Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro: Armáda schválila nákladní vozy Tatra do výzbroje

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 21. 2. 2008 • 22:11
25
Ministerstvo obrany na základě provedených testů na sedmi prototypech rozhodlo o tom, že zařadí nákladní vozy kopřivnické Tatry do výzbroje české armády.

Ministerstvo to podle serveru Euro oficiálně oznámí koncem tohoto týdne poté, co s protokolem seznámí poslance sněmovního výboru pro obranu.

Nyní automobilka dodá vojákům 12 sériových vozidel k posledním předávacím testům, jež mají potvrdit vyrovnanost jejich kvality, uvedlo Euro.

Prvních více než 70 nákladních vozidel, které v armádě nahradí zastaralé "vétřiesky", by měla kopřivnická automobilka připravit k předání do konce března. Původně mělo vojsko první auta obdržet již loni v listopadu. Firma je však kvůli nesrovnalostem, které se objevily při testování vozidla, nestihla dodat včas. Ministerstvo obrany proto začalo uplatňovat finanční sankce.

K nesrovnalostem patřila například zvýšená hmotnost auta. Vozidla byla v závislosti na úpravě asi o 120 až 143 kilogramů těžší, než bylo dohodnuto. Vojenský nátěr dodaných aut podle tisku také nesplňoval armádní požadavky na radiolokační krytí. Celkem vojsko při předchozím testování mimo jiné zjistilo 39 nedostatků proti zadání obchodu.

Ministerstvo obrany nyní vyhodnotilo poslední testy na prototypech vozidel. Na začátku března by mělo začít další kolo zkoušek na sériově vyráběných vozech. V případě jejich úspěšného ukončení již bude firma podle dřívějších informací připravena první vozidla předat.

Letos by vojáci měli převzít postupně 295 vozidel. Celkem by vojsko za více než 556 vozů mělo zaplatit 2,6 miliardy korun. Tatra však při zadávání zakázky nezvítězila ve výběrovém řízení, ale byla vybrána přímo. Dohodu v prosinci 2006 podepsal tehdejší ministr obrany Jiří Šedivý.

Témata
24. 2. 2008 11:06
Re: bez výběrového řízení .....
Určite. Ale tam by bol tlak ostatných zúčastnených na to, aby skutočne vyhral súťažiaci s najlepšou ponukou (podľa podmienok tendra).

Konkrétne podvozok nie je klasická Tatra, ale nasledovník podvozka V3S, ktorý kúpila Tatra od Pragy.

K tomu domácemu dodávateľovi ešte pár poznámok, čo ma napadli a nezazneli:
1. Armáda má hŕbu dodávateľov zo zahraničia (napr. stíhačky), ktoré objektívne nemôžu byť vyrobené v ČR. Každopádne v prípade vojny by podľa takejto logiky Armáda ČR stratila bojaschopnosť. Zvlášť, keď napr. Saab (Gripeny) je švédska firma a Švédsko nie je členom NATO.
2. Ak by aj dodávky novej techniky skončili, tak servis zvládne aj domáci výrobca.
3. Armáda tejto republiky NIKDY nebojovala. Vždy sa odvolávala na to, že proti presile nie je šanca. Z takejto histórie vyplýva, že buď budeme bojovať po boku spojencov alebo nebudeme bojovať vôbec. Z tohto pohľadu je bezpredmetné riešiť, či dodávateľ nákladných áut musí byť česká firma.
Avatar - Special-line
24. 2. 2008 00:10
Re: bez výběrového řízení .....
Jasně ale taky by se mohlo zas říkat že to bylo podplacený, k čemuž by byla výjimečná příležitost.
Je dobře že to získala Tatra. O dobrých vlastnostech toho podvozku není pochyb a nemluvě o ekonomické stránce věci je dodávka věci pro armádu doma, což je vždy výhodné a když je možnost (odpovídající domácí produkt) využívají to všechny státy, protože v případném boji se třeba nebudete moci spolehnout na zahraničního dodavatele.
23. 2. 2008 23:32
Re: bez výběrového řízení .....
To už je na armáde (Ministerstve obrany), s akými podmienkami by postavili výberové konanie.

Nemci mohli zaangažovať českých dodávateľov aby splnili prípadnú podmienku x % dielov z ČR a pod.

Odpísanie všetkých ostatných s tým, že by aj tak nemohli dať lepšiu ponuku smrdí. Armáda mala špecifikovať podmienky a potom by sa uvidelo, či by bola naozaj Tatra najlepšia. To je celé.
Avatar - T613
22. 2. 2008 21:38
Re: bez výběrového řízení .....
Tedom se nemohl účastnit, protože nemá automobil dané váhové kategorie, respektive nesplňuje požadavek na pohon 6x6 jako T815. Armáda považuje T810 jako pokračování již zmíněného R210,který vyhrál výběrové řízení (a byl do výzbroje i zaveden). Tatra byla ministerstvem obrany pobídnuta, aby z konkurzu odkoupila projekt R210 a upravila jej podle zkušeností z provozu.
Důvody proč armády dávají, a dle mě by měly dávat, zakázky domácím výrobcům jsem zmínil výše opakovat je již nebudu. Ještě nikdo nedokázal, že 810 jsou předražené. A to ani zahraniční konkurence. Jediný kdo řve je Vidím, který ostatně řve proti všemu, a ekonomové. Jenže armáda není o ekonomice, ale o úplně jiných věcech. Výběrové řízení prosazované novináři a ekonomy je jen a jen o ceně, což je špatný postup (tedy rozhodně u armády).
22. 2. 2008 18:32
Re: bez výběrového řízení .....
Tie percentá sú vojenské dôvody, ktoré predražujú objednávku, ale objednávateľ si za ne priplatí - armáda nechce byť závislá na zahraničí. Aj v USA ale používajú výberové konanie!

Cena pre domáceho výrobcu je pre štát o niečo výhodnejšia a dá sa vypočítať a zohľadniť vo výberovom konaní (!). Ostatne, zahraničné fimy majú dosť dodávateľov práve v ČR, takže by to s nimi nemuselo byť až také zlé ani v tomto smere.

Sám píšeš, že dohľad proti predražovaniu byť musí - no ale veď takýmto dohľadom je práve VÝBEROVÉ KONANIE.

Keď už nič iné, tak aspoň by mali šancu súperiť aj iný výrobcovia v ČR. V tomto prípade Tedom.

A dotuje sa aj v USA, to ale neznamená, že to nie je deformovanie trhu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud