Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odborníci varují. Platforma pro elektromobily může Volkswagenu způsobit velké obtíže

David Bureš David Bureš 17. 9. 2019
104
127
Zobrazit náhledy (104)
Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3

Architektura MEB primárně vyvinutá pro elektromobily se má stát velkou výhodou. Volkswagenu ale může způsobit velké potíže.

Volkswagen zahajuje rozsáhlou expanzi v oblasti elektromobilů, když ve Frankfurtu nad Mohanem oficiálně odhalil prvního zástupce nové rodiny ID., hatchback ID.3. Bude ve znamení nové platformy MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), která je speciálně vyvinutá pro potřeby elektromobilů. Automobilkou vychvalované řešení ji ale může přivodit velké potíže.

„Pokud tu nebude poptávka po elektromobilech, Wolfsburg bude mít velké, velké obtíže,“ varuje analytik Max Warburton, který tak upozorňuje na hlavní výhodu, ale zároveň nevýhodu platformy MEB. Je přizpůsobena použití elektrického pohonu, díky čemuž maximálně využije jeho výhod, na druhou stranu ale na ní nemůže být postaven vůz s konvenčním pohonem. Jestliže tak Volkswagen upravil třeba továrnu ve Cvikově pro výrobu aut s architekturou MEB, nemůže tam vyrábět auta se spalovacím motorem. A tak jestli nebude poptávka po elektrovozech dostatečná, bude tento závod najednou nevyužitý.

Volkswagen si je evidentně těchto hrozících obtíží vědom, a tak chce na MEB postavit maximum elektromobilů. Celý koncern chystá celou záplavu aut s touto platformou, včetně značky Škoda. Automobilka dokonce navázala spolupráci s konkurenčním Fordem, který MEB využije minimálně v jednom svém modelu. Díky tomu německá automobilka alespoň částečně rozloží náklady na vývoj moderní techniky (údajně dosáhly sedm miliard dolarů), širší využití pak může snížit cenu takových elektroaut.

Přesto všechno se jiným firmám zdá jako velké riziko postavit platformu dedikovanou elektromobilům, a tak jiné značky raději upravují stávající architektury pro využití v elektřinou poháněných automobilech. To je případ BMW (pokud nepočítáme i3), Mercedes-Benzu nebo Skupiny PSA.

„V roce 2030 bychom možná měli jiný přístup. Teď ale není rok 2030, a tak jsme si jisti, že toto je správná odpověď, jak udržet firmu nad vodou a ziskovou,“ říká předseda představenstva BMW Oliver Zipse. Automobilky stále totiž nevědí, jestli zákazníci skutečně mají o elektromobily zájem. Do elektřiny je totiž tlačí primárně přísnější emisní normy než poptávka.

Podobnou strategii evidentně razí Mercedes, který zatím staví elektromobily na základech stávajících platforem (EQC vychází z GLC), do budoucna ale také chystá architekturu jen pro elektrovozy. Říká se jí Electric Vehicle Architecture (EVA2) a očekává se v roce 2021. Použijí ji sedany i SUV. Na platformách pro elektřinou poháněné vozy pak pracují i Renault nebo Toyota.

Díky úpravě stávající platformy může BMW (stejně jako Mercedes nebo PSA) vyrábět své elektromobily ve stejných továrnách jako vozy s konvenčním pohonem. Díky tomu může flexibilně upravovat výrobu jednotlivých modelů podle aktuální poptávky, aniž by hrozilo nevyužití kapacity daného závodu, jako to může hrozit Volkswagenu.

Zipse si navíc myslí, že zákazníkům je jedno, na jaké platformě je dané auto postaveno. „Nepoznáte žádný rozdíl mezi jednoúčelovou platformou, upravenou platformou nebo modulární platformou, možná dvě kilogramy hmotnosti tady a tam. Není to ale relevantní při nákupu daného auta,“ tvrdí Zipse.

S tím však někteří nesouhlasí, protože platforma výhradně pro elektromobily plně využije jejich výhod. Baterie v podlaze neomezí vnitřní prostor, který může být opravdu velký (ID.3 o velikosti Golfu má nabídnout prostornost Passatu), pohon zadních kol je kvůli vysokému točivému momentu výhodnější. Výhodou je i flexibilita, u elektropohonu si lze snadněji hrát s různými karoseriemi a výkonovými verzemi. Navíc se nemusí počítat s nutným prostorem pro velký spalovací motor. Do budoucna pak mohou zmizet brzdové kotouče, které může plně nahradit brzdění rekuperací brzdné energie.

Nechme se tak překvapit, jak to všechno dopadne. Volkswagen díky MEB může získat velkou výhodu, nebo naopak může hodně ztratit. Jaký výsledek tipujete vy?

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znova
| 18. 9. 2019
Jezismarja
Ale lidi z lidu nekupuji nové BMW3. Kupuji nové Dacie nebo Oktavky, když ne rovnou ojeté. Který elektromobil stoji 200-300 tisíc?
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znova
| 18. 9. 2019
EV bude stat 2x tolik???

Srovnej si cenu BMW 3 vs Tesla M3. A BMW je drazsi ;-)
Vubec nechapu, proc sem chodis diskutovat, kdyz nectes, co ti lidi pisou.
https://www.autoexpress.co.uk/…-diesel-showdown
Avatar - Otrava
Re: Re: Re: Re: Znova
| 18. 9. 2019
Je tu ještě zásadnější problém s infrastrukturou a ten si vyžádá nemalé investice. Těch pár elektromobilů v současnosti nepředstavuje problém...zatím.

V kontextu s tím nechápu, proč nepokračují rychleji přípravy na elektromobilitu, ale o to rychleji přicházejí restrikce pro spalovací motory. Jako bonus jen minimální podpora CNG nebo vodíku...
Avatar - Otrava
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znova
| 18. 9. 2019
Tak to zkus spočítat. Sice Tesla bude rychlejší, ale i rozumnější Octavie i se servisem (pokud se nerozpadne mimo záruku) lze provozovat pěknou řádku let, a to neřeším, že se u Tesly také platí něco za elektřinu, povinné ručení i ten servis (ano, zní to fakt věrohodně a skutečně věřím, že Tesla má bezúdržbové brzdy, podvozek, samodoplňující se náplň do klimatizace....). Vedle toho dostanu větší zavazadlový prostor, možnost táhnout vozík se slušným nákladem a když chci vyrazit se stanem do alp, nemusím nic řešit.

Souhlasím s příspěvkem výše. Tyhle nesmyslně chválící příspěvky Tesle spíš škodí. Auto to nebude špatné a pro spoustu lidí je to už teď více než zajímavou alternativou k vozům se spalovacím motorem, ale všeho s mírou.
Avatar - .StenLi.
Re: Re: Re: Re: Znova
| 18. 9. 2019
Kde vidis jedine slovo o tom ze by kvalitou spracovania, alebo pohodlim prevysovala rovnako drahu konkurenciu?

Nepisem ani ze maju na elektromobil priaznivu cenu. Maju priaznivu cenu na automobil dannych parametrov, BMW 3 stoji viacej a ma horsie vykonove parametre, horisu vybavu, 3x vyssie prevadzkove naklady, o autopilotovi nehovoriac.

Bezkonkurencna cena Tesla Model 3 ani nahodou nema nic s dotovanim investorov. Ti dotovali rozbeh a vyvoj ktory Tesle umoznil stat sa jednotkou v EV segmente, kupovali akcie za $17 a oplatilo sa im lebo dnes maju hodnotu $250 a stupaju, ale kazdy jeden kus Modelu 3 je ziskovy, s marzou 20-25% co je rekord medzi masovkami, iba Ferrari ma vyssiu marzu. Konkurencia predava dotovane/stratove EV a aj tak sa im moze o predajnych cislach Tesly iba snivat. Kvoli nakupu drahych baterii od dodavatelov a kvoli smiesnym predajnym cislam nemozu zapaltit vyvoj a vyrobne technologie tak ako Tesla, konkretne Chevy Bolt strata $9000, Audi e-tron €3000 na kazdom kuse.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku