"...Česká republika už je dávno ze hry, hlavně kvůli nedostatku volných pracovníků – nezaměstnanost je u nás až příliš nízká..."
Obvykly blabol vsetkych zamestnavatelov. Pritom pravda je taka, ze konecne je na trhu prace rovnovaha medzi ponukou a dopytom, a ludia uz jednoducho nechcu pracovat za male platy, ked si mozu vybrat zamestnanie kde ich zaplatia lepsie. Dajte plat 3000€, a vase HR-oddelenie docista skolabuje pred davom ludi, ktori budu mat zaujem u vas pracovat! Ale pre firmu je samozrejme lepsie povedat "nejsou lidi", a pobrat sa do Bulharska ci Turecka (kde "uplnou nahodou" su platy ovela nizsie)...
HR oddělení by možná zkolabovalo, ale hlavně z toho, jak by muselo odmítat jednoho zájemce za druhým kvůli zcela nedostatečným dovednostem a použitelnosti maximálně na pozici vrátného nebo uklízečky. Špičkové firmy dnes plat 80 tczk i o dost více na řadě kvalifikovaných pozic nabízí a přesto nejsou schopné je obsadit, protože se na ně hlásí buď nekvalifikovaní lidé nebo lidé s kvalifikací na ochranu brouka střevlíka nebo specializací na politologii zemí západní Afriky. Dělám v oblasti IT ve finančnictví a znám i situaci třeba u mobilních operátorů a s klidným svědomím mohu říci, že tento dříve nejlépe platící segment dnes skřípe zuby když vidí na jaké platy jim Škodovka bez mrknutí oka přetahuje nejlepší lidi. Takže ve výšce odměn u kvalitní pracovní síly už dávno problém není a u Škodovky už vůbec ne. Problém je v tom, že střední i vysoké školy v ČR produkují doslova nepoužitelný matroš, který bude muset časem do fronty na pracáku, protože v průmyslu je nepoužitelný a státní správa už dlouho nabírat tento matroš neunese především z ekonomických důvodů (Škodovka bude další daně a odvody cálovat v Bulharsku a ta tlustá Berta co si říká ministryně financí nevymyslí nic lepšího než vyšší daně, což povede ještě k vyššímu odlivu schopných firem z ČR). Pokud má Bulharsko školství ve stejně desolátním stavu jako ČR (a vzhledem k postkomunistické minulosti není moc důvodů myslet si něco jiného) tak velká firma jako je automobilka doslova vyluxuje tamní kvalifikované lidí a za pár let bude stejný problém i v Bulharsku, prostě VW půjde hledat kvalifikovanou sílu opět jinam.
No absolventy českých univerzit určitě ne. Stačí se podívat třeba do té škodovky na ten "pás", kolik je tam robotů a je jasné, že potřebuješ špičkové lidi aby ti ten pás udrželi v chodu, nekvalifikovaný Ukrajinec, Polák nebo český absolvent zvláštní školy ani kvalifikovaný absolvent plzeňských práv ti jej v chodu stoprocentně neudrží. A v takové situaci nemáš ani pomyšlení abys stavěl další pás/linku třeba s 95% automatizací, protože prostě neseženeš lidi ani na jeho stavbu ani na jeho následný rozvoj a údržbu takže logicky koukáš po Bulharsku, Turecku či dalších destinacích.
Šance Turecka je tak 5%. Jediný argument je, že to je velký trh. S tím ale co teď Erdoan dělá za ekonomické experimenty a vrhá se blíž k Íránu....nevěřím že VW bude riskovat tyto šílené varianty vývoje. Navíc pokud chce nahradit Kvasiny = SUV, superb/passat tj. auta nejvíce prodávaná v EU, tak by bylo nešťastné to stavět mimo EU.