Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Euro: Armáda schválila nákladní vozy Tatra do výzbroje

Ministerstvo obrany na základě provedených testů na sedmi prototypech rozhodlo o tom, že zařadí nákladní vozy kopřivnické Tatry do výzbroje české armády.
Zpět na článek
21. 2. 2008 07:41
21. 2. 2008 14:52
neregistrovaný "expert0001"
21. 2. 2008 17:46
neregistrovaný "červ"
21. 2. 2008 21:19
neregistrovaný "ela"
Avatar - Blue Sun
21. 2. 2008 07:41
:)
No, že vám to trvalo... Už se na ně těšíme.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "expert0001"
21. 2. 2008 14:52
bez výběrového řízení .....
asi se báli, že by Unimog ten jejich předraženej francouzskej pekáč deklasoval...... >:D
Rozbalit vlákno
16
Avatar - T613
21. 2. 2008 16:45
Re: bez výběrového řízení .....
Vysvětli mi proč by armáda měla nakupovat německou techniku, když jsme ji schopni vyrobit sami? A francouzský je tam leda motor a kabina exprte
anonym
21. 2. 2008 18:56
Re: bez výběrového řízení .....
Francouzskej je tam akorát bezvýznamnej motor, jinak je to kompletně český výrobek.
Avatar - T613
21. 2. 2008 20:26
Re: bez výběrového řízení .....
AČR tam bude mít motory Renault, Slováci si třeba objednají motory Cummins, někdo jiný zase motor od jiného výrobce. A v civilní verzi tam třeba bude motor od firmy Tedom. Tatra a jí podobní výrobci nákladních automobilů montují do šasi motory dle přání zákazníka. U vojenských zakázek to platí dvojnásobně.
Avatar - Special-line
21. 2. 2008 20:47
Re: bez výběrového řízení .....
Akorát je škoda že ten Tedom se asi do 810tky nevejde.
Avatar - T613
21. 2. 2008 21:25
Re: bez výběrového řízení .....
Tož stala se chyba ;-) Hlavně, že si rozumíme :-)
Avatar - Special-line
21. 2. 2008 21:29
Re: bez výběrového řízení .....
Jasný, není bez zajímavost že existovaly Tatry 815-2 v úpravě pro doly s motorem LIAZ na zemní plyn.
Avatar - T613
21. 2. 2008 21:38
Re: bez výběrového řízení .....
Na to si matně vzpomínám. Myslím, že jsem o tom četl v Automobilu a viděl v AMR počátkem devadesátých let. A myslím, že jednu jsem kdysi zahlédl na křižovatce "Vodárny" v Ostravě
21. 2. 2008 23:37
Re: bez výběrového řízení .....
No ak by bola česká technika lepšia a lacnejšia, tak by určite uspela vo výberovom konaní.

Ak by neuspela, tak je jej ponuka predražená a nekvalitná (oproti konkurencii) a českí daňoví poplatníci zbytočne dotujú istú súkromnú firmu.

Takže prečo nemeckú techniku? Pretože má lepší pomer cena/výkon (hypotéza, ale nevypísané výberové konanie jej nahráva).
Avatar - T613
22. 2. 2008 06:58
Re: bez výběrového řízení .....
T810 vznikla na základě vozu Ross R210, který již je do výzbroje AČR zaveden. Po krachu Rossu Tatra odkoupila licenci (na základě požadavku ministerstva obrany) a vozidla upravila dle zkušeností z provozu R210. To jen tak mimochodem.
Hlavní co chci říct je, že nakupovat levnější techniku z ciziny je u tak velkých kontraktů jaké v armádě jsou dosti krátkozraké řešení neboť : Část kontraktu se vrátí ve formě daní zpět do státní pokladny. Dodavatel bude muset nabírat lidi = klesne nezaměstnanost = klesne zátěž na státní pokladnu. Zisk z kontraktu přispěje ke zlepšení finanční situace tuzemského podniku, jenž je významným zaměstnavatelem v oblasti = sníží se pravděpodobnost krachu = zmenší se riziko velkého vzrůstu nezaměstnanosti. Podpoří se exportní snahy výrobce = větší daně do státní pokladny. A pro armádu je nákup domácího výrobku lepší z důvodu bezpečnosti. To, že je někdo našim spojencem nyní neznamená, že za deset let nemohou být ohroženy dodávky náhradních dílů. V neposlední řadě musíte vzít do úvahy fakt, že Tatra jakožto dlouholetý partner AČR může být mnohem flaxibilnější ve spolupráci s ní, při řešení specializovaných úprav. Jinými slovy nejlevnější vždy neznamená nakoupit nejlevněji a nejprozíravěji.
22. 2. 2008 12:48
Re: bez výběrového řízení .....
Ja nie som priaznivcom tohto komunistického prístupu.

Nato, aby štát mohol dotovať nejakú automobilku (cez kúpu jej predražených výrobkov) musí totiž tie peniaze zobrať ľudom. A čo by inak spravili s tými peniazmi tí ľudia? Nuž minuli by ich! Navyše by ich minuli na niečo, čo potrebujú a nie na autá, ktoré armáda kupuje kvôli nejakej falošnej národnej hrdosti.

Veď potom je na nezamestnanosť jednoduchý liek: postaviť fabriku. Je jedno čo vyrába, hlavne nech to odoberie štát.

Ono totiž žiadne dotácie netrvajú večne. A keď sa odrazu ocitne dotáciami chovaná firmička na suchu, tak sa z toho šoku kľudne môže položiť - práve príklad Tatry po revolúcii. Predtým mala istý odber, potom sa musela obracať.

Firma dotovaná štátom je na tom (čo sa týka zdravia) oveľa horšie než tá, čo musí o zákazníkov bojovať sama.

Ja nekritizujem Tatru, ale štát, ktorý vyberal priamo - bez výberového konania. Ak by bola ponuka Tatry lepšia, tak by výberové konanie vyhrala. Je snáď jasné, že ani pre výberovú komisiu by nebola jediným kritériom cena.
Avatar - T613
22. 2. 2008 13:03
Re: bez výběrového řízení .....
Ale to přeci není žádný komunistický přístup! Aby jsi dostal velkou zakázku od Pentagonu musí 60-70% vítězného výrobku pocházet z fabrik v USA. Proto Tatra založila firmu ATC, evropský EADS teď staví továrnu na výrobu Airubsů A330, které vyhrály výběrovku na tankovací letoun. Zpět k automobilům- Bundeswehr sedlá zásadně Mercedesy, Many a Fauny, Holanďané DAF, Francouzi Renault, Švédové Volvo a Finové Sisu. Děje se tak nejen kvůli nějaké národní hrdosti, ale kvůli těm bodům co jsem napsal. Tedy aby se ty velké prostředky vrátily částečně zpět do státní kasy! Nejde o žádné dotace, ale jen o selský rozum. Pokud dám zakázku Mercedesu nebo komukoliv jinému co uvidí státní pokladna z těch několika milard? vůbec nic. Prostě od tečou z republiky tak říkajíc bez užitku. Pokud to dám domácí firmě, tak ta mi zaplatí daně, a její zaměstnanci daně a sociální.
Nebuďme papežštější než je papež a používejme selský rozum. Ano dohled oproti předražování zakázek musí být, ale pokud domácí firmy vyrábějí výrobek odpovídající požadavkům armády měly by jej dostat víceméně automaticky. Stejně jako se tomu děje i jinde ve světě.
22. 2. 2008 18:32
Re: bez výběrového řízení .....
Tie percentá sú vojenské dôvody, ktoré predražujú objednávku, ale objednávateľ si za ne priplatí - armáda nechce byť závislá na zahraničí. Aj v USA ale používajú výberové konanie!

Cena pre domáceho výrobcu je pre štát o niečo výhodnejšia a dá sa vypočítať a zohľadniť vo výberovom konaní (!). Ostatne, zahraničné fimy majú dosť dodávateľov práve v ČR, takže by to s nimi nemuselo byť až také zlé ani v tomto smere.

Sám píšeš, že dohľad proti predražovaniu byť musí - no ale veď takýmto dohľadom je práve VÝBEROVÉ KONANIE.

Keď už nič iné, tak aspoň by mali šancu súperiť aj iný výrobcovia v ČR. V tomto prípade Tedom.

A dotuje sa aj v USA, to ale neznamená, že to nie je deformovanie trhu.
Avatar - T613
22. 2. 2008 21:38
Re: bez výběrového řízení .....
Tedom se nemohl účastnit, protože nemá automobil dané váhové kategorie, respektive nesplňuje požadavek na pohon 6x6 jako T815. Armáda považuje T810 jako pokračování již zmíněného R210,který vyhrál výběrové řízení (a byl do výzbroje i zaveden). Tatra byla ministerstvem obrany pobídnuta, aby z konkurzu odkoupila projekt R210 a upravila jej podle zkušeností z provozu.
Důvody proč armády dávají, a dle mě by měly dávat, zakázky domácím výrobcům jsem zmínil výše opakovat je již nebudu. Ještě nikdo nedokázal, že 810 jsou předražené. A to ani zahraniční konkurence. Jediný kdo řve je Vidím, který ostatně řve proti všemu, a ekonomové. Jenže armáda není o ekonomice, ale o úplně jiných věcech. Výběrové řízení prosazované novináři a ekonomy je jen a jen o ceně, což je špatný postup (tedy rozhodně u armády).
23. 2. 2008 23:32
Re: bez výběrového řízení .....
To už je na armáde (Ministerstve obrany), s akými podmienkami by postavili výberové konanie.

Nemci mohli zaangažovať českých dodávateľov aby splnili prípadnú podmienku x % dielov z ČR a pod.

Odpísanie všetkých ostatných s tým, že by aj tak nemohli dať lepšiu ponuku smrdí. Armáda mala špecifikovať podmienky a potom by sa uvidelo, či by bola naozaj Tatra najlepšia. To je celé.
Avatar - Special-line
24. 2. 2008 00:10
Re: bez výběrového řízení .....
Jasně ale taky by se mohlo zas říkat že to bylo podplacený, k čemuž by byla výjimečná příležitost.
Je dobře že to získala Tatra. O dobrých vlastnostech toho podvozku není pochyb a nemluvě o ekonomické stránce věci je dodávka věci pro armádu doma, což je vždy výhodné a když je možnost (odpovídající domácí produkt) využívají to všechny státy, protože v případném boji se třeba nebudete moci spolehnout na zahraničního dodavatele.
24. 2. 2008 11:06
Re: bez výběrového řízení .....
Určite. Ale tam by bol tlak ostatných zúčastnených na to, aby skutočne vyhral súťažiaci s najlepšou ponukou (podľa podmienok tendra).

Konkrétne podvozok nie je klasická Tatra, ale nasledovník podvozka V3S, ktorý kúpila Tatra od Pragy.

K tomu domácemu dodávateľovi ešte pár poznámok, čo ma napadli a nezazneli:
1. Armáda má hŕbu dodávateľov zo zahraničia (napr. stíhačky), ktoré objektívne nemôžu byť vyrobené v ČR. Každopádne v prípade vojny by podľa takejto logiky Armáda ČR stratila bojaschopnosť. Zvlášť, keď napr. Saab (Gripeny) je švédska firma a Švédsko nie je členom NATO.
2. Ak by aj dodávky novej techniky skončili, tak servis zvládne aj domáci výrobca.
3. Armáda tejto republiky NIKDY nebojovala. Vždy sa odvolávala na to, že proti presile nie je šanca. Z takejto histórie vyplýva, že buď budeme bojovať po boku spojencov alebo nebudeme bojovať vôbec. Z tohto pohľadu je bezpredmetné riešiť, či dodávateľ nákladných áut musí byť česká firma.
neregistrovaný "červ"
21. 2. 2008 17:46
naco zahraniční auta
je správné, že budou mít vojáci tatry.Jsou to plně česká auta a navíc si myslím že do terénu jsou nejlepší na světě.Tatra je nej.
Rozbalit vlákno
6
neregistrovaný "ela"
21. 2. 2008 21:19
Re: naco zahraniční auta
Asi by ses divil, kdybys viděl, že výkresy na předválečné Tatry jsou psané německy a největší vizionář s pendelachse, byl v Tatře rakušan Hans Ledwinka a Sudety se táhly až do Olomouce. A že Tatra 111, co jí na Sibiři postavili pomník, byla vyvínuta za II. sv.války jako tahač kanónů wermachtu.
Zatímco ta dnešní 810 je kukaččí mládě, vzniklé po linii GMC CCKW-352 a Studebaker US-6, Praga V3S (a to sic! s motorem Tatra 912), Děvín (s motorem Zetor), ROSS (už i s motorem a kabinou Renault). Klidně může být, vzhledem k rodokmenu, T 810 nejlepší terénní auto na světě, ale rozhodně to není Tatra. :-)
Avatar - T613
21. 2. 2008 21:31
Re: naco zahraniční auta
Tak Sudety byly součástí ČSR, a Hans Ledwinka byl občanem ČSR. Tatra byla československá automobilka. A za 2.sv.v. byla Tatra firma z Protektorátu Čechy a Morava. To, že 111 byla vyvinuta pro Werhmacht je argument jako noha, když veškerý průmysl od La Manche až skoro po Ural vyráběl a vyvíjel věci pro Říši.
A 810 je Tatra, jen nepoužívá její koncepci. To je jako říct o Porsche Boxer, že to není Porsche :no:
Avatar - Special-line
21. 2. 2008 21:37
Re: naco zahraniční auta
To by člověk taky mohl říct že Ferdinand Porsche je rodák z Vratislavic ned Nisou takže je Čech..nebo v té době vlastně Rakušan?

Pokud vím tak Praga V3S přímo nevychází z výše uvedených vozů. Je to konstrukce vyvinutá v Česku navíc za rekordní dobu. Nebo si snad myslíte že by se za tvrdého komunismu v 50. letech něco přejímalo z USA??
Avatar - T613
21. 2. 2008 21:41
Re: naco zahraniční auta
Jestli s tím Ferdou (při vší úctě k němu) je reakce na mě, tak ti odpovím jednoduše. Pro mě není důležité místo narození, ale především to kde hlavně působil a žil. A co vím tak Ledwinka byl občanem ČSR.
Avatar - Special-line
21. 2. 2008 21:45
Re: naco zahraniční auta
Hm asi sem to dal na špatný vlákno mělo to být reakcí na ten předchozí příspěvek před tebou.
Avatar - T613
21. 2. 2008 21:56
Re: naco zahraniční auta
Nic se neděje ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud