velké zoufalství.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 00:58
Re: Chvályhodný závěr
V podstatě by mohl začít historií a také tím, proč byl Teslův asynchronní BEZKOMUTÁTOROVÝ motor tak revoluční (co to je třífázové rotační magnetické pole a jak funguje) a také tím, proč mu všichni 20 let tvrdili, že podobný stroj je nemožné sestrojit.

Napsat, že dnes některý výrobce používá v autě komutátorový motor, to je zoufalost.

Například hybridní synchronní motor BMW i3 s permanentním magnetem má účinnost až kolem 97%. Pokud se podíváte na stranu 6 na dolní obrázek v datasheetu, tak budete velmi překvapeni v jakém rozsahu otáček a kroutícího momentu má elektrický motor i3 maximální účinnost.

Datasheet: http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf
Avatar - wakantanka
1. 5. 2019 08:09
Re: Chvályhodný závěr
Ale to by ste veľa chceli obaja. :-) Toto nie je technet. :-)
Avatar - Erich
30. 4. 2019 21:38
Mystifikace
Je krásné číst, že elektromotor má účinnost 90%, ale na holém elektromotoru si nikdo moc nepojezdí. Nejdříve je potřeba postavit vůz a do něj nacpat těžké akumulátory z kyseliny. A před prvním rozjezdem je třeba akumulátory nabít, protože elektromotor vlastně ani není motor v pravém slova smyslu, ale spotřebič.
A jéje už jsme u prvních ztrát o kterých se raději moc nepíše. Při použití rychlonabíječky ztratíme na účinnosti zhruba nějakých 16%. Pak tu máme další ztráty. Odpor vzduchu, valivý odpor, topení, klimatizace, stěrače a svícení. Drobnosti jako elektronika a rádio bych ani nebral v potaz. A když tohle všecho sečteme, tak se dostáváme k účinnosti elektrovozu na nějakých 60-65%. Vůz s rekupurací je na tom o dost lépe. Rekupurace prý udělá nějakých 17% k dobru.
To vše ovšem platí pouze u nového vozidla. Ono totiž baterie stárnou a za rok a půl ztratí zhruba nějakých 20% a baterie budou stárnout dál. A nejedná se pouze o kratší dojezd vozidla, ale taky o delší dobu nabíjení a to už ekologicky moc nezní.
A teď to nejdůležitější. Tím, že si tento spotřebič jak už jsem psal sám energii nevyrábí, tak potřeba ji odněkud vzít. Jak jednoduché, máme přece zásuvky, kde strčíme dráty a už se nám kyseliny nabíjí.
Jenže ouha. Ta elekřina v zásuvce se nevyskytuje jen tak z rozmaru, ale je ji třeba někde vyrobit a dostat až do zásuvky a právě tady je třeba začít.
Účinnost elektráren má taky nějaké ztráty a včetně přenosu se do zásuvky dostene pouhých 33% vyrobené energie a to znamená, že ještě než začnete elektromobil nabíjet, tak má menží účinnost než spalovací motor a to jste ještě ani nevyjeli.
Rozbalit vlákno
124
30. 4. 2019 21:48
Re: Mystifikace
Ajajaj, no zavařil jsi... :-)
Za chvíli se na tebe sesypou cable boys a budeš upálen. :yes:
Avatar - Erich
30. 4. 2019 21:50
Re: Mystifikace
Elektřinou z kyselin? >:D
Avatar - Mikesus
30. 4. 2019 22:08
Re: Mystifikace
Spíš ohněm z lithia
Avatar - Erich
30. 4. 2019 22:23
Re: Mystifikace
Upálením kyselinami? No i to by šlo. ;-)
30. 4. 2019 22:46
Re: Mystifikace
Musí sa uznať, že nacpať toľko hlúpostí do jedného príspevku je naozaj výkon.
- těžké akumulátory z kyseliny - úplný nezmysel a dôkaz, že Erich o elektroautách nevie úplne nič
- elektromotor vlastně ani není motor v pravém slova smyslu, ale spotřebič - absolutna sprostosť, elektromotor je motor v každom slova zmysle, mení nejaký druh energie na mechanickú prácu. Erich asi netuší, že aj pri spaľovacom motore sa najprv musí naplniť nádrž.
- baterie stárnou a za rok a půl ztratí zhruba nějakých 20% - další dôkaz absolutnej neznalosti
- odkiaľ sa zrazu zjavilo 33%? vycucané s prsta?
- záverečná hlúposť, porovnávanie celkovej účinnosti elektromobilu s účinnosťou spaľovacieho motora. Ani na holém spalovacím motoru si nikdo moc nepojezdí.
Avatar - CICERO
30. 4. 2019 21:58
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Erich
30. 4. 2019 22:06
Re: Mystifikace
A to jsem byl ještě hodně skromný a vůbec jsem se nezmínil o ekoterorismu, vyděračství energetických společností a už vůbec né o ekologické katastrofě při těžbě surovin pro výrobu kyselin, budování dalších elektráren a rozvodných sítí.
Holt za blbost se platí a v tomto případě to bude hodně drahé s šílenými následky.
3. 5. 2019 13:20
Re: Mystifikace
Nevadí, hlavne že si inak zdravý.
Avatar - Mikesus
30. 4. 2019 22:05
Re: Mystifikace
Souhlasím, že ne vždy se říká vše, co by mělo zaznít, přesně jak píšeš.
Mám ovšem pár dotazů:
"Pak tu máme další ztráty. Odpor vzduchu, valivý odpor, topení, klimatizace, stěrače a svícení."
Tyhle ztráty nemají auta se spalovacím motorem? Nicméně topení bych z toho vypíchnul, to je dost problematické pro elektro.
"A když tohle všechno sečteme, tak se dostáváme k účinnosti elektrovozu na nějakých 60-65%. Vůz s rekupurací je na tom o dost lépe. Rekupurace prý udělá nějakých 17% k dobru."
Snažil jsem se najít, kolik dělají % ty ztráty a rekuperace, můžeš hodit zdroj?
Ono existuje elektroauto, které nemá rekuperaci?
"Ono totiž baterie stárnou a za rok a půl ztratí zhruba nějakých 20% a baterie budou stárnout dál."
Jak si na těch 20% přišel? Mně baterie za 3 roky neztratila ani procento ( dle měření v servisu )
"Účinnost elektráren má taky nějaké ztráty a včetně přenosu se do zásuvky dostene pouhých 33% vyrobené energie"
Konkrétní hodnotu neznám, ale můžeš nám říct jakou energetickou ztrátu má výrobní a dopravní řetězec benzinu/nafty? Kolik energie je potřeba na vyrobení litru včetně dopravy, když už se řeší i přenosová soustava?
To jsou dotazy, na které jsem zatím nikde nedostal odpověď, třeba se teď dočkám.
Avatar - Erich
30. 4. 2019 22:21
Re: Mystifikace
Valivý odpor je samozřejmě u klasických aut, ale předpokládám, že tohle pochopí každý, tak jsem to už znovu pod klasikou nepsal. Nicméně u těžkých kyselin je především ten valivý odpor ještě trošku větší.
Nechci sem dávat odkazy z konkurenčních stránek, ale hledal jsem slovy "účinnost elektráren" a účinnost elektromobilů. Různých článků se vysype dost, ale i tak je třeba hledat nějaké rozumné.
Co se týče stárnutí akumulátoru, tak to jsem se dočetl v nějakém článku ohledně vysavačů s lithiovými akumulátory. Pokud máš sám jinou zkušenost na vlastní kůži, tak se velice rád nechám poučit. Ono je něco jiného někde číst a mít info z pravé ruky.
Avatar - Mikesus
30. 4. 2019 22:31
Re: Mystifikace
To je právě ten problém, že člověk hledá jednu věc a dostane milion odpovědí, které se vylučují. Někdo píše x% a jiný y% a oboje je diametrálně rozdílné. Tak jsem doufal, že máš lepší informace, s kterými se dá pracovat.
Jasně váha uděla hodně, nejen valivý odpor, ale zrovna tyhle věci mi přijdou v porovnání dost zanedbatelné ( tedy kromě toho topení, ICE využijí odpadní teplo, elektro musí vyrábět teplo ).
Osobní dlouhodobou zkušenost s lithiovou baterií v autech nemám, jen s NiMH v Toyotách. A jak jsem psal, s poklesem jsem se zatím naštěstí nesetkal.
Avatar - Erich
30. 4. 2019 22:39
Re: Mystifikace
Hledal jsem článek o elektrárnách, ale ten pravý jsem bohužel nenašel. Byl hodně přesný s tabulkou účinnosti různých typů elektráren. Těch 33% byl celosvětový průměr, ale jsou i účinnější. Nejhůře dopadla fotovoltaika.
Oba víme, že akumulátory nejsou nesmrtelné, ale jejích životností se až tak moc nepíše. Asi budeme muset ještě chvíli počkat, než dostaneme info z pravých rukou.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 01:58
Re: Mystifikace
Automobilů Tesla již jezdí statisíce, takže těch dat je již k dispozici velká spousta.

Například zde https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/ je statistika na velkém vzorku aut a výsledek je takový, že degradace je statisticky pod úrovní 10% po proběhu 250 000km.

Zde je pojednání o novém typu baterií použítém v Modelu 3 https://www.hybrid.cz/…-tvrdi-elon-musk
3. 5. 2019 13:21
Re: Mystifikace
Škoda námahy, z trotla inžinier nebude.
30. 4. 2019 23:02
Re: Mystifikace
Ďalšie wtf: "Nicméně u těžkých kyselin je především ten valivý odpor ještě trošku větší."
V ktorom vesmíre má táto veta zmysel?
Avatar - Ja Prvni 123
30. 4. 2019 23:13
Re: Mystifikace
No, ta kyselina je trochu mimo, ale ber ji jako citoslovce: prostě elektromobil je těžkej a proto spotřebuje více energie na změny hybnosti.
Čemu na tom nerozumíš?
30. 4. 2019 23:34
Re: Mystifikace
Napríklad, čo má valivý odpor spoločné so spotrebou energie na zmenu momentu hybnosti. To akože pri rovnomennom priamočiarom pohybe bez zmeny momentu hybnosti valivý odpor neexistuje?
Okrem toho, čo vnútorný odpor spaľovacieho motora a odpor celej prevodovej sústavy - stály prevod, prevodovka, rozvodovka - ten je tiež väčší u elektromobilu?
Alebo nie a preto taktne zamlčíme, že existuje?
Avatar - Erich
1. 5. 2019 00:26
Re: Mystifikace
Moderní dízl má účinnost kolem 40%. Dalších 5 až 6 % padne na ztráty v pohonném ústrojí – tedy v převodovce a diferenciálech, 3 % zmizí při stání na volnoběh, maximálně 2 % seberou světla a komfortní příslušenství a 4 až 6 % dělají parazitické ztráty, kam patří třeba čerpání oleje, vody a paliva, pohon systému zapalování a další.
Není to ideální, ale i tak je na tom klasika mnohem lépe, než nový elekromobil v ideálních letních podmínkách.
Avatar - CICERO
1. 5. 2019 01:37
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 02:02
Re: Mystifikace
Jenže změna hybnosti funguje i opačným směrem a od toho je rekuperace. Účinnost rekuperace je kolem 80%. Největší ztráty jsou aerodynamický odpor a tam je úplně jedno, zda se jedná o spalovák, nebo elektro.

Aneb při konstatní rychlosti:
výkon motoru (na kolech) = aerodynamické ztráty + valivé ztráty + ostatní ztráty
Avatar - Erich
1. 5. 2019 02:30
Re: Mystifikace
Vážně 80%? To by znamenalo, že z deseti ujetých metrů 8 metrů brzdíš.
To aby se rychle začaly stavět silnice pouze pro elektromobily, aby se normální motorista vůbec někde dostal.
Avatar - Mikesus
1. 5. 2019 08:27
Re: Mystifikace
Myslim, ze účinnost je trochu něco jiného, nebo jsem jen nepochopil tvůj text. Tady nejde o to jakou vzdálenost brzdis, ale kolik energie přeměníš v poměru k té původní, zde kinetickou na elektrickou. Normální ICE mění kinetickou na teplo a nijak ji nedokáže využít.
Avatar - Erich
1. 5. 2019 08:38
Re: Mystifikace
Jenže tady se jedná o záměrný klam, který se tváří téměř jako perpetum mobile. Je třeba udávat skutečné hodnoty při celé délce provozu. A ta je nějakých 17% jak už jsem tady taky psal. Když ale vyjedeš na dálnici, kde se moc nebrzdí, tak je rekupurace téměř nulová.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 09:06
Re: Mystifikace
Co je na tom nepochopitelného? Asi těžko můžu počítat účinnost na trase :-D To by nebyla účinnost, ale míra použití, která se drasticky mění s jízdním stylem a profilem tratě.

Takže ICE potřebuje snížit rychlost o 80km/h = změna hybnosti XX kJ = všechnu tuto nadbytečnou energii umoří v podobě přeměny do tepla na brzdách

BEV potřebuje snížit rychlost o 80km/h = změna hybnosti XX kJ = všechnu tuto energii uloží do akumulatóru a na další rozjezd použije XX kJ * 0,8 účinnost = 0,8XX kJ. Proto je ta účinnost rekuperace 80%, kdežto u ICE 0%.

A to se nebavím o tom, kolik se ušetří emisí ve formě prachu z brzd, které pak musíme všichni dýchat. A pořád nám budeš Erichu tvrdit, že Diesel má pak při rozjezdu z 0km/h na těch 80km/h účinnost 40%? >:-[]
Avatar - Ja Prvni 123
30. 4. 2019 22:30
Re: Mystifikace
No vidíš to, a já to mám ještě jednodušší otázku - a jenom jednu:
Proč bych si měl koupit elektromobil?
Avatar - Mikesus
30. 4. 2019 22:32
Re: Mystifikace
Pokud nechceš, nemusíš. Taky nechci, dokud jsou ceny, dojezdy a nabíjení jaké jsou.
Avatar - Ja Prvni 123
30. 4. 2019 23:02
Re: Mystifikace
No, ale pomatenci v Bruselu, a jim podobni, evidentně mají za cíl dosáhnout toho, abych musel.
A v tom je ten problém.
Tomu se branim.

Pokud si někdo za SVOJE peníze chce koupit a provozovat elektromobil, tak mu do toho mluvit fakt nebudu.
Ale už jen dotace znamenají, že si ho chce koupit a provozovat za cizí peníze, vlastně i moje - a to už mi vadí.

To je dost pochopitelný, ne?
Avatar - Mikesus
30. 4. 2019 23:52
Re: Mystifikace
To je pochopitelné, stejně jako jakákoli dotace, nebo třeba nerovná spotřební daň
1. 5. 2019 10:42
Re: Mystifikace
Ano, přesně. Já osobně elektroautům fandím, mají řadu výhod oproti klasickým.

Ale - mají i řadu nedostatků (za cca. 150 let se jich moc nevyřešilo) a mne skutečně vadí, že mne někdo do užívání elektroat nutí celkem brutálními represemi a dotacemi.

Elektroauta nejsou v takovém stavu, že by mohla nahradit klasická auta. Elektroauta se v podstatě dají používat jen v jednom modelu - denně 50 km ve městě z domu do práce a zpět.

Pokud by skutečně politici chtěli řešit kvalitu životního prostředí, tak začnou omezovat auta postupně od nejstarších, co neplní ani EURO 1. Vasdím se, že kdyby na silnicích byla auta s EURO 5 vyšší, tak je po problému. Ale politici se snaží zlikvidovat i EURO 6 a donutiti nás kupovat drahá elektroauta s velmi omezenou užitnou hodnotou.

Když k elektroautům přidáme výrobu el. energie a zahrneme i těžbu a výrobu akumulátorů včetně výroby solárů (větrníky jsou ve finále taky průšvih), tak s ekologií to má pramálo společného.
Avatar - Erich
1. 5. 2019 00:42
Re: Mystifikace
Něco jsem přecejen našel.
Ztrátové teplo při výrobě elektřiny celosvětově je 61,5%. Vlastní spotřeba elektráren je 2,4% a ztráty při přenosu a distribuci 3,3%.
http://vitejtenazemi.cz/cenia/index.php?…
Tak ten odkaz moc nefunguje a je třeba hledat "Ztráty elektrické energie a tepla".
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 00:51
Re: Mystifikace
Podstatný detail je v tom, že známe XXX různých způsobů, jak vyrobit elektrickou energii. Je to neskutečně dynamické odvětví, které se rychle modernizuje a do budoucna připravuje obrovské změny.

Kolik znáte způsobů jak vyrobit naftu a benzín? Taky 100? Umíte ho vyrobit ze slunce s účinností 20%? (fotovoltaika)

Online údaje o výrobě v Evropě:
https://oenergetice.cz/energostat

Probíhající stavba termojaderného fúzního reaktoru:
https://cs.wikipedia.org/wiki/ITER
https://oenergetice.cz/…erne-fuze-1-dil/
https://www.iter.org/
https://cs.wikipedia.org/wiki/ITER
1. 5. 2019 09:05
Re: Mystifikace
Problém je v tom, že je problém se získáváním vstupů pro baterie. A čím víc bude elektromobilita postupovat, tím o bude horší.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 09:25
Re: Mystifikace
Zato při dobývání ropy se chemikálie nepoužívá a těží se pouze v malém množství a teží ji pouze stabilní režimy >:-[] Viz. aktuální havárie ropovodu Družba, kdy rusáci zapomněli separovat jedno drobné aditivum.

Možná bude lepší nechat tuto otázku inženýrům, kteří ty baterie vyvíjejí a staví továrny na jejich výrobu, ti o tom asi budou vědět trochu víc než Mig_32 :-D
1. 5. 2019 09:57
Re: Mystifikace
Uvědom si prosím tě jednu věc, drahé kovy jsou drahé. Nikdy nebudou laciné, to je jako sázka na to, že zlato zlevní. Z toho vyplývá, že elektromobily nikdy nebudou pro široké masy. Z čehož vyplývá, že se elektromobilita může těžko nějak rapidně rozšířit. Na světě nejsou jen bohatí, jsou tam i chudí, a těm prostě nemůžeš vzít možnost se přesouvat...
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 10:10
Re: Mystifikace
OMG těch kovů jsou tam řádově kg :-D Většinu hmotnosti baterie tvoří nerezová ocel a hliník. Což jak dobře víme jsou extrémně toxické a nerecyklovatelné suroviny >:-[]
1. 5. 2019 10:13
Re: Mystifikace
hahaha tak mi prosím vysvětli, proč nejlevnější elektromobil stojí v Česku já nevím 800 tisíc?
1. 5. 2019 10:52
Re: Mystifikace
Cena akumulátorů je údajně 1/2 ceny elektroauta, tedy aku stojí 500 tis. a více, tedy jsou tam materiály, které jsou velmi drahé - no přeci např. drahé kovy. A ty budou jen vzhledem ke své dpostatě velmi těžko zlevňovat nehledě na to, že jejich v současnosti známá zásoba je v některých případech znčně omezená a to více, než zásoby ropy či plynu. i.e. některé suroviny nutné pro výrobu akumulátorů dojdou podstatně dříve, než fosilní paliva. Nehledě na to, že když půjdeme do důsledků, tak fosilní paliva jsou také obnovitelné zdroje energie.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 11:01
Re: Mystifikace
Škodovka mluví o Citigo s 30kWh baterií za 450 000Kč, tak si zkuste počkat kluci. Jinak do několika let je prognóza 100USD za kWh, kde např. i3 má kapacitu 20kWh a to je dostačující pro drtivou většinu populace. Takže počítáte správně - 100x20 = 2000USD!

A jak je to možné? Jednoduše produkt nemůže být levný, dokud není vyráběn ve velkým sériích a není zaplacena technologie. Asi stejně jako automobil před příchodem Fordova Modelu T.

K těm surovinám si uvědomte, že baterie lze vyrobit s několika druhy chemie a také mrkněte, kolik milionů tun lithia je například v mořské vodě. Jenže. První poptávka surovin, pak nabídka.
1. 5. 2019 11:09
Re: Mystifikace
Tak se radši budeme držet toho co je, a ne to o čem se mluví. Elektrický Up stojí 534 tisíc, na stovce je za 12 sekund /brutální zrychlení se nedostavilo/ a dojezd je 160 km. Za parného letního dne. Nějak mi nedává smysl nepořídit verzi se spalovacím motorem za třetinu, s podobnými dynamickými schopnostmi.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 11:20
Re: Mystifikace
Plečku typu Up z dílny nelidově drahých lidových vozítek VW si koupí jen blázen.

Já jsem koupil ojetinu i3 před dvěma lety za 550 000Kč bez DPH z Německa a jsem maximálně spokojený. Teď už se dá za ty peníze koupit s baterkou 30kWh a třífázovou 11kW palubni nabiječkou. Nové bych si to za 1M taky nekopil.
1. 5. 2019 11:34
Re: Mystifikace
panebože to je debata jak...
ptám se, kde jsou levné elektromobily. dáš mi odkaz na citigo. dám odkaz na auto stejné velikostní kategorie a ty mě odpálkuješ o tom, že sis to koupil ojetý... adoruješ elektromobily, a napíšeš, že by sis je ale určitě nekoupil nové... tvrdíš, že baterie nic nestojí, ale...
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 00:31
Re: Mystifikace
Erich pravděpodobně na základce moc nedával pozor a jediné co si odnesl je potřeba se nechávat poučovat.

Takže aby jsme se bavili o konkrétních číslech a ne Erichovo "někde v hospodě jsem po 10 pivech slyšel, že..."

Diesel:
Motorová nafta 42,61 MJ / kg
Spotřeba: 4kg/100km = 170MJ energie / 100km
Zdroj: https://vytapeni.tzb-info.cz/…yhrevnosti-paliv

Elektromobil:
Spotřeba: 16kWh / 100km (já mám reálně odjeto 44 000km průměr 13,4kWh/100km)
Účinnost dobíjení: 92%
Spotřeba brutto: 17.4kWh = 62.64 MJ / 100km

Z toho je jaksi patrné, že buď má elektromobil účinnost 120% nebo Erichovo číslo 40% u spalováku je fantasmagorie z laboratorní říše 20°C vzduch, 90°C olej, 2000ot/min a konstantní zátěž. Jenže každé dítě ví, že takto spalovací motor v autě nefunguje :-D

Pro zajímavost je průměrná účinnost distribuční soustavy v ČR dle ERU asi 97 - 98%. Pro inspiraci jak se dá přenášet 12 000 000kW na 3300km s účinností 97%.
Zdroj: https://oenergetice.cz/…sformator-svete/
Zdroj: https://oenergetice.cz/…ktricke-energie/
Zdroj: https://www.idnes.cz/…tec_technika_mla

A tvrdit, že solár má účinnost 20%, to je sice pravda, jen se nějak zapomnělo, že sluneční záření je zdarma a dopadá na zemský povrch každou sekundu tak jako tak a to v obrovském množství >:D

A na zamyšlení doporučuji kouknout taky jinými směry:
https://www.e15.cz/…do-ceska-1330557
https://www.denik.cz/…pa-20190426.html

Třeba ten chlorid je velmi zajímavý, zkuste si zjistit k čemu a v jakém množství se to používá >:D
Avatar - Erich
1. 5. 2019 01:30
Re: Mystifikace
Takový odborník a stále jsi nepochopil, že elektřina neroste na stromech?
Můžeš si házet procenty účinnosti Tvé ekologické katastrofy, ale jak jsem psal výše nemůžeš začínat na stech procentech, ale na třiceti třech ze kterých čerpáš elektřinu ze zásuvky.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 01:52
Re: Mystifikace
Vtip je v tom, že mám na střeše fotovoltaickou elektrátnu o výkonu 15kWp, která od roku 2010 vyrobila 116 913kWh elektřiny, což je ekvivalent 615 331 elektrických km. To asi uznáš sám, nedokážu ujet ani omylem.

Co mi spočítáš teď, ty hněťo? Účinnost termojaderné fúze, která musela proběhnout na slunci, aby ta energie mohla zdarma dopadnout na střechu domu? >:-[] Spíš si uvědom, že na té střeše díky tomu vzniklo o 116 913kWh tepelné energie míň, protože kdyby ty panely nepřeměnily sluneční záření na elektřinu, tak by se přeměnilo v teplo >:D

A k té ekologické katastrofě si nastuduj, jak se vyrábí elektomobily v roce 2019, ať to tady nevypadá, že si pořád myslíš, že venku stále zuří socialismus >:D

https://www.youtube.com/watch?…
https://www.bmw.cz/…drzitelnost.html
https://www.obnovitelne.cz/…t-stare-baterie/
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 09:21
Re: Mystifikace
Další co se k němu nedostalo, že web autoforum vyhrál soutěž dezinformačních webů >:-[] Ano, težba má svoje negativa, jenže na rozdíl od ropy ty kovy jednou vytěžíš a pak je můžeš pořád dokola používat. Několik velkých firem se už nedočkavě třepe až se baterie začnou vracet z oběhu (zatím je to extrémně malé množství) a pomocí surovin z těchto baterií dojde ke zlevnění produkce baterií nových protože si jaksi umíš představit, že koncentrace těch kovů ve staré baterii je řádově vyšší než jejich koncentrace v rudě ;-)

Zajímavé je, že neudělají článek o tom, co za svinstva a v jakém množství se injektuje do země za účelem dobývání ropy. Především při frakování břidlic je to takový safrajt, že nějaké lithium je proti tomu nic. Pro info baterie Tesly Model S obsahuje asi 8kg kobaltu, kolik kg nafty ty za svůj život spálíš? Já odhaduju, že kolem 50 tun >:D
1. 5. 2019 09:44
Re: Mystifikace
To nejpodstatnější z článku

Jinými slovy, již za tři roky nebude dostatečné množství vzácných kovů na výrobu potřebného množství baterií. Elektrifikace v daný moment i nadále bude zlomková ve srovnání s produkcí aut se spalovacími motory. Pokud je tedy v plánu nahrazení poloviny benzinových a dieselových vozů do jednatřiceti let těmi bateriovými, je více než logické, že výrazně bude muset vzrůst těžba. To však znamená, že budeme vyrážet klín klínem.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 10:00
Re: Mystifikace
Co k tomu dodat... Koho chleba jíš, toho píseň zpívej... Cena kovů na světových burzách je asi více vypovídající, než rádobyčlánek tragédů z autoforum.

Pokud umíte anglicky, tak v těchto 2 videích je krásně ukázána chemie článků a také je tam spousta informací o surovinách včetně toho zda jich bude dost, nebo nebude.

https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:32
Re: Mystifikace
Zkus si znovu přečíst nadpis článku a posléze si uvědomit, k čemu že se to vyjadřuješ. Tak znovu, píšeš pod článek o elektrických motorech a elektrických autech, kde se zdejší chytráci snaží namluvit lidem, jak jsou ty auta hrozné a k ničemu. Najdi jediný příspěvek, kde jsem napsal pod spalovací auto, jak je spalovací auto hrozné a k ničemu.
1. 5. 2019 11:25
Re: Mystifikace
No vždyť to říkám pořád - use case je, že bydlím na okraji města, ve vlastním domě, asi jsem investoval do solárů (to by mne zajímao, jak to funguje v zimě), jezdím elektroautem do práce cca. 50 km denně, pro zbytek případů mám jiné auto a nevím co s penězi. Ale to je jen malá část populace, co bude dělat ten většinový zbytek?
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 11:38
Re: Mystifikace
Ten zbytek si koupí benzín, nebo CNG. V tom mu nikdo určitě bránit nebude. Dokud nebude cena přijatelná i pro něj.

Objevila se zde nová technologie s potenciálem výrazně zlepšit fungování lidstva a vy místo toho, aby jste fandili tomuto vývoji, tak budete kvůli své lenosti si o této technogii něco zjistit jen plivat kyseliny pořád dokola.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 15:16
Re: Mystifikace
Nová technologie, jasně.

Co takhle nová technologie na přeměnu mořské vody na pitnou? Tam by se šiklo investovat, za chvíli nebude co pít. Všude masivní sucho, to že zaprší jeden den nic neřeší, zemědělci nemaj krmivo pro dobytek a ovce a kozy, úroda mizerná a tady se dávaj miliardy na eko-voloviny s těžce diskutabilním vlivem na globální emise a tím ovlivnění počasí a oteplování.

Po světě už místy není ani hmyz.

nejsme čína, aby tu chodilo opylovat 500 000 dělnic se štětečkem květy a nejsme ani Kuba, kde se umí obejít bez hnojiv, protože je donutila situace a dneska maj jedno z nejvíc ekologických zemědělství na světe.
Tady ten hloupý národ, co spíš s naástupem maldých generací blbne si tyhle věci vůbec neuvědomuje a nikdo to neřeší. Jednous e budem všichni hodně divit, resp. spíš další generace
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 15:56
Re: Mystifikace
jasně, všechny postřílíme....

To už před tebou vymysleli soudruzi Stalin a Hitler, to není nová technologie :-) :-) :-)
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 16:02
Re: Mystifikace
Napsal jsem 5,2Kč, zkus o tom přemýšlet...
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 16:28
Re: Mystifikace
mam lepší řešení

Energeticky - ted v běžném každodenním provozu výroby tepla i elektřiny - se tyto reaktory používaly jen v bývalém SSSR. Prvním takovým byl reaktor BN-350 (číslice znamená, že měl elektrický výkon 350 MW), který pracoval do 90. let na pobřeží Kaspického moře. Ještě stojí ve městě Aktau (dříve Ševčenko) na poloostrově Mangyšlak na břehu Kaspického moře. Reaktor se stavěl v letech 1965 až 1971, v roce 1972 se poprvé spustila stabilní řetězová reakce a od roku 1973 začal fungovat jako zdroj energie. Mezi roky 1973-75 běžel na tepelný výkon 300 MW, od března 1975 pak na tepelný výkon 650 až 750 MW. Elektrický výkon dodávaný do sítě byl 150 MW.

Jeho nejdůležitějším úkolem však bylo odsolování mořské vody. Produkoval okolo 120 tisíc tun destilované vody denně. Původní předpokládaná životnost reaktoru do roku 1993 byla prodlužována a spolehlivě pracoval až do roku 1999. Během čtvrtstoletí své práce významně přispěl k rozvoji této oblasti Kazachstánu, která je bohatá na suroviny, ale má velký nedostatek sladké vody.

Zdroj: https://www.idnes.cz/…_132545_veda_mla
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 13:57
Re: Mystifikace
Jasně, každej si dá na střechu fotovoltaickou elektrárnu. Její návratnost aby to utáhlo dobjíjení auta + celý dům je asi 35 let, navíc je to strašně bezpečný při zásahu blesku a požáru. Elektromobily se třeba taky suprově hasí co.

Jinak vám zbývá akorát atom a uhlí a nestabilní větrníky a fotovoltaika na polích, kdy to v mrazu, extrémním větru a sněhu dává nula nula prd - viz zima v USA a na panelech 1,5 metru sněhu, baterie v -35 pod nulou rohodně nedávaj tolik co v +25 a při větru o rychlosti 120 m/s se musí větrník vypnout a při bezvětří to taky dává nulu vid.... Komiku
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:27
Re: Mystifikace
Asi moc nesleduješ trh s elektřinou a trh s fotovoltaickými technologiemi, co?

Zdroj: http://www.solarninovinky.cz/?…

Jinak proti jádru žádná, na pokrytí dodávkové základny je to ideální zdroj. Jak jsem psal již několikrát, lidstvo zná několik stovek způsobů, jak vyrobit elektřinu. KOLIK znáš způsobů jak vyrobit naftu??? >:-[]

Ať tady nemeleš hovadiny, tak si proklikej REÁLNÁ aktuální data z distribučních soustav!!! Třeba začni tou Německou!

https://oenergetice.cz/energostat
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:40
Re: Mystifikace
Benzín jde vyrobit různě, ropa, ropné břidlice, uhlí a testují se další způsoby....

Hlavně spalovacíh aut je vyrobeno tolik, že sou s opravami schopny jezdit dalších 70 let, viz Kuba, kde dodnes jezdí auta z 50 let. Ano maj jiné motory a převodovky, ale kastle, podvozky atd pořád původní. To je úspora ekologie vid, nechrlit do světa nové plechovky a jen v těch původních vyměnovat komponenty.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:44
Re: Mystifikace
Asi si trochu pleteš slova vytěžit a vyrobit. Sice to zní podobně, ale je to celkem rozdílné >:-[]

Četl jsi vůbec ten můj odkaz?
„Fotovoltaické zdroje jsou již plně konkurenceschopnými s konvenčními zdroji energie, protože ceny elektřiny pokrývají náklady na přípravu, stavbu i provoz elektrárny. První plánovaný projekt o výkonu 200 kWp vyroste na střechách průmyslového parku v Moravském Písku, “ uvádí Vitězslav Skopal, majitel Solar Global.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:52
Re: Mystifikace
suroviny pro stavbu dobíjecích stanic , rozšíření distribuční soustavy, stavbu větrníků, panelů, elektráren a baterií se netěží vid.

Vůbec nepotebuješ železnou rudu, ropu, měd, nikl, kobalt, olovo, lithium, hliník, zlato atd

To je sranda s váma diskutovat :-)
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 15:23
Re: Mystifikace
Jasně že těží, jenže nevyletí ve mžiku výfukem do atmosféry. >:-[]
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 15:41
Re: Mystifikace
vyletí v momentu kdy se vytěží, resp. než se vytěží. Ten bagr je anvíc pořád na ropu, stejně jako ten Caterpillac dumper co odváží někam hlušinu, vlak co odveze surovinu na zpracování nebo kamiony sou taky na naftu vid, protože elktrická trat k dolům většinou nevede..... prostě ekologie sama.....

Ale elon to jistě brzy vyřeší, představí novou lokomotivu na baterky o hmotnosti 600 tun, kde 300 tun budou mít baterky :) Dojezd bude 500 km, ale jen za optimálních podmínek, při +50 v kazachstánu to bude 100 km a -50 na sibiři asi 15 km :-) :-) :-)
Avatar - CICERO
2. 5. 2019 11:51
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Blue Sun
1. 5. 2019 09:25
Re: Mystifikace
Když spalovací zoufalci začnou takhle lhát a manipulovat, je to slastná píseň pro mé uši.
1. 5. 2019 09:55
Re: Mystifikace
Asi takhle: jsme na webu o autech. Elektromobil při vší úctě neprodukuje žádné emoce. Uznávám jeho určité kvality, ale jeho řízení těžko může dávat nějaké uspokojení. Už jsi někoho slyšel říct, že si byl s Teslou zařádit na okresku? Nebo, že ji vzal na okruh? Tohle všechno zoufalý spalovací motor dělá zatím ze všeho nejlíp.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 10:05
Re: Mystifikace
Tak to jste asi v žádném nejel, co... Mám odjeto přes 40 000km s BMW i3 a svezu se ním tedy daleko lépe, než se spalovákem. Dynamika je neskutečná. Té radosti je také daleko více, vřele doporučuji si pujčit alespoň na týden (za elektromobil považuju s výkonem minimálně 150 koní).

Ale jak pořád říkám, má to smysl pouze pro lidi, kteří mají kde nabíjet (v garáži, doma). Spoléhat se pouze na veřejné nabíjení je nereálné. Pokud nabíjíte doma, je to uživatelsky velmi přívětivé, protože máte každé ráno "plnou". Pokud nemáte kde nabíjet, je lepší zůstat u benzinu, dieselu, cng.
1. 5. 2019 10:16
Re: Mystifikace
:-) :-) Já jezdím se 405 hp BMW 440i kabrio. Přesednu do i3 a budu se královsky bavit :-)
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 10:21
Re: Mystifikace
Já jsem přesedl z BMW M5 e39, tak možná trochu vím, o čem mluvím... Jinak mám ještě 535d GT xDrive, ale když to jde, vždy sáhnu po i3.
1. 5. 2019 10:33
Re: Mystifikace
to teda nevíš. jestli mi někdo řekne, že jízda v krabičce od sirek na eletryku ho baví víc, než M5 s atmosférickým osmiválcem a manuálem, nemá to v hlavě v pořádku.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 10:48
Re: Mystifikace
Jenže to není jen o jízdě, ale také o těch věcech okolo. Víš kolik je kolem 400hp spalováku servisu? Spojky, oleje, kardany, vanosy, atd., atd... To si raději v i3 dám plyn na podlahu a cítím, že to auto netrpí. Prostě krásně plynule zrychlí, bez toho mechanického utrpení okolo. Proto si takovou akceleraci můžu teď dopřát mnohem častěji a to s klidným svědomím, že to auto netrpí a neničím ho. Nehledě na rekuperaci, která je totálně návyková. U i3 je to 50kW při povolení plynového pedálu. Jezdím s tím autem 2 roky každý den a pořád se ho nemůžu nabažit. Třeba ten pocit, když teď na jaro si stáhneš okýnka a chvíli jedeš 15km/h do kopce po vedlejší cestě bez jediného cuknutí, nebo vibrace. Z toho když sedneš do spalováku tak hned podle toho mechanického projevu motoru a převodovky poznáš, že je to krok zpět.
1. 5. 2019 11:03
Re: Mystifikace
Počkej zkus mi to vysvětlit. Ten servis si děláš doma sám na koleně? A zabere ti to strašně moc času, předpokládám. Potom chápu, že tě to rozčiluje. Já to dávám do servisu a zajímají mě náklady. A světě div se, žádné nejsou, servis mám gratis.
Abychom si rozuměli, na automatu, který trpím, mám možnost sportovního řazení s kopancem po každém zařazení, a komfortní režim, kdy přeřazení je prakticky neznatelné. Jízda jako v tramvaji. No co myslíš, že tam mám neustále dané:) i když se převodovka víc opotřebovává, sportovní režim mě baví daleko víc.
Neodpověděl jsi mi na výše položenou otázku, proč jsou auta na elektřinu tak drahá, když baterie nic nestojí...?

Tvoje pocity z řízení automobilu tedy rozhodně nesdílím. Těžko dokážu pochopit, že by si někdo půjčil na víkend radši i3, než třeba 911ku nebo Ferrari... které dělají kravál a mají "mechanické projevy" a když se jim nakládá, tak "trpí" :-)
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 11:48
Re: Mystifikace
A jaký je v tom rozdíl? Myslíš snad, že náhradní díly jsou zdarma, pokud si někdo dělá servis doma? Zrovna nedávno jsem se díval v servisu na ten tvůj třilitrový motor rozložený na stole, kde měl po 35 000km totalně vydřené vačky, takže bych se moc nesmál. To se nebavím o motoru 4.4 N63 (označení 50i) kde neznám jediný motor, co by se dožil 150 000km!! :no:

Co se týče ceny BEV, viz. moje ostatní příspěvky.
1. 5. 2019 12:09
Re: Mystifikace
snažím se ti vysvětlit, jak stupidní jsou tvoje argumenty o servisu:) podívej se kolik stojí 400koňová Tesla a kolik stojí moje auto, za jak dlouho se mi vrátí rozdíl a jaký je můj dojezd a jaký její, vysvětli mi ekonomický smysl takové investice atd atd atd
neříkám, že mít takové auto není machrovinka, nicméně tady se bavíme o tom, jestli elektromobilita dává nějaký smysl, a mně osobně dává smysl přesně takový jako supersport:)
a pro mě osobně tedy radši ten supersport...
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 12:26
Re: Mystifikace
Jak spalovací, tak elektrické auto je krásná věc a má svůj význam. Také mám rád spalovací auta, jen se mi prostě nelíbí, že někdo šíří lži. Proto také nepíšu do diskusí pod články o spalovacích autech o tom, jak jsou hrozně na nic a ať si je nikdo nekupuje. Jediné s čím mám problemou jsou vykuchané rakovinomety VW Passat, Transporter apod., protože to musím čichat každý den na cestách. Nějaké CO2 mě vůbec nezájímá, zajímá mě NOX, pevné částice a aromatické úhlovodíky. To je to pravé svinstvo.

Pro mě BEV smysl má, protože s GT jezdím za 2,4Kč/km a s i3 jezdím za 0,3Kč/km. K tomu nemusím jezdit do BMW na výměnu oleje (12 000Kč) a nervovat se, že si cestama do 50km (drtivá většina) zničím DPF. Také pro mě má velkou cenu, že si mobilem auto vyklimuju / vytopím a než dojdu k autu, tak kabina a SEDADLA mají vždy 20°C, na to si člověk z hlediska komfortu rychle zvykne a začně to považovat za samozřejmost.
1. 5. 2019 12:42
Re: Mystifikace
Ale to nejsou žádné lži. Elektromobily nejsou pro běžně ekonomicky situované lidi a hned tak nebudou. Všichni chtějí jezdit a počítat náklady na 1 km je nesmysl, protože je potřeba zahrnout všechny vstupy a tím je hlavně PC auta.
A že suroviny na výrobu baterií jsou brutálně neekologické, drahé a nedostatkové, to je taky čirý fakt.
Avatar - Mikesus
1. 5. 2019 13:53
Re: Mystifikace
O tomhle píše málokdo, je to prakticky jako v ekonomice. Jsou fixní náklady ( kupní cena, servis... ) a variabilní ( cena za 1km, spotřební materiál... ). A podle toho by se člověk měl rozhodnout, co je pro něj ekonomicky výhodnější. Třeba z tohoto důvodu nemám plug-in nebo ev, protože ty počáteční náklady navíc se mi nikdy nevrátí.
Až budu potřebovat druhé auto do rodiny, je možné že to bude čisté EV pro jízdu po Praze ( nejen soukromě, ale i služebně - a ne, MHD mé služební cesty nahradit nemůže ), jen ale pokud cena klesne na únosnou mez. Jinak to bude určitě full hybrid, který ve městě smysl má
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:46
Re: Mystifikace
Jenže to auto stálo cca 550 tisíc, tak si spočítej úsporu při ujetí 200 000km, když ten rozdíl je 2,1Kč na km a to nepočítám servis.
1. 5. 2019 15:10
Re: Mystifikace
ale proboha snad nebudeme argumentovat cenami ojetých automobilů.
Když si koupím Felicii s atmosférickým 1,9 SDI budu jezdit se vstupem 20 tisíc korun za dvě koruny donekonečna.... když Favorita na plyn tak za korunu:)
Avatar - Mikesus
1. 5. 2019 15:15
Re: Mystifikace
Počítám cenu nových aut. Ojeta nakupují z dalších objektivních důvodů, záruka, spolehlivost, jistota...
Navíc v porovnáním s předchozím autem, kde jsem měl cca 1,1 Kč na km s pořizovací cenou 450tis se mi taktéž zatim moc nevyplatí. U soucasneho je jeste maly nájezd, aby se dalo hodnotit. Navíc musím jezdit i trasy 300km+
1. 5. 2019 15:24
Re: Mystifikace
reagoval jsem na elektrikare... super tyhle diskuse:)
Avatar - Mikesus
1. 5. 2019 16:28
Re: Mystifikace
jj já taky, jen tahle super přehledná diskuze to nějak nedá vědět. :'-(
Avatar - Mikesus
1. 5. 2019 16:28
Re: Mystifikace
A ještě se to hodí 2x jeden příspěvek.
Avatar - Zetti
1. 5. 2019 11:53
Re: Mystifikace
To mi rekni k cemu to je, kde s tim jezdis. Ja kdyz se chtel svezt s evem nebo bawem, musel jsem 80 kilaku za Prahu, coz znamenalo peklo tam a druhe zpatky. Kam jezdim sou rozkopany silnice co se opravujou nebu buduje kanalizace. Objizdny trasy jsou beznadejne zasekany, tam je ti 400 koni k lejnu. Na prvnich tridach litaji passaty co meri i protismer a na dalnici potrebuje 400 koni jen retard. Zrovna baworaky na salamech jezdi po tech hrbech jak podelany.
Kdyz se kouknes na http://www.dopravniinfo.cz a zvetsis mapu, je to vsude stejny.

Mmch klasicky spalovaky v novych autech sou odkecany, zabije je Euro 7. https://zpravodajstvi24.cz/euro7 To je realita uz pro pristi rok. Muzes protestovat, muzes se vztekat ale to je tak vsechno co s tim udelas. Fabriky ty auta budou muset vyrabet at chteji nebo ne.
1. 5. 2019 12:07
Re: Mystifikace
Bydlím na "periferii", do centra to mám pět minut a zatáčkovitá okreska mi začíná už od baráku, opačným směrem:)
Btw. to mi zakážou jezdit mým aktuálním autem? Nebo zavřou benzínky? Jak se to projeví? A kdo bude rozvážet zboží, kamióny od Tesly?
Jestli jsou klasický spalováky odkecaný, potom si vymontuj z auta ten svůj, k ničemu ho tam nemáš:)
Avatar - Zetti
1. 5. 2019 12:20
Re: Mystifikace
Nezakaze ti nikdo nic. Zkus se povznest nad svou lehkou omezenost a premyslej.

Za prve nemam klasicky spalovak tzn motor prevodovka. Tahle koncepce je proste prakticky out
za druhe uz ted je zazitek STK, ze si to okecas ty, neznamena ze si to okeca dalsich 10 a to bude cesta k odstraneni starych aut. Aut je moc a jejich redukce ze polickym zajmem
a za treti jsou dalsi moznosti, jako je zavedeni dane podle emisi, objemu, jsme jedna z poslednich zemi kde se nevybira. Stat si bude potrebovat doplnit vypadek ze spotrebni dane a elektrikarum ho uctovat nebude na to se spolehni.
Taky bydlim na periferii spis za, ale u nas je to dopravne stred. Pro mne a dalsi 2 milony lidi kolem nas auto co mas ty postrada dneska logiku. Proste neni kde se svezt. Dokazes to akceptovat nebo budes furt mlit ty nesmysly?
1. 5. 2019 12:25
Re: Mystifikace
Ok Zetti zkusím ti vysvětlit něco, co ti uníká. V Praze vás bydlí milión, zbytek národa, tedy 9 milionů, tenhle problém nemá. Já bych v Praze bydlet nechtěl, jezdím do ní nerad, Brno je taková větší vesnice. U nás se je pořád kde svézt. Takže nemám tvůj problém.

Je docela zábavné vidět, jak si tady obhajuje jeden kolega čistě elektrické auto, druhý hybrid. A oba dva jsou přesvědčeni o tom, že to jejich řešení je nej. Já vůbec netvrdím, že můj benzínový krám je nejlepší. Je fajn pro mě, ale když se mě někdo zeptá na auto pro většinu lidí, určitě to nebude ani hybrid, ani elektromobil...
Avatar - Zetti
1. 5. 2019 16:01
Re: Mystifikace
Trochu poopravim tvoje vedomosti. Praha se podle wiki se rozkládá na území 496 km² a má okolo 1,3 milionu obyvatel, v pražské metropolitní oblasti o rozloze 4 983 km² žije 2,6 milionu obyvatel. A to nepocitam ty co sem jezdi za praci.

Ja se nemuzu nekam stehovat ani kdybych chtel, mam tady par baraku co mi vydelavaji na zivobyti. To se opustit neda.
Az budes mit moznost, pujc si do Brna nejaky hybrid nebo ev a v prvni kolone pochopis proc si to lidi kupujou. A to je Brno proti Praze vesnice.
1. 5. 2019 16:23
Re: Mystifikace
ok tak znovu: ne každý bydlí v Praze a tudíž ne každý má problém, kde se svézt v autě.
v kolonách občas postojím taky a spalovací motor mi žádné obtíže nečiní.
Avatar - Zetti
1. 5. 2019 16:53
Re: Mystifikace
Nekde sem psal o potizich nebo obtizich? Ty uz nevis jakou blbost si vymyslet.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:21
Re: Mystifikace
ale jo, plánuje se zdražení elektřiny v rozmezí 2 let zhruba o 15-30%. Těš se :-) Časy levný elektřiny skončily
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:48
Re: Mystifikace
To mě určitě položí, že budu jezdít místo 0,3Kč na km za 0,36Kč na km. Hrozně se bojím.
Avatar - Zetti
1. 5. 2019 16:10
Re: Mystifikace
Cenu energie urcuje energeticka burza. Nikdo nevi, jak se bude cena vyvijet. To je jedna vec. Druha vec je ze elektricka spotreba auta u mne dela zlomek spotreby domu. A pak zapominas na dalsi vec, ze nemusim auto nabijet, pokud bude benzin vyhodnejsi (hahahaha) nez elektrika muzu jezdit i ciste na benzin. Ted se trochu hraje na to, jestli vubec nejaky benzin bude, kdyz sem ropa z ruska netece.
Pro tve info, tady se zapomina, ze pro vyrobu benzinu / nafty je taky potreba elektrina a ne malo, mam dojem ze to je kolem 1 kWh na litr, tedy pokud se zvedne citelne elektrika, fosilove to taky poznaji. Obecne se tomu v ekonomice rika inflace
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 16:29
Re: Mystifikace
v Bělorusku už maj čistou ropu, otázka týdne než dojdou nové dodávky.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:25
Re: Mystifikace
stačí vyjet 10 km za prahu a můžeš tu na okreskách 2 třídy lítat třeba 150, pokud to zvládneš uřídit a auto na to má výkon. policajta tu nevidíš....mužeš směle vyrazit, mělnicko, brandýs, stará boleslav a další až směrem k mladý boleslavi :-)
Avatar - CICERO
3. 5. 2019 21:41
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
1. 5. 2019 14:28
Re: Mystifikace
Nie som zorvna fanda elektroaut, ale pride mi, ze si trochu uzavrety vo svojom vlastnom svete.

Pri jazde v meste a blizkom okoli sa urcite da lepsie pobavit s niecim co netrpi poskakovanim v rychlostiach 0 - 100, dobre znasa studene starty a kratke trasy a este na ekokolieskach dokaze odtrhnut hnanu napravu aj v smiesnych rychlostiach za dazda ako v 2 tonovej oblude :-)

Na dlhe trasy je to utrpenie, ale tak nejak z kombinacie aut chapem, ze to i3 ma asi do mesta a to GT bude na cestovanie dalej.

Sam uznas, ze by sa k tvojmu autu dalo argumentovat tym, aka, ze to je zabava, ked naozaj zabavne auta maju tak o 500 - 1000kg menej, ale kazdy ma inu predstavu zabavy, tak preco to neakceptovat?
1. 5. 2019 15:07
Re: Mystifikace
bez toho, že bych do toho zatahoval vlastní garáž: kolega argumentoval tím, že se v autě předchozím, tj. M5 V8 manuál, považovaný za jeden z nejlepších sedanů, bavil méně, než v elektrické krabičce i3?
a samozřejmě existují různé deviace a jedna z nich může být ta, že někoho baví víc řízení elektrokrabičky na čtyřech kolech a třeba víc, než nějakého supersportu - protože ten dělá kravál a má "mechanické projevy":)
1. 5. 2019 18:58
Re: Mystifikace
Ahoj Migu.
Uz jsi nekdy ridil elektromobil?

https://m.youtube.com/watch?…

Jestli muzu okomentovat "deviaci".
Pro tebe je nekdo, kdo rad jezdi EV deviant...

Muzu se te zeptat, proc chodis do diskuze, kdyz te absolutne nezajima co pisou ostatni? Redmex to napsal jinak - jsi uzavreny do sveho sveta..

Dokazes si pripustit, ze co se tyce nakladu, akustickeho komfortu, plynulosti jizdy atd., muze byt jizda s EV lepsi?
1. 5. 2019 21:45
Re: Mystifikace
Kolik lidí bude v televizi koukat na elektrickou formuli jedna? Moje zkušenost s elektropovozy - a v tom máš pravdu - se omezila na 14 dnů vlastnictví elektrického KTM endura. Jezdit na tom bylo hrozně zábavné - deset minut. Pak ti začne docházet, jak strašně tomu chybí převodové stupně, spojka, zvuk, prostě všechno. V klasickém autě mi nejvíc lezou na nervy převodovky typu CVT. Projev á la tramvaj mě nepřitahuje vůbec.
Co se týče nákladů je jízda s elektromobilem lepší? Ano, přirovnal bych to k tomu, když dáš bezdomovci tisíc korun a on tě potom pozve na oplátku na oběd - a máš ho zadarmo:)
Co se týče akustického komfortu? Ok, ale tady máme neshodu, ječení Ferrari se mi líbí víc, než hukot pneumatik:)
Plynulosti jízdy? Plynule řídit může každý, kdybych jezdil na zadním sedadle limuzíny, tenhle faktor by mě zajímal, ale já miluju zatlačení do sedačky a přetížení v zatáčkách:)

DoneVito, jedna důležitá informace: elektromobil u mě není auto! Je někde na úrovni golfového vozíku. Na úrovni autíčka na kolotočích, když do něj posadíš šestileté dítě, které má zkušenost z kolotočů, dokáže ho řídit bez obtíží. To už o něčem vypovídá:)

Ale, to, oč tady běží, je, že hledáme řešení dopravního prostředku pro celé lidstvo, ne jen pro pár vyvolených schopných investovat statisíce až milióny do povozu, který musí být každý den dobíjen a to je podmíněno vlastnictvím přinejmenším garáže, ne-li celého domu.

Proč by mě nezajímalo co píšou? Já klidně věřím, že jako třetí auto do domácnosti to může být pro někoho zajímavé. Ale proboha svět se řítí do záhuby a někdo kdo má doma tři auta bude argumentovat ekologií? Vždyť to je do nebes volající "rozežranost"... Až ten elektromobil bude jít jako jediný dopravní prostředek, na dovolenou bude jezdit jen vlakem a letadlo bude zavrhovat, potom se můžeme o něčem podobném třeba i bavit...

Nicméně uspořádal bych anketu, nechal bych hlasovat, jestli si chce někdo půjčit na víkend Teslu S nebo Nissan GT-R... byl bych hodně zvědavý na
1. 5. 2019 21:59
Re: Mystifikace
To, ze pro tebe elektromobil neni auto, ale golfovy vozik ja prave chapu! To jsi mne nemusel takto dlouze psat.
Proto jsem se te ptal, jestli uz jsi nejaky elektromobil ridil..
No a odpoved me neprekvapila ;-)

Tak zkus aspon mrknout na ten odkaz ode me, o kolik je rychlejsi golfovy vozik nez BMW M3 :-)

A kdyz zhlidnes tohle, tak se mozna o kousek posuneme..
1. 5. 2019 22:23
Re: Mystifikace
Před měsícem proběhnul pokus o pokoření Nordschleife a skončil fiaskem, Tesla 3 nedokončila ani jedno kolo. A teď už poráží M3. Když je tak rychlá, tak si dejme závod na Makarskou. A dám ti hodinu fóra z Prahy, schválně, kdo tam bude dřív:)

Ty nechápeš pořád ještě jednu věc: zvuk, řízení, přetáčivý smyk, řazení, to jsou věci, které mě baví u jízdy autem. Rychlost není úplně ta nejdůležitější.

Když je ta Tesla tak strašně dobrá, tak mi zkus vysvětlit, proč je na dálnici člověk potkává v pravém pruhu s kamiónama:)
1. 5. 2019 22:56
Re: Mystifikace
Ja to chapu, co je pro Tebe dulezite.
Ano EV neradi, nehluci, necukaji. A to Ti asi (protoze jsi to nikdy nevyzkousel..) vadi.

To ale nedela z Tesly golfovy vozik :-)

Ano, Tesla byla podle Top gearu rychlejsi nez M3 ;-)
Na Makarskou ji zatim netestovali >:D

PS Kdyz jsou spalovaci motory tak dokonaly, tak proc jich spousta na dalnici nejede alespon 130. Ne sorry, tohle je stejne hloupy argument jako ten tvuj s kamionama ;-)

PPS Jeste jsem si vsimnul v tvem drivejsim prispevku, jak mas rad zvuk Ferrari, sportovni jizdu, zatlaceni do sedacky atd. No a hned v dalsim odstavci pises o dopravnim prostredku pro cele lidstvo :-)
2. 5. 2019 07:23
Re: Mystifikace
:-) :-) Tak ještě jednou.
Když vybereš správný, technický okruh, nepojedeš moc dlouhý závod, potom se může projevit výhoda elektromotoru Tesly 3. Ale ouha - maximální rychlost je 210 km/h a dojezd cca 400 km, za předpokladu, že se moc nespěchá.
M3 jede 300, to je o sto km/h víc. To je pro mě dost podstatný parametr.
V tomhle konkréním videu konkrétní člověk zajel nějaký okruh rychleji. Bohužel, poměrovacím standardem u běžných automobilů není Top Gear, ale Severní smyčka. A tam ještě Tesla 3 žádný čas nemá, protože ji nedokončila.
Když se budu bavit s někým, kdo vychvaluje elektromobily do nebes, logicky se budu ptát, kde na to vezmou obyčejní lidé, kteří chtějí jezdit taky. Když mi někdo vysvětluje, jak jsou hrozně dobré, laciné atd. Ne, nejsou.
To, co je pro mě důležité a proč pro mě elektromobil nikdy nebude vysvětluji zase těm, kdo mi tvrdí, že je s elektromobilem zábava. Jsou to dvě různé věci. Můžu psát dvoje příspěvky, jestli se ti to plete:)
Protože cokoliv se líbí mě (tj sportovní jízda a spalovací motory) může být pro běžného člověka, pro kterého je auto něčím podobným jako třeba lednice, nebo televizor, naprosto podružné. Jde mu o ekonomický způsob přepravování se z místa A do bodu B. Hledá auto, které ho s manželkou, dvěmi dětmi a psem převeze na návštěvu k babičce, za rozumné peníze. A pro ty všechny je tady Tesla X, která jezdí za padesátník na kilometr :-)
P.S. přidávám video, ve kterém to Octavia TDi natře Corvette
https://www.youtube.com/watch?…
2. 5. 2019 10:36
Re: Mystifikace
Sorry, ale takovy video me fakt nezajima ;-)

Ta Tesla ma nejvyssi rychlost pres 260 (ne 210).
Doporucuji ti, nez zacnes neco psat, nejdriv se aspon trochu informuj.To plati i o jizde. Tezko to muzes posoudit, kdyz jsi to nikdy nevyzkousel. A vetsina tech, co zkousela (nebo vlastni) Teslu je spokojena. ;-)
2. 5. 2019 11:06
Re: Mystifikace
Takové video ti mělo ukázat to, jak je na prvních metrech dieselová Oktávka rychlejší než Corvette. Stejně tak, na případném drag-race bude Tesla 3 na začátku rychlejší a později se bude jenom dívat na záda M3.
Tesla 3 nemá maximální rychlost 260 km ani náhodou. Nebudu procházet všechny videa, vidím maníka jak po pěti minutách dosáhne tachometrových 228 km/h. M3 přes 300... sorry maximální rychlost dieselové Oktávky, nic pro mě...
A že nemůžu posoudit co jsem nevyzkoušel? Už jsi někdy jedl kočičí ***? tak jak můžeš vědět, že to není lahůdka?
2. 5. 2019 11:35
Re: Mystifikace
No tak touhle bombou asi skoncime...

Nejsi schopnej ani vyhledat si maximalni rychlost Tesla Model 3 performance (261km/h).

Diskuze o (kocicich) hovnech je ztrata casu.

Cau
2. 5. 2019 11:49
Re: Mystifikace
ty si totiž z našich diskusí vybíráš jen to co se dá rozporovat a co skutečně svojí neinformovaností nevím. našel jsem tachometrových 247 což může být klidně reálných 240. ok znovu opakuji, pro pána v třetí řadě, M3 umí 300. umí dojet do Chorvatska s jedním pětiminutovým natankováním, nevadí ji, že se topí, klimatizuje, brzdí, jede na plný plyn. proč bych měl zkoušet auto, které tohle bohužel zvládá daleko hůř? k čemu mi to bude? za deset let, až to auto všechno tohle bude umět, tak to budu zkoušet... sorry, já nejsem test driver, nepůjdu do salonu zkoušet X5ku když vím, že je mimo můj zájmový okruh...

znovu se tě ptám: jsou elektromobily pro všechny? říkal jsi, že mají nižší náklady na 1 km:) už brzo budou stát Tesly 3 na Čerňáku na sídlišti? Přijdu se podívat:)
Avatar - speedfred
2. 5. 2019 13:50
Re: Mystifikace
Tak máš asi inú radosť z jazdy (skôr rekuperačnú) keď uprednostníš i3 pred M5 e39.
i3 som mal požičanú 2x keď bývala 235i v servise. i3 je fajn auto okolo komína ale nová stojí celkom dosť (porovnávame ceny nových áut) na to čo ponuka. Porovnávať i3 sportovym sedanom tak neviem čo na to napísať,jedine že na elektro je dobrý iba odpal z miesta niečo také ale zažívam aj na elektro vysokozdviznom vozíku. :-)
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:01
Re: Mystifikace
nabíjíš z veřejný sítě, pokud nemáš na střeše vlastní elektrárnu, což doma má z elektrošílenců jako si ty tak 10%, ostatní jedou na to cco vyrobí ČEZ, což je uhlí a atom ze 70%, asi 8% vodní elektrárny a zbytek předražený obnovitelný zdroje jako fotovoltaika, větrníky a biomasa.

Navíc na masové nabíjení není stavěná rozvodná sít, tj kdyby se ted všichni zbláznili a v městečku jako sou třeba Řícany si pořídili najednou 8 000 elektromiblů, okamžitý blackout. Předeělat rozvodný sítě znamená rozkopat už takhle rozkopanou elektriku, takže s tím nebudeš mít kudy jezdit a navíc do toho nacpat miliardy korun (vč výstavby dobíjecích stanic).
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:12
Re: Mystifikace
OMG, už 100x jsem tady počítal, že rozdíl mezi přenosem výkonu v celé DS mezi špičkou a nocí by s prstem v nose pokryl dobití 5 000 000 elektromobilů. Jenže lidi jako ty asi nejsou schopni pochopit, že elektromobil není varná konvice, která umí fungovat jen na 100%, nebo 0%. Elektromobil se dá nabíjet např. 3h výkonem 10kW, ale také 10h výkonem 3kW, a také 30h výkonem 1kW, přičemž kvantum dodané energie je totožné! Proč myslíš, že je k dobíjení potřeba nabíjecí stanice a není to jen kabel do zásuvky? Třeba že by kvůli řízení výkonu??? Toto už je bohužel mimo tvoje chápání rozvodných sítí, které zamrzlu někde v roce 1995 maximálně u HDO.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:18
Re: Mystifikace
jasně, každý bude nabíjet 1KW 30 hodin. Haha. Lidi budou chtít co nejvíc výkonné nabíječky, jenže na na ty rychlé 30KW a 50KW atd, kterýma se tady oháníte při obhajobě jak rychle jde EV auto nabít - není fakt distribuční sít stavěná. A už vůbec ne někde na zapadlých vesnicích a ve starých domech s hlínkovými dráty. Takže všechno tahat nově vid, kdo to zaplatí?

nebo budou všichni čekat 15 hodin, až se jim nabije auto, že. Když natankovat trvá 2 minuty, a je jedno jestli benzín, naftu, LPG, CNG nebo vodík :-)
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:53
Re: Mystifikace
Člověk který má doma hliníkové rozvody si určitě bude kupovat elektromobil. Vyšiluješ tady jako by se od zítra už měly prodávat pouze elektromobily. Už nyní je 20 - 40% odběrných míst dimenzováno na nabíjení elektromobilu. Většině lidí bude bohatě stačit obyčejná Schuko 16A 230V zásuvka na domácí dobíjení

Teď si představ kolik muselo podobných Barrichello vyšilovat při elektrifikaci ve 20. století! "No to jsem zvědav jak chtějí roztahat dráty po celé ČR, blázni!" "Elektřina je nástoj ďábla, já bych všechnu tu elektřinu zakázal" "Elektřina je zlo, když ji nemůžu vidět" Prostě každá doba má své vyšinuté jedince a pročtonejde lidi.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 15:01
Re: Mystifikace
Jojo. Hele připomínáš mi ABC z 60 let-"milý pionýre, až ti bude třicet let, bude létat na dovolenou na mars, do práce jezdit atomovým vlakem a peníze nebudou existovat. Realita - za těch 60 let se to nikam nepohlo.

Ty samé fantasmagorie hlásáte vy - za 40 let budou samé EV, žádné emise, ropa nebude potřeba těžit. Ted z čeho budeš dělat asfalt, plasty, hnojiva, léčiva atd.
ještě moc rádi budou lidi za břidlice, frakování, ropu a plyn. To že se vymslí něco zázračného - když to nevymysleli za 70 let, tak to příští rok nevymyslí. Asi tak.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 15:09
Re: Mystifikace
O tom to je pionýre, proč pálit ropu v pojízdném ohništi, když ji můžeme použít k užitečnějším účelům a dostat do koloběhu recyklace (plasty, asfalt...).

Z tvého příspěvku je patrné že vůbec nerozumíš tématu a nedokážeš si uvědomit že dnešní elektromobily nebylo před rokem 2010 možné vyrobit ani náhodou. Zkus se zaměřit třeba na pokrok výkonových polovodičových prvků a jejich ceny za posledních pár let. Poradím ti, že BEV používají výkonové IGBT (Bipolární tranzistor s izolovaným hradlem) https://cs.wikipedia.org/wiki/IGBT

Proč tedy nepřišly BEV dříve? Prostě nebyla technika na takové úrovni, aby bylo možné odstranit (pomocí IGBT řízených mikroprocesorem) například komutátor. Elektromobil s komutátorem je ten elektromobil z roku 1900 na který se rádi odkazujete a je v praxi nepoužitelný.
1. 5. 2019 15:08
Re: Mystifikace
jestli existuje palivo budoucnosti, je to vodík. určitě ne elektřina.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 15:18
Re: Mystifikace
A zase zpět na základní školu. Vodík není palivo, ale forma akumulace energie, vodík se jako takový (samostatný) na Zemi téměř nevyskytuje. Vodík se vyskytuje nejčastěji v kombinaci 2 atomy vodíku, 1 atom kyslíku - H2O = voda. Aby jsme oddělili tento atom kyslíku a dostali pouze 2 atomy vodíku, musíme vložit hodně hodně energie. U elektrolýzy asi 3x tolik elektrické energie, co posléze dostaneme jeho opětovným sloučením s kyslíme ze vzduchu při výrobě elektrické energie pro nabití baterie elektromobilu s palivovým článkem.

Teď když jsme ho se ztrátou 70% "oddělili", máme 2 cesty jak ho dostat na pumpu.

1) pomocí velkého množství elektrické energie ho stlačit na tlak 800bar a poté ho natlačit do tlakových lahví odkud nám bude postupně unikat (ano, atom vodíku je tak malý, že projde ocelí).
2) pomocí velkého množství elektrické energie ho zchladit na -253°C a poté ho ve velmi dobře izolované soustavě přepravit v kapalné formě

Zde je to velmi podrobně popsané.
Zdroj: https://insideevs.com/…rogen-22-ice-13/
1. 5. 2019 16:03
Re: Mystifikace
Takže nemáš problém uvěřit tomu, že drahé kovy zlevní, na druhou stranu se zdráháš uvěřit tomu, že by se celý proces s vodíkem do budoucna zlevnil a zjednodušil :-)
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 16:16
Re: Mystifikace
Pokud věříš, že se podaří změnit chemické a fyzikální vlastnosti atomu vodíku, tak ti dávám klobouk a velký palec nahoru :yes: Zvládnutí těchto teplot a tlaků je řádově těžší úkol, než vyrobit baterii bez drahých kovů. Aktuálně se vývoji baterií věnuje tolik úsilí a prostředků, že budou brzo vidět výsledky. Pro výzkumníky je to svatý grál 21. století. Komu se to podaří, okamžitě se zapíše do historie.
Avatar - Zetti
1. 5. 2019 16:58
Re: Mystifikace
Ty jsi desny demagog. Asi nevis jak se pripojuje do baraku elektrina a co to je rezervovany prikon ty blekoute. Ten si platis petistovkou za amperu a je to totez jako bys zaplatil listek na do kina a pak se do nej nevesel.
Jestli to vis tak prestan sirit bludy, jenom se zesmesnujes a degradujes ostatni vlastni prispevky
Avatar - Makon
2. 5. 2019 09:11
Re: Mystifikace
Se vsim by se dalo rict ze souhlasim ale kdyz uu se pozastavime u vyroby a dodavky elektriny tak musime taky poukazat na tezbu ropy dopravu, vyrobu nafty či benzi a dopravu na benzinu. Kazdopadne dokud nebude mit auto na baterky dojed stejny nebo vyssi nez auto se spalovcim nebo zazehovym motorem rekl bych ze pro me nema vyznam. Nabijeni v dosahu 30 km ale nepojedu kvuli tomu abych nabil 60km a tim padem zase dojezd nizsi. A co budu delat behem nabijeni? Navic pri delsi ceste musi clovek naplanovat cestu i s dobijenim coz se muue klidne prodlouzit a modlit se dojezdu aspon k nabijecce.
Avatar - elektrikar
2. 5. 2019 16:20
Re: Mystifikace
Elektromobil má aktuálně smysl pouze pro lidi, kteří mají k dispozici elektrickou zásuvku (pro běžné ježdění stačí obyčejná 230V 16A) na dobíjení přes noc. Prostě když to stojí přes noc, musí to stát u zásuvky. Aby bylo vždy dodrženo - ráno přijdu a mám auto vyklimované na 20°C a stav baterie 100%, pak je ztráta času 0 a naopak začnu spořit čas nutný k návštěvě benzinky. Takových user case bude v ČR odhadem několik milionů. Spoléhat se na veřejnou síť je nereálné. Proto se určitě ještě několik desítek let budou vyrábět spalovací auta a neměl bych žádný strach. Takové CNG je také výborný a čistý pohon.
30. 4. 2019 21:47
A je to tady!
Už nebudou články o Atkinsonově cyklu, kdo používá jaké vačky, jestli jedna či dvě jiskry, zdvih, olej, atd., ale návrat pěkně do školy a pochopit různé elektromotory, abychom koupili ten správný. Pak budou debaty vypadat jinak: máš kartáče? jaký máš permanentní magnet? jak to máš vinutý? Vítám každou osvětu!
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ja Prvni 123
30. 4. 2019 22:16
Už mi to dává větší smysl.
Jsem si říkal, kde se berou najednou ti nadšenci pro elektroauto... a pak jsem si přečetl na konkurenčním webu, že VW udělal riskantní, až hazardní rozhodnutí a vsadil všechno na jednu kartu: takže prý asi do 7 let bude svět plně elektrifikovan - nebo bude bez vw.

No, pak tomu "nadšení" tady rozumím víc.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Đawson
1. 5. 2019 06:23
Re: Už mi to dává větší smysl.
Současná generace tsi by měla být poslední jen s modifikacemi.
Avatar - Ja Prvni 123
1. 5. 2019 12:19
Re: Už mi to dává větší smysl.
Jak píšu níž... čeká nás drsná mediální masáž... a furt jsem si říkal, jak to že najednou není EU (= čtvrtá Říše) pro německá!

A už jsem pochopil, že je... extrémně. Pokud není VW připravené vyrábět nic než elektromobil, vyjde "evropské" nařízení, které cokoliv jiného zakáže,
1. 5. 2019 07:22
Doplnenie
Tento clanok je naozaj velmi zjednoduseny. Okrem spomenutych existuje mnoho dalsich druhov elektromotorov, aj ked na pohon aut sa nepouzivaju, ale v autach sa samozrejme nachadzaju. Rozdiel medzi ASM a SM je najma v konstrukcii rotora a aj tie mozu byt rozne pre kazdy motor - to je ciastocne spomenute. Pouzivaju sa v podstate len 2 konstrukcie - ASM s klietkovym rotorom (kotva nakratko) a SM s rotorom z permanentnych magnetov. Oba su samozrejme elektronicky riadene a preto maju takmer rovnake charakteristiky (nie max hodnoty, ale priebehy). Rozdiel je hlavne v tom, ze SM ma vdaka magnetom vyssiu ucinnost, avsak je kvoli tomu drahsi (a neda sa jednoducho povedat, ze je jednoduchsi). A podla mna je v clanku chybne napisane, ze pracuje pri vyssich otackach. Je to presne naopak. Samozrejme tu ale zalezi na fyzickych rozmeroch, plati pre rozmerovo a vykonovo podobne motory.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 08:53
Re: Doplnenie
Přesně tak. Výhoda permanentního magnetu je premagnetizace a s tím pojící se vysoká účinnost při nízkých zátěžích. Proto také Tesla přechází na synchronní stroje s PM. Tady http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf na straně 4 a 5 je to krásně vizualizované.

Také by mohli udělat článek o výkonové elektronice, díky které je možné použít 3 fázový synchronní / asynchronní střídavý motor v autě, kde máme pouze stejnosměrnou baterii.
1. 5. 2019 09:28
Re: Doplnenie
On ten PM ma samozrejme aj nevyhody. Okrem ceny napr aj obmedzenie max otacok, co zaroven obmedzuje max rychlost.
Ten spomenuty graf je skor reklama, niektore charakteristiky su dost mimo realitu, zvlast ta pre ASM. Ako som spomenul, priebeh momentu a vykonu je vdaka riadeniu takmer rovnaky pre ASM aj SM.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 10:08
Re: Doplnenie
Souhlasím, že ten obrázek je trochu zavádějící, je to spíš pro představu, že elektromotor není jednobarevný... Hlavně nebere v potaz invertory pro ASM, jak jste napsal.

Každopádně drtivá vetšina nových konstrukcí motoru je s permanentním magnetem, takže asi bude pro dané použití zatím (můžou se zdražit magnety), výhodnější.
Avatar - dokopy
1. 5. 2019 08:49
...
Tá účinnosť je hodne zavádzajúca a neférová k spaľovacím motorom. U spaľovacích motorov sa uvádza na liter paliva, u elektromotorov by to malo byť na lopatu uhlia v elektrárni v Kujbyševe.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 08:58
Re: ...
Heh to si myslíš, že všechna elektřina je z uhlí? Německo už některé dny drtivě pokrývá z OZE (vítr, solár) viz. Energostat. Jinak Slovensko má jeden z nejčistších energetických mixů v EU, protože převážná většina energie pochází z jádra a vody.

A než vytáhneš Poláky, tak tady máš ofiko tabulku kde jsou započítáný i baterky a další věci dokola.

https://www.transportenvironment.org/…ge%20%281%29.png

Jinak se dá dost předpokládat, že do 15 let těch lopatek uhlí hodně ubyde, zato ropa pořád poteče z Ruska a Ázerbajdžánu.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:05
Re: ...
Ty tvoje obnovitelné energie sou nestabilní zdroje, čím vykryješ rozdíly? Baterkama za 10 miliard? Z čeho je uděláš, když při současné spotřebě sou odhadované zásoby kobaltu někde mezi 21-28 lety a medi mezi 25-30 lety :-) :-) :-) :-)
Pokud přejde svět masově na elektromobily, dojde kobalt za 10 let a měd za 15. Co pak?

Místo aby svět investoval do reaktorů, které umí využít přepracované vyhořelé palivo ze současných JE, do rekatorů nové generace se sodíkem atd , dávaj peníze na kraviny. jediný kdo na tohle nespoléhá sou rusové a moc dobře vědí proč!
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:20
Re: ...
A k čemu ti budou rychlé množivé reaktory, když si z toho naftu nevyrobíš (komerčně). K tomu se staví ITER, tak uvidíme jak to dopadne.

Čím to vykryješ? Proto se již realizují UHVDC a HVDC vedení do Norska a Švédska, protože se tamní voda bude používat jako akumulátor. Také se tyto vedení staví ze severu na jih pro přenos OZE ze severních onshore větrných elektráren na jih. Zbytek zastane rychle reagující a čistý paroplyn. Co je pro tebe říše snů, to již dnes Němci staví. Jinak pro HVDC a UHVDC není problem přenos řádově tisíců MW na tisíce km přičemž velká část vedení bude uložena do země.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:30
Re: ...
nepotřebuju vyrábět naftu, s moderními reaktory můžu vypnout uhlí a nepotřebuju tvoje fantasmagorie s tím tahat něco přes 4 státy. 2 moderní elektrárny každá se 4-5 bloky pokryjí spotřebu země jako je ČR někde ze 60-70%. Zbytek můžou tvořit tvoje nestabilní větrníky a fotovoltaika.
Se zásobami vyhořelého paliva + nového uranu co je ještě v zemi mam palivo na cca 250 let provozu :-) :-) :-) pro celou Evropu
http://atominfo.cz/…eaktorem-bn-800/
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:36
Re: ...
S tím souhlasím. Jedna jaderka nahradí 4 000 000 výfuků a vyhořelé palivo lze znovu použít až k tomu bude vůle.
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:44
Re: ...
No bohužel pomatené Německo jádro nechce, zřejmě čeká tsunami jako v Japonsku nebo se bojí, že až budou obsluhu tvořit Mohhamad a Ahmed, stane se druhej černobyl....

zatímco rusko vesele budu rekatory pro afriku a další země.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 14:57
Re: ...
Zatím nic lepšího pro základní spotřebu než jádro není. Ideální je, když se ještě ztrátové teplo použije k vytápění budov, nebo skleníků apod. Němci jsou sice pomatení, ale věřím tomu, že to zvládnou i bez jádra. Mají také jiné finanční a legislativní možnosti.
Avatar - dokopy
1. 5. 2019 19:43
Re: ...
Nešpekuluj. Kilo horľaviny v nádrži je ako kilo horľaviny na lopate.
3. 5. 2019 13:29
Re: ...
A somár je skrátka somár...
Avatar - Ja Prvni 123
1. 5. 2019 12:08
Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná...
Ministr dopravy Šlesvicka-Holštýnska Bernd Buchholz (FDP) dokonce varuje, že VW vede „vysoce rizikovou hazardérskou strategii“.
Zdroj: http://www.idnes.cz/…544_automoto_fdv

Doporučuji přečíst... četnost článku o výhodách elektromobilů lépe pochopíte.
A přestanete se i divit osobním útokům na ty diskutéry, co poukáží na některou z nevýhod.

A jsou tam fakt zajímavé odstavce.. jako třeba:
Američané u svých baterií dokázali snížit podíl vzácného kobaltu z více než deseti na dvě procenta. Kobalt je nejen velice drahý, ale navíc se často těží za skandálních podmínek v Africe. VW baterie oproti tomu potřebují 12 až 14 procent kobaltu – to je zatím rekord, kterým se značka chlubit nebude .
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 14:48
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
všechno co používaj obecně všechny baterie - tedy kobalt, měd, nikl, lithium, kadmium, křemík, zinek, olovo a ropa (obaly baterek sou z palstů a ten je z ropy, že) se těží za poměrně skandálních podmínek v Africe, mongolsku, rusku nebo jižní americe.

Stačí si počíst o dolech v Africe nebo o frimě Norilsk Nikl, to je ekologie sama. Zátěž co vyprodukuje za rok Norilks se rovná asi tomu, co vypustí milion aut. :-)
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 15:01
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
Že ty si nedáš pokoj? Tebe doma neučili rodiče o recyklaci, nebo to za vás nebylo??? Nebo si myslíš že ty 400kg baterie plné kovů se budou válet po příkopech? >:-[]

https://www.obnovitelne.cz/…t-stare-baterie/
https://medenerozvody.cz/…d/recyklace-medi
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 15:06
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
Npochopil, já se vůbec nebavím o recyklaci, ale o zátěži pro přírodu, kterou představuje těžba surovin pro výrobu nových baterií, solárních panelů a větrníků. Které kdyby nevznikly, tak by ta zátěž vůbec nebyla.

k recyklaci - když vidíme, jak recykluje odpad, polsko, německo, čína a my, kdy vykuk zinkasuje peníze za recyklaci, prodá odpad do polska a tam to na skládce zapálí, nebo se na poli válí 5000 ledniček 10 let, tak si dělám velké iluze vid...
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 15:29
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
Toto je případ odpadu se zápornou hodnotou (většinou nebezpečného), viď. Neměj strach, že by vyřazené baterie z elektromobilu měly na trhu s odpadem zápornou hodnotu. K tomu se jedná o manipulaci. To, že se v několika % stane podobná věc neznamená, že recyklace nefunguje. Ale kdo chce psa bíti, že...
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 15:36
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
třeba plasty sou odpad se zápornou hodnotou vid a vůbec nejdou recyklovat. Přesto čína masivně omezila jejich výkup. Zajímavý co.... Takže se hromadí na skládkách a občas je vykuk zapálí, taky ekologická recyklace no.
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 15:41
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
Jdu si dát kochací výlet 90km elektromobilem, přeju hezký sváteční den!

100%, odjezd.

https://ibb.co/vc3QmvS
https://ibb.co/2Ph4L2T
Avatar - Barrichello
1. 5. 2019 21:55
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
Hele na jakým principu sou ty baterky v elektromobilu? to je Lifepo jako maj ty solární systémy pro baráky, kde dávaj 10 let záruku na baterky nebo něco jiného?
Avatar - elektrikar
1. 5. 2019 22:08
Re: Tak se připravte - drsná mediální kampaň začíná.
BMW používá baterky Samsung SDI dle specifikace výrobce "Samsung SDI expects up to 4,600 charging cycles at 25ºC to End-Of-Life (EOL)" to znamená 4600*150km = 690 000km

Samsung 94Ah https://insideevs.com/…or-524000-miles/

"NCM 111 means that the cathode is made with one part nickel (33 %), one part cobalt (33 %) and other part manganese (33 %). "

Tesla používá mnohem lepší a pokročilejší baterie nickel cobalt aluminum (NCA).

Dobře je to vysvětleno tu https://www.youtube.com/watch?… a tu https://www.maximintegrated.com/…-technology.html

Obě auta mají aktivní termální management včetně chlazení a ohřevu. Jednotlivé články jsou balancovány s přesností do 20mV.
Avatar - .StenLi.
2. 5. 2019 09:12
Ach Dusil Dusil..
Expert na pohladanie, co sa ohana ucinnostou 40% u dieslov ktora je vraj vacsia ako benzinaku, 41% u Toyota DFE mu asi uslo.. ale hlavne sa ani neunulval spomenut ze tuto hodnotu ICE nedosahuju drvivu cast svojej prevadzky, obzvlast tie TDI so stupnovymi prevodovkami a spojkami vytvarajucimi velke straty pri kazdom rozbehu, v reale to potom vyzera este markantnejsie v porovnani s 95% ucinnostou Tesla sync. motora s neporovnatelnou krivkou priebehu krut. momentu. Snad v jeho podrobnejsom navrate bude menej nezmyslov a ak sa s nim nepoponahla tak nebude pravda ani o AS motore v Modeli S ktory spolu s X dostane upgrade Sync. motora s permanentnym magnetom ako ma Model 3 v zadu, v predu je indukcny motor a snad si to pan Dusil dostuduje a bude sa venovat tomuto zaujimavemu konceptu ktory je jednou z najzaujimavejsich tem ked ide o 4x4 v elektromobiloch.

Pre trollov ako Erich a ludi ktorych zaujima degradacia bezkonkurecnych Tesla battery packov, realne namerane hodnoty degradacie kapacity boli po 160k km 95-96,5% a po 320k km 92-94%. Tu je ten obrovsky rozdiel ktory sa zabuda zapocitavat do ceny Tesiel v porovnani s inymi EV a zakladny model 3 ktory stoji v Norsku 38k € zrazu vychadza ako super lacny oproti Leafu Plus za 45k bez akehokolvek aktivneho chladenia s vyrazne pomalsim nabijanim.
Rozbalit vlákno
6
2. 5. 2019 15:25
Re: Ach Dusil Dusil..
no to su mi ale veci....
3. 5. 2019 08:21
Re: Ach Dusil Dusil..
Stenli militantní elektromobilik...
Mladá rodina nemá na bydlení, ale pořídí si elektromobil za mega, už to vidím v jasných barvách...
Avatar - elektrikar
3. 5. 2019 09:02
Re: Ach Dusil Dusil..
Děláš jako by si mladá rodina někdy kupovala nové auto... Říká ti něco pojem ojeté auto? A chtěl by jsi raději ojetý elektromobil jednoduché kostrukce s poklesem baterie 8% a bez převodovky, nebo ojetý diesel s DPF, SCR, dvěma miniturby a automatem?
Avatar - .StenLi.
3. 5. 2019 09:39
Re: Ach Dusil Dusil..
Tvoja naivita je rozkosna, stratil si sa v kontexte. Tesla nestaci vyrabat Model 3 na pokrytie dopytu svojej cielovej skupiny a tu riesis kupischopnost socialnych pripadov? To budes sokovany ked zistis ze miliony ludi, nasobky populacie Ceska nemaju ani na mobil.. mozes zacat ist pisat tieto bludy do diskusii o Fabii.. komu ich chce akoze Skodovka predavat?? Hmm nevidim buducnost Skody ruzovo.. takto hlupo znies.
Avatar - Barrichello
3. 5. 2019 11:10
Re: Ach Dusil Dusil..
asi ti uniklo, že Tesle se brutálně propadají prodeje modelů S a X a nejen v číně, ale i v USA :-)
Avatar - .StenLi.
3. 5. 2019 11:22
Re: Ach Dusil Dusil..
Naopak tebe unikol velky upgrade motorov, baterii a pruzenia ktory Model S a X caka a teda je logicke ako pri kazdom inom modeli ze dopyt klesa.
Nic to nemeni na tom ze si uplne mimo temu kedze ja pisem o uplne inom modeli a o jeho cene ktora nema medzi EV konkurenciu a to pri lepsich parametroch a vybave.