Od listopadu roku 2017 testujeme Škodu Rapid 1.0 TSI. Po osmnácti měsících a 100.000 ujetých kilometrech jsme ji celou rozebrali. Tady jsou výsledky...
To sice nie je, ale motoru nic nie je ani po 100k km, ktore nalietal za rok a pol. Kazdopadne ti, co maju najviac krcmovych reci okolo zivotnosti maloobjemovych turbomotorov, to aj tak s prehladom odignoruju a budu si nadalej rozpravat svoje hluposti.
Práve to že túto porciu km auto nabehalo za tak krátku dobu je znak toho že to auto neposkakovalo po meste, nezažívalo nespočet studených štartov a krátke trasy so studeným motorom, ale naopak to behalo vkuse so zahriatym motorom a najčastejšie na dlhých trasách, ktoré sú z hladiska opotrebenia a kondície motora najoptimalnejsie. Takže z vysledkov tohto "testu" by som žiadne terno nerobil.. hoci je to určite minimálne pozitívny sympatický počin.
No právě i pro ty studené starty a poskakování po měste je malý motor lepší. Jaksi se obvykle rychleji ohřívá.
Ale každopádně žádnému motoru krátké studené jízdy nesvědčí.
To je ale tak nějak problém takřka všech benzínových motorů. Jedno jestli v autě nebo motocyklu. Bez rozdílu značky.
A stále platí že menší motor se ohřeje dřív než větší. Prostě proto že blok motoru je menší.
Jako souhlas, ale na druhé straně karbon nad ventily dovede nadělat paseku a speciálně koncernové benziny s ním mají potíže. Takto zajeb...... ventily v sání to začíná, sníženým výkonem to pokračuje, potíže s volnoběhem jsou první vlaštovky a podpálenými ventily, přidřenýmí pístními kroužky a fatální spotřebou oleje to končí. A to tady předpokládám, že s tímto rapidem jezdili lidé co hoví technice a motor nepodtáčeli.
Video se mi líbilo, ale hranice mezi spolehlivým a rozsypaným koncernovým motorem je dosti tenká.
Ohledně té poslední věty - moc bych na to nespoléhal. Už jen ten fakt, že během prvních 50tis. dokázali 2x prorazit pneu ve výmolu/kanálu, mě dost zarazil. Také bych předpokládal, že při použití kvalitního aditivovaného paliva by neměly být ventily takhle plné karbonu (zvlášť u přímovstřiku se zdůrazňuje nutnost kvalitních aditiv). Ale mám pocit, že na to zvysoka kašlali (což mi zrovna dobré chování člověka rozumícího technice nepřijde). Ale třeba se mýlím...v dalším čísle prý připravují článek jak s tím bojovat...
Čo sa paliva týka - veľa našincov tankuje väčšinou najlacnejšie palivo. Poniektorí z nás sa aspoň snažíme tankovať niečo lepšie a raz za čas dať nejaký "prémiový" benzín... Obyčajný človek autu veľmi nerozumie a je veľmi veľa ľudí, ktorí motor aj podtáčajú a všetko obetujú spotrebe.
Pevné častice vnikajú nedokonalým prehodením a vznikajú aj keď je motor úplne zdravý. Kvalitne palivo ti pomôže udržať v kondícii vstreky, takže horenie sa nezhorší. Ale udržať čistá ventily ti pomôže len to, že nebudeš jazdiť v režime, kde sa využíva recirkulácia spalín. Ak sa už na ventiloch usadí bordel, tak pri priamo vstreku ti žiadne palivo nepomôže. Ak ak jazdíš po meste kde je EGR stále otvorený, tak sa na ventiloch usadí bez ohľadu na kvalitu použitého paliva.
Tiež som malo-objemovým turbomotorom veľmi neveril Časom mi už tak nevadia. Po dobu, čo jazdia až také obrovské problémy nemali. Dokonca ani spotreby nemajú hrozné. Pre bežného vodiča dokonca celkom ideál.
Pre istotu som sa aj tak rozhodol pre 2,0 l atmosféru. Prečo si to neužiť, kým sa dá? Tá atmosféra má predsa len svoje dobré stránky - s dobrým podvozkom a perfektným manuálom je potom radosť jazdiť :). Nebyť toho konkrétneho auta, tak tiež jazdím nejakým turbom...
Souhlasím s tím, co zde již padlo. Motor je v perfektní kondici hlavně tím, že jezdil jen a pouze dlouhé trasy s minimem studených startů. Ale takto soukromý majitel, kterého takový test bude zajímat asi nejvíce, nejezdí. Startuje minimálně 2x denně studený motor, najede 20km a zase startuje studený motor.
Navíc test na 100 000km je docela bídný. Čekal bych 200 000km. To by byl již test, který o něčem vypovídá.
Pokud pouze 100 000, tak poskakovaných po městě a napodobení skutečného života benzínového auta. To by byly ty ventily mnohem více zanešeny a nechci ani domýšlet, jak by na tom byl olej po 30 000km při několika studených startech za den s výměnou po 2 letech a s nájezdem 15 000 rok..
Zajímalo by mě, jestli by aditivovaný benzín té karbonizaci zabránil. Ale spíš mě udivuje ten počáteční výkon.
To auto sice nemá blízko obyčejnému soukromému použití ale zase je to blízko použití ve firemním fleetu. Nedělám si iluze, že by mu nedávali dost zabrat jako k cizímu autu. Když měli nějaký ten test s baterii tak předpokládám, že používali i start stop.
Aditiva můžou třeba měnit chemické složení výfukových plynů. VIF si dělal test i pro přímovstřik (starší Fabia) a dopadli pozitivně (nečekaně...). Nedávno i nějak měnili složení, do benzínu to má modrou barvu a smrdí jak chcanky. Krom toho diesely mají přímej vstřik už léta, kouří víc a taky tu není nějaká apokalypsa ropáků v příkopech. To, že našli karbon na ventilech, mě nebere, to se dalo čekat, škoda že to nespojili právě s použitím nějakého aditiva hned od začátku.
To co říkáte sice výrobce umožňuje, ale v autorizovaných servisech se vás ptají, zda s autem jezdíte krátké trasy, pak nehlede na najezd doporucujou vymenu oleje po roce, ne po dvou, takze to co pisete udela jen sebevrah. Muzete to dle vyrobce udelat, ale proc? Leda byste chtel dokazat, ze mate pravdu a nemel jste svoje auto ani trochu rad :).
V každém manuálu je napsáno že pokud jezdíte hodně krátkých jízd a městký provoz máte interval výměny oleje zkrátit. Viděl jsem to v manuálu škodovky, renaultu, VW, fordu, mercedesu.
Mám známeho, ktorý jazdí aj trasy dlhé 400m :). Ráno 400m do práce, poobede domov, potom 1 km do obchodu... Občas niekde mimo. Nemá auto s turbomotorom. On by najazdil tých 100 000 km za 30 rokov :). Možno jeho auto bude mať problém už pri 40 000 km.
Taký človek je zlým príkladom.
Už chybí jen barevný televizor, dovolená v Jugoslávii a druh
Ono rozhodující je taky čas a počet studených startů. Je rozdíl 100tkm za rok nebo za 10-15 let. Máte rok staré auto, je logické žeby mělo být zánovní. Nejsme v době Š105/120 aby 100tkm byla životnost. Také věřím, že životnost je časovaná a nyní se ukazuje ta dobrá hodnota. Až se to dostane do bodu zvratu, tak většina věcí bude mít omezenou funkci. Jenže to my se vlastně nedovíme a auto vypadá neprůstřelně. Co ložiska kol, úniky klimatizace, serva, vůle v převodce řízení, vrypy v čelním skle, nedržící potah sedadla vůči sedadlu a jiné. Ono na klasických ojetinách si to pak řeknem jak je to doopravdy. Ale videa pana Vaculíka se mi samozřejmě líbí, je to JEDINNÝ redaktor, který je technicky celkem zdatný. Ostatní umí dobrá slohová cvičení, ale informační hodnota o autech je mizivá.
Re: Už chybí jen barevný televizor, dovolená v Jugosláv
Pri dnešných autách prepchatých elektronikou (každý chce super výbavu = elektroniku) možno skôr dôjde k tomu, že začnú odchádzať rôzne prvky výbavy a ich oprava bude nemožná = výmena za nový drahý diel. Navyše dnes už často nie je možné len tak zameniť starý diel za iný (zo šrotoviska).
Kedysi končili staré autá (Mercedesy, Peugeoty, Ople...) v Afrike, na Balkáne a v iných chudobných kútoch sveta, kde si tie autá vedia opraviť na kolene :). Dnešné super moderné autá pôjdu rovno do šrotu. Na ich opravu nebudú prostriedky, ani vybavenie.
...je to klasický dlouhodobý test, ve kterém shořela nejedna atmosféra. Dramata se dějí hlavně v diskuzích. Představa, jak bude redakce natáčet 10 let poskakovací auta není úsměvná, ale spíš útrpně ironická.
Nepřijde mi moc bezproblémový auto když do 100tkm dělaly spojku. Nedolili ani dcl? Neviděl jsem auto koncernu do kterého by se na longlife nebo zkráceným intervalu nedolila dcl oleje. U většiny aut už po 5tkm začal ubývat olej. Ať je to jakýkoliv motor. Daleko lepší by byl test jestli tento motor najede víc jak 200tkm.
Vzhledem k tomu, že na 100 tis mu nebylo nic, tak těch 200 najede v pohodě. Největší problém je karbonování ventilů. Ty už na 200 tis budou zarostlý jako prase a bude to zralý na generálku hlavy.
U vás pane StB by generálku hlavy musel dělat asi nějaký moc zkušený psychiatr. Starého psa stejně novým kouskům už nikdo nenaučí. Užijte si to, češi zaplatí za svou blbost při volbách a život půjde dál.
Ano spojku menili ale uprime se neni cemu divit. Zrejme jste necetl predchozi clanky a delate zbytecne zavery z neceho co nema smysl komentovat.... Najdete clanky od zacatku a proctete si je at jste v obraze....
Zdravím, po 100k km, systému S&S a Long life výměně oleje by mě opravdu nejvíce zajímal stav turbodmychadla. Protože aby po 100km byl špatný blok.. To by opravdu nebylo přípustné. :-)
Dále bych chtěl dodat, že videa s panem Vaculíkem jsou opravdu skvělá, člověk na svém místě.
Tak teď ať to znovu sešroubujou a najedou další kilčo a pak znova :) I když si lidi dneska říkaj, že auta nic nevydrží, tak 100 000 bez vážnýho problému by mělo zvládnout každý auto.
...musel být skvělý čtyřválec 1.2 TSI direktivně nahrazen tříválcem 1.0 TSI jenom kvůli ekofašistickým bruselským normám, kvůli snížení emisí nejedovatého CO2 o pár gramů... :-(:no::no::no: Kašlání na skutečnou poptávku zákazníků je alarmujícím ohrožením pravého kapitalismu levičáckým dirigismem a cestou k totální degradaci automobilového průmyslu! :-(:no::no::no:
Vzdy ma pobavi vykrik zakaznika, ktory preferenciami reprezentuje mozno 2% cast zakaznikov ako si mysli, ze ten jeho nazor je vecsinovy. Ten skutocny zaujem zakaznikov robi realne predaje a automobilky sa tomu prisposobuju. No ano aj tym normam, akurat, keby zakaznici preferovali co vravis, automobilka mile rada bude predavat nieco, coho sa vyvoj uz davno zaplatil a pokial zakaznik je ochotny zaplatit emisne pokuty. To je predsa win-win situacia pre vyrobcu aj pre zakaznika. Ibaze predaje hovoria nieco uplne ine.
bohužial je to ale presne naopak.. je to čistý lobing záujmových "skupín" a cielená masáž až pranie mozgov ľudí.. že presne toto je to najlepšie a presne toto potrebujeme/te.. Tento trend rozhodne nezačal a nejde od zákazníkov. Problém je akurát ten, že ľudia sú poväčšine slabomyselní ovládači, ktorým vyhovuje ak za nich niekto dokonca aj premýšľa a dá im všetko pekne na podnose a probalí k tomu kvetnaté reči.. je úplne jedno aký shit to je.
Nesuhlasim. Problem je, ze ti, co BY robili predaje o tom len pisu na forach a nemaju prachy. Ti realni zakaznici kupuju podla roznych dovodov a uplne inak ako ta prva skupina. Hadaj koho ma vyrobca radsej a komu bude prisposobovat portfolio? Netreba za vsetkym hladat konspiracie, realita byva totizto ovela prostejsia ak mas spravne info (a k tomu sa lahko nedostava). Pricom ked uz naznacujes marketingovy extrem, ako sa to lisi od druhej strany, ked nejaky "chytry" kamos ti poradi uplny opak? Kazdy nemoze predsa vediet vsetko a pokial ma clovek na vyber, tak je to stale volba a nie nutnost.
Oba píšete trochu zvláštně zejména, když se podíváme na fakta. Motor 1,2 TSI rozhodně nebyl skvělý. Průšvih s rozvodovými řetězy straší mnohé majitele dodnes. A pokud automobilka stáhne z nabídky čtyřválce a začne prodávat pouze trojválce, tak asi těžko má potenciální kupec na výběr. Jinými slovy, zákazníci mnohých značek byli donuceni přesedlat na trojválce. Připomenu třeba zn. Ford, Renault, koncern apod. Neplatí to pochopitelně pro všechny jejich modely v nabídce, ale mnohá auta už se čtyřválcem koupit nejdou. Je opravdu naivní psát, že se v tomto směru automobilky řídí přáním zákazníků.
Ale ano riadia. Kupujuceho z velkej casti totiz nezaujima auto ako take a jeho vnutornosti. Kupujuci chce prepravny prostriedok a kupuje hlavne cenu.
Zakaznik je uz ako nemci dobre vedia "kunde" a podla toho sa aj sprava. Chce primarne cenu - aspon teda ta znacna cast co tvori predaj a ta je pre vyrobcu smerodajna. Aj dnes sa predavaju v mnohych modeloch motory, ktore prekracuju hranice a za kazde registrovane auto musi vyrobca zaplatit pokutu. Preto sa casto clovek stretne s vyrazom flotilove emisie - ak mam auto, ktore ich znizuje, budem ho zakaznikom sice tlacit, aby bolo na vyber inde to, co za normalnych okolnosti budem preplacat. V konecnom dosledku to zase sice zaplati zakaznik, ale vyber stale je a ide o ten vysledny mix. A vdaka tym, co kupuju to, co vyrobca preferuje (nenuti), si moze iny zakaznik vybrat to, co by pri absolutne striktnych pravidlach byt nemohlo.
Takze zhrnutie - ak zakaznik je ochotny zaplatit emisne pokuty a vyrobca nestiha take modely vyrabat lebo ludia maj uzaujem, stale ich v ponuke mat bude. Avsak ak si vecsina zakaznikov (a to ukazuju predaje) napriek este slusnemu vyberu vybera skor to, co podmienky splna a je pre vyrobcu vyhodnejsi, vyrobcovi sa neoplati tlacit do predaja toho zvysku. Naviac sme uplne ignorovali aspekt vyvojovy. Mozes mat neznicitelny motor, najspolahlivejsie auto na svete aj tak musis inovovat, lebo zakaznik pozaduje zmenu.
Co sa tyka vyberu trojvalcov, je to stale obohrana pesnicka. Na pocet valcov auto nejazdi. A znovu je to o tom, ze vecsinu zakaznikov to rovnako nezaujima. Keby ano a nekupovali by to, ponuka by vyzerala inak.
Mě zase zajímá kde se to zastaví, kde je to dno. 500ccm triturbo R2? Nebo 50 gramu CO2? Nebo chtějí motory zadusit úplně, protože někdo má patent na nějaké lepší baterky. Tak je šance že je všichni od něj budou brát? Motor TSI podle mě není dobrý asi žádný. Hodnoty které pan Martin naměřil na bloku jsou opravdu hezké, všechna čest. Ale myslím si, že to bude jen část pravdy. Po 150tkm začne "náhodou" vynechávat mazání, nebo neturbovat turbo nebo se ulomí ventil nebo já nevím co je nachystané. Takže ve výsledku se prezentují krásné hodnoty, které jsou možná opravdu pravda, ale běžný smrtelník si po ukončení záruky bude muset stejně koupit nové/další auto.
Možná právě proto, že jste jezdili s autem jako prasata, tak paradoxně v motoru nevzniklo více karbonu než je zdrávo. Myslím, že pokud by se jezdilo s autem normálně, toho karbonu by tam bylo podstatně víc. Mě by spíš zajímal nájezd 200tis.km. 100tis.km je hraniční, aby vše vypadalo, že je vlastně v pořádku. Myslím, že těch 200tis.km už dost vypovídá k tomu, jestli je auto schopno sloužit 300 400tis.km. Dnes auta najedou 100tis.km snadno, tak by ty testy mohli být posunuty na 200tis.km.