Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Není elektromotor jako elektromotor: Čím se jednotlivé verze liší?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 30. 4. 2019
14
162
Zobrazit náhledy (14)
Nissan e-power Nissan e-power Nissan e-power Nissan e-power Renault Zoe Renault Zoe Chevrolet Volt Chevrolet Malibu Hybrid Chevrolet Malibu Hybrid

Když přijde řeč na elektromobily, tak každý pořád omílá akumulátory. Ty stále zvyšují svojí kapacitu ve snaze zajistit vozidlu delší dojezd na jedno nabití. Jenže na jeho výši se velkou měrou podílí také elektrický motor.

Obecně větší kapacita akumulátoru zajistí elektromobilu delší dojezd. Proto se dnes vývoj zaměřuje zejména na zlepšení vlastností baterek. Současná lithium-iontová baterie tak nabízí až třikrát větší energetickou hustotu než starší nikl-metal hydridová.

Jenže dojezd elektromobilu ovlivňuje také účinnost elektromotoru. Laicky řečeno, jak velké množství elektrické energie je elektromotor schopný přeměnit na mechanickou, která vozidlu udělí pohyb. Stejné zadání platí i u spalovacích motorů, u nichž je ovšem účinnost výrazně nižší než u elektromotoru. Současné špičkové diesely ji mají asi 40 procent, což je více než u zážehových motorů. Dobře udělaný elektromotor ale může dosahovat účinnosti přes 90 procent.

V současných elektromobilech se lze setkat s několika řešeními elektrického motoru. Prvním je bezkartáčový asynchronní elektromotor, který pohání například Teslu Model S. Dalším používaným typem je synchronní elektromotor s kroužkovým rotorem využívající kartáče. Tento typ pohonu najdete například v Renaultu Zoe. Tím zdaleka nejběžnějším typem elektromotoru je bezkartáčový synchronní s permanentním buzením.

Jak je vidět z pojmenování, dva z motorů jsou asynchronní, jeden je synchronní. Rozdíl je v konstrukci. Synchronní motor má kotvu (rotor) tvořený permanentním magnetem, většinou na bázi Neodymu. Asynchronní motor využívá nemagnetický rotor tvořený cívkami zapojenými tak, že jsou vlastně zkratovány. Na nich se vlivem elektromagnetické indukce indukuje proud, který vytváří magnetické pole.

Synchronní elektromotor je jednodušší, pracuje při vyšších otáčkách, ale zároveň hůře snáší přetížení. U asynchronního motoru jsou otáčky snížené a také je odolnější vůči přetížení.

Druhým rozdílem je kartáčový a bezkartáčový motor. U bezkartáčového motoru, který je modernější než kartáčový, se využívá elektronického řízení. Takto řešené elektromotory vykazují delší životnost a také se vyznačují lineární průběhem točivého momentu. K elektrickým motorům se brzy vrátíme podrobnějším popisem v rubrice technika.   

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - CICERO
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mystifikace
CICERO
| 3. 5. 2019
Vůbec v česku můžeš pálit, jako na ostrově Man, když máš auto ehm

Kááru, Koně v Káře a v hlavě... ehm nějakou tu teroristickou buňku, co

se nebojí šlapat na akcelerátor... ;-) Jsme přece jen pořád SVOBODNA ZEME,

ač to tak někdy vůbec nevypadá, vtipálci co si nevěří, řídí

Hjundajééé a dosmrti kuňkaje: ýýýjoooooonýýýýýýk...
Avatar - traveldrive
Re: Re: Re: ...
traveldrive
| 3. 5. 2019
A somár je skrátka somár...
Avatar - traveldrive
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mystifikace
traveldrive
| 3. 5. 2019
Škoda námahy, z trotla inžinier nebude.
Avatar - traveldrive
Re: Re: Re: Mystifikace
traveldrive
| 3. 5. 2019
Nevadí, hlavne že si inak zdravý.
Avatar - .StenLi.
Re: Re: Re: Re: Ach Dusil Dusil..
.StenLi.
| 3. 5. 2019
Naopak tebe unikol velky upgrade motorov, baterii a pruzenia ktory Model S a X

caka a teda je logicke ako pri kazdom inom modeli ze dopyt klesa.

Nic to nemeni na tom ze si uplne mimo temu kedze ja pisem o uplne inom modeli a

o jeho cene ktora nema medzi EV konkurenciu a to pri lepsich parametroch a

vybave.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku