Novinky
Přihlásit pro přidání komentáře
Jerry.Gunman
By možná nemuselo být onou pověstnou cimrmanovskou slepou uličkou k masové "čistší" individuální dopravě, byť samozřejmě potřebuje dotáhnout 3 zásadní věci:
(1) odolný a dostatečně těšnící materiál na nádrže. Přece jen, vodík ná nejmenší molekuly a tudíž často a rád bude utíkat skoro odevšad. Pokud jsme ale zaslechnul (a pochopil) správně, pak i zde by jednou z možných cest mohlo být masovější použití nanotechnologií a materiálů. jejichž povlak na vnitřní straně tlakové nádrže by ji měl učinit dostatečně těsnou i pro "teoretickou" molekulu ještě menší, než vodík
(2) infrastrukturu k tankování - málo platné, pokud a dokud pro vodíková auta nebude dostatečně hustá adostupná síť tankovacích stanic, tak lidé vodíková auta prostě kupovat nebudou
(3) výrobní kapacity, které by zajistily výrobu "automobilového vodíku" jako komodity a DRASTICKY snížily jeho cenu. Podívám-li se na kalkulaci nákladů, potom
1 kg vodíku: 245 Kč
spotřeba průměr: 1,6 kg / 100 km, tedy 3,92 Kč / km
spotřeba ekocourání = 1,3 kg /100 km, tedy 3,19 Kč / km
Pokud si vezmu moderní dízl, pak při ceně +- 33 Kč / litr a spotřebě +- 6 l /100 km jsem na ceně 1,98 Kč / km
Předpokládám-li správně, pak cena "automobilního" vodíku v sobě (na rozdíl od benzínu či nafty) nezahrnuje onu masakrózní spotřební daň a o to navýšenou "daň z daně" (tedy DPH z daní již jednou navýšeného základu)
Za podmínky stejného zdanění by se tedy cena naftového kilometru točila někde okolo 1 - 1,05 Kč/ km. S tím těch vodíkových +- 3,90 Kč/km zatím moc konkurovat nemůže... :-(
(1) odolný a dostatečně těšnící materiál na nádrže. Přece jen, vodík ná nejmenší molekuly a tudíž často a rád bude utíkat skoro odevšad. Pokud jsme ale zaslechnul (a pochopil) správně, pak i zde by jednou z možných cest mohlo být masovější použití nanotechnologií a materiálů. jejichž povlak na vnitřní straně tlakové nádrže by ji měl učinit dostatečně těsnou i pro "teoretickou" molekulu ještě menší, než vodík
(2) infrastrukturu k tankování - málo platné, pokud a dokud pro vodíková auta nebude dostatečně hustá adostupná síť tankovacích stanic, tak lidé vodíková auta prostě kupovat nebudou
(3) výrobní kapacity, které by zajistily výrobu "automobilového vodíku" jako komodity a DRASTICKY snížily jeho cenu. Podívám-li se na kalkulaci nákladů, potom
1 kg vodíku: 245 Kč
spotřeba průměr: 1,6 kg / 100 km, tedy 3,92 Kč / km
spotřeba ekocourání = 1,3 kg /100 km, tedy 3,19 Kč / km
Pokud si vezmu moderní dízl, pak při ceně +- 33 Kč / litr a spotřebě +- 6 l /100 km jsem na ceně 1,98 Kč / km
Předpokládám-li správně, pak cena "automobilního" vodíku v sobě (na rozdíl od benzínu či nafty) nezahrnuje onu masakrózní spotřební daň a o to navýšenou "daň z daně" (tedy DPH z daní již jednou navýšeného základu)
Za podmínky stejného zdanění by se tedy cena naftového kilometru točila někde okolo 1 - 1,05 Kč/ km. S tím těch vodíkových +- 3,90 Kč/km zatím moc konkurovat nemůže... :-(
Hlavně ta ekonomika provozu. Čekal jsem o tom zmínku v článku a ono nic. Když člověk vezme třeba i 8 litrů benzínu za 33, tak to máme 2,64 Kč/km, to i těch eco 3,19 je docela rozdíl.
Podle mě, lze vodík v budoucnu vyrobit levně. třeba na Sahaře.
Měli velké plány jak budou levně vyrábět elektřinu na Sahaře a sešlo z toho.
Už to vidím jak v tom vedru daleko od civilizace vyrábějí vodík.
Je rozdíl mezi vědou, sci-fi a fantasmagoriemi.
Už to vidím jak v tom vedru daleko od civilizace vyrábějí vodík.
Je rozdíl mezi vědou, sci-fi a fantasmagoriemi.
Problém dnes už levné výroby elektřiny solární cestou někde na Sahaře není v tom, že se vyrábí v saharských podmínkách, ale v tom, jak ji odsud dostat, resp. stále v té zásadní potíži, že ji neumíme skladovat. Právě v tom je výhoda vodíku, levně vyrobená el. se na místě použije k výrobě vodíku, který lze přepravit kamkoliv, skladovat kdekoliv a pro jeho použití v autech není potřeba budovat další rozvodnou síť s astronomickými náklady, přebudování souč. benz. stanic na vodíkové by bylo neporovnatelně levnější a reálnější. Vůbec tím nechci říct, že budoucnost automobilové dopravy má být ve vodíku, nevidím důvody, proč tak strašlivě tlačit na konec spalovacích motorů, ale měla-li by to být nutně naše budoucnost, pak vodík vidím jako mnohem reálnější způsob, než čistě elektřinu.
Tak lacnú elektrinu vyrobíme na sahare, ale k výrobe vodíku potrebujeme aj niečo z čoho ho pomocou tej elektriny vyrobíme. Teda treba zemný plyn či vodu a pokiaľ sa nemýlim, tak ani jedného ani druhého na tej Sahare nejak niet či?
Ta Sahara je tam jen proto, že byla zmíněna, souhlasím, že to není ideální místo, nejen proto, že tam není voda, ale z x dalších důvodů, technických (příliš vysoké teploty, znečišťování solár. článků pís. prachem atp.) nebo geopolitických (snad vypisovat nemusím). Plány na obří solární elektrárny tu už byly a zůstalo jen u nich. Ale míst, i v Evropě, kde je možné počítat se slunečním svitem po většinu roku je dost, tak aby vyrobená solární energie byla opravdu levná, jde spíše o to rozhodnutí samotné, jestli se vydat touto cestou, a to rozhodnutí s tech. nebo ekon. stránkou věci až tolik nesouvisí. Vývoj technologie výroby a zprac. vodíku probíhá, momentálně udávají jako podíl energie z vyrobeného vodíku na jeho výrobě kolem 25%, v tom je jak výroba el. potřebné k výrobě vodíku samotného, tak výroba vodíku a jeho stlačení pro uskladnění, akt. maximum je kolem 1000 barů. To není tak špatné a rozhodně pokrok v tomto za posl. deset let je určitě výraznější než v bateriích. ;-)
:yes:
K tý poušti https://www.e15.cz/…nu-sveta-1343173 nebo http://www.odbornecasopisy.cz/…cke-pousti--3086 ta dává 754 megawatt
Kým bude dotovaná výkupná elektrika, tak nik nebude vyrábať vodík. Nehovoriac o tom, že od ekonomickej rentabilnosti sme vzdialený ešte desaťročia.
Dobrá šanca ako vyrábať vodík výhodnejšie boli reaktory 4. generácie, kde sa počítalo s využitím odpadového tepla na zvýšenie účinnosti elektrolýzy. A množstvom vyrobeného vodíku by si vedel aj rýchlo regulovať výkon dodávaný do siete. Ale pri súčasnom naladení Únie neverím, že sa tu ešte postavy reaktor.
Dobrá šanca ako vyrábať vodík výhodnejšie boli reaktory 4. generácie, kde sa počítalo s využitím odpadového tepla na zvýšenie účinnosti elektrolýzy. A množstvom vyrobeného vodíku by si vedel aj rýchlo regulovať výkon dodávaný do siete. Ale pri súčasnom naladení Únie neverím, že sa tu ešte postavy reaktor.
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Jste střelil vedle pane, jediným (nano)materiálem vzhledem k velikosti molekuly vodíku, který by ho mohl účinně zadržet je ……….. vodík. Kovový vodík, nejlépe. :-! :-! :-!
Hele, můj dobrý známý má celkom úzké vztahy k technické univerzitě v LIberci a tamo sedícím "nano"specialistům. Loni na jaře jsem tam u nich byl (potřebovali dodávku "mých" materiálů), tak jsme chvíli seděli a kecali o všem možném. Řeknu Ti, je to skoro až zahanbující pocit, bavit se s někým TAKHLE inteligentním a schopným...
To, co mi tam popisoval, to mi připadalo jako bohapustá scifi, dokud mi nezačal vokazovat grafy a schémata a makrofotografie a popisovat mi, ŽE to jde a JAK je to vlastně jednoduché :D Z chvíle byly asi 2 hodiny a já z toho měl zážitek stejný, jako lidi, co v 77. viděli poprvé Hvězdné Války
Pokud se jim podaří dotáhnout do konce byť i jen jednu desetinu (nebo jen jednu setinu) nápadů, které tam mají rozpracované, i tak by to znamenalo převrat srovnatelný s přechodem ze štípaného, broušeného a vrtaného kamene na bronz
To, co mi tam popisoval, to mi připadalo jako bohapustá scifi, dokud mi nezačal vokazovat grafy a schémata a makrofotografie a popisovat mi, ŽE to jde a JAK je to vlastně jednoduché :D Z chvíle byly asi 2 hodiny a já z toho měl zážitek stejný, jako lidi, co v 77. viděli poprvé Hvězdné Války
Pokud se jim podaří dotáhnout do konce byť i jen jednu desetinu (nebo jen jednu setinu) nápadů, které tam mají rozpracované, i tak by to znamenalo převrat srovnatelný s přechodem ze štípaného, broušeného a vrtaného kamene na bronz
PowerHouse
Budoucnost
- podle mě cena vodíku může poklesnout.
Voda je všude a proměnlivé zdroje el. energie taky. Třeba na takové Sahaře by mohla být účinnost zálohování do vodíku vysoká.
V budoucnu by mohla Afrika dodávat levný vodík pro Evropu.
Navíc, spotřeba na 100km je v pouhých kg a nepotřebujete velkou nádrž.
- podle mě cena vodíku může poklesnout.
Voda je všude a proměnlivé zdroje el. energie taky. Třeba na takové Sahaře by mohla být účinnost zálohování do vodíku vysoká.
V budoucnu by mohla Afrika dodávat levný vodík pro Evropu.
Navíc, spotřeba na 100km je v pouhých kg a nepotřebujete velkou nádrž.
S tou nádrží je právě největší problém,
protože vodík snadno prochází jakýmkoli materiálem.
Takže malá nebude ani náhodou. Naopak, bude vždy velká a pojme málo vodíku.
protože vodík snadno prochází jakýmkoli materiálem.
Takže malá nebude ani náhodou. Naopak, bude vždy velká a pojme málo vodíku.
Už jsem to tu zmínil několikrát. Kdyby se do vodíku investovalo tolik času, energie a prostředků jako do elektro-mobility, tak by to s vodíkem vypadalo úplně jinak.
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
No ale oni sa tie vodíkové autá neobjavili len toť nedávno. Čo si tak pamätám tak už v polovici 90 tych rokov malo BMW flotilu 7er na vodík a samoobslužnú stanicu na letisku v Mníchove. Očividne im to ale nedávalo a stále nedáva ekonomický zmysel sa týmto zaoberať a nalievať do vývoja ďalšie peniaze. Keby bolo keby :)
"Elektro" má daleko silnější lobby brácho.....asi tak....
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
No ale BMW skombinovalo mizernú účinnosť výroby vodíka s mizernou účinnosťou spaľovacieho motora. A aj pri palivových článkoch si na rentabilitu ešte počkáme
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
No ono mimo nás to už roky běží = v Německu se otvírá jedna nová vodíková čerpačka každej týden = u nás roky běží povolovací řízení = na jednou do budoucna plánovaný 3 :-!
Je to sranda = ale ne až taková = roky reálný konjunktury sme zdá se totálně promrhali = populismem a kecama. No aspoň během nich slušně navýšili dluh = a přitom nepostavili s ekonomickou podporou EU až 80% ceny = ani ty dálnice https://www.irozhlas.cz/…d_1908270632_bar o kvalitě nemluvě https://www.facebook.com/…0157764238524009?…
S tim vodíkem souhlas = komplexní analýzy Toyoty a Hondy sou prostě takový = vodík je dost možná ta správná cesta https://www.euro.cz/…e-v-zemi-1463197
Je to sranda = ale ne až taková = roky reálný konjunktury sme zdá se totálně promrhali = populismem a kecama. No aspoň během nich slušně navýšili dluh = a přitom nepostavili s ekonomickou podporou EU až 80% ceny = ani ty dálnice https://www.irozhlas.cz/…d_1908270632_bar o kvalitě nemluvě https://www.facebook.com/…0157764238524009?…
S tim vodíkem souhlas = komplexní analýzy Toyoty a Hondy sou prostě takový = vodík je dost možná ta správná cesta https://www.euro.cz/…e-v-zemi-1463197
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Vtip je právě v tom, že do elektromobility se moc investovat nemuselo, protože tak jako tak už vyrábíme kvanta elektřiny a máme ji rozvedenou všude. Veškeré investice spočívají "jen" v tahání kabelů a stavbě zásuvek.
Což platí jen do doby, dokud má elektromobil jeden z tisíce lidí. Ale jakmile ho bude mít každý druhý, tak přenosová sestava nemá šanci tolik energie dodat. Proto elektro není budoucnost. Zatímco vodík bychom z logistického hlediska zvládli klidně při 100% přesunu protože postačí aktuální čerpací stanice.
Zapracovat se musí jen na výrobní ceně vodíku a pak samozřejmě na přestavbě ČS.
Zapracovat se musí jen na výrobní ceně vodíku a pak samozřejmě na přestavbě ČS.
No to jediné, co je připravené na vodík už dnes, je to, že máme u silnic postavené domečky, kde se dá koupit bageta a zaplatit za palivo. Jinak se všechno musí udělat úplně od nuly. Nevím, co myslíte přestavbou čerpacích stanic. Doufám, že si nemyslíte, že se do těch samách nádrží, kde je benzín/nafta, akorát napustí vodík.
Tak naivni nejsem :) Ale kdyz se prestavi benzina je hotovo. Neni treba kopat cela mesta a vylepsovat prenosovou soustavu pro potreby elektroaut. Ted to totiz jde ale kdyby mel elektroauto kazdy druhy, tak nemame sanci to provozovat.
"protože vodík SNADNO PROCHÁZÍ jakýmkoli materiálem"?
Vodíkový auta co se už roky vyrábí = maj no problém dojezd srovnatelnej s běžnejma autama se spalovacim motorem https://zpravy.aktualne.cz/…dea0025900fea04/ tady dojezd ca 700 kilometrů
Takže "pojme málo vodíku"?
Vodíkový auta co se už roky vyrábí = maj no problém dojezd srovnatelnej s běžnejma autama se spalovacim motorem https://zpravy.aktualne.cz/…dea0025900fea04/ tady dojezd ca 700 kilometrů
Takže "pojme málo vodíku"?
95% vodíku se vyrábí parním reformingem zemního plynu (zbytek vzniká jako odpad ostatních provozů), takže si nepleťte dojmy s pojmy. Pokud by se vyráběl z elektřiny, tak budete velmi rychle na 500Kč na kg. A ono to není jen vyrobit, ale také stlačit na 800 barů, přepravit atd. atd. :'-(
PS: Umíte si vůbec představit tlak 800 atmosfér? :D
PS: Umíte si vůbec představit tlak 800 atmosfér? :D
Když víš jak se teď většinově vyrábí = určitě taky víš jak se může vyrábět
A že se distribuuje a jak tady v Evropě tak Asii nebo Americe dávno distribuuje a jezdí vodíkový auta= víš určitě taky
Že to je podle víc analýz rozhodně cesta kterou bysme měli zkusit a dokonce možná nejlepší = víš asi taky
Většina lidí si neumí představit = co všechno je potřeba než ropa odkudsi z hlubin dorazí na místo a oni si strčí tankovací pistoli do auta
A že se distribuuje a jak tady v Evropě tak Asii nebo Americe dávno distribuuje a jezdí vodíkový auta= víš určitě taky
Že to je podle víc analýz rozhodně cesta kterou bysme měli zkusit a dokonce možná nejlepší = víš asi taky
Většina lidí si neumí představit = co všechno je potřeba než ropa odkudsi z hlubin dorazí na místo a oni si strčí tankovací pistoli do auta
To ano, fyzika bohužel nelže
https://cdn.motor1.com/…en-22-ice-13.jpg
https://www.riversimple.com/…2981-650x388.png
Pořád sice lepší vodík než nafta, ale zase se mi nelíbí, že bych měl být závislý na Unipetrolu a dalších vyžírkách (které se třepou jak jen přepřáhnou cisterny na naftu za cisterny na vodík), když elektřina mi přiteče až domů a přitom nikdo není schopen poznat k čemu jsem ji spotřeboval (nemožnost regulace ze strany zlopánů). :yes: A kdyby přišlo úplně do tvrdého, tak jsem schopen si elektřinu potřebnou k vlastní mobilitě vyrobit sám a nikdo mi do toho nemá jak kecat.
https://cdn.motor1.com/…en-22-ice-13.jpg
https://www.riversimple.com/…2981-650x388.png
Pořád sice lepší vodík než nafta, ale zase se mi nelíbí, že bych měl být závislý na Unipetrolu a dalších vyžírkách (které se třepou jak jen přepřáhnou cisterny na naftu za cisterny na vodík), když elektřina mi přiteče až domů a přitom nikdo není schopen poznat k čemu jsem ji spotřeboval (nemožnost regulace ze strany zlopánů). :yes: A kdyby přišlo úplně do tvrdého, tak jsem schopen si elektřinu potřebnou k vlastní mobilitě vyrobit sám a nikdo mi do toho nemá jak kecat.
Vždycky budou nějaký Unipetroly = i ten moh zčásti patřit Babišovi http://www.mapovani.cz/…rt/unipetrol/188
Dneska zase platíme z každýho litru nafty i benzínu podíl předsedovi naší vlády. A má skoromonopol už i na adBlue
Budoucnost může bejt elektricko vodíková = systém doma si vyrobit elektřinu a použít jí i na pohon auta = je ROZHODNĚ jedna z verzí budoucnosti. Moc moc dobrá :yes:
Dneska zase platíme z každýho litru nafty i benzínu podíl předsedovi naší vlády. A má skoromonopol už i na adBlue
Budoucnost může bejt elektricko vodíková = systém doma si vyrobit elektřinu a použít jí i na pohon auta = je ROZHODNĚ jedna z verzí budoucnosti. Moc moc dobrá :yes:
Elektrikářu,
jestli chceš být alespoň trochu důvěryhodný, vyvaruj se frází že neco je "mimo možnost regulace ze strany zlopánů" a že " kdyby přišlo úplně do tvrdého, tak jsem schopen si elektřinu potřebnou k vlastní mobilitě vyrobit sám a nikdo mi do toho nemá jak kecat"
Jako jedinec proti "majtelům státu" nezmůžeš naprosto, VŮBEC NIC.
A kdyby přišlo úplně do tvrdého...
No, do tvrdého přišlo třeba v bývalé Jugoslávii.
V jedné vesničce "předtím" žili v klidu Chorvati, Slovinci, Srbové, Bosňáci, Černohorci (další doplň dle svého přání). No a "potom" se tam našel takový sympatický a útulný hromadný hrob, ve kterém bylo cca 30 místních chlapů. Vykastrovaní a bez očí - a to, co jim uřízli, vyřízli, urvali a vyloupli -to měli nacpané v krku, někteří i v žaludku.
A TOHLE si vzájemně dělali sousedi, kteří se znali a jejichž rodiny vedle sebe vcelku v pohodě žily dvě-tři generace.
Jestli to u nás někdy DOOPRAVDY dojde do tvrdého (což není zcela vyloučeno) , tak budeš rád, že zachráníš holý život sebe a své rodiny.
A když ne, tak budeš MOC rád, že se ti podařilo umřít rychle
jestli chceš být alespoň trochu důvěryhodný, vyvaruj se frází že neco je "mimo možnost regulace ze strany zlopánů" a že " kdyby přišlo úplně do tvrdého, tak jsem schopen si elektřinu potřebnou k vlastní mobilitě vyrobit sám a nikdo mi do toho nemá jak kecat"
Jako jedinec proti "majtelům státu" nezmůžeš naprosto, VŮBEC NIC.
A kdyby přišlo úplně do tvrdého...
No, do tvrdého přišlo třeba v bývalé Jugoslávii.
V jedné vesničce "předtím" žili v klidu Chorvati, Slovinci, Srbové, Bosňáci, Černohorci (další doplň dle svého přání). No a "potom" se tam našel takový sympatický a útulný hromadný hrob, ve kterém bylo cca 30 místních chlapů. Vykastrovaní a bez očí - a to, co jim uřízli, vyřízli, urvali a vyloupli -to měli nacpané v krku, někteří i v žaludku.
A TOHLE si vzájemně dělali sousedi, kteří se znali a jejichž rodiny vedle sebe vcelku v pohodě žily dvě-tři generace.
Jestli to u nás někdy DOOPRAVDY dojde do tvrdého (což není zcela vyloučeno) , tak budeš rád, že zachráníš holý život sebe a své rodiny.
A když ne, tak budeš MOC rád, že se ti podařilo umřít rychle
Jerry, Jeryy... Pod pojmem že půjde do tuhého si opravdu každý představí něco jiného. Na tomto příkladu je krásně vidět, jaké je nastavení tvé mysli.
Z mého pohledu to bylo myšleno tak, že už nyní je cena elektřiny vyrobené například pomocí vlastní FVE bez dotace někde kolem 7Kč / kWh. To, že by měla cena FV technologie v čase stoupat je v podstatě vyloučené. Cena silové elektřiny v síti se tvoří na nezávislém energetickém trhu kde jsou tisíce hráčů. Kdežto vodík, nafta, cng a nevím co další, tak se cena tvoří ... a teď hádej ...
Neboli například za 2 roky investuji do technologie a pak mám 30let jistotu vlastní elektřiny se kterou můžu jezdit autem, topit, vařit... A mohu takto snížit odběry na nějaké provozní minimum, kde již nebudu natolik ovlivněn cenou. Pro jedince s kvalifikací montér fotovoltaických systémů existují také různé způsoby jak se dostat k FVE opravdu levně, protože v současné době jsou ceny instalací opravdu přepáleny https://dum.bazos.cz/…10W-Scheuten.php
K tvému válečnému naladění snad jen tolik, že můžeme doufat, že toto temné období máme na dlouhou dobu za sebou.
Z mého pohledu to bylo myšleno tak, že už nyní je cena elektřiny vyrobené například pomocí vlastní FVE bez dotace někde kolem 7Kč / kWh. To, že by měla cena FV technologie v čase stoupat je v podstatě vyloučené. Cena silové elektřiny v síti se tvoří na nezávislém energetickém trhu kde jsou tisíce hráčů. Kdežto vodík, nafta, cng a nevím co další, tak se cena tvoří ... a teď hádej ...
Neboli například za 2 roky investuji do technologie a pak mám 30let jistotu vlastní elektřiny se kterou můžu jezdit autem, topit, vařit... A mohu takto snížit odběry na nějaké provozní minimum, kde již nebudu natolik ovlivněn cenou. Pro jedince s kvalifikací montér fotovoltaických systémů existují také různé způsoby jak se dostat k FVE opravdu levně, protože v současné době jsou ceny instalací opravdu přepáleny https://dum.bazos.cz/…10W-Scheuten.php
K tvému válečnému naladění snad jen tolik, že můžeme doufat, že toto temné období máme na dlouhou dobu za sebou.
To není nastavení mysli, to jsou zkušenosti.
Do jisté míry ti závidím tu uhlířskou víru, že by stát nedokázal cenu čehokoliv navýšit, jak se to zrovna "majitelům státu" bude hodit. Sdělím ti surovou pravdu - není tomu tak...
A všem "hrdinům", kteří mému (výše uvedenému i tomuto) příspěvku budou bouchat mínusy, až se jim bude od klábosnice prášit, přeji, aby se nikdy nedostali do situace, která by prověřila pravdivost mého tvrzení na jejich vlastní kůži :-(
Do jisté míry ti závidím tu uhlířskou víru, že by stát nedokázal cenu čehokoliv navýšit, jak se to zrovna "majitelům státu" bude hodit. Sdělím ti surovou pravdu - není tomu tak...
A všem "hrdinům", kteří mému (výše uvedenému i tomuto) příspěvku budou bouchat mínusy, až se jim bude od klábosnice prášit, přeji, aby se nikdy nedostali do situace, která by prověřila pravdivost mého tvrzení na jejich vlastní kůži :-(
Tak například zde máš 29,64kWp za 220 000Kč. Když jsem stavěl FVE v roce 2010, tak stálo 30kWp 2 600 000Kč... Takže tak.
https://ostatni.bazos.cz/…a-elektrarna.php
https://ostatni.bazos.cz/…a-elektrarna.php
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
elektrikar
Takže si to shrňme
fosilní VODÍK
Cena za 1 kg vodíku: 9.50 euro (245 Kč)
Spotřeba během jízdy: 1.7 kg / 100 km
cena na 1km = 4,16Kč (teoreticky s dnešní spotřební daní 5,04Kč / km)
dostupnost - drahé čerpací stanice, tlak 800 barů, výroba z ruského zemního plynu
fosilní NAFTA
Cena za 1l nafty: 33Kč
Spotřeba během jízdy: 8l / 100 km
cena na 1km = 2,64Kč (zahrnuta spotřební daň 0,88Kč / km)
dostupnost - dobrá, původ problematický
polofosilní ELEKTŘINA
Cena za 1kWh elektřiny sazna D56d: 2,45Kč
Spotřeba během jízdy: 16kWh / 100 km
cena na 1km = 0,39Kč (teoreticky s dnešní spotřební daní 1,27Kč / km)
dostupnost - všude, výroba v ČR (někteří jedinci vlastní lokální výroba)
Teď si položme otázku, zda není lepší ten zemní plyn (ze kterého je vyroben vodík k pohonu vodíkového auta) spálit přímo jako CNG s náklady asi 1,2Kč / km. Tady je jasně vidět totální neefektivita vodíkové ekonomiky, když CNG stojí 1,2Kč a složitý reforming na vodík z toho udělá 4,16Kč / km.
S tím jak stoupají dojezdy a nabíjecí výkony BEV bude velmi brzy vodík zcela nekonkurenceschopný, protože kdo bude platit 3 x vyšší cenu za kilometr kvůli tomu, že bude stát o 10 min míň na pumpě? A pro opravdu velké denní nájezdy a kamionovou dopravu ho lze beze zbytku nahradit levným (jak technologie, tak palivo) CNG/LNG. Také do BEV není problém umístit trakční soustavu a výkonu až někde k 600kW, což u vodíku vzhledem k jeho principu (elektromobil s extrémně malou a nevýkonnou baterií, která je neustále během jízdy dobíjena elektřinou z palivového článku) nelze.
Co z toho plyne? Vodík je pouze vábnička pro slabší část populace.
fosilní VODÍK
Cena za 1 kg vodíku: 9.50 euro (245 Kč)
Spotřeba během jízdy: 1.7 kg / 100 km
cena na 1km = 4,16Kč (teoreticky s dnešní spotřební daní 5,04Kč / km)
dostupnost - drahé čerpací stanice, tlak 800 barů, výroba z ruského zemního plynu
fosilní NAFTA
Cena za 1l nafty: 33Kč
Spotřeba během jízdy: 8l / 100 km
cena na 1km = 2,64Kč (zahrnuta spotřební daň 0,88Kč / km)
dostupnost - dobrá, původ problematický
polofosilní ELEKTŘINA
Cena za 1kWh elektřiny sazna D56d: 2,45Kč
Spotřeba během jízdy: 16kWh / 100 km
cena na 1km = 0,39Kč (teoreticky s dnešní spotřební daní 1,27Kč / km)
dostupnost - všude, výroba v ČR (někteří jedinci vlastní lokální výroba)
Teď si položme otázku, zda není lepší ten zemní plyn (ze kterého je vyroben vodík k pohonu vodíkového auta) spálit přímo jako CNG s náklady asi 1,2Kč / km. Tady je jasně vidět totální neefektivita vodíkové ekonomiky, když CNG stojí 1,2Kč a složitý reforming na vodík z toho udělá 4,16Kč / km.
S tím jak stoupají dojezdy a nabíjecí výkony BEV bude velmi brzy vodík zcela nekonkurenceschopný, protože kdo bude platit 3 x vyšší cenu za kilometr kvůli tomu, že bude stát o 10 min míň na pumpě? A pro opravdu velké denní nájezdy a kamionovou dopravu ho lze beze zbytku nahradit levným (jak technologie, tak palivo) CNG/LNG. Také do BEV není problém umístit trakční soustavu a výkonu až někde k 600kW, což u vodíku vzhledem k jeho principu (elektromobil s extrémně malou a nevýkonnou baterií, která je neustále během jízdy dobíjena elektřinou z palivového článku) nelze.
Co z toho plyne? Vodík je pouze vábnička pro slabší část populace.
Tak v tom shrnutí pokračujmež :D
Hustota tankovacích stanic po ČR a Evropě:
benzín, nafta, LPG, CNG, atd - vynikající
elekrika - tristní
vodík - nula nebo téměř :D
Dojezd na 1 "nádrž":
benzín - 500-600 km a více
nafta - +-1000 km a více
LPG, CNG, atd - v kombinaci s benzínem 500 - 600 km a více
elekrika - 250-300 km, možná i více - ale to už s nebezpečím značného diskomfortu jízdy (bez topení, klimatizace...)
vodík - +- 500-600 km
Doba "tankování"
benzín, nafta, LPG, CNG, atd - 10 minut maximálně
elekrika - půl či 3/4 hodiny minimálně
vodík - +- 10 - 15 minut
Co z toho plyne? Že když si někdo dá nick "elektrikar", tak bude používat toliko agrumenty, které hovoří PRO jím milovanou elekrickou trakci - a jeho vyjádření je nutno brát jako PROPAGANDU, nikoli jako NESTRANNÉ INFORMACE
Hustota tankovacích stanic po ČR a Evropě:
benzín, nafta, LPG, CNG, atd - vynikající
elekrika - tristní
vodík - nula nebo téměř :D
Dojezd na 1 "nádrž":
benzín - 500-600 km a více
nafta - +-1000 km a více
LPG, CNG, atd - v kombinaci s benzínem 500 - 600 km a více
elekrika - 250-300 km, možná i více - ale to už s nebezpečím značného diskomfortu jízdy (bez topení, klimatizace...)
vodík - +- 500-600 km
Doba "tankování"
benzín, nafta, LPG, CNG, atd - 10 minut maximálně
elekrika - půl či 3/4 hodiny minimálně
vodík - +- 10 - 15 minut
Co z toho plyne? Že když si někdo dá nick "elektrikar", tak bude používat toliko agrumenty, které hovoří PRO jím milovanou elekrickou trakci - a jeho vyjádření je nutno brát jako PROPAGANDU, nikoli jako NESTRANNÉ INFORMACE
https://fdrive.cz/…abijecich-stanic
https://chargemap.com/map
Toto ti připadá tristní? A mohu se zeptat v jaké zemi a v jakém roce žiješ? :-[] :-[] :-[]
Nějak jsi zapomněl opomenout, že já z domu vždy vyjíždím s plnou a vracím se s prázdnou. Jenže k tomu je potřeba změna myšlení (víme zde všichni, že něčeho takového ty opravdu nejsi schopen) :-[] :-[] :-[]
A znovu opakuji, BEV zatím není vhodný pro lidi bez vlastní přípojky (žijící na sídlišti).
A asi by jsi nevěřil jak mě baví jezdit za 0,3Kč na km a také skutečnosti, že servis mě stál za poslední rok 3000Kč v autorizovaném servisu :-[]
https://chargemap.com/map
Toto ti připadá tristní? A mohu se zeptat v jaké zemi a v jakém roce žiješ? :-[] :-[] :-[]
Nějak jsi zapomněl opomenout, že já z domu vždy vyjíždím s plnou a vracím se s prázdnou. Jenže k tomu je potřeba změna myšlení (víme zde všichni, že něčeho takového ty opravdu nejsi schopen) :-[] :-[] :-[]
A znovu opakuji, BEV zatím není vhodný pro lidi bez vlastní přípojky (žijící na sídlišti).
A asi by jsi nevěřil jak mě baví jezdit za 0,3Kč na km a také skutečnosti, že servis mě stál za poslední rok 3000Kč v autorizovaném servisu :-[]
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Elektrikářu,
Z toho, jak břéskáš, usuzuji, že jsem se trefil do živého.
Nějaký argumentík by nebyl? Nebyl, já vím.
Tak zůstaň u svých canců a pokusů o urážky... Ty ti sice taky moc nejdou, ale snaha se cení a krásně tím vokazuješ, co jsi zač :D:D:D :yes: :yes: :yes:
Z toho, jak břéskáš, usuzuji, že jsem se trefil do živého.
Nějaký argumentík by nebyl? Nebyl, já vím.
Tak zůstaň u svých canců a pokusů o urážky... Ty ti sice taky moc nejdou, ale snaha se cení a krásně tím vokazuješ, co jsi zač :D:D:D :yes: :yes: :yes:
ono je to tak ... pre niekoho, kto puziva auto na nakupy do Kauflandu a na cestu do prace a spat, cize rocne nejazdi par tisic km su sucasne EV pochopitelne postacujuce ( btw. na to staci v lete bike a v zime MHD a bude vyrazne ekologickejsi ) , ale pre niekoho, kto vyuziva auto plnohodnotne, ma rodinu, chodi na vylety / dovolenky a nechce byt otrokom spotreby/dojazdu su sucasne parametre EV absolutne nevhodne. hybridy a plug-in maju este jeden "drobny" problem ... ich zostatkova hodnota pri repredaji v porovnani s autami so spalovacimi motormi je vyrazne nizsia. uspora na pohonnych hmotach realne okolo 1l / 100km ani z daleka nevykompenzuje stratu hodnoty pri predaji. o EV ani nehovoriac. aj toto je jeden z dovodov, preco o ne nie je a este dlho nebude zaujem. kym bude "hrozit" vyrazny technologicky posun z roka na rok, ludia ich kupovat nebudu, pretoze po par rokoch budu zastarale a velmi tazko predajne.
Plyne z toho že mluvíš pouze o dnešku.....
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
wakantanka
a čo teraz? Pokiaľ som dobre čítal, tak čerpacia stanica ešte v ČR nieje žiadna. To ho budete chodiť tankovať kam do Drážďan? Či sa to auto niekde vystaví a počká sa rok - dva, kým sa postaví čerpačka? :)
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
IPace
:-[] joo budoucnost, prumerna spotreba 1.6kg vodiku na 100km a s cenou 9.47 eur za kg ? jooo baterkace se zacinaj bat
je vam v redakci jasne, ze 1.6kg vodiku znamena ze nejaka elektrarna nekde musela vyrobit cca 96kWh elektriny ;-) devadesat sest kilovathodin, joooo na to je Evropa a celej svet doslova energeticky pripravenych, takze nekomu vadi ze baterkace maji spotrebu treba 30kWh na 100, ale u vodikoveho elektromobilu jako spotreba 96kWh na 100km nevadi? jestli jste na tech 930km spotrebovali 14.14kg vodiku, tak to znamena ze se spotrebovalo skoro 850kWh elektriny, na to s Ipacem nebo s Teslou S ujedu vzdalenost okolo 3700 kilometru :-[] druha moznost je vyroba vodiku ze zemniho plynu, i tam vychazi ze jizda primo na CNG je cca 4x levnejsi, tedy dojedete na nej asi 4x dal nez kdys z nej zrafinujete vodik a pak jedete na vodik ;-)
na Ionity nabijim v prumeru cca 60kWh za 8 eur a ujedu na ne 300 kilometru, az poridim Taycana tak je nabiju ani ne za 15 minut, tu vasi cestu cca 930km s baterkacem zvladnu za nejakych 25-26 euro, a nemusim se bat ze v Praze nenabiju, protoze tam nabiju verejne asi na 150 mistech :-[] cestou z Bruselu do Prahy mam dle navigace asi 400 nabijecich bodu od 50 do 150kW, a 4x moznost 350kW (coz moje auto neumi)
jooo budpoucnost prichazi :-[]
je vam v redakci jasne, ze 1.6kg vodiku znamena ze nejaka elektrarna nekde musela vyrobit cca 96kWh elektriny ;-) devadesat sest kilovathodin, joooo na to je Evropa a celej svet doslova energeticky pripravenych, takze nekomu vadi ze baterkace maji spotrebu treba 30kWh na 100, ale u vodikoveho elektromobilu jako spotreba 96kWh na 100km nevadi? jestli jste na tech 930km spotrebovali 14.14kg vodiku, tak to znamena ze se spotrebovalo skoro 850kWh elektriny, na to s Ipacem nebo s Teslou S ujedu vzdalenost okolo 3700 kilometru :-[] druha moznost je vyroba vodiku ze zemniho plynu, i tam vychazi ze jizda primo na CNG je cca 4x levnejsi, tedy dojedete na nej asi 4x dal nez kdys z nej zrafinujete vodik a pak jedete na vodik ;-)
na Ionity nabijim v prumeru cca 60kWh za 8 eur a ujedu na ne 300 kilometru, az poridim Taycana tak je nabiju ani ne za 15 minut, tu vasi cestu cca 930km s baterkacem zvladnu za nejakych 25-26 euro, a nemusim se bat ze v Praze nenabiju, protoze tam nabiju verejne asi na 150 mistech :-[] cestou z Bruselu do Prahy mam dle navigace asi 400 nabijecich bodu od 50 do 150kW, a 4x moznost 350kW (coz moje auto neumi)
jooo budpoucnost prichazi :-[]
I-Paci
A Ty máš skutečně nějakého toho elektromobila, I-Pace nebo Teslu S, jak tady naznačuješ, a nebo jenom tak naprázno plácáš játrama, jak je u zdejší elektrofilní letky zvykem?
Pokud skutečně ano, hoď sem (nebo na moje.auto.cz) nějakou recenzi. Myslím, že příznivci i odpůrci elektromobility ti budu vděčni za reálné osobní zkušenosti
Ten Taycan, kterého máš v plánu si pořídit, ten se za tebou deklarovaných "ani ne 15 minut" nabije na jaký dojezd? 5 km? 15? 50? 500? 1.000?
A Ty máš skutečně nějakého toho elektromobila, I-Pace nebo Teslu S, jak tady naznačuješ, a nebo jenom tak naprázno plácáš játrama, jak je u zdejší elektrofilní letky zvykem?
Pokud skutečně ano, hoď sem (nebo na moje.auto.cz) nějakou recenzi. Myslím, že příznivci i odpůrci elektromobility ti budu vděčni za reálné osobní zkušenosti
Ten Taycan, kterého máš v plánu si pořídit, ten se za tebou deklarovaných "ani ne 15 minut" nabije na jaký dojezd? 5 km? 15? 50? 500? 1.000?
Problém s elektromobilem máš ale úplně jinde :-) Nabíjíš dlouho a nedojedeš daleko. Kdyby elektromobil byl na 100% nabit za 5 minut jako to auto na vodík v testu a dojel taky přes 500km jako auto v testu, nikdo by vodík moc neřešil. Ale to je právě ten problém, elektro auto tohle neumí. Vodík ano. Navíc je silný předpoklad, že cena vodíku se výrazně zlevní...
×
Sdílení komentáře
×
Vodíkový auto https://www.zavolantem.cz/…-jezdi-na-vodik/ je něco JINÝHO než si PŘEDSTAVUJEŠ