Autonomní nouzové brzdění je užitečným asistentem, který může předcházet dopravním nehodám i zranění chodců. Jak spolehlivý je takový systém na zádi auta?
Tohle je velmi dobrá otázka, nad kterou občas také zadumám. Je X situací, které jsem zažil v plechovkách typu Felicie, které mě naučili, ale které člověk znalý jen moderních aut s asistenčními systémy nezažije a tak nebude mít zpětnou vazbu se vyhnout nebezpečným situacím a limitům auta. Ale věřím, že časem se na to vyvinou i samotné asistenční systémy aby radily či na to budou myslet autoškoly.
To su pekne veci ale ja sa na to nespolieham. Automaticke alebo poloautomaticke parkovanie som zapol 2 x je to pomale a jedine co je dobre su kamery. Minule som cital ze nej blondyna sledovala navigacku az tak pozorne ze skoncila niekde na poli kde jej ukazovala odbocit. Par pomocok sa v aute zide ale autonomne riadenie medzi ne nepatri.
Aha, čiže bez automatického parkovania dáte kolesá 2 cm od obrubníka vždy na jeden krát? Asistenty sú dobré, len nie na všetko sa dá spoliehať. Tak isto poznám aj lepšie činnosti, ako sledovať premávku niekde v kolóne. To už dávno malo zvládať auto autonómne.
Za mě - automatické parkování je řešitelná věc a jsou velké rozdíly mezi vozy. Nevím jak prémie, ale z mainstreamu to za mě fungovalo překvapivě velmi dobře v Renaultu Kadjar, který dokázal zaparkovat podélně i na místo, na které bych se osobně vykašlal protože by mě nebavilo furt sem tam cukat a točit volantem. A také jsem to opravdu využíval, ač s parkováním opravdu problém nemám. To pro srovnání v novější a menší Toyotě CHR je to systém k ničemu, na podélné parkování potřebuje tolik místa, že to snad i ta blondýna tam zvládne zaparkovat. Starší (nevím jak novější, myslím tím Superb 2) VW to třeba taky neuměl dobře, první Fordy (taky asi o generaci zpět) taky nic moc.
CHR mne docela překvapuje. V Aurisovi jsem to zkoušel jen párkrát a právě jsem to využíval jen v místech, kde se mi nechtělo moc točit volantem. Zajel tak, že přední i zadní senzory "křičely" na poslední červenou čárku, výsledek byl cca 10-15 cm na obou stranách. A jelikož Auris neměl asistenta pro vyparkování, byla to docela makačka vyjet.
S Corollou jsem ještě nezkoušel do menších míst.
To je tedy zajímavé, to pak ten Auris fungoval podobně jako ten Kadjar, jen ten uměl i vyjet :) Asi to začnu zkoušet teda, je fakt, že jsem na tu funkci zanevřel a nebýt této diskuse, tak bych na ní i zapomněl :D
Byla to extrémní situace, sám jsem si myslel, že se tam nevejdu. Ale zkusil jsem ten systém, jinde místo jsem neviděl a tvrdil, že tam zajede. Točil se přesně 10x, ale zajel.
A teď po pravdě, čekal někdo jiný výsledek? Tyto systémy jsou pouze podpůrné. Nikdy nesuplují práci řidiče ve 2D prostoru. Proto také jejich pořizovací hodnota je 0,00 nic z ceny auta. To na letadle mám naopak přístroje to nejdražší a větší část letu na nich zcela závisí životy všech včetně mě. Proto také fungují :yes: Ale zpětk autům, osobně jsem si oblíbil HUD, díky kterému mi část čelního skla zčervená, když se blížím k překážce. Nebo při couvání mi vibruje ta část sedáku, kde se k něčemu blížím, až jsem blízko, tak vibruje pořád. Takže už se ani nedívám z auta, ani do zrcátek, ani do kamery. Jen couvám a až pod dupou vrčí tak přestanu. Zatím bez ztráty kytičky.
Jako částečně souhlasím, že je to o penězích. Jenže to by asistenční systémy stáli stejně nebo víc než auto samotné. Jinak si nemyslím, že letecké systémy jsou srovnatelné s těmi v autech. Problém je, že zjednodušeně řečeno letadlo se pohybuje v jednodušším či řekněmě předvídatelném prostředí + má podporu řídícího střediska. Tím myslím vzduch a jeho parametry a vše se dá "jednoduše" vypočítat. Kdežto auto pracuje s fyzickými překážkami, kterým se musí vyhýbat. Možná když by měla auta soustavu sofistikovaných radarů, tak je to lépe řešitelné. Ale jak je zmíněno v článku, auto má nějaký levný pevně směrovaný radar a ultrazvukové senzory - které jsou mimochodem hodně poruchové. Sám jsem zažil a zažívám běžně false-alarmy na aftermarketových, ale stejně tak na originálech. Tam je otázkou na jaká data se vůbec spolehnout a začít brzdit, což může při falešném alarmu způsobit vážnou nehodu. Jak píšu v jiném příspěvku tady, radar u mě v autě zdá se dobře detekuje chodce a cyklisty, ale má spoustu falešných poplachů ať už na lampy, stromy nebo zaparkovaná auta u silnice.
No a i když má systém dostatek dat, jsou situace kdy je více filozofická otázka jak se vůbec zachovat. Takové to jestli trefím muže trochu vlevo nebo ženu vpravo, nebo to opřu do stromu prudce vlevo...
Aktuálně tedy souhlas, systémy jsou podpůrné což je super. To že za mě ale situaci plně vyřeší se nedá očekávat a podle mě ani v dohledné době nebude.
osobně tento asistent zažívám často na octaavii III /fc Kabáňka :-) / a řeknu vám, zkuste se s ní otočit ve vysoké trávě :-) , to je martyrium, a když to vypnete, po odvalení kol, je to automaticky zpátky.
Ale když nebudu jen hanět, asi dobrý, chodce sice povalíte, ale zabrání to najetí na něj, nebo dítě s tím nemusíte nahrnout pod sebe, když jej nedejbože přehlédnete, nebo vám nějakým záhadným způsobem vleze za auto.
Čekal snad někdo něco jiného? Jsou to jen asistenti, ne autopilot, takže se k tomu také tak chovat.
Když to pípá (a je jedno, zda lane asistent, parkovací asistent, atd.), tak vím, že NESMÍM, protože na 99% to něco zdetekovalo. Ale opačně, pokud to nepípá, tak to neznamená, že tam mohu jen tak vjet a spolehnout se na to. Musím dávat stejný pozor, jako kdybych asistenta neměl.
Asistent vždy detekuje přítomnost něčeho, ne nepřítomnost.
Škoda, že tam nedali Toyotu/Lexus, kteří to už nějkou doby taky mají a zajímalo by mne jak jim to funguje ve srovnání s ostatními.
Mám s tím první zkušenosti, takže nemůžu porovnávat. U Toyoty mi to přijde docela přesné, i když se s ním občas přetahuju, vidím na kameře, že můžu ještě kousek, ale už mne nechce pustit.
Funguje na chodce mnohem dříve než na stojící překážku.
Jako uživatele Toyoty CHR mě napadlo přesně to stejné. Já se teda nedostal nikdy do situace, že by to brzdilo za mě, respektive nevím o tom. Ale třeba ty situace s chodci na parkovišti by to teoreticky mohlo zachytit dobře, protože při couvání mě zabírá spolehlivě na chodce asistent vyparkování nebo jak se to jmenuje - upozornění na hrozící kolizi s autem, popř. očividně chodcem či cyklistou. Stejně tak mrtvý úhel zabírá stejně tak :yes: Ale ač to takhle, když o těch situacích vím, funguje, stejně tomu nevěřím :D A na druhou stranu jsem rád, že to nezasahuje paranoidně, protože někdy to dává falešné alarmy na lampy atd. Asistent kolize (přední) také občas nepozná, že auta stojí u krajnice a ne v mém pruhu. Ač se to stává výjimečně, nechtěl bych aby mi to auto samo "zaflekovalo" :)
Živím se IT a ač fanda technologií, tak nemám pořád názor na podobné aktivní systémy. Jsem spíš skeptik, protože vím kolik mívají obecně softwary nedokonalostí, většinou jich je víc než předností, jen nejsou vidět. Na druhou stranu, zachránit to jednou život někomu a tím vlastně i mě před vězením, asi bych změnil názor...
Tak já jsem byl zvyklý při couvání díky kameře pomalu dojíždět na milimetry, tohle mě nepustí. Není to nijak přehnané, ale občas se s tím peru.
Taktéž jsem z IT, ale naopak vidím perspektivu v těchto systémech a to zákulisí v technologiích známe oba dobře. Pořád říkám, že jakýkoli systém/program je jen tak chytrý, jako byl jeho programátor.
Nicméně systémům nevěřím 100%, do autonomního auta bych měl ještě obavu, ale vůbec mi nevadí to vědomí, že mi někdo/něco kryje záda, i když by občas mohl zafungovat jinak.
Určitě, budoucnost v tom je. Jenom si myslím, že je dál než se někdy může zdát a nelíbí se mi jak se toho chytají politici a už na základě toho nastavují různá nařízení (ano mířím teď směrem k EU). A je to jak píšeš, vše je o kvalitách programátora, respektive zadavatele.
V diskusi zmíněné automatické parkování je třeba dobrý příklad. Evidentně někdo to dělal a testoval s tím, že to dokáže zaparkovat jako zkušený šofér, tzn. pomůže to méně schopným řidičům. Vidím za tím pak stopu někoho kdo chtěl evidentně vyřešit problém a dokázal to. Jinde, když systém funguje pouze v případech kdy má auto tolik prostoru, že to pomůže leda tak studentovi autoškoly, tak pokud bych to měl brát osobně, znamená to že to dělal lhář nebo někdo kdo to prostě nedokázal vyřešit. Ale to už jsme někde jinde... :)
To co odkazuješ je klasické autonomní brzdění přednárazového systému.
Článek je ale o systémech při parkování, které mají zabránit sražení chodce nebo nárazu do překážky.
Tak ja zareagujem na test predneho brzdenia, ty mu napises k tomu tiez "To co odkazuješ je klasické autonomní brzdění přednárazového systému." a potom vytiahnes cuvanie ?
Mimochodom RAB - Reverse Automatic Braking sa uz nejaky cas predava. A bez ES udajne nefunguje, aj ked to smerom dozadu nie je je zalozene na kamerach.
Jelikož je ta diskuze pro mne dost nepřehledná, nedošlo mi že reaguješ na jeho odkaz.
Tento článek je o autonomním brzdění při parkování, nikoli o klasických EAB, proto jsem reagoval na něj.
To že mají takto prokládané výbavy resp.propojení systému neznamená že s tím ty přední kamery něco udělají. Maximálně pri jízdě vpřed. Ale to ke stejné jako u ostatních značek využívající radary/lidary. Proto jsem se pozastavil nad mícháním hrušek a jablek.
Na asistenty nelze 100% spoléhat - je to řetězec senzorů, kabeláže, výpočetní systém, datové úložiště, napájení, SW, jejich zálohování atd., tedy z pohledu ICT celkem složitý úkol. Systém by musel být dostupný 100% a musel by mít velmi pokročilou inteligenci, aby se na něj dalo 100% splehnout. Reálně na světě neexistuje žádný ICT systém, který má 100% dostupnost. Jedná se tedy jen o asistenty.
Problém je v tom, že se spoléháme stále více na asistenty s omezenou spolehlivostí a ztrácíme tak řidičskou gramotnost.