Peugeot 205 slaví 25 let – jeho prodej byl zahájen 20. února 1983. S více než pěti miliony kusů vyrobených během patnácti let se ve své době stal nejúspěšnějším modelem historie Peugeotu.
Při této příležitosti se nemohu odpustit vzpomínku, jak se tenhle vydařený "týpek" nestal autem roku. Prohrál ten rok o bod či dva s - Fiatem Uno. Ačkoliv 205 byla originálnější a technicky lepší, vítězství jí minulo a to tak (viz. příslušné číslo Auto Motor Sportu z té doby, který byl v německém originálu k dostaní i v tehdejším socialistickém Československu...za pouhou desetinu tehdejší průměrné výplaty ), že objektivní italští členové poroty (byli tuším tři...) dali Peugeot na poslední místo a Uno na první, čímž Peugeot srazili na druhé místo, protože ostatní porotci byli objektivní a Uno cenili odpovídajícím způsobem. Fiat byl tehdy v jedné ze svých pravidelně se opakujícíh krizí a prostě "potřeboval" vyhrát. Že byla 205 lepší, než Uno doložili jednoznačně především spotřebitelé, ale i motorističtí fandové volbou, o které se zmiňuje autor článku. Nakonec, i další 206 byla ve své době a ve své třídě nejlepší a kromě holdu 205ce tato 25 let stará situace při volbě auta roku vypovídá o jediném - časy a modely se mění, ale některé situace zůstávají, či spíše se opakují.
Snad proto i přes současné výhrady k produkci Peugeotu cítím uznání, respekt i určité sympatie a ten Fiat od té doby "nějak" nemusím....... :-)
V čem byla podle Tebe 205 lepší než Uno? Podvozek i motory byly konstrukčně velmi podobné, dobré, ale nijak zvlášť nevybočující. U Fiatu byla zajímavá plně robotizovaná montáž FIRE, ale to zákazníka nemuselo zajímat. V Unu bylo určitě víc místa než ve 205, měl velmi moderně (a chytře!) řešenou palubní desku atd.
Uno také vyhrávalo dobové srovnávací testy - snad vyjma sportovních verzí, ale ty ještě při hodnocení Auta roku neexistovaly a stejně by asi nehrály velkou roli.
I v počtu vyrobených kusů vede Uno: jen v Itálii se vyrobilo přes 6 milionů kusů, nemluvě o produkci v Jižní Americe, která snad běží dodnes.
Jen jestli to nebude taky tím, že Uno skončilo výrobu 1995, zatímco 205 až 1998. Jen v Itálii se vyrobilo lehce přes 6 milionů Un, tedy o cca milion víc než 205. Kolik dalších se jich postavilo v Brazíli, Argentině...? Nechci se hrdlit, co bylo lepší, ale objektivně bylo Uno, co do počtů prodejů, větší byznys. :-)
Tak takové jako jsi ty, mám opravdu nejradši. Jasně, spekulace a pohádky, lépe řečeno závist vůči úspěšnějšímu. Ano, to jsi ty, komunismem poznamenaný jedinec, kterému předchozí garnitura vštěpovala motta jako např. všichni jsou si rovni apod. S tím se jdi vycpat. Vyhrál, ten lepší..
ehm...o te 206...nemyslim si ze byla na vrcholu sve doby...vynikala jen extravagantnim vzhledem...ale jinak oproti konkurenci o nicem...podvozek,prostor v interieru,kufr a motory...nelze rict ze by byla lepsi nez corsa nebo punto2... Tam to bylo jen o vzhledu...
Již nikdy nebude žádné auto tak perfektní jako 205GTI. Je z toho až smutno. Teď musí být v autě klima, 25 pytlíku, 10 třipísmenových elektronických pomocníku o 54,8 %lepší tuhost v krutu, dva řádky hvězdiček při karambolu, a za sebe se musí vejít dva obrovití chlapi. Pak to váží o 400 kilo víc, tak je tam turbo a větší všechno a hodí to dalších 100 kilo. Takže nakonec je to bezpečné, ale zážitek jak z autobusu MHD. Vzpomínám na R5 turbo, turbo skoro na klíně, kravál, všechno se to třáslo, já úsměv z toho generátoru autoštěstí. Nástupce těchto aut pro jsou tak možná Ariel, KTM a v česku Kaipan.
Souhlas, 100% souhlas. 205GTI to byla legenda. 120 koni na 900 kg, vzhled domácího mazlíčka, výkony šelmy. Nemůžu zapomenout na ty zděšené pohledy posádek luxusních a výkonných limuzín, když jim tento mazlíček "v dlohým táhlým" ukazoval výfuk...
Jojo.. gétéíčko už se asi opakovat nebude :'-(
Kamarád ho pořád ještě má.. Dobře schovaný v garáži.. Vytahuje ho jednou za čas,když provoz uvadne, to mi pak večer zavolá a já se smím svézt druhý den v ranním oparu :-) Je to neopakovatelný zážitek, auto s charakterem, duší, emocemi splašeného pubert´áka...
Rozhodně kdybych si měl vybrat mezi p205 nebo Fiat Uno tak beru 205, už jen kvuli tomu vzhledu, ostatně dnes když vidím někde uno tak věčinou ve stavu kdy už není pojízndé, nebo je přinejmenším rozežrané korozí, je to jen můj názor...
To jo...una jsou dnes v desnych stavech...ale v dobe uvedeni obou vozu se spolehlivost do budoucna asi moc nehodnotila(u fiatu). P205 je peknejsi,to jo podle me...
To opravdu nemám rád, nesmysly v článcích, 205-ku nahradila menší 106-ka, a to v roce 1992, 6 let nebyl v tomto segmentu u Peugeotu žádný zástupce, pak následovala 207-ka.
Žádný nesmysl tam není, 205ka se vyráběla až do nástupu 206ky. Pouze k nám se oficiálně nedovážela :-) Navíc, nevím o tom, že by 207ka měla premiéru už v roce 1998. Jasně, žes chtěl napsat 206ka, ale v tomhle platí přísloví "nejdřív si po sobě přečti, co píšeš ty a pak kritizuj články někoho jiného" :-)
No nevim. Kdybych si dneska porizoval auto na vyblbnuti, tak si rozhodne neporidim uno. Poneboze, to auto bylo hnusny uz v dobe, kdy vznikalo :-( Ariel a jemu podobne kousky jsou fantasticke, ale nad moje financni moznosti, proto bych zkoncil bud u 205tky, nebo u nejakeho starsiho civica.
Prodejni cisla jsou jen cisla. Zalezi z jakeho uhlu se na podivate. Brazilii a jine mimoevropske trhy bych do teto statistiky asi nezahrnoval - je to precejenom trochu "mimo". Mozna by stalo zato porovnat udaje, kolik vozidel se prodalo mimo zemi vzniku (kolik UN se prodalo mimo Italii,...).
A ze je 206tka vyjimecna jen vzhledem? Jo, design se opravdu povedl. Nevim jak to je s TUV spolehlivosti, ale ja nemel po trech letech denniho dojizdeni do prace (denne 70km) jedinej problem. Vnitrni prostor? Pro ridice mista dost, zbytek bude trpet. Diky prednim sklu mate pocit, ze sedite ve vetsim voze. Kufr tak akorat na subwoofer. A motory? Napriklad takova 1.6 16V s 80kW dokaze s autem, ktery ma nejakych 950 kilo slusne zacvicit. Francouzske diesly (hdi,dci) patri pravidelne k celosvetove spicce. Má svoje mouchy, ostatne jako vetsina aut, ale poridil bych ji znovu, kdybych vedel co me ceka. Je to auto, kterymu nechybi srdce a emoce.