:-[]:-[] znova bububu , proti EL autám! Neviem prečo by nebol dopyt po EL autách ? Pokial bude masová výroba, tak budú lacnejšie a ľudia ich budú uprednostňovať !
To by si mal obvolat vsetkych majitelov ktori uprednostnili Teslu Model 3 pred premiovimi konkurentami od MB, BMW a Audi.. v niektorych krajinach Tesla predbehla aj sucet ich predajov :) Asi to bude sposobene tym ze Model 3 je lacnejsi, lepsie vybaveny a s lepsimi parametrami ako konkurencia ;)
Já si taky osobně myslim že auto se spalovacím motorem je hodně drahé na to co umí a právě Model 3 vyjde levněji než třeba Octavia, prémiové auto jako Mercedes C, BMW 3 are ty vyjdou mnohem dráž.
Teslu si uz davno nekupuju iba fandove a nadsenci, ked je jednoducho nemecka konkurencia drahsia, k tomu ma 3x vyssie prevadzkove naklady a chyba jej vybava aku ma Tesla ktorej hodnota s nasadzovanim autopilota pojde casom dokonca hore, tak Teslu uprednostni aj absolutny nenadsenec s kalkulackou v ruke, trh proste rozhodol, statistiky hovoria jasne, v niektorych krajinach je Model 3 dokonca najpredavanejsim autom celkovo, v inych ho predbehli len nepremiovky ako Fiesta a Golf.. presne preto sa vsetky automobilky teraz predbiehaju v uvadzani EV, lebo vidia ze dopyt je nasobne vacsi ako ponuka, aj tam kde je cena vyssia ako u ICE konkurencie, nie to este v premii kde je cena v prospech EV. Aj kvoli tomu je tento clanok upny nezmysel, clovek nemusi byt samozvany financny expert aby mohol vyriect taku hlupost ako: Ak ludia nebudu mat zaujem o elktrokolobezky, ich vyrobcovia budu mat velkeee problemy !!! :D
Tesla je velmi specifická automobilka s nekritickým fanklubem, kterému je jedno strašná výrobní kvalita nebo interiér na úrovni Dacie, hlavně když mohou vypadat uvědoměle a trendy.
Klasicky blabol cloveka co nevlastni Teslu ale uz hodnoti jej vyrobnu kvalitu. Recenzenti po cekom svete chvalia kvalitu a spracovanie, premiovy dojem z interieru a ovladacich prvkov spolu s ergonomiou, vytykaju chyby laku ako pomarancova kora, ktoru kritizovali napriklad aj u BMW M3 a slabe uchytenie ozdobnej listy na palubovke ktora vsak nevrzga ani nijak nevadi, iba sa prehyna pri stlaceni rukou.. to su realne hodnotenia ludi co v tom ozaj sedeli. Strasna vyrobna kvalita a interier na urovni Dacie to su teoreticke odveci kecy mnohych diskuterov co Teslu nevlastnia a mnohi v nej nikdy nesedeli.
Nikto kto sedel v Model 3 interieri s kvalitnymi materialmi, magentickymi uchytmi odkladacich priestorov, velmi kvalitnymi sedadlami, presklenou strechou, 15" displayom infosystemu a sofistikovanymi skrytymi vyduchmi klimatizacie nikdy nepovie ze to posobi ako Dacia.. to moze napisat iba troll co v nej nikdy nesedel ;-)
v modeli tesla 3 som nesedel, ale uroven interieru na urovni dacie je fakt stupidne trollovanie, nic si to nezada ´´s nekritickým fanklubem´´ kt. sam spomina... presne ten isty princip
Tesla je IN a mluví se o ní, stejně jako o tématu ekologie. Až se stane elektromobil v nabídce běžný a nebude mít punc exkluzivity, asi bude situace dost odlišná. Jo, slyšel jsem zkazky o úžasném zrychlení, ale nic o tom, že by kvalita zpracování a pohodlí nějak převyšovalo stejně drahou konkurenci.
A že mají na elektromobil příznivou cenu? Nebude to náhodou souviset i s tím, že automobilka neustále propadá do čím dál větší ztráty a musí být dotována investory? Stejným stylem by se dalo levněji prodávat i konkurenci...
Kde vidis jedine slovo o tom ze by kvalitou spracovania, alebo pohodlim prevysovala rovnako drahu konkurenciu?
Nepisem ani ze maju na elektromobil priaznivu cenu. Maju priaznivu cenu na automobil dannych parametrov, BMW 3 stoji viacej a ma horsie vykonove parametre, horisu vybavu, 3x vyssie prevadzkove naklady, o autopilotovi nehovoriac.
Bezkonkurencna cena Tesla Model 3 ani nahodou nema nic s dotovanim investorov. Ti dotovali rozbeh a vyvoj ktory Tesle umoznil stat sa jednotkou v EV segmente, kupovali akcie za $17 a oplatilo sa im lebo dnes maju hodnotu $250 a stupaju, ale kazdy jeden kus Modelu 3 je ziskovy, s marzou 20-25% co je rekord medzi masovkami, iba Ferrari ma vyssiu marzu. Konkurencia predava dotovane/stratove EV a aj tak sa im moze o predajnych cislach Tesly iba snivat. Kvoli nakupu drahych baterii od dodavatelov a kvoli smiesnym predajnym cislam nemozu zapaltit vyvoj a vyrobne technologie tak ako Tesla, konkretne Chevy Bolt strata $9000, Audi e-tron €3000 na kazdom kuse.
To máte pravdu, spalovak je málo muziky za dost peněz. Je to líné, furt to musí na servisy, pořád jezdit na benzinku, nic to nevydrží a ještě je to o dost dražší při mém nájezdu (40tisic ročně) než Model 3.
Ja s tebou svym zpusobem souhlasim, az na to, ze to nevidim az tak ruzovymi brylemi.
Podle me je EV zatim docela v pohode jako druhy auto do mesta.
Jedna otazka - kdyz rikas ze museji na benzinku, tak za jak dlouho nabijes doma svou Teslu 3 z 60% a z 20% baterie a jakou mas verzi?
Ptam se ze zvedavosti, protoze nevim, jak rychle dokazou domaci nabijecky nabijet.
Já doma nabíječku nemám a auto nabijim když jdu nakoupit (občas Supercharger) a u prace mám 11kw AC charger. Co se ale domácích nabíječek týče tak z normální zásuvky to trvá fakt dlouho, ale většina lidí co můžou nabíjet doma si nechají udělat 240v zásuvku a s tím nabijete Model SR+ s 50kw baterií (já mám LR 74kw) za asi 6 - 7 hodin na 100% kam to ale nabíjite.
Dik, neco takoveho jsem cekal, doma to jde pomalu.
Proste jak rikam pro jezdeni po meste proc ne, ale jako hlavni auto to neni pro kazdeho - treba na delsi jizdy to nabijeni proste trva dele nez zastavka na benzince, ikdyby to slo nabijet pred obchodakem, dlouhe trasy (nad 600km po dalnici) to moc neresi, na dalnici se to vybiji rychle a zima+dalnice je potom dojezd na prd.
Ale to se casem vsechno vyresi.
Sit nabijecek v CR ted taky nic moc, ale treba tady v Londyne a benelux to uz je o poznani lepsi.
Brzdi. Práve takí ako ti - ktorí vychvaľujú EV alebo konkrétne Teslu do neba, ich povesti najviac škodia. To, čo píšeš, skrátka nie je celkom pravda a ty to dobre vieš.
Tak to zkus spočítat. Sice Tesla bude rychlejší, ale i rozumnější Octavie i se servisem (pokud se nerozpadne mimo záruku) lze provozovat pěknou řádku let, a to neřeším, že se u Tesly také platí něco za elektřinu, povinné ručení i ten servis (ano, zní to fakt věrohodně a skutečně věřím, že Tesla má bezúdržbové brzdy, podvozek, samodoplňující se náplň do klimatizace....). Vedle toho dostanu větší zavazadlový prostor, možnost táhnout vozík se slušným nákladem a když chci vyrazit se stanem do alp, nemusím nic řešit.
Souhlasím s příspěvkem výše. Tyhle nesmyslně chválící příspěvky Tesle spíš škodí. Auto to nebude špatné a pro spoustu lidí je to už teď více než zajímavou alternativou k vozům se spalovacím motorem, ale všeho s mírou.
Protože nikdo se zdravým rozumem si to bez masivních dotací nekoupí. Elektromobil na baterie nabíjené z el. sítě je technologický, ekonomický i ekologický nesmysl.
A už si umím živé představit, jak za 5 lety VW škemrá - donutili jste nás vyrábět elektrom*dky, tak nás teď zachraňte, jinak propouštíme polovinu zaměstnanců. Přesně tohle se stane, poznač si to a vzpomeň na má slova.
Asi nemam rozum, ale jako druhe auto si to, za podobne nebo i mirne vyssi penize, rad do rodiny misto spalovsku koupim. Dnes to stoji nesmysl a bez masove produkce plne uzpusobenych vozu to bude stat nesmysl porad.
Masová výroba může nastat pokud je poptávka. Ta není a tedy basta fidli.
VW vyrábí limitovanou sérii 30 000 kusů nového EV a má vlhko v kalhotech aby prodali alespoň těchto 30 000. A když je prodají, neprodá je Leaf nebo Tesla, nebo Renault.
Budou to muset zlevnit všichni a sborem prodělají obrovské peníze, protože baterky se nezlevňují protože spousta nesmyslných projektů zvedá jejich cenu do astronomických výšin.
Podivejte se, kde s cenou kdysi zacinal Prius. Jasne ze prvni roky to bude drahej nesmysl. Nicmene elektroaut se po celem svete zacina vyrabet hodne a produkce bude stoupat. Spalovaky naopak podrazi a budou mit nizsi vykony a horsi dynamiku. Prvni ( Tesly ) byly hodne pres mega, predloni jsme se motali okolo mice, pristi rok 700t. S nizsi cenou bude stoupat poptavka, takze to neni jen o tom, ze par lidi se bude rozhodovat mezi tremi vyrobky.
Baterie pro auta nezlevnuji?
Nezlevnuji a nebudou. Suroviny pro jejich výrobu nejsou laciné a ani nebudou.
Zajímavý článek byl na autoforu. Výrobci automobilu říkají: víme, jak splnit emise, umíme vyrobit elektromobily ale nevíme, kdo je bude kupovat. Jak přinutit běžného spotřebitele, aby koupil auto za dvojnásobnou cenu s omezenými schopnostmi?
2010 1000 USD/kWh, 2011 800 USD/kWh, 2012 630 USD/kWh ... 2017 cca 200 USD/kWh. VW tvrdí, že už nakupuje v roce 2019 za 100 EUR/kWh. Jinak jak píšu, dokud cena neklesne, bude to marginální záležitost. Pokud se dostaneme na rozdíl do +10, 15% oproti spalováku, věřím, že se poptávka rapidně zvýší. Což může být otázka 5ti let?
Tie obmedzené schopnosti EV mi vysvetli. Dojazd sa predlžuje, dojazd 300-400 km je už reálny väčšinou dostačujúci. Ani dnes zďaleka všetci netankujú plnú, aby ten dojazd 600-800 km mali, zväčša si všímam tankovanie tak za 20-30,-€. Čo tam máš ďalej? Krútiaci moment, zrýchlenie, maximálka, hlučnosť...?
Pokud budu chtít plnou nadrž místo třeba půlky, je to otázka necelé minuty navíc u stojanu. A proč chceš něco vysvětlovat, když na konci dáváš vědět, že vše znáš...
MImochodem který elektromobil má dojezd 300-400 km a kolik stojí?
Kia E-niro hodně přes milión s dojezdem cca 400km
Hyundai Kona electric - přes milion - dojezd podobný
a tak můžeme pokračovat a pokračovat... kolik lidí z bytovek a paneláků si takové auto pořídí? A v čem jezdíš ty, TT? V autě za mega?
Je tu ještě zásadnější problém s infrastrukturou a ten si vyžádá nemalé investice. Těch pár elektromobilů v současnosti nepředstavuje problém...zatím.
V kontextu s tím nechápu, proč nepokračují rychleji přípravy na elektromobilitu, ale o to rychleji přicházejí restrikce pro spalovací motory. Jako bonus jen minimální podpora CNG nebo vodíku...
Podle mě si nikdo normální už nemůže koupit nový spalovk jelikož za tu cenu bych byl blázen si něco takového koupit. Například Octavia v nějaké lepší výbavě a normálnim motorem vyjde na 600 tisíc a klidně i víc, toto je takový střed. Model 3 SR plus který má už dostatečný dojezd 410km je 1 050 000, ale technologicky je někde úplně jinde a co se jízdních vlastností týče tak máte sportovní auto. Za 5 let pri slušnějším nájezdu 25 - 30tisic (sám mám 40) dělá rozdíl na pohonných hmotach kolem 100 tisíc za rok. To máme za 5 let půl mega a naráz ta Tesla stojí 550 tisíc. Dále servis prakticky nepotřebujete jelikož elektromotor je velmi jednoduchý a krom prvních už prakticky neporuchovy, zatímco za servis té Octavie něco padne a pak tu máme amortizaci. Když koupím auto za 600 tak za 5 let budu někde na 300 tisicich maximálně, spíš tak 250. To Tesla bude mít asi víc jelikož si skvěle drží cenu, ale berme stejný výpočet, po 5 letech tedy bude za 550 - 600 tisíc což znamená že Tesla mě včetně provozu za 5 let stojí 450 - 500 tisíc Kč zatímco Octavia mě stojí 800 - 850 tisíc za 5 let což je dost velký rozdíl. Většina lidí si bere stejne auto na úvěr a pak je jedno jestli dám 8 tisíc měsíčně bance a 8 do nádrže a nebo pokud dám 13 tisíc za splátku a 500 - 600 za provoz, furt jsme na to levněji. Jasně pokud jezdíte 5 tisíc za rok a kupujete si auto za 100 tisíc tak ok ale to nemáte ani na novou Dacii.
“40 tis.“ pokud nebudu denne dojizdet do 100km vzdaleneho zamestnani tak to jako soukroma osoba nenajezdim a tim jsou vsechny dalsi vypocty spatne. A jako soukroma osoba bych si nikdy nekoupil ojety stary kram, kdyz si za stejne penize muzu koupit novy s lepsimi uzitnymi vlastnostmi. To same plati o novem za dvojnasobnou cenu.
Tesla Model 3SR+ se oproti Octavii vyplatí i pokud najedete 20 tisíc za rok, ten rozdíl už bude třeba 50 tisíc ale furt to vyjde levněji a pořád je to auto co je technologicky někde jinde a o třídu výš. Jo neberu Octavii v základu s litrovým motorem.
Pri prumernem platu 40 tis je skutecne zasadni problem investice za 1 mega nebo za 600 tis. A prumerny soukromy najezd prumerneho obcanka 10 - 15 tis takze s Teslou 3 by byl na nule tak za 10 let - a to uz by byla stary ojety kram s nutnosti novych aku.
Tak pokud budete jezdit 10 - 15 tisíc za rok tak opravdu za 10 let nebudete potřebovat vyměnit baterii, jelikož i starší baterie v Modelu S zvládnout 500 tisíc km bez větší degradace (jo tak 15 - 20% tam bude) u Modelu 3 jsou novější baterie. Dále průměrný člověk v ČR opravdu najezdí kolem 10 - 15 tisíc což ale znamená že tak 30% určitě nájezdi víc jak 20 tisíc a pokud 30% lidí bude mít EV tak i jejich cena půjde dolů a bude to dostupné i pro lidi s menším nájezdem.
Hodně lidí včetně Vás rádo zapomíná na časovou hodnotu peněz a náklady ušlé příležitosti. Pokud za EV dám o půl míče víc a vezmu si cenu peněz (náklady ušlé příležitosti) i kdyby jen 4%, tak je to 20.000 Kč ročně.
Když ušetřím reálně na ujetém kilometru 2 Kč a najedu stále nadprůměrných 20K, tak je najednou z úspory 40 litrů již "pouhých" 20 a tím, že s časem ta úspora ještě reálně dále klesá s tím, jak rstou moje nominální příjmy.
Jinak 40 tisíc za rok není zas tak moc, já třeba jezdím v průměru jednou týdně Praha Brno a zpět a jenom to mě da Tak 22 - 23 tisíc za rok a ten zbytek už fakt není problém.
Tak dvakrát ročně jedu na hory do Rakouska, plus ještě občas dál, následně na golf nebo na den na hory v ČR. Následně přes týden po Praze a o víkendu nějakej výlet když není zima atd.
Tak průměrný občan si to koupí za 5 - 6 let až se to zlevni ale 10 - 15 je průměr takže kolem 30% najezdí aspoň 20 tisíc a pokud bude mít 30% lidí EV tak cena půjde dolů protože se už zaplatí vývoj, který je to co tlačí cenu nahoru.
E-auto bude stále stát 2x tolk, co auto se spalovákem nehledě na to, že u ojetin bude zásadní parametr stav aku. Řekněme si to otevřeně - individuální mobilta bude díky e-autům značně omezena.
Srovnej si cenu BMW 3 vs Tesla M3. A BMW je drazsi ;-)
Vubec nechapu, proc sem chodis diskutovat, kdyz nectes, co ti lidi pisou.
https://www.autoexpress.co.uk/tesla/model-3/107774/tesla-model-3-vs-bmw-3-series-electric-car-vs-diesel-showdown
Přesně poptávka po nich je a velká! Ale ne za cenu za které se nabízí holt budou muset automobilky přestat přeplácet své šwindlující managery a smířit se stím, že auto s cenovkou 650.000,- nemá výrobní cenu 50.000,- , ale 200.000,- no.... ihmo nevidím žádný problém aby EL auta stáli méně jednoduchý elektromotor žádná převodovka jen ty baterie, ale zrovna WV se nedavno chlubil jak nakupuje beterie 1kw za 100€ to pak 48kw baterka vyjde na 128.000,-
Správný novinář by se snažil zjistit jak to ve Zwickau skutečně vypadá. Když si na Youtube otevřete video z produkce, tak je jasně vidět jak vedle sebe paralelně vznikají ID.3 s Golfem. Výrobní linky VW jsou flexibilní.
"eMOTION #11 über die Produktion des Volkswagen ID.3 in Zwickau" čas 18:40
Spíš by mě zajímalo jestli důvodem pozdního příchodu ID.3 na trh je problém s dodávkami baterií nebo neodladěný software auta. Spíš to bude software. Mám pocit, že i kvůli tomu je odloženo představení Golfu 8.
jedna tovarna vs. asi cca 80 tovaren celosvetove ktere VW v celem koncernu ma, jo jo kvuli jedne tovarne na cca 300 tisic aut rocne urcite zkrachujou :-[] safra to musi bejt jo ekonom co si mysli ze kvuli jedne tovarne kde se vyrobi asi tak 3% produkce koncernu bude mit koncern problemy pokud se to vyvyne jinym smerem :-O navic ta tovarna neni jen o elektromobilech
clanek o nicem kde nejsou ani zminene platformy ktere tohle cele odstartovali, Mitsubishi, Nissan, Tesla, nic....?
Kým automobilka niečo navrhne a vyrobí, tak si to sakramentsky dobre najprv spočíta. Notabene Volkswagen, ktorý hrá na istotu asi najviac zo všetkých. Nejaký analytik nech si hovorí čo chce, ale je to z veľkej časti len mudrovanie, lebo ťažko môže mať dosť informácií o možnostiach a plánoch VW.
Keď ich nepoložila dieselgate, tak jedna špeciálna platforma pre nich prd malinový...
No, že VW a přislušná legislativa EU si půjdu vzájemně na ruku, to se "asi" dá předpokládat.
Že se EU bude snažit elektromobily za pomocí metodiky cukru (dotace) a biče (restrikce) kam to jenom půjde, to se dá taky pokládat za dosti pravděpodobné.
Trh firem a institucí, pro který ty dotace budu připraveny, ale není nafukovací - a kdyby EU chtěla narvat elektrorobertky FAKT všude, tak
- s dotacemi bude muset skončit, protože na ně prostě nebudu prachy
- budu muset vrazit obrovitánské peníze do výstavby nových nabíjecích stanic
A odkud se ty peníze vezmou? Z daní.
Nechají se velké korporace snadno podojit o další prachy? Nenechají
Na koho tedy dopadne rozhodující díl daňové zátěže? Na střední a menší firmy a lépe placené zaměstnance
Jest mi se tedy obávati, že pokud by se plán na masivní elektrifikaci individuální dopravy skutečně povedl, vedlo by to jenom k umenšování střední třídy společnosti - a rostoucímu počtu chudších lidí :(
Nejsem si jist, zda se na takovou budoucnost těším (resp. vím, že ne) - akurát že jako občan nemám mnoho možností, jak jí zabránit :-(
Tam kde vladne eurosocialismus se jednem bere a druhym dava. A protoze lidi se nijak nesprajcujou, zda se ze jetse neco snesou. Prostor pro prime zdaneni aut nebo fosilnich paliv tu je a v nemecku se o nem docela otevrene mluvi.
Treba https://finmag.penize.cz/…as-az-zezelenate ale na netu je toho mraky
A oni si to tedy s diesely řádně nespočítali? Když jsi tak přesvědčen o tom jak si to URČITĚ dobře spočítali.
Tak dobře si to spočítali, že je dieselgate stála miliardy Eur a miliardy USD.
Tak jestli to mají TAKHLE dobře spočítané, tak o krach VW nemám obavy. :-):-):-):-!:-!:-!
Evidentně spočítali, protože i když je dieselgate stála miliardy, tak daleko větší miliardy na nich vydělali a stále vydělávají. A že se na jejich cestu vydávají i ostatní německé automobilky je také evidentní. https://www.auto-motor-und-sport.de/…ntwicklung-2019/
Myslím, že VW to naopak vzal za správný konec. Důkazem toho je, že Ford nejspíš jejich platformu integruje do svých aut. https://insideevs.com/…re-more-ev-cars/
Tahle platforma je vůbec omyl.......lidstvo se bude divit co nám to přinese za problémy. Za hodně peněz málo muziky a plno problémů s ekologií a dalšími životními průsery...
Třeba si jen ta zlá EU (ehm, takže i my? :-) ) dokáže spočítat, kolik lijeme prachů do Rusáků za ropu i když bychom už nemuseli a kolik bude stát odstranění ekologických škod způsobených těžbou ropy a kolik stojí zvýšené náklady na zdravotnictví (odkud se to astma asi bere, že?) u států, které mají města zamořená spalováky...
Ropy dovezeme za 100mld Kč ročně, takže když ty peníze místo dovozu vrazíme do jednoho, dvou bloků Temelína (jeden snad za 300mld), tak je to za pár let zpátky :)
VW's recycling pilot to extract minerals from used lithium ion ...
Mar 4, 2019 - VW recycling project targets spent batteries ... Volkswagen believes that, within 10 years, it will be able to recycle up to 97 percent of all the raw ... pilot EV battery recycling plant in Germany will test whether cells are still useful ...
In the long term, the Volkswagen Group has set itself a very ambitious goal: to recycle 97 percent of all raw materials. Today, it is 53 percent, and the pilot plant in Salzgitter will bring this figure up to 72 percent. There is still some way to go before reaching the grand target of 97 percent. Even if a lot of small steps are necessary, it all serves an overarching agenda: the Volkswagen Group is doing everything it can to make e-mobility sustainable
...preto som sa pytal link na to ze kde a ako to robia. Vies napriklad o tom ze v 2010 este VW ohlasoval masivnu elektrifikaciu? Ze ten ten isty VW tvrdil ze ich diesle su ciste...ten isty vw teraz tvrdi ze o 10 rokov budu robit nieco...je smutne ze si tieto veci nedavas dokopy a ze nedavas doraz na rozdiel v case - konkretne ze sa nieco robi (95%recyklacia) a ze sa nieco bude robit o 10 rokov (vid nejak tlacova sprava)...materialova recyklacia baterii ktore su pri naruseni obalu horlave je od realizacie vo velkom este velmi daleko a bude stat este velmi penazi...a tie vw vlozi do projektu len ak ho zaplati zakaznik aby to bol projekt ziskovy (nie ekologick). V tejto chvili je kazde elektroauto dotovane sumou 5000 euro na svk zo statneho rozpoctu. Teda niekomu prispievam na auto...
Ve Finsku dosáhli 80% a není to WV.
Fakt mě štve, jak tady lidi plácají o neeko bateriích a neberou v úvahu recyklaci.
Naopak smrad, rakovina, asma (z PM0,1, PM1 https://cs.wikipedia.org/…C4%8D%C3%A1stice ) jejich dětí jim nevadí. K smíchu...
Ted jsem by v Kalabrii - bezne tam denne hori destiny ohnu spalujici odpadky, smrad neuveritelny, je to eklogicky humus, auta jsou v podstate cisticky vzduchu - kdo to resi?
vidím, že Ta rozculuje ked sa pýtam - pripadne si dovolujem rozporovat tvoje nazory (nie fakty, ale nazory). Neutocim len sa pytam prvotne na cislo, ktore si uviedol ako hotovu vec (97% recyklaciu). Ale aby bolo jasne. Otec umrel na rakovinu pluc, ja som astmatik, mám dceru pre ktoru chcem lepsi svet a na dome mam pripravenu uz par rokov 380V pri parkovaciom mieste na nabijacku. nie som proti elektromobilom - a dokonca si myslim, ze materialova recyklacia je mozna - a povedzme že sa o to zaujímam aj trošku viac ako len trošku - mohli by sme dokonca povedať že je to súčať mojej práce. Ale to, ze to uvadza VW, ktorý klame posledných 20 rokov ze nieco bude o 10 rokov mozne ma nezaujima. A to ze FORTUM (obrat 5 mio Euro) spolu s labakom dokazali zrealizovat 80% recyklaciu, ktoru je mozne realizovat podľa nich vo velkom...to nie je informácia že to ide na 97%. Crisolteq ktorý danú technológiu vyvinul ma 22 zamestnatncov...to je hodne, hodne ďaleko od veľkokapacitného spracovania !
Ak ekologicky mysliaci ludia chcu aby boli vypocuti, nemozu zvelicovat. A to si urobil...
97% mi uvízlo v paměti, sorry.
Pro mě nehraje roli co "je teď", protože teď ještě nejsou masově akumulátory do šrotu.
Půjdou až za 5-10 let, až se rozjede výroba elektromobilů.
Taky mě rozčiluje, že milovníci spalováku ignorují, jaký peníze jdou do nákupu ropy (a to nepočítám zpracování, likvidaci ekologických škod) - našich 100miliard ročně jenom v ČR!
O co by naše ekonomika byla bohatší, kdybychom jezdili na námi vyrobenou elektriku v našich elektrárnách?
Na elektriku se nejezdí, elektrikou se jezdí. A dále - paliva jsou zatížena ze 2/3 daněmi, pokud by se přestala prodávat, musí stát tyto chybějící prostředky někde sebrat - kde?
a co je mne do toho, ze sa hnevas? ja ti normalne vysvetlujem ze to co vies, nie je pravda. a co bude o 10 rokov zas mna nezaujima a to z jedneho dovodu - ze nie su v tejto chvili dostatocne vyargumentovane dovody preco chceme elektromobilitu. Len mi vsetci hovoria ze ju chceme. Preco by som mal cakat 10 rokov na vyriesenie problemu ak uz teraz mozu existovat efektivnejsie riesenia, ktore zatial nezavadzame. Ale toto je komplexnejsia tema a zatial na nu nemas vedomosti...
Rád si ten tvůj inovátorský světonázor přečtu, prosím, sděl mi ho. Třeba to nepochopím, ale alespoň to zkus...
Zachrání nás něco jako Perpetuum mobile? Nebo budeme jezdit na studenou fúzi?
Chodíš okolo horké kaše...
nemozem hovorit o svete :)
o slovensku:
- cca 10% plynu vieme nahradit kravskými prdmi a lajnami (aktualne nahradzame 0%)
- už teraz nahradzame 5% benzinu etanolom - prečo nie viac ?
- máme 7% bionafty (to je max)
- máme tu cca 5 000 000 ton odpadu ( u vas tak 12-15 000000 ton) odpadu ktore skladkujete (emisie zo skládky maju nasobne horší dopad na ohrievanie klimaticke zmeny) namiesto toho aby sme z toho robili napríklad vodik (zvladnuta technológia v Kanade tak spracuvávaju odpad z Edmontonu a vyrabaju Etanol)
- napríklad v nemecku namiesto elektriny tlacenej do siete (kedze na EV emisie ma vplyv najmä energeticky mix krajiny - ktory je v nemecku mimochodom strasny), ktora kolabuje v pripade ze je veterno vyrabaju cez elektrolyzu vodik ktory budu tlacit do plynových rozvodov az do 20 % (teraz maju cca 10% - v krajinach V4 to je presne 0%).
Ja netvrdim, ze to je riesenie problemu, ale hovorim o tom, ze kym cielenie na elektromobilitu je nieco nedoriesene, zatial nezaujimave, tu su moznosti ako riesit veci s podstatne lepsim dopadom na klimu v krajine - a najmä takmer okamzite. A preto si myslim ze siroka podpora takých rieseni prameni z neznalosti problematiky...
"materialova recyklacia baterii ktore su pri naruseni obalu horlave"
To snadno řeší rozemletí pod dusíkovou atmosférou - v té nehoří nic.
Ale chápu, že to lidi bez toho, aniž by přišli do styku s technologiemi výroby (byť jednoduchými) nevidí na první pohled jako jednoduché řešení.
Dusík je levný, široce používaný...
neviem, co vedia a co nie netechnici. Ja viem, ze len absolutny amater dedukuje, ze porusenie obalu je problem len pri samotnom mechanickom spracovani - to samozrejme je zvladnutelne (aj ked nie jednoducho) inertizaciou prostredia...otázkou ostáva skladovanie a samotny handling baterii raz ked budu niekde skladovane, nasledne cistota produktu recyklacie pred tym ako bude exponovany na vzduchu - pripadne sposob jeho balenia. V tejto chvili sa ale riesi len to, ako chemicky nenarocne rozdelit chemicke prvky baterii tak, aby to nebolo energeticky a (alebo) emisne narocne - a na toto nie je odpoved.
Si ako mnohi s ktorými som sa rozpraval...nemaju ani ponatia o tom, co so sebou prinasa masivna elektrifikacia, ale prichadzaju s obvineniami ze chcem rakovinu...astmu a podobne.
Na detaily se zeptejte VW a těch Finů. Ale tipnul bych, že ti Vám to nepoví. Takže Vám nezbývá, než (vím, že je to pro Vás těžké) jim věřit. Věřit jejich akcionářům atd.
Nebo jsou všichni, co se kolem toho motají, a co přijdou s 50 nebo 70 nebo 80 nebo 97% absolutní amatéři?
Můžete být jakýkoliv odborník, ale bez znalosti jejich technologie je nesmysl ta jejich čísla zpochybňovat Vašimi generalizujícími pseudoproblémy
VW klamal...konkretne klamali aj ich predstavitelia nie je to viac ako 3 roky pri afere dieselgate. Klamali tam inžinieri, dodávatelia, CEO...proste všetci klamali. A riešia to súdy a padajú tam rozsudky. Vy si to nepamätáte ?
Nie som odborník - ani som to netvrdil - a zároveň som netvrdil ani že nepoznám ich technológiu. Ak Vas uspokoja tlačové správy, ktoré služia vo vačšine prípadov na zvýšenie hodnoty akcii, ako garancie technickej spôsobilosti firmy malujucej zelenu buducnost je fajn. Ale nemoze sa potom cudovat svojej neschopnosti obhajit to co i len na krcmovej urovni.
MEB může získat velkou výhodu, nebo naopak může hodně ztratit. Jaký výsledek tipujete vy? :
Prodělá i kalhoty, jak praví jedno staré heslo.
Je to začarovaný kruh. Pokud cena nebude na úrovni běžného automobilů nižší střední třídy, tak se to masově prodávat nebude. Ale za takovou cenu se EA asi vyrobit nedá.
Kdyby zakázali auta na fosilní paliva (hypoteticky), část kupujících by to mohlo přinutit nakoupit elektromobily. Ty, co by na to měli. Při současném přístupu se ale žádná revoluce konat nebude.
Njn, když ona cesta příkazů a zákazů je pro každého byrokratického blba s funkcí a razítkem TAK lákavá a přitažlivá... ;-)
Maně si vzpomínám, jak v půlce 90. let u nás v obci nějakých 20 možná i 30 lidí předělávalo své baráky na elektrické topení... Aby po 5 letech elektrické topení demontovali a šli do plynu nebo pevných paliv, protože prostě každá rodina "hlasuje peněženkou"
Dokud elektromobily nebudou dávát smysl rodině Franty Vopička (bydlí ve 3+1 ve třetím štoku na předměstí, táta jezdí s tramvají, máma sedí za kasou v Kauflandu, starší Anička chodí do druháku na gymplu a mladej Pepík to v té sedmé třídě pěkně lajdá a půjde někam do učení), tak si je Vopičkovci prostě nekoupí. A pokud Vopičkům stát zakáže provozovat jejich 15 letou Octávii, tak NIKDY nebudu mít na to, aby si koupili NIssana Leafa za 800 tyček - takže budou kompletně bez auta a daleko blíže pracáku a nezaměstnanosti, než jsou dnes.
A že takových Vopičků žije u nás i po Evropě... dost.
Vystihol si to celkom dobre. Je to taký zamotaný kruh - EV sú drahé, pretože sa nevyrábajú vo veľkých množstvách. A vo veľkých množstvách sa nevyrábajú preto, lebo sú drahé a nikto ich nekupuje...
Nič nejde samé od seba a ak majú EV zapadnúť do bežného života, musia byť dostupné a dobre využiteľné. Postupne k tomu príde, problém je v tom, že sa do toho začala pliesť politika a EV tlačia nasilu hlava-nehlava. Logicky tak vyrobili veľa nových nepriateľov elektromobility, a aj tí doterajší skeptici, ktorí by postupne názor zmenili, sa týmto nezmyselným nútením k prechodu na elektrinu ešte viac zaťali.
Tak tak to udělali v Číně ve velkých městech, třeba v Pekingu, Šanghaji atd si na spalovak počkáte tak 6 - 7 let protože dřív vám ho nepřihlásí a pokud si ho přihlásíte někde mimo tak můžete vjet do města jenom párkrát ročně. Takže si tam už normální člověk spalovak nekoupi.
Mohou se změnit ceny paliv, pojisty, omezení vjezdu do měst a další blbosti. Včetně nových vychytávek jak bezpečně a levně vyrobit a uskladnit vodík a někde nebude skoro nikdy infrastruktura dobíjecí ho stanic. Takže je to na hraně hodu z kostkou. Podívejte se na předpovědi budoucnosti třeba před dvaceti lety na dnešek..... Není jisté v žádném případě že spalovacím motorům odzvonilo. Stát se může skoro cokoliv. Ale tohle neví nikdo, ani lidé co se tím přímo zabývají. Ale přeji jim hodně štěstí.....
Takže je zde vlastně přiznání, že zdánlivě jednouduchá konkurence zejména vůči jedné nejmenované značce asi neklapne, co? Ono začít honit ujetej vlak po 12 letech modelu S na trhu, je trochu opožděný, ale nemít zajištěný baterky, to znamená uplnej srandovní trhák! Checht, a to si prosím ještě nedávno dovolili trousit na adresu nejmenovaného výrobce opovržlivé trusy. Dnes nejsou schopni konkurovat ani cenou, ani nápadem, vývojem, či dokonce snad přínosným patentem... Až soudruzi Němci začnou používat mozek jako jinde na světě, kde to celkem šlape, nebudou se technologicky a i ekonomicky dostávat na chvost. A nejde jen o EV, energetiku a migraci.
Tak VW je krom Tesly jediná automobilka, která bere EV vážně což jim zajistí úspěch. Elektromobily, které jsou na stejné platformě jako ICE prostě ztrácí plno výhod a já už bych ICE nechtěl ani za nic, elektromobil je mnohem pohodlnější, extrémně zábavný a i dnes levnější v horizontu 4 - 5 let než ekvivalent se spalovacím motorem (pokud jako já najezdite kolem 40 tisíc za rok)
Ne nemám, Nissan sorry ale Leaf pořád nemá chlazení což je hrozný, nový Ioniq se nabíjí tak extrémně pomalu že to fakt nejde, Kona není špatná, ale chybí tam Supercharger network a nabíjení je taky o dost pomalejší. Jinak Zoe teda fakt není nic extra.
Já jezdím po dálnici 130 - 140, auto mě touto rychlostí ujede tak 400km a krom pár výletu na hory jedu většinou nejdál v jednom směru z Prahy do Brna, tam to buď dám na AC charger a nebo se po cestě zpět zastavím na 10 - 15 minut u Humpolce. Takže když zrovna nemám kde nabít v Brně tak mě cesta trva o 15 - 20 minut dýl než vám.
A dalsie nezmyselne clickbait dojenie EV hate-u. To je ako povedat ze ak Cesi prestanu pit pivo, pivovary budu mat problemy. Clanok sa snazi vyvolat dojem ze je to nazor nejakych expertov.. je to jedno z mnohych prestrelenych tvrdeni samozvaneho experta ktoreho odporucaniami ignorouju automobilky aj trh.
Tesla je najvacsi vyrobca a predajca EV na svete prave kvoli nekompromisnosti ich EV platformy a najvacsou nevyhodou VW MEB aj Leaf, Bolt platformy su prave zbytocne vazby na ICE platformy a odflaknuty navrh prednej casti kde sa plytva priestorom, u VW tam dokonca ani nie je motor. Bat sa o buducnost EV vyroby ked sa predaje zdvojnasobuju kazdy rok moze iba takyto expert :)
Elektromobil ako taký drahý nie je. Drahé sú batérie. A majú niekoľko problémov, ktorých sa tak ľahko nezbavia. 1. Sú vyrábané zo vzácnych surovín, ktorých nie je vo svete dostatok aby pokryli dopyt, ktorý by hromadná výroba potrebovala. Takže k zlacneniu, pokiaľ sa neobjaví iný typ batérie nepríde. A väčšinu nálezísk týchto vzácnych surovín už majú dávno kúpené aziati.
2. Majú vysokú hmotnosť. V dnešnom elektoaute poltony a viac. To znamená, že v podstate nemajú veľký priestor na znižovanie spotreby. Pri náraste počtu elektoáut a počte dobíjacích staníc pôjde aj cena elektriny hore. Efektivita prevádzky sa teda bude zhoršovať. Okrem toho je vysoká hmotnosť auta celkovo nepriaznivý ukazovateľ.
3. Dotácie. Ak by v severnej Európe nemali žiadne dotácie na kúpu elektroáut, Tesla by tam bol rovnaký exit ako Ferrari. Dotácie tu už niekto riešil a vyšlo mu, že ak by mali zostať, zas to zaplatia ľudia na nejakej forme dane=nespravodlivé zaťaženie všetkých skupín.
4. Environmentálna záťaž. Je všeobecne známe, aj keď sa to z pochopiteľných dôvodov zamlčuje, že dopad na životné prostredie v životnom cykle elektroáut je väčší ako tých spaľovacích. Batérie po úplnej životnosti NEVIEME recyklovať. ????
5. Čisto elektrické autá sú len medzi krokom k vodíkovým. Takže budovanie infraštruktúry k elektrickým autám bude stáť milióny....vyhodené oknom.
Ja nechápem, prečo neuplatnia jednu zásadu, ktorá by aspoň na dekádu aspoň sčasti vyriešila túto situáciu. Však keď euroúradník chce, schváli všetko. Tak za prvé by mali stanoviť jednotný formát batérie. Teda modulu. Všetky elektoautá by mali rovnaké (možno 3-4 typy podľa kW) zastavbové miesto pre štandardizované výmenné batériové moduly. Autá by sa predávali bez batérie. Potom poskytovať buď dotáciu na nákup batérie alebo poskytovať výhodný prenájom, napr. spojený aj s dodávateľmi elektriny (zvýhodnená sadzba pri odbere pre domácnosť...). Zabezpečiť na národnej úrovni zber a recykláciu batérií.....
Možno potom by to dávalo zmy
V zásadě souhlas, jen k bodu 4: Myslím, že celková zátěž e-aut je o něco nižší, než spalováků. Na recyklaci se pracuje, ale je to opět energeticky dost náročné.
Nechápu, proč existuje EU se svým direktivním řízením, která není schopná zkoordinovat zmiňované bateriové kontejnery. No, ona není schopná ani sjednotit ekologické plakety.
To, že VW má platformu určenou jen pro e-auta považuji za naprosto správný krok. Roubovat e-auta na klasické platformy je sice méně rizikové, ale technicky to nění optimální. S vytížeností výrobních linekbych si hlavu nelámal, VW toto umí velmi dobře.
Dokud jsem neměl nic, jezdil jsem na kole - pak jsem si pořídil byt, chatu, barák, děti a bez auta to už nešlo a taky už jsem přestal mít sílu s 30tkou na krku šlapat:)
Je mi 50let a mám čtvrté auto Lada 30+Lada 30+Octavia 100+Octavia 100=260tis - tolik jsem za celý život utratil za nákup aut včetně přestavby na LPG. Ve městě mi to vezme 9 při ceně 13,9 to je 1,25Kč/km a mimo město 7-8 podle stylu jízdy což je 0,97-1,11Kč/km....
Na nádrž v prohlubni rezervy ujedu 550-600km a natankuji prakticky kdekoli a když náhodou ne, stále mám v nádrži cca 10litrů benzínu (LPG startuje na benzín a po chvilce se přepne na plyn). Kdybych natankoval obě, dojedu až do Chorvatska:)
LPG je navíc odpad při zpracování ropy a ropu budeme zpracovávat stále - polovina součástek jsou i v elektromobilech z plastů - možná kvůli váze víc jak u benzíňáků.
Auto potřebuji denně, ale najedu jen cca 8-10tis ročně - elektromobil je pro mě naprostý ekonomický nesmysl - vstupní náklady ohromné, baterie začnou po 10 letech odcházet i když málo jezdíte, což vylučuje, že bych si kupoval ojetý elektromobil a nový se mi nevyplatí ani omylem.
Elektromobil dává smysl, ale jen pro menší část obyvatelstva - ideální by byl pro všemožné dodávky, co rozváži po městě zboží (celý den se prodírají kolonami, vypouští emise, ale najedou 200-300km), firemní auta co denně jezdí několik hodin, nebo pro lidi, co denně hodně najezdí (třeba dojíždějí 100km), zatímco moje méně ekologické auto je běžně v provozu jen hodinu denně a zbytek mi stojí před prací či před domem - tedy žádné emise neprodukuje. Najezdím relativně málo, ale potřebuji velké levné auto pro rodinu, do kterého není problém naložit 40 cihel a 3 pytle malty, když si chci něco opravit na bytě.
Cesta, kterou se EU vydala je čirý extremismus a velkou měrou to mají jako obvykle na svědomí skopčáci. Před 90lety se extrémně nadchli pro nacismus a nyní pro ekologii a humanitu.
.... zbytek se smazal, škoda...